zo, ik hoor nu ook bij de club
Ik heb zojuist zo'' n doos binnengehaald
standaard config.
dwz met 2gb (en toen ik de brackets eruit haalde kwam er nog een 250gb disk naar buiten tot mijn grote verbazing).
Heb een 5tal 1TB disks en een tweetal USB sticks (2 en 8 gb) en nog een tweetal 2gb ecc reepjes (jammer dattie geen reg pakt, heb daar nog ergens een 8gb stick van rondslingeren).
Ik wil dit ding als NAS gaan gebruiken, in bijna de meest simpele manier van gebruik.
Wat voor mij belangrijk is is snelheid dataoverdracht over het netwerk.
hier ligt gigabit, dus t beestje mag t wat mij betreft voltrekken.
Dee N40L komt als vervanging van een singledisk-NAS (MET GIGABIT!!!, my a$$), die ik al sinds het begin retetraag vind en 1TB is net wat te weinig.
Ik wil hier graag iets van een raid5 achtige omgeving opzetten met de 5 disken, denkende aan ZFS.
Wil m laten booten vanaf USB (liefst de 2gb stick, tenzij het "OS" groter is dan heb ik 8gb beschikbaar)
Er komt geen aparte RAIDcontroller in.
Bak wordt puur gebruikt voor data opslag en overdracht, hoeft geen VM op te draaien of een of andere downloader. Crunchen hoeft ook niet
Voor gebruikersgemak: als mijn minder technische vriendin dat ding aan zet moet ie "binnen een minuut online zijn" en als ze m uit drukt moet ie "automagish netjes afsluiten".
Freenas en nas4free zijn volgens mij kanshebbers.
Iemand suggesties?