Even los van het feit of kerst nu cultureel (kerstman, kerstboom, etc) of religieus is (geboorte van Jezus)..
Het is uiteraard niet aan mij om te oordelen over de opvoeding van je kinderen, maar wil je echt dat als jouw kinderen straks ouder (en succesvol) zijn, ze ergens op een kerstreceptie staan en eigenlijk geen flauw benul hebben waar mensen het over hebben wanneer ze praten over 'de 3 wijzen uit het noorden' of het noorderlicht? Ik zou er in ieder geval hartelijk om lachen als een collega van mij niet kan vertellen wat we vieren met kerst.. Ik hoor het ze al zeggen "uuuhhh, de verjaardag van de kerstman?".
Ik ben zelf overigens niet gelovig en zo ben ik ook absoluut opgevoed (heb bijvoorbeeld nog nooit een kerkdienst bijgewoond), maar ik ben blij dat ik weet wat het verhaal achter kerst is. Sterker nog, soms vind ik het wel eens jammer dat ik nog nooit een kerkdienst heb bijgewoond. Je hoeft echt niet bang te zijn dat kinderen van 1 kerkdienst of van het kerstfeest plotseling 'geïndoctrineerd' raken. Voor kinderen is kerst ook echt niets meer dan een feest waarbij ze cadeau's krijgen. Mochten ze op school een gebed doen, is het voor de kinderen een goed stukje opvoeding dat ze weten hoe ze zich moeten gedragen in dit soort situaties. Wat als (jouw toekomstige succesvolle) dochter wordt uitgenodigd voor een diner bij haar (gelovige) baas. Je dochter begint al half aan het eten terwijl haar baas nog een gebed wil doen voor het eten. Zou toch mooi zijn als ze begrijpt dat je (even je ogen dicht doet en) wacht tot men klaar is.
PS: Ik neem echter ook aan dat op een openbare school het verhaal van Jezus verteld wordt en dat men 'de gelegenheid biedt' om te bidden. Waarbij ze uitleggen dat je niet hoeft te bidden. Zo ging het op mijn openbare/montessori school in ieder geval wel.. Ook het opvoeren van een toneelstuk dat gebaseerd is op de geboorte van Jezus zou voor mij niet zo'n issue zijn. What's next, het verbieden van Romeo&Julia omdat ze anders straks met een verkeerd vriendje/vriendinnetje aan komen zetten? ;-). Het gaat in zo'n geval toch vooral om het acteren, tekst leren, voor een publiek staan en natuurlijk: het applaus.
Zorg gewoon dat je zelf je kinderen uitlegt dat het verhaal van Jezus verzonnen is (net als ...) en dat sommige mensen daar in geloven. Hetzelfde geldt voor alle andere geloven/overtuigingen. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat mijn (hypothetische) kinderen respect hebben voor andermans geloof en zou het absoluut niet uit hun leven willen bannen. Sterker nog, van mij mogen ze iedere overtuiging kiezen die ze zelf willen. Ik wil niet dat ze geïndoctrineerd worden in de kerk en dat ze het Christendom opgelegd krijgen. Ik wil ze echter ook niet het atheïsme opleggen!
ReneDD wijzigde dit bericht 19-12-2011 11:12 (29%)