_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_
[Multi] Skyrim - Topic voor problemen en (technische) vragen
Gerelateerde producten
Ik heb het ook in PF draaien, op Windows 7, zonder problemen.
Ik weet niet waarom je er zoveel issues mee hebt, al heeft dat admin gedoe niet geholpen, waarom had je dat gedaan, want dat is me niet duidelijk? Er staat 'vanwege die mappen'. Welke mappen?
Reg. datum: 12 september 2011
quote:Camacha schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 04:39:
[...]
Dat zou geen probleem moeten zijn, dat wordt pas een probleem vanwege sloppy werk. Of dat nu bij Microsoft, Valve of de makers van NMM ligt.
[...]
Skryim staat gewoon in de default Steam folder, NNM ook in zijn default folder. Volgens mij is dat allebei Program Files.
Is daar iets mis mee?
Ik weet inmiddels wel dat je NNM de mods niet in Program Files moet laten opslaan, maar dat vertelt 't programma je ook pas na dat het mis is gegaan.
Ik installeer mods, e.d. van Steam spellen altijd in een aparte map, buiten Program Files. Werkt vaak beter. Maar daar heb je nu niets meer aan.quote:anandus schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 09:23:
Wel of niet in Program Files zou geen probleem moeten zijn, volgens de installatiehandleiding wordt het zelfs aangeraden om de NMM in Program Files te installeren.
Ik heb het ook in PF draaien, op Windows 7, zonder problemen.
Ik weet niet waarom je er zoveel issues mee hebt, al heeft dat admin gedoe niet geholpen, waarom had je dat gedaan, want dat is me niet duidelijk? Er staat 'vanwege die mappen'. Welke mappen?
Als je nog een poging wil wagen met NMM dan moet je op Windows 7 (of Vista) eens gaan zoeken in je ProgramData op je Windows schijf (vb C:\ProgramData). Deze staat standaard op hidden, dus even onder opties van de verkenner hidden files en system files aanzetten. Volgens mij slaat NMM daar zijn instellingen op (ben nu op m'n werk en kan dat dus even niet controleren) en het kan best zo zijn die niet goed verwijderd worden bij een deďnstallatie. Dat mag je slordig vinden (vind ik ook), maar het maakt het upgraden naar een nieuwere versie van NMM wel makkelijker. Je hoeft dan niet alles opnieuw in te stellen.
Dus NMM deďnstaleren en in ProgramData zoeken naar een map die NMM of Nexus Mod Manager of iets dergelijks heet. Als je die gevonden hebt en zeker weet dat het bij NMM hoort kun je deze verwijderen. Daarna NMM opnieuw installeren en je kunt de paden opnieuw aangeven. NMM is wat mij betreft toch echt een noodzaak als je veel mods installeerd en weer de-installeerd. Je kunt ook Wrye Bash hiervoor gebruiken.
Blijft vervelend dat ik gewoon keiharde framedrops heb in bepaalde gebieden. Normale framerate is 60 steady, maar als ik bepaalde richting op kijk, voornamelijk binnen steden of in de buurt van forts e.d., zakt de framerate soms wel tot net boven de 10.
Ik speel met 4GB DDR2 800MHz, Q9550 quad core en HD5870 1GB op 2560x1440, alles op high. Settings lager maakt weinig verschil.
Gamebuster wijzigde dit bericht 12-02-2012 15:23 (3%)
/** @deprectated This message is obsolete and should not be read. */
Reg. datum: 18 maart 2010
Volgens mij heb ik alle updates ook geďnstalleerd en heb ik de laatste drivers. (Volgens mod manager is update 1.4 aangevinkt)
Deze 30fps had ik gemeten toen ik nog géén mods gebruikte.
Kan iemand mij vertellen wat ik misschien verkeerd doe?
*De benchmark gebruikt de volgende settings:
Alles op Ultra
4x AA
16x AF
1920 x 1080
Ik gebruik:
Alles op Ultra
8x AA
16x AF
1920 x 1080
Ookal heb ik mijn kaart overgeclockt tot 900/2050MHz, komt het niet met een gemiddelde van 66 en min. 43, hoewel het wel een sterke 'boost' geeft in fps. (Wat doet vermoeden dat niet de CPU bottleneckt)
Ik heb overigens wel een dualmonitor set-up. Hierbij moet gezegd worden dat de tweede monitor alleen gebruikt wordt voor het bureaublad. Bij het spelen van Skyrim wordt hier dus gewoon het bureaublad weergegeven of openhardware monitor (meestal doe ik hem dan dus ook uit)
Wat voor AF en AA instelling gebruik je met die hoge resolutie?quote:Gamebuster schreef op zondag 12 februari 2012 @ 15:22:
Opnieuw begonnen, 100% zonder fast travel.
Blijft vervelend dat ik gewoon keiharde framedrops heb in bepaalde gebieden. Normale framerate is 60 steady, maar als ik bepaalde richting op kijk, voornamelijk binnen steden of in de buurt van forts e.d., zakt de framerate soms wel tot net boven de 10.
Ik speel met 4GB DDR2 800MHz, Q9550 quad core en HD5870 1GB op 2560x1440, alles op high. Settings lager maakt weinig verschil.
Gebruik je ook de officiele High Res Texture pack van Bethesda?
Met dat HR pack zou ik niet meer dan 2xAA gebruiken, alles hoger vreet behoorlijk wat Video Ram en dan is 1Gb niet voldoende. Hier bij mij op 1920x1080, 16xAF, 2xAA zit ik regelmatig iets boven de 1.1Gb op een 1.5Gb grafische kaart. Met die hoge resolutie die jij gebruikt wordt dat een stuk hoger. Denk zelfs dat die 2xAA voor 1Gb al teveel is (met de HR pack).
PSN-id: Chrasher, GT5 PSN-id: GTP_2Fast4Stig - Canon 300D/350D/450D foto albums
Ik denk dat de AA je killed.quote:Bierdopje120 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:33:
Ik las net op een site dat een Sandybridge core i5 op 4GHz minimaal 43* fps moet kunnen krijgen i.c.m. een enkele GTX 570 GPU. Nu heb ik dus een GTX 570 en een Core i7 (950) op 3,8 GHz, alleen ik heb toch echt als ik gewoon buiten loop meestal rond de 30 fps*, op stock snelheden! (Duswel buiten)
Volgens mij heb ik alle updates ook geďnstalleerd en heb ik de laatste drivers. (Volgens mod manager is update 1.4 aangevinkt)
Deze 30fps had ik gemeten toen ik nog géén mods gebruikte.
Kan iemand mij vertellen wat ik misschien verkeerd doe?
*De benchmark gebruikt de volgende settings:
Alles op Ultra
4x AA
16x AF
1920 x 1080
Ik gebruik:
Alles op Ultra
8x AA
16x AF
1920 x 1080
Ookal heb ik mijn kaart overgeclockt tot 900/2050MHz, komt het niet met een gemiddelde van 66 en min. 43, hoewel het wel een sterke 'boost' geeft in fps. (Wat doet vermoeden dat niet de CPU bottleneckt)
Ik heb overigens wel een dualmonitor set-up. Hierbij moet gezegd worden dat de tweede monitor alleen gebruikt wordt voor het bureaublad. Bij het spelen van Skyrim wordt hier dus gewoon het bureaublad weergegeven of openhardware monitor (meestal doe ik hem dan dus ook uit)
Ultra zonder AA is zelfs op een GTX 260 prima te doen, op 1920x1080p.
Zodra je echter AA aanzet krijg ik om de minuut een irritante framedrop, blijkbaar wordt er teveel geheugen gebruikt. Als jij zelfs 8x AA runned, dan denk ik dat het daaraan ligt.
Die core i7 moet wel snor zitten. Met een 920 haal ik nog de 60 fps (wanneer ie dus niet framedropped...)
AA is killing, zeker op de hogere standen. Het visuele verschil tussen 4xAA en 8xAA is nauwelijks te zien, maar de performance-impact is enorm, echt huge.quote:Bierdopje120 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:13:
Ik zal het eens proberen. Ik had al zo'n vermoeden, het moest wel de AA zijn of het tweede scherm. Maar ik heb later eens geprobeerd met het tweede scherm uitgeschakeld en dat leverde geen merkbaar verschil op in framerates. Ik zal nu eens met 4x aa proberen. Het lijkt me gewoon gek dat een kaart zoals de mijne zo'n spel niet helemaal vloeiend kan spelen met álles op het hoogst, ook niet met de overclock waarbij hij de gtx 580 evenaart/licht verslaat. Toen ik las dat het spel voornamelijk CPU-afhankelijk was, leek mij het verband met AA wel erg ver gezocht... ?
Edit: okay, net even getest en in Skryrim aanzienlijk minder huge dan ik dacht. Gek.
Camacha wijzigde dit bericht 14-02-2012 15:29 (4%)
Wel erg vreemd is dat ik soms na het laden heb dat het hele spel ongelovelijk stotterd. Onspeelbaar, zeg maar iets van 10 fps. Af en toe gaat dit na een seconden of 10 weg, maar soms ook niet. Dan sla ik hem op, start ik het spel opnieuw op en is er niks meer aan de hand.
Enig idee waardoor dit komt? Vermoedelijk ergens iets met geheugen. Het gebeurt alleen maar na het laden.
Ik zou de Taskmanager en GPU-Z sensor eens opengooien en kijken wat je ziet als dat gebeurt.
Camacha wijzigde dit bericht 16-02-2012 17:57 (21%)
Ik heb dit soms ook. Wat bij mij het probleem verhielp was mijn virusscanner even uitschakelen (ESET). In principe zou de virusscanner dit probleem niet mogen veroorzaken maar het hielp bij mij en dat is wat telt.quote:Bierdopje120 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:41:
Heb aangepast en hij gaat inderdaad soepeler. Heb wel een HD mod aan staan, dus verwijt die mod dat hij alsnog niet op 43fps zit.
Wel erg vreemd is dat ik soms na het laden heb dat het hele spel ongelovelijk stotterd. Onspeelbaar, zeg maar iets van 10 fps. Af en toe gaat dit na een seconden of 10 weg, maar soms ook niet. Dan sla ik hem op, start ik het spel opnieuw op en is er niks meer aan de hand.
Enig idee waardoor dit komt? Vermoedelijk ergens iets met geheugen. Het gebeurt alleen maar na het laden.
Samsung Galaxy S2 GT-i9100 Avatar does not reflect reality!
Ik zou het over het algemeen niet aanraden de virusscanner voor dergelijke doeleinden uit te schakelen. Dat is op de langere termijn vragen om problemen.quote:AtlAntA schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:18:
Ik heb dit soms ook. Wat bij mij het probleem verhielp was mijn virusscanner even uitschakelen (ESET). In principe zou de virusscanner dit probleem niet mogen veroorzaken maar het hielp bij mij en dat is wat telt.
Mits je je internetverbinding uitschakelt lijkt het me redelijk veilig om te doen.quote:Camacha schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:56:
[...]
Ik zou het over het algemeen niet aanraden de virusscanner voor dergelijke doeleinden uit te schakelen. Dat is op de langere termijn vragen om problemen.
Ik ga er natuurlijk van uit dat de gemiddelde tweaker zijn zaakjes wel een beetje op orde heeft.
Dat maakt het wel veiliger, maar niet veiligquote:AtlAntA schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 01:23:
Mits je je internetverbinding uitschakelt lijkt het me redelijk veilig om te doen.
Ik ga er natuurlijk van uit dat de gemiddelde tweaker zijn zaakjes wel een beetje op orde heeft.
Reg. datum: 09 november 2011
Voorheen had ik een 1440x900 resolutie monitor en speelde daar Skyrim mee , na 2 of 3 uur gamen was mijn videokaart dan rond de 69 graden, nu met mijn nieuwe 1920x1080 monitor is mijn videokaart al na een half uurtje 75 graden...
Komt dit door mijn resolutie?
Kan ik hier iets aan doen? ( heb al een extra Fan in de pc gebouwd + kabels beter weggewerkt voor airflow )
Mijn andere onderdelen worden rond de 40/45 graden, dus dat ziet er beter uit.
Nothing is true, Everything is permitted
Reg. datum: 17 november 2010
Dat is toch logisch, je videokaart moet nu i.p.v. 1296000 pixels 2073600 pixels bereken, dat is 62% meer pixels dan voorheen*. Dan is het ook niet zo gek dat de videokaart warmer word, overigens is 75 graden voor een videokaart een prima temperatuur hoor ?quote:bulletrene schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:11:
Ik heb even een vraag ( misschien hoort deze hier niet helemaal thuis, excuses daarvoor )
Voorheen had ik een 1440x900 resolutie monitor en speelde daar Skyrim mee , na 2 of 3 uur gamen was mijn videokaart dan rond de 69 graden, nu met mijn nieuwe 1920x1080 monitor is mijn videokaart al na een half uurtje 75 graden...
Komt dit door mijn resolutie?
Kan ik hier iets aan doen? ( heb al een extra Fan in de pc gebouwd + kabels beter weggewerkt voor airflow )
Mijn andere onderdelen worden rond de 40/45 graden, dus dat ziet er beter uit.
*Als mijn berekening klopt...
maar aangezien mijn videokaart fan aardig wat geluid gaat maken bij 75 graden, ging ik er van uit dat het te warm was
maar ik kan dus rustig doorgaan met skyrim als mijn videokaart 75 is?
Wat voor een videokaart heb je ? Videokaarten mogen rustig rond de 90 graden liggen en die van jou zit er 15 graden onder.quote:bulletrene schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:41:
oke! ja ik heb niet enorm veel verstand van temperaturen van videokaarten
maar aangezien mijn videokaart fan aardig wat geluid gaat maken bij 75 graden, ging ik er van uit dat het te warm was
maar ik kan dus rustig doorgaan met skyrim als mijn videokaart 75 is?
Is wel fijn om te weten dat mijn videokaart nog 15 graden onder de max zit
Camacha wijzigde dit bericht 17-02-2012 17:17 (8%)
Heb afgelopen weekend uurtje of 4 achter elkaar gespeeld, en mijn videokaart is niet warmer dan 76 geworden
Iedereen bedankt voor de reacties !
Reg. datum: 28 januari 2010
Ik heb met de nieuwe update dit als probleem, iemand weet wat het is en/of hoe ik het kan oplossen?
Kijk dan vooral bij alduins vleugel
EDIT: na wat settings aan en uit ben ik uitgekomen op AA en AF. Maar dit heeft altijd gewoon gewerkt op 8x en 16x
lukjah wijzigde dit bericht 24-03-2012 17:11 (34%)
Ik heb die zooi ook sinds ik mijn radeon drivers heb ge-update naar de nieuwste versie. Anti-aliassing is helemaal naar de klote. Pas als ik AA uit zet is mijn beeld weer goed. Klote AMD. Mijn volgende kaart word echt weer een Nvidia.quote:lukjah schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 17:05:
[afbeelding]
Ik heb met de nieuwe update dit als probleem, iemand weet wat het is en/of hoe ik het kan oplossen?
Kijk dan vooral bij alduins vleugel
EDIT: na wat settings aan en uit ben ik uitgekomen op AA en AF. Maar dit heeft altijd gewoon gewerkt op 8x en 16x
http://support.amd.com/us...it%20Edition&rev=12.1 - 32 bit
JanW wijzigde dit bericht 10-04-2012 14:07 (18%)
"They say great science is built on the shoulders of giants - not here. At Aperture we do all our science from scratch; no hand holding."
Reg. datum: 06 november 2011
- Intel pentium E5500 2,8 ghz
- Radeon 5450 512 MB
- 3gb RAM
(Gelukkig komt er binnenkort een nieuwe PC
Als ik skyrim opstart krijg ik de melding
"Failed to intialize render. Pixel and Vertex Shader versions incorrect. Requires a Geforce4 4400 or Radeon 8500 or better."
Eerst heb ik skyrim ongeveer op medium/high gespeeld. Daarom vind ik dit ook zo vreemd, hopelijk kunnen jullie helpen.
Uninstall nieuwe drivers, reboot, install oudere versie...quote:JanW schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:06:
Even oudere versie van de grafische drivers installeren en het probleem moet verholpen zijn. Ik had dit probleem ook, heb hierna de driver verwijderd en 12.1 driver geďnstalleerd en het probleem was weg. http://support.amd.com/us...it%20Edition&rev=12.1 - 64 bit
http://support.amd.com/us...it%20Edition&rev=12.1 - 32 bit
same shit
Ik zal het nog eens proberen, maar dan na de uninstall even een regcleaner eroverheen voordat ik opnieuw installeer.
iig bedankt voor de links
Ik probeer hem steeds, goed gelukte install naar veel moeite, engelse taal ingesteld. Als ik nu 'Fus Ro Dah" in spreek zegt hij: 'Looking for Thuumic' en als ik 'Fus' zeg dan krijg ik een excutive fout in thuumicshouter.asi
Ik heb alles al opnieuw geinstalleerd, heb er weinig info over kunnen vinden? Misschien weet een van jullie het want het lijkt me heel grappig
Whieuw!
Reg. datum: 04 augustus 2011
Dit probleem is bij mij verholpen door met MSI Afterburner de framelimit op 59 te zetten. Nu constant tegen de 60 fps en soepele gameplay. Heerlijk
Het ligt trouwens aan de game engine die gewoon buggy is.
Asus Sabertooth P67 B3 / i5 2500k @ 4.5 Ghz / TRUE 120 / Corsair Vengeance 1600 c9/ Asus GTX560 Ti / Chieftec 750w / 1 Tb Samsung F3 / Thermaltake Element G / Logitech G35
Hoe volgt deze conclusie uit jouw verhaal? Dat lijkt me namelijk kort door de bochtquote:P van H schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:04:
Het ligt trouwens aan de game engine die gewoon buggy is.
Ik heb het dan natuurlijk over Fallout 3 en New vegas etc.
Asus Sabertooth P67 B3 / i5 2500k @ 4.5 Ghz / TRUE 120 / Corsair Vengeance 1600 c9/ Asus GTX560 Ti / Chieftec 750w / 1 Tb Samsung F3 / Thermaltake Element G / Logitech G35
Dan kan het nog tal van andere oorzaken hebben.quote:P van H schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:11:
Omdat de andere games van Bethesda die dezelfde engine gebruikte ook deze problemen hadden.
Ik heb het dan natuurlijk over Fallout 3 en New vegas etc.
Ik hoor mensen elkaar dat vaak naroepen, inderdaad, maar daar ageer ik juist ook tegen. Als ik naar problemen bij andere spellen kijk valt het allemaal wel redelijk geschikt mee.quote:P van H schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:21:
Natuurlijk zijn er andere factoren die het kunnen verergeren zoals slechte drivers etc, maar de game engine is gewoon buggy. Dat is toch wel algemeen bekend..
Je moet toch toegeven dat de engine niet foutloos is. Natuurlijk is geen enkele game engine foutloos maar deze heeft toch wel meer dan gemiddeld.quote:Camacha schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:40:
[...]
Ik hoor mensen elkaar dat vaak naroepen, inderdaad, maar daar ageer ik juist ook tegen. Als ik naar problemen bij andere spellen kijk valt het allemaal wel redelijk geschikt mee.
Niet foutloos en buggy liggen nogal ver uit elkaar. Ik zeg nogmaals, als ik kijk naar wat ik concreet aan problemen voorbij zie komen en kijk naar hoe andere releases het doen valt het allemaal reuze geschikt mee, zeker aangezien veel errors er niet voor zorgen dat je niet meer kunt spelen. Vergeet ook niet dat er vaak problemen optreden door mods.quote:AtlAntA schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:14:
Je moet toch toegeven dat de engine niet foutloos is. Natuurlijk is geen enkele game engine foutloos maar deze heeft toch wel meer dan gemiddeld.
Maar goed, die discussie is verder ook niet heel relevant voor dit topic.
Oké, ik heb het programma nu aan de gang, ik kan elke shout zeggen en dan doet het ook behalve Fus? Dan krijg ik een vast loper en excutive fout in thuumicshouter? Ik moet zeggen het is heel grappig om te doen echt een aanrader!quote:MiliaanR schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:04:
Kennen jullie ThuuMic? http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=5626
Ik probeer hem steeds, goed gelukte install naar veel moeite, engelse taal ingesteld. Als ik nu 'Fus Ro Dah" in spreek zegt hij: 'Looking for Thuumic' en als ik 'Fus' zeg dan krijg ik een excutive fout in thuumicshouter.asi
Ik heb alles al opnieuw geinstalleerd, heb er weinig info over kunnen vinden? Misschien weet een van jullie het want het lijkt me heel grappig
Whieuw!
Het gebeurt met mijn beide characters die ik heb. Ik heb al geprobeerd om mods uit te zetten, maar dat wil nog niet helpen. Ik heb redelijk wat mods geďnstalleerd, en ik draai regelmatig BOSS voor de load order.
Wat zou de beste strategie zijn om de oorzaak te vinden? Ik kan me herinneren dat er voor Oblivion een tooltje was die je save games kon scannen / repareren.
het was toch een mod, deze keer echt uninstall gedaan van een aantal mods ipv alleen de esp uitgeschakeld en nu geen crashes meer. Dus gaan we nu de 'binary search' methode gebruiken om de mod in kwestie op te sporen..
En we hebben een winnaar! Het was W.A.T.E.R.
Haan wijzigde dit bericht 15-04-2012 13:26 (16%)
Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel
Staat open voor nieuwe uitdaging in omgeving Haarlem (ASP.NET)
Reg. datum: 06 november 2011
Vervolgens sluit skyrim, enig idee hoe dit op te lossen?
Ik heb Skyrim ge-herinstalleert, verwijdert en dan geinstalleerd, heel steam verwijderd en opnieuw met skyrim geinstallerd. De erro gaat alleen niet weg.
Hardware:
Intel Pentium E5500
3GB RAM
AMD 5450 512MB
Reg. datum: 09 maart 2012
Is het mogelijk om een tweede handse versie van Skyrim te registreren op en te spelen via Steam?
Met andere woorden krijg ik geen gezeur qua cd-key only dlc of online pass mogelijkheden?
Mvg,
Cake
Reg. datum: 08 september 2003
De bug dat je nog steeds makkelijk leveled met smithing zit namelijk nog steeds in mijn versie.
Is er manier om een update te forceren op de PS3?
Reg. datum: 07 februari 2011
Edit: een paar dagen geleden heb ik via steam overigens Company of Heroes aangeschaft. Een aantal dingen moesten toen worden geďnstalleerd (waaronder directx en andere zaken). Zou dat wellicht een oorzaak kunnen zijn?
Als Steam dat soort extra's installeerd word gewoon het standaard setup van dat programma silent gedraaid, DirectX update of voegt toe maar verwijderd geen bestanden.quote:alexander1685 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:28:
Wellicht dat iemand van dit forum een oplossing weet voor mijn probleem, aangezien ik geen duidelijk antwoord kan vinden via een google search. Inmiddels heb ik er zo'n 55 uur opzitten van de pc-versie. Slecht één keer heb ik een crash naar mijn desktop gehad, dus wat dat betreft heb ik redelijk geluk gehad. Echter, ik krijg nu last van het probleem dat mijn beeld vastloopt. Er is dan ook geen sprake meer van geluid. Via taakbeheer moet ik dan het spel afsluiten. Dit probleem doet zich voor sinds een aantal dagen en treedt op na 1 ŕ 2 uurtjes spelen. Weet iemand een mogelijke oplossing? Bij voorbaat dank!
Edit: een paar dagen geleden heb ik via steam overigens Company of Heroes aangeschaft. Een aantal dingen moesten toen worden geďnstalleerd (waaronder directx en andere zaken). Zou dat wellicht een oorzaak kunnen zijn?
Overigens. hoeveel RAM geheugen gebruikt Skyrim als het gecrashed is ? Dat het na 1-2 uur spelen pas gebeurd doet me denken aan een memory leak.
Reg. datum: 07 februari 2011
Ik moet zeggen dat ik nog niet gecontroleerd heb hoeveel het spel aan RAM gebruikt. Mijn kennis van PC is beperkt, ik neem aan dat ik dit eveneens kan controleren via taakbeheer? De laatste keer dat ik Skyrim speelde, trad het probleem raar genoeg niet op.quote:Dylan93 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 12:49:
[...]
Als Steam dat soort extra's installeerd word gewoon het standaard setup van dat programma silent gedraaid, DirectX update of voegt toe maar verwijderd geen bestanden.
Overigens. hoeveel RAM geheugen gebruikt Skyrim als het gecrashed is ? Dat het na 1-2 uur spelen pas gebeurd doet me denken aan een memory leak.
Edit: ik heb op meerdere gecontroleerd wat het geheugenverbruik is. Deze momenten heb ik achter elkaar genoteerd, dus wellicht dat het tijdsverloop ook van invloed is op het geheugenverbruik. Maar goed, ik heb er niet veel verstand van, dus misschien is dat helemaal niet van invloed.
Dungeon: 2.33 GB
Wildernis: 2,4 GB
Whiterun: 2,81 GB
Edit 2: volgens mij heb ik de verkeerde waarden opgeschreven, namelijk die onder prestaties. Dat is natuurlijk het algemene verbruik. Dit vond ik onder processen:
Dungeon: 677 MB
Wildernis: 832 MB
Whiterun: 1237 MB
alexander1685 wijzigde dit bericht 16-05-2012 17:38 (28%)
Reg. datum: 08 april 2012
Helaas heb ik in bepaalde gebieden wat issues met mijn framerate. Buiten draait het spel lekker soepeltjes, en in steden is er buiten zeer lichte slowdown ook geen vuiltje aan de lucht. Daarentegen heeft het spel in bepaalde gebieden in dungeons, grotten en huizen toch serieuze performance issues.
Ter illustratie, wanneer ik in de "tutorial-dungeon" in de eerste kamer rondwandel schurkt mijn FPS lekker tegen de 60 aan. Daarentegen kakt hij in de volgende twee kamers (de ronde kamer waar je voor het eerst vecht, en de gang-met-de-staircase) in tot rond de 25, zelfs wanneer ik deze muur eens grondig inspecteer en verder dus absoluut niets zie. Bovendien voelt de game tijdens zulke inzinkingen echt aan als dikke stront qua responsiveness, en ik was dan ook verbaasd dat FRAPS geen single digit FPS gaf.
Wijzigen van instellingen heeft hier verder nauwelijks invloed op; zelfs op het laagste van het laagste treedt het probleem nog op. De verschillen tussen bepaalde kamers zijn echt dag en nacht, ondanks dat de ene kamer soms zelfs minder complex is dan de andere. Zo is mijn FPS soms perfect in een grote kamer waar een zwerm Draugr will tangoën, maar kakt ze compleet in in een onschuldig ogend gangetje, of wanneer ik het lef heb een bepaalde richting heen te kijken in iemands huis. Het zijn wel consequent dezelfde ruimtes en kijkrichtingen die problemen leveren, ondanks dat er soms toch echt niets bijzonders te zien is.
Het uitzetten van mouse acceleration verlicht het euvel der responsiveness een klein beetje, maar echt een oplossing wil ik het niet noemen. Verder hebben mijn probeersels tot dusverre niets uitgehaald. Skyrim en drivers zijn up-to-date. Ik draai geen verder geen mods. Iemand suggesties?
Ik weet niet wat voor grafische kaart je hebt, maar als je een AMD hebt kun je beter in je advanced options "FXAA" uit zetten. Dat is bedoeld voor NVidia kaarten.
Daarnaast moet je eens "spelen" met je Antialiasing en Anisotropic Filtering settings.
Zet die eens op 2 Samples ipv respectievelijk 8 en 16.
Ik geef toe dat het er dan iets minder mooi uit ziet, maar dan loopt de boel wel weer beter.
Thasaidon wijzigde dit bericht 19-05-2012 09:49 (11%)
Probeer er eens achter te komen of er in die ruimtes waar het inkakt mist hangt. Ikzelf heb hetzelfde probleem gehad en kwam erachter dat het toch vooral gebeurde in ruimtes waar een soort van mist en/of water aanwezig is. Zelf heb ik een Nvidia GTX560.quote:All Bogs schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:32:
Afgelopen weekend dan eindelijk Skyrim gekocht. Was het toch al van plan eens te kopen, en gezien het op Steam in de aanbieding was ... hard to resist!
Helaas heb ik in bepaalde gebieden wat issues met mijn framerate. Buiten draait het spel lekker soepeltjes, en in steden is er buiten zeer lichte slowdown ook geen vuiltje aan de lucht. Daarentegen heeft het spel in bepaalde gebieden in dungeons, grotten en huizen toch serieuze performance issues.
Ter illustratie, wanneer ik in de "tutorial-dungeon" in de eerste kamer rondwandel schurkt mijn FPS lekker tegen de 60 aan. Daarentegen kakt hij in de volgende twee kamers (de ronde kamer waar je voor het eerst vecht, en de gang-met-de-staircase) in tot rond de 25, zelfs wanneer ik deze muur eens grondig inspecteer en verder dus absoluut niets zie. Bovendien voelt de game tijdens zulke inzinkingen echt aan als dikke stront qua responsiveness, en ik was dan ook verbaasd dat FRAPS geen single digit FPS gaf.
Wijzigen van instellingen heeft hier verder nauwelijks invloed op; zelfs op het laagste van het laagste treedt het probleem nog op. De verschillen tussen bepaalde kamers zijn echt dag en nacht, ondanks dat de ene kamer soms zelfs minder complex is dan de andere. Zo is mijn FPS soms perfect in een grote kamer waar een zwerm Draugr will tangoën, maar kakt ze compleet in in een onschuldig ogend gangetje, of wanneer ik het lef heb een bepaalde richting heen te kijken in iemands huis. Het zijn wel consequent dezelfde ruimtes en kijkrichtingen die problemen leveren, ondanks dat er soms toch echt niets bijzonders te zien is.
Het uitzetten van mouse acceleration verlicht het euvel der responsiveness een klein beetje, maar echt een oplossing wil ik het niet noemen. Verder hebben mijn probeersels tot dusverre niets uitgehaald. Skyrim en drivers zijn up-to-date. Ik draai geen verder geen mods. Iemand suggesties?
Ik moet het doen met een GT 555m. Ik realiseer me dat 1080p waarschijnlijk boven mijn stand is voor Skyrim, maar feit is dat het afgezien van enkele op het oog onschuldig uitziende kamers eigenlijk prima draait. Ik draai standaard met 0xAA, 4xAF en FXAA enabled; uitzetten geeft een kleine FPS boost, maar uiteindelijk komt dat er op neer dat de boel niet meer van 45 naar 20 FPS inzakt, maar van 50 naar 25 FPS, bij wijze van spreken. Zelfs wanneer alles op zijn aller, allerlaagst staat is de FPS-drop nog voelbaar. Low detail textures zien er hilarisch uit, overigens. De namen die op de wegwijsbordjes langs de wegen staan zijn niet eens meer leesbaarquote:Thasaidon schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 09:48:
@All Bogs
Ik weet niet wat voor grafische kaart je hebt, maar als je een AMD hebt kun je beter in je advanced options "FXAA" uit zetten. Dat is bedoeld voor NVidia kaarten.
Daarnaast moet je eens "spelen" met je Antialiasing en Anisotropic Filtering settings.
Zet die eens op 2 Samples ipv respectievelijk 8 en 16.
Ik geef toe dat het er dan iets minder mooi uit ziet, maar dan loopt de boel wel weer beter.
Mist en water lijken niet een oorzaak van het probleem te zijn. Zo is mijn framerate ook bar slecht in de ruimte waar je "leert" barrels te doorzoeken voor potions, en daar is geen mist te bekennen. Een ander voorbeeld is het huisje van de blacksmith in Riverwood, wat helemaal vreemd is omdat zijn huisje enorm klein is ...quote:AtlAntA schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:01:
[...]
Probeer er eens achter te komen of er in die ruimtes waar het inkakt mist hangt. Ikzelf heb hetzelfde probleem gehad en kwam erachter dat het toch vooral gebeurde in ruimtes waar een soort van mist en/of water aanwezig is. Zelf heb ik een Nvidia GTX560.
Als het puntje bij paaltje komt is de algemene performance in 720p dermate goed dat deze "stotterlag" redelijk opgevangen kan worden. Desalniettemin spijtig dat 1080p niet speelbaar is, door iets wat toch echt op een bug of anderzijds slechte coding lijkt.
Reg. datum: 03 mei 2011
Mijn ervaring met framedrops is dat dit vaak gebeurt als er veel NPC's binnen een bepaalde afstand van de speler zijn. Dit merk je met name in steden waar veel mensen rondlopen, en is onafhankelijk van de grafische instellingen (ik kan me voorstellen dat het met de AI te maken heeft). In de tutorial dungeon kom je op een gegeven moment een aantal hostiles tegen. Zou het kunnen dat de op de momenten die je aangeeft binnen die range van de NPC's komt? Dat zou het kunnen verklaren. En hoe zit het met de fps in steden als Whiterun?
Ik heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden, maar kan me wel herinneren dat het probleem wel iets is verbeterd sinds een bepaalde patch (weet niet meer welke).
Ik draai skyrim op Medium (advanced settings allemaal op High) in 1920x1200 op een:quote:Weedme schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:03:
@All Bogs
Mijn ervaring met framedrops is dat dit vaak gebeurt als er veel NPC's binnen een bepaalde afstand van de speler zijn. Dit merk je met name in steden waar veel mensen rondlopen, en is onafhankelijk van de grafische instellingen (ik kan me voorstellen dat het met de AI te maken heeft). In de tutorial dungeon kom je op een gegeven moment een aantal hostiles tegen. Zou het kunnen dat de op de momenten die je aangeeft binnen die range van de NPC's komt? Dat zou het kunnen verklaren. En hoe zit het met de fps in steden als Whiterun?
Ik heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden, maar kan me wel herinneren dat het probleem wel iets is verbeterd sinds een bepaalde patch (weet niet meer welke).
Dat draait goed, maar ik had ook last van drops als er mist in de ruimte was en/of de ruimte bv door "bewegende lichtbronnen" (lees fakkels) verlicht werd...quote:AsRock 790GX Pro, Socket AM3 motherboard
Amd Athlon II, X2 255 (dualcore @3,1Ghz) CPU
4Gb (2x 2GB Dualchannel) DDR-3 1333 SDRAM
XFX Radeon HD 6870 2Gb GDDR5
DirectX 10.0 with Pixel Shader 3.0
Windows 7 Pro, 32bit (SP 1)
Ik heb toen de AA en FA terug gezet naar 2 waarna alles weer gewoon soepel loopt.
Hier had ik ook over gelezen. Dit probleem schijnt opgelost te zijn met de 1.4 patch. Mijn framedrops hebben in ieder geval niets met NPCs te maken; steden als Whiterun zorgen niet voor een merkbare drop in FPS.quote:Weedme schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:03:
@All Bogs
Helaas is enkel de anti-aliasing terugschroeven hier niet afdoende om alles soepel te doen lopen op 1080p. Gelukkig is op 720p mijn FPS dermate hoog dat het zelfs onder "buggy" omstandigheden nog acceptabel draait.quote:Thasaidon schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:14:Dat draait goed, maar ik had ook last van drops als er mist in de ruimte was en/of de ruimte bv door "bewegende lichtbronnen" (lees fakkels) verlicht werd...
Ik heb toen de AA en FA terug gezet naar 2 waarna alles weer gewoon soepel loopt.
Dat van die lichtbronnen is een goed punt. Wanneer ik bijvoorbeeld het vuurtje in de barrel-ruimte in de tutorial-dungeon van dichtbij inspecteert kakt mijn FPS volledig in, en soortgelijke issues bestaan bij een handvol andere lichtbronnen. Het lijkt ook te gebeuren wanneer ik in de richting van het licht kijk, maar wanneer het geblokkeerd wordt door een muur of iets dergelijks.
Patch 1.6 vermeldt een aantal bugfixes, waaronder eentje die specifiek met lighting te maken had. Zal zo eens kijken of deze patch het probleem verhelpt.