quote:
DSW schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:08:
Beste EVE online liefhebbers,
Ik doe onderzoek namens de Universiteit van Tilburg naar het effect van koopbare items in MMO spellen. Daarvoor zoek ik een MMO waarbij je 1. kan zien of iemand een item gekocht heeft met echt geld, of door middel van spelen . En 2. waar je zowel functionele als cosmetische items hebt die je kan kopen dan wel halen.
Ik heb gehoord dat dit bij EVE online het geval is. Zou iemand dit kunnen verifiëren? mocht je interesse hebben om me vertellen over je ervaringen met eve online en koopbare items zou dat enorm welkom zijn!

Je hebt 2 "valuta" in eve
1. ISK
2. Aurum (meen dat het zo heet)
1. ISK, verdien je door te spelen in het spel, en hiermee koop je alles wat het spel beinvloed.
2. AUR koop je door "Plex" om te ruilen voor AUR. AUR zijn de cosmetische dingen.
Plex koop je voor echt geld, door deze op de website aan te schaffen, of door een GameTimeCard om te ruilen voor Plex.
Plex kun je 2 dingen mee doen:
- Je kunt je account er 30 dagen mee verlengen
- Je kunt het dus omruilen voor AUR
Maar een andere belangrijke eigenschap is dat een PLEX vrij verhandelbaar is in het spel. Je kunt deze ingame dus ook verkopen voor ISK, waar anderen weer voor gespeeld hebben.
ISK komt dus alleen ingame door mensen die ervoor spelen, en PLEX komt alleen ingame door ervoor te betalen met echt geld. Maar je kunt dus wel PLEX verkopen voor ISK van andere spelers, en PLEX kopen met ingame verdiende ISK.
De waarde van een plex staat dus niet vast, maar is afhankelijk van vraag/aanbod, net als een 'echte' economie.
Het bedrijf achter EVE (CCP) beinvloed de markt niet op een directe manier, door bijv. zelf plex aan te bieden danwel door plex op te kopen van spelers. Wel indirect, door bijv een tijd terug dat AUR in te voeren.
Andere delen van de market worden wel beinvloed, doordat CCP bepaalde items in de ingame market aanbied tegen relatief vaste prijzen (skillbooks bijv). Opkopen weet ik niet of ze dat ook doen. Denk het wel voor bepaalde items.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is.
ohja, wel handig:

wat ik dus was vergeten is dat je dingen die je voor AUR koopt ook weer in de market te verkopen zijn.
defusion wijzigde dit bericht 03-01-2012 17:43 (9%)