Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:55

Catch22

De ene is je moeder

ja nou als er een v6 komt dan ga ik hem sowieso niet kopen hoor, wat een onzin. Dan kijk ik wel of ze in Stuttgart nog wat leuks hebben.

En de ander is je zus
Xbox360, PS3, G25, SRSeat, Pana P42S20, Epson TW450, ASUS t100, OnePlus One, BMW e34 520i '95, CX919, Vaporshark rDNA, Erl, Tobh, Cloupor clone
HET IS SOWIESO
@maxx0r

• RutgerM
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 29-09 16:05

RutgerM

exec(rm -rf /*);

LOL, ik weet wel zeker dat 99% van de mensen hier die zegt een M3 met V6 niet gekocht te hebben hem toch niet ging kopen.

:9

Liever een Kakker in een Asobak dan een Stakker in een Patserbak :D

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-12 14:35
Ik denk dan ook dat de posts lichtelijk sarcastisch bedoeld waren.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 20:45

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe 3-serie Touring en Coupe...moet volgend jaar een nieuwe leaser uitzoeken en lijkt toch wel behoorlijk interessant te zijn. Een 5-serie vind ik mooier maar is me te groot en krijg ik niet in budget als ik er tenminste een beetje spulletjes in wil kunnen hangen. Ik vermoed echter zo dat de 328i geen B-label zal hebben (mag alleen A of B labels kiezen) :P

Remember, amateurs built Noah's Ark, professionals built the Titanic | Twitter | LinkedIn

• zneek
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 14:25

zneek

Ding doing doing

quote:
Daniel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:39:
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe 3-serie Touring en Coupe...moet volgend jaar een nieuwe leaser uitzoeken en lijkt toch wel behoorlijk interessant te zijn. Een 5-serie vind ik mooier maar is me te groot en krijg ik niet in budget als ik er tenminste een beetje spulletjes in wil kunnen hangen. Ik vermoed echter zo dat de 328i geen B-label zal hebben (mag alleen A of B labels kiezen) :P
Misschien wel. De 328i wordt een N20 4 cilinder TwinPower turbo. En die laat aardige cijfers zien qua verbruik en CO2.

Anchormen - Business flow, integratie en bigdata

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

quote:
RutgerM schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:15:
LOL, ik weet wel zeker dat 99% van de mensen hier die zegt een M3 met V6 niet gekocht te hebben hem toch niet ging kopen.

:9
Ben ik niet met je eens, de enige reden dat ik geen M5 rij is puur omdat er geen 8 of 10 in-lijn in ligt...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
:+

Internally processed, nutritionally-drained biological output happens

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
deepbass909 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:27:
[...]

Ben ik niet met je eens, de enige reden dat ik geen M5 rij is puur omdat er geen 8 of 10 in-lijn in ligt...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
:+
Aight!

• zimbab
  • Laatst online: 21:05

zimbab

Personal Jesus

quote:
Daniel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:39:
528i heeft een A-label en de 535i met automaat heeft een B-label. Dus lijkt me dat de 328i ook een A/B-label moet kunnen hebben.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:34
Waarschijnlijk B, als het tegenzit C. Het energielabel is het prudukt van je bvrandstofverbruik in verhouding tot de afmeting van de auto. Brandstogverbruik van een 328 zal een tikje lager zijn dan een 528, maar de vierkante meters bodemplaat zijn ook een stuk kleiner.

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20-12 15:23
quote:
Beetje kort door de bocht he. Een X1/X3/X5/X6 past ook niet in het "Freude am Fahren" gedachtegoed. Een kleinere BMW dan de 3 zou er ook "nooit" komen (en nu komt er zelfs nog een model onder de 1-serie, feitelijk is die er al, alleen heet die dan Mini) en ook twee- en driecilinders zouden er nooit komen in de grotere modellen. Terwijl ook die er echt al wel aan zitten te komen.
Ik zou niet zo stellig zijn hierin. Het gaat BMW alleen om het verkopen van zoveel mogelijk producten, met een zo hoog mogelijke marge. In die strategie bezien kan het een verstandige zet zijn om een V6 te bouwen.
Bovendien merkt de gemiddelde BMW-rijder er toch niks van. Zo lang het maar vooruit gaat, 'premium' is en er een BMW-badge op zit is het wel goed ;)

Specs: Het Hok

• MrFl0ppY
Jep, net als 80% van de 1-serie rijders niet eens wist dat ze achterwielaandrijving hadden... Er zijn volgens mij globaal 3 typen BMW rijders, liefhebbers van de looks en rijeigenschappen, status mensen (al gaan die veelal naar Audi op dit moment) en petjes.

• MadMarky
  • Laatst online: 21-12 12:35
Eigenlijk moet ik het ook gewoon erbij laten maargoed
quote:
RutgerM schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 00:00:
[...]

Wat denk je ? Een V-blok, omdat het een V-blok is kun je meer krachten op uitvoeren door de werking van het V-blok.
Waarom dan?
"Omdat het een V-blok is" is geen antwoord. Onderbouw het eens, komop je kunt het ;)
En als je soms de hoek tussen de cilinderbanken bedoelt: dat heeft geen invloed, bij een 6 in lijn wordt de klap van een detonaie sowieso al mooi opgevangen door een andere zuiger die op dat moment in z'n compessieslag zit.
quote:
Wat denk jij ? Als er een fout in de engineering zit dat je lagerschalen er niet uit kunnen lopen ?
Jij zegt het toch zelf:
quote:
Voordeel is wel dat dat blok niet echt kapot gaat, daar is hij op ontworpen dus
Google anders gewoon eens op de termen die ik noemde, dan kun je nog eens geïnformeerde uitspraken doen ipv wat aannames.
quote:
Ik zou zeggen, pak een lijnblok, pas alles aan en niet de lagerschalen, schroef de druk omhoog en wat denk je dat er gebeurt ?

Alles kan kapot... ik zeg niet dat een V-blok perfect is, ik vertel alleen waarom ze het toe zullen passen.

Niet meer, niet minder ;)
Eigenlijk zou ik het je zelf moeten laten opzoeken, maar iets zegt me dat je dat toch niet gaat doen :/
spoiler:
Foutje in het oliesysteem waardoor de lagerschalen elke 70-100K vervangen moeten worden. Heeft niets met V of in-lijn motoren te maken, wel wat met 7500+ rpm en een ontwerpfout.

PC | BMW Z3 Coupe | Olympus E-620 + 14-42 f/3.5-5.6 + 40-150 f/4.0-5.6

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
zimbab schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:50:
[...]

528i heeft een A-label en de 535i met automaat heeft een B-label. Dus lijkt me dat de 328i ook een A/B-label moet kunnen hebben.
Een 5-serie is fors groter en energielabel gaat in verhouding tot formaat. Bovendien ligt in de 528i een 6-in-lijn blok en niet de twinpower 4-potter.

Het zou moeten kunnen. In de Z4 sDrive28i ligt het twinpower-blok al en die heeft een uitstoot van 159 gram/km. Kijk je naar de huidige 3-serie dan is de meest vervuilende auto die nog een B-label heeft de 320i automaat. En die komt exact op 159 gram/km. Gezien het feit dat de nieuwe 3-serie 9 cm langer is dan de huidige zou een B-label mogelijk moeten zijn, tenzij de overheid die grenzen nog aanpast.
Volgens de fabriek haalt de 328i de 100 in minder dan 6 seconden en dat met een B-label :D Gemiddeld verbruik zou daarbij rond de 1 op 15.5 kunnen liggen. Dat zou een lekkere leaser zijn, zeker met die 8-traps automaat :)
Anders is de 340 pk sterke ActiveHybrid nog wel een optie :9

Daniel wijzigde deze reactie 19-10-2011 14:05 (12%)

Remember, amateurs built Noah's Ark, professionals built the Titanic | Twitter | LinkedIn

• evilpin0
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-12 15:58
Gisteren was het helaas weer raak. Weer een ongelukje mee gemaakt, de tweede al dit jaar. Er reed iemand tegen me achter bumper aan terwijl ik geparkeerd stond. Nu heb ik bij mijn vorige ongelukje 1000 euro in me zak kunnen steken vanwege een handige buurman die het voor een spotprijsje maakt.

Ik stond dit maal echter wel een beetje fout geparkeerd, ik stond bij een t-splitsing op een afstand van ca 1-2 meter geparkeerd, wettelijk moet je hier 5 meter van af staan. Nu geld hier een speciale situatie, er staan namelijk parkeer vlaken binnen 5 meter van de t-splitsing. Echter stond mijn auto wel een gedeelte buiten het parkeervlak geparkeerd. Zal dit gevolgen hebben voor de schuld vraag?

Situatie: Ik stond dus rechts van de rode auto met me wielen op af iets net over het afvlak gedeelte, achterkant kwam wel uit het afvlak gedeelte. De andere auto (tnt auto) kwam dus vanuit Bontour Reizen gebouw de straat in rijden rechts afslaand (links dus op de kaart). Is er mij hier schuld aan te rekenen? Stond er echte hooguit 1 minuut geparkeerd met gevaren licht aan (niet gemeld op schade forumlier) .

http://maps.google.nl/map...;t=h&z=21&vpsrc=6

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• MrFl0ppY
Waarschijnlijk zullen ze je geen schuld aanrekenen. Hoogstens een boete als de politie erbij is geweest voor fout parkeren :+.

Hoelang je er stond en of je de knipperlichten aan had maakt natuurlijk niks uit. Buiten dat, het is natuurlijk wel een onhandige plek om "even" te parkeren. Ik zou me als bestuurder van die andere auto wel een beetje genaaid voelen iig.

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:09
quote:
evilpin0 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:14:
Gisteren was het helaas weer raak. Weer een ongelukje mee gemaakt, de tweede al dit jaar. Er reed iemand tegen me achter bumper aan terwijl ik geparkeerd stond. Nu heb ik bij mijn vorige ongelukje 1000 euro in me zak kunnen steken vanwege een handige buurman die het voor een spotprijsje maakt.
Da's een meevaller, dat je even lekker de verzekering hebt kunnen tillen :r

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• evilpin0
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-12 15:58
quote:
EvaluationCopy schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:22:
[...]

hoho

2 maanden met zware schade rond gereden en me auto 1 week kwijt geweest en ook nog alle ellende vandien, schade expert, forumlieren invullen ect. Dat mag ook vergoed worden IMO.

@MrFl0ppY

mee eens daarom had ik me gevaren lichten nog aan ook. Heb zelf nl op precies hetzelfde stuk hetzelfde meegemaakt...toen was ik schuldig. Karma ofzo. Hsd dit toen trouwens met contant geld afgehandeld zonder tussenkomst verzekering.

evilpin0 wijzigde deze reactie 19-10-2011 14:34 (23%)

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:52

argro

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
EvaluationCopy schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:22:
[...]

Omvang van de schade wordt bepaald aan de hand van de kosten van professionele reparatie. Dat je het vervolgens zelf, door een buurman of zelfs niet laat repareren heeft niets met het tillen van de verzekering te maken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
Ik zou hier eigenlijk niet meer op in moeten gaan maarja... ik wil je wel aangegeven dat je voorbeeld echt een appel, ei verhaal is.

Jij wil gewoon een Lijn in die BMW zien, die hele BMW boeit me geen snars eigenlijk want er is leuker spul wellicht ;) die V6... ik hou niet van V-motoren maar snap wel waarom BMW het toepast, een V6 ook als ze dat zouden willen.

Als je nu zelf even on-topic blijft en alle andere issues bij merken en modellen met een V6 eruit laat... kan nog wel legio Lijnproblemen voor je opzoeken als je wil... maar dat is de discussie niet.

BMW wil ook zuinig en snel en bruut... zie de nieuwe M5... hebben ze daar ook zeker gedaan!

• t_captain
Ik heb niet veel bezwaar tegen een V6. De balans is iets minder goed als een lijn (6-in-lijn met 120 graden krukas is perfekt in balans), maar dat valt met zaken als balansassen en/of isolatie wel op BMW-niveau te krijgen.

Ik vraag me wel af waarom je een V6 zou willen. Ze zijn duurder om te bouwen (2 blokken en 2 koppen van elk 3 cilinders zijn samen duurder dan 1 van 6). Het voordeel is de compacte bouw, maar dat is vooral interessant als de motor dwars moet geplaatst en er een versnellingsbak naast moet. Met een langsgeplaatste motor heb je alle ruimte. En die lange motorkappen, die willen ze toch niet kwijt. Teveel onderdeel van het BMW-uiterlijk.

• KappeNou
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 13:43
Ik zie normale V6 blokken nooit dwars geplaatst worden.
VW/Audi gebruikt daar juist VR6 blokken voor.

KappeNou wijzigde deze reactie 19-10-2011 16:45 (13%)

>PC specs<

• MadMarky
quote:
RutgerM schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:53:
[...]

Ik zou hier eigenlijk niet meer op in moeten gaan maarja... ik wil je wel aangegeven dat je voorbeeld echt een appel, ei verhaal is.

Jij wil gewoon een Lijn in die BMW zien, die hele BMW boeit me geen snars eigenlijk want er is leuker spul wellicht ;) die V6... ik hou niet van V-motoren maar snap wel waarom BMW het toepast, een V6 ook als ze dat zouden willen.
Ik heb niets tegen V motoren, in tegendeel. Alleen dat geluid al :9
Jij hebt het alleen steeds over voordelen van V motoren en nadelen van lijnmotoren zonder concrete voorbeelden te noemen. Je doet alleen maar heel enthousiast en roept maar wat? Ik probeer wat inhoudelijke discussie los te krijgen en kennelijk is dat teveel gevraagd.
quote:
Als je nu zelf even on-topic blijft en alle andere issues bij merken en modellen met een V6 eruit laat... kan nog wel legio Lijnproblemen voor je opzoeken als je wil... maar dat is de discussie niet.
Over welke andere merken en modellen heb ik het gehad? En over welke V6 motoren :?
Ik had het enkel en alleen over de S54 3.2 gehad (welke een lijnmotor is) als voorbeeld omdat die een bekende constuctiefout heeft. Tevens de enige die me bekend is van BMW. Het was als discussiepunt bedoeld waarom lijnmotoren inherent slecht zijn maar zelfs dat pik je niet op 8)7
En hoezo zou je nog legio problemen kunnen opzoeken? Je hebt er nog geen een genoemd. Begin anders eens.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 22:11
quote:
KappeNou schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:45:
Bij zo'n beetje alle voorwielaangedreven auto's licht de motor dwars.. Voorbeeld: Alfa, Opel, Renault, etc. VW/Audi is alleen een beetje raar door voorwielaangedreven auto's niet met dwarsgeplaatste motoren uit te rusten.. :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Shaidar
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:22
http://gallery.weyland.be/d/8977-1/f20-1.jpg

Volgende week woensdag ophalen!

| weyland.be | shaidar@gmail.com | system specs

• Timmert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Mooi! Specs?

• Shaidar
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:22
Staan wat terug in het topic, maar:

BMW 118d Hatch (1C11)

Cilinderinhoud (cc) 1995

CO2-uitstoot (g/km) 118

Kleur & Binnenbekleding

-----------------------

A76 Tiefseeblau

BEL2 Stof Track Anthrazit/Rot

Standaard uitrusting (niet exhaustief)

--------------------------------------

441 Rokerspakket

4AE Centrale armsteun vooraan, verschuifbaar

4U2 ECO PRO

Line Sport

----------

255 Sportstuur

2DT Alu velgen styling 379 17"

481 Sportzetels vooraan

4AT Decoratieve lijsten Schwarz hochglänzend

4DN Sierlijst in Korallrot matt

ZB1 Comfort Pack

----------------

216 Servotronic

249 Multifunctioneel stuur

431 Automatisch dimmende binnenspiegel

507 Park Distance Control achteraan (PDC)

520 Mistlampen vooraan

521 Regen- en lichtsensor

544 Cruise Control met remfunctie

5DC Neerklapbare hoofdsteunen achteraan

ZB3 Light Pack

--------------

502 Hogedrukreiniging koplampen

522 Xenonlichten

524 Adaptive Headlights

5AC High Beam Assist

ZB4 Connectivity Pack

---------------------

609 Navigatiesysteem Professional

6NK GSM-voorbereiding Bluetooth met USB-aansluiting

563 Lichtpakket

258 Runflat banden

2PA Antidiefstalbouten

320 Zonder monogram

493 Opbergpakket

6AB BMW TeleServices

6NF Muziekaansluiting voor Smartphones

6WA Instrumentencombi High

704 M sportophanging

ZKS Veiligheidskit

| weyland.be | shaidar@gmail.com | system specs

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Volvo deed/doet dat wel...sterker nog in de XC90 ligt zelfs een dwarsgeplaatste V8.
Anyway ik vind het een beetje een non-discussie, mij lijkt belangrijker wie hem bouwt, dan wat de layout van de motor is. Ik heb er alle vertrouwen in dat BMW als beste motorenbouwer ter wereld een puike V6 weet te bouwen mochten ze ooit die keuze maken - die acht ik overigens klein, er is niet echt een noodzaak voor.
Liever een (theoretische) BMW V6 dan een 6-in-lijn van Hyundai :)

• t_captain
quote:
VR6 is V6 met extreem kleine blokhoek (15 graden). De krukas van een "gewone" V (met de kruktappen twee aan twee dicht bij elkaar op de as i.p.v. regelmatige afstanden zoals een lijnmotor) zou daar niet passen want dan raken de twee cilinders elkaar. Om het zaakje toch passend te krijgen, is de axiale afstand tussen de kruktappen flink groter en meer regelmatig. Wel iets kleiner dan in een lijnmotor.

Voorbeelden van auto's met een V6 dwars voorin (uit mijn hoofd, er kan een foutje in zitten)
- Alfa 155, 156 (2.5 V6), 164 (3.0 V6), 166 (2.5 en 3.0 V6), misschien ook 3.2 blokken
- Lancia Thema (2.9 V, later volgens mij ook de 3.0 en volgens mij zelfs een 3.2 V8 van Ferrari lag dwars)
- Peugeot 406 3.0 V6
- Renault Safrane, Laguna (?)
- Rover 827 en later de 75
- Ford Mondeo (volgens mij 1e en 2e generatie, 2.5 V6)
- Opel Vectra

Ik denk dat er nog wat meer zijn.

• t_captain
quote:
Daniel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:12:
[...]

Volvo deed/doet dat wel...sterker nog in de XC90 ligt zelfs een dwarsgeplaatste V8.
En natuurlijk de koning der koningen, de Lamborghini Miura SV met een dwarsgeplaatste V12 midscheeps. Waar ze die versnellingsbak hebben verstopt ... :?

• FiXeR.nl
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:04
Ik gok dat de nieuwe M3 een biturbo 3.3L i6 wordt met rond de 450PK. :-)

• SlasZ
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-12 20:55
quote:
t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:15:
[...]

En natuurlijk de koning der koningen, de Lamborghini Miura SV met een dwarsgeplaatste V12 midscheeps. Waar ze die versnellingsbak hebben verstopt ... :?
Foto:
http://upload.wikimedia.o...alon_Miura_Chassis_-1.jpg

Lijkt me plaats genoeg ervoor?

• Het Fantoom
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:11
quote:
MrFl0ppY schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:22:
Jep, net als 80% van de 1-serie rijders niet eens wist dat ze achterwielaandrijving hadden... Er zijn volgens mij globaal 3 typen BMW rijders, liefhebbers van de looks en rijeigenschappen, status mensen (al gaan die veelal naar Audi op dit moment) en petjes.
Waar haal je die 80% wijsheid vandaan? Want dat klinkt enigszins als bullshit, ik denk niet dat 80% van de 1 rijders vrouw is.

• MadMarky
quote:
Het diff zit al tegen het het motorblok aan. Dus waar is de versnellingsbak? ;)
Ik gok dat die eronder gebouwd zit zoals bij FWD auto's maar veel ruimte hebben ze vast niet.
quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:23:
[...]

Waar haal je die 80% wijsheid vandaan? Want dat klinkt enigszins als bullshit, ik denk niet dat 80% van de 1 rijders vrouw is.
Was een tijd terug in het nieuws, ik heb het ook al eens ergens gelezen. Als je er op googled zul je het wel tegen komen.

• Het Fantoom
quote:
MadMarky schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:28:
[...]
Was een tijd terug in het nieuws, ik heb het ook al eens ergens gelezen. Als je er op googled zul je het wel tegen komen.
Heb het inderdaad gelezen maar geloof er niet zo in. Ook in de folders wordt het rwd concept gepromoot door BMW, zullen waarschijnlijk alle vrouwen zijn dan. Alhoewel ik het nut ook niet zo zie van rwd in een 116i met esp aan zoals bij veel leaserijders, wat voegt het dan toe?

• t_captain
Ik snap niet hoe je nu voor veel geld kunt kiezen om juist BMW te rijden, en dan zo weinig gas geven dat je niet merkt welke wielen nu aangedreven zijn. Koop dan een DS3 denk ik ;)

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator VV Tweakers abonnementen
quote:
Daniel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:12:
[...]

Anyway ik vind het een beetje een non-discussie, mij lijkt belangrijker wie hem bouwt, dan wat de layout van de motor is. Ik heb er alle vertrouwen in dat BMW als beste motorenbouwer ter wereld een puike V6 weet te bouwen mochten ze ooit die keuze maken - die acht ik overigens klein, er is niet echt een noodzaak voor.
Liever een (theoretische) BMW V6 dan een 6-in-lijn van Hyundai :)
Beste benzine 6-in-lijn bouwer wellicht :P De BMW 4-cilinders die in de x18i en x20i lagen, zijn gewoon echt niet mooi. Toen ze uitkwamen wellicht nog redelijk, maar tegenwoordig (en ja, ze liggen nog gewoon in je nieuwe 3-serie als je nu besteld) gewoon waardeloos.

De BMW V8 zijn erg mooi, maar ook niet de beste van de wereld. 6-in-lijn, dat zijn inderdaad geweldige motoren, de rest, not so much (as in: De V8 is prachtig, maar niet de beste ;) ). Daarbij zal de nieuwe 1.6T van BMW fijn zijn, maar is het gewoon een bekend blok wat zeker, ondanks het marketing gelul, geen eigen blok is.

Op diesel gebied, zijn de BMW motoren wel top :)

In het bovenstaande verhaal zijn de M blokken niet meegenomen. De S en AMG blokken van de andere 2 zijn ook echt anders dan de blokken waar ze vanaf komen

PWM wijzigde deze reactie 19-10-2011 20:09 (7%)

Nu, met zonder ondertitel

• Het Fantoom
quote:
PWM schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:00:
[...]
De BMW 4-cilinders die in de x18i en x20i lagen, zijn gewoon echt niet mooi. Toen ze uitkwamen wellicht nog redelijk, maar tegenwoordig (en ja, ze liggen nog gewoon in je nieuwe 3-serie als je nu besteld) gewoon waardeloos.
Waarom waardeloos? Ze lijken mij in ieder geval al betrouwbaarder dan bv een T(F)SI blok.

• PWM
  • Niet online

PWM

quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:05:
[...]

Waarom waardeloos? Ze lijken mij in ieder geval al betrouwbaarder dan bv een T(F)SI blok.
0 koppel onderin, totaal niet elastisch, vermogen alleen bovenin de toeren, etc. etc.

Qua betrouwbaarheid weet ik het niet, de vergelijkbare 1.8/2.0TFSI motoren zijn volgens mij redelijk betrouwbaar, en doen het wel goed op bovenstaande punten.

Het verschil is ook echt enorm. Bij MB en Audi staan de benzine's veel dichter bij de diesels, terwijl bij BMW de diesels echt op een ander level staan. De x20d is echt zo verschrikkelijk goed, dat de x20i daarbij ook echt opvalt in al zijn minpunten.

PWM wijzigde deze reactie 19-10-2011 20:11 (21%)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

quote:
Daniel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:01:
[...]

Een 5-serie is fors groter en energielabel gaat in verhouding tot formaat. Bovendien ligt in de 528i een 6-in-lijn blok en niet de twinpower 4-potter.
Oh.....dat wist ik niet eens! Ik dacht dat die ook de 4-pitter had, maar gelukkig toch niet. Ik vond het ook al vreemd.
quote:
Het zou moeten kunnen. In de Z4 sDrive28i ligt het twinpower-blok al en die heeft een uitstoot van 159 gram/km. Kijk je naar de huidige 3-serie dan is de meest vervuilende auto die nog een B-label heeft de 320i automaat. En die komt exact op 159 gram/km. Gezien het feit dat de nieuwe 3-serie 9 cm langer is dan de huidige zou een B-label mogelijk moeten zijn, tenzij de overheid die grenzen nog
Ik durf mijn geld (dat is toch niks :p ) er wel op in te zetten dat die nog in B valt. Misschien alleen de automaat, maar ik denk dat dat nog wel kan.

Wat betreft de hele discussie over R6 vs. V6......het grootste voordeel dat een V6 biedt is meer interieurruimte. Zeker bij de 1-serie. Maar qua concept denk ik dat BMW liever bij R6 blijft (laufkultur, heritage etc). Voor de ruimte in de nieuwe 3 hoeven ze het niet te doen, want de 335i met R6 is er toch al. Dus dat spreekt tegen de plannen voor een V6 in de nieuwe M3.

Maar aan de andere kant.......als BMW voor de vólgende 1- en 3-serie (en eventueel 5/6/7-series) een V6 in wil zetten dan is het misschien wel een idee om in deze 3 serie de M3 van een V6 te voorzien. Blijft de M3 toch weer net wat anders dan de rest van de 3 serie en ze kunnen alles uit de kast trekken om er het beste V6 blok ever van te maken. Die kosten zijn in de M3 beter gerechtvaardigd en op het moment dat de hele autopers laaiend is over die V6 (en er misschien wel weer één of meerdere 'engine of the year awards' in zitten) dan is het publiek voor de volgende 1 en 3 ook alvast klaargestoomd.

• t_captain
quote:
PWM schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:00:
[...]

Beste benzine 6-in-lijn bouwer wellicht :P De BMW 4-cilinders die in de x18i en x20i lagen, zijn gewoon echt niet mooi. Toen ze uitkwamen wellicht nog redelijk, maar tegenwoordig (en ja, ze liggen nog gewoon in je nieuwe 3-serie als je nu besteld) gewoon waardeloos.
Ik denk dat ze een beetje door de tijd zijn ingehaald. Voor een compacte motor is zo'n turbo (TSI, THP etc) wel fijn. Trekkracht bij lage toeren i.c.m. een redelijk toerenbereik en heel zuinig. BMW gaat niet over 1 nacht ijs dus die nemen even langer de tijd voor de nieuwe 3 en 4 cilinder turbo's. Ik vermoed dat ze daarmee in een klap weer aan de top zullen staan.
Tot die tijd ben ik eigenlijk nog heel gelukkig met m'n M54B22, de laatste 'echte' 320 :+
quote:
Op diesel gebied, zijn de BMW motoren wel top :)
Mee eens. De tweeliter is wat mij betreft de beste 4-pits diesel van allemaal. Niet de aan/uit gasreaktie van de TDI, niet het gebrek aan stationair koppel van de 1.6 HDi (verder overigens wel een goed blok), niet het turbogat van de 2.0 HDi, niet de betrouwbaarheidsproblemen waar de 2.2 D4-D om bekend staat. Zuinig. Lineair. Rustig. Bijna perfekt. Alleen de drieliters van BMW zijn natuurlijk nog veel lekkerder _/-\o_

• PWM
  • Niet online

PWM

quote:
t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:13:
Alleen de drieliters van BMW zijn natuurlijk nog veel lekkerder _/-\o_
Ja, en nee :) Ja, de 3.0 diesels zijn inderdaad nog mooier. Echter, ik vind het juist zo knap dat ze zo'n prachtige 2.0D hebben gemaakt, terwijl niemand daar in de buurt komt (en al jaren geleden). Het gat tussen de 2.0D's is nog veel groter met de concurrentie, dan met de 3.0D's.

• KappeNou
quote:
t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:13:
[...]

VR6 is V6 met extreem kleine blokhoek (15 graden). De krukas van een "gewone" V (met de kruktappen twee aan twee dicht bij elkaar op de as i.p.v. regelmatige afstanden zoals een lijnmotor) zou daar niet passen want dan raken de twee cilinders elkaar. Om het zaakje toch passend te krijgen, is de axiale afstand tussen de kruktappen flink groter en meer regelmatig. Wel iets kleiner dan in een lijnmotor.

Voorbeelden van auto's met een V6 dwars voorin (uit mijn hoofd, er kan een foutje in zitten)
- Alfa 155, 156 (2.5 V6), 164 (3.0 V6), 166 (2.5 en 3.0 V6), misschien ook 3.2 blokken
- Lancia Thema (2.9 V, later volgens mij ook de 3.0 en volgens mij zelfs een 3.2 V8 van Ferrari lag dwars)
- Peugeot 406 3.0 V6
- Renault Safrane, Laguna (?)
- Rover 827 en later de 75
- Ford Mondeo (volgens mij 1e en 2e generatie, 2.5 V6)
- Opel Vectra

Ik denk dat er nog wat meer zijn.
Ik doelde eigenlijk ook op de merken en auto's die je daadwerkelijk zou willen hebben. Kom je meer uit op Audi BMW en Mercedes O-)

VR6 zit eigenlijk tussen een in lijn blok en een V6 blok in. Door de 15 graden hoek staan de wanden ook niet tegenover elkaar maar versprongen (zie foto)
Hierdoor kunnen ze net zoals bij een 6 in lijn 1 kop gebruiken.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThoneuiaVOsJbU7H98hGGTqFtxByhPd_jAQuMyITv1dkHRgDva4IIfpOwQ

>PC specs<

• MrFl0ppY
quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:38:
[...]

Heb het inderdaad gelezen maar geloof er niet zo in. Ook in de folders wordt het rwd concept gepromoot door BMW, zullen waarschijnlijk alle vrouwen zijn dan. Alhoewel ik het nut ook niet zo zie van rwd in een 116i met esp aan zoals bij veel leaserijders, wat voegt het dan toe?
Ik denk dat je, je vergist in hoe mensen hun auto kiezen. Heel veel mensen boeit het echt geen reet. En ja de 1-serie wordt volgens mij veel voor status gekozen.

Bekend plaatje ter vermaak
http://images.thecarconnection.com/med/2012-bmw-1-series_100334419_m.jpg

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
MrFl0ppY schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:04:
[...]

Ik denk dat je, je vergist in hoe mensen hun auto kiezen. Heel veel mensen boeit het echt geen reet. En ja de 1-serie wordt volgens mij veel voor status gekozen.

[afbeelding]
Dat zeg jij, maar je kunt beter achter slippen en voor goed stuur-grip hebben dan andersom.

Dit is bewust gedaan denk ik.

(hoewel het wel slecht rijdt en als je auto verkeerd staat je wellicht niet eens over de eerste ketting heen komt)

RutgerM wijzigde deze reactie 19-10-2011 21:11 (9%)

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03:12

mr_petit

opperprutser

quote:
KappeNou schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:47:
[...]

VR6 zit eigenlijk tussen een in lijn blok en een V6 blok in. Door de 15 graden hoek staan de wanden ook niet tegenover elkaar maar versprongen (zie foto)
Hierdoor kunnen ze net zoals bij een 6 in lijn 1 kop gebruiken.
Of iets in 1 kop of meerdere koppen past (of dat cilinders wel of niet tegen over elkaar staan) is niet wat een lijnmotor of v motor definieert hoor.
Een vr6 is ('gewoon') een v motor, maar met een betrekkelijk kleine hoek. Hierdoor wordt getracht een lijnmotor benaderd (waardoor ze volgens mij ook dezelfde ontstekingsvolgorde kunnen hebben, die is afaik ook hoekafhankelijk), maar het zit niet tussen een 'v6 blok' en een lijnblok in. Je hebt namelijk heel veel verschillende v6 blokken met veel verschillende cilinderhoeken (90 graden, 60 graden etc), terwijl je in deze context maar 1 lijnmotor hebt.
Ook kan je voor een wijder v blok natuurlijk ook wel in theorie 1 kop gebruiken, maar dan wordt ie wel een beetje groot breed. Maar dat speelt in essentie hier natuurlijk ook al een part.
Het blijft een motor die ze zo kort mogelijk hebben willen maken ivm ruimtegebrek, anders bedenk je natuurlijk niet zo'n opstelling. En in dat opzicht is het dus wel een echte v motor :+

Bij een vr6 (ik heb overigens alleen de golf vr6 gereden) heb je ook absoluut niet de uitgebalanceerde loop die je met een echte 6 in lijn hebt imho.

mr_petit wijzigde deze reactie 19-10-2011 21:43 (5%)

"man is not truly one, but truly two,"

• KappeNou
quote:
MrFl0ppY schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:04:
[...]

[afbeelding]
Dit is met opzet gedaan.
Ik ken de eigenaar en die is bezig met D1 drift kwalificaties ;)
quote:
mr_petit schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:39:
[...]

Of iets in 1 kop of meerdere koppen past (of dat cilinders wel of niet tegen over elkaar staan) is niet wat een lijnmotor of v motor definieert hoor.
Een vr6 is ('gewoon') een v motor, maar met een betrekkelijk kleine hoek. Hierdoor wordt getracht een lijnmotor benaderd (waardoor ze volgens mij ook dezelfde ontstekingsvolgorde kunnen hebben, die is afaik ook hoekafhankelijk), maar het zit niet tussen een 'v6 blok' en een lijnblok in. Je hebt namelijk heel veel verschillende v6 blokken met veel verschillende cilinderhoeken (90 graden, 60 graden etc), terwijl je in deze context maar 1 lijnmotor hebt.
Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt.
Heb je überhaupt naar de foto gekeken? Nu verwijs je naar graden van een V6 blok. Natuurlijk heb je daar verschillen in. Maar dat heeft niks met het concept VR6 te maken. Een VR6 loopt ook anders dan een normale V6 met verschillende hoek standen. Het verschil tussen een bv 40 of 70 graden V6 is niet vergelijkbaar met het verschil tussen een V6 en VR6.
quote:
Ook kan je voor een wijder v blok natuurlijk ook wel in theorie 1 kop gebruiken, maar dan wordt ie wel een beetje groot breed. Maar dat speelt in essentie hier natuurlijk ook al een part.
Het blijft een motor die ze zo kort mogelijk hebben willen maken ivm ruimtegebrek, anders bedenk je natuurlijk niet zo'n opstelling. En in dat opzicht is het dus wel een echte v motor :+

Bij een vr6 (ik heb overigens alleen de golf vr6 gereden) heb je ook absoluut niet de uitgebalanceerde loop die je met een echte 6 in lijn hebt imho.
Heeft het in theorie mogelijk zijn iets te maken met wat ik zeg? Dat is wel een beetje breed en niet discussie waardig ;)
Bij een V6 heb je gewoon ruimte tussen de 2 helften zitten en bij een VR6 zijn ze de cilinders net iets versprongen om de hoek te kunnen maken, maar wel geheel in het zelfde gedeelte van het blok (zie foto onderaan V6 en vergelijk met de foto boven) Dus ook niet relevant om je kop uit 1 geheel te maken. Dan kan je ook zeggen dat je een in lijn kop in theorie uit 2 delen kan maken..
Het heeft dus wel nut. Maar natuurlijk is het 1 kop is beter argument alleen relevant voor 6 in lijn van BMW :)

http://www.cn-huiwang.com/admin/pic/2009318151055806.jpg

KappeNou wijzigde deze reactie 19-10-2011 22:15 (15%)

>PC specs<

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

quote:
KappeNou schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:01:
Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt.
Heb je überhaupt naar de foto gekeken? Nu verwijs je naar graden van een V6 blok. Natuurlijk heb je daar verschillen in. Maar dat heeft niks met het concept VR6 te maken. Een VR6 loopt ook anders dan een normale V6 met verschillende hoek standen. Het verschil tussen een bv 40 of 70 graden V6 is niet te vergelijken met het verschil V6 - VR6
Ik denk dat ik je prima begrijp, en dat jij mijn text niet helemaal begrijpt. Ten eerste verwijs je naar een 'normale v6'; die bestaat helemaal niet. Er zijn veel verschillende v6 configuraties, en die verschillen allemaal net zoveel van elkaar als het verschil tussen 'v6 (wat dat dan maar ook mag zijn)' en 'vr6'.

Een vr6 heeft dan ook dezelfde balansproblemen als de overige configuraties van v6 blokken. Er is van nature gewoon een secondaire dynamische imbalans aanwezig die er niet is als de cilinders in lijn staan.
Die is wellicht nog lastiger op te lossen dat als dat de cilinders in 60 graden staan, wat doorgaans de beste balansverhouding geeft met de mogelijkheid van het toepassen van een balansas. Als ik een golf vr6 blok vergelijk met een 60 graden blok zoals bijv. alfa ze voorheen maakten, dan is voor mij de keus ook wel duidelijk.
Het is niet zo dat als je de hoek maar kleiner maakt hij meer op een 6 in lijn gaat lijken.
Ja voor je ogen, maar dat is natuurlijk absoluut geen technisch argument.
En dat er 1 kop opzit of meerdere, danwel dat het 1aan elkaar gegoten cilinderblok is of 2 waar een ruimte tussenzit heeft er ook helemaal niets mee te maken. (en ja, er zijn legio 6 cilinder lijnmotoren met 6 losse cilinderblokken en 6 losse koppen. Van alle types 6 in lijnmotoren is het zelfs eerder regel dan uitzondering. Denk aan schepen, generatoren etc etc)
Het gaat om de loopeigenschap ten gevolge van de balans in de motor.

De vr6 is een product van het ruimtegebrek waar vw mee te maken heeft gehad. Een 6 in lijn past doorgaans niet in de ruimte waar een 4 in lijn heeft gezeten (te lang), en een reguliere v6 zoals die toen voor handen waren ook niet (te breed). Hence de vr6.
Het enige andere pluspunt van een vr6 tov een v6 is dat als je 1 kop gebruikt, je ook maar de helft van het aantal nokkenassen nodig heeft, wat de kosten drukt.
Welke 6 cilinder had dat nog meer....?

mr_petit wijzigde deze reactie 19-10-2011 22:36 (3%)

• KappeNou
Dat geloof ik ook wel.
Ik bedoelde het ook niet zo letterlijk. Ieder geval leuke info. Hier was ik op aan het wachten, want dat vorige argument was een beetje slapjes ;)
VR6 is idd wel meer bedacht voor ruimte gebrek in combinatie met de economische rede.

KappeNou wijzigde deze reactie 19-10-2011 22:35 (20%)

>PC specs<

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
KappeNou schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:01:
[...]

Dit is met opzet gedaan.
Ik ken de eigenaar en die is bezig met D1 drift kwalificaties ;)
Je wil met achterwielaandrijving in de sneeuw geen volle tractie op je achterbanden, in dat geval leg je rondom... dat zijn dus de mensen die met 4 kettingen rijden.

Heb je er maar twee doe je hier ZEER verstandig aan!

* RutgerM denkt dat de mensen die het hier denken te weten zelf met de pannen zullen staan... stuurlui wal verhaal ;)

• KappeNou
Je moet even vragen of iemand de foto wil posten van de vast zittende BMW's in Zoetermeer bij de snelweg..
Was iemand van hier.

KappeNou wijzigde deze reactie 19-10-2011 22:50 (9%)

>PC specs<

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
KappeNou schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:50:
Je moet even vragen of iemand de foto wil posten van de vast zittende BMW's in Zoetermeer bij de snelweg..
Was iemand van hier.
Daniel en Femme ?

Die foto is bekend, echter had je daar helemaal willen sturen... een achter wiel aangedreven auto duwt de voorkant erin.... en dan hebben het nog niet over het richting geven... sturen dus ;)

Verwijzen is leuk jongens... maar ervaring... jullie werken zeker thuis als het slecht weer is ? :9

• MadMarky
Man wat blaas jij steeds hoog van de toren zeg.
Sneeuwkettingen zijn niet bedoeld voor het maken van bochten, ook zijn ze niet bedoeld voor grip bij het remmen. Daar heb je eventueel winterbanden voor. Sneeuwkettingen zijn enkel bedoeld voor tractie in *trofgeroffel* sneeuw. Maargoed als je het beter weet dan de ANWB moet je het ook zelf weten.

En trouwens, je bent wel aan het grappen over sneeuw en thuiswerken maar zoek eens naar de foto's van Femme van (ik meen) vorig jaar.

• MrFl0ppY
RutgerM, moet jij mij eens vertellen wat je aan het sturen hebt als je geen grip hebt om vooruit te komen? Bijvoorbeeld heuvel op heb je gewoon grip nodig op de aangedreven wielen en met winterbanden heb je vervolgens voldoende grip om te sturen.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
RutgerM schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 23:05:
[...]

Die foto is bekend, echter had je daar helemaal willen sturen... een achter wiel aangedreven auto duwt de voorkant erin.... en dan hebben het nog niet over het richting geven... sturen dus ;)
Die voorkant komt juist omhoog als je gas geeft, hoewel dat effect er niet meer is als je griploos met een spinnend achterwiel in de sneeuw staat.

De tractie van de achterwielen is een veel groter probleem dan de grip van de voorwielen in de sneeuw, mede omdat de achterwielen vaak bredere banden hebben. Als ik problemen heb in de sneeuw is dat doorgaans niet omdat ik niet kan sturen maar omdat de achterwielen geen tractie hebben. Het is leuk voor de spielerij maar als je op tijd op je werk wil zijn is het lastig.

Rijden met een auto die veel meer grip heeft op de voorwielen dan op de achterwielen kan er bovendien voor zorgen dat de bestuurder geneigd is om harder een bocht in te gaan dan de achterbanden aankunnen. Een bestuurder die hier niet op is voorbereid zou wel eens ingehaald kunnen worden door zijn eigen auto (de achterzijde daarvan).

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
MrFl0ppY schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:07:
RutgerM, moet jij mij eens vertellen wat je aan het sturen hebt als je geen grip hebt om vooruit te komen? Bijvoorbeeld heuvel op heb je gewoon grip nodig op de aangedreven wielen en met winterbanden heb je vervolgens voldoende grip om te sturen.
Denk er maar eens aan hoe je met de meeste grip een berg op rijdt, en nee dat is niet zoveel mogelijk gas geven tot bovenin.

Gedoseerd gas geven op de juiste plek en vanaf waar.... maar het is redelijk kansloos om dat hier uit te leggen merk ik al omdat jullie overal al in en op hebben gereden :)
quote:
Femme schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:16:
[...]

Die voorkant komt juist omhoog als je gas geeft, hoewel dat effect er niet meer is als je griploos met een spinnend achterwiel in de sneeuw staat.

De tractie van de achterwielen is een veel groter probleem dan de grip van de voorwielen in de sneeuw, mede omdat de achterwielen vaak bredere banden hebben. Als ik problemen heb in de sneeuw is dat doorgaans niet omdat ik niet kan sturen maar omdat de achterwielen geen tractie hebben. Het is leuk voor de spielerij maar als je op tijd op je werk wil zijn is het lastig.

Rijden met een auto die veel meer grip heeft op de voorwielen dan op de achterwielen kan er bovendien voor zorgen dat de bestuurder geneigd is om harder een bocht in te gaan dan de achterbanden aankunnen. Een bestuurder die hier niet op is voorbereid zou wel eens ingehaald kunnen worden door zijn eigen auto (de achterzijde daarvan).
Blabla... het gaat er ook om dat je vooruit komt en enigzins op je plek kunt komen in die barre omstandigheden, niet om de optimale snelheid die jullie denken te kunnen behalen omdat je denkt te kunnen rijden...

Stap nu eens van het ideale idee af!!!

Laat ik het zo zeggen... toen jullie hier aan het ploeteren waren vorig jaar reed ik ruim 2500KM door dat weer in prima tijden en zonder problemen en kettingen in het buitenland (had ze wel mee). Dus vertel me niet dat ik niet weet waar ik het over heb....

Ben er nu klaar mee ;)

RutgerM wijzigde deze reactie 20-10-2011 10:25 (27%)

• Catch22
  • Laatst online: 23:55

Catch22

De ene is je moeder

Fijn hè, BMW O+

Ik hou er echt van!

Lief doen oke?

En de ander is je zus
Xbox360, PS3, G25, SRSeat, Pana P42S20, Epson TW450, ASUS t100, OnePlus One, BMW e34 520i '95, CX919, Vaporshark rDNA, Erl, Tobh, Cloupor clone
HET IS SOWIESO
@maxx0r

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:09
Daarom dat Audi ook veul beter is! Quattro jeweettog!

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:37

Kaasplank

Haenig an

quote:
EvaluationCopy schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:23:
Daarom dat Audi ook veul beter is! Quattro jeweettog!
Ja maar dan moet je natuurlijk wel een ketting om je stuur heen leggen. Wat heb je aan vierwielaandrijving als het koud is in de auto en je hebt geen grip op het stuur met je wollen handschoenen :z

wat een kuldiscussie. Als ik 2 kettingen zou hebben dan gingen ze om m'n achterwielen.
quote:
MrFl0ppY schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:29:
Of je laat RutgerM rijden, want die kan wel rijden in tegenstelling tot ons stervelingen :+.
_O-

Kaasplank wijzigde deze reactie 20-10-2011 10:30 (29%)

hoi

• Aries.Mu
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-12 11:55
Of je koopt een xDrive ;-)
Dan heb je tenminste nog een echte auto onder je kont als het op sturen aankomt :*)

Macbook Air 2012 | iPhone 5 | iPad Retina

• MrFl0ppY
Of je laat RutgerM rijden, want die kan wel rijden in tegenstelling tot ons stervelingen :+.

• KappeNou
Misschien is het wel beter dat hij de kettingen om de voorwielen zou leggen (staat hij stil en zijn wij veilig)

Maar idd zinlose discussie. Ik moet telkens aan Bill O'Reilly denken.. Ik weet niet wat het is :D

>PC specs<

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Nee want ik ben zo verstandig een 333 pk achterwielaandrijver in de sneeuw gewoon te laten staan en op quattro te vertrouwen :P Heb nog nooit vast gestaan :)

Sneeuwkettingen op de voorwielen bij een achterwielaandrijver, waar haal je het vandaan :D Volgens mij zit je ons gewoon te stangen en lach je je nu helemaal krom achter je pc vanwege al die figuren die er nog serieus op in gaan ook 8)7

• KappeNou
quote:
Daniel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:29:
[...]

Nee want ik ben zo verstandig een 333 pk achterwielaandrijver in de sneeuw gewoon te laten staan en op quattro te vertrouwen :P Heb nog nooit vast gestaan :)
Haha same here.
Afgelopen jaar te laat met die mega sneeuw de winterbanden laten monteren en dan gewoon zonder een probleem met 235 brede half versleten zomersloffen rondom zonder een enkel probleem sturen, remmen en heuvels op. Gewicht van 1750kg helpt daar ook wel een beetje bij ;)
En op weg naar je bestemming gewoon lekker grote gecontroleerde powerslides maken O-)

Stond er daarna lekker schoon >:) bij
fototje van vorig jaar. Toch fijn op dat moment quattro (of een X serie)

http://img560.imageshack.us/img560/8060/img00781q.jpg

KappeNou wijzigde deze reactie 20-10-2011 11:43 (23%)

>PC specs<

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:07

tdw

Amai seg!

http://www.quattroworld.com/wp-content/uploads/2009/12/quattro-ftw.jpg

>:)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
[...]

Sneeuwkettingen op de voorwielen bij een achterwielaandrijver, waar haal je het vandaan :D Volgens mij zit je ons gewoon te stangen en lach je je nu helemaal krom achter je pc vanwege al die figuren die er nog serieus op in gaan ook 8)7
Ik zou zeggen Google even.

Bij achterwiel aandrijvers wordt er sterk aangeraden om 4 kettingen te leggen of ze toch voor te leggen als je er maar twee hebt.

Je hebt ook nog iets als remmen, wat veel mensen NIET op de motor doen.

Dat Femme aangeeft dat je neus omhoog komt... ja lekker.. nog minder grip met een zware motor voorin... lekker onderstuur. En de kont die je voorbij komt omdat je meer grip hebt achter wil je ook niet. Overstuur dus eigenlijk... hoewel... eigenlijk niet zal de kenner weten.

Om meteen de AWD discussie maar vast om te halen... een AWD leg je NOOIT rondom als je op de weg rijdt, altijd voor omdat je wil sturen en remmen. Je zal zeggen; je AWD compenseert dat wel dus je kan ze dan beter voor leggen ipv achter en dus rondom hoeft sowiezo niet dus dan maar voor.

Wrong... als je AWD 100% grip heeft op alle wielen wat je met kettingen rondom dus gaat creëren trek je je tussenbak naar zijn gootje....

Je kan wel merken dat men hier af en toe sneeuw heeft... 4 kettingen zijn zeker te duur ;)

• KappeNou
quote:
RutgerM schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:00:
[...]

Wrong... als je AWD 100% grip heeft op alle wielen wat je met kettingen rondom dus gaat creëren trek je je tussenbak naar zijn gootje....
100% grip met kettingen in de sneeuw? 8)7 Right! jij wel! :Y)
Geen flame hoor. Maar heb jij überhaubt een rijbewijs?
quote:
[...]

Haha dat dacht ik eerst ook.
Maar ik heb serieus het idee dat hij denkt gelijk te hebben :D Bill O'Reilly V2.0

KappeNou wijzigde deze reactie 20-10-2011 14:10 (3%)

>PC specs<

• melcon
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:10
Je kan in elk geval niet zeggen dat hij snel opgeeft, ook al zijn al zijn argumenten al stuk voor stuk onderuit gehaald :P

• dj_raoul
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18:47
quote:

Ik zou zeggen Google even.

Bij achterwiel aandrijvers wordt er sterk aangeraden om 4 kettingen te leggen of ze toch voor te leggen als je er maar twee hebt.

Je hebt ook nog iets als remmen, wat veel mensen NIET op de motor doen.

Dat Femme aangeeft dat je neus omhoog komt... ja lekker.. nog minder grip met een zware motor voorin... lekker onderstuur. En de kont die je voorbij komt omdat je meer grip hebt achter wil je ook niet. Overstuur dus eigenlijk... hoewel... eigenlijk niet zal de kenner weten.
Remmen doe je met 4 wielen, gasgeven met 2. Daarom de sneeuwkettingen op de aangedreven wielen.

En de kont komt je juist niet voorbij als je achter meer grip hebt.

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
KappeNou schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:09:
[...]

100% grip met kettingen in de sneeuw? 8)7 Right! jij wel! :Y)
Geen flame hoor. Maar heb jij überhaubt een rijbewijs?
Duidelijk dat jij niets van techniek snapt, laat staan een (in elkaar gedraaide) tussenbak gezien hebt.

Waarom denk je dat je niet met kettingen zonder sneeuw mag rijden ? Nee je kettingen kunnen het prima hebben, je Diff in je bak (bij 2 wiel) alleen niet.

Kansloos een discussie met mensen die alleen instappen en denken te kunnen rijden :) Gas geven kunnen we allemaal ;)

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator WI

like.no.other

quote:
[...]

Ik weet niet wat jouw definitie is van '100%' grip, maar mijn aanname is dat '100% grip' normale grip betekent. Dat heb je in de zomer elk moment en daar heb ik nog geen tussenbak van kapot zien gaan. :P

Twitter - Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
Krisp schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:16:
[...]

Ik weet niet wat jouw definitie is van '100%' grip, maar mijn aanname is dat '100% grip' normale grip betekent. Dat heb je in de zomer elk moment en daar heb ik nog geen tussenbak van kapot zien gaan. :P
100% grip is 100%... je hebt nooit 100% grip op normale banden.

Niet kapot zien gaan ? Nou kijk de Volvo XC90, de oude V70 awd... allemaal problemen door grip. Hoe dat zo dan ? Profiel verschil op de banden, meer dan 2mm, is al voldoende.

Moet je nagaan als je dus met kettingen op droog wegdek gaat rijden en sturen, draaien... :)

• KappeNou
quote:
RutgerM schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:16:
[...]

Duidelijk dat jij niets van techniek snapt, laat staan een (in elkaar gedraaide) tussenbak gezien hebt.

Waarom denk je dat je niet met kettingen zonder sneeuw mag rijden ? Nee je kettingen kunnen het prima hebben, je Diff in je bak (bij 2 wiel) alleen niet.

Kansloos een discussie met mensen die alleen instappen en denken te kunnen rijden :) Gas geven kunnen we allemaal ;)
Klopt, op de HTS autotechniek leer je dat soort dingen ook niet. Maarja ik was niet slim genoeg voor de TU ;(

@melcon: True.. Misschien tijd om te ignoren :/
In het begin was het wel leuk, maar na een tijdje begint het vermoeiend te worden om met een leek te discuceren.

KappeNou wijzigde deze reactie 20-10-2011 14:23 (69%)

>PC specs<

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator WI

like.no.other

quote:
RutgerM schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:19:
[...]

100% grip is 100%... je hebt nooit 100% grip op normale banden.

Niet kapot zien gaan ? Nou kijk de Volvo XC90, de oude V70 awd... allemaal problemen door grip. Hoe dat zo dan ? Profiel verschil op de banden, meer dan 2mm, is al voldoende.

Moet je nagaan als je dus met kettingen op droog wegdek gaat rijden en sturen, draaien... :)
Bedoel je met '100% grip' een band die gelijke hoogte heeft? Oftewel: dat je vier dezelfde banden moet hebben in gelijke staat (zodat de straal hetzelfde is)? Dat is iets ander dan grip namelijk. :P

Edit: overigens snap ik dan nog niet waarom een AWD dan wel voor kettingen mag hebben, maar achter niet. Dat zou namelijk voor exact dezelfde problemen moeten zorgen (bron: HBO werktuigbouwkunde :P ).

Krisp wijzigde deze reactie 20-10-2011 14:25 (13%)

Twitter - Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• dj_raoul
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18:47
100% grip met sneeuwkettingen? No way! Die kettingen glijden wel... Anders misschien wel een geniaal idee voor de Formule 1 om met sneeuwkettingen te gaan rijden? :+

Waarom het niet mag? Wat denk je wat er met het wegdek gebeurt... ;)

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
dj_raoul schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:23:
100% grip met sneeuwkettingen? No way! Die kettingen glijden wel... Anders misschien wel een geniaal idee voor de Formule 1 om met sneeuwkettingen te gaan rijden? :+

Waarom het niet mag? Wat denk je wat er met het wegdek gebeurt... ;)
Grip/weerstand... Een ketting op die band kan dusdanig gaan wringen dat je problemen veroorzaakt. Doe dat eens over 4 wielen en je staat "vast". Je trekt hem er makkelijk doorheen maar er zijn toch zaken die niet mee kunnen geven en dat ook zeker niet van plan zijn.

Man... echt niemand die met die dingen rijdt hier blijkbaar :D

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator WI

like.no.other

quote:
RutgerM schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:25:
[...]

Grip/weerstand... Een ketting op die band kan dusdanig gaan wringen dat je problemen veroorzaakt. Doe dat eens over 4 wielen en je staat "vast". Je trekt hem er makkelijk doorheen maar er zijn toch zaken die niet mee kunnen geven en dat ook zeker niet van plan zijn.

Man... echt niemand die met die dingen rijdt hier blijkbaar :D
Dus de weerstand die de kettingen genereren zorgt ervoor dat je auto niet van zijn plaats komt? Dat is namelijk mijn definitie van weerstand: kracht - tegenkracht (oftewel: weerstand). Ik begrijp je gewoon niet, alhoewel ik oprecht mijn best probeer te doen. 100% grip, weerstand, wellicht kun je verduidelijken wat je bedoelt? :P

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
Krisp schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:21:
[...]

Bedoel je met '100% grip' een band die gelijke hoogte heeft? Oftewel: dat je vier dezelfde banden moet hebben in gelijke staat (zodat de straal hetzelfde is)? Dat is iets ander dan grip namelijk. :P

Edit: overigens snap ik dan nog niet waarom een AWD dan wel voor kettingen mag hebben, maar achter niet. Dat zou namelijk voor exact dezelfde problemen moeten zorgen (bron: HBO werktuigbouwkunde :P ).
Een meer verstelen band heeft op droog wegdek meer grip dan een band met meer profiel... zeker als ze warm worden... dat is het probleem.

Waarom je met een AWD wel voor mag rijden ? Op dezelfde as levert het opzich geen probleem op, hoewel Volvo dat wel eens had omdat de tussenbak op een dusdanige manier gekoppeld zit aan je voor/achter diff dat die tussenbak ook gaat werken op as-verschil.

Een AWD heeft alleen diagonaal problemen met dat grip probleem. Je mag ze wel achter leggen maar niet voor en achter. Als jij achter wil... prima... ik zou zeggen... lekker voor en beter sturen/remmen... achter heb je ook aandrijving die wel compenseert zonder kettingen.

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
Krisp schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:28:
[...]

Dus de weerstand die de kettingen genereren zorgt ervoor dat je auto niet van zijn plaats komt? Dat is namelijk mijn definitie van weerstand: kracht - tegenkracht (oftewel: weerstand). Ik begrijp je gewoon niet, alhoewel ik oprecht mijn best probeer te doen. 100% grip, weerstand, wellicht kun je verduidelijken wat je bedoelt? :P
Grip en weerstand gaan bij banden 100% samen, dat weet jij als technisch bouwkundige dan toch zeker wel ?

Ga daar maar eens over nadenken.

Anders gezegd... je gaat toch ook niet racen met een 100% sper ?

• JaymzHetfield
  • Laatst online: 15-12 22:56
quote:
Wow, ziet er super uit!

Metal up your ass

• A-Tray
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-12 13:19
quote:
Ziet er zeker mooi uit zeg! Voor mijn huidige Cooper heb ik een paar jaar in een einer mogen sturen, je gaat er veel plezier mee hebben hoop ik. Veel veilige kilometers dan maar!

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

• dj1981
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:52
Wat een lange discussie hier opeens over sneeuwkettingen...

Nou heb ik maar een 02-tje uit 74, zonder AWD of wat voor technische meuk danook, maar bedoelt RutgerM niet gewoon dat je in sommige auto's niet voor en achter sneeuwkettingen mag leggen ivm de afwezigheid van een derde differentieel (tussen voor en achteras). Bij auto's die dat hebben kan je dan natuurlijk de voorwielaandrijving uitschakelen, dus dan is het probleem weer opgelost. Of je monteert kettingen achter en schakelt de vooras in, moet in sneeuw wel kunnen.

Al die andere verhalen, over verschil in bandenprofiel etc is natuurlijk onzin. Tenzij je met de gouden koets onderweg bent, die heeft voor zover ik weet geen differentieel tussen beide achterwielen.

Als ik sneeuwkettingen had, dan zou ik ze om de achterwielen leggen btw.

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-12 21:18
De enkele keren dat ik met sneeuwkettingen reed, was dat om de aangedreven wielen. En 40km per uur was wat oncomfortabel. Het 'trilde een beetje'. Daarom zou ik nooit stuurproblemen verwachten. Je rijdt er simpelweg te traag voor. Er is een uitzondering. Als ik weet dat ik alleen heuveltje af ga in de sneeuw, dan ben ik geneigd mijn twee sneeuwkettingen om de voorwielen te leggen. En da's een situatie die ik in de praktijk tegen ben gekomen. We gingen zo'n 1000 meter naar beneden en wisten dat daar geen sneeuw meer lag.

Sowieso zijn sneeuwkettingen naar mijn mening in nederland overbodig. De dagen dat je ze nodig zou hebben, kan je vast ook wel vrij nemen of thuis werken...

• DuDePrOdUcTiOnS
Nou ja, ik weet niet of bij heuvelaf sneeuwkettingen op de vooras wel zo verstandig is ook.. Bij achterwielaandrijving, gladde weg en afremmen op de motor kunnen je achterwielen langzamer gaan draaien dan de voorwielen (als het echt glad is) en dan is het effect vergelijkbaar met het aantrekken van de handrem..

Sneeuwkettingen zijn idd 99% procent van de tijd dat er sneeuw ligt in Nederland overbodig, goede winterbanden moeten voldoende zijn..

DuDePrOdUcTiOnS wijzigde deze reactie 20-10-2011 16:49 (19%)

www.teamgenie.nl

• KappeNou
Als je geen ABS hebt lijkt het mij idd niet verstandig. ;) Met abs lijkt het me geen probleem.

>PC specs<

• DuDePrOdUcTiOnS
ABS doet daar helemaal niets mee hoor.. ;)

www.teamgenie.nl

• Mojo
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:54

Mojo

The Power Within

Om me ook eens te mengen in de AWD discussie.

Is hetgeen dat RutgerM bedoelt niet het volgende?

Stel: Alle 4 de wielen hebben kettingen. En alle 4 de banden hebben "100%" grip. Met 100% grip wordt bedoeld dat de kettingen niet zullen bewegen t.o.v. het asfalt. Stel je neemt nu een bocht. Dan gaan je binnenwielen anders draaien t.o.v. de buitenwielen. Dat is ook logisch. Dit is iets wat het differentieel ook oplost.

Nu is het echter zo, omdat alle wielen grip hebben, dat er tussen de twee binnen en dat ook tussen de twee buitenwielen geen verschil meer zit. En dat hierdoor het tussendifferentieel naar de zak gaat.

Nu weet ik niet of dat nou klopt of niet (klinkt ergens wel een beetje aannemelijk). :p

X-Life 16 Mojo's Blog

• DaFreakhead
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18-12 14:06
De essentie van een diff is juist dat je die verschillen kunt neutraliseren, lijkt me niet dat die daar niet tegen kan...

• _eXistenZ_
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-12 11:47
Nieuw standpunt:

RWD is SOWIESO beter dan AWD! Game on!

There is no replacement for displacement!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

quote:
Mojo schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:46:
Beter lijkt het me dat RutgerM even een paar links post waarin mensen die het wellicht helderder onder woorden kunnen brengen zijn standpunt(en) kracht bij zetten. Ik kan zo snel even geen nuttige links vinden, maar ben altijd bereid om te leren!
quote:
_eXistenZ_ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:23:
Nieuw standpunt:

RWD is SOWIESO beter dan AWD! Game on!
Uiteraard. Op auto's gewoon RWD. Woon je ergens waar je écht veel last hebt van sneeuw of modder dan koop je maar een sneeuwscooter of tractor. En die zijn allebei ook RWD! :D :P :+

spoiler:
Zo.....genoeg smileys?

zimbab wijzigde deze reactie 20-10-2011 18:33 (33%)

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

quote:
Om me ook eens te mengen in de AWD discussie.

Stel: Alle 4 de wielen hebben kettingen. En alle 4 de banden hebben "100%" grip. Met 100% grip wordt bedoeld dat de kettingen niet zullen bewegen t.o.v. het asfalt. Stel je neemt nu een bocht. Dan gaan je binnenwielen anders draaien t.o.v. de buitenwielen. Dat is ook logisch. Dit is iets wat het differentieel ook oplost.

Nu is het echter zo, omdat alle wielen grip hebben, dat er tussen de twee binnen en dat ook tussen de twee buitenwielen geen verschil meer zit. En dat hierdoor het tussendifferentieel naar de zak gaat.

Nu weet ik niet of dat nou klopt of niet (klinkt ergens wel een beetje aannemelijk). :p
Jij snapt het AWD verhaal tenminste :) +1 ;)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
RutgerM schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:20:
[...]

Blabla... het gaat er ook om dat je vooruit komt en enigzins op je plek kunt komen in die barre omstandigheden, niet om de optimale snelheid die jullie denken te kunnen behalen omdat je denkt te kunnen rijden...

Stap nu eens van het ideale idee af!!!
Het gaat mij ook om simpelweg beweging kunnen krijgen in je achterwielaangedreven voertuig en dan is mijn ervaring dat het grootste probleem toch echt de tractie is op de achterwielen. Nu zal het met sneeuwbanden (die je waarschijnlijk al hebt voordat de omstandigheden zo bar worden dat je sneeuwkettingen nodig hebt) wel wat minder erg zijn. Niet fatsoenlijk kunnen remmen (wat je voornamelijk doet op de voorwielen) is ook geen pretje.
quote:
Laat ik het zo zeggen... toen jullie hier aan het ploeteren waren vorig jaar reed ik ruim 2500KM door dat weer in prima tijden en zonder problemen en kettingen in het buitenland (had ze wel mee). Dus vertel me niet dat ik niet weet waar ik het over heb....
Dat geloof ik best. Sowieso zijn de omstandigheden alleen vergelijkbaar als je in dezelfde auto rijdt. 295 breed achter op zomerbanden is linke soep in de sneeuw. Dat andere automobilisten prima kunnen doorrijden op smalle zomerbandjes of winterbanden zegt niets over hoe ik de omstandigheden ervaar.

Ik moet ook op plekken komen waar nooit zout wordt gestrooid of sneeuw wordt geschoven (behalve door de aanwonenden). De sneeuw kan op kruisingen van wegen zo hoog liggen dat de bodemvrijheid van mijn 6er onvoldoende is. Ik geloof daarom ook niet in het nut van winterbanden onder de 6. Ik kan beter de trekker uit de schuur halen en daarmee naar de supermarkt gaan :P .

• RutgerM

RutgerM

exec(rm -rf /*);

Femme, ik snap je wel... jij komt inderdaad op die plekken waar ik ook kom... dus wij kijken wat anders tegen dat soort zaken aan. Het let me overigens niet om niet door te gaan, want had de auto... hoe vet hij ook mag zijn... maar geen auto moeten worden. Ik leef, dus die auto ook ;)

Je trekker verhaal kan ik me zeker in vinden, maar winterbanden wil je altijd zo smal mogelijk. Het ziet er niet uit, maar dan leg je er toch iets van 225 onder op staal... boeit jou dat :)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

quote:

Lijkt me een beetje rare gedachtengang. Het middendif lost dat prima op.
Een awd gaat toch ook niet stuk als je ermee op droog asfalt rijdt? En dan hebben alle banden nog meer grip dan met kettingen in de sneeuw.

Ik zie meer een probleem met alleen kettingen voor danwel alleen kettingen achter bij een AWD.
Je kan dan de situatie krijgen dat je op bijv de voorwielen langere tijd slip hebt (spin) terwijl de achterwielen dat niet hebben. (of dus vice versa)
Een torsen lsd kan dat wel aan, maar je hebt ook systemen met een conventioneel dif waar overheen een visco koppeling zit (VLSD). Die willen wel eens stuk gaan bij overmatig gebruik (net als bijv. een mx5 visco lsd). Een platendif kan wellicht hier ook oververhitten.
Deze situatie is namelijk analoog met bijv. alleen linksachter een ketting monteren op je m3. Zelf zou ik dat niet doen :)

mr_petit wijzigde deze reactie 20-10-2011 20:37 (5%)

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:13
quote:
Femme schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 19:22:
[...]

Het gaat mij ook om simpelweg beweging kunnen krijgen in je achterwielaangedreven voertuig en dan is mijn ervaring dat het grootste probleem toch echt de tractie is op de achterwielen. Nu zal het met sneeuwbanden (die je waarschijnlijk al hebt voordat de omstandigheden zo bar worden dat je sneeuwkettingen nodig hebt) wel wat minder erg zijn. Niet fatsoenlijk kunnen remmen (wat je voornamelijk doet op de voorwielen) is ook geen pretje.

[...]

Dat geloof ik best. Sowieso zijn de omstandigheden alleen vergelijkbaar als je in dezelfde auto rijdt. 295 breed achter op zomerbanden is linke soep in de sneeuw. Dat andere automobilisten prima kunnen doorrijden op smalle zomerbandjes of winterbanden zegt niets over hoe ik de omstandigheden ervaar.

Ik moet ook op plekken komen waar nooit zout wordt gestrooid of sneeuw wordt geschoven (behalve door de aanwonenden). De sneeuw kan op kruisingen van wegen zo hoog liggen dat de bodemvrijheid van mijn 6er onvoldoende is. Ik geloof daarom ook niet in het nut van winterbanden onder de 6. Ik kan beter de trekker uit de schuur halen en daarmee naar de supermarkt gaan :P .
En die is RWD!!!!! :o :+

K to the KillaZ

• Kaasplank
  • Laatst online: 17:37

Kaasplank

Haenig an

Mijn auto staat vandaag bij de garage voor de APK. Heb hem gevraagd eens extra te kijken naar de ophangrubbers aan de achterkant. Wou ze zelf nakijken en vervangen maar daar ga ik niet aan toe komen denk ik.

hoi

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

quote:
wheez50 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 16:40:
De enkele keren dat ik met sneeuwkettingen reed, was dat om de aangedreven wielen. En 40km per uur was wat oncomfortabel. Het 'trilde een beetje'. Daarom zou ik nooit stuurproblemen verwachten. Je rijdt er simpelweg te traag voor. Er is een uitzondering. Als ik weet dat ik alleen heuveltje af ga in de sneeuw, dan ben ik geneigd mijn twee sneeuwkettingen om de voorwielen te leggen. En da's een situatie die ik in de praktijk tegen ben gekomen. We gingen zo'n 1000 meter naar beneden en wisten dat daar geen sneeuw meer lag.

Sowieso zijn sneeuwkettingen naar mijn mening in nederland overbodig. De dagen dat je ze nodig zou hebben, kan je vast ook wel vrij nemen of thuis werken...
Zeker heuvel-af zou ik ze achter leggen, zelfs bij een voorwielaangedreven auto. Waarom? Als de achterkant grip verliest, gaat die je voorbij en spin je. Als je daalt, hebben kettingen om de achterbanden het effect van een anker, je creëert aan de achterkant een extra kracht tegen de rijrichting in. Die zorgt ervoor dat de auto rechtgetrokken wordt.

Internally processed, nutritionally-drained biological output happens

• 3p0x
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:27
quote:
Er bestaan al "sinds jaar en dag" bijna 4wd trekkers.... :+

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

quote:
deepbass909 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:50:
[...]

Zeker heuvel-af zou ik ze achter leggen, zelfs bij een voorwielaangedreven auto. Waarom? Als de achterkant grip verliest, gaat die je voorbij en spin je. Als je daalt, hebben kettingen om de achterbanden het effect van een anker, je creëert aan de achterkant een extra kracht tegen de rijrichting in. Die zorgt ervoor dat de auto rechtgetrokken wordt.
Bij een voorwielaangedreven auto zorgt de abs ervoor (ik ga er ff vanuit dat je dat hebt) dat je achter geen grip verliest bij remmen. Daarom bij fwd ook bij heuvel af de kettingen op de aangedreven wielen.

• zneek
  • Laatst online: 20-12 14:25

zneek

Ding doing doing

Label nieuwe 3 serie F30 328i?

@BMWGroup_NL
BMW Group Nederland @MartinSchepers Dank voor het tweeten van deze vraag. #forum De verwachting is dat de F30 328i een groen B label gaat krijgen. #webcare

http://twitter.com/#!/BMWGroup_NL/status/127381222895788032

Anchormen - Business flow, integratie en bigdata

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-12 21:18
quote:
mr_petit schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:57:
[...]

Bij een voorwielaangedreven auto zorgt de abs ervoor (ik ga er ff vanuit dat je dat hebt) dat je achter geen grip verliest bij remmen. Daarom bij fwd ook bij heuvel af de kettingen op de aangedreven wielen.
Over het algemeen blijft kettingen achterop bij de gemiddelde BMW het handigst. Ook in de afdaling. Er zijn alleen volgens mij uitzonderingen mogelijk. Afdaling in een sedan/coupe met grote motor betekent dat je motor bijna voor je voorwielen ligt. Achter heb je dus weinig druk. Dat merk je als je de handrem gebruikt en je auto reageert niet. Gebruik je de gewone rem (of stuur je heftig), verlies je de controle :)

Trouwens, ABS bij oudere auto's geeft geen enkele grip op sneeuw als je niet remt. De auto verliest gewoon te makkelijk de grip. Daar is de vrij simpele electronica niet op afgesteld, dus zelfs bij remmen doet het niet allemaal wat je zou verwachten. En van tractiecontrole (ASC-knopje bij mij) wordt geadviseerd het bij glad weer uit te zetten.

Daarnaast: met een touring heb je meer gewicht achter de voorwielen en dus iets meer druk achter... Dus daar gaan de kettingen eigenlijk altijd.

Geheel ander onderwerp: Al mijn dashboardlampjes doen het weer. Nog een boel kleine dingetjes te doen. Maar dat houdt een mens bezig. Binnenkort een oliebeurtje/koelvloeistofflush en EvaluationCopy's voormalige bmw is weer tiptop :)
Pagina: 1 ... 61 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True