Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EnergiebewustZL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 29-07 23:06

EnergiebewustZL

WZW:14x 240Wp, ONO:8x 240Wp

quote:
mightym schreef op zondag 08 april 2012 @ 08:28:
NB: De Delta heeft afgelopen week de jaarafrekening van 2011 gestuurd, hier hebben ze het overschot nog keurig tegen 23ct/kWh verrekend! Het zal wel de laatste keer zijn schat ik in.
@elektrische-radiator-experiment

Even een kleine update.
Om dat de afgelopen dagen en de komende dagen nog "koud" en nat zullen zijn, kan ik nog even experimenteren met de elektrische radiator.

Vanochtend stond de CV even geprogrammeerd om aan te slaan. Maar dat is niet gebeurd. De stand van de gasmeter bleef hetzelfde.

Wat ik wel merk, is dat de verbruikte kWh-en omhoog gegaan is. De meter was in 12 uur tijd 10 kWh omhoog gegaan. Naast de radiator komt het ook nog, doordat ik laat in de nacht nog gegamed heb.

Voorlopig heb ik voldoende ruimte om te experimenteren. Want mijn energieprovider heeft mijn elektriciteitverbruik ingeschat op 1784 kWh. Echter volgens de laatste berekeningen ligt de verbruiksprognose 1200 kWh lager en wel op 584 kWh. Dus ik heb nog wat ruimte om te experimenteren.

Tot zover de update.

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:37
quote:
EnergiebewustZL schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:04:
[...]

@elektrische-radiator-experiment

Even een kleine update.
Om dat de afgelopen dagen en de komende dagen nog "koud" en nat zullen zijn, kan ik nog even experimenteren met de elektrische radiator.

Vanochtend stond de CV even geprogrammeerd om aan te slaan. Maar dat is niet gebeurd. De stand van de gasmeter bleef hetzelfde.

Wat ik wel merk, is dat de verbruikte kWh-en omhoog gegaan is. De meter was in 12 uur tijd 10 kWh omhoog gegaan. Naast de radiator komt het ook nog, doordat ik laat in de nacht nog gegamed heb.

Voorlopig heb ik voldoende ruimte om te experimenteren. Want mijn energieprovider heeft mijn elektriciteitverbruik ingeschat op 1784 kWh. Echter volgens de laatste berekeningen ligt de verbruiksprognose 1200 kWh lager en wel op 584 kWh. Dus ik heb nog wat ruimte om te experimenteren.

Tot zover de update.
eens kijken of ik je kan helpen met wat stapjes daar in.
(blijf vooral door experimenteren als je dat wil laat je niet ontmoedigen door mij)

mijn huis heb ik een jaar verbruik van 600m3 aan gas voor verwarming/douche en koken.
laten we effen voor het gemak uitgaan van 100m3 voor overig en 500m3 voor gas.

1 m3 gas is energetisch gezien ongeveer 8kWh. (net een iets anders getal ik weet het.)
dat zou betekenen dat ik ongeveer 500 x 8 = 4000kWh aan stroom nodig zou hebben om alles te verwarmen met elektrische kachels.

ga je nu werken met een warmte pomp.
dan doe je er 1kW in en komt er 3kW aan warmte uit. (cop van 3)
dat houd in dat 4000/3 = 1340kWh nog maar nodig hebt voor verwarming.

er zijn helaas meerdere haakjes en oogjes aan dit verhaal.
dit is verder incompleet.

(trouwens stroom die je teveel betaalt hebt aan het electra bedrijf krijg je gewoon terug hoor.
allen als je teveel hebt opgewekt krijg je er bijna niks voor terug.
het is zelfs prettig om maar 500kWh af te nemen van de maatschappij want dan hoef je bijna geen vast recht te betalen.(aftrek energie belasting))

3850Wp oost-west

• EnergiebewustZL

EnergiebewustZL

@migjes

Hartstikke bedankt voor je reactie.

De reden, dat ik experimenteer is het om gas verbruik te verlagen, zonder dat ik er aan wooncomfort op moet inleveren. Dat kost inderdaad veeel stroom. Kijk, ik zal altijd wel gas nog nodig hebben voor van alles : warm water en mijn Lucht-CV.

Afgelopen maanden heb ik mijn gas verbruik in de gaten gehouden en zo kwam ik er achter, dat mijn Lucht-CV op de koude winterdagen veel gas verstookt.

De laatste berichten dat je weinig terugkrijgt aan te veel opgewekte zonne-energie heeft mij er toe bewogen om te gaan experimenteren met de elektrische radiator. Daardoor kan ik op die manier te veel opgewekte zonne-energie wegstrepen tegen over het gas-verbruik. Misschien kom ik daardoor wel terecht in een lagere categorie gas-vastrecht/-transportkosten. Bij mijn energieprovider kom je in een lagere categorie/tarief terecht, als je minder dan 500m3 gas per jaar verstookt.

Ik beperk mijn experiment tot 1 elektrische radiator. Dat is om te kijken, wat voor resultaten het oplevert. Op dit moment woon ik alleen. Maar ik denk wel na, wat voor resultaten het zou kunnen betekenen, wanneer er een gezin (2 ouders, 2 kinderen) in dit huurhuis zouden leven door de vraag te stellen : Zijn alle kamers nog wel lekker en prettig warm?

Als ik er een beetje uit ben met het experimenteren, dan kan ik ook een kostenplaatje gaan opmaken. Door te vragen : Wat heeft het mij gekost? Wat heeft het mij opgeleverd? Is het gas verbruik daadwerkelijk gezakt op jaarbasis? Hoeveel elektrische stroom heb ik op jaarbasis verbruikt? Ben ik over de verbruiksprognose (elektriciteit) van mijn energieprovider heen gegaan of ben ik er nog onder gebleven?

Daarnaast ga ik ook dit jaar weer de airco gebruiken natuurlijk. Welke impact dat dan ook nog heeft op het energieverbruik ga ik pas na de zomer merken.

Een goed antwoord op al die vragen, kan ik pas aan het einde van het jaar geven. Dan moet ik de meterstanden weer opgeven. Voorlopig kan ik wel kijken, wat mijn voorlopige berekeningen zijn. Blijf ik besparen op gas? Blijf ik besparen op energie? Die voorlopige berekeningen geven een indicatie welke het kant het op gaat. Nogmaals weet ik het pas zeker, wanneer de jaarrekening 2012 op de mat valt. :)

Ik weet dat ik te veel vooraf betaalde stroom terug krijg van de energie-provider. Dat is afgelopen jaarafrekening ook gebeurd. Ik kreeg toen meer dan 500 EUR terug. Altijd prettig. Zoals jij het ook aangeeft, krijg je heel weinig terug, wanneer je meer aan het net levert, dan wanneer je meer afneemt van het net.

Dat van dat vastrecht (minder dan 500 kWh verbruik, geen vastrecht) wist ik niet. Dat is nieuw voor mij.

Tot zover.

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:57

mkleinman

4kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, HR++

quote:
migjes schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:11:
[...]

het is zelfs prettig om maar 500kWh af te nemen van de maatschappij want dan hoef je geen vast recht te betalen.)
Weet je dit zeker? Hier heb ik mijn twijfels namelijk bij. Heb je een linkje waar dit in staat? Ik zou dan namelijk geld terug krijgen Greenchoice.

http://www.familie-kleinman.nl/energie http://www.jsunnyreports.comhttp://morpheus.flitspaal.nl

• eric-pvt
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:12
assumption.....
dat is pas zo als het met feiten word onderbouwd, dat is het niet, dus het is ... (maak zelf maar af)

• migjes
@mkleinman, EnergiebewustZL
de heffingskorting word op een gegeven gebruik groter als de vast recht kosten.
quote:
Als u in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt u toch de volledige belastingvermindering. Dit geldt ook als u groene stroom gebruikt.
http://www.rijksoverheid....-op-energiebelasting.html

bij 500kWh in de plus gaat er ongeveer net zoveel van de rekening als je vasten lasten.
(alleen voor electra, niet gas.)

3850Wp oost-west

• EnergiebewustZL

EnergiebewustZL

@migjes

Dank je wel.

@elektrische-radiator-experiment update :
Ik heb de hele dag nu de elektrische radiator draaien.. en het verbruik aan elektriciteit gaat best hard! Ik zit vandaag in de plus op 13 kWh totaal verbruik (vanaf gisterenavond 19:00 gemeten).

In een paar dagen ben ik mijn negatieve elektriciteit verbruik zo kwijt. Dat is best pittig. Als het winter is, dan ga ik het nog eens fine-tunen. Zo van : wanneer schakel ik die aan en wanneer is het nog niet nodig. etc.

Mijn gasverbruik voor deze dag is wel laag : 0,354 m3
Normaal zit ik rond de 1,5 tot 2 m3 gemiddeld per dag.. Wanneer ik de hele dag zou thuis zijn.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:21
Wat is april een koude maand i.v.m. vorig jaar! Ik heb in de eerste week al net zoveel gas verbruikt als vorig jaar in de hele maand april. :N

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 24-105 L IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | 14,0 W server | PV output

• migjes
quote:
antonboonstra schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:21:
Wat is april een koude maand i.v.m. vorig jaar! Ik heb in de eerste week al net zoveel gas verbruikt als vorig jaar in de hele maand april. :N
jep het is koud.
heb deze maand al 7m3 gebruikt tegen over 12m3 vorig jaar voor de hele maand.

3850Wp oost-west

• EnergiebewustZL

EnergiebewustZL

Tijdens mijn experiment heb ik de lucht-cv ook een graad hoger gezet. Niet overal was het even prettig warm voor het gevoel.
Deze extra informatie van Anton is ook interessant om te weten. :)

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 28-07 22:41
Even voor pret met laag budget geinig voor weinig installaties van zo tussen de 1300 en 1600 watt, wie weet er een beetje een degelijke omvormer van het type niet goed geld weg ?
streefbudget 400 tot 600 euro nieuw? Ik heb een interessant ideetje met 4 losse setjes op 4 huishoudentjes, maar het budget zit zo rond de 2k per setje. Dan heb je iedere cent nodig, dus 80 cent of lager poly's van een B merk, groot inkopen qua click-fit en bovengenoemde omvormer.

Heb sungrows en growatt langs zien komen als redelijk betaalbaar, maar heeft iemand nog praktijk ideetjes ?

groeten Lard

1520 + 690Wp PV, 2.1GJ ZB , 3.5kW Houtkacheltje

• SB1300TL
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Modbreak:
Deze notoire spammer is inmiddels geband. Wie contact met hem heeft gehad, we zien graag eventuele communicaties tegemoet zodat we deze spammer voor eens en voor altijd duidelijk maken dat spam niet loont

Floppus wijzigde deze reactie 10-04-2012 11:14 (88%)

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 28-07 22:41
@SB1300TL, dank voor de tip. Kun je een DM sturen waar die boel dan te verkrijgen is ?

Nu nog zo goedkoop mogelijk de panelen vinden :)

1520 + 690Wp PV, 2.1GJ ZB , 3.5kW Houtkacheltje

• EnergiebewustZL

EnergiebewustZL

@experiment-elektrische-radiator update

De eerste periode van 24 uur meten, uitproberen en testen is bijna voorbij.

De elektrische radiator heeft verschillende standen lopend van 0-9. Deze had ik gisterenavond nog op stand 4 staan. Maar na vanochtend vond ik het toch best wel hard gaan en had die tijdelijk op stand 2 gezet om het stroomverbruik te verminderen.

Ik heb de deur van mijn lucht-cv een temperatuur-meter gehangen. Toen het vanmiddag nog "koud" aanvoelde, bleek de temperatuur meter boven de 19 graden Celcius aan te geven, hoewel de woonkamer 20 graden aangaf. Boven de deur van mijn lucht-cv is een lucht-inlaat gemaakt, zodat daar alle "vieze"/"gebruikte" lucht samen komt en dan pas terug de lucht-cv ingaat.

Daarop had ik tijdelijk de lucht-cv thermostaat op 21 graden Celcius ingesteld. Daardoor werd het weer prettig warm in het huis. Vervolgens bleek de thermometer bij de lucht-cv boven de 20 graden Celcius aan te geven. Dat getal heb ik al eens eerder gezien en vermoed dan ook, dat het bij 20 graden bij de lucht-cv overal prima binnen te doen zal zijn.

Vervolgens heb ik de thermostaat van de lucht-cv een halve graad lager ingesteld. Want de lucht-cv bleek toch net regelmatig kort even aan te slaan. Om die halve graag te compenseren heb ik de elektrische radiator terug op stand 4 gezet. Daarbij zal natuurlijk het stroomverbruik weer toenemen.

Om toch wat meer of sneller hitte van de radiator af te krijgen, heb ik twee keer 120mm fans op de radiator gelegd en aangesloten op een instelbare voedingsadapter, zodat ik op die manier de RPM kan inregelen. Daardoor hoor je ze niet. Tenzij het stil is in de woonkamer.

Tot nu toe heb ik verstookt aan gas : 0,776 m3
Daarbij moet ik ook vertellen, dat ik nog de afwas gedaan heb. Dat stukje extra gas verbruik zit ook in dat getal verwerkt.

Conclusie tot nu toe :
- Om voor het gevoel behagelijk te hebben, moet de temperatuur bij de deur van de lucht-cv een temperatuur hebben van boven de 20 graden.
- Om het lekker warm te hebben, is veel elektriciteit nodig. Dit is ook al aangegeven door migjes. Of dat opweegt tegen zo min mogelijk gas te verbruiken kan ik nu nog geen antwoord op geven. Want de huidige periode 2012 is nog niet ten einde.

Tot zover de update.

Reacties zijn zeker welkom. :)

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:11
Haha: de Nederlandse spellingschecker van google chrome kent het woord 'oliebronnen' niet en wil het vervangen door 'subsidiebronnen'. Dat is toch wel erg grappig :)

(Minder grappig is dat ik daar achter kwam tijdens het schrijven een kort artikeltje over de brandende oliebronnen in Koeweit, aan het einde van de golfoorlog. Het is echt niet geweldig hoezeer grote stukken land daar nog steeds gewoon dood zijn, bedolven onder een goedje wat 'tarcrete' genoemd wordt; een mengsel van verdroogde ruwe olie en zand. Bah.)

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:21
quote:
Die zegt wel even waar het op staat! Is ook wel nodig, vooral als je in deze video in leken-termen nog even uitgelegd krijgt waarom we nu moeten handelen en niet over 5 jaar wanneer zonnepanelen misschien wat efficiŽnter zijn of wanneer de olie nůg duurder is.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 24-105 L IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | 14,0 W server | PV output

• Bartjuh
  • Niet online
quote:
antonboonstra schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:53:
[...]
Die zegt wel even waar het op staat! Is ook wel nodig, vooral als je in deze video in leken-termen nog even uitgelegd krijgt waarom we nu moeten handelen en niet over 5 jaar wanneer zonnepanelen misschien wat efficiŽnter zijn of wanneer de olie nůg duurder is.
Ja, maar het is wel een andere insteek ;)
#1 - TED video; depletion van natuurlijke bronnen, oneindige groei onmogelijk -> naar steady state economy.
#2 - Vimeo video: positive feedback-loops in climate change.

#1 is 100% zeker. We krijgen zeker te maken met schaarser wordende/uitputtende grondstoffen. Maar #2, De manier waarop en hoe is nog onderwerp van discussie (je kan ook negative feedback hebben), en veel onzekerder. Bovendien is het toch niet meer te stoppen (denk niet dat China, India, of de VS gaan luisteren), en kunnen we ons wel aardig aanpassen aan climate change denk ik (wil niet zeggen dat het vergaande gevolgen kan hebben -> oorlogen e.d.).
Maar een total collapse van de economie als in #1, waar groei niet meer mogelijk is, en met schaarse grondstoffen, is echter ťťn grote bron van wereldwijde anarchie.

Ik persoonlijk denk dat #1 grotere gevolgen gaat hebben. Time will tell ;)

• ouweoverclocker
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14-07 09:53
een resource based economy, mits je de mensheid juist weet te stemmen is een haalbare optie gebleken,

en snappen dat ''genoeg hebben'' niet is , zoveel bemachtiggen als je maar kunt...

iets waar de gemiddelede nederlanden maar al te druk mee is , en zijn leven door laat beheersen.

zeitgeist .. het is niet allemaal rieel of snel haalbaar , maar goed en leuk om over te denken en nieuwe inzichten op te doen

ouweoverclocker wijzigde deze reactie 09-04-2012 21:22 (18%)

• EnergiebewustZL

EnergiebewustZL

quote:
antonboonstra schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:53:
[...]

Om o.a. die reden heb ik nu ook zonne-panelen aangeschaft. Economisch gezien worden de prijzen voor elektra en gas duurder, omdat er minder aanbod zal zijn in de toekomst. Vervolgens komt het verhaal van de TEDvideo in mijn hoofd naar voren. Ik hoop van harte, dat er geen oorlog e.d. gaat uitbreken hierdoor. Want ik heb geen zin in, dat Iran of Noord-Korea gaat denken : Nu is het genoeg -BOEM- .. heel de leuke wereld, die we eigenlijk allemaal willen, naar de knoppen.

Aan bijvoorbeeld de VS valt toch weinig mee te beginnen. Ik heb dit weekend een bericht gelezen, dat ze iets van een wet maken of maatregelen willen nemen, waardoor o.a. er meer naar olie en dieper naar olie geboord mag worden. Daar waren nog een paar niet zo milieu vriendelijke maatregelen in dat bericht aangekondigd.

Als wij nu gewoon eerst bij ons (lees : Nederland) zelf beginnen, dan hebben we later minder last van de mogelijke ellende die ergens anders op de wereld dan onstaan is. Of heb ik dat mis?

Zojuist een uitzending gezien van Tros Radar over elektrische auto's. Mijn voorkeur zou dan (toch) uitgaan naar een Opel Ampera. Omdat er een range extender op zit. Het liefste zou ik een diesel-motortje/-generatortje in de auto willen zien. Want de prijs voor diesel brandstof is lager.

Daarnaast heb ik nog aan een tweede extender zitten denken : Zonne-paneel (of panelen) met hoge Wp op het dak, die ook de accu's voedt.
Geen idee of het mogelijk is. Maar het zou wel ideaal zijn. Dan hoef je nog minder brandstof te gebruiken.

EnergiebewustZL wijzigde deze reactie 09-04-2012 21:36 (15%)

• JeroenH
TROS radar, naar eigen zeggen 'onafhankelijk', laten twee BNR-autojournalisten (fossiel tot op het bot) elektrische auto's testen. Er is veel troep op de televisie, maar dit hoort toch echt in het schimmelende laagje ondering. Wat een reeks verdraaiingen en zelfs onjuiste feiten, bah.

Elektrische auto's laten testen door ouderwetse autojournalisten is alsof het slagersvakblad vegetarische maaltijden gaat testen.

• ouweoverclocker
als we die auto,s met onze panelen zouden laden (wat gewoon kan ) is het een optie, en een goeie !
maarrr niet door het net geleverde stroom .. we verliezen al zo.n 50% voor het in ons huis aan komt , dan nog eens omzetten -laden naar een accu ..-20% dan weer uit de accu naar de regelaar voor de electro motor in de auto -20% dan de verliezen van de elctro motor nog ..
zo kom je op een rendement van geschat 15% door alle verliezen van omzetting naar uiteindelijk gebruik.
stroom lijk dan wel zo schoon , maar het word nog niet schoon geproduceert , en is het zeker niet als je maar zoweinig bruikbare energie ervan overhoud.

een electrische auto zou verplicht geleverd moeten worden met een dekkend pv systeem en opslag cappaciteit voor slechte dagen-weken-maanden.
en dat word een joekel , hahaha

op marktplaats staat een voorbeeld van een systeem daar daar geschikt voor is (opslag) en om aan een pv te hangen cap 24volt en 1170amp . link http://doe-het-zelf-verbo...00-watt-1170-ah-accu.html?

nee een electrische auto is voorlopig nog alleen maar het vershuiven van het probleem , en zelfs groter maken , zolang we niet al onze centrales vrij hebben van fosile brandstoffen en onrendabele distributie systemen zoals nu .

in ontwikkelings fase die bijna afgerond zou moeten zijn is de .. greengen .. een mini turbine die in een pellet/houtkachel cv systeem zit verwerkt en doormiddel van restwarmte - stoom 2kw kan leveren.
zonder alle verliezen van transport zoals we die nu dus hebben.

maar of deze toegelaten gaat worden in ned.... ontwikkelaar zit in engeland en werk samen met een bedrijf in belgie.
link naar greengen eindproduct http://www.greengen.be/

de ontwikkelaars van de turbine zelf http://www.greenturbine.eu/nl/product.php

ik heb conatct gehad met de ontwikkelaars van de green tubine en hun mijn ideen beknopt uitegelegt.
daarop hebben ze besloten dat ik een greenturbine mag kopen , zodat ik verder kon met experimenteren.
helaas en niet verwonderlijk , was de prijs toch dermate dat de ouwe zijn beurs dit niet trok.
vond het wel super dat ze me tegemoet wilde komen. _/-\o_

ouweoverclocker wijzigde deze reactie 10-04-2012 01:46 (7%)

• JeroenH
quote:
ouweoverclocker schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 01:34:
als we die auto,s met onze panelen zouden laden (wat gewoon kan ) is het een optie, en een goeie !
maarrr niet door het net geleverde stroom .. we verliezen al zo.n 50% voor het in ons huis aan komt , dan nog eens omzetten -laden naar een accu ..-20% dan weer uit de accu naar de regelaar voor de electro motor in de auto -20% dan de verliezen van de elctro motor nog ..
zo kom je op een rendement van geschat 15% door alle verliezen van omzetting naar uiteindelijk gebruik.
stroom lijk dan wel zo schoon , maar het word nog niet schoon geproduceert , en is het zeker niet als je maar zoweinig bruikbare energie ervan overhoud.
Ah ja, je valt net als zoveel mensen in de 'long-tail-pipe' val. Elektrische auto's zijn, zelfs indien gevoed uit een grotendeels fossiele energiemix zoals in Nederland efficiŽnter en schoner als fossiele auto's. (en dat zeg ik als non-autoliefhebber) Google maar naar zaken als "the long tailpipe" en "well-to-wheel-efficiency".
quote:
op marktplaats staat een voorbeeld van een systeem daar daar geschikt voor is (opslag) en om aan een pv te hangen cap 24volt en 1170amp . link http://doe-het-zelf-verbo...00-watt-1170-ah-accu.html?
Heb je in de advertentie ook gelezen waarom ze de accu/inverter wegdoen? Omdat ze inmiddels netgekoppeld zijn. Da's veel efficiŽnter!
quote:
nee een electrische auto is voorlopig nog alleen maar het vershuiven van het probleem , en zelfs groter maken , zolang we niet al onze centrales vrij hebben van fosile brandstoffen en onrendabele distributie systemen zoals nu .
En dat is dus niet zo.
quote:
in ontwikkelings fase die bijna afgerond zou moeten zijn is de .. greengen .. een mini turbine die in een pellet/houtkachel cv systeem zit verwerkt en doormiddel van restwarmte - stoom 2kw kan leveren.
zonder alle verliezen van transport zoals we die nu dus hebben.
Als we onze huizen fatsoenlijk zouden isoleren zou een verwarmingssysteem het grootste deel van zijn tijd uit zijn neus staan te eten. Daarom geloof ik niet in wat voor micro-wkk systeem dan ook. Dat kan alleen werken in slecht geÔsoleerde woningen. (en met 'slecht' bedoel ik 'huidige nieuwbouw en slechter en met 'fatsoenlijk' bedoel ik op het niveau van passiefwoningen)

Houd je aan de trias energetica, eerst besparen (en dat is vnl. low-tech), dan pas opwekken (en dat is vnl. high-tech). Laat je niet verblinden door high-tech bling-bling. Sexy != duurzaam (maar soms is duurzaam verrekte sexy! :P)

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-07 22:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
JeroenH schreef op maandag 09 april 2012 @ 17:43:
Haha: de Nederlandse spellingschecker van google chrome kent het woord 'oliebronnen' niet en wil het vervangen door 'subsidiebronnen'. Dat is toch wel erg grappig :)

(Minder grappig is dat ik daar achter kwam tijdens het schrijven een kort artikeltje over de brandende oliebronnen in Koeweit, aan het einde van de golfoorlog. Het is echt niet geweldig hoezeer grote stukken land daar nog steeds gewoon dood zijn, bedolven onder een goedje wat 'tarcrete' genoemd wordt; een mengsel van verdroogde ruwe olie en zand. Bah.)
Ach Shell ziet er wel een keer brood in doen ze nu ook in Canada
https://www.google.nl/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=tar+sand+canada

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15:22
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 02:44:
[...]
Ah ja, je valt net als zoveel mensen in de 'long-tail-pipe' val. Elektrische auto's zijn, zelfs indien gevoed uit een grotendeels fossiele energiemix zoals in Nederland efficiŽnter en schoner als fossiele auto's. (en dat zeg ik als non-autoliefhebber) Google maar naar zaken als "the long tailpipe" en "well-to-wheel-efficiency".
[...]
Qua efficiciency zal je gelijk hebben. m.i. kan je niet om de milieuschade heen die gemoeid is met het produceren van de lithiumbatterijen voor de e-car. Zijn er ook studies bekend die dat verdisconteren in het e-rijden?

Daar kan je natuurlijk tegenin brengen dat de productie van een conventionele auto wat milieuschade met zich meebrengt, maar m.i. is die industrie nu volwassen genoeg zodat we van ieder onderdeel de complete levensduur t/m recycling aan toe in beeld hebben.

M.i. komt het elektrisch rijden te vroeg.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp aan Yingli Panda met Tigo maximizers en 2160 Wp aan Suntech's op een Kostal Piko 5.5

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:24
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 08:53:
[...]
M.i. komt het elektrisch rijden te vroeg.
Wellicht, maar laten we dan wel afspreken dat we binnen nu en b.v. 5 jaar alle op fossiele brandstof gebaseerd verkeer laten uitfaseren (met ieder jaar 20%).
Dat kan, gezien de huidige toestand van onze planeer, namelijk niet snel genoeg gebeuren......

Of elektrisch rijden dan wel of niet te vroeg is en welke andere alternatieven er dan zijn laat ik aan anderen over....

• rube
quote:
Bartjuh schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:32:
[...]
Ja, maar het is wel een andere insteek ;)
#1 - TED video; depletion van natuurlijke bronnen, oneindige groei onmogelijk -> naar steady state economy.
#2 - Vimeo video: positive feedback-loops in climate change.

#1 is 100% zeker. We krijgen zeker te maken met schaarser wordende/uitputtende grondstoffen. Maar #2, De manier waarop en hoe is nog onderwerp van discussie (je kan ook negative feedback hebben), en veel onzekerder. Bovendien is het toch niet meer te stoppen (denk niet dat China, India, of de VS gaan luisteren), en kunnen we ons wel aardig aanpassen aan climate change denk ik (wil niet zeggen dat het vergaande gevolgen kan hebben -> oorlogen e.d.).
Maar een total collapse van de economie als in #1, waar groei niet meer mogelijk is, en met schaarse grondstoffen, is echter ťťn grote bron van wereldwijde anarchie.

Ik persoonlijk denk dat #1 grotere gevolgen gaat hebben. Time will tell ;)
Ik denk
#1: vervelend, zeker voor korte termijn, but humankind en de aarde en groot gedeelte van alle eco-systemen zullen dit overleven.

#2: bij een temperatuurstijging van gemiddeld 6 graden is de vraag of de mensheid dit Łberhaupt zal overleven. Het enige positieve voor de huidige generaties is dat zij dit waarschijnlijk nog wel (net) zullen redden. Maar daarna....? (ik kan het boek 6 graden adviseren)

Daarom zal #2 naar mijn mening een veel grotere impact gaan hebben als #1.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:28
Het voordeel van oprakende gas/oliebronnen is dat op een gegeven moment de massaproduktie van CO2 ook stopt.

• ouweoverclocker
huidige diesel motoren zijn 40% effectief 60% is waste , warmte wrijving e.d
gas , hout en kolen gestookte centrales halen een efficientie van 30-49% gemeten op de centrale! daar gaan dan nog eens de hoge transport verliezen af en je omzetten laden en onladen van je auto accu,s ,en het omzetten vandat naar beweging in je electro motor !

simpeler kan ik je niet laten zien dat je electra auto verhaal blijkbaar nergens anders op gebasseerd is dan geloof.....

nee een electrische auto is voorlopig nog alleen maar het vershuiven van het probleem , en zelfs groter maken , zolang we niet al onze centrales vrij hebben van fosile brandstoffen,turbine,s en onrendabele distributie systemen zoals nu .

klopt dus als een bus! nee geen stads bus (grapje)

over de advertentie .. ik heb deze mensen gesproken en gemaild... hun besluit te verkopen heeft niets met efficientie te maken, maar met dat hun verbruik veel hoger is dan nominale opslag cap van het aangeschafte syteem, en te DUUR word om verder uit te breiden.

en dit systeem gebruiken om je e-car te laden is super efficient voor als er even geen zonne energie beschikbaar is.
maar ook zou je een diesel generatortje kunnen nemen , en de 60% warmte verlies ervan op kunnen vangen om je warmwater voozieningen te voeden .. 80% effeicient .. reeds berekend ! en gestookt met plantaardige olie ook nog eens schoner en vrij van fosile brandstof! afgezien van de 2% die nodig is voor het transport van plant olie.

dan nog even over je isoleren.....

dat kan prima in combinatie met de rest van alle ontwikkelingen zonnepanelen , zonnecollectoren wkk,s (warmte kracht koppelingen) greengen,green turbine,en losstaande ideeen zoals ik ze hier omschreven heb .
sommige mensen gaan graag low tech en anderen high tech.. weer anderen combineren het , geen probleem !

alleen op die manier is het mogenlijk om een totaal concept te ontwikellen.. samen denken en DOEN.

• JeroenH
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:21:
Het voordeel van oprakende gas/oliebronnen is dat op een gegeven moment de massaproduktie van CO2 ook stopt.
En dat is een groot misverstand. Als de olie opraakt schakelt met over op veel vervuilender (CO2 en anderszins) fossiele brandstoffen als steenkool en teerzanden. Het zo jammer dat we als wereldbevolking de sprong niet lijken te kunnen maken voorbij dergelijke gedrochten naar een echt duurzame energievoorziening.

• rube
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:21:
Dan gaan we weer over op kolen waarvan nog veel beschikbaar is.
CO2 zal dan dus niet stoppen (helaas).

• rube
quote:
ouweoverclocker schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:22:
klopt dus als een bus! nee geen stads bus (grapje)
FYI: Bus en trein stoten per passagiers kilometer enorm veel minder CO2 uit. Volgens mij was het zo een factor 10 t.o.v. een auto, exacte cijfers heb ik zo even niet bij de hand.
Dus dat zou wel degelijk een stuk beter zijn >:)
quote:
dan nog even over je isoleren.....

dat kan prima in combinatie met de rest van alle ontwikkelingen zonnepanelen , zonnecollectoren wkk,s (warmte kracht koppelingen) greengen,green turbine,en losstaande ideeen zoals ik ze hier omschreven heb .
sommige mensen gaan graag low tech en anderen high tech.. weer anderen combineren het , geen probleem !
alleen op die manier is het mogenlijk om een totaal concept te ontwikellen.. samen denken en DOEN.
Volgens mij bedoelt JeroenH met goede isolatie dat je geen verwarming nodig meer in huis (of kantoorgebouw). WKK e.d. voor thuis en kantoorpanden hebben dan dus geen nut en het is verspilling om daar mee bezig te gaan.

rube wijzigde deze reactie 10-04-2012 10:32 (49%)

• hansdegit
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:56:
[...]

Wellicht, maar laten we dan wel afspreken dat we binnen nu en b.v. 5 jaar alle op fossiele brandstof gebaseerd verkeer laten uitfaseren (met ieder jaar 20%).
Dat kan, gezien de huidige toestand van onze planeer, namelijk niet snel genoeg gebeuren......

Of elektrisch rijden dan wel of niet te vroeg is en welke andere alternatieven er dan zijn laat ik aan anderen over....
Rube, ik deel jouw pessimistische blik op de toestand van de aarde niet. We zitten me zijn allen nog wel een jaar of vijftig vast aan fossiel. Het verschil tussen een archaisch ontwikkelingsniveau (koken op houtvuurtje etc) en een basaal ontwikkeld niveau is in termen van energieverbruik een factor 12.

Nu ben ik best met je eens dat we heel veel kunnen doen om ons energieverbruik te verminderen en een minder groot beslag te leggen op de aardse bronnen, maar dat laat onverlet dat zich ontwikkelende landen een enorme behoefte aan energie gaan krijgen. Die behoefte kunnen we niet invullen met duurzame bronnen.

In 5 jaar afbouwen? Nu weet ik niet hoe serieus je was met dat voorbeeld, maar da's echt onmogelijk. Je zou bijvoorbeeld wel kunnen streven naar een flinke reductie in fossiele kilometers: slimmer en dichter bij huis produceren bijvoorbeeld.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp aan Yingli Panda met Tigo maximizers en 2160 Wp aan Suntech's op een Kostal Piko 5.5

• _JGC_
Voor energiecentrales is dat dan nog een optie ja, maar ik zie de gemiddelde auto nog niet weer met kolen gestookt worden. De stoomtrein is al mooi wat jaren geleden vervangen door diesel en later elektrische treinen.

Tegen de tijd dat gas en olie op zijn, vraag ik me ook af hoe zwart/bruin de lucht gaat worden als dat allemaal opgevangen moet worden met kolenstook om e-cars te laten rijden. Ik gok dat we tegen die tijd in zijn geheel over zijn op een mix van groene energie en kernenergie. Niet dat ik kernenergie toejuich overigens.

• JeroenH
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:28:
FYI: Bus en trein stoten per passagiers kilometer enorm veel minder CO2 uit. Volgens mij was het zo een factor 10 t.o.v. een auto, exacte cijfers heb ik zo even niet bij de hand.
Ouweoverclocker lijkt zijn mening al gevormd te hebben, dus ik ga daar niet meer heel veel tijd in steken.
quote:
Volgens mij bedoelt JeroenH met goede isolatie dat je geen verwarming nodig meer in huis (of kantoorgebouw). WKK e.d. voor thuis en kantoorpanden hebben dan dus geen nut en het is verspilling om daar mee bezig te gaan.
En dat is inderdaad exact wat ik bedoelde.

• ouweoverclocker
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:28:
[...]

hahahaha u have got me there.... _/-\o_

alleen jammer dat de veel stadsbussen groot gedeelte van de dag en avond bijna leeg rondrijden. ik ken die berekening en gingen ze uit van een 80% bezetting.. chek it out :9

ouweoverclocker wijzigde deze reactie 10-04-2012 10:39 (16%)

• migjes
quote:
over de advertentie .. ik heb deze mensen gesproken en gemaild... hun besluit te verkopen heeft niets met efficientie te maken, maar met dat hun verbruik veel hoger is dan nominale opslag cap van het aangeschafte syteem, en te DUUR word om verder uit te breiden.
o de efficiŽntie zit wel goed met die dingen.
allen de efficiŽntie prijs/opbrengst is erg slecht.

terugleveren aan het net kost 0 euro extra.
en accu's kosten gewoon geld en dat kost altijd extra.
als je het heel goed uit rekent en je installatie draait precies zo als geplant had dan krijg je er zelfs geld voor als je terug levert. (je krijgt zelfs meer terug als je betaald aan vastrecht kosten)
daar kan geen kosten van een accu tegen op

in het huidige stelsel is terug levering altijd voordeliger.
(met de uitzondering als je nog geen elektra aansluiting hebt en je woont erg afgelegen)

3850Wp oost-west

• SB1300TL
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:31:
[...]

Rube, ik deel jouw pessimistische blik op de toestand van de aarde niet. We zitten me zijn allen nog wel een jaar of vijftig vast aan fossiel. Het verschil tussen een archaisch ontwikkelingsniveau (koken op houtvuurtje etc) en een basaal ontwikkeld niveau is in termen van energieverbruik een factor 12.

Nu ben ik best met je eens dat we heel veel kunnen doen om ons energieverbruik te verminderen en een minder groot beslag te leggen op de aardse bronnen, maar dat laat onverlet dat zich ontwikkelende landen een enorme behoefte aan energie gaan krijgen. Die behoefte kunnen we niet invullen met duurzame bronnen.

In 5 jaar afbouwen? Nu weet ik niet hoe serieus je was met dat voorbeeld, maar da's echt onmogelijk. Je zou bijvoorbeeld wel kunnen streven naar een flinke reductie in fossiele kilometers: slimmer en dichter bij huis produceren bijvoorbeeld.
Het is een keuze. In 1965 verordeneerde Charles de Gaulle dat Frankrijk over moest stappen op Nukes. 15 jaar later werd 65 % van de elektriciteit opgewekt met Nukes.

• hansdegit
quote:
SB1300TL schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:41:
[...]

Het is een keuze. In 1965 verordeneerde Charles de Gaulle dat Frankrijk over moest stappen op Nukes. 15 jaar later werd 65 % van de elektriciteit opgewekt met Nukes.
Goede keus van die ouwe. Maar ik zie nog weinig nucleaire auto's. Ook in Frankrijk niet. Vervoer vormt toch nog steeds de bulk van de fossiele consumptie?

• rube
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:31:
[...]
Rube, ik deel jouw pessimistische blik op de toestand van de aarde niet.
Tijd zal het leren wat pessimistisch is of niet. Het probleem is dat wanneer bepaalde feedback processen in gang zijn gezet, deze niet meer te keren zijn. Dan zijn we dus te laat en kunnen we het niet meer ongedaan maken en zitten we in een spiraal van een stijgend klimaat.
Risico = kans x gevolg
Zelfs als de kans hierop klein zou zijn, de gevolg zijn desastreus en is het risico dat we nu met z'n allen nemen dus enorm hoog.
quote:
We zitten me zijn allen nog wel een jaar of vijftig vast aan fossiel. Het verschil tussen een archaisch ontwikkelingsniveau (koken op houtvuurtje etc) en een basaal ontwikkeld niveau is in termen van energieverbruik een factor 12.
Ergens aan vast zitten is een keuze.
quote:
Waarom niet?
quote:
Mijn opmerking was niet echt serieus omdat ik besef dat de wil er op dit moment niet is.
Maar nogmaals, waarom is dat echt onmogelijk?

Ten tijde van oorlogen (accute noodzaak) zijn er wel heftigere zaken gerealiseerd. Maar de wil is er niet omdat mensen de noodzaak niet zien.

• rube
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:42:
[...]
Goede keus van die ouwe. Maar ik zie nog weinig nucleaire auto's. Ook in Frankrijk niet. Vervoer vormt toch nog steeds de bulk van de fossiele consumptie?
ehh...volgens mij ging de discussie het hier niet over. Maar als je dan toch wilt: als je overschakelt op elektrische auto's rijden ze (indirect) toch op nucleaire energie?

• ouweoverclocker
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:36:
[...]

Ouweoverclocker lijkt zijn mening al gevormd te hebben, dus ik ga daar niet meer heel veel tijd in steken.

[...]

En dat is inderdaad exact wat ik bedoelde.
ik heb mijn mening-wetenschap alleen even onderbouwd , juist dan zou je er tijd aan moeten besteden om te kijken of je er niet naast zit met jou mening en misschien wel zo tot nieuwe inzichten komt die je sneller/dichter bij je doel brengen.

en een woning of kantoorpand zonder verwarming kan niet voor zover ik weet ..

ik lees heel graag hoe dat werkt ( gemiddelde temperatuur van een grot is ongeveer 10 graden)
het gaat er niet om om gelijk te hebben , maar het goed te zien-weten.

• rube
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:35:
......
Tegen de tijd dat gas en olie op zijn, vraag ik me ook af hoe zwart/bruin de lucht gaat worden als dat allemaal opgevangen moet worden met kolenstook om e-cars te laten rijden.....
Bekijk de effecten van bepaalde streken in China eens zou ik zeggen....en dan is dat nog niet eens (of nauwelijks) voor e-vervoer

• hansdegit
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:44:
[...]

Tijd zal het leren wat pessimistisch is of niet. Het probleem is dat wanneer bepaalde feedback processen in gang zijn gezet, deze niet meer te keren zijn. Dan zijn we dus te laat en kunnen we het niet meer ongedaan maken en zitten we in een spiraal van een stijgend klimaat.
Risico = kans x gevolg
Zelfs als de kans hierop klein zou zijn, de gevolg zijn desastreus en is het risico dat we nu met z'n allen nemen dus enorm hoog.
Ach, de beroemde tipping points. Zullen we eerst even afwachten wat wetenschap daarover zegt? Dat blijft nog wel een aantal jaar onduidelijk. Zoals Bartjuh ook al zei: er zijn ook negatieve feedbacks. We weten bijvoorbeeld nog steeds niet wat de dominante rol van wolken is op het klimaat.

[...]
quote:
Ergens aan vast zitten is een keuze.
[...]
Waarom niet?

[..]

Ten tijde van oorlogen (accute noodzaak) zijn er wel heftigere zaken gerealiseerd. Maar de wil is er niet omdat mensen de noodzaak niet zien.
Ik bewonder je enthousiasme. Echt.
Geforceerd overschakelen op duurzame bronnen kost simpelweg teveel. En zolang we niet met zijn allen overtuigd zijn van de noodzaak, gaat het dus niet gebeuren.

En met "met zijn allen" bedoel ik China, India. De VS begin ik langzaam een beetje af te schrijven.

• rube
quote:
ouweoverclocker schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:48:
[...]

ik lees heel graag hoe dat werkt ( gemiddelde temperatuur van een grot is ongeveer 10 graden)
Zeker is dat wel mogelijk.Heel kort:
oneindige isolatie betekent geen warmte verlies. Oneindige isolatie is niet mogelijk, maar heeeeeel goed isoleren wel en hoef je dus maar zeer beperkt warmte toe te voegen. Deze warmte is dan al te halen uit o.a.:
-wij als mensen stoten al 100 W warmte uit
-warmte uit koken
-gebruik maken van zonnewarmte (ramen juist plaatsen)

Lees je eens in in de werking van een passief huis zou ik zeggen.

• hansdegit
passief huis is -eh- cool.

Ik ben niet zo van de verplichtingen en regelgeving, maar bepaalde energiezuinige maatregelen zouden echt verplicht moeten worden. Zoveel laag hangend fruit wat wegrot.

edit: simpelste voorbeeld: douche-wtw. Kost geen drol (tov de prijs van een nieuwbouwhuis).
ander voorbeeld: zonneboilertje, isolatie (Rc > 5), de slimme WTW unit die door Noor van Andel is bedacht...

/off topic:
is er iets te doen aan het warmteverlies tgv de afzuigkap bij het koken?

hansdegit wijzigde deze reactie 10-04-2012 11:02 (42%)

• ouweoverclocker
ga ik doen !

wat ik wel gemerkt heb is dat als .. ik mijn tv ,pc en twee spaarlampen aan heb , de deuren van de kamer en gordijnen dicht . het hier 20 graden blijft als het buiten 12 is ..... en die heb ik dus een keer 4dagen aan gehad 24/4 dus ..
haha en nu niet roepen .. energie verspiller he hahaha ja ik ben schuldig

• rube
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:53:
[...]
Ach, de beroemde tipping points. Zullen we eerst even afwachten wat wetenschap daarover zegt? Dat blijft nog wel een aantal jaar onduidelijk. Zoals Bartjuh ook al zei: er zijn ook negatieve feedbacks. We weten bijvoorbeeld nog steeds niet wat de dominante rol van wolken is op het klimaat.
Weet je dat een aantal lobbygroepen die zeggen dat het allemaal niet zo is betaald worden door o.a. de olieindustie? Dit ter zijde.

Maar zelfs als weten we het nog niet exact, moeten (of kunnen) we dan eigenlijk wel het risico nemen gezien de mogelijk gevolgen?
quote:
Ik bewonder je enthousiasme. Echt.
Geforceerd overschakelen op duurzame bronnen kost simpelweg teveel.
Wat kost het dan? En wat kost niets doen?
quote:
En zolang we niet met zijn allen overtuigd zijn van de noodzaak, gaat het dus niet gebeuren.
En met "met zijn allen" bedoel ik China, India. De VS begin ik langzaam een beetje af te schrijven.
Ja, dat realiseer ik me helaas ook.

• migjes
quote:
ouweoverclocker schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:48:
[...]

o dat kan wel.
er is wel een kosten probleem het word vrij snel erg duur om dat te doen.
maar het kan zeker nog een stuk beter tot zelfs helemaal geen verwarming.

mensen wonen niet in een grot.
een huis heeft ook nog ramen en als je die 3 dubbel uitvoerd.
dan geeft de zon in de winter meer warmte als er verloren gaat door het raam.

dat slim combineren en je hebt geen verwarming nodig.
het is wel dat er nog maar erg weinig huizen worden gebouwed zonder verwarming.
het is nog steeds een dure gok als je toch iets fout hebt berekend en je hebt geen backup.

zoek eens op earthship of passief huis.

3850Wp oost-west

• hansdegit
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:02:
[...]

Weet je dat een aantal lobbygroepen die zeggen dat het allemaal niet zo is betaald worden door o.a. de olieindustie? Dit ter zijde.
ook terzijde: weet je dat Greenpeace meeschrijft aan de IPCC rapporten/

Shit: mijn halte. Zo terug.

• rube
quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:02:
[...]

o dat kan wel.
er is wel een kosten probleem het word vrij snel erg duur om dat te doen.
maar het kan zeker nog een stuk beter tot zelfs helemaal geen verwarming.
kosten, kosten....ligt er aan wat voor berekening je uitvoert.
Maar zeker voor nieuwbouw heb je het binnen een beperkt aantal jaren (binnen 10) al terugverdient als je het afzet tegen de gebruikelijke stookkosten.

Voor bestaande bouw is het idd wel moeilijker, maar het gebeurd al wel.
quote:
mensen wonen niet in een grot.
een huis heeft ook nog ramen en als je die 3 dubbel uitvoerd.
dan geeft de zon in de winter meer warmte als er verloren gaat door het raam.

dat slim combineren en je hebt geen verwarming nodig.
het is wel dat er nog maar erg weinig huizen worden gebouwed zonder verwarming.
In NL wel ja, kijk eens naar b.v. Duitsland. Daar staan er al wel een aantal duizenden.
quote:
het is nog steeds een dure gok als je toch iets fout hebt berekend en je hebt geen backup.
zoek eens op earthship of passief huis.
Earthship werkt wel in New Mexico (grote dag-nacht verschillen) maar niet in ons klimaat omdat de verschillen tussen jaar getijde zijn te groot.
Ik heb een week gelogeerd in een een eartship in Frankrijk.

• migjes
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:57:
/off topic:
ik ben aan het kijken hoe ik de rest warmte van het koken kan gebruiken om de wc te verwarmen.
het zal een zelfbouw systeem worden.
maar nog erg in ontwikkeling.

het grootste probleem wat ik heb is het kwijt raken van condens vocht.

(meer een geek project als iets wat met een tvt te maken heeft.)

3850Wp oost-west

• rube
quote:

Ik ben niet zo van de verplichtingen en regelgeving, maar bepaalde energiezuinige maatregelen zouden echt verplicht moeten worden. Zoveel laag hangend fruit wat wegrot.
EPC is in NL ingevoergd en gaat met stapjes omlaag. Alleen EPC is geen goede methode, maar dat terzijn.
in 2020 moeten huizen volgens mij energieneutraal zijn.
quote:
edit: simpelste voorbeeld: douche-wtw. Kost geen drol (tov de prijs van een nieuwbouwhuis).
ander voorbeeld: zonneboilertje, isolatie (Rc > 5), de slimme WTW unit die door Noor van Andel is bedacht...
Yep, ik heb ook een douche WTW, fantastisch principe.
quote:
/off topic:
WTW....?

• rube
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:05:
[...]
ook terzijde: weet je dat Greenpeace meeschrijft aan de IPCC rapporten/
Ja, weet ik. Toch heb ik meer vertrouwen in IPCC rapporten die door honderden wetenschappers dmv peer reviews bekeken worden dan aan een paar semiwetenschappers die tegen geluiden laten horen.

Edit: ik weet ook dat er (ernstige) fouten zijn gemaakt met IPCC rapporten. Toch blijft de standaard uitkomst van temperatuurstijging zover ik weet overeind.
quote:
Shit: mijn halte. Zo terug.
Ja, ik moet ook weer back to work...

rube wijzigde deze reactie 10-04-2012 11:17 (27%)

• ouweoverclocker
quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:08:
[...]

ik ben aan het kijken hoe ik de rest warmte van het koken kan gebruiken om de wc te verwarmen.

migjes ... echt ?

komt die ..

de afvoerslang van je afzuiger hangt toch hoog .
laat deze langzaam 20cm dalen tot je bij je wc bent .
hang daar een lucht convector-radiator waar je je warme lucht door laat stromen
aan de onderkant ervan maak je een kleine aansluiting voor een condenswater afvoer en deze gaat in je stortbak.

• Neanderthaler71
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-07-2012

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
/off topic:
Recirculatie afzuigkap met een koolstoffilter.
Is allang te koop. Heb ik zelfs ;) Werkt prima.

Nieuwbouw 2007, afzuigkap in open verbinding met buiten zonder terugslagklep !!
Dat is nieuwbouw, kijk zonder hoofd!

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• migjes
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:07:
[...]

kosten, kosten....ligt er aan wat voor berekening je uitvoert.
Maar zeker voor nieuwbouw heb je het binnen een beperkt aantal jaren (binnen 10) al terugverdient als je het afzet tegen de gebruikelijke stookkosten.

Voor bestaande bouw is het idd wel moeilijker, maar het gebeurd al wel.

[...]

In NL wel ja, kijk eens naar b.v. Duitsland. Daar staan er al wel een aantal duizenden.

[...]

Earthship werkt wel in New Mexico (grote dag-nacht verschillen) maar niet in ons klimaat omdat de verschillen tussen jaar getijde zijn te groot.
Ik heb een week gelogeerd in een een eartship in Frankrijk.
ik weet het rube.
(het was maar een voorbeeld.)

maar waarschijnlijk zit je dan al gouw met het zelfde probleem als ik.
je wil het natuurlijk net iets beter doen of eigenlijk te goed doen.
waardoor kosten maar door blijven stapelen.
en dan moet je alles nog zien te proppen op een kavel etc... (der is niet zoveel ruimte in nl)
dan word het toch als gouw best duur.

maar wanneer kunnen we je huisje gaan bouwen?

3850Wp oost-west

• migjes
quote:
ouweoverclocker schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:16:
[...]

migjes ... echt ?

komt die ..

de afvoerslang van je afzuiger hangt toch hoog .
laat deze langzaam 20cm dalen tot je bij je wc bent .
hang daar een lucht convector-radiator waar je je warme lucht door laat stromen
aan de onderkant ervan maak je een kleine aansluiting voor een condenswater afvoer en deze gaat in je stortbak.
ja hoor die gaat komen.
heb allen 1 probleem nog op te lossen.
de waf-factor.
en die oplossing die je geeft word niet geaccepteerd. :)

3850Wp oost-west

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-07 18:41
Wat vaak het probleem is met passief / energiezuinige huizen is dat mensen denken dat ze een woonkamer van bijna 100m2 nodig hebben, en daar liever geld en ruimte aan besteden dan aan wat extra voorzieningen.

Ik durf te beweren dat 50% van de huisgezinnen met een half zo groot huis aan zou kunnen!

@afzuigkap
Itho heeft een speciale afzuigkap die je gewoon op de woonhuis-ventilator WTW aansluit. Met een speciaal soort 'luchtgordijn' waardoor de capaciteit van de normale ventilatiebox voldoende zou moeten zijn....

NovapaX wijzigde deze reactie 10-04-2012 11:23 (27%)

Mijn jaarlijkse bijverdienste: http://www.udid-registration.net
Sparql TV wiki: https://github.com/NovapaX/sparqltv/wiki

• ouweoverclocker
ik wil wel meer weten over de slimme WTW unit die door Noor van Andel is bedacht...

• rube
quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:18:
[...]
ik weet het rube.
(het was maar een voorbeeld.)

maar waarschijnlijk zit je dan al gouw met het zelfde probleem als ik.
je wil het natuurlijk net iets beter doen of eigenlijk te goed doen.
waardoor kosten maar door blijven stapelen.
en dan moet je alles nog zien te proppen op een kavel etc... (der is niet zoveel ruimte in nl)
dan word het toch als gouw best duur.

maar wanneer kunnen we je huisje gaan bouwen?
haha, als ik een mooie kavel kan kopen van rond de 200K max., dan gaan we volgende week beginnen d:)b
belangrijkste eisen/wensen kavel: moet hoge WAF hebben (vooral ligging, niet te ver van de randstad) en ik wil graag 1000m2 minimaal....

Overigens, een vrijstand passiefhuis heb je al (excl. grond) sleutelklaar voor 170K. Volgens mij is dat voor veel mensen niet te duur, maar hebben ze liever een mooiere keuken en badkamer....

• ouweoverclocker
quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:20:
[...]

ja hoor die gaat komen.
heb allen 1 probleem nog op te lossen.
de waf-factor.
en die oplossing die je geeft word niet geaccepteerd. :)
hahahaha tja dat problem heb ik hier niet , zodra ik met die factor te maken krijg storten de meeste ideen in , dus daar heb ik afscheid van genomen. maar ik hou van vrouwen!

• ouweoverclocker
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:24:
[...]

Overigens, een vrijstand passiefhuis heb je al (excl. grond) sleutelklaar voor 170K. Volgens mij is dat voor veel mensen niet te duur, maar hebben ze liever een mooiere keuken en badkamer....
over waf factor gesproken.....

• migjes
quote:
Neanderthaler71 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:17:
[...]

Recirculatie afzuigkap met een koolstoffilter.
Is allang te koop. Heb ik zelfs ;) Werkt prima.

Nieuwbouw 2007, afzuigkap in open verbinding met buiten zonder terugslagklep !!
Dat is nieuwbouw, kijk zonder hoofd!
oei die heb ik er na een half jaar weer uitgegooid. (heb hem aan een vriend gegeven)
dat werkte niet met mijn koken.
die begon veelste snel probleempjes te vertonen.
ik kook vaak met veel vlammen in de pan.
maar met het wokken en braden van mij zat de filter al na 2 maanden vol.

3850Wp oost-west

• ouweoverclocker
wie o wie heeft er nog een 500watt net invertertje voor weinig!

• rube
quote:
ouweoverclocker schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:38:
[...]
hahahaha u have got me there.... _/-\o_

alleen jammer dat de veel stadsbussen groot gedeelte van de dag en avond bijna leeg rondrijden. ik ken die berekening en gingen ze uit van een 80% bezetting.. chek it out :9
Ja, de berekening die ik heb gezien was uit de UK. Maar ik begreep ook dat OV daar op bepaalde plekken/tijdstippen minder frequent is als in NL, dus wellicht dat de berekening in NL minder gunstig uitkomt....

• migjes
quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:24:
[...]
haha, als ik een mooie kavel kan kopen van rond de 200K max., dan gaan we volgende week beginnen d:)b
belangrijkste eisen/wensen kavel: moet hoge WAF hebben (vooral ligging, niet te ver van de randstad) en ik wil graag 1000m2 minimaal....
daar begind al een klein probleempje.
(tenminste in de locatie die ik zoek. met eis niet te ver van randstad word die vast nog groter)
grond prijs in mijn gemeente is 300 euro per m2.
als kavel niet groter als 400m2.
bij groter kavel is het 400 euro per m2.
dat maakt 1000m2 x 400 euro = 400k.

(prijzen zijn uit het hoofd en een paar jaar oud.)

3850Wp oost-west

• hansdegit
quote:
ouweoverclocker schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:22:
ik wil wel meer weten over de slimme WTW unit die door Noor van Andel is bedacht...
http://www.fiwihex.nl/

dunne draad warmtewisselaar. Heeft -meen ik- tien jaar terug in de Intermediair gestaan.

• rube
quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:39:
[...]
daar begind al een klein probleempje.
(tenminste in de locatie die ik zoek. met eis niet te ver van randstad word die vast nog groter)
grond prijs in mijn gemeente is 300 euro per m2.
als kavel niet groter als 400m2.
bij groter kavel is het 400 euro per m2.
dat maakt 1000m2 x 400 euro = 400k.

(prijzen zijn uit het hoofd en een paar jaar oud.)
Zoiets link is 147,5K voor 1250m2. Ligt dicht genoeg in de buurt van de randstad voor ons, maar nog iets teveel buitengebied voor mijn vrouw (en ook ik heb school, trein etc. liever nog iets dichterbij).
We blijven rustig verder zoeken....

Edit: prijzen dalen al sinds 2008 (huizen circa 10%, grond vaak nog iets meer) en ik verwacht dat dat voorlopig nog wel even doorgaat.

rube wijzigde deze reactie 10-04-2012 11:48 (8%)

• _JGC_
quote:
/off topic:
Ja dat is er. Ik was altijd al verbaasd over de minimale luchtafzuiging van mijn afzuigkap. Wat blijkt: de afzuigkap die ik heb blaast niet alle lucht naarbuiten, maar circuleert een groot deel weer terug de keuken in door een koolstoffilter heen. Feit is alleen dat mijn koolfilter helemaal dicht zit met vet.

Je komt nog eens ergens achter als op 1e paasdag het voorschakelapparaat van het T5-balkje in je afzuigkap het begeeft. Net terug van de keukenboer voor een nieuw armatuur, moest ie bestellen, heb hem gevraagd of ie er dan ook meteen maar een nieuw koolstoffilter erbij kon bestellen.

• ollie1965

ollie1965

quote:

/off topic:
quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:08:
[...]

Zoek niet verder, tenzij je lekker wilt knutselen.
JE Stork (Zehnder) heeft in combinatie met Nulwoning.nl al iets heel moois gefabriekt. Voor zover ik weet nog niet commercieel verkrijgbaar (als kant en klaar product).

• migjes
quote:
ollie1965 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:16:

Zoek niet verder, tenzij je lekker wilt knutselen.
JE Stork (Zehnder) heeft in combinatie met Nulwoning.nl al iets heel moois gefabriekt. Voor zover ik weet nog niet commercieel verkrijgbaar (als kant en klaar product).
ik kan de afzuiging van de keuken niet combineren met het huis.
dus bijna alle standaart oplossingen zijn teduur/onbruikbaar voor mij.
(en ik knutsel graag)

ik kan daar eigenlijk weinig vinden der over.
wat had je gevonden?

3850Wp oost-west

• ollie1965

ollie1965

quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:34:
[...]

ik kan de afzuiging van de keuken niet combineren met het huis.
dus bijna alle standaart oplossingen zijn teduur/onbruikbaar voor mij.
(en ik knutsel graag)

ik kan daar eigenlijk weinig vinden der over.
wat had je gevonden?
Google is je vriendje
https://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=wtw+afzuigkap+site%3Anulwoning.nl

En dan geeft dit de eerste link in zijn bericht http://www.nulwoning.nl/attachments/Documenten/leaflet%20WHR%20920.pdf

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Het is geen optie dat iedereen zo gaat wonen, daar is NL veel te klein voor.

Is dat wel duurzaam?

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• Derby
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
quote:
Neanderthaler71 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:55:
[...]

Is dat wel duurzaam?
Er zijn toch genoeg mensen die genoegen nemen met een appartement. Niet iedereen wil een fikse tuin onderhouden.

• rube
quote:
Neanderthaler71 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:55:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Volgens mij gaat dat, fysiek, makkelijk en zou je aan een oppervlakte van alleen Gelderland voldoende ruimte hebben. Dan hebben we alle andere provincies over de bedrijfsgebouwen, wegen, en de natuur.

Overigens, er zijn ook een heleboel mensen die dat juist veel minder of geen grond willen hebben.
quote:
Is dat wel duurzaam?
Waarom niet? Ik wil helemaal geen groter huis als we nu hebben (120m2), maar wil graag wat grond voor o.a. moestuin.
En of dat deze grond nu bij een (biologische) boer gelegen is of bij mij thuis maakt voor de duurzaamheid volgens mij niet uit.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 29-07 14:37

Erasmo

f/8 and be there

quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:15:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Volgens mij gaat dat, fysiek, makkelijk en zou je aan een oppervlakte van alleen Gelderland voldoende ruimte hebben. Dan hebben we alle andere provincies over de bedrijfsgebouwen, wegen, en de natuur.
Per huishouden 1250 vierkante meter aan grond heb je 2x Gelderland voor nodig. En dan heb je het alleen nog maar over eigen oppervlakte en dus niet de wegen ed. die er tussen liggen.

Flickr

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:32
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:52:
[...]

, heb hem gevraagd of ie er dan ook meteen maar een nieuw koolstoffilter erbij kon bestellen.
die kan je gewoon in de vaatwasser doen. is ie weer schoon en goed. ;)

Eigenwijs is ook wijs

• rube
quote:
Erasmo schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:50:
[...]
Per huishouden 1250 vierkante meter aan grond heb je 2x Gelderland voor nodig. En dan heb je het alleen nog maar over eigen oppervlakte en dus niet de wegen ed. die er tussen liggen.
Ik ging even uit van 4 personen (ons eigen gezin). Wegen e.d. klopt uiteraard, dat gaf ik ook aan.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Omdat het bijvoorbeeld 900% meer is dan je nu hebt?

Als iedereen dat doet heb je inderdaad een extra provincie nodig (of 2). Het is me niet opgevallen dat we een reserve provincie hebben. Als we ruimte in de bestaande omgeving gaan gebruiken is het 1e wat sneuvelt altijd de natuur.

• FicoF
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-07 10:46
quote:
Neanderthaler71 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:17:
[...]

Als iedereen dat doet heb je inderdaad een extra provincie nodig (of 2). Het is me niet opgevallen dat we een reserve provincie hebben. Als we ruimte in de bestaande omgeving gaan gebruiken is het 1e wat sneuvelt altijd de natuur.
Een heleboel extra provincie`s. In NL wordt elke cm2 benut, dus als we allemaal veel groter willen wonen, zal dat ten koste gaan van iets anders. Dat zie je nu ook al gebeuren bij villaparken buiten de Randstad. Gaat veelal ten koste van natuur of van akkerbouw.

• Bartjuh
  • Niet online
quote:
FicoF schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:26:
[...]
Een heleboel extra provincie`s. In NL wordt elke cm2 benut, dus als we allemaal veel groter willen wonen, zal dat ten koste gaan van iets anders. Dat zie je nu ook al gebeuren bij villaparken buiten de Randstad. Gaat veelal ten koste van natuur of van akkerbouw.
Of we moeten allemaal vegetariŽr worden om groter te kunnen wonen, heb je ca 7x minder grond nodig voor dezelfde voedingswaarde ;)

• JeroenH
quote:
Het is me niet opgevallen dat we een reserve provincie hebben.
Tuurlijk wel, Friesland ;)

• FicoF
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-07 10:46
quote:
Bartjuh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:37:
[...]

Of we moeten allemaal vegetariŽr worden om groter te kunnen wonen, heb je ca 7x minder grond nodig voor dezelfde voedingswaarde ;)
Dan nog, ik kijk hier mooi uit over de net gepoote aardappels en koeien in de wei. Moet er niet aan denken om half NL te bebouwen.

• rube
quote:
[...]

Laat ik het dan anders stellen.
Als ik dezelfde hoeveelheid grond gebruik als dat ik nu heb, zeg inderdaad circa 150m2, dan lijkt me dat niet minder duurzaam?

En als ik nu mijn huidige moestuin van 1000m2 die een paar kilometer verderop ligt, verkavel met de moestuin van mijn buurman waar ik naast woon. Hij vind fietsen in de regen naar de moestuin namelijk niet erg en ik wel ;). Per saldo gebruik ik dan niet meer grond als dat ik nu heb, het ligt alleen ergens anders. En een moestuin is toch duurzaam, niet?

Echter, mijn buurman wil niet ruilen, dus zoek ik ergens anders een stukje waar ik het wel bij elkaar kan vinden (dus wonen en moestuin)....daarbij neem ik dus direct dezelfde grondoppervlak in als dat ik nu doe.
Daarbij hoeft alles wat ik zelf verbouw en kweek niet gekocht te worden en dus geen transport en geen verpakking. Extra duurzaam t.o.v. het hebben van geen moestuin lijkt me.

Om jouw voedsel te verbouwen is ook grond nodig, alleen dat zie je niet zo direct omdat de boer dat voor je in zijn beheer heeft. Of moeten we alle boeren ook maar opheffen en zijn land terugbrengen naar 150m2 max. :+

Ja TENZIJ het gaat om natuurgebied wat hiervoor opgeofferd moet worden. Maar dan nog zou ik onze voetafdruk, theoretisch, hetzelfde houden en dus ergens anders (niet direct zichtbaar) natuur "vrijmaken".
ik begrijp dat dat niet hetzelfde is omdat het veel te klein stukje is, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel

• JeroenH
En als dat terrein verder bij winkels/werk/NS-station vandaan ligt zodat je misschien een auto gaat kopen? Of, als je die al hebt, er meer kilometers mee gaat rijden?

• rube
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:51:
En als dat terrein verder bij winkels/werk/NS-station vandaan ligt zodat je misschien een auto gaat kopen? Of, als je die al hebt, er meer kilometers mee gaat rijden?
Ja, als je dat doet dan heb je heel snel alle winst teniet gedaan. Maar dat zou ik ook niet willen. Dus je moet een optimum vinden van voorzieningen op loop en fietsafstand en in te nemen grondoppervlak.

Alles dichtbij zoals werk en winkels, zoals in grote steden vaak het geval is, is ook niet perse heel duurzaam. Je bespaart op eigen transport, maar alles moet van buiten de stad aangevoegd worden (ik denk dan aan echt grote steden zoals New York, Bangkok etc.
quote:
FicoF schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:47:
[...]
Dan nog, ik kijk hier mooi uit over de net gepoote aardappels en koeien in de wei. Moet er niet aan denken om half NL te bebouwen.
Het was ook niet mijn opzet om half NL te bebouwen, sterker nog, ik zou geen grotere woningen willen stimuleren, dat lijkt me niet echt duurzaam.

Maar voor de mensen die dat willen, een moestuin aan huis of inderdaad desnoods in de buurt van het huis. Daar hoef je volgens mij geen natuur voor op te offeren, alleen een andere inrichting als nu het geval is.

En zoals iemand hier al eerder aangaf, niet iedereen wil meer grond direct om zijn huis...

• zonnigtype
  • Laatst online: 23-07 23:24

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

quote:
migjes schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:07:
@mkleinman, EnergiebewustZL
de heffingskorting word op een gegeven gebruik groter als de vast recht kosten.

[...]

http://www.rijksoverheid....-op-energiebelasting.html

bij 500kWh in de plus gaat er ongeveer net zoveel van de rekening als je vasten lasten.
(alleen voor electra, niet gas.)
Hmmm. Energiebelasting betaal je over je verbruik. Zowel EB over elektra als EB over gas. Veelverbruikers betalen meer, weinig verbruikers betalen minder.

De "Belastingvermindering EB per aansluiting", ook wel "teruggaaf energiebelasting" (heet NIET "heffingskorting" bij Min. Fin! Zie document) is een VASTE post, die dient "om hoge kosten voor elektra en gas" te compenseren. Krijg je altijd terug, ongeacht wat je doet, als je maar achter een "aansluiting met woon/verblijfsfunctie" zit (er is een lager tarief voor aansluitingen in gebouwen zonder verblijfsfunctie). Gebruik je erg weinig stroom en gas (steeds meer mensen hier), zul je over het totaal aan EB over de kWh en m3 in een jaar tijd mogelijk minder betalen dan de teruggave post die iedereen standaard ontvangt van Min. Fin. (en die compleet onafhankelijk van wat je doet gewoon wordt uitgekeerd). Simple as that.

Ik krijg al vele jaren veel meer aan teruggavepost binnen dan ik aan EB over kWh of m3 kookgas uitgeef, gaat helemaal vanzelf. Wordt echter helaas ruimschoots gecompenseerd door de vastrechten...

Die teruggavepost wordt GEBOEKT onder de post "elektra", omdat hij ook toekomt aan mensen zonder gas aansluiting (ook: groeiend aantal, nog niet heel hard, maar wel meeste stadswarmte HH natuurlijk). Vrijwel iedereen heeft een elektra aansluiting in NL (behalve Evert Sjoerdsma), en dus kan die post daar onder worden geboekt. Maar hij compenseert zowel voor gas als elektra, "gemiddeld genomen over alle huishoudens".

Vastrecht elektra Liander inclusief vastrecht levering Greenchoice PPV 2012: EUR 267,55 incl. BTW
Vastrecht kookgas Liander inclusief vastrecht levering Greenchoice PPV 2012: EUR 149,31 incl. BTW

Totaal vastrecht "load" die twee modaliteiten EUR 416,86 (excl. "load" vastrecht stadswarmte)

Vastrecht gas normale gas woning (capaciteit ruimteverwarming, tm. G6) bij Liander en met GC vastrecht gas zou voor 2012 neerkomen op EUR 199,11 incl. BTW (capaciteit G6 met verbruik tot 4.000 m≥/jaar is 8,3003 EUR/mnd. incl. BTW, voor verbruiken tot 500 kuub is het 4,1501 EUR/mnd.)

Totale vastrecht "load" standaard gaswoning met vastrecht levering GC voor zowel elektra als gas included is dan 267,55 + 199,11 = EUR 466,66 incl. BTW.

"Belastingvermindering" voor gas/elektra van Min. Fin. is onveranderd sinds 1 jan. 2009 EUR 379,16 incl. BTW. Je moet in dat geval voor de combi "vastrechten gas + elektra" minus "teruggave post EB" nog EUR 87,50 incl. BTW betalen. (kalenderjaar 2012, gecompliceerder op nota's omdat die vaak over minimaal 2 tarief periodes gaan, soms zelfs over 3)

FSCD, nog even een foto'tje van de gezellige GoT appeltaart-meet (dankzij tante NS in de tweede helft van [non- en] alcoholische beverages vergezeld) bij zonnigtiepje, afgelopen zaterdag, met dank voor de toestemming:

http://www.polderpv.nl/Download/DSCF6134_II.jpg

Met speciale dank ook aan de contribuant van de heerlijke chocolade taart. Laatste stukje gaat vanavond naar binnen worden gewerkt, met smaak, naturellemente!

Was een leuke bijeenkomst, waarvoor dank.

Daar gaan er vast wel meer van komen, van die "GoT meets"... :Y

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Erasmo

Erasmo

f/8 and be there

quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:48:
[...]

Laat ik het dan anders stellen.
Als ik dezelfde hoeveelheid grond gebruik als dat ik nu heb, zeg inderdaad circa 150m2, dan lijkt me dat niet minder duurzaam?

En als ik nu mijn huidige moestuin van 1000m2 die een paar kilometer verderop ligt, verkavel met de moestuin van mijn buurman waar ik naast woon. Hij vind fietsen in de regen naar de moestuin namelijk niet erg en ik wel ;). Per saldo gebruik ik dan niet meer grond als dat ik nu heb, het ligt alleen ergens anders. En een moestuin is toch duurzaam, niet?

Echter, mijn buurman wil niet ruilen, dus zoek ik ergens anders een stukje waar ik het wel bij elkaar kan vinden (dus wonen en moestuin)....daarbij neem ik dus direct dezelfde grondoppervlak in als dat ik nu doe.
Daarbij hoeft alles wat ik zelf verbouw en kweek niet gekocht te worden en dus geen transport en geen verpakking. Extra duurzaam t.o.v. het hebben van geen moestuin lijkt me.

Om jouw voedsel te verbouwen is ook grond nodig, alleen dat zie je niet zo direct omdat de boer dat voor je in zijn beheer heeft. Of moeten we alle boeren ook maar opheffen en zijn land terugbrengen naar 150m2 max. :+

Ja TENZIJ het gaat om natuurgebied wat hiervoor opgeofferd moet worden. Maar dan nog zou ik onze voetafdruk, theoretisch, hetzelfde houden en dus ergens anders (niet direct zichtbaar) natuur "vrijmaken".
ik begrijp dat dat niet hetzelfde is omdat het veel te klein stukje is, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel
1000 vierkante meter aan moestuin, dat is bekant genoeg om een weeshuis mee te voeden.

Flickr

• rube
quote:
Erasmo schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:06:
[...]
1000 vierkante meter aan moestuin, dat is bekant genoeg om een weeshuis mee te voeden.
Hoeveel grond denk je dat je zelf, indirect ingebruik hebt, om alles te verbouwen wat je een heel jaar nodig hebt? En hoeveel is dat dan ongeveer voor een gezin van 4 personen?

Denk dat Zonnigtype dat ook wel weet >:)

• JeroenH
quote:
Erasmo schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:06:
Ja, en naast een fulltime baan zie ik niet hoe je dat in je eentje zinvol kunt bewerken, zonder terug te grijpen op fossiele truukjes. Of kan 1000 m2 zoveel opleveren dat je minder kunt gaan werken?

• migjes
@zonnigtype
sorrie.
ben niet zo goed met dat soort vreemde geneuzeligheden.
moet ik ook aan anderen over laten.
(dank u voor de verduidelijking)

3850Wp oost-west

• zonnigtype
  • Laatst online: 23-07 23:24

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:10:
[...]

Hoeveel grond denk je dat je zelf, indirect ingebruik hebt, om alles te verbouwen wat je een heel jaar nodig hebt? En hoeveel is dat dan ongeveer voor een gezin van 4 personen?

We produceren maar een zeer bescheiden deel van onze behoefte. Moestuin ligt dan ook op drie kwartier fietsen van ons appartement (delen we met 2 anderen), en dat is niet handig. Ligt wel prachtig, midden in het Joppe (plas voor Warmond), is ook wat waard. Rest van de groenten/fruit kopen we op de biologische markt, deel producten daar komt van bioboerderij in Roelofarendsveen. Zelf je totale behoefte kweken kost beslist een flinke lap grond (alleen al vanwege de zeer belangrijke vruchtwisseling bij biologisch tuinieren essentieel). En dat kost dan ook zoveel tijd en energie, dat je geen tijd voor een forum zoals dit zou hebben (waarschijnlijk te moe om d'r Łberhaupt op te willen kijken...). :O

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• rube
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:10:
[...]
Ja, en naast een fulltime baan zie ik niet hoe je dat in je eentje zinvol kunt bewerken, zonder terug te grijpen op fossiele truukjes. Of kan 1000 m2 zoveel opleveren dat je minder kunt gaan werken?
Bij 1000m2 hoef je weinig boodschappen meer te doen. En als je verder geen hypotheek hebt en weinig materialistisch bent ingesteld, heb je niet heel veel geld nodig en kunnen de meeste mensen best wel wat minder werken.

Kennissen van ons hebben wel zoiets en die kopen niet veel in de supermarkt meer....
quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:24:
[...]
We produceren maar een zeer bescheiden deel van onze behoefte. Moestuin ligt dan ook op drie kwartier fietsen van ons appartement (delen we met 2 anderen), en dat is niet handig. Ligt wel prachtig, midden in het Joppe (plas voor Warmond), is ook wat waard. Rest van de groenten/fruit kopen we op de biologische markt, deel producten daar komt van bioboerderij in Roelofarendsveen. Zelf je totale behoefte kweken kost beslist een flinke lap grond (alleen al vanwege de zeer belangrijke vruchtwisseling bij biologisch tuinieren essentieel). En dat kost dan ook zoveel tijd en energie, dat je geen tijd voor een forum zoals dit zou hebben (waarschijnlijk te moe om d'r Łberhaupt op te willen kijken...). :O
haha, ja, 1000m2 is wel veel en zwaar werk. Maar dit geeft wel een indruk dat 1000m2 ook weer niet overdreven veel is als je er serieus werk van wil maken om voor groot gedeelte je eigen groente wilt verbouwen.

Edit: volgens mij werkt Zonnigtype meer aan zijn PV"-hobby" dan menig andere werknemer die fulltime werkt _/-\o_

rube wijzigde deze reactie 10-04-2012 17:01 (3%)

• Erasmo

Erasmo

f/8 and be there

quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:10:
[...]

Op 50 vierkante meter pp kun je voor 90% van je groentes telen als je het slim aanpakt.
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:10:
[...]
Ook dat ligt eraan hoe je het aanpakt, doe je het bijvoorbeeld op een permacultuurachtige manier dan heb je er niet zo heel veel onderhoud aan. Ik besteed misschien een uur per week aan mijn groentetuin.

Flickr

• rube
quote:
Erasmo schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:33:
[...]
Op 50 vierkante meter pp kun je voor 90% van je groentes telen als je het slim aanpakt.
Gebruik je daar een speciale methode voor? (SFG?)
quote:
[...]
Ook dat ligt eraan hoe je het aanpakt, doe je het bijvoorbeeld op een permacultuurachtige manier dan heb je er niet zo heel veel onderhoud aan. Ik besteed misschien een uur per week aan mijn groentetuin.
Ja, dat spreekt mij wel aan :) . Maar dan heb je wel meer ruimte nodig?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 30-07 00:50
tja, wat zeg je daar van:

http://link.marktplaats.nl/549400683

2880PV op OzOOO, 3120PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP

• Rav
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online
In het kader van alle beetjes helpen:

Ik ben een paar dagen weg voor werk en ik had geen scheergel bij me aangezien ik die thuis net op had gemaakt. Ik dacht ik koop ter plekke wel wat scheergel (zo'n klein potje ivm 100ml regel voor vliegen) maar die bleken ze niet te verkopen. Wat ze wel verkochten was een scheerstick (die je met water en een scheerborstel schuimig maakt). Dus heb ik een scheerstick en scheerborstel gekocht (zoiets: http://webshop.total-shav..._Rasierpinsel_Angebot.jpg) om het eens te proberen of het werkt. De scheerstick was namelijk maar 65 cent. Het scheert prima en ze blijken veel scheerzepen te verkopen, die je kunt gebruiken ipv een stick, die uitsluitend zijn gemaakt met natuurlijke producten. Je wordt er namelijk niet vrolijk van als je op de ingredientenlijst van je scheerschuim/gel/whatever kijkt.

Eerst de stick opmaken nu dus, en dan over op een natuurvriendeiljke product. Weer een klein stapje naar een betere wereld ;)
Mocht je dit ook al lang doen of er ook interesse in hebben, hier wordt een aantal dingen uitgelegd over scheren en het milieu: http://www.greenlivingtip...-and-the-environment.html. Let er bijvoorbeeld op geen scheerborstels van dassenhaar te kopen.

...

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:06

flippo765

570 Wp subsidieloos

quote:
Het is niet alleen een veel te groot systeem, 1 collector voor 500 liter is naar mijn idee veel te weinig.

Waarom ze het nooit gebruikt hebben is mij een raadsel en hoe kunnen ze dan weten dat het te groot is.

• Erasmo

Erasmo

f/8 and be there

quote:
rube schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:36:
[...]

Gebruik je daar een speciale methode voor? (SFG?)

[...]

Ja, dat spreekt mij wel aan :) . Maar dan heb je wel meer ruimte nodig?
Als je dat bv. toepast kom je al een heel eind.

Valt wel mee. Ook daar wordt gestreefd naar het zo efficiŽnt inzetten van de grond.
Ik heb bijvoorbeeld mijn ondergrond bedekt met organisch materiaal(gemaaid gras, bladeren, net wat voor handen is) waardoor wieden niet meer hoeft en de bodem veel beter water vasthoudt.

Erasmo wijzigde deze reactie 10-04-2012 19:26 (19%)

Flickr

Pagina: 1 ... 14 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013