Reg. datum: 03 april 2011
D3100 met een 50mm 1/8g. Lens is wel mooi voor portret, maar als ik eerlijk ben had ik 35mm 1.8g moeten halen door crop. Zit nu te vaak dat ik naar achter moet lopen, vooral met grotere groep. Hierdoor ga ik vaak weer terug naar kit-lens (18*55mm), wat de lens zelf een beetje overbodig maakt.quote:Florisappelaar schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 02:43:
iemand een d5100 met een 50mm 1/8g?
PSNID: AppiePils || You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Ik zit al weken te twijfelen wat ik moet halen de 35 of de 50mm... had een filmpje gezien van digitalrev op youtube over de nieuwe 50mm en was erg onder de indruk van de prestaties. Ik ga hem vooral gebruiken voor in de stad en soms binnen.
het gebruik maken van een batterygrip en en-el14 replica accu's
i7 950, Rampage III Extreme, 6GB 1866 C7, MSI LIGHTNING R5870, Corsiar HX1000W, Samsung F3 1TB | Nikon D3100 | 70-300 VRII F5.6 | Sigma 18-50 F2.8 | Helios 44m F2.0
Reg. datum: 26 februari 2001
Dat heeft deze lens niet.quote:citruspers schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:40:
Is je AF schuifje op de lens toevallig opgeschoven?
Maar andere insteek: werkt AF wel tijdens andere opties dan filmen? Dus gewoon tijdens liveview, of zonder liveview?
(Misschien is dit trouwens meer iets om in het D5100 topic te bespreken)
quote:Orion84 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:08:
Op de plaatjes die ik van die lens kan vinden heeft ie toch echt een AF / MF schakelaar?
Maar andere insteek: werkt AF wel tijdens andere opties dan filmen? Dus gewoon tijdens liveview, of zonder liveview?
(Misschien is dit trouwens meer iets om in het D5100 topic te bespreken)

Om wat duidelijker te zijn inderdaad. Het werkt wel tijdens het half indrukken tijdens het filmen, en bij gewone foto's is dat ook geen probleem. Het is puur dat de autofocus niet automatisch wilt tijdens het filmen (met of zonder LV maakt niks uit. Hij heeft het gedaan met LV). Ik zie trouwens nu pas dat er een D5100 topic is. Daar zal ik eens mijn probleem posten
Don3k wijzigde dit bericht 23-01-2012 21:21 (8%)
Sony A580 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Tamron 17-50 f/2.8 || Minolta AF 28 f/2.8 || Sony 50 f/1.8 || Minolta AF 75-300 f/4.5-5.6 || HVL-F43AM
Sony NEX-C3 || Sony 16 f/2.8 || Minolta MD 28 f/2.8 || Sigma 30 f/2.8 || Minolta MD 45 f/2
Google is your friend!quote:Don3k schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:38:
Ik heb laatst een D5100 gekocht met een Sigma 30mm 1.4 lens. Alles leek in orde, maar vandaag krijg ik autofocus niet aan de praat tijdens het filmen. Ik heb ook alle settings gereset, en focus op full time servo. Maar nog steeds niet automatisch.
http://forums.dpreview.co...38947532&changemode=1
Nu je het zegt, zou eens goed kunnen. Morgen eens bij daglicht kijken. Normaal speel ik met manual mode, dus zou eigenlijk heel goed kunnen.quote:Orion84 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:07:
Aangezien ik nooit gebruik maak van die functie heb ik net mijn D7000 even gepakt en er eens mee gespeeld om te zien of ik een idee kon krijgen van wat er bij jou mogelijk mis gaat. Enige wat me op viel is dat bij weinig licht hij soms niet meer continue blijft scherpstellen; kan dat bij jou ook de oorzaak zijn, of had je het bij daglicht getest?
Yes, die had ik ook al gezien, alleen heeft hij bij mij wel normaal gewerkt. Maar ik heb net de cam firmware geupdate, en nu blijft hij in LV heletijd hunten. Zonder LV lijkt hij wel prima te focussen.quote:Mistral schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:08:
[...]
Google is your friend!
http://forums.dpreview.co...38947532&changemode=1
Zit te denken om de lens om te wissellen. Maar er is geen andere mooie soort gelijke lens denk ik (altans in die prijsklasse).
Ook merk ik op dat mn AF licht met LV niet aangaat, maar geen idee of dat zo hoort.
Don3k wijzigde dit bericht 23-01-2012 22:20 (8%)
Alternatieve lens is de 35mm 1.8 van Nikon zelf. Die doet volgens mij niet heel veel onder voor de 30mm Sigma. Heb zelf de Nikon 35mm 1.8 en bevalt prima:
- goedkoper
- lichter en kleiner
- optisch prima
- bijna even lichtsterk
AF licht gaat bij mijn D7000 ook niet aan in LV, dus dat lijkt me normaal gedrag.
Orion84 wijzigde dit bericht 23-01-2012 22:37 (16%)
No idea what just happend. Probeer het nogmaals, focussed hij netjes weer. Ook met movie blijft hij constant focussen nu. En ik heb niks veranderdquote:Orion84 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:33:
Probeer het inderdaad nog eens met goed licht (morgen bij daglicht, of nu met een felle lamp op je testonderwerp).
Alternatieve lens is de 35mm 1.8 van Nikon zelf. Die doet volgens mij niet heel veel onder voor de 30mm Sigma. Heb zelf de Nikon 35mm 1.8 en bevalt prima:
- goedkoper
- lichter en kleiner
- optisch prima
- bijna even lichtsterk
AF licht gaat bij mijn D7000 ook niet aan in LV, dus dat lijkt me normaal gedrag.
Valt me wel op dat hij pas pakt bij echt grote lichtverschillen (donker/licht)
Don3k wijzigde dit bericht 23-01-2012 22:46 (5%)
quote:De camera gebruikt 1/30 f2.8 ISO2000 en dan wil AF-F gewoon niet meer scherpstellen. De gewone AF tijdens liveview werkt wel gewoon, wat vreemd is. Ik ben er overigens nog niet achter of het aan mijn exemplaar ligt. Niemand wil dit even proberen voor mij (ik heb er op dpreview.com over gepost). Men begint meteen van er is te weinig licht -> weinig contrast -> geen AF. Dat snap ik ook wel, maar er is gewoon niet zo weinig licht dat er geen contrast meer zou zijn.
Wat ook vreemd is dat het niet consequent is. Ik heb 3 objecten geselecteerd op verschillende afstanden tot te camera: TV (geeft licht, dus veel licht en contrast), flesje cola (staat onder een lamp, dus best wat licht en contrast) en een magazine (licht niet direct onder een lamp, dus donker en niet heel veel contrast. Ik zet liveview aan met AF-F als scherpstel modus:
- richt camera op TV: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op flesje: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op magazine: AF-F doet niks, begint ook niet eens aan scherp stellen.
-Terug naar het flesje -> AF-F doet nog steeds niks.
Ok, dus zo ver zou je zeggen logisch. Weinig contrast = geen AF, al snap ik niet waarom er niet scherp gesteld wordt als ik weer terug naar het flesje ga. Maar als ik TV->magazine->flesje->magazine doe, krijg ik hetzelfde gedrag. Dus op de magazine stelt ie scherp, waar dat eerst niet lukte. Op het flesje stelt ie niet scherp, wat eerst wel lukte.
Powermac G5 casemod / PC specs / Macbook Pro 15.4", 2 GB mem, 7200rpm 100 GB HDD / HTC desire / iPad 16GB
Dat is precies de reden waarom ik ook voor de D5100 ben gegaan. Begin nu wel af te vragen of het aan de lens ligt, of aan de cam zelf. Uit jouw verhaal maak ik op dat je 3 verschillende objectieven hebt geprobeerd en met alle 3 daar last van hebt, zit ik toch over na te denken om gewoon de cam terug te brengen. Belangrijke punt waarom ik voor deze camera ben gegaan werkt niet helemaal zoals het zou horen. Maar verder vind ik de combinatie gewoon super als je op manual schietquote:zonoskar schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:34:
Ja, ik heb dat ook. Ik heb het zelfs in mijn userrreview van de D5100 gezet omdat ik het niet kon geloven.
Auto focus:
Dit is het punt waarom ik voor de Nikon gekozen had. AF tijdens filmen.
[...]
Don3k wijzigde dit bericht 24-01-2012 09:46 (3%)
Tenzij er bij jou natuurlijk meer aan de hand is en de sigma wel degelijk brak is, maar daar lijkt het steeds minder op.
Maar goed, uiteindelijk is er op dit moment geen enkele DSLR ( behalve de Sony's met vaste doorlatende spiegel) die echt bruikbare AF hebben tijdens het filmen. Afaik zijn de Nikons daar nog wel de minst beroerde optie.
Orion84 wijzigde dit bericht 24-01-2012 14:04 (62%)
Reg. datum: 29 april 2011
(35mm 1.8 ook)
Ik heb nu met wat gericht geweld de EU plug adapter er weer afgekregen en vervangen door deze, misschien voor anderen ook een tip. Past als je onderweg bent in de uitsparing voor de accu, elastiekje erom en klaar.
LET OP: het adaptertje in de link is wel handig, maar niet 100% veilig.
Alleen te gebruiken door iemand die weet wat ie doet, en zeker niet door bv. kinderen. De pinnen zijn niet half geisoleerd, en het is mogelijk slechts 1 van de platte pennen van je oplader in deze adapter te steken, wat je weer 50% kans oplevert dat de uit-stekende platte pen op spanning komt te staan. Maar voor iemand die gewoon nadenkt is het een prima oplossing. Het is verstandiger het locking-mechanisme van de originele adapter te saboteren! :LET OP
Zpottr wijzigde dit bericht 06-02-2012 11:56 (27%)
Get Dropbox! Gratis meer dan 2 GB storage met moeiteloze sync tussen cloud, PC en mobile. Link levert jou en mij 250 MB extra op.
ND-Photo.nl (Portfolio) / Ducked.nl (Blog) / PSN ID: nerd2k3
Dat iequote:aramdin schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:39:
Dat is inderdaad een goede opmerking, ik heb er min of meer vrede mee, maar makkelijk is anders ja. Wat is er trouwens beter aan die andere plug die je aanraad?
1) er zonder probleem van af kan, en
2) kleiner is (en dus in de uitsparing voor de accu past)
Veel handiger meenemen dus
LET OP: het adaptertje in de link is wel handig, maar niet 100% veilig.
Alleen te gebruiken door iemand die weet wat ie doet, en zeker niet door bv. kinderen. De pinnen zijn niet half geisoleerd, en het is mogelijk slechts 1 van de platte pennen van je oplader in deze adapter te steken, wat je weer 50% kans oplevert dat de uit-stekende platte pen op spanning komt te staan. Maar voor iemand die gewoon nadenkt is het een prima oplossing. Het is verstandiger het locking-mechanisme van de originele adapter te saboteren! :LET OP
Zpottr wijzigde dit bericht 06-02-2012 11:56 (34%)
Get Dropbox! Gratis meer dan 2 GB storage met moeiteloze sync tussen cloud, PC en mobile. Link levert jou en mij 250 MB extra op.
Reg. datum: 07 juli 2004
Wanneer ik nu op vakantie of naar een evenement ga, loop ik te zeulen met een Nikon D40 en m'n oude JVC-videocamera.
Nu volstaat de D40 nog prima in z'n werk, maar ik wil wel een nieuwe videocamera.
Toen bedacht ik me: waarom niet de D5100?!
Een upgrade van m'n D40 en gelijk een videocamera in-een!
Is dit een logische beredenatie of is het iets te zwart-wit.
Ik 'schiet' op jaarbasis ca.10 uur film
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen
Ik zou als ik jou was proberen even een uurtje video te mogen schieten met een geleende D5100. De beeldkwaliteit is weliswaar fantastisch (indien juist scherpgesteld e.d.) maar juist de focus is IMHO een probleem. Autofocus heeft het te vaak bij het verkeerde eind en is traag (vooral bij slecht licht), en je hoort de lens focussen als je de interne mic gebruikt.quote:tinus94 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 09:17:
Ik ben even benieuwd naar jullie mening.
Wanneer ik nu op vakantie of naar een evenement ga, loop ik te zeulen met een Nikon D40 en m'n oude JVC-videocamera.
Nu volstaat de D40 nog prima in z'n werk, maar ik wil wel een nieuwe videocamera.
Toen bedacht ik me: waarom niet de D5100?!
Een upgrade van m'n D40 en gelijk een videocamera in-een!
Is dit een logische beredenatie of is het iets te zwart-wit.
Ik 'schiet' op jaarbasis ca.10 uur film
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen
Handmatig focussen lost dat natuurlijk op maar dat moet je wel liggen / daar moet je wel zin in hebben.
Voor mij was het een echte stap vooruit (van een D40 + Flip camcorder naar de D5100) maar als je een echte camcorder gewend bent is de D5100 wel een keuze waar je even over moet nadenken.