Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dask
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-07 20:54
quote:
dask schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:42:
Ik heb al vanalles uitgeprobeerd, de paar films die in de database zitten werken perfect (gisteren filmpje van 2u30 gezien zonder enig probleem).

Wat ik reeds heb gedaan:
  • een kleinere map met de namen vereenvoudigd naar 1.mkv / 1.srt... (om zo uitsluitsel te geven dat minidlna niet struikelt over bepaalde tekens)
  • bedraad uitgetest
  • werkwijze nog eens nagekeken: alvorens ik aanpassingen aanbreng in de luci-interface -> killall minidlna -> na aanpassingen terug enable -> rescan
Het enigste wat ik nog kan bedenken is dat mijn externe schijf bad clusters heeft, en minidlna daar moeilijk over doet. Misschien is het mogelijk dat ik de schijf eens test met hdtune via Ext2fsd hier op de laptop geïnstalleerd.

De nieuwe build werkt vrij goed, alleen zijn er wat issues bij het dl van torrents, als het heel hard gaat, verliest de router even connectie (misschien een indicatie??, of ligt het aan de firmwares).

Het zou ook gewoon aan de router kunnen liggen, en dat het te warm wordt. dacht dat jij koelblokjes erop hebt gemonteerd? Ik zou het geheel eens moeten laten draaien zonder omkapseling, wie weet. Anders ga ik eens zoeken naar van die blokjes en een ijzerzaag 8) .
Ben al ietsje verder, ik heb de map TV_Shows nog eens geselecteerd en doe erna een manuele reboot. De db vult aan tot ongeveer 244kB, en stopt, geen crashreboot meer opgemerkt. Maar het is maar 1/15 vd map. Ik begin te denken dat er bepaalde files zijn waar minidlna moeilijk over doet.
code:
1
The miniDLNA service is active, serving 4 audio, 96 video and 34 image files.

Ik ga deze week mijn 16GB stickje eens prepareren en daarmee testen

@Ultraman: alvast bedankt voor het harde werk je in de nieuwe config steekt, ik zal deze graag uittesten eens het beschikbaar is.

Arch linux distro http://manjaro.org

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:40

Ultraman

Moderator Harde Waren, Spielerij

Boefje

Een pro-actieve Tweaker heeft het mogelijk al gezien: nieuwe builds (en bijbehorende files) staan sinds vanmiddag online op de FTP van eymey. Qua features vergelijkbaar met wat jullie gewend zijn.
De chunky heb ik iets kleiner gemaakt, door de configuratie wat op te schonen en wat dingetjes die niet nodig zouden zijn weg te laten.
Morgen heb ik denk ik tijd om een release post te maken met de details :)

It ain't hardcore unless it's hexacore

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18:45
Bedankt! We wachten rustig af ;)
edit:
Heb de TS bijgewerkt

Puch-Maxi wijzigde deze reactie 04-12-2012 16:25 (48%)

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:03

Harrie

NederVlaming

quote:
dask schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:42:
Ik heb al vanalles uitgeprobeerd, de paar films die in de database zitten werken perfect (gisteren filmpje van 2u30 gezien zonder enig probleem).

Wat ik reeds heb gedaan:
  • een kleinere map met de namen vereenvoudigd naar 1.mkv / 1.srt... (om zo uitsluitsel te geven dat minidlna niet struikelt over bepaalde tekens)
  • bedraad uitgetest
  • werkwijze nog eens nagekeken: alvorens ik aanpassingen aanbreng in de luci-interface -> killall minidlna -> na aanpassingen terug enable -> rescan
Het enigste wat ik nog kan bedenken is dat mijn externe schijf bad clusters heeft, en minidlna daar moeilijk over doet. Misschien is het mogelijk dat ik de schijf eens test met hdtune via Ext2fsd hier op de laptop geïnstalleerd.

De nieuwe build werkt vrij goed, alleen zijn er wat issues bij het dl van torrents, als het heel hard gaat, verliest de router even connectie (misschien een indicatie??, of ligt het aan de firmwares).

Het zou ook gewoon aan de router kunnen liggen, en dat het te warm wordt. dacht dat jij koelblokjes erop hebt gemonteerd? Ik zou het geheel eens moeten laten draaien zonder omkapseling, wie weet. Anders ga ik eens zoeken naar van die blokjes en een ijzerzaag 8) .
Ik heb geen cooling mod gedaan,dat was iemand anders in dit topic. Het verliezen van verbinding bij zware download heb ik weleens gehad op mijn trunk builds, maar niet meer op attitude adjustment. Dit is de stabielste die ik tot nu toe heb gehad. Kan je iets vinden in je log files? Kan het zijn dat de schijf even uitgeschakeld wordt als hij bijvoorbeeld te veel power vraagt? Ik zou zeker eens de nieuwe attitude adjustment build van Ultraman proberen, en dan ook inderdaad eens met een usb stick. Het is vaag, dus best alles 1 voor 1 uitsluiten.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
quote:
Ultraman schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:15:
Een pro-actieve Tweaker heeft het mogelijk al gezien: nieuwe builds (en bijbehorende files) staan sinds vanmiddag online op de FTP van eymey. Qua features vergelijkbaar met wat jullie gewend zijn.
De chunky heb ik iets kleiner gemaakt, door de configuratie wat op te schonen en wat dingetjes die niet nodig zouden zijn weg te laten.
Morgen heb ik denk ik tijd om een release post te maken met de details :)
Als ik de .config bekijk van de normale build, dan zie ik daar geen luci in staan. Heb je de webinterface vervangen door iets anders, of ben je per ongeluk vergeten de feed te installeren?

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:09

eymey

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Ultraman: Thanks! _O_. Ik zal 'm eens op de lokale TP-link hier installeren (en die tijdje installeren als wireless AP) en 'm daarna ook bij m'n ouders uitrollen als ik daar weer een keer ben.

• dask
quote:
Harrie schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:34:
[...]

Ik heb geen cooling mod gedaan,dat was iemand anders in dit topic. Het verliezen van verbinding bij zware download heb ik weleens gehad op mijn trunk builds, maar niet meer op attitude adjustment. Dit is de stabielste die ik tot nu toe heb gehad. Kan je iets vinden in je log files? Kan het zijn dat de schijf even uitgeschakeld wordt als hij bijvoorbeeld te veel power vraagt? Ik zou zeker eens de nieuwe attitude adjustment build van Ultraman proberen, en dan ook inderdaad eens met een usb stick. Het is vaag, dus best alles 1 voor 1 uitsluiten.
Wat ik nu al zeker weet, is dat tekens zoals (tussen de quotes) " ' ", had dat in "Bob's Burgers", dodelijk zijn tijdens het scannen en minidlna doet crashen/stoppen. Dus ik denk dat het opschonen van mijn files voor opheldering zal zorgen. :D

@Ultraman: Merçi

• _JGC_
  • Nu online
Heb zojuist nog even luci toegevoegd, ding is nu aan het compileren. Straks even een nieuwe 1043ND uit de kast pakken, een rev1.9 met nukkige WAN-poort. Mijn huidige router blijft eerst nog Backfire draaien.

Handig zo'n bedrijfsvoorraad :+

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
_JGC_ schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:38:
[...]

Als ik de .config bekijk van de normale build, dan zie ik daar geen luci in staan. Heb je de webinterface vervangen door iets anders, of ben je per ongeluk vergeten de feed te installeren?
Dan vermoed ik dat daar iets mis is gegaan.
Ik heb zojuist even de .config op mijn machine voor die build gecontroleerd, die is in orde en heeft LuCi op Yes staan. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat ik per abuis de verkeerde .config er heen heb gekopieerd.

De image toevallig al geprobeerd?
Ik zet nu de compile met de juiste config aan, en dan upload ik hem gewoon nogmaals voor de zekerheid.

[edit]
Terwijl deze aan het compileren is ben ik de versie gaan bekijken die online staat.
Maar die lijkt gewoon in orde? Welke .config heb je exact bekeken _JGC_?
Want het zou deze .config moeten zijn en daarin staat LuCi ingeschakeld.

Ik heb de build, voor de zekerheid, opnieuw gecompileerd en geupload.
De versie van gisteren staat nu in directory r34457_old.

Ultraman wijzigde deze reactie 04-12-2012 12:16 (25%)
Reden: r34457 opnieuw geupload

• _JGC_
  • Nu online
Hmm, gek, misschien dat een make oldconfig aan mijn kant die dingen eruitgegooid heeft dan.

• Ultraman

Ultraman

Boefje

Er is een nieuwere release: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Tijd om de release post te schrijven.

Een eerste OpenWRT (12.09-beta2) Attitude Adjustment r34457 van mijn kant.
Een stuk recentere kernel en een flinke berg aan fixes, waarvan een flink deel voor onze wifi driver ath9k.

De performance over het algemeen is beter geworden, met name de LuCi interface is een stuk sneller en ook het WiFi gooit hier vlotter pakketten door de lucht.
Ook zijn er nog verbeterpuntjes, het blijft tenslotte een beta2 release. Zo ervaar ik zelf soms problemen met uitvallend WiFi, maar hier is inmiddels een work-around voor en er wordt door een OpenWRT dev naar gekeken. Bovendien lijkt dit issue afhankelijk van load en mogelijk drukte op 2.4GHz band, dus lang niet iedereen zal er last van hebben.

De nieuwe minimal build:
OpenWRT Attitude Adjustment r34457 (al LuCi zegt 12.09-rc1)

Opmerkingen
Qua featureset t.o.v. de vanilla OpenWRT zijn dit de belangrijke verschillen:
  • WiFi kanaal 12+13 beschikbaar
  • IPv6 support (6to4,6in4,6rd*,native)
  • QoS support
*: 6rd was niet beschikbaar in Backfire, de kernel ondersteunde dit niet. De huidige versie ondersteunt dit wel en aangezien aardig wat providers plannen hebben om 6rd te gaan toepassen komt dat als geroepen.

Daarnaast is kmod-tun nu niet meer ingebakken, maar als package beschikbaar. Deze is benodigd voor OpenVPN, waarvan de rest van de benodigdheden ook als packages beschikbaar zijn.

Een upgrade van Backfire naar Attitude Adjustment is mogelijk met de sysupgrade binary. Je configuratie zou gewoon moeten werken, dat was hier ook het geval. Natuurlijk wel alles even nalopen en controleren. Hier hoefde ik weer enkel de LED config opnieuw te zetten en het was goed.

Mogelijk issue:
Wireless wilde hier met momenten erg traag worden. Dat kwam meestal na een hogere load waarbij veel connecties werden gemaakt, bijvoorbeeld een uTorrent load met diens matige default config. Maar kan ook afhankelijk zijn van drukte op de 2.4GHz band in jouw omgeving.
Symptomen hier: sloom wireless en de RX rates van de router blijven op 1-2mbit steken.
Gerelateerd ticket: https://dev.openwrt.org/ticket/12372

Een oplossing daarvoor is ANI (Adaptive Noise Immunity) uitschakelen.
Dat is gelukkig gemakkelijk te doen als je middels SSH inlogged op je router met het volgende commando:
echo 1 >/sys/kernel/debug/ieee80211/phy0/ath9k/disable_ani

Als je ervoor wilt zorgen dat deze setting gezet wordt na een reboot van de router dien je dit toe te voegen aan diens /etc/rc.local script. Dat kan via de command line en ook via LuCi onder System > Startup en dan onderaan in het invulveld Local Startup, boven exit 0

Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed. De LuCi interface geeft deze weer nadat je de file hebt geupload.

Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin
md5sum: 5b55dd37f4e25452b774e869f58a16aa

Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin
md5sum: c78505f3a46cd4bcf2defa035e5d0e4e

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config

Packages
Voor OpenVPN en de benodigdheden zijn packages beschikbaar. Voor andere packages, behalve kernel modules, werkt voor zover ik weet de package repository van OpenWRT zelf.
Mocht dat niet zo zijn, of mocht je een specifieke kmod package nodig hebben, laat dat dan even weten dan kan ik die voor je maken.
0d65d1e7a9684c9ae7c510887e9001db kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk
f5b8ec228ed603ff491b80133e4df8ca liblzo_2.06-1_ar71xx.ipk
5b557892e6c5b25e55e9cb6ce3bf0fb9 libopenssl_1.0.1c-1_ar71xx.ipk
8026058ed3363592d5d545b9872b2c2e openvpn_2.2.2-2_ar71xx.ipk
e8e497de263af43bfc41a966b6e41a7a zlib_1.2.7-1_ar71xx.ipk

Zijn te vinden op de FTP van eymey.
En zelf heb natuurlijk ook een kopie, dus mocht de FTP ooit niet werken dan DM maar. :)

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben dus niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, niet naar je luisteren of je anderzijds schade zullen toedoen.

Feedback is altijd welkom!

Ultraman wijzigde deze reactie 22-02-2013 16:27 (11%)
Reden: Nieuwere release

• Ultraman

Ultraman

Boefje

Er is een nieuwere versie beschikbaar: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Bij deze ook een update voor de chunky versie.
Ook hier betreft het OpenWRT Attitude Adjustment r34457 (al zegt LuCi 12.09-rc1)

Wat voegt chunky toe bovenop de normale build:
  • PPPoA, PPPoE support
  • ATM Bridge (AAL5), voor bepaalde ADSL varianten
  • 3G/UMTS ondersteuning, voor de mensen met dongels
  • USB storage, filesystems: ext2/3/4 (incl. utils) & FAT32 (excl. utils)
  • Samba, delen van je storage met Windows clients
  • UPnP ondersteuning, lees voor gebruik: OpenWRT Wiki - UPnP
Ik heb een kleine opruiming gedaan binnen de configuratie, daardoor is er wat meer ruimte vrijgekomen die je zou kunnen inzetten voor andere packages. De opruiming betreft met name ondersteuning voor wat minder voorkomende hardware en dingen die volgens mij niemand gebruikt maar ik er ter compleetheid in had zitten. En ook zijn er wat utilities weggelaten, of omgezet naar hun (kleinere) equivalent binnen Busybox.
Blijkt er nou toch iets niet te werken? Ben jij degene die wel bepaald Motorola telefoon aan de TL-WR1043ND heeft hangen voor een 3G data verbinding?
Neem even contact op en dan lossen we het op, de benodigde packages maken is namelijk best te doen.

Chunky Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed!

Voor wie met OpenWRT begint de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin
md5sum: c7411da0bb7039f916ccbd568a9597e2

Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin
md5sum: 5e6136f22ac158726eaca778f2fabb78

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config

Packages:
Wie op de chunky build OpenVPN wilt installeren kan daarvoor dezelfde packages gebruiken als je voor de normale build zou doen. Die vind je hier.

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico. Deze images zijn beschikbaar "as-is".

Veel plezier en feedback is welkom :)

Ultraman wijzigde deze reactie 22-02-2013 17:21 (3%)
Reden: Nieuwere release

• _JGC_
  • Nu online
Heb zojuist de v1.8 met Backfire van de muur getrokken en de v1.9 met Attitude Adjustment teruggehangen, werkt als een zonnetje. Heb idd het idee dat wifi een stuk sneller is geworden met AA.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

hjs

Lomax

Wel verleidelijk hoor om openwrt een keer te proberen :+
Maar ik denk dat ik er geen goede reden voor heb, standaard werkt gewoon goed genoeg.

Oh, kan 1 ding verzinnen, kun je met openwrt makkelijk het wifi signaal uitzetten op vaste tijdstippen?
bijvoorbeeld dat er tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends geen wifi is :?

Gok en steun de NCFS - specs

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:33
quote:
hjs schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:59:
Maar ik denk dat ik er geen goede reden voor heb, standaard werkt gewoon goed genoeg.

Oh, kan 1 ding verzinnen, kun je met openwrt makkelijk het wifi signaal uitzetten op vaste tijdstippen?
bijvoorbeeld dat er tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends geen wifi is :?
Ja volgens mij wel, heb zoiets gistere gevonden maar niet helemaal in verdiept.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 26-07 10:54
quote:

Volgens mij kun je alle services schedulen ja (kan ff niet kijken vanaf mijn werk). En zo niet dan kan het sowieso door er zelf een cronjob voor te maken.

mcDavid wijzigde deze reactie 04-12-2012 15:03 (3%)

zcflevo.nl

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
Jah, dat kan middels een cronjob.
De functionaliteit is standaard aanwezig. Je moet even door hebben hoe je zo'n crontab invult, maar zodra je dat begrijpt is het een eitje.
Zelf heb ik ook een tijdje in de nacht het wireless uitgeschakeld, dus als je een voorbeeld nodig hebt dan laat maar weten.

• _JGC_
  • Nu online
Je kunt zelfs firewall rules op basis van tijdstippen maken. Nadeel daarvan is dan weer wel dat die tijdstippen in UTC gaan, dus zodra het weer zomertijd is mag je de firewall rules bijstellen :(

• Ultraman

Ultraman

Boefje

Je kunt voor alles wel een script maken en het aanroepen middels cron.
Sky is de limit :P

Ik heb even wat informatie over het mogelijke WiFi issue en de workaround aan mijn release post toegevoegd.
Er verschijnen hier dan wel meer DMA could not stop errors, maar het WiFi werkt tot nu toe gewoon.

Ultraman wijzigde deze reactie 04-12-2012 15:41 (57%)

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

quote:
Ultraman schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:26:
[...]

Zelf heb ik ook een tijdje in de nacht het wireless uitgeschakeld, dus als je een voorbeeld nodig hebt dan laat maar weten.
Graag, zegt me nog allemaal helemaal niks :o

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:09

eymey

quote:
Ultraman schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:37:
Je kunt voor alles wel een script maken en het aanroepen middels cron.
Sky is de limit :P

Ik heb even wat informatie over het mogelijke WiFi issue en de workaround aan mijn release post toegevoegd.
Er verschijnen hier dan wel meer DMA could not stop errors, maar het WiFi werkt tot nu toe gewoon.
Ik houd me aanbevolen, ook voor wifi aan/uit scriptje. Kan zelf ook wel wat bedenken maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als iemand dat al gedaan heft? :+

Ik wil sowieso nog een keer een functie implementeren om de QSS button te koppelen aan een wifi restart script....

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18:45
Bedankt voor het beschikbaar maken van de nieuwe builds!
Heb zojuist de TS weer even bijgewerkt. :)

• Mektheb
quote:
Wanneer je de router flashed naar DD-WRT loop je tegen wat performance "probleempjes" aan. Wat je moet doen is ervoor zorgen dat de beveiliging op WPA2 staat met AES encryptie. In combinatie met 40Mhz kanalen (Tubro Mode) haal je de meest optimale snelheid. Er bestaat wat onduidelijkheid over "DD-WRT Superchannel Extension" deze hoef je niet aan te schaffen! 130Mbps is op dit moment de hoogst haalbare snelheid met DD-WRT, 300Mbps werkt niet stabiel en valt al snel terug op 130Mbps. Dit komt omdat de router scant naar naburige netwerken en zodoende terugschakelt om geen storing te veroorzaken.
Klopt dit nog ?, want als ik bij mijn router ga kijken staat er duidelijk dat hij op 260Mbps loopt ?.

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
hjs schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:51:
Graag, zegt me nog allemaal helemaal niks :o
quote:
eymey schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:24:
Ik houd me aanbevolen, ook voor wifi aan/uit scriptje. Kan zelf ook wel wat bedenken maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als iemand dat al gedaan heft? :+

Ik wil sowieso nog een keer een functie implementeren om de QSS button te koppelen aan een wifi restart script....
De opbouw van de crontab (zo heet de file waarin je deze tijdsopdrachten geeft) kun je goed uit de tabel halen zoals omschreven op: http://wiki.openwrt.org/d...i.config?#etccrontabsroot

Om gelijk maar met een voorbeeld te beginnen van het WiFi.
Ik heb een tijd mijn WiFi elke nacht een gestopt en tien minuten later weer laten starten.
Die tien minuten heb ik redelijk uit de lucht gegrepen, het ging er gewoon ff om dat hij ff tot rust zou komen, een minuut was ook vast meer dan voldoende geweest.

Hieronder zie je de inhoud van mijn crontab, zoals je deze binnen LuCi kunt vinden onder System > Scheduled Tasks
#min hour day month dayofweek command
50 3 * * * /sbin/wifi down # Disable WiFi @ 3:50 every night
0 4 * * * /sbin/wifi up # Enable WiFi @ 4:00 every night

Het commentaar (achter de #) geeft aan wat het doet.
Je kunt dit daar dus inplakken en de tijden naar jouw wens aanpassen.
Om het te activeren dien je cron in te schakelen, dit kan in LuCi: System > Startup
- Zoek service "cron" op en enable deze (dan wordt hij bij reboot ook gestart)
- Start de cron service nu door op Start te drukken.
Controleer in je System Log of cron daadwerkelijk gestart is. :)

Helpt die korte uitleg?
Meer over cron te weten komen is goed te doen door te zoeken. Het is een service die op Unix systemen algemeen goed is en zodoende is er genoeg informatie over op internet te vinden. Veel van de basis informatie kun je ook toepassen op de cron binnen OpenWRT.

@eymey: QSS button toewijzen aan een toggle voor WiFi is te doen.
Heb je http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd#buttons en http://wiki.openwrt.org/doc/howto/hardware.button bekeken?
Daar kom jij denk ik wel uit :)

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:34
Heb hier ook geüpgrade naar de niet-ckunky image vanaf de vorige update :)

Altijd weer spannend of hij weer up komt of niet, anders moet ik weer een vriend whatsappen of ik hem en zijn USB - TTL converter mag lenen, zoals de vorige keer :P

• hotboy
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 26-01 23:31
Binnen deze draad werd gemeld dat deze router soms issues heeft met het uitvallen van de wireless verbinding als je OpenWRT gebruikt. Ik heb dit ook ervaart met versie 10.03.1-rc4 als ik wireless-N gebruikt. In mijn log krijg ik "deauthenticated due to local deauth", en "dissassociated due to inactivity" meldingen.

Weet iemand of er een work-around bestaat ipv wireless-N uitzetten? Of als Attitude Adjustment beter werkt met wireless-N?

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Attitude Adjustment heeft in ieder geval een veel recentere driver. Altijd de moeite om te proberen, als je je instellingen backupt en niet teveel extra packages geïnstalleerd hebt is een switch zo gepiept.

Got Leenucks? | Debian Jessie x86_64 | OpenWRT: Empower your router | Blogje

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:03

Harrie

NederVlaming

quote:
dask schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 00:26:
[...]

Wat ik nu al zeker weet, is dat tekens zoals (tussen de quotes) " ' ", had dat in "Bob's Burgers", dodelijk zijn tijdens het scannen en minidlna doet crashen/stoppen. Dus ik denk dat het opschonen van mijn files voor opheldering zal zorgen. :D

@Ultraman: Merçi
Welk filesystem gebruik je op je schijf? Mischien dat dit nog verschil maakt dan ook nog?
Ik denk dat ik inderdaad nergens een " ' " in een bestandsnaam heb zitten, zou ik eens moeten nagaan.

edit: ik heb wel hier en daar een bestandnaam met een " ' " erin, en die staan in mijn database ook.

Harrie wijzigde deze reactie 04-12-2012 19:18 (8%)

• dask
quote:
Harrie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:42:
[...]

Welk filesystem gebruik je op je schijf? Mischien dat dit nog verschil maakt dan ook nog?
Ik denk dat ik inderdaad nergens een " ' " in een bestandsnaam heb zitten, zou ik eens moeten nagaan.

edit: ik heb wel hier en daar een bestandnaam met een " ' " erin, en die staan in mijn database ook.
ext4 met optie: rw,sync <-misschien een conflict met de sync??

Je hebt gelijk, maakt geen verschil. Op den duur begin je de meest gekke dingen te bedenken om een probleem op te lossen. :?
Wat ik ondertussen al geprobeerd heb:
  • lange bestandsnamen vereenvoudigd
  • rare tekens in bestandsnamen verwijderd
  • 2de USB plug in de voedingsusb vd Telenet digicorder gestoken, maakte geen verschil
  • ben nu bezig met een hdtune-scan, voorlopig nog geen slechte clusters
  • disable inotify, enable strict to DLNA standard...
Je zal zien, als ik later op de week de test doe met de 16GB USB-stick, zal er geen vuiltje in de lucht zijn. ;w
Maar: het kan nog steeds een hitteprobleem zijn, misschien ga ik het eens verticaal in de lengte opstellen, of zonder omkapping.

Ik ben ook al eens aan het rondkijken naar ushare, dit weekend al eens proberen te configureren, maar de server kwam niet op in de AllShare app.
Als het werkt, is minidlna toch wel eenvoudiger in opzet.

De nieuwe build van Ultraman werkt overigens super. Maar minidlna blijft een pain in the...

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
hotboy schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:54:
Binnen deze draad werd gemeld dat deze router soms issues heeft met het uitvallen van de wireless verbinding als je OpenWRT gebruikt. Ik heb dit ook ervaart met versie 10.03.1-rc4 als ik wireless-N gebruikt. In mijn log krijg ik "deauthenticated due to local deauth", en "dissassociated due to inactivity" meldingen.

Weet iemand of er een work-around bestaat ipv wireless-N uitzetten? Of als Attitude Adjustment beter werkt met wireless-N?
Is er een specifieke reden dat je nog 10.03.1-rc4 gebruikt?
10.03.1-rc4 is aardig oud inmiddels. Daar was WiFi G gebruiken het stabielst inderdaad.
10.03.1 final was met WiFi N vaak wel te doen, hier althans wel. Zeker in combinatie met een nachtelijke wifi herstart.

12.09-rc1 werkt hier tot nu toe goed met WiFi N, alleen nog de ANI workaround voor mij. Maar er zijn er genoeg die het niet nodig hebben volgens mij.
Waarom probeer je hem niet? Een sysupgrade is zo gedaan :)

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:53

RvL

Get Perpendicular!!

Zojuist met wat moeite OpenVPN aan de gang gekregen. Hiervoor de build van Ultraman gebruikt incl. bijgevoegde packages (thanks Ultraman!) en dan de Simple Bridged Configuration gebruikt.

Helemaal onderin staat alleen een regeltje wat ik over het hoofd had gezien (Make sure you are trying to connect to the VPN server from the outside - i.e. use 3G connection) waardoor ik geen verbinding kreeg. Tijdje lopen kloten, maar het bleek al die tijd dus al gewoon te werken :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

Heb de stoute schoenen aangetrokken en openwrt erop gezet.

Maar, 40mhz wil hij niet en mijn netbook connect op 65 Mbps. Niet echt tevreden dus.

Is dit nu de juiste manier voor het uitzetten van dat ANI ding?

http://i46.tinypic.com/2ynqtqr.jpg

Maar ik had het idee dat # voor commentaar was :?

hjs wijzigde deze reactie 04-12-2012 22:14 (9%)

• _JGC_
  • Nu online
Heb hier met AA al weer twee oopses te pakken. Heb die ook met Backfire wel eens gezien, in dat geval was meteen de wlan performance naar de filistijnen, met AA heb ik dat effect nog niet gezien.

[ 4037.820000] WARNING: at /home/jan/ow/attitude_adjustment/build_dir/linux-ar71xx_generic/compat-wireless-2012-09-07/net/mac80211/rx.c:3087 0x80cd9fd0()
[ 4037.840000] Rate marked as an HT rate but passed status->rate_idx is not an MCS index [0-76]: 78 (0x4e)

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

quote:
hjs schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:01:

Maar, 40mhz wil hij niet en mijn netbook connect op 65 Mbps. Niet echt tevreden dus.

[afbeelding]

Dat hij niet op 40MHz wil heeft waarschijnlijk te maken met netwerken op de aangrenzende kanalen. Als die bezet zijn gaat hij standaard niet op 40MHz. Je kan dit wel forceren.

Welke chipset heeft je netbook? Sommige chipsets gaan op N niet harder dan 65Mbps tenzij het netwerk op 40MHz gaat.

Nu de dekens nog...

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

Zo'n cheap ralink geval, 40mhz maar eens forceren of iig zoeken hoe dat moet.

wifi is iig netjes om 11 uur uitgegaan, dat werkt :)

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
hjs schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:01:

Weet je zeker dat de adapter het aankan?
Want hier zie ik ook menig adapter op 65mbit staan. Er zijn er maar een paar die de 130mbit hier halen, maar dat is wel 20MHz.
Is er daarnaast wel ruimte in de 2.4GHz band in jouw omgeving om 40MHz modus te doen? Dikwijls valt dat namelijk tegen. Bovendien scanned de router de band af voor mogelijke interferentie. Indien hij die vind valt hij terug naar 20MHz modus. Je kunt het forceren met de noscan optie.
Houd echter in gedachten dat die scan met een reden wordt uitgevoerd he ;)
quote:

[afbeelding]

Alles achter # is commentaar idd.
Mijn "cmd" tags waren daar de give-away: ik doel op de root shell, als je het command ingeeft in een shell over een SSH verbinding en zo direct actief maakt.
Heb hem even weggehaald om verwarring te voorkomen.
Jij wilt die # ook weghalen in je rc.local en rebooten, als je deze methode wilt toepassen.

Ultraman wijzigde deze reactie 04-12-2012 23:37 (22%)

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

Dank, ga vanavond weer proberen.

Google zegt me dat ik met Putty aan de slag moet :+
quote:
Edit the file /etc/config/wireless, and restart the wifi AP by executing the following commands…
uci set wireless.radio0.htmode=HT40+ # or: HT40- if using channel 11
uci set wireless.radio0.noscan=1
uci commit wireless; wifi
Note that option 'htmode' should be set to either HT40+ (for channels 1-7) or HT40- (for channels 5-11). You have to use WPA2 encryption with AES.
quote:
Ultraman schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 23:34:
[...]

Houd echter in gedachten dat die scan met een reden wordt uitgevoerd he ;)
De standaard firmware heeft geen enkel probleem om op 40MHz te werken.
Dan is er toch geen reden om het niet te forceren met openwrt ;)

hjs wijzigde deze reactie 05-12-2012 10:37 (25%)

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Bij de AA branch is dat inderdaad de enige manier zie ik.

In de trunk versies had ik in LUCI ook de mogelijkheid om vanuit de webinterface 40MHz te forceren (of toch in ieder geval in het Bootstrap thema).

Andere vraag:

Heeft iemand hier ervaring met al het verkeer routeren via de OpenVPN verbinding? Ik heb het nu wel voor elkaar dat ik een VPN verbinding naar huis kan leggen maar ik zou graag ook het internetverkeer via die VPN verbinding willen routeren. De reden hiervoor is dat er op verschillende locaties waar ik vaak ben een aantal voor mij belangrijke poorten zijn dichtgezet, waardoor ik van een aantal websites die ik beheer niet in de DirectAdmin kan komen.

Ik had dit al gevonden op de website van OpenVPN, maar dat doet niet heel veel hier. Als ik dan een tracert uitvoer, zie ik dat het alsnog via (in dit geval) m'n mobiele hotspot gaat.

RvL wijzigde deze reactie 05-12-2012 10:31 (64%)

Nu de dekens nog...

• _JGC_
  • Nu online
redirect-gateway gaat je waarschijnlijk niet helpen met een bridged config, OpenVPN is immers niet je gateway maar gewoon een stuk lijm tussen 2 netwerken.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Dat werkt inderdaad niet, maar wat werkt er dan wel? Al is het maar voor een handvol IP adressen/domeinen.

Het probleem is dat veel hostingproviders hun adminmodule op een andere poort zetten (Antagonist heeft DirectAdmin op poort 2223, Protagonist heeft Parallels Plesk op poort 18443). Ik heb deze niet vaak nodig, maar als er een keer stront aan de knikker is moet ik er wel bij kunnen :)

Nu de dekens nog...

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11:35
Nu twee keer gehad dat bij een familielid geen verbinding meer was met het netwerk of internet. Iemand ideeën hoe te debuggen? Het uit/in-schakelen van de router doet het probleem verhelpen. Gebeurd zowel bekabeld als draadloos. Meerdere apparaten (telefoons, desktop, laptops).

Alle apparaten krijgen vanuit de DHCP een vast IP-adres. De verbinding van de modem naar internetprovider lijkt te werken. Een reset van de modem is dan ook niet nodig om weer internet te krijgen. Let op: Ook het netwerk gaat plat, de router (192.168.0.1) is ook niet meer bereikbaar.

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 29-07 18:00

The Legend

*Plop*

Ik heb sinds gisteren m'n Linksys WRT54G routertjes vervangen voor 2x een TL-WR1043N. Ik heb een Ziggo AiE Plus pakket met het AOP in de kelder met een Cisco modem (geen router/wifi versie). Omdat ik vanuit de kelder ethernetkabels heb lopen naar de woonkamer heb ik daar al een router nodig, maar omdat wifi vanuit de kelder (betonnen vloeren) niet goed werkt, heb ik in de gangkast een wifi acces point + ethernet switch nodig. Hiervoor dus twee WRT54G's waarvan één in de kelder als router en één in de gangkast als wifi acces point/switch. Met m'n Linksys routers heb ik nooit problemen gehad, anders dan dat de laatste tijd m'n downloadsnelheid niet meer je van het was. Ik gebruik mijn PC via een volledig bekabelde verbinding Cisco->TL-WR1043ND router->TL-WR1043ND switch->PC. M'n vriendin gebruikt haar laptop draadloos (Cisco->TL-WR1043ND router->TL-WR1043ND wifi access point). In de woonkamer heb ik een Wii en een HTPC die direct (Cisco->TL-WR1043ND router->Wii/HTPC) verbonden zijn.

Sinds de installatie merk ik zowel draadloos als bekabelt dat de verbinding spontaan wegvalt. Gisteravond had ik wel-verbinding-geen-data en kon ik de webinterface van beide apparaten nog bereiken, maar geen internet. Zojuist kreeg ik geen IP-adres meer uitgedeeld en kon ik de webinterface uiteraard ook niet meer bereiken. Gisteravond loste het probleem spontaan op, zojuist moest ik de router even van het stroom halen voordat het weer werkte.

Ik gebruik geen fancy instellingen. Heb ik enkel de router ingesteld als router, en het access point als access point (statisch ip-adres gegeven buiten de DHCP pool van de router en DHCP uitgezet).

Dit is de log van de router vanaf de reboot van net:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
Dec  5 19:13:52     OTHER         INFO       System started
Dec  5 19:13:55     DHCP          NOTICE     DHCP server started
Dec  5 19:13:56     SECURITY      INFO       PPTP Passthrough enabled
Dec  5 19:13:56     SECURITY      INFO       L2TP Passthrough enabled
Dec  5 19:13:56     SECURITY      INFO       IPSEC Passthrough enabled
Dec  5 19:13:56     SECURITY      INFO       FTP ALG enabled
Dec  5 19:13:56     SECURITY      INFO       TFTP ALG enabled
Dec  5 19:13:56     DHCP          NOTICE     DHCPC Send DISCOVER with request ip 0 and unicast flag 0
Dec  5 19:13:56     DHCP          NOTICE     DHCPC Recv OFFER from server d533815a with ip 524acfac
Dec  5 19:13:56     SECURITY      INFO       H323 ALG enabled
Dec  5 19:13:56     DHCP          NOTICE     DHCPC Send REQUEST to server d533815a with request ip 524acfac
Dec  5 19:13:56     SECURITY      INFO       RTSP ALG enabled
Dec  5 19:13:57     DHCP          NOTICE     DHCPC Recv ACK from server d533815a with ip 524acfac lease time 529704
Dec  5 19:13:57     DHCP          NOTICE     DHCPC:GET ip:524acfac mask:fffffe00 gateway:524ace01 dns1:d4362819 dns2:d4362319 static route:0
Dec  5 19:13:57     DHCP          NOTICE     Dynamic IP(DHCP Client) obtained an IP successfully
Dec  5 19:14:07     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:14:08     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:15:10     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv DISCOVER from 6C:F0:49:76:BD:1F
Dec  5 19:15:11     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send OFFER with ip 192.168.1.104
Dec  5 19:15:11     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 6C:F0:49:76:BD:1F
Dec  5 19:15:11     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.104
Dec  5 19:15:14     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv INFORM from 6C:F0:49:76:BD:1F
Dec  5 19:16:26     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:16:26     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:18:44     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:18:44     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:20:18     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv INFORM from 6C:F0:49:76:BD:1F
Dec  5 19:21:14     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:21:14     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:23:37     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:23:37     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:25:56     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:25:56     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:26:37     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 28:98:7B:0D:45:A2
Dec  5 19:26:37     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send NAK
Dec  5 19:26:43     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 28:98:7B:0D:45:A2
Dec  5 19:26:43     DHCP          NOTICE     DHCPS:REQUEST ip c0a80166 already reserved by 00:00:00:00:00:00
Dec  5 19:26:43     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send NAK
Dec  5 19:26:44     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv DISCOVER from 28:98:7B:0D:45:A2
Dec  5 19:26:45     DHCP          ERROR      DHCPS:lease host name not found
Dec  5 19:26:45     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send OFFER with ip 192.168.1.105
Dec  5 19:26:45     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 28:98:7B:0D:45:A2
Dec  5 19:26:45     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.105
Dec  5 19:28:14     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:28:14     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:30:33     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:30:33     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:32:51     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:32:51     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:35:10     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:35:10     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:36:13     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 00:03:78:B8:F1:55
Dec  5 19:36:13     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send NAK
Dec  5 19:36:16     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv DISCOVER from 00:03:78:B8:F1:55
Dec  5 19:36:17     DHCP          ERROR      DHCPS:lease host name not found
Dec  5 19:36:17     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send OFFER with ip 192.168.1.106
Dec  5 19:36:17     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 00:03:78:B8:F1:55
Dec  5 19:36:17     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.106
Dec  5 19:37:25     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:37:25     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
Dec  5 19:39:43     DHCP          NOTICE     DHCPS:Recv REQUEST from 88:30:8A:38:14:65
Dec  5 19:39:43     DHCP          NOTICE     DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103

Iemand enig idee wat het kan zijn? Het probleem speelt dus zowel op mijn PC als op de laptop van m'n vriendin. Beide Windows 7.

Ik ben toch malle pietje niet!

• _JGC_
  • Nu online
Nieuwe OpenWRT versie lijkt hier prima te werken, beter dan Backfire. Ben op dit moment 20 torrents tegelijk aan het downloaden, upload cap op 200KB/s, geen download cap, over wifi. Ondertussen is er nog een tweede laptop Windows updates aan het downloaden via het guest-wlan en gaat het browsen nog steeds een pak sneller dan met backfire zonder enige belasting.
Met rtorrent sleep ik op dit moment 5300KB/s binnen, niet gek voor een Ziggo 60/6 lijntje. Lijkt erop dat de nieuwe QoS module een stuk beter zijn werk doet dan de oude imq module.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:34
Ik ga hier met mijn Ziggo 60/6 lijntje anders ook wel over de 6,5 MB/s heen hoor :)

Met WiFi haal ik hier met de nieuwe AA build ongeveer 50 - 55 Mb/s, dat lijkt me vrij redelijk. Ik heb verder ook geen enkele Could not stop TX in de 25 uur met de nieuwe firmware gezien :)

• _JGC_
  • Nu online
Ik zit hier met een brakke Intel wifi module die niet verder gaat dan single-channel, dus zit op 65Mbit. Die andere laptop heeft een el-cheapo ralink chip, dus die gaat ook niet verder dan 65Mbit. Dan vind ik 5300KB/s met 300 downloadconnecties, 30 uploadconnecties en nog steeds soepel werkend internet een redelijke prestatie.

Edit: Iemand die ooit een Intel 1030 heeft vervangen door een 5100? Mijn oude HP Core2Duo laptop heeft zo'n ding. Vraag is alleen of die ipv op een GM45 chipset ook op een HM67 werkt?

Edit2: Leuk idee, maar niet uitvoerbaar. Een 5100 is 3cm langer dan een 1030 en past dus niet :X.

_JGC_ wijzigde deze reactie 05-12-2012 21:10 (30%)

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Heb hier de Broadcom-rommel in m'n Sandy Bridge laptop vervangen door een half-height Intel Centrino Advanced-N 6200. Die moet dus zeker passen. Werkt hier netjes (300 Mbps link speeds, Linux).

Got Leenucks? | Debian Jessie x86_64 | OpenWRT: Empower your router | Blogje

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb nu een 1030 1x2, vervanger wordt een 6230 2x2. Naast de extra stream voor TX tov de 1030 ondersteunt de 6230 ook 5GHz, net zoals mijn oude 5100 dat deed.

• The Legend

The Legend

*Plop*

quote:
The Legend schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:41:
Ik heb sinds gisteren m'n Linksys WRT54G routertjes vervangen voor 2x een TL-WR1043N. Ik heb een Ziggo AiE Plus pakket met het AOP in de kelder met een Cisco modem (geen router/wifi versie). Omdat ik vanuit de kelder ethernetkabels heb lopen naar de woonkamer heb ik daar al een router nodig, maar omdat wifi vanuit de kelder (betonnen vloeren) niet goed werkt, heb ik in de gangkast een wifi acces point + ethernet switch nodig. Hiervoor dus twee WRT54G's waarvan één in de kelder als router en één in de gangkast als wifi acces point/switch. Met m'n Linksys routers heb ik nooit problemen gehad, anders dan dat de laatste tijd m'n downloadsnelheid niet meer je van het was. Ik gebruik mijn PC via een volledig bekabelde verbinding Cisco->TL-WR1043ND router->TL-WR1043ND switch->PC. M'n vriendin gebruikt haar laptop draadloos (Cisco->TL-WR1043ND router->TL-WR1043ND wifi access point). In de woonkamer heb ik een Wii en een HTPC die direct (Cisco->TL-WR1043ND router->Wii/HTPC) verbonden zijn.

Sinds de installatie merk ik zowel draadloos als bekabelt dat de verbinding spontaan wegvalt. Gisteravond had ik wel-verbinding-geen-data en kon ik de webinterface van beide apparaten nog bereiken, maar geen internet. Zojuist kreeg ik geen IP-adres meer uitgedeeld en kon ik de webinterface uiteraard ook niet meer bereiken. Gisteravond loste het probleem spontaan op, zojuist moest ik de router even van het stroom halen voordat het weer werkte.

Ik gebruik geen fancy instellingen. Heb ik enkel de router ingesteld als router, en het access point als access point (statisch ip-adres gegeven buiten de DHCP pool van de router en DHCP uitgezet).

Dit is de log van de router vanaf de reboot van net:

[knip]

Iemand enig idee wat het kan zijn? Het probleem speelt dus zowel op mijn PC als op de laptop van m'n vriendin. Beide Windows 7.
Het probleem lijkt te zijn dat de verschillende verbonden apparaten steeds opnieuw DHCP requests triggeren (zie log) en dat de router daar na verloop van tijd van over z'n nek gaat. Ik heb nu simpelweg ieder apparaat via 'Address Reservation' een IP-adres toegewezen. Nu blijft de log mooi schoon en heb ik geen verbindingsproblemen meer ervaren (tot nu toe...). Nieuwe log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Dec  5 22:44:29     OTHER         INFO       System started
Dec  5 22:44:32     DHCP          NOTICE     DHCP server started
Dec  5 22:44:33     SECURITY      INFO       PPTP Passthrough enabled
Dec  5 22:44:33     SECURITY      INFO       L2TP Passthrough enabled
Dec  5 22:44:33     SECURITY      INFO       IPSEC Passthrough enabled
Dec  5 22:44:33     DHCP          NOTICE     DHCPC Send DISCOVER with request ip 0 and unicast flag 0
Dec  5 22:44:33     SECURITY      INFO       FTP ALG enabled
Dec  5 22:44:33     SECURITY      INFO       TFTP ALG enabled
Dec  5 22:44:33     SECURITY      INFO       H323 ALG enabled
Dec  5 22:44:33     SECURITY      INFO       RTSP ALG enabled
Dec  5 22:44:34     DHCP          NOTICE     DHCPC Send DISCOVER with request ip 0 and unicast flag 0
Dec  5 22:44:34     DHCP          NOTICE     DHCPC Recv OFFER from server d533815a with ip 524acfac
Dec  5 22:44:34     DHCP          NOTICE     DHCPC Send REQUEST to server d533815a with request ip 524acfac
Dec  5 22:44:35     DHCP          NOTICE     DHCPC Recv ACK from server d533815a with ip 524acfac lease time 517067
Dec  5 22:44:35     DHCP          NOTICE     DHCPC:GET ip:524acfac mask:fffffe00 gateway:524ace01 dns1:d4362819 dns2:d4362319 static route:0
Dec  5 22:44:35     DHCP          NOTICE     Dynamic IP(DHCP Client) obtained an IP successfully

• basix
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 28-07 12:38
quote:
_JGC_ schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:39:
Ik heb nu een 1030 1x2, vervanger wordt een 6230 2x2. Naast de extra stream voor TX tov de 1030 ondersteunt de 6230 ook 5GHz, net zoals mijn oude 5100 dat deed.
Ik heb hier een Intel® Centrino® Advanced-N 6200 (http://www.intel.com/prod...s/adapters/6200/index.htm)
in mijn laptop zitten. Erg goede en snelle kaart. Het is dat ik geen 3 stream WiFi AP heb, anders had ik een 6300 gekocht. Ik haal over 5ghz max 70/80 mbit gemiddeld.

• Mektheb
Ik heb zelf ook maar is DD-WRT geinstalleerd op mijn TP-Link Router, alleen kakt mijn snelheid draadloos echt continue in.

Normaal gesproken met de orginele firmware haalde ik mijn hele snelheid wel met zo'n 6/7MB per sec.
Nu kom ik helaas niet hoger dan 1.30MB, heb al wat instellingen geprobeerd, maar hij blijft het toch lastig vinden.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken ?.
quote:
Mode
AP

Netwerk
NG-Gemengd

Kanaal

12 (2467 MHz)

TX Vermogen
18 dBm

Ratio
208 Mb/s

ACK Timing
51µs (4500m)

Encryptie - Interface ath0

Geactiveerd, WPA2 Personal

PPTP Status
Verbroken

Mektheb wijzigde deze reactie 06-12-2012 20:15 (24%)

• strandbal
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:31

strandbal

Was het maar zo'n feest.

DD-WRT op deze router staat volgens mij nogal bekend om de wat matige wireless functies. Ik moet zeggen dat OpenWRT dat in de laatste betas/release candidates beter voor elkaar heeft.

Geen klachten hier wat betreft het wireless :)

Peecee.

• Mektheb
quote:
strandbal schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:16:
DD-WRT op deze router staat volgens mij nogal bekend om de wat matige wireless functies. Ik moet zeggen dat OpenWRT dat in de laatste betas/release candidates beter voor elkaar heeft.

Geen klachten hier wat betreft het wireless :)
Ah, :)

En als leek zijnde, kan ik daar gewoon de firmware van downloaden en die er overheen flashen ?, of moet ik nog andere handelingen doen van te voren.

• lownoise2
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 05-01-2013
@Ultraman, Kan jouw release die je 5 dec hebt gepost gewoon op een TL-WR1043ND met hw revisie 1.8 geflasht worden?

• _JGC_
  • Nu online
quote:
basix schreef op donderdag 06 december 2012 @ 09:42:
[...]

Ik heb hier een Intel® Centrino® Advanced-N 6200 (http://www.intel.com/prod...s/adapters/6200/index.htm)
in mijn laptop zitten. Erg goede en snelle kaart. Het is dat ik geen 3 stream WiFi AP heb, anders had ik een 6300 gekocht. Ik haal over 5ghz max 70/80 mbit gemiddeld.
6200 heeft geen bluetooth, de 1030 wel, vandaar mijn keuze voor een 6230.

3 stream is leuk, maar als je laptop geen 3 antennes heeft, zoals de meeste laptops die uitgerust zijn met crappy wifi, dan heb je niks aan 3 streams van een ultimate wireless kaartje.

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
lownoise2 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:31:
@Ultraman, Kan jouw release die je 5 dec hebt gepost gewoon op een TL-WR1043ND met hw revisie 1.8 geflasht worden?
Voor mijn release geldt dezelfde hardware ondersteuning als de normale OpenWRT 12.09-rc1 Attitude Adjustment.

v1.8 is volgens mij de revisie die vaak fabrieksaf een recente versie van U-Boot (de bootloader) gebruikt, welke de WAN poort uitschakeld. Om dit te omzeilen kan het nodig zijn om eerst een wat oudere stock firmware te flashen alvorens op OpenWRT over te gaan.
Zelf heb ik geen v1.8, maar er zijn hier volgens mij wel mensen met die hw revisie. Ik hoop dat zij dit antwoord kunnen bevestigen of verbeteren indien nodig.

Heb je daarnaast wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd bekeken?
En het OpenWRT forum bevat ook een hoop informatie.

• _JGC_
  • Nu online
AA zou daar een workaround voor hebben. Ik heb zelf laatst nog mogen hacken met een duitse firmware op 1.9. De router die ik deze week geflasht heb met AA werkte zonder hacks, ook een nieuwe 1.9

• Guido001
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online
Thanks voor de OpenWRT build Ultraman.
Zojuist geinstalleerd en in ieder geval al meteen meer opties dan originele firmware :P
Is nu even afwachten of die beter werkt maar kom ik komende tijd wel achter :D

Battlelog

• lownoise2
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 05-01-2013
quote:
Ultraman schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 00:05:
[...]

Voor mijn release geldt dezelfde hardware ondersteuning als de normale OpenWRT 12.09-rc1 Attitude Adjustment.

v1.8 is volgens mij de revisie die vaak fabrieksaf een recente versie van U-Boot (de bootloader) gebruikt, welke de WAN poort uitschakeld. Om dit te omzeilen kan het nodig zijn om eerst een wat oudere stock firmware te flashen alvorens op OpenWRT over te gaan.
Zelf heb ik geen v1.8, maar er zijn hier volgens mij wel mensen met die hw revisie. Ik hoop dat zij dit antwoord kunnen bevestigen of verbeteren indien nodig.

Heb je daarnaast wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd bekeken?
En het OpenWRT forum bevat ook een hoop informatie.
quote:
_JGC_ schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 00:19:
AA zou daar een workaround voor hebben. Ik heb zelf laatst nog mogen hacken met een duitse firmware op 1.9. De router die ik deze week geflasht heb met AA werkte zonder hacks, ook een nieuwe 1.9
Thanks voor de antwoorden!
Wanneer ik tijd heb ga ik hem proberen!

• dannyreuser
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:27
Ik kom met openwrt niet verder dan zo'n 70-75 Mbps, toch maar weer terug gezet naar stock firmware en nu weer lekker 110-120 Mbps.

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11:35
quote:
The Legend schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:54:

Het probleem lijkt te zijn dat de verschillende verbonden apparaten steeds opnieuw DHCP requests triggeren (zie log) en dat de router daar na verloop van tijd van over z'n nek gaat. Ik heb nu simpelweg ieder apparaat via 'Address Reservation' een IP-adres toegewezen. Nu blijft de log mooi schoon en heb ik geen verbindingsproblemen meer ervaren (tot nu toe...).
Bij mij ook één apparaat gevonden wat elke keer een DHCP request doet. Vreemde is dat het apparaat (Samsung Galaxy Ace GTS5830) al een fixed IP toegewezen had gekregen... 8)7 Nog geen oplossing dus.

• The Legend

The Legend

*Plop*

quote:
rooot schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 10:33:
[...]

Bij mij ook één apparaat gevonden wat elke keer een DHCP request doet. Vreemde is dat het apparaat (Samsung Galaxy Ace GTS5830) al een fixed IP toegewezen had gekregen... 8)7 Nog geen oplossing dus.
Hier ook zie ik nu in m'n log. Steeds request, inform, ack van een apparaat dat een fixed IP heeft. Router gaat echter niet meer zo over z'n nek als eerst, teminste, ik merk het niet.

• hberntsen
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 25-07 13:42

hberntsen

Vandaag heb ik de nieuwe chunky build geïnstalleerd, echter mismatcht de kernel versie met de openvpn bestanden.
Ik probeerde OpenVPN te installeren, (via luci werkte het niet, dus gedownload vanaf de FTP van eymey). Ik krijg echter de melding:
code:
1
2
3
4
5
6
root@OpenWrt:/tmp# opkg install kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk
Installing kmod-tun (3.3.8-1) to root...
Collected errors:
 * satisfy_dependencies_for: Cannot satisfy the following dependencies for kmod-tun:
 *      kernel (= 3.3.8-1-65240340baf9c3a0bc067bb4ffa7f514) *
 * opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-tun.

Blijkbaar heb ik kernel 3.3.8-1-0267a3ae98b67dd522d199e4e683e344. Toen maar met opkg install --nodeps kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk. Toen lukte het wel, tot nu toe werkt 't super!

• Ultraman

Ultraman

Boefje

Klopt. De package is gebouwd tijdens compileren van de normale build en daarmee gemerkt met het id van diens kernel.
De chunky gebruikt dezelfde kernel, maar omdat dit een andere compile is verschilt die id.
Daarom moet je die module "one-shotten" bij installatie, dus opkg opdragen dat deze geen deps hoeft te checken. De kernel module wordt dan zonder vragen geinstalleerd.
Omdat het verder exact dezelfde kernel betreft, werkt de kmod prima.

Voorheen was deze module altijd ingebakken. Omdat het merendeel van de mensen volgens mij niet aan OpenVPN doen, en daarmee deze module niet nodig hebben, heb ik gekozen om dit achterwege te laten. Scheelt weer dingen inladen die niet nodig zijn en degene die het wel nodig heeft kan het installeren. Meestal zijn die types, zoals jij, ervaren en/of bekwaam genoeg om hier uit te komen.
Dank voor de bevestiging dat het werkt en het gelukt is. :-)

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Na een tijdje vol te hebben gehouden dat ik disable_ani niet nodig had ga ik het toch maar eens proberen. Gisteren tijdens het streamen van een film aardig wat problemen gehad met een inkakkende snelheid. Vandaag de disable_ani workaround in rc.local gezet. Maar eens in de gaten houden hoe de verbinding zich nu houdt.

Daarnaast ben ik thuis i.v.m. VPN in een andere IP reeks gaan zitten (172.16.0.0/24). De andere netwerken vanwaar ik een VPN verbinding naar huis maak zitten in dezelfde reeks als ik zat (192.168.1.0/24) en hebben vaak ook dezelfde DHCP range. Hierdoor was er dus wel een VPN verbinding, maar kon ik alsnog niet verbinden naar m'n machines thuis omdat die IP adressen al in het lokale netwerk voorkwamen.

edit:
Zojuist m'n OpenVPN verbinding van bridged (dev tap) naar routed (dev tun) omgezet. Volgens mij zou het bovenstaande dan niet meer nodig zijn (aanpassen van IP range). Daarnaast heeft het in mijn geval ook het voordeel dat al het verkeer over de VPN verbinding.

RvL wijzigde deze reactie 10-12-2012 14:00 (15%)

Nu de dekens nog...

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

Ik heb zo'n alles in een printer/scanner via wifi aangesloten.
Printen werkt prima, maar ik kon gisteravond opeens niet scannen. Kan dat door openwrt komen?
Zo ja, iemand enig idee waar moet ik zoeken?

Heb wel het idee dat met openwrt het wifi gedeelte toch ietsje langzamer is.

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

* hjs niet aan instellingen zitten waar je geen verstand van hebt :+

Had geen internet meer, dat was wel ff een gedoe om het weer werkend te krijgen.
QSS knop, telnet aanzetten, vast ip adres, mtd -r erase rootfs_data en alles weer instellen maar gelukt :P

• Ultraman

Ultraman

Boefje

Wat had je uitgespookt dan? :P

Betreffende die printer: zou geen invloed mogen hebben. WiFi is enkel de communicatieweg. Aangezien printen wel lukt lijkt het daarin niet te zitten.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Van de week maar weer eens een trunk versie gemaakt. Waar ik eerder nog berichtte dat men bezig was met kernel 3.6.6 (maar de standaard nog 3.3.8 was), zit men momenteel standaard al op 3.6.9.

Eerste ervaringen zijn niet slecht. Wel nog een aantal keer failed to stop tx, maar ik heb geen berichten gezien dat dat opgelost zou moeten zijn.

Nu de dekens nog...

• rfolkers
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:58

rfolkers

Land hup hup Hol

Ok, wat ik wil is het volgende en volgens mij kan dit met VLAN en de Open-WRT firmware.

http://i.imgur.com/eIrqt.gif

Korte uitleg wat ik wil:
Ik heb een enkele internetverbinding, die ik wil gebruiken, voor alle vlans.
Deze verbinding komt binnen op de router, via de wan poort.
Het is de bedoeling dat alle VLANs kunnen internetten, maar dat er onderling geen communicatie mogelijk is.
De router dient middels DHCP ip-adressen uit te delen.
Ik wil tussen router en switch slechts 1 kabel gebruiken, laten we zeggen dat deze kabel in poort 4 van de router zit en in poort 20 van de switch.

Wat heb ik zelf bedacht:
  • Volgens mij moet ik 6 vlans aanmaken op zowel de router als op de switch (duh :) )
  • Poortje 4 op de router maak ik lid van alle vlans en maak ik een tagged poort.
  • Poortje 20 op de router maak ik ook lid van alle vlans en maak ik ook een tagged poort.
  • Op de switch wijs ik per vlan de benodigde hoeveelheid poorten toe.
  • Voor elk Vlan maak ik op de router een Interface aan, waarop ik een ip instel + een DHCP server actief maak.
Dit is dus enkel theorie. Klopt deze?
En ben ik nog dingen vergeten?

• _JGC_
  • Nu online
Vergeet niet de firewall zones aan te maken voor elke interface en in te stellen wat welke zone wel en niet mag.

• ing_stripe
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 28-07 00:18

ing_stripe

Los Alcoholicos

Ik heb sinds gisteren de openwrt versie in m'n router gezet. De chunky versie van Ultraman.
Voorheen kon ik een 150Mbps verbinding maken met de router en stock firmware. Hierbij haalde ik de volledige internet snelheid 80mbps. Ook via het netwerk kon ik met 14Mbps bestanden overzetten.

Nu haal ik amper 20mbps internet download, en kan ik bestanden overzetten met 2.6Mbps via het interne netwerk.

Ik heb het topic doorzocht en kwam uit op een probleem met atheros kaarten, die single stream zouden zijn.
.
Ik heb een atheros ar9285.
http://www.qca.qualcomm.c...duct/product_79_file1.pdf
Volgens de specs multi-stream compatible.
Ook uiteraard de nieuwste drivers geïnstalleerd.

Ik heb het minst gebruikte kanaal gebruikt, 20Mhz en ook 40Mhz, geven beide een max van 65Mbps.
Ik gebruik:
802.11g+n
wpa2-psk
Force ccmp (AES) (ook auto geprobeerd)

Wat kan ik nog doen, behalve de kaart vervangen in m'n laptop.
Het is volgens mij puur de combinatie firmware en wifikaart, omdat ik voorheen wel een snellere verbinding had.

aka insomniac @ Los Alcoholicos

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

Werkt de router ook echt op 40MHz en schakelt hij niet terug naar 20MHz? (ff met bv inssider checken)
Mijn netboekje verbind op 65Mbps als de router maar op 20MHz uitzend.

Bij mij hielp dit
quote:
40 MHz channel (300 Mbps)
Stuck at 130Mbps? Get 300Mbps! Note: this violates regulatory requirements.
Edit the file /etc/config/wireless, and restart the wifi AP by executing the following commands...
uci set wireless.radio0.htmode=HT40+ # or: HT40- if using channel 11
uci set wireless.radio0.noscan=1
uci commit wireless; wifi
Note that option 'htmode' should be set to either HT40+ (for channels 1-7) or HT40- (for channels 5-11). You have to use WPA2 encryption with AES.

• ing_stripe

ing_stripe

Los Alcoholicos

@hjs: lijstje afgewerkt en hij connect nu wel met 150Mbps. (max van de wifi kaart)
volgens inssider is de max 300Mbps en gebruikt hij daadwerkelijk 2 kanalen.

Echter is de paraktijk snelheid nu nog minder geworden.

• hjs
  • Niet online

hjs

Lomax

quote:
ing_stripe schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:20:
@hjs: lijstje afgewerkt en hij connect nu wel met 150Mbps. (max van de wifi kaart)
volgens inssider is de max 300Mbps en gebruikt hij daadwerkelijk 2 kanalen.

Echter is de paraktijk snelheid nu nog minder geworden.
Dat is niet zo mooi :?

Ik merk alleen dat het downloaden uit de nieuwsgroepen een fractie langzamer lijkt te gaan.
Maar op 40MHz beduidend sneller dan op 20MHz

• ing_stripe

ing_stripe

Los Alcoholicos

Ook bekabeld haal ik niet de volledige download snelheid van 80Mbps, ik blijf steken op zo'n 60Mbps

edit:

docsis modem direct aan de laptop gehangen
1e poging max 60Mbps.
2e poging volledige bandbreedte

alles uit de router gehaald behalve laptop
volledige bandbreedte bekabeld

netwerkkabel eruit, wifi aangezet op de laptop, nas weer in de router;
via wifi nu ook volledige bandbreedte, maar alleen met gastaccount.

wmm en encryptie op auto gezet en nu ook, m'n normale account op max. ;)

nu nog uitzoeken hoe de gastaccount geen toegang tot m'n nas kan krijgen/ kan zien in het netwerk.

edit 2:
en weer terug naar 1/3 van de max. 8)7 zonder instelling te wijzigen

ing_stripe wijzigde deze reactie 13-12-2012 13:09 (78%)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Begin als ik dit zo allemaal lees me ernstig af te vragen wat nou de voordelen van Open-WRT boven de stockrom zijn. Ok, wat extra instellingen en opties maar opzich is de stockrom ook vrij uitgebreid voor een router. Vrij veel serieuze problemen met de nieuwere Open-WRT builds.

• gandyman
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 28-06 08:53
Geen idee of je een nieuw model hebt?
Anders moet je gaan kijken hoe warm hij word, die nieuwe modellen hebben serieus last van warmte, en dan is extra koeling monteren op de chips de enigste oplossing.

Ook de router met de antenne's in een meterkast zetten of omgeving waar veel electra loopt zorgt voor ellende...

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

@sambalbaj
Mijn resultaten moet je niet altijd even serieus nemen. Ik draai vaak de laatste trunk versies. Daar kunnen hele goede tussen zitten maar ook hele slechte.

De release die ik nu heb draaien houdt daar een beetje het midden in. Hij is best stabiel maar start soms ineens opnieuw op.

Nu de dekens nog...

• B.A.L.
  • Laatst online: 25-07 14:50
Vraagje: Ik wil mijn TP-Link TL-WR1043ND graag gebruiken als zogenaamde Ethernet Bridge: ik heb een versterker zonder WiFi met enkel een netwerkkabel-aansluiting, en ik wil graag dat de TP-Link TL-WR1043ND het WiFi signaal in mijn huis oppakt (van andere router), en dit omzet naar een bekabelde verbinding zodat ik die versterker ''draadloos'' kan maken. Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja: hoe?

• Ultraman

Ultraman

Boefje

Ja, dat kan.
Hoe? TL-WR1043ND configureren als wireless client zonder verdere services, gewoon als "domme" switch. Wireless en wired staan standaard al bridged, dus dat staat al goed.
Het kan met OpenWRT zeker, DD-WRT waarschijnlijk ook, met stock denk ik niet.

Ultraman wijzigde deze reactie 14-12-2012 17:11 (7%)

• _JGC_
  • Nu online
Let wel op dat je dat met WDS doet, zonder WDS flikkert de verbinding in no-time weg of wordt dat hele ding instabiel.

• B.A.L.
  • Laatst online: 25-07 14:50
Thx voor de tips mensen. Met de gewone firmware kan het dus niet waarschijnlijk? Das wel jammer, betekent dus weer een avondje knutselen :P Heb deze link inmiddels gevonden:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged

Ik ga die denk maar eens een dezer dagen doorlopen, kijken of het werkt...thx!

• Jansen181
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 28-07 20:22
Ben me aan het orienteren om ons netwerk thuis eens netjes op orde te maken. Zo denk ik aan een 8-kanaals switch van TP-Link (TL-SG1008D) een access-point van TP-Link (TP-Link TL-WA801ND) en de router waar dit draadje over gaat, de TP-Link TL-WR1043ND.

De grote populariteit op deze site samen met de aantrekkelijke prijs is eigenlijk het belangrijkste argument voor mijn voorlopige keuze. Mijn doelen zijn vooralsnog bescheiden: wifi afdekken in het hele huis en gigabit LAN. Mogelijk dat ik in de toekomst nog een vpn wil gaan opzetten, maar dat is nu niet zo belangrijk.

Waar ik wel rekening mee wil houden is dat in de nabije toekomst ipv6 mogelijk belangrijk gaat worden. Ik lees een aantal posts waarin mensen ipv6 gaan gebruiken via bijvoorbeeld openWRT. Blijkbaar is daar een oplossingsrichting voor als TP-Link de firmware van deze router niet gaat upgraden naar ipv6. Weten jullie of dit ook mogelijk is voor de hierobven genoemde switch en access-point van TP-Link?

Ten slotte. Ik heb veel ervaringen gelezen over deze router en ga er niet te veel tijd meer aan besteden. De stabiliteit van het netwerk is voor mij heel erg belangrijk. Ik lees dat sommige mensen gedonder hebben met de stabiliteit van deze router. Ik heb niet genoeg gelezen om dat ook van andere merken te kunnen beoordelen. Is er betrouwbare informatie te vinden over de stabiliteit van deze router? Of kan ik beter iets meer geld uitgeven om hier wat meer zekerheid over te krijgen?

• gandyman
Als je gaat voor kwaliteit en stabiliteit kan ik je de modellen van Engenius aanraden dit is de ECB300 en de ECB350.
http://www.wifishop.nl/en...300mbps-11b-g-n/pid=27500

http://www.wifishop.nl/en...?q=ecb350&cat=suggest

Dit zijn trouwens accespoints die je op je router aansluit.

Een wifi router is dit een heel top model:
http://www.routershop.nl/...%20router&cat=suggest

effin keuze zat, maar enginius (voorheen Senau) is toch wel een top merk.

• mountainbiker
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:13
Lekker, ga hier reclame maken voor engenius!

4x zo duur als de tp-link

mountainbiker

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
Jansen181 schreef op maandag 17 december 2012 @ 14:14:
Ben me aan het orienteren om ons netwerk thuis eens netjes op orde te maken. Zo denk ik aan een 8-kanaals switch van TP-Link (TL-SG1008D) een access-point van TP-Link (TP-Link TL-WA801ND) en de router waar dit draadje over gaat, de TP-Link TL-WR1043ND.
[...]
Weten jullie of dit ook mogelijk is voor de hierobven genoemde switch en access-point van TP-Link?
Met de switch geen probleem, die werkt op een andere netwerklaag en of je er nu IPv4/IPv6/IPX/Appletalk overheen gooit boeit bij mijn weten helemaal niks. Ik heb hier de 5-port variant van die switch en die doet het prima.
Het AP weet ik niet zeker. Dat zal ook afhangen van de werking van diens software. Ik zou verwachten dat het wel werkt, maar dat even controleren kan ik niet omdat het ding niet heb.
quote:
Ten slotte. Ik heb veel ervaringen gelezen over deze router en ga er niet te veel tijd meer aan besteden. De stabiliteit van het netwerk is voor mij heel erg belangrijk. Ik lees dat sommige mensen gedonder hebben met de stabiliteit van deze router. Ik heb niet genoeg gelezen om dat ook van andere merken te kunnen beoordelen. Is er betrouwbare informatie te vinden over de stabiliteit van deze router? Of kan ik beter iets meer geld uitgeven om hier wat meer zekerheid over te krijgen?
Onmogelijk om een harde uitspraak over te doen en ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.

Ik heb twee van deze direct onder beheer en meerdere bij wat kennissen staan. Geen klachten van hen gehad. Van degenen die direct onder mijn beheer vallen:
1. Hangt aan 100mbit up/down glasvezel. Daar hangt een server aan die wat lichte webserving, 24/7 Bittorrent en verder het huis van internet voorziet incl WiFi. Die draait mijn laatste Backfire build en heeft inmiddels een uptime van 97 dagen zonder enig probleem. Stabiel genoeg?
2. Hangt hier in het studentenhuis. Die heeft het een stuk zwaarder omdat er veel WiFi clients zijn die op allerlei tijden vanalles met internet doen. Waaronder ook onafgerichtte torrentsessies waarbij veel connecties gemaakt worden. Die was met Backfire niet altijd stabiel, maar dan rebootte hij en was het goed.
Inmiddels draait deze mijn Attitude Adjustment build met de ani_disable workaround. Dat lijkt te helpen en deze heeft inmiddels een uptime van 16 dagen. Dat was voor de Backfire build een bijzonder uptime, dat kwam meer aan op een week telkens.

Stabiliteit is erg afhankelijk van load en als je veel WiFi doet is het mogelijk ook een stukje omgeving. Maar ik heb juist goede ervaringen met OpenWRT op deze router.

• _JGC_
  • Nu online
Mijn ervaring is dat bij uitval eigenlijk altijd de wifi de schuldige is. Ik heb een aantal exemplaren draaien waarbij ik alleen de bedrade interfaces gebruik, die draaien op willekeurige builds van Backfire en hebben nooit problemen. Ik tik dit nu achter een 1043ND met een oude chunky build op een 10/10 glasvezel met PPPoE. Ding is inmiddels 78 dagen up. Binnenkort gaat ie offline voor een reconfig en mogelijk firmware update, we krijgen binnenkort een ander netblock of misschien een 8-tal IP-adressen extra.

• gandyman
Klopt dat merk is een stuk duurder, heb zelf ook een tp-link gekocht en idd de prijs bepaald het apparaat.
Ongekoelde chips worden zeer heet waardoor wifi uitvalt.
Geen probleem ff een paar koelribben erop geknutseld en hij werd al een stuk minder warm.
zo nog een paar dingetjes die je op de koop toe moet nemen.
Jandens181 zei duidelijk
quote:
Is er betrouwbare informatie te vinden over de stabiliteit van deze router? Of kan ik beter iets meer geld uitgeven om hier wat meer zekerheid over te krijgen?
en ik gaf daar eerlijk antwoord op toch ?

• Ultraman

Ultraman

Boefje

quote:
gandyman schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:55:
Klopt dat merk is een stuk duurder, heb zelf ook een tp-link gekocht en idd de prijs bepaald het apparaat.
Ongekoelde chips worden zeer heet waardoor wifi uitvalt.
Geen probleem ff een paar koelribben erop geknutseld en hij werd al een stuk minder warm.
Ik denk dat ik dat toch eens moet proberen hier in het studentenhuis...
quote:
en ik gaf daar eerlijk antwoord op toch ?
Volgens mij gaf je er geen antwoord op en raadde je direct een Engenius aan.
Of moet ik je advies daar uit halen? :+

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:04
De situatie is als volgt: Ik gebruik nu achter mijn Zyxel P-2812HNU-F1 van Telfort een DrayTek Vigor 2700VG-A als switch (poort 1 uplink, en 3 apparaten aangesloten), ook gebruik ik de Wi-Fi van deze router voor gasten, omdat ik die configuratie technisch niet op deZyxel P-2812HNU-F1 wil hebben (vaste IP's). Het probleem is dat de DrayTek Vigor 2700VG-A maar 100 Mbps LAN poorten heeft en ik naar Gigabit wil upgraden. Nu kan ik voor ¤ 35,00 wel een goede gigabitswitch kopen, maar nu is mijn oog gevallen op de TP-Link TL-WR1043ND. Ik lees op dit forum en nog een aantal anderen nogal wat problemen als je DHCP gaat uitzetten (wat dus moet om hem als switch te gebruiken).

Heeft iemand hier de TP-Link TL-WR1043ND als gigabitswitch met Wi-Fi in gebruik zonder problemen?

DELL XPS 17, Intel Core i7 2670QM @ 3,1 GHz, 16GB DDR3, 128GB SSD Samsung 830 Series, nVidia GeForce GT 555M 3GB, 120Hz 3D 1920 x 1080 Pixels Display, nVidia 3D Vision Kit | PSN: Oo_Morris_oO

• The Legend

The Legend

*Plop*

Yup, hiero. Ik heb 1 WR1043 in gebruik als router en 1 WR1043 als wired/wireless switch. Geen enkel probleem. Gewoon met de standaard firmware trouwens.

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 26-07 19:10
Ik heb een laptop met een 'oude' Intel 2200BG 802.11g chip erin. Ondanks uitleg van TP-link over software-updates van Intel (draait hier), werkt de verbinding niet. De laptop maakt wel verbinding, maar komt blijkbaar niet 'door de securitysettings'.

Zodoende overweeg om op mijn 1.7 router DD-WRT of Open-WRT te zetten (Ultraman build). Mijn vraag is of dit de zaak gaat veranderen/verbeteren?

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:04
Hier ben ik ook al eens mee bezig geweest voor iemand. Sommige Intel (maar ook andere merken) chips ondersteunen niet alle protocol varianten. Je moet even kijken welke variant ze ondersteunen vaak alleen AES of TKIP en niet allebei.

Jumpman wijzigde deze reactie 23-12-2012 16:27 (4%)

DELL XPS 17, Intel Core i7 2670QM @ 3,1 GHz, 16GB DDR3, 128GB SSD Samsung 830 Series, nVidia GeForce GT 555M 3GB, 120Hz 3D 1920 x 1080 Pixels Display, nVidia 3D Vision Kit | PSN: Oo_Morris_oO

• strandbal
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:31

strandbal

Was het maar zo'n feest.

En probeer de preamble even op long te zetten (zoals in 't TPlink artikel staat).

Dat wil weleens helpen met ouwe wifi chips.

Peecee.

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
En zet je kanalen ook op 20MHz ipv op 40MHz want dat snapt 802.11b/g wel (de 40MHz kan het niks mee).

• The_Andrieske
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10-04 00:51
Vraagje: ik heb de tp-link als AP ingesteld, het werkt zoals het hoort, ik weet alleen niet hoe ik er nu nog ingeraak, iemand een idee?

• gandyman
Als je hem hebt aangesloten op je je router zou je daarin moeten kunnen zien welk IP adres hij gekregen heeft.
In theorie zou je dan (op hetzelfde netwerk van de router) met je pc erop moeten kunnen komen via de lan.

En anders koppel je hem even van de router en stop je een netwerk kabeltje in je pc direct naar het ap.
Zorg ervoor dat je wifi uit staat op de pc.
Dan zou je via het bekende ip adres erop moeten kunnen komen bijv. http://192.168.1.1

• fjskmdl
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 02-02 14:14
Sinds enkele dagen wordt mijn dyndns niet meer bijgewerkt met de originele firmware.

Ik heb al een router die gebruik maakt van de openwrt image uit deze url:
Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Deze werkt goed, en daarom zou ik diezelfde image willen gebruiken op mijn 2de router. Hier moet ik wel een PPOE verbinding met een Bbox2 kunnen tot stand brengen, en een wireless verbinding kunnen tot stand brengen. Zal dit lukken met de firmware uit bovenstaande link?

fjskmdl wijzigde deze reactie 26-12-2012 13:03 (5%)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
http://www.gathering.twea...rum/list_messages/1530867

onrealistisch goedkoop, maar wel een mooie deal.

• Freak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:19
Heb vandaag de firmware omgezet naar DD-WRT.
Alles heeft een prima verbinding: laptop, ipad, telefoons behalve een iMac uit 2007.
De iMac kan verbinden met het draadloze netwerk en ook internetten, maar zodra ik iets ga downloaden dan is de verbinding met de wireless na enkele seconden weg.
Deze komt pas terug nadat je de airport uit en weer aanzet.
De laptop heeft er geen last van dus het is niet het download ansich...

Heeft iemand nog een idee waar dit aan kan liggen?
Pagina: 1 ... 27 ... 52 Laatste

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013