Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03-01 00:28
Matched: ahci
Afgelopen week heb ik dan eindelijk een Crucial M4 64 GB aan m'n oude Asus P5K-SE mobo gekoppeld (met AHCI) en daarop WIN8 x64 (de gelekte testbuild) geďnstalleerd. Na de firmware-upgrade van de M4 van 0001 naar 0002 dit weekend wilde Windows niet meer starten, ook niet na herstelpogingen. Gelet op de stabiliteit (diverse explorer en internet-explorercrashes, ook videokaartprobleempjes) maar weer WIN7 x64 geďnstalleerd echter zonder secure erase.
Hieronder de niet heel erg grote verschillen, links de eerste WIN8 installatie, rechts de nieuwe WIN7 met fw 0002:

Plaatje op imageshack (popups!)

Uploaded with ImageShack.us

Was er geen verschil geweest na een secure erase, of is die niet echt meer nodig i.v.m. TRIM? Kan TRIM de 'rotzooi' van de eerste installatie na verloop van tijd weer opruimen?

• Mark81
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 29-12-2013
juist en volgens mij staat je Sata in de BIOS niet in gesteld op AHCI.

Intel Core I7 2600K @ 3.4 GHZ, 16GB DDR3, 120GB Vertex2, SpinpointF3 1TB

• toedeledokie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 25-06-2012
Ik had behoorlijk wat gelezen op de fora's, maar heb naar mijn inzien voor ik de ssd had geinstalleerd, de bios juist wel al op AHCI gezet. Nu ben ik gaan kijken, en zag ik idd dat ding op IDE staan.
Dus dat betekent nu denk ik weer opnieuw win 7 installeren?

• YaYo86
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22-04 16:56
Nee dat kun je gewoon naar AHCI veranderen.

Intel Core i7 860 - Asus P7H57D-V EVO - OCZ + Kingston 12GB DDR3-1333 - AMD HD5850 - Vertex 3 120GB MAX IOPS - Windows 7 Pro x64

• sebas1977
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-08-2012
Ik ben nieuw op het gebied van SSD's en heb mede op basis van dit topic gekozen voor de Intel 510 120GB.
Deze heb ik inmijn N53SV-S404Z geplaatst (i7, 6 GB, intel HM65 chip) dmv een caddy in de DVD bay.
AHCI was al geactiveerd in het BIOS, en heb verder niks aan de instellingen gedaan. Tijdens de verse Win7 installatie 5gb minder ge-partitioneerd. Tevens heb ik de swap file uitgeschakeld.

Ik krijg de volgende resultaten :
http://www.imagedump.nl/img694/156/81ssd1.th.jpg

http://www.imagedump.nl/img809/8188/73ssd2.th.jpg

Is dit een beetje okay? heb het idee dat de 4kb read aan de lage kant is.
Misschien dat jullie nog tips hebben?

gr Sebastiaan

sebas1977 wijzigde deze reactie 24-07-2011 13:08 (2%)
Reden: aanvulling

• Pinobigbird
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:41

Pinobigbird

doesn't share food!

De pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB met firmware 0002 vanaf fabriek is eindelijk ingebouwd. Het moederbord is een pricewatch: Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, (P965/ICH8R, dus SATA-300, AHCI-modus in BIOS).

Ik draai Windows 7 x64 en heb de Intel Chipset-drivers geďnstalleerd. Toen ik de meest recente Intel Rapid Storage Technology (10.​6.​0.​1022) wilde installeren kwam deze fout:
Intel Rapid Storage Technology 10.6.0.1022 error
Daarom heb ik de vorige versie gedownload (10.1.0.1008) die gewoon probleemloos installeerde. Iemand een idee waarom??

Overigens zijn dit de benchmarks, waarbij ik als enige tweak LPM uit heb gezet naar (Philflow in "Het grote SSD topic ~ Deel 8")
CrystalDiskMark Crucial m4 128GB, P5B (P965/ICH8R)AS SSD Benchmark Crucial m4 128GB, P5B (P965/ICH8R)
Volgens mij niet verkeerd toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
http://kattenoppasleiderdorp.nl

• bitshape
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

bitshape

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

japanse vechtvis

quote:
Pinobigbird schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:15:
... Toen ik de meest recente Intel Rapid Storage Technology (10.​6.​0.​1022) wilde installeren kwam deze fout:
[afbeelding]
Daarom heb ik de vorige versie gedownload (10.1.0.1008) die gewoon probleemloos installeerde. Iemand een idee waarom??
...
De nieuwste Intel RST driver v10.6.0.1002 (aka 1022) ondersteunt de ICH8(R) southbridge @ AHCI niet meer. Voor de ICH7(R) & ICH9(R) en nieuwer is wel volledige ondersteuning aanwezig.
Bekijk de bijbehorende ReadMe.txt maar.

Dus de laatste RST driver met ICH8(R) AHCI ondersteuning is v10.1.0.1008 . Prima driver voor de oudere hardware zoals een post hierboven al werd gezegd.

bitshape wijzigde deze reactie 26-07-2011 04:40 (12%)

Workstation: bit 1.2 - OldSkool IBM: nibble 1.1 - netwerk & VoIP

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

quote:
innocent schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 06:50:
Prijs verschil tussen Force3 240GB en vertex3 240GB MAX IOPS was toen niet zo heel groot. En ik wou toen minimaal 2x 240GB in raid 0.
Extreem veel ruimte, heb je dat echt nodig? Persoonlijk denk ik dat een betere setup was geweest om meerdere 2TB in RAID0 te zetten en er een SRT cache aan te koppelen. Dan heb je meerdere terabytes aan snelle opslag ipv een halve TB voor enorm veel geld.
quote:
Door de raid 0 ben ik nu echter compleet afhankelijk van garbage collection omdat er nog geen controllers zijn die trim in raid ondersteunen.
TRIM-op-RAID is een beperking van Windows 7, niet van enige controller. Windows ondersteunt geen TRIM op SCSI disks, en het design van Windows platform is dat alle RAID arrays als SCSI gezien worden. Conclusie: gaat nooit werken; OS beperking. Windows 8 heeft misschien een nieuwe architectuur voor RAID arrays waardoor deze met ATA commando's kan praten, en dan zou het wel mogelijk worden.

Onder Linux en FreeBSD werkt TRIM over RAID0,1,3,4,5,6 allemaal prima. Het vereist ook geen controller support; alle ATA en AHCI controllers ondersteunen automatisch TRIM.
quote:
Ik zou echter niet weten hoe ik kan controleren hoe goed of slecht garbage collection momenteel zijn werkt doet.
Dat kun je ook niet, maar GC is niet je probleem. De vraag is hoeveel extra spare space je krijgt uit de compressietechniek van Sandforce. Als je mixed data opslaat en stel 10% van de ruimte met compressie wint dan komt die ruimte ook als spare space ten goede; alsof je 10% (24GB) zou hebben gereserveerd. Dat is een van de voordelen van Sandforce in een RAID0 array zonder TRIM; je krijgt gratis extra spare space bij comprimmeerbare data.

Hoe hoog de compressieratio is, is discutabel. Maar ik denk niet dat je veel problemen krijgt met performance eerlijk gezegd. Je kunt eens per 6 maanden een kopie maken van de inhoud op je SSDs en dan een secure erase uitvoeren, dan de kopie terugzetten. Dan begin je weer met een frisse lei.

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:37
Ik wil de Crucial-M4 64gig gaan ophalen.

Volgens mij zit er een marvel controller op, maar ik heb geen idee of dit goed is, ik heb ook geen AHCI in mijn bios staan.

Wel heb ik J-Micron in de bios staan, moet ik deze inschakelen ? Ik heb een ASUS mobo pk5.

Is dit een goede SSD of kan ik beter een andere aanschaffen, ik wil vanmiddag 1 gaan halen.

• grun93
  • Nu online
quote:
RoaDHouse schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:00:
Volgens mij zit er een marvel controller op, maar ik heb geen idee of dit goed is, ik heb ook geen AHCI in mijn bios staan.
Volgens mij wel. Kijk eens onder SATA Configuration, Enhanced. Daar kun je kiezen uit IDE of AHCI, zie de manual hoofdstuk 4.3.5 (ik heb het over de Engelse manual).

• Mark81
quote:
RoaDHouse schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:00:
Ik wil de Crucial-M4 64gig gaan ophalen.

Wel heb ik J-Micron in de bios staan, moet ik deze inschakelen ? Ik heb een ASUS mobo pk5.

Is dit een goede SSD of kan ik beter een andere aanschaffen, ik wil vanmiddag 1 gaan halen.
Nee de jmicron niet inschakelen, want dat is een kut controller :) Gewoon op je intelpoort aansluiten dus.

De P5K heeft bij een bepaalde biosversie de AHCI verloren, doordat Intel gezeik had met bepaade licenties blabla.... Staat wel ergens op internet. Maar aangezien ik de P5K ook had heb ik dit uitgezocht en wat blijkt nu...je kan de P5K een bios geven van de P5KR. Dit is namelijk hetzelfde bord, maar dan met Raidfunctie.
Ik heb dit getest en dit werkt uitstekend. Na het flashen start de P5K gewoon op met het bios van de P5KR. Maar nu is de AHCI functie zichtbaar en werkt gewoon. :*) Heb het getest met mijn vertex2.

Dus wat je nu moet doen is de laatste biosversie van de p5KR downloaden en opp google zoeken naar een asus bios flash tool waarmee je een bios update kan forceren. De gewone flashtool ziet namelijk dat je een bios wil flashen die zogenaamd niet geschikt is voor je moederbord en daardoor zal het updaten afgebroken worden. Gewoon forceren dus en het werkt uitstekend.
Succes!!

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03-01 00:28
Dat probleem had ik ook met m'n Asus P5K-SE, op de site bios-mods werd een BIOS flash download aangeboden (door de betreffende moderator) waarna ook mijn bord AHCI had.
Voor de Asus P5K-SE dit topic.

• RoaDHouse
quote:
Megalodon_67 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:48:
Dat probleem had ik ook met m'n Asus P5K-SE, op de site bios-mods werd een BIOS flash download aangeboden (door de betreffende moderator) waarna ook mijn bord AHCI had.
Voor de Asus P5K-SE dit topic.
Bedankt voor de link :)

RoaDHouse wijzigde deze reactie 06-08-2011 00:20 (15%)

• RoaDHouse
quote:
Mark81 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:33:
[...]

Nee de jmicron niet inschakelen, want dat is een kut controller :) Gewoon op je intelpoort aansluiten dus.

De P5K heeft bij een bepaalde biosversie de AHCI verloren, doordat Intel gezeik had met bepaade licenties blabla.... Staat wel ergens op internet. Maar aangezien ik de P5K ook had heb ik dit uitgezocht en wat blijkt nu...je kan de P5K een bios geven van de P5KR. Dit is namelijk hetzelfde bord, maar dan met Raidfunctie.
Ik heb dit getest en dit werkt uitstekend. Na het flashen start de P5K gewoon op met het bios van de P5KR. Maar nu is de AHCI functie zichtbaar en werkt gewoon. :*) Heb het getest met mijn vertex2.

Dus wat je nu moet doen is de laatste biosversie van de p5KR downloaden en opp google zoeken naar een asus bios flash tool waarmee je een bios update kan forceren. De gewone flashtool ziet namelijk dat je een bios wil flashen die zogenaamd niet geschikt is voor je moederbord en daardoor zal het updaten afgebroken worden. Gewoon forceren dus en het werkt uitstekend.
Succes!!
Enorm bedankt voor de moeite :) Ik heb inmiddels de Crucial SSD liggen. Morgen ga ik de bios updaten en de SSD installen.
(moet eerst een bracket halen , die zat er natuurlijk weer niet bij)

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompas

Ik heb een Asrock 880GMH/USB3 R2.0. Ik heb hierbij een Kingston SSDnowV+ 96 GB upgrade bundle gekocht.

Nu wou ik de BIOS op ACHI zetten, hierbij herkende hij echter geen enkele drive... Niet de SSD, maar ook niet de DVD of de 2 HHD's die er in zitten. Ik heb toen gekeken bij de site van Asrock en die gaven aan dat ik hem op AHCI moest zetten en dan tijdens de installatie, mbv floppies (wat ik niet heb, maar via USB zou wss
ook kunnen) extra drivers moest installeren. Maar dat wil natuurlijk niet als niks wordt herkend en je dus niet eens de installatie kan starten.

Nu ben ik windows aan het installeren op de SSD zonder AHCI aan. Ik heb begrepen dat je dit later nog op AHCI kunt zetten. Is dit veel moeite? Hoe moet ik dit doen, als het kan?

edit: lama, al gevonden in Het SSD performance op AMD systemen topic

Gropah wijzigde deze reactie 13-08-2011 16:51 (7%)

They exist

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Vandaag een 2de ssd gekocht met de gedachten dat deze 1) sneller was en 2) de mogelijkheid zou bieden om app/games op de oude ssd te zetten en windows op de nieuwe.

Helaas valt de performance me vies tegen en lijkt er iets niet goed te zijn. Als ik google naar de vertex 3 icm crystaldiskmark zie ik veel hogere scores.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

i7 920
Asus P6T Deluxe
Nieuwe windows 7 sp1 ultimate install
Vertex 3 120gb
AHCI enabled

Vertex 3 120gb
http://i53.tinypic.com/213n240.jpg

Intel x25-m 160gb
http://i53.tinypic.com/1t69t5.jpg

Gratis afbeeldingen uploaden zonder reclame: http://imgup.nl

• evangael
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Beste Tweakers

Overlaatste heb ik een Intel SSD 510 series aangekocht met de volgende specs:

http://imageshack.us/f/204/specsu.png/

En de volgende benchmark uitgevoerd:

http://imageshack.us/photo/my-images/13/benchmarksssd.png/

Ik maak me toch echter zorgen over de bovenstaande resultaten... Ik heb AHCI overlaatste wel geactiveerd...

Alvast bedankt,

• Philflow
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-04 11:46

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

quote:
evangael schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:16:
http://imageshack.us/photo/my-images/13/benchmarksssd.png/

Ik maak me toch echter zorgen over de bovenstaande resultaten... Ik heb AHCI overlaatste wel geactiveerd...
Post eens een AS-SSD resultaat a.u.b.

Wat voor systeem is het? (zoals Darkstone al vraagt)

Philflow wijzigde deze reactie 15-08-2011 14:32 (11%)

• evangael
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Beste

Moederbord: Gigabyte EP45C-DS3R

Dit is de eerste bench die ik uitvoer. Voor de rest gebruik ik de SSD enkel voor applicatief gebruik. Heb een 1TB samsung schijf voor game installaties en media. Zelf heb ik die 500 GB host writes niet zelf gegenereerd tenzij door de installatie van het OS zelf (anti-virus?)?

Welk gevaar schuilt er nu in deze host writes? Kan dit door de activatie van AHCI?

AS SSD bench: http://imageshack.us/photo/my-images/59/benchmarksssd2.png/

Bedankt voor de hulp,

• Wolf
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:01

Wolf

Iets met eten...

Test volgende keer op 50mb, dat is meer dan zat. En zet AHCI even aan in je bios.

Mijn Blaat! [D3 Profile] - Schaap in wolfskleren!

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:43
quote:
R420R schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:28:
Test volgende keer op 50mb, dat is meer dan zat. En zet AHCI even aan in je bios.
Was dat voor mij? AHCI stond al aan bij mij :P

Diablo3: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Diabolic-2626/hero/8779887

• Xtr3me4me
quote:
knightofn1753 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:49:
tja nog een paar van zulke benchmarks en hij zit op zijn werkelijke performance :P

@Xtr3me4me
Dus niet voor de m4 of Intel 510 gegaan zoals je in een eerdere post aangaf? Zonde eigenlijk, als die te groot waren geweest had je beter voor een Kingston kunnen gaan.
Ehh nee, een maat van mij had de Agility 3 ook alleen op Sata2, het beviel hem heel goed. Geen enkele BSOD gehad sinds hij firmware 2.11 erop heeft gezet en snelheid blijft lekker op pijl.

Ik was toen verkocht, alleen bij mij draait het een stuk sneller dan bij hem. Super stabiel. Ik ben er heel happy mee. En meer heb ik toch niet nodig. Heb me 1Tb F3 daarvoor. En daar heb ik zelfs nog 800Gb van over :P

@Swordlord,

Als ik in de bios kijk, zie ik netjes AHCI aanstaan. En ja ben aan het testen met de 0 Fill Functie.
Ik zal het vanavond testen met "random"

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 17-08-2011 11:24 (9%)

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:49

Swordlord

Act first, think never

AUB de http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop te gebruiken Xtr3me4me, je zit kan gemakkelijk meerdere dingen in 1 keer beantwoorden in 1 post.

Maargoed, je hebt AHCI niet aanstaan, anders waren de scores bij 4kb 32q read en write wel ongeveer het 6 tot 8 voudige van je normale 4kb snelheden.

Daarbij ben je ook aan het testen met de 0 Fill functie of niet? dus het meest gunstige scenario voor de Agility 3, een scenario dat nooit behaald zal worden.
Zet onder "Bestand" en dan "Test data" de waarde op "Random"

Swordlord wijzigde deze reactie 17-08-2011 10:59 (5%)

• Philflow
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-04 11:46

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ja klopt. Als je erook zeker van bent dat de drive in AHCI staat dan wordt het tijd om hem terug te sturen. Bewijsmateriaal heb je inderdaad niet nodig.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

@Philippe
Deze achteruit gang is normaal voor Sandforce gebaseerde drives.
Ook het aantal data wat erop staat heeft invloed op de write performance.
Hij wordt steeds ietjes trager, als hij voller komt te staan.
quote:
Xtr3me4me schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:51:
[...]
Als ik in de bios kijk, zie ik netjes AHCI aanstaan. En ja ben aan het testen met de 0 Fill Functie.
Ik zal het vanavond testen met "random"
Je moederbord maakt gebruik van 2 verschillende Sata-600 controllers, weet je zeker dat je de SSD hebt aangesloten op de Intel ICH controller en dat het ook de Intel ICH controller is die de AHCI functie aan heeft staan, in je handleiding kun je vinden welke poort bij welke controller hoort. De andere controller is Marvell, maar deze is niet aan te raden om je SSD op aan te sluiten.

Verder zou ik aanraden de driver, toch rechtstreeks van intel te nemen.
Intel RST linkje

Swordlord wijzigde deze reactie 18-08-2011 01:44 (78%)

• Xtr3me4me
quote:
Swordlord schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 01:30:

Je moederbord maakt gebruik van 2 verschillende Sata-600 controllers, weet je zeker dat je de SSD hebt aangesloten op de Intel ICH controller en dat het ook de Intel ICH controller is die de AHCI functie aan heeft staan, in je handleiding kun je vinden welke poort bij welke controller hoort. De andere controller is Marvell, maar deze is niet aan te raden om je SSD op aan te sluiten.

Verder zou ik aanraden de driver, toch rechtstreeks van intel te nemen.
Intel RST linkje
Als eerste: Ja, de SSD staat op SATA_0 aangesloten, welke deze op de ICH controller is van Intel zelf.
De SSD zit niet op de Marvell controller aangesloten en tevens heb ik deze ook uitgezet in de bios want geen enkele aansluiting zit nu momenteel op deze controller, dus zinloos om het aan te hebben.

Ten tweede, ik gebruik al de laatste versie van RST. En ja deze is inderdaad van Intel, en ja dezelfde versie is van Asrock website ook te downloaden.

Al met al, ik vind hem naar mijn belevenis voldoende rap draaien. En zo slecht zijn de scores ook weer niet. If it ain't broken, don't fix it. ;)

Kleine edit:

Ik zag dat ik de Write Cache vinkje vergeten was aan te zetten. De 4k scores waren duidelijk een stuk hoger meteen.

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 18-08-2011 09:37 (4%)

• YaYo86
  • Laatst online: 22-04 16:56
Zijn dit normale 4K waardes? De SSD is aangesloten op SATA2 en AHCI staat aan evenals Write Cache:

http://img97.imageshack.us/img97/9683/asssdbenchoczvertex3mi1.png

http://img708.imageshack.us/img708/4816/cdmz.png

ps. hoe krijg ik een afbeelding te zien ipv de links? :P

YaYo86 wijzigde deze reactie 18-08-2011 15:26 (34%)

Intel Core i7 860 - Asus P7H57D-V EVO - OCZ + Kingston 12GB DDR3-1333 - AMD HD5850 - Vertex 3 120GB MAX IOPS - Windows 7 Pro x64

• MegaTronics
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:19

MegaTronics

quote:
YaYo86 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:40:
Zijn dit normale 4K waardes? De SSD is aangesloten op SATA2 en AHCI staat aan evenals Write Cache:

http://imageshack.us/phot...sdbenchoczvertex3mi1.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/708/cdmz.png/

Met img tags. Simpelste manier is om bij een bestaande post met een afbeelding de knop view gebruiken om te kijken wat de code is.

Is dit beleid of is hier over nagedacht?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

quote:
YaYo86 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:40:

http://imageshack.us/phot...sdbenchoczvertex3mi1.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/708/cdmz.png/

De waardes zijn opzicht in orde. Je hebt een P55 chipset toevallig? Gezien 4k read ietsjes lager uitvalt dan normaal.

En om je pics goed te krijgen, ga naar de imageshack pagina, rechterklik op het plaatje en kies dan afbeelding bekijken, dan heb je de directe link naar het plaatje.
Deze kun je dan gebruiken in de image tags.

Zo simpel is het :P

Tadaa de screenshot van YaYo86
http://img708.imageshack.us/img708/4816/cdmz.png

Swordlord wijzigde deze reactie 18-08-2011 14:59 (23%)

• an-naba
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-03 21:16
Hallo,

Ik heb vandaag een OCZ Vertex 3 120GB Max IOPS aangeschaft.

De bench vallen bij mij tegen..

Waar zou het aan kunnen lichen??

In verschillende reviews zie ik dat de vertex 3 max iops makkelijk een Read snelheid van 475MB bereikt.

Bij mij licht dat op max 379MB

Ik heb de SSD op een sata 600 aangesloten en in de bios op AHCI ingesteld.

Zou het misschien aan de Sata kabel kunnen liggen? ik weet namelijk niet of ik een sata 600 kabel heb..

Bench,.

http://i54.tinypic.com/o5428h.png

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:52
Ik heb een Kingston V100+ 96GB besteld. Vraag me alleen af op welke controller ik deze zal aansluiten. Ik heb een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P mobo met 2 SATAII controllers. Ik gebruik momenteel de AMD (SB750)controller voor m'n RAID0 config.

- Nu kan ik dit zo laten en de SSD op de Gigabyte controller aansluiten.

- Ik kan ook de SSD op de AMD controller en m'n RAID config op de Gigabyte controller aansluiten.

- Beide op de AMD kan ook, alleen staat deze dan ingesteld op RAID modus en niet op AHCI.

Wat lijkt jullie de beste optie?

Dj-sannieboy wijzigde deze reactie 21-08-2011 00:02 (68%)

• Dj-sannieboy
quote:
Darkstone schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:50:
De SATA controller van je chipset. De controllers van je moederbord die gebruik maken van pci lanes zijn bijna zonder uitzondering ruk.

Edit: wacht, je hebt een ander bord. Even wachten tot er iemand langskomt met meer verstand...
Haha, de AMD controller zit op de Soutbridge, wat mij sneller lijkt dan de Gigabyte controller die op de PCI-E Bus zit.

Ik kan poorten 1-3 van de AMD controller instellen op IDE, ACHI en RAID. Poort 3-5 kan ik instellen als IDE of hetzelfde als poorten 1-3. Die staan echter op RAID, dus dan draait de SSD dus ook in RAID en niet AHCI, wat me ook niet optimaal lijkt.

• Mark81
Volgensmij kan je je SSD het beste op de Gigabyte controller aansluiten en op AHCI instellen. Daarna gewoon de standaard AHCI driver van Windows gebruiken.
Als je de SSD op de AMD controller aansluit (die momenteel op Raid staat) heb je wel alle voordelen van AHCI, maar heb je volgensmij geen TRIM. Dacht ik tenminste..... dus dat is niet zo'n goed idee.

• Jerdek
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 25-03 10:12
@Dj-sannieboy,
Na je manual(BIOS) gelezen te hebben ben ik het met Mark81 eens, je SSD op de GSata II en die instellen op AHCI. Je Raid kun je dan op de normale Sata opbouwen(sata2-0/2-3)
De GSata II staat los van de rest van je satapoorten en is onafhankelijk in te stellen op zowel IDE als AHCI danwel Raid

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Gropah
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompas

Een vraagje:

Als ik mijn BIOS op AHCI zet herkent hij geen apparaten meer. De HDD niet, maar ook niet de DVD drive. Moet ik windows gewoon op AHCI zetten en het proberen of moet ik eerst wat installeren binnen windows 7 voordat ik er iets mee kan?

They exist

• Jerdek
Ik heb alles op AHCI gezet voor het installeren, dus in de bios en daarna reboot met win-cd.
later in AHCI zetten kan ook, maar handiger is vooraf.

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:45
quote:
Gropah schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:04:
Een vraagje:

Als ik mijn BIOS op AHCI zet herkent hij geen apparaten meer. De HDD niet, maar ook niet de DVD drive. Moet ik windows gewoon op AHCI zetten en het proberen of moet ik eerst wat installeren binnen windows 7 voordat ik er iets mee kan?
Even deze guide volgen:
http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Jerdek
Goede Guide Malantur!

edit1:
Dit is echter als je windows al geinstalleerd hebt...als je dat nog niet hebt, is het handiger om vooraf in je bios alles op AHCI te zetten, dan pakt ie het automatisch mee.

Jerdek wijzigde deze reactie 21-08-2011 14:17 (81%)

• Jerdek
eerst in je register de waardes aanpassen, daarna reboot en je bios op ahci, dan nog eens reboot.
dan zou het moeten werken.

• Gropah
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompas

Maar als het niet werkt ben ik mijn windows install kwijt volgens die guide. Windows staat dan immers op AHCI, terwijl de BIOS op sata staat...

They exist

• Jerdek
Wil je zeker zijn, dan moet je gewoon schone install doen met de instellingen op voorhand op AHCI

• Dj-sannieboy
quote:
Jerdek schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 13:53:
@Dj-sannieboy,
Na je manual(BIOS) gelezen te hebben ben ik het met Mark81 eens, je SSD op de GSata II en die instellen op AHCI. Je Raid kun je dan op de normale Sata opbouwen(sata2-0/2-3)
De GSata II staat los van de rest van je satapoorten en is onafhankelijk in te stellen op zowel IDE als AHCI danwel Raid
Ik dacht hier idd ook aan, maar was niet 100% zeker. Bedankt

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

quote:
Dj-sannieboy schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 20:01:
[...]

Ik weet niet welke controller de beste prestaties levert voor m'n SSD. Ik denk eerlijk gezegd de AMD controller. (De GSATAII controller, is voor zover ik kan vinden een JMicron)
Het is voor zover bekend in mijn ogen ook een Jmicron controller, ook maar een Sata-300

De southbridge / sata controller van AMD is dik in orde, samen met Intel zijn dit zo'n beetje de beste controllers die je kan hebben voor normale doeleindes.

Dus ik zou aanraden om gewoon de standaard Sata poorten te gebruiken voor de SSD want de Jmircon/Gigabyte controller bied geen extra voordelen.
Daarbij heb je dan ook de zekerheid dat je met de AMD drivers TRIM functionaliteit goed werkend hebt want hij staat in gewone AHCI mode.

De RAID zou ik dan zetten op de andere controller.

EDIT:
quote:
Jerdek schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:13:
Ik heb lopen zoeken, maar kan iig nergens specifiek vinden dat het een JMicron is.
Bij deze gaan we dan maar de driver downloaden en loeren in de INF files...
quote:
;Copyright 2005, JMicron Technology Corp.

[Version]
Signature="$CHICAGO$"
Provider=%JMICRON%
ClassGUID={4D36E97B-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Class=SCSIAdapter
DriverVer=11/03/2008, 1.17.43.05
CatalogFile=jraid.cat

Swordlord wijzigde deze reactie 21-08-2011 21:17 (52%)

• Dj-sannieboy
quote:
Swordlord schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:08:
[...]

Het is voor zover bekend in mijn ogen ook een Jmicron controller, ook maar een Sata-300

De southbridge / sata controller van AMD is dik in orde, samen met Intel zijn dit zo'n beetje de beste controllers die je kan hebben voor normale doeleindes.

Dus ik zou aanraden om gewoon de standaard Sata poorten te gebruiken voor de SSD want de Jmircon/Gigabyte controller bied geen extra voordelen.
Daarbij heb je dan ook de zekerheid dat je met de AMD drivers TRIM functionaliteit goed werkend hebt want hij staat in gewone AHCI mode.

De RAID zou ik dan zetten op de andere controller.

EDIT:

[...]

Bij deze gaan we dan maar de driver downloaden en loeren in de INF files...

[...]
Thanks! Ik doe gewoon de SSD op de AMD en de RAID op de Gigabyte.

• regmaster
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Iemand ervaring met een SSD in een HP DM1 netbook? Ik heb getest met een Crucial C300 128 GB en de prestaties vallen me een beetje tegen t.o.v. de desktop prestaties van de C300. De laatst bekende AMD AHCI driver staat erop maar dat qua performance maakt dat niet al teveel verschil. Nu zijn het geen slechte resultaten maar ik heb de indruk dat de hardware ondersteuning voor SATA 3 niet je van het is bij de DM 1.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/08/22/1314010813-50.jpg

regmaster wijzigde deze reactie 22-08-2011 16:00 (4%)

• knightofn1753
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 09-05-2012
@Regmaster
Dat zijn volgens mij wel aardige resultaten voor een netbook, alleen de 4k resultaten blijven wat achter. Ook al AHCI in het bios aangezet, ipv alleen de driver geinstalleerd ?

@Beta911
Dat zijn inderdaad nette resultaten voor een agility 3. Ik zou als ik jou was niet teveel benchmarks doen met die instellingen. 3x100mb is goed genoeg om te testen.

• regmaster
  • Niet online
quote:
knightofn1753 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:02:
@Regmaster
Dat zijn volgens mij wel aardige resultaten voor een netbook, alleen de 4k resultaten blijven wat achter. Ook al AHCI in het bios aangezet, ipv alleen de driver geinstalleerd ?
Helaas heeft HP het BIOS erg beperkt gehouden en de optie staat er niet in. Er is geen mogelijkheid om functies als AHCI aan te zetten. Het kan dus zomaar zijn dat de sata poort gewoon op IDE staat. Dat zou de 4k waarden kunnen verklaren.

• MegaTronics
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:19

MegaTronics

quote:
regmaster schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:59:
Iemand ervaring met een SSD in een HP DM1 netbook? Ik heb getest met een Crucial C300 128 GB en de prestaties vallen me een beetje tegen t.o.v. de desktop prestaties van de C300. De laatst bekende AMD AHCI driver staat erop maar dat qua performance maakt dat niet al teveel verschil. Nu zijn het geen slechte resultaten maar ik heb de indruk dat de hardware ondersteuning voor SATA 3 niet je van het is bij de DM 1.

[afbeelding]
Mijn resultaten van mijn 40 GB Intel 320 in de HP dm1-3125ed staan hier, welke qua 4k resultaten overeenkomt met die van jou. Volgens mij staat de SATA poort wel op AHCI, want anders zou die nooit bij de installatie de MS AHCI driver selecteren.

MegaTronics wijzigde deze reactie 22-08-2011 17:16 (6%)

Is dit beleid of is hier over nagedacht?

• regmaster
  • Niet online
quote:
MegaTronics schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 17:11:
[...]

Mijn resultaten van mijn 40 GB Intel 320 in de HP dm1-3125ed staan hier, welke qua 4k resultaten overeenkomt met die van jou. Volgens mij staat de SATA poort wel op AHCI, want anders zou die nooit bij de installatie de MS AHCI driver selecteren.
Oké, thanks. Ik heb de originele HP install er nog op staan dus ik had er geen MS ahci driver op staan, Ik heb het netbook wel geheel ontdaan van de HP meuk en dat scheelde al een hoop in performance.
Ik zal van de week even een clean install doen met win7 x64 en dan even opnieuw gaan meten. Eens zien of er dan merkbare verschillen zijn. Het is in elk geval sneller dan de Samsung 7200 t/pm harddisk die erin zat.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

5 min? :X
Combo van trage BIOS POST, trage SATA controller BIOS (GA-X38-DQ6 in AHCI mode anyone?) en gefragmenteerde Windows?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trishul
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:47
Ik heb net een Crucial M4 64GB in m'n HP DM1-3200sd netbook geplaatst, en ben erg te spreken over de snelheid. Booten gaat ineens supersnel, minder lawaai (zat eerst een seagate 7200rpm in) en de laptop is koeler. Installeren ging ook ubersnel vanaf usb stick (ik geloof iets van 20 min??). Bij het booten is het wel geinig om te zien hoe snel win7 start: je ziet, voordat het windows logo ook maar is uitgedoofd, al het volgende scherm.

Maar nu vraag ik me af hoe ik kan checken of trim wel werkt? Want in de bios kon ik nergens een ahci trigger vinden (is best wel dichtgetimmerd door hp :X ) Weet iemand hoe ik dit kan checken? OS is Windows 7 Home Premium X64.

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

quote:
DAMAGE schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 02:18:
@Swordlord we zullen zien wat het beestje gaat doen. Heb hem vandaag nog niet binnen gehad, morgen hoop ik... iig is het wel RAID-0 met TRIM support dus dat is al wel een hele verbetering tov de andere RAID-0 configs.
Een goede bron heb ik niet echt; maar volgens mij heb je géén TRIM support bij de Revodrive X3 onder Windows 7. De hardware is wel TRIM compatible, maar omdat OCZ StorPort SCSI drivers gebruikt ziet Windows het als een SCSI disk, en daar gaan geen TRIM commando's overheen. Je hebt een ATA driver nodig om überhaupt TRIM commando's door te kunnen geven.

Daarnaast werkt TRIM-over-RAID0 prima met de Revodrive classic en X2; omdat deze PCI-X Silicon Image AHCI controller gebruikte welke gewoon ATA is. Aangezien dit een FakeRAID controller is betekent dat onder Windows er een SCSI-RAID driver gebruikt wordt en dan mis je dus TRIM; maar onder Linux zoals Ubuntu en FreeBSD gebruik je dan pseudoRAID (software RAID) waarbij het besturingssysteem een ATA/AHCI controller ziet met meerdere disks, en zijn eigen software RAID engine er op los laat. In deze configuratie heb je dus wél TRIM support.

Het is een beperking van Windows dat RAID drivers als SCSI disk worden aangekoppeld, en het dus niet mogelijk is om ATA commando's te versturen. TRIM is onderdeel van de ATA8-ACS specificatie en werkt dus per definitie niet over SCSI interfaces.

Hoe het precies zit ben ik erg benieuwd naar; want er wordt wel geschreven over TRIM enabled Revodrive X3; maar naar mijn weten gaat dit op voor de hardware maar is het product zoals het nu is onder Windows 7 niet in staat om de TRIM commando's te ontvangen omdat Windows ze nooit doorgeeft aan de SCSI Storport driver. Correct me if i'm wrong. :)

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• EnigmaNL
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15-04 10:37
Ik heb een OCZ Vertex 3 120GB aangeschaft en geďnstalleerd maar de snelheden vallen mij toch erg tegen.

Ik heb een guide gevolgd waar een aantal tweaks (AHCI mode instellen in de BIOS en superfetch uitzetten bijvoorbeeld) in staan die de performance van een SSD moeten verbeteren, vele mensen gaven aan dat dit de boel erg zou versnellen maar mijn snelheden zijn nog ondermaats volgens mij.

Het kan misschien door mijn moederbord en processor komen maar ik weet het niet zeker. Ik heb een Asus P6T Deluxe V2 moederbord met daarop een Intel Core i7 920.

Dit zijn mijn snelheden:
http://i203.photobucket.com/albums/aa313/EnigmaNL/snelheden.jpg

Dit is de eerste keer dat in een SSD heb aangeschaft dus ik heb geen idee waar deze lage snelheden vandaan komen.

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-04 20:45
Heren Uw input gevraagd,
ik ervaar iets geks met mijn Intel 160GBG2 op een AMD setup 790X met AMD AHCI 1.2.1.275, na 6263 uur doet hij nog steeds prima dat voorop, maar in minder dan twee maanden tijd is de write performance merkbaar ingekakt , nu dacht ik eerste instantie dat hij de geest zou geven, maar nu via de Bios even terug naar IDE mode en daarna de Intel SSD toolbox gebruikt voor handmatige trim, en alles is weer factory topspeed.
Heeft iemand hier dit ook wel eens ervaren, lijkt erop dat de trim functie niet meer werkt, cq is uitgevallen, Trim heeft naar mijn weten altijd gewerkt, kijkende naar de CristalDiskmark results die ik om de twee á drie maanden altijd even draai uit nieuwsgierigheid.

Of de trim heeft nooit gewerk, maar de performance was ieder geval prima..

iemand enig idee?

• Slowghost
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-04 12:15
Ik heb deze vraag ook gesteld in de topic over AMD en SSD, maar misschien kan ik m beter hier stellen.

Mijn Crucial M4 blijft altijd hangen nadat de computer in slaapstand is geweest. Ondertussen heb ik de meeste opties wel geprobeerd. De firmware is al geupdate naar 0009 en de meeste fixes hebben te maken met Intel drivers. Weet iemand wat ik hier nog tegen kan doen? Mijn mobo is een ga-ma790xt-ud4p met een Phenom II x4 965 erop. Er zit nog een normale HDD in van Western Digital type WDC WD10EARS-00Y5B1 ATA. Mijn HDDs werken op AHCI-stand.
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aanschafadvies? Dat kan in [BBG aanschaf] SSD.