quote:
lemmymet schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:34:
[...]
Inderdaad, bijvoorbeeld de volgorde van mijn pickaxe:
-Wooden pickaxe
-Stone/Iron pickaxe
-Diamond pickaxe
Einde.
Van mij mogen hier veel meer stappen in komen!
Vind alleen industrialcraft en buildcraft een beetje MC-Verpestend.
Maakt het veel te makkelijk door alternatieve matriaal!
Van mij mogen er ook meer stappen tools en progressie komen, echter moet het zinvol zijn en het spel niet in een nutteloze grind maken veranderen. Ook moeten verschillende rangen tools enigszins unieke gameplay geven en niet enkel meer damage en sneller mijnen.
Hoe dit naar mijn mening kan is door de gameplay, de wereld en de vijanden aan te passen waardppr de nieuwe rangen tools zinvol worden.
Bijvoorbeeld wat Rakkerzero zegt, een early game multi tool.
Mijn voorbeeld heb ik al tijden op papier staan en geeft early game ook een unieke multi tool. Maar ook de wereld en mogelijkheden zijn aangepast.
U leest dit idee hier:
Met je blote handen kan je geen boom stammen of stenen kapot maken. Je kan gras, zand, gravel, bladeren en ander klein spul kapot maken.
Als je met je blote handen blokken en items kapot maakt zullen ze bepaalde items droppen die dus anders kunnen zijn dan dat je hetzelfde met een tool kapt maakt:
Met de blote hand kan je het volgende verzamelen:
- Bladeren voor takken (dit zijn andere items dan de stokken in de huidige game)
- Gras geeft kans op droog gras
- Zand heeft kleine kans op flint
- Gravel geeft grote kans op flint
Zoals je ziet, met je blote handen kan je geen (bouw)blokken meer krijgen. Hiervoor moet je jou eerste tool maken, in dit voorbeeld de "flint multi-tool" of hoe je het beestje ook noemt.
Met deze tool kan je wel zand, gravel en hout blokken verzamelen. Maar er zit nog een addertje onder het gras.
Je tool maak je met takken en flint. Takken vind je gemakkelijk door bladeren kapot te maken van bomen. Maar flint vind je of in zand, of in gravel. Het punt is, dat zand een zeer lage kans geeft om flint te vinden. Dus ben je lang bezig om de benodigde flint te vinden.
Met gravel, heb je een hoge kans om flint te vinden, maar het kapot maken van gravel blokken verwondt de speler (denk maar eens dat je in het echt met je bloten handen door losse stenen graaft).
Dus sta je voor de keuze, ga je voor de langzame weg met als gevolg dat je misschien niet voor het donker genoeg flint hebt?
Of ga je voor de snellere weg, met als gevolg dat je zeker schade op loopt?
Want wat ik nog niet vertelt heb is dat je flint ook nodig hebt voor je eerste vuur/lichtbron. Dit is een kampvuur, die je maakt van takken en droog gras. Maar je kan hem pas aansteken met twee flint (nieuw item).
Dus flint is niet enkel voor je eerste tool, maar ook voor je eerste lichtbron!
Een kampvuur dooft als de zon op komt. Dit maakt het kampvuur een unieke lichtbron die anders is dan fakkels of lantaarns. Hier zie je ook weer andere gameplay.
Om het verhaal compleet te maken zullen er in het begin enkel langzame zombies spawnen welke met je nieuwe tool goed te verslaan zijn (tenzij in grote aantallen). Pas als je de workbench maakt zullen er nieuwe vijanden spawnen.
Hierdoor zal je, als je verder vordert in het spel, nieuwe vijanden tegenkomen en dus nieuwe tools/wapens nut geven.
Als laatste moet de spel wereld nieuwe tools nut geven. In mijn voorbeeld limiteert de spelwereld jou, want je kan geen blokken verzamelen met je blote handen. Hiervoor MOET je een tool gebruiken. Dit is vergelijkbaar met de Nether.
Om in de Nether te komen MOET je diamanten tools hebben (voor de portal). Dus de spelwereld geeft diamanten tools nut (naast sneller mijnen en meer schade).
Lange post weer, hopelijk is het allemaal een beetje duidelijk wat ik bedoel. Ik kan nog veel uitgebreider doorgaan en heb nog veel meer ideeën op papier staan naast mijn voorbeeld van de early game multi tool. Maar dan wordt dit bericht zo ongelooflijk lang.