Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:11
Post hier al je ervaringen met betrekkingen tot Siri

Ik zal beginnen:

http://www.siriquotes.net/wp-content/uploads/2011/10/20111014-192919.jpg

Damn wat is dit vet. Ik vroeg haar ook: "what are you wearing", waarop andere het antwoord kregen: "Een glazen broek in een metaal jasje" (of iets in die trant), maar bij mij was het antwoord: "Why do people keep asking me this". Zou het dan Úcht zo zijn dat ze reageert op eerdere ervaringen gedaan over de rest v/d wereld. Want dan is dit echt uber-briljant!

offtopic:
Als ik meer tijd heb zal ik een uitgebreidere startpost maken
Ik heb ook even een domein aangemaakt, SiriQuotes.net, waar ik al m'n shit op post... Leve de WordPress app for iOS :).

RobBerends.com | Flickr | Bioloog | NEX-5n - 16-50 - 55 1.4 |

• MonkeySleeve
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-04 13:39

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Fuu ik wil ook Siri pesten! Vraag eens wat beter is; cake of taart :P

Did you bring the banana's?

• Michielodc
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 01:40
Vraag is: Do you like Samsung?

Dota 2: Piet Piraat

• RobbieB
Ik: "Do you like Samsung"
Siri: "I really have no opinion"

Maar dit is het antwoord op bijna iedere vraag die je stelt als je begint met: "Do you like ...". Of het moet specifiek zijn, net zoals alcohol hierboven.

De cake/taart vraag gaf hetzelfde antwoord als hierboven: "What do you like more, cake or pie?".. Bij "what's better" vroeg ze of ik wou googlen..

RobbieB wijzigde deze reactie 14-10-2011 19:04 (53%)

• Step
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-04 08:36

Step

step@tweakers.net#

Kunnen jullie misschien ook jullie ervaring posten met betrekking tot juiste uitspraken en als je een beetje mompelt enzo? Werkt het dan ook nog goed, of moet je echt langzaaaaaam alles woord voor woord rustig uitspreken?

~Step @ Mac Mini, 2,3 Ghz i5 - 8 GB DDR3 1333 RAM - 160 GB SSD & MacBook Pro, 2.3 GHz i7 - Retina - 8 GB DDR3 RAM - 256 GB SSD

• Underworld
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12-04 21:41

Underworld

+1 Inzichtvol

Het topic is misschien meer iets voor de HK denk ik... Maar wel leuk initiatief

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• RobbieB
quote:
Step schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:04:
Kunnen jullie misschien ook jullie ervaring posten met betrekking tot juiste uitspraken en als je een beetje mompelt enzo? Werkt het dan ook nog goed, of moet je echt langzaaaaaam alles woord voor woord rustig uitspreken?
Mijn eerste ervaringen zijn op zich wel goed. Het is wel belangrijk dat je hem op Amerikaans Engels zet, want bij Engels UK en Engels AustraliŰ begreep hij er bij mij geen bal van.

Daarnaast heeft hij bij mij heel soms dat uitspraken niet begrepen worden, maar in dat geval ligt het meer aan mijn 'verNederlandste Engels', dan aan Siri zelf heb ik het idee. Hij heeft bij mij denk ik 90% van de gevallen nog goed vertaald.
Ik praat dan ook niet langzaam, maar gewoon zoals ik tegen iemand anders ook Engels zou praten. Ik heb zelfs het idee dat dat beter werkt dan heel langzaam praten. En ja, zelfs 'mompelen' werkt soms een beetje, maar ook hier denk ik dat het voor Amerikanen wat makkelijker is dan Nederlanders ;). Laten we hopen dat er snel een NL versie komt!

O.. en locatie-based dingen werken alleen in Amerika. Dus restaurants, taxi's, bioscopen etc. werkt allemaal niet. (Geofencing bij Reminders wel natuurlijk).

Toevoeging: Hij kan dus ook Engelstalige playlists afspelen. Ik heb bv. een playlist die 'Chill-Out' heet. En als ik zeg: "play my chill out mix" begint hij die af te spelen.. awesome!

RobbieB wijzigde deze reactie 14-10-2011 15:24 (6%)

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
leuk topic dit :-).
Maar beantwoordt Siri ook wiki-vragen? Kun je met Siri bijvoorbeeld een potje triviant spelen?;-)).

edit:+t

Apache4u wijzigde deze reactie 14-10-2011 15:28 (4%)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-03 20:59

Hahn

Twijfel aan alles

Werkt echt een stuk beter dan ik had verwacht :)

The devil is in the details.

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02:41
Ik zit hier echt op te wachten! damn, wat een mooi stukje techniek!

Diablo3: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Diabolic-2626/hero/8779887

• RobbieB
O, btw. Als je niet tevreden bent met hoe je genoemd wordt door Siri (in mijn geval 'Rob'), kun je vragen om anders genoemd te worden. "Siri, can you call me awesome" - "From now on, I'll call you Awesome"...

Awesome!

• 3p0x
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:21
Kun je Siri alleen wat vragen dmv het drukken op het scherm? Zou namelijk ideaal zijn in de auto icm m'n carkit, echter wordt dat een beetje lastig als ik constant op m'n scherm zou moeten klooien :P

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-04 13:51
quote:
RobbieB schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:11:
O, btw. Als je niet tevreden bent met hoe je genoemd wordt door Siri (in mijn geval 'Rob'), kun je vragen om anders genoemd te worden. "Siri, can you call me awesome" - "From now on, I'll call you Awesome"...

Awesome!
Moest gelijk hier aan denken, true story
http://4.bp.blogspot.com/_1dg-QTKPayo/TDBeuSu07fI/AAAAAAAAAhw/-n1cg02sf8s/s1600/l342bc1030000_1_162971.jpg

Jammer dat ze Siri voor 4S exclusief houden. Ga er geen 4S voor aanschaffen, sry -O-

LinuX-TUX wijzigde deze reactie 14-10-2011 16:59 (3%)

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17-04 23:24

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

A young loner on a crusade..

quote:
RobbieB schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:11:

Awesome!
_/-\o_

Zou zo KITT uit Knightrider kunnen zijn.... straks wordt Siri nog bijdehand; kan niet wachten! ;)

"Death Blow....When someone tries to blow you up, not because of who you are, but for different reasons altogether."

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

»\_(ツ)_/»

quote:
Hahn schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:29:
[video]
Werkt echt een stuk beter dan ik had verwacht :)
zeker! ben benieuwd hoe de software van Siri zich ontwikkeld in de aankomende jaren

• RobbieB
quote:
Michael Knight schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:59:
[...]
_/-\o_

Zou zo KITT uit Knightrider kunnen zijn.... straks wordt Siri nog bijdehand; kan niet wachten! ;)
O geloof mij, Siri is al bijdehand ;). Geen zin om dit hele topic vol te posten met voorbeelden, maar ik verbaas me er echt over hoe goed het werkt. Vandaag een stuk of 10 afspraken in m'n agenda gezet, geen enkele miscommunicatie. En zoveel sneller dan invoeren. Het is nog een beetje raar om tegen een telefoon te praten, maar je raakt er eigenlijk wel aan gewend...

Eerlijk is eerlijk, ik was al positief voor de introductie, maar nu ik het echt gebruikt heb ben ik er helemaal van overtuigd dat dit een succes gaat worden.

Vroeger (voor Siri) was het probleem dat het vaak omslachtiger was om het via spraakinvoer te doen, omdat het ˇf niet goed genoeg werkte, ˇf niet goed genoeg geintegreerd was. Siri lost beide bezwaren op...

• Jerk61
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:25
Sommige mensen zijn scherp, andere weer heel scherp.
Ik had dit op mijn Google+ gezet: (ergens uit een GoT topic gekopieerd)
quote:
Me: “Set an alarm for 9 AM.”
Siri: “It’s set for 9 AM.”

Me: “Change that to 10 AM.”
Siri: “I changed your alarm to 10 AM tomorrow.”

Me: “Cancel that alarm.”
Siri: “I deleted your 10 AM alarm.”

Me: “Thank you, Siri.”
Siri: “Your wish is my command.”
Als reactie werd er dit geschreven:
quote:
Me: I see a Samsung.
Siri: I scheduled a court meeting.
:+ _/-\o_

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 20:54
quote:
Apache4u schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:27:
leuk topic dit :-).
Maar beantwoordt Siri ook wiki-vragen? Kun je met Siri bijvoorbeeld een potje triviant spelen?;-)).

edit:+t
Siri beantwoord inderdaad ook vragen die je normaal op Wikipedia zou zoeken.

“How wonderful it is that nobody need wait a single moment before starting to improve the world.” - Anne Frank

• RobbieB
The Woz verwoordde het mooi in een interview op TechCrunch.

- Google kan je naar een mogelijke verwijzing met een mogelijk antwoord op je vraag leiden.
- Siri geeft je het antwoord. (Of eigenlijk Wolfram Alpha).

Hij zegt daarna dat search engines eigenlijk ouderwets zijn en dat we naar antwoord engines toe moeten. Wolfram Alpha had het nadeel dat het niet heel bekend was en je de vraag vrij gericht moest opgeven. Siri heft die blokkade eigenlijk op..

• TimAFCAjax
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 25-01 11:53
Hoe zit het met plaatsbepalingen via Maps en Yelp, werkt dat ook in Nederland of moeten we daarvoor (helaas) wachten op een Nederlandse versie? Oh ja, Nederlandse namen uitspreken (voor een bericht bijvoorbeeld), lukt dat ook?

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:44
Wel jammer dat het niet met alle Apps samenwerkt, zoals bv TomTom

• RobbieB
quote:
TimAFCAjax schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:38:
Hoe zit het met plaatsbepalingen via Maps en Yelp, werkt dat ook in Nederland of moeten we daarvoor (helaas) wachten op een Nederlandse versie? Oh ja, Nederlandse namen uitspreken (voor een bericht bijvoorbeeld), lukt dat ook?
Locatiebepaling werkt alleen nog in de US en komt in 2012 naar andere landen waar Siri ondersteunt wordt (dus ik denk niet NL).
Nederlandse namen gaat prima, maar dan moet je ze wel op z'n Amerikaans uitspreken.
quote:
rinkel schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:59:
Wel jammer dat het niet met alle Apps samenwerkt, zoals bv TomTom
Siri is nog niet opengezet voor third-party developers, maar verwacht wordt dat dat wel gaat gebeuren zodra het uit de bŔta status komt.

Grappig, vanmorgen ging m'n alarm af om 10 uur (zaterdag :P), ik: Wake me up in half an hour. En ja hoor, een half uur later ging m'n wekker weer..

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-04 06:51

Camacha

omdat het kan

quote:
RobbieB schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 05:31:
Grappig, vanmorgen ging m'n alarm af om 10 uur (zaterdag :P), ik: Wake me up in half an hour. En ja hoor, een half uur later ging m'n wekker weer..
Daar gaat voor mij gelijk een heel belangrijke functie de mist in. Snoozen zonder een vinger uit te hoeven steken :N

Dat bepalen wij wel.

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-04 17:27
Hoewelmik verwacht niet echt lang zoet te zijn met Siri vind ik de voorbeelden hierboven wel geniaal.
Ik baal echt dat ze hem hier in de VS nog niet los verkopen.

Flickr -

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:29

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Scott
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:55

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Kan iemand eens kijken of deze commando's werken?

- Put this song in playlist x
- Put this song in new playlist called x
- Rate this song with 4 stars
- Change song title to x

Uiteraard de x'jes even vervangen door iets toepasbaars. Thanks!

"Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie en Adriaan
Studeren in the States: My Destiny

• Guru Evi
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 26-09-2013

Guru Evi

Livin' in the USA

Ik zie er wel naar uit, eenmaal ze dit in Mac OS X brengen en gewoon activeren door "Siri, <opdracht>" te zeggen en een scripting taal erbij brengen bouw ik dit direct in mijn domotica installatie. "Siri, dim de lichten in de slaapkamer en zet een romantisch muziekje aan".

Ik ben bezig aan het uitvissen of ik een iPhone 4S wil maar ze zijn toch allemaal uitverkocht dus ga ik nog even wachten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• RobbieB
quote:
Scott schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 05:48:
Kan iemand eens kijken of deze commando's werken?

- Put this song in playlist x
- Put this song in new playlist called x
- Rate this song with 4 stars
- Change song title to x

Uiteraard de x'jes even vervangen door iets toepasbaars. Thanks!
Geen van allen werkt.

Titel van een nummer veranderen kan sowieso niet op de iPhone.

Hij herkent wel je play-list titels. Die van mij zijn allemaal in het engels, dus als ik zeg, "Play Chillout mix", speelt hij mijn 'Chill Out' playlist af.

Je kunt ook zeggen: "Play Brown Sugar": En 'brown sugar' van de Stones begint te spelen. Als je dan tijdens het spelen zegt: "Play Sultans of Swing" speelt hij die af.
Het was overigens wel grappig dat hij bij mij "sultans of swing" als "solitans of swing", maar toch wist welke hij af moest spelen.

Na wat testen bleek dat zelfs als je woorden verkeerd ge´nterpreteerd worden, toch het juiste nummer wordt afgespeeld.

• Scott
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:55

Scott

Ik ben, dus ik tweak

quote:
RobbieB schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:42:
[...]

Geen van allen werkt.

Titel van een nummer veranderen kan sowieso niet op de iPhone.
Ik weet dat de functionaliteit er standaard niet is, maar ik hoopte dat Siri het wel zou kunnen.
quote:
Hij herkent wel je play-list titels. Die van mij zijn allemaal in het engels, dus als ik zeg, "Play Chillout mix", speelt hij mijn 'Chill Out' playlist af.
Dat kan Voice Control op niet iPhone 4S devices ook al, en ik vind dat echt hele handige functie. Ik gebruik het echt zo vaak, vooral als ik naar school loop met m'n oordopjes in. Telefoon hoeft niet eens uit m'n broekzak gehaald te worden.

"Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie en Adriaan
Studeren in the States: My Destiny

• ZpAz
http://27.media.tumblr.com/tumblr_lt62st53YV1r4eoiuo1_250.jpg

:D

http://p.twimg.com/Ab2yw28CAAAt3ln.jpg

_O-

ZpAz wijzigde deze reactie 17-10-2011 21:22 (28%)

“How wonderful it is that nobody need wait a single moment before starting to improve the world.” - Anne Frank

• RobbieB
Ik kreeg op diezelfde vraag dit antwoord:

http://www.siriquotes.net/wp-content/uploads/2011/10/20111019-215951.jpg

Overigens zet ik al m'n siri-shit op www.siriquotes.net (staat nog niet heel veel op, maar vooral de geinige dingen.. Beam me up scotty is ook hilarisch!)

• Tha BasZ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-04 16:34

Tha BasZ

- niks -

Ook erg geniaal:

http://wpuploads.appadvice.com/wp-content/uploads/2011/10/Siri-642x553.jpg

- iPhone 5 / EOSje 5D MKII -

• RobbieB
quote:
Die werkt dus niet in AustraliŰ, want dan zegt hij "I can't look for places in Australia".. Verdomme, zit ik hier met dat lijk in m'n vriezer... -_-

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-04 17:27
Haha die staan idd allemaal op STSS. Erg leuke voorbeelden maar op al die site's staan dezelfde ;)

ze zei me.

http://img855.imageshack.us/img855/6066/foto2t.png

http://img600.imageshack.us/img600/6076/fotofj.png

en omdat ik mezelf bitch laat noemen door Siri is dit ook wel geinig.

http://img687.imageshack.us/img687/7271/foto1mx.png

Donstil wijzigde deze reactie 19-10-2011 18:46 (53%)

Flickr -

• scenix_
  • Laatst online: 16-04 15:44

scenix_

GOT - lezer

Ik ben zelf een adroid telefoon houden maar dit is toch wel erg leuk! Het mooie is denk ik dat het dagelijks geŘpdatet kan worden omdat SIRI een server connectie vereist am I right?

Dus als dezelfde vraag 10000 keer binnenkomt, (bv. what is the meaning of life) kunnen de programmeurs er een leuke regel bij maken ^^ props voor apple!

google certified professional

• leonvw
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16-04 16:18
Siri is zo te zien al aardig bijdehand aan het worden... Geweldig :)

Canon 5D mark II - Canon 5D mark III - Canon 35L f/1.4 ❤ - Canon 135L f/2 ❤ - Canon 16-35L II f/2.8

• RobbieB
quote:
scenix_ schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:54:
Ik ben zelf een adroid telefoon houden maar dit is toch wel erg leuk! Het mooie is denk ik dat het dagelijks geŘpdatet kan worden omdat SIRI een server connectie vereist am I right?

Dus als dezelfde vraag 10000 keer binnenkomt, (bv. what is the meaning of life) kunnen de programmeurs er een leuke regel bij maken ^^ props voor apple!
Niet alleen dat, ook talen, zoekfuncties etc. kunnen op die manier geupdate worden en met OTA-updates in iOS5 is een kleine update voldoende om een setting in het menu toe te voegen.

• ZpAz
quote:
Die is of ge-photoshopped, of er is eerst gezegd: "Call me bitch". Apple zou nooit dat als standaard reactie plaatsen. Wel zonder "Bitch" erachter.

• RobbieB
quote:
ZpAz schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:45:
[...]

Die is of ge-photoshopped, of er is eerst gezegd: "Call me bitch". Apple zou nooit dat als standaard reactie plaatsen. Wel zonder "Bitch" erachter.
Niet geshopt, net getest, tweede theorie klopt, staat ook boven de foto vermeld btw.

RobbieB wijzigde deze reactie 21-10-2011 14:57 (20%)

• ZpAz
quote:
RobbieB schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:56:
[...]

Niet geshopt, net getest, tweede theorie klopt, staat ook boven de foto vermeld btw.
Overheen gelezen :+

• MelodyDeluxe
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 15:28
quote:
TimAFCAjax schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:38:
YouTube: Review: Apple iPhone 4S (Consumentenbond)

kijk dit filmpje maar even; op het moment dat ze "whats the weather in enschede" vragen word er keurig geantwoord

• youp.c
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-04 12:35
Wat IMHO de slechtste review ever is, is verschrikkelijk subjectief en er worden voor de prestaties te testen geen gebruik gemaakt van benchmarks en ga zo maar door.

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:39
quote:
youp.c schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 00:08:
Wat IMHO de slechtste review ever is, is verschrikkelijk subjectief en er worden voor de prestaties te testen geen gebruik gemaakt van benchmarks en ga zo maar door.
Typisch consumentenbond..

Bowers & Wilkins Freak

• RobbieB
quote:
youp.c schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 00:08:
Ja want benchmarks zijn echt een goede maat voor real-life experience.
Android apparaten scoren hoger in benchmarks, maar voelen vaak veel sluggisher aan.

Benchmarks zijn leuk voor cijferneukers, maar voegen imo niet al te veel toe.

• TimAFCAjax
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 25-01 11:53
Weet iemand toevallig hoeveel MB/KB het ongeveer kost om Siri over 3G te gebruiken (per vraag ofzo)

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-04 13:30
En het doorsneel consumentenbondpubliek weet echt niet welk merk of model "benchmark" is :+

• RobbieB
quote:
TimAFCAjax schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:16:
Weet iemand toevallig hoeveel MB/KB het ongeveer kost om Siri over 3G te gebruiken (per vraag ofzo)
Niet exact, maar heel weinig. Er wordt een zeer laag gecodeerde versie van je vraag doorgestuurd, dus ik denk dat het om nog geen 50kb per vraag zal gaan ofzo.

• CRXDelSol
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18-04 14:02
quote:
RobbieB schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:00:
[...]

Niet exact, maar heel weinig. Er wordt een zeer laag gecodeerde versie van je vraag doorgestuurd, dus ik denk dat het om nog geen 50kb per vraag zal gaan ofzo.
Zal nog wel minder denk ik, alleen jouw vraag wordt naar de Apple servers gestuurd, een paar Byte's in een string; vervolgens wordt daar zonder het internet te gebruiken je vraag berekend en de bijbehorende informatie verzameld, en dit wordt terug gestuurd als statische data, zonder allemaal checks, dus het is slechts een tekst heen, en een soort van Array met data terug, dus gaat om enkele B's / KB's denk ik. (Dit is een guess van mijzelf)

HTC One (m7) 32GB (2013) |  MacBook Air 13,3 (2010)

• Collaborator
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:47

Collaborator

You! Cake or Death?

Grappig dat ze zeggen dat het verschil nouwelijks merkbaar is bij de 4s consumentenbond review, ik vond het juist al heel goed te merken in de video.

Je moet wel denken dat als iets ipv 2 tellen nog maar 1 tel duurt dat technisch gezien al een heel stuk sneller is.. en juist dat soort stapjes maken het OS zo fijn om op te werken. iOS5 werkt ook prima op de 3GS of de 4, maar juist dat extra beetje 'snappyness' is ZO fijn.

This space is occupied

• Yoozer
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-04 14:16

Yoozer

minimoog

Ik heb geen 4S, maar ik zou het leuk vinden als iemand dit even kon testen. In de 4S review werd gezegd dat Nederlands nog niet ondersteund wordt - begrijpelijk, voor points of interest zoals restaurants en zo.

Maar hoe zit het als ik "I'll see you in Eindhoven in 10 minutes" wil sturen? Moet je dan de plaatsnaam uitspreken zoals 'ie in het Engels wordt uitgesproken, of wordt 't helemaal niet herkend? Ik kan me voorstellen dat "Amsterdam" wel herkend wordt, maar "Amsterdam" ligt ook in New York.

Yoozer wijzigde deze reactie 28-10-2011 10:41 (3%)

teveel zooi, te weinig tijd

• RobbieB
quote:
Yoozer schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:41:
Ik heb geen 4S, maar ik zou het leuk vinden als iemand dit even kon testen. In de 4S review werd gezegd dat Nederlands nog niet ondersteund wordt - begrijpelijk, voor points of interest zoals restaurants en zo.

Maar hoe zit het als ik "I'll see you in Eindhoven in 10 minutes" wil sturen? Moet je dan de plaatsnaam uitspreken zoals 'ie in het Engels wordt uitgesproken, of wordt 't helemaal niet herkend? Ik kan me voorstellen dat "Amsterdam" wel herkend wordt, maar "Amsterdam" ligt ook in New York.
Hij begrijpt 'Eindhoven' gewoon in het Nederlands, maar 'Amsterdam' pakt hij niet, 'Olmston dumb' en 'I'm Stetham' waren de resultaten :P.. 'Emsterdem' op z'n Engels pakte hij echter wel.

• mr. TCB
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-05-2013

mr. TCB

swing it baby

Wat ik wel lastig vind is het vinden van je contacten en bedrijven. Deze moet je op z'n Engels uitspreken. Dat gaat bij veel prima, maar hoe zou je Zjoerd of Rijs uitspreken in het Engels?

Hier trouwens een handige lijst met commando's: http://blog.crushapps.com...-fun-with-siri-dictation/

I'm just taking care of business

• Iska
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11-02 19:02

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik vind dit echt heel gaaf! Al zou er in Siri in de loop van de tijd een goede AI worden gebouwd voel ik me helemaal Star Trek :P

Ging eerst door het tweakerleven als Jasper91 -- All science is either physics or stamp collecting

• Texamicz
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-04 19:20
Ik moest even vragen van een maat van me of Siri ook naar de iPhone 4 komt. Ik heb gelezen dat dit niet zo is. Maar kan het ook mogelijk gemaakt worden met een Jailbreak?
Immers Siri heeft niet veel CPU power nodig maar gewoon wel 3G of Wifi.. En dat heeft de iPhone 4 ook.

Of kan je ook gewoon de Siri app downloaden op de 3GS en 4. Want het was toch een bedrijf met een app uit de appstore die Apple heeft overgekocht?

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

»\_(ツ)_/»

Op dit moment is het nog niet werkend op een Iphone 4,wel de installatie maar Siri krijgt geen connectie met de server.

• Texamicz
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-04 19:20
Hoop dan dat de hackers het voor elkaar krijgen. Kunnen mensen met de 3GS en de iPhone 4 ook genieten van Siri.

Want persoonlijk vind ik het toch wel belachelijk dat ze Siri ook niet op de 3GS en de 4 zetten... Het is toch immers gewoon een stukje niet al te zwaar software? Geen zware Digital Signal Processing etc.

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep trying

Titel veranderd naar "[iOS] Siri", aangezien "[Siri] Het grote Siri Topic" wel erg pretentieus is en we hebben geen "grote" topics meer op GoT.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!”
宇多田ヒカル \o/

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er is nog een flink stuk te gaan voordat Apple's toekomstvisie van bijna 25 jaar geleden realiteit is maar dit lijkt het weer een stapje dichterbij te brengen. Google doet met zijn Voice Search en Goggles ook stappen in die richting.

Apple zou dit eigenlijk al in 2009 werkelijkheid willen hebben zien worden maar zoals meestal zijn dergelijke verwachtingen wat te positief m.b.t. de tijd die er voor nodig zal zijn om het realiteit te laten worden.

Twintig jaar was dus iets te kort. Maar 30 of 40 jaar...? 8)
quote:
Here is how John Sculley, Apple's CEO in 1988, describes the creation of this video:

Alan [Kay] told me [in 1986] that every innovative technology, no matter how simple or how complex, always takes about fifteen to twenty years to evolve from concept to a commercial ready state. If this were true, then many of the technologies that would be important to Apple's future were already in some stage of percolating their way through this evolving process. Thus began a year of our visiting research laboratories, technical universities and many discussions between Alan, me and various Apple engineers where we tried to map out what might seem obvious to everybody in twenty years.

The culmination of Alan and my year's investigation together was conceptualized in 1987 in what we called the Knowledge Navigator. While Moore's Law had already predicted that processing power in the next twenty years would be able to manipulate three-dimensional geometries in real time, the Knowledge Navigator envisioned a world of interactive multimedia communications where computation became just a commodity enabler and knowledge applications would be accessed by smart agents working over networks connected to massive amounts of digitized information.

In 1987, Apple also invested in a Cray XMP 48 super computer which enabled our engineers to experiment with what real time manipulation of multidimensional objects on a screen would look and feel like many years before such computational power would be available on general purpose personal computers.

I was intrigued by Alan's certainty that the Knowledge Navigator was not a far-fetched idea. We asked: couldn't we use Hollywood special effects animation to simulate what the experience of the Knowledge Navigator would be like long before it was possible to build anything like it?

Alan's wife Bonnie MacBird was the screenwriter on Disney's original Tron motion picture and we engaged her along with the Apple creative team of Hugh Dubberly and Doris Mitch to create a video simulation which would capture the experience of a professor at Berkeley using the Knowledge Navigator in the year 2009. To me, such an approach was not much different from the techniques we had used when we produced Pepsi Generation or the 1984 Macintosh TV commercials. In marketing, perception always leads reality.

Excerpted from John Sculley's essay in "Points of View is a collection of previously-unpublished essays written to celebrate Alan Kay's 70th birthday."

Available at http://www.vpri.org/pov/

CaptJackSparrow wijzigde deze reactie 29-10-2011 13:21 (68%)

• RKorenberg
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08-02 11:16
Voor diegene die echt niet kan wachten ; http://www.redmondpie.com...ouch-running-ios-5-video/

Het werkt dus nog niet, maar wel de GUI + geluidje haha, denk dat ik het maar ga doen...wel grappig:P

/edit

hmm werkt nog niet bij mij, alles gedaan zoals in de handleiding/filmpjes..maar ik krijg nog gewoon de oude spraakherkenning na het inhouden van de home button...

/nogeenedit
werkt nu wel:) Je hebt er dus nog niks aan, maar staat wel leuk + je kan al die commando's vast bekijken enzo:)

RKorenberg wijzigde deze reactie 29-10-2011 20:35 (37%)

• carpebios
  • Laatst online: 00:39
Is het iemand gelukt om het weer te vragen voor Tilburg? Ik krijg het schijnbaar niet fonologisch juist uitgesproken.

Xbox one -> carpebios

• pibz0r
  • Laatst online: 16-04-2013
Yoozer in "[iOS] Siri"
quote:
carpebios schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:13:
Is het iemand gelukt om het weer te vragen voor Tilburg? Ik krijg het schijnbaar niet fonologisch juist uitgesproken.
Ja, hij pakte 'm bij mij gelijk. Ik sprak 't uit op z'n Engels, dus "til-burk". http://oi44.tinypic.com/281bvo0.jpg

• Froggle
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-04 23:25
Je kunt je iPhone ook respringen door 'restart' te zeggen. Alleen 'restart' dus.

• carpebios
  • Laatst online: 00:39
Bij mij komt hij steeds met Tilbrook. Het zal wel aan mijn uitspraak liggen dan.

Xbox one -> carpebios

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

»\_(ツ)_/»

De volgende stap is behaald in het werkend krijgen van Siri op non 4S devices
quote:

On the iPhone 4S launch date just a couple of weeks ago, we broke the news that developer Steven Troughton-Smith had successfully ported the Siri user-interface and some of the underlying code from the iPhone 4S onto the iPhone 4. The port was functional except for the most important part: talking to Apple’s servers. Now, Troughton-Smith has followed up with Chpwn to get the server fully working on an iPhone 4 and iPod touch.
http://9to5mac.com/2011/1...showdown-video-interview/

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Spike_wolf

Moderator Devschuur«

Genius Or Madman?.. You Decide

Het is volgens mij niet mogelijk om meerdere mensen als zus of broer op te geven he?
Ik heb drie zussen, die zou ik prima als 'Youngest, middle en oldest' siter aan kunnen geven, maar Siri wil er maar eentje van de drie hebben ;(

En twee van de drie hebben namen die belabberd 'op z'n Engels' uitgesproken worden :P

Spike_wolf wijzigde deze reactie 30-10-2011 13:14 (16%)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Twitter | Etsy

• RobbieB
quote:
Spike_wolf schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:13:
Het is volgens mij niet mogelijk om meerdere mensen als zus of broer op te geven he?
Ik heb drie zussen, die zou ik prima als 'Youngest, middle en oldest' siter aan kunnen geven, maar Siri wil er maar eentje van de drie hebben ;(

En twee van de drie hebben namen die belabberd 'op z'n Engels' uitgesproken worden :P
Ik weet niet hoor, maar als ik vraag: "Call my sister", krijg ik de vraag: "which sister?" en dan de twee namen van m'n zussen...

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur«

Oh, hoe geef je een tweede zus op dan?
Ik heb har gevraagd m'n zus te bellen, toen vroeg ze wie m'n zus was, en nu kent ze alleen de jongste, hoe kan ik haar vertellen dat ik meer zussen heb? :)

Twitter | Etsy

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

"I have three sisters" al geprobeerd? :+

• RobbieB
quote:
Spike_wolf schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:07:
Ik heb har gevraagd m'n zus te bellen, toen vroeg ze wie m'n zus was, en nu kent ze alleen de jongste, hoe kan ik haar vertellen dat ik meer zussen heb? :)
Ik heb het gewoon in de contacts-app ingesteld. Bij jezelf (dus niet bij je zus) voeg je dan een veld 'verwante mensen' toe en daar kun je dus 'moeder, vader, zus, broer' etc. uitkiezen.

• --Christiaan--
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:46
quote:
Spike_wolf schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:07:
Dat kun je gewoon in je contacten instellen.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur«

Ah, dat kan je idd gewoon bij je eigen contact aangeven, thanks :)
Blijft wel dat ik hun naam op een achterlijke manier moet blijven uitspreken, dat is dan weer jammer :/

Spike_wolf wijzigde deze reactie 30-10-2011 16:12 (44%)

Twitter | Etsy

• davidgilmour
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Is Siri niet gewoon Eliza 2.0?

• kaassouffle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-04 18:33

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

quote:
Spike_wolf schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:12:
Ah, dat kan je idd gewoon bij je eigen contact aangeven, thanks :)
Blijft wel dat ik hun naam op een achterlijke manier moet blijven uitspreken, dat is dan weer jammer :/
Je kan ook een 'bijnaam' toevoegen als extra veld bij contacten. Daar kun je evt een makkelijkere naam opgeven. Eventueel dus 'little sis' en 'middle sis' etc. ?

Je kan trouwens ook als extra veld 'fonetische achternaam' invullen.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur«

quote:
kaassouffle schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:00:
[...]

Je kan ook een 'bijnaam' toevoegen als extra veld bij contacten. Daar kun je evt een makkelijkere naam opgeven. Eventueel dus 'little sis' en 'middle sis' etc. ?

Je kan trouwens ook als extra veld 'fonetische achternaam' invullen.
De bijnamen "My oldest/middle/youngest sister" toevoegen lost het op inderdaad :D Thanks.

Twitter | Etsy

• kaassouffle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-04 18:33

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Als ik iemand wil bellen met 2 nummers, en Siri vraagt 'home' or 'mobile'... Dan krijg ik met geen mogelijkheid 'mobile' geselecteerd! (Ik spreek het uit als 'mobul' zosl Siri dat doet)

Siri denkt de hele tijd dat ik 'T-mobile' zeg ?? Hoe komt ze daar bij? 8)7

• Peabz21
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-03 18:18
quote:
kaassouffle schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:31:
Als ik iemand wil bellen met 2 nummers, en Siri vraagt 'home' or 'mobile'... Dan krijg ik met geen mogelijkheid 'mobile' geselecteerd! (Ik spreek het uit als 'mobul' zosl Siri dat doet)

Siri denkt de hele tijd dat ik 'T-mobile' zeg ?? Hoe komt ze daar bij? 8)7
Probeer mobeil.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur«

Het zal toch aan je uitspraak liggen denk ik, hier gaat het prima :)

Twitter | Etsy

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:50
Even de reacties doorgelezen van het (nog niet zo grote) topic. Jeetje wat een mooi stukje techniek. Ik vind het echt heel erg futuristisch. Binnenkort krijgen we nog een telefoon zonder nummerknoppen, touchscreen... Alleen een knopje om Siri aan te zetten.

Ongelofelijk gaaf dat je ook nog een gesprekje kunt beginnen met haar en dat ze heel bijdehand reageert. Ze moet wel blijven doen wat je wilt.

> "Siri, I had a fight with my wife. Please dial her number because I want to make it up. "
< "I don't think that's a good idea. Please wait 36 more minutes for the dramatic effect. "

• Trent900
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 02:39
Ze hebben Siri werkend gekregen op de iPhone 4. De connectie met de Apple servers is gelukt!

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:03
Heb er geen zak aan hier. :(
80% is volledig mis, gaat echt he-le-maal nergens over, van de resterende 20% zit er wel een slecht woord bij. En dan is het natuurlijk vrij nutteloos, en ben je sneller met de hand. Wat wel goed werkt is een timer of alarm zetten.

Zal zeker aan mijn accent liggen, maar zo erg had ik het niet verwacht. Ik denk, lees en schrijf vlekkeloos engels. Zo slecht kan mijn accent niet zijn, want als ik met vendors of support praat verstaan ze me vlekkeloos. Waar gaat het mis? :+

Twitter Xbox 360

• redbox
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-12-2012
quote:
UltraSub schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 18:53:
80% is volledig mis, gaat echt he-le-maal nergens over, van de resterende 20% zit er wel een slecht woord bij. En dan is het natuurlijk vrij nutteloos, en ben je sneller met de hand. Wat wel goed werkt is een timer of alarm zetten.

Zal zeker aan mijn accent liggen, maar zo erg had ik het niet verwacht. Ik denk, lees en schrijf vlekkeloos engels. Zo slecht kan mijn accent niet zijn, want als ik met vendors of support praat verstaan ze me vlekkeloos. Waar gaat het mis? :+
Haha, wel apart. Ik heb vrijwel geen enkel probleem met Siri. Tuurlijk gaat er wel eens iets mis maar 90% van de tijd gaat het goed bij mij.

• RobbieB
quote:

Een klein verschil in accent is echt al cruciaal. Ik zit nu in AustraliŰ en geloof mij, een AustraliŰr krijgt Siri niet werkend als deze op Amerikaans is ingesteld. Siri snapt er dan geen drol van. Hetzelfde geldt voor UK Engels vs. Amerikaans. Dat is ook de reden dat Apple ze alle 3 apart heeft gemaakt.

Het verschil dat 'echte' mensen je wel vlekkeloos verstaan, zit hem erin dat die in staat zijn je volledige zin te interpreteren Ún direct weet waar het over gaat (je gaat bv. een telefoonmaatschappij niet naar informatie over olifanten vragen). Als jij een vraag aan Siri stelt kan het over ßlles gaan, dat is de kracht v/h systeem, maar ook de zwakte.

Ik heb eigenlijk nergens een probleem mee, 95% van wat ik zeg wordt gepakt, met inderdaad af en toe een Nederlands-accent foutje, maar echt maar heel zelden. En de tweede keer gaat het dan ook goed..

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-04 06:51

Camacha

omdat het kan

quote:
Bende gij een Limbarger?

Dat bepalen wij wel.

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:40

pposthoorn

Student/Ontwikkelaar

quote:
Al geprobeerd om te wisselen tussen UK/US?

Retina Macbook Pro 2.3Ghz 16GB 512GB | Thunderbolt Display | iPhone 5s 32GB | iPad Air 32GB Wifi | Time Capsule 2TB | Core i3 IB 6TB 35Watt | Philips 32" Led | Apple TV 3 | M-Audio AV 40

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:03
quote:
Yup! :P
quote:
pposthoorn schreef op donderdag 03 november 2011 @ 00:29:
[...]

Al geprobeerd om te wisselen tussen UK/US?
Nope, ik dacht namelijk dat US wat lakser was, maar ik ga het toch eens proberen. Ga er niet vanuit dat dat werkt daar UK nog wat strikter is, maar goed, we kunnen het proberen :)

Twitter Xbox 360

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02:41
Ik vraag me af hoe ze dat doen met stel:

Je bent aan het joggen en je hebt je headset in. Je krijgt een sms binnen, hoe activeer je Siri om te vragen wat er in dat smsje staat? Want ik krijg het alleen aan de praat als ik siri geactiveerd laat.

Iemand een idee?

Diablo3: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Diabolic-2626/hero/8779887

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-04 16:26

Snake

Programeerder

Knopje op je headset inhouden.

US = the promised land. One day... One day!
.oisyn: [..] Ik kan me geen slechtere zoekterm voorstellen dan "C++ panel". Afgezien van "naveltruitje" oid. [...]

• ZpAz
Als je zegt: "Do you know some quotes". Dan gaat hij op het internet zoeken naar "handledCategories" lijkt me iets wat nog niet af is oid.

Het is nog een beta natuurlijk, maar dit viel me op, normaal krijg je dan iets van: "I'm sorry I don't onderstand' oid.

Een "Scouter" op zakformaat, toe maar.

ZpAz wijzigde deze reactie 05-11-2011 11:43 (52%)

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-04 16:26

Snake

Programeerder

Ik had net even de iPhone 4S van mijn schoonpapa vast. Ik zei tegen dat ding: 'Call me bitch'. :') Hij tegen dat ding: 'Goodnight Siri', dat ding: 'Goodnight bitch! :D

US = the promised land. One day... One day!
.oisyn: [..] Ik kan me geen slechtere zoekterm voorstellen dan "C++ panel". Afgezien van "naveltruitje" oid. [...]

• alienfruit
  • Laatst online: 18-04 13:09

alienfruit

the alien you never expected

Apparaat herkent mij naam niet eens en omdat met om oom dezelfde naam heeft werkt Call me niet. Dan gaat ie mijn oom of mezelf bellen. Telefoon is nu al beschadigd hoekje af van de rand. Wat fragiel apparaat zeg :(

• ZpAz
Volgende keer het ding niet laten vallen. Daar krijg je beschadigingen van.

Anyways, wat me tegen valt van Siri is dat hij de tijd niet weet als ik niet een locatie opgeef. "What time is it" dan krijg ik terug" Sorry, I don't know what time it is on bovenweg". .. ermm, kijk gewoon op de klok voor de tijd?

Als ik een specifieke locatie wil dan zeg ik dat wel.

• bartos88
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 06-01 10:27
quote:
RobbieB schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:56:
[...]

Ik heb het gewoon in de contacts-app ingesteld. Bij jezelf (dus niet bij je zus) voeg je dan een veld 'verwante mensen' toe en daar kun je dus 'moeder, vader, zus, broer' etc. uitkiezen.
Bij mij staat "verwante mensen" niet in de lijst :S Phonetische uitspraak,bijnaam etc staat er allemaal wel. Wat doe ik fout? Ik heb bij instellingen->contacten wel gewoon onder "mijn info" mijn eigen contact gezet, dus daar zou het niet aan moeten liggen

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-04 17:28
Als ik Siri gebruikt heb, en ik ga ergens anders wat typen, is het geluid van de tikjes erg hard de eerste paar seconden. Dat gaat langzaam weer naar een normaal niveau.
Hebben jullie dat ook, zo ja, hoe zit dat?

www.keesbunk.nl

• alienfruit

alienfruit

quote:
ZpAz schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:35:
Volgende keer het ding niet laten vallen. Daar krijg je beschadigingen van.

Anyways, wat me tegen valt van Siri is dat hij de tijd niet weet als ik niet een locatie opgeef. "What time is it" dan krijg ik terug" Sorry, I don't know what time it is on bovenweg". .. ermm, kijk gewoon op de klok voor de tijd?
Uh, nee, ik heb hem niet laten vallen. Alleen misschien iets te hard op tafel gelegd. Maar ja, daar zou ik gewoon tegen moeten kunnen. Maar goed, ik heb nu een case gekocht bij de Orange winkel op het treinstation.

Overigens What's current time. Moet gewoon werken hoor ;) Maar goed, ik heb ook no gniet helemaal door hoe ik via spraak kan laten kiezen uit zes telefoonnummers (hij mixt de nummers van mij en oom doorelkaar). Misschien maar mijn oom via de alternatieve spelling invoeren met ij ipv y :P

alienfruit wijzigde deze reactie 05-11-2011 19:56 (18%)

• alienfruit

alienfruit

Hmm, waarom werkt create alarm for every workday at 5pm niet :( :(

• alienfruit

alienfruit

Apparaat pakt niet echt mijn Frans :X

• ZpAz
quote:
alienfruit schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:54:
[...]

Overigens What's current time. Moet gewoon werken hoor ;)
Nope, dat werkt hier niet. klikje.
quote:
Kees_B schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:19:
Als ik Siri gebruikt heb, en ik ga ergens anders wat typen, is het geluid van de tikjes erg hard de eerste paar seconden. Dat gaat langzaam weer naar een normaal niveau.
Hebben jullie dat ook, zo ja, hoe zit dat?
Hier ook, niet alleen de typgeluidjes zijn hard maar alle geluiden zijn de eerste x seconden veel harder. Lijkt me een bug.

ZpAz wijzigde deze reactie 05-11-2011 21:46 (47%)

Pagina: 1 2 Laatste