Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Impulzer
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21-08 14:45
Bedankt voor de tip tomtommie, ik ga het proberen!

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

• fterheide
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-08 19:15
quote:
Impulzer schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:03:
[...]
Oke, frustratie is eruit. Ik wilde al een schakelaar halen maar was er nog niet aan toegekomen en ik dacht zo'n ledje dat gaat wel even mee. Heeft er iemand tips voor een goede voltmeter en hoe ik die eventueel aan kan sluiten (in de krat bouwen ;)) ?
Er zijn verschillende voltmeters verkrijgbaar, analoog, digitaal, met of zonder eigen stroomvoorziening etc.
De meest gangbare voor deze toepassing is de zogeheten 'Digital LCD Volt Meter'
http://www.lgglobal.net/ebay/tpschb/lgbp261gb.jpg

Meet 7 tot 20 volt gelijkspanning en heeft geen eigen voeding nodig. (Dus gewoon 2 draadjes met + en - op de accu aansluiten)
Verkrijgbaar op marktplaats, ebay, en verschillende andere websites.

• Fid3lity
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-09 11:14
Hier hebben we Vraag en Aanbod voor.

FeaR wijzigde deze reactie 10-08-2010 19:02 (93%)

Alternate, aftersales zijn ook van belang!

• Tii
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 06-08 16:07
quote:
Piet bel schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:00:
[...]

Check de post van mij, hierboven even :)
Bedankt voor de uitleg ;) Vind het wel een beetje jammer, want ik dacht een kant en klare voltmeter te hebben, maar dus niet... Achja dan ga ik nu maar even wat foto's van mn kratje maken (zonder voltmeter nog steeds :P)

• Impulzer
@fterheide, bedankt voor de info!
quote:
Blue-Tiger schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:35:Hier hebben we Vraag en Aanbod voor.
Dit soort offtopic posts zijn nodig.

FeaR wijzigde deze reactie 10-08-2010 19:07 (42%)

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

• Fid3lity
  • Laatst online: 01-09 11:14
quote:
Impulzer schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:13:
Dit soort offtopic posts zijn nodig.
Dat geldt ook voor dit soort opmerkingen...

FeaR wijzigde deze reactie 10-08-2010 19:07 (28%)

Alternate, aftersales zijn ook van belang!

• martijnDJO
  • Laatst online: 31-10-2010
Ik had een vraagje.
Ik zit nu in Italie en heb hier een mooie 12V 9AH accu gekocht.
Prima ding alleen gaat deze niet werken met de HkS 2.1
De HkS slaat af bij 11,4V en mijn accu komt in de gevarenzone bij 12,4V.
Nu is mij vertelt dat ik de weerstanden R1 En R2 moet aanpassen.
Klopt dat? En zoja met welke waardes?
Schema:
http://img193.imageshack.us/img193/2675/kratsafeversie21.png

• Termic
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12-07 15:50
Ik zet met een klein probleempje met m'n schakelaar.

Ik gebruik een 3-weg schakelaar

Aan1
Uit
Aan2

Nu wil ik dat bij stand 1 enkel de versterker aan gaat (en een groen indicatie lampje)
En bij stand 2 dat naast de versterker ook de ledverlichting onder de poef aan gaat.

Echter heb je, omdat je de versterker bij allebei de standen aan wilt hebben telkens een gesloten kring waardoor alles aan gaat en licht geeft ongeacht stand 1 of stand 2.

Nu werd mij verteld dat ik er een diode tussen kon plaatsen die de stroom vanaf n kant kan blokken. Waar moet ik die ertussen zetten en geeft dit geen stroomverlies of iets dergelijks?

http://www.partyservicepijnacker.nl ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

• Impulzer
Nog even een vraagje. Ik wil een voltmeter in m'n krat bouwen en een schakelaar maken om mijn accu uit en aan te zetten. Zouden jullie eens willen kijken of onderstaand schema dan klopt? Met name het gele deel (dat is nieuw, de rest heeft al gewerkt). Ik weet ook niet of je die voltmeter via de hKS moet aansluiten of direct op de versterker?

http://img710.imageshack.us/img710/792/schemak.jpg

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 11:51
Je hebt geen voeding... Voltmeter rechtstreeks op de accu of meteen achter de hKS. Als je hem op de accu zet kun je ook meten als de hKS uit staat, anders niet. Gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Die van mij zit achter de hKS maar dat heb ik gedaan omdat ik dan het voltage van de voeding ook kan meten.

• Impulzer
quote:
Japperrrr schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:19:
Je hebt geen voeding... Voltmeter rechtstreeks op de accu of meteen achter de hKS. Als je hem op de accu zet kun je ook meten als de hKS uit staat, anders niet. Gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Die van mij zit achter de hKS maar dat heb ik gedaan omdat ik dan het voltage van de voeding ook kan meten.
Bedoel je nu dat ik de voltmeter ook op de plek van de voeding kan doen...? Gaat mij er om of het schema zo klopt. Dus met een aan/uit knop n een voltmeter tussen de accu en de hKS.

• OxyDrokz
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-07 22:30
Zo heren, we zijn weer goed op niveau bezig! Goede zaken.

Ben terug van een paar weekjes kamp. Kist heeft gepresteerd, en goed ook! Draaiuren kan ik niet echt iets over zeggen, heb hem als het kon opgeladen om niet zonder prik te zitten. Hard gaat ie ook!
Als ik hem aan de ene kant van het veld neerzette kon ik 50 meter verderop nog meegenieten van erg goed geluid.

Net als de rest last van wat butsen en krassen, maar daar was ie ook voor gebouwd. Hij is alleen wel enigszins kromgetrokken door vochtigheid...

• Heinekenn
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 30-05-2011
Goedemiddag,
Ik heb ook een bierkratradio gemaakt, maar nu zit ik met een probleem. Na een aantal weken veel luisterplezier doet nu alleen de rechter speaker uitgang van de versterker (Marquant MCA 200) het nog. Uit de linker uitgang komt nog maar een heel zacht geluid. Het ligt niet aan de speakers of de bedrading, want dat heb ik gecontroleerd door aansluitingen te verwisselen. Alleen als ik het krat een klap geef werkt de linker uitgang af en toe, maar dat is natuurlijk waardeloos 8)7
Hoe kan dit en is het op te lossen?

Reageer aub

(PS: moet het led lampje op de versterker (IND) nou wel of niet branden? Bij mij brandt hij. Het is me niet echt duidelijk geworden in de topics. De een zegt dat het een indicatie is van dat de versterker aan staat en de ander zegt dat het brandt als er sprake is van overbelasting)

• lredev
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-08 22:38
quote:
Heinekenn schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:42:
Goedemiddag,
Ik heb ook een bierkratradio gemaakt, maar nu zit ik met een probleem. Na een aantal weken veel luisterplezier doet nu alleen de rechter speaker uitgang van de versterker (Marquant MCA 200) het nog. Uit de linker uitgang komt nog maar een heel zacht geluid. Het ligt niet aan de speakers of de bedrading, want dat heb ik gecontroleerd door aansluitingen te verwisselen. Alleen als ik het krat een klap geef werkt de linker uitgang af en toe, maar dat is natuurlijk waardeloos 8)7
Hoe kan dit en is het op te lossen?

Reageer aub

(PS: moet het led lampje op de versterker (IND) nou wel of niet branden? Bij mij brandt hij. Het is me niet echt duidelijk geworden in de topics. De een zegt dat het een indicatie is van dat de versterker aan staat en de ander zegt dat het brandt als er sprake is van overbelasting)
Als je de bon nog hebt gewoon terug naar de kijkshop. Die marquant troep spullen gaan altijd snel stuk. Als je geluk hebt binnen de garantieperiode. Lampje moet aan zijn inderdaad als de versterker aan is.

Voor wat betreft voltmeters, ze zijn ook op kratradio.nl verkrijgbaar als men ebay te lang vindt duren.

lredev wijzigde deze reactie 10-08-2010 17:27 (5%)

• Japperrrr

• fterheide
quote:
Super nice! :9~
Welke versterker gebruik je?

fterheide wijzigde deze reactie 10-08-2010 18:48 (6%)

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01-09 09:23

Bartske

Valar Morghulis

quote:
Heel mooi! Heb je ook nog wat pics van de krat bij licht?

Ik ben zelf ook van plan een krat te gaan maken, ik ben niet zo'n doe het zelf-er en elektronica expert dus het zal voor mij een leerzame ervaring worden. Hierbij alvast een paar vraagjes:
- Ik wilde eerst voor zo'n TA2024 gaan, maar toen zei mn vader dat hij nog een oude autoradio had liggen. Die heb ik dus even van zolder gehaald en bekeken, maar deze heeft alleen nog zo'n cassette ingang (en radio dan). Is het voor zo iemand als ik mogelijk (en is het berhaupt mogelijk) om bijv 2 draadjes op de versterker zelf aan te sluiten zodat ik er zo'n cinch aansluiting op kan maken? Bij de in en uitgangen op de radio zelf (in de handleiding) zag ik alleen stroom, aarde en luidsprekeruitgangen staan. Ook kwam ik deze nog tegen, heeft iemand hier ervaring mee?
- Over luidsprekers, ik zocht op marktplaats en kwam daar een bedrijfje tegen wat speakers vrij goedkoop aanbiedt. Mijn oog viel op speakers van Shark, weet iemand of dit een betrouwbaar merk is? Ik vond deze voor maar 23 euro:

Specificaties:

-Max. vermogen: 600 Watt
-RMS vermogen: 100 Watt
-Coaxial 2-weg luidspeaker
-Frequentiebereik: 65 Hz - 22 kHz
-Gevoeligheid: 90 dB
-Diameter: 13 cm
-Incl. alle bevestigings materialen

Lijkt me toch niet slecht voor speakers van 100 watt.

Ik kwam bij andere speakers vooral het verschil tussen 3 weg en 2 weg coaxial tegen, kan iemand mij het verschil uitleggen? Ik wordt niet echt wijs door te zoeken in dit topic en op google http://www.wisegeek.com/what-are-coaxial-speakers.htm

"A tale is never so good that beer won't make it better."

• Japperrrr
Speakers moet je zoeken in de prijsklasse 50,- tot 100,-. Voor minder heb je echt geen fatsoenlijke speakers. Gezien je budget kun je het beste gaan voor een 2024 met hKS en een voeding.

• Japperrrr
quote:
fterheide schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:47:
[...]

Super nice! :9~
Welke versterker gebruik je?
Pioneer DEH-4200SD

• Termic
Shark valt een beetje onder de categorie marquant en SPL, sommige vinden dat voldoende klinken maar naar mijn idee is het net even te goedkoop gemaakt.

• pythagorasABC
  • Laatst online: 00:29
Hierbij mijn schema:
http://i33.tinypic.com/ehal5e.gif

Klopt deze helemaal? De rode draad naar de Voltage Watcher gaat naar de +15 Volt van de simpele spanningsbewaker, en de zwarte gaat naar de plaats waar "P" staat.
EDIT:
Er zit maar n switch in, waarmee je beide schakelaars tegelijk om laat slaan. (DPDT)
Je kunt op het plaatje klikken voor een duidelijker overzicht.

pythagorasABC wijzigde deze reactie 10-08-2010 22:37 (21%)

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• fterheide
Ik heb ooit Pioneer TS-G1301 speakers gekocht voor 45, nooit spijt van gehad, super geluid en goede basweergave. (13cm, 25 watt RMS, 93dB gevoeligheid, 2 weg)
Bezuinig nooit niet op de speakers :+

• lredev
quote:
Wat een takkeherrie man! Als ik dat had geweten had ik je nooit geholpen :+ Zonder gekheid: Je kistje is erg mooi geworden en je filmplje illustreert in ieder geval dat er een boel geluid uit kan komen. Nu nog even proberen met muziek ;)
quote:
fterheide schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:50:
Ik heb ooit Pioneer TS-G1301 speakers gekocht voor 45, nooit spijt van gehad, super geluid en goede basweergave. (13cm, 25 watt RMS, 93dB gevoeligheid, 2 weg)
Bezuinig nooit niet op de speakers :+
+1
quote:
Japperrrr schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:31:
Speakers moet je zoeken in de prijsklasse 50,- tot 100,-. Voor minder heb je echt geen fatsoenlijke speakers. Gezien je budget kun je het beste gaan voor een 2024 met hKS en een voeding.
+1
quote:
Termic schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:47:
Shark valt een beetje onder de categorie marquant en SPL, sommige vinden dat voldoende klinken maar naar mijn idee is het net even te goedkoop gemaakt.
+1

Tenzij je probeer de stofdeeltjes uit je huis te jagen zoals jappper, dan volstaat marquant :D Nee ook de ranzigste terrorcore klinkt beter uit fatsoenlijke speakers.

Wat wel een gevaar is met muziek uit dat genre is dat je slecht kan horen over de versterker overstuurt raakt, vervorming wordt door velen dan ervaren als "vette bas", dan is het helemaal zinnig niet te goedkope spullen te gebruiken omdat die eerder stukgaan, aan de andere kant ook kwaliteitsspeakers kan je makkelijk slopen met een vervormd signaal. Probeer dus in ieder geval goed te luisteren of je versterker niet vervormd.

lredev wijzigde deze reactie 10-08-2010 22:19 (72%)

• Japperrrr
Haha ik maak wel goede reclame h ;)

Een filmpje met 'muziek' heb ik wel al gemaakt, moet het alleen nog even uploaden. Kun je me je rekeningnummer even mailen? Dan maak ik die 2,- over.

• HydraZ
  • Laatst online: 17-07 12:19
Ik heb ff een nieuw schema gemaakt met een verandering. Ik wil graag twee aansluitpunten voor de lader. Daarom dit schema:
http://i36.tinypic.com/30mpz47.png
Is dit schema goed?
Groetjes.

PS: Volgens mij is het schema wel goed maar ik moet het zeker weten omdat ik niet een onderdeel wil verneuken door iets doms als kortsluiting ofzo.

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Wat is dan een beter merk om speakers van te kopen? zoiets bijvoorbeeld?

• fterheide
quote:
HydraZ schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:33:
Ik heb ff een nieuw schema gemaakt met een verandering. Ik wil graag twee aansluitpunten voor de lader. Daarom dit schema:
[afbeelding]
Is dit schema goed?
Groetjes.

PS: Volgens mij is het schema wel goed maar ik moet het zeker weten omdat ik niet een onderdeel wil verneuken door iets doms als kortsluiting ofzo.
Als ik je schema goed begrijp, dan schakel je met je schakelaar de accu met de versterker, of de accu met de oplader, correct aangesloten. (wel opletten dat de schakelaar ook stromen tot 3 ampere DC toestaat en dat je de pootjes goed verbind) Voor de zekerheid kun je altijd nog een zekering of diode aan de schakeling toevoegen. Uit eigen ervaring weet ik dat een zekering echt handig is, zelfs in de meest simpele schakeling ;)

• fterheide
quote:
Bartske schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:38:
Specificaties zien er netjes uit, alleen is mij de diameter onduidelijk: in de titel staat 13cm, maar in de specificaties staat 10cm. (even controleren op de site van JBL)
Voor de rest is dit een aanrader voor een kratradio/radiokist.

• DrumandBass
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-08 12:12

DrumandBass

Less is more!

Na een paar uren knutselen is mijn "Valve sound system ver 1.0" klaar.
http://img97.imageshack.us/img97/9374/cimg1125copy.jpg

http://img717.imageshack.us/img717/3179/cimg1127copy.jpg

Ta2024 met mod, 7A nimh accu, voltmetertje, laad aansluiting kan ook worden gebruikt voor een externe accu mocht dat nodig zijn. Dls 962 speakers klinken nog verassend ondanks dat er nul ruimte in de kistje zit, aangezien de filters er ook nog bij zitten. :P
Maar het gaat echt belachelijk hard voor zo'n klein versterkertje, op een meter of 2 meet ik nog 100dB...

Volgende week is het zijn/haar vuurdoop op Pukkelpop ben benieuwd hoe lang het allemaal meegaat. :)

Macbook Pro Uni 15"

• Japperrrr
quote:
Bartske schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:38:
Je moet een beetje de juiste verhouding vinden tussen specificaties en prijs. En een grotere diameter geeft over het algemeen een betere bass.

• Ramboisapussy
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 03-10-2010
Vandaag eindelijk ook maar eens begonnen met de kistradio, hij wordt gemaakt uit 18mm MDF:

http://img842.imageshack.us/img842/4007/foto0257i.jpg
(sorry voor op de kop ik vind het te laat om rechtop te zetten).
In de kleine gaatjes komen nog de tweetertjes die je op de onderste foto ook ziet liggen.

http://img293.imageshack.us/img293/3160/foto0258c.jpg

http://img517.imageshack.us/img517/6189/foto0259r.jpg
7ah accu, 1x TA2024 modded, 1x Basetech miniversterker en 2 Crossover Networks van Pioneer.
hier komt nog een voltmeter, aan/uit schakelaar, voeding en schakelaar voeding/accu bij.

Er komen nog wieltjes en een handvat aan de kist, zodat we hem overal naartoe kunnen rijden, en aan de achterkant komt het bedieningspaneel met de voltmeter, jack ingang etc.

Morgen gaan we hem in de grondverf zetten en de elektronica solderen.

• martijnDJO
  • Laatst online: 31-10-2010
quote:
Ik had een vraagje.
Ik zit nu in Italie en heb hier een mooie 12V 9AH accu gekocht.
Prima ding alleen gaat deze niet werken met de HkS 2.1
De HkS slaat af bij 11,4V en mijn accu komt in de gevarenzone bij 12,4V.
Nu is mij vertelt dat ik de weerstanden R1 En R2 moet aanpassen.
Klopt dat? En zoja met welke waardes?
Schema:
http://img193.imageshack.us/img193/2675/kratsafeversie21.png
Niemand?

• lredev
quote:
DrumandBass schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:44:
Na een paar uren knutselen is mijn "Valve sound system ver 1.0" klaar.
[afbeelding]

[afbeelding]

Ta2024 met mod, 7A nimh accu, voltmetertje, laad aansluiting kan ook worden gebruikt voor een externe accu mocht dat nodig zijn. Dls 962 speakers klinken nog verassend ondanks dat er nul ruimte in de kistje zit, aangezien de filters er ook nog bij zitten. :P
Maar het gaat echt belachelijk hard voor zo'n klein versterkertje, op een meter of 2 meet ik nog 100dB...

Volgende week is het zijn/haar vuurdoop op Pukkelpop ben benieuwd hoe lang het allemaal meegaat. :)
Erg leuk gedaan, alleen wel nog even iets van grills toepassen om je speakers wat te beschermen.
quote:
Ramboisapussy schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 02:37:
Vandaag eindelijk ook maar eens begonnen met de kistradio, hij wordt gemaakt uit 18mm MDF:

[afbeelding]
(sorry voor op de kop ik vind het te laat om rechtop te zetten).
In de kleine gaatjes komen nog de tweetertjes die je op de onderste foto ook ziet liggen.

[afbeelding]

[afbeelding]
7ah accu, 1x TA2024 modded, 1x Basetech miniversterker en 2 Crossover Networks van Pioneer.
hier komt nog een voltmeter, aan/uit schakelaar, voeding en schakelaar voeding/accu bij.

Er komen nog wieltjes en een handvat aan de kist, zodat we hem overal naartoe kunnen rijden, en aan de achterkant komt het bedieningspaneel met de voltmeter, jack ingang etc.

Morgen gaan we hem in de grondverf zetten en de elektronica solderen.
Is dat dan een dubbelspoelswoofer of is dat basetech dingetje gebridged? Hoe heb je overigens het kanaal voor de woofer gescheiden?

• HydraZ
quote:
fterheide schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:41:
[...]
Voor de zekerheid kun je altijd nog een zekering of diode aan de schakeling toevoegen. Uit eigen ervaring weet ik dat een zekering echt handig is, zelfs in de meest simpele schakeling ;)
Ok, waar zou ik die zekering moeten plaatsen?
Groetjes.

• fterheide
quote:
HydraZ schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:26:
[...]

Ok, waar zou ik die zekering moeten plaatsen?
Groetjes.
Er word aangeraden de zekering ( afhankelijk van je versterker, 2 of 5 ampere) direct na de + pool van je accu (voeding) te zetten.

• basdejongg
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-08 17:00
Hola allemaal,

sinds een tijdje heb ik mijn kratradio ook af( zie filmpje)
echter ben ik niet tevreden over de kwaliteit van het geluid als dit wat harder staat, het word vervormd en klinkt slecht, echter ben ik er niet achter wat ik verkeerd heb gedaan...

krat
ta2024
2x60watt boxen(10rms)
2x500watt boxen
2x 12v,7ah gelaccu
wat schakelaartjes aansluitingen en zekeringen...

verder is het krat aan de binnenkant niet gedempt met wattenspul enzo, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo veel beter is, of denk ik hier weer verkeerd?

graag reacties aub.

groet
bas
YouTube: ‪Bierkrat-radio‬‎

• fterheide
quote:
basdejongg schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:46:
Hola allemaal,

sinds een tijdje heb ik mijn kratradio ook af( zie filmpje)
echter ben ik niet tevreden over de kwaliteit van het geluid als dit wat harder staat, het word vervormd en klinkt slecht, echter ben ik er niet achter wat ik verkeerd heb gedaan...

krat
ta2024
2x60watt boxen(10rms)
2x500watt boxen
2x 12v,7ah gelaccu
wat schakelaartjes aansluitingen en zekeringen...

verder is het krat aan de binnenkant niet gedempt met wattenspul enzo, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo veel beter is, of denk ik hier weer verkeerd?

graag reacties aub.

groet
bas
YouTube: ‪Bierkrat-radio‬‎
De TA2024 is een 2-kanaals versterker en in je setup zie ik 4 speakers staan, hoe heb je dit precies aangesloten? De belasting per kanaal van een TA2024 mag niet groter dan 4 ohm zijn.
Ten tweede, als die 60 watt boxen maar 10 watt RMS kunnen hebben dan zijn ze te zwak voor een TA2024, want die kan zeker 15 watt RMS leveren. Zeker als je die aangesloten hebt op een Laptop, want die heeft een zeer hoog uitgangssignaal.
Samengevat, als je alleen de TA2024 probeert op de 2*500 watt boxen, is het dan beter?

• basdejongg
quote:
fterheide schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:59:
[...]

De TA2024 is een 2-kanaals versterker en in je setup zie ik 4 speakers staan, hoe heb je dit precies aangesloten? De belasting per kanaal van een TA2024 mag niet groter dan 4 ohm zijn.
Ten tweede, als die 60 watt boxen maar 10 watt RMS kunnen hebben dan zijn ze te zwak voor een TA2024, want die kan zeker 15 watt RMS leveren. Zeker als je die aangesloten hebt op een Laptop, want die heeft een zeer hoog uitgangssignaal.
Samengevat, als je alleen de TA2024 probeert op de 2*500 watt boxen, is het dan beter?
ik heb gewoon onder dezelfde schroef zowel een kleine als grote rechter box aangesloten.
kan het zijn dat die ohm de vervorming veroorzaakt enkel als de krat hard gezet word?

als ik met de schakelaar de kleine boxen uitschakel, is er geen verschil in vervorming, enkel dat de 2 kleine boxen veel harder klinken dan de grote boxen.

Gr

• fterheide
quote:
basdejongg schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:17:
[...]

ik heb gewoon onder dezelfde schroef zowel een kleine als grote rechter box aangesloten.
kan het zijn dat die ohm de vervorming veroorzaakt enkel als de krat hard gezet word?

als ik met de schakelaar de kleine boxen uitschakel, is er geen verschil in vervorming, enkel dat de 2 kleine boxen veel harder klinken dan de grote boxen.

Gr
Je hebt de speakers dus parallel aangesloten op de versterker.... dan wordt de weerstand verlaagt (correct me if im wrong)
Hoeveel Ohm (impedantie) zijn de speakers? (4 ohm per kanaal op een TA2024 is de regel)

• pythagorasABC
Op mijn vorige plaatje was ik vergeten de aansluitingen voor mp3/laptop weer te geven.
Hierbij mijn definitieve schakeling:
http://i33.tinypic.com/1078cbn.gif
Je kunt erop klikken voor een duidelijker overzicht.
"Voltage Watcher" is de simpele spanningsbewaker, waarbij de +15 Volt het rode draadje is, en de draad bij de groene LED is de zwarte(aarde). Zie link.
Ik ben vrijwel zeker dat de schakeling klopt. Ik twijfel alleen nog over de simpele spanningsbewaker, en of de inputs zo geschakeld kunnen worden.

• lredev
quote:
basdejongg schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:17:
[...]

Ja, Want pas bij een hoger volume gaat de ta2024 chip tegen zijn maximum werken. Omdat jij door de parallele aansluiting de effectieve impedant hebt verlaagd naar 2 Ohm i.p.v. de voorgeschreven 4 Ohm raakt de versterker eerder overbelast.
quote:

Gr
Het blijft een beetje giswerk als je niet de specificaties van je luidsprekers geeft en een schame van hoe het exact is aangelsoten maar grote kans dat je boxen het gewoon niet aankunnen of al opgeblazen zijn of gewoon van dramatische kwaliteit ;)

Verder zijn er nog als mogelijke oorzaken van slecht geluid:
Verkeerde polariteit (alle gebruikte luidsprekers moeten in de zelfde fase staan ergo: tegelijk naar buiten en binnen bewegen), slechte demping, slappe constructie, verkeerde baspoort (luchtgaten die als baspoort fungeren maar niet goed getuned zijn, passieve radiator werking van de niet aangesloten boxen, en er zijn er vast nog meer die ik vergeet.

EDIT na het zien van je filmpje:
1. Mag ik aannemen dat de deksel er niet gewoon los opligt, maar stevig gemonteerd zit?
2. Die grote luidsprekers zouden maar zo een erg slechte kwaliteit kunnen zijn met een laag rendement.
3. Die grote luidsprekers zouden ook wel eens "uit fase" kunnen staan. Draai de polariteit van 1 speaker eens om en kijk of het beter klinkt (dit alles zonder de kleine luidsprekers te laten spelen
)
quote:
pythagorasABC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:58:
Op mijn vorige plaatje was ik vergeten de aansluitingen voor mp3/laptop weer te geven.
Hierbij mijn definitieve schakeling:
[afbeelding]
Je kunt erop klikken voor een duidelijker overzicht.
"Voltage Watcher" is de simpele spanningsbewaker, waarbij de +15 Volt het rode draadje is, en de draad bij de groene LED is de zwarte(aarde). Zie link.
Ik ben vrijwel zeker dat de schakeling klopt. Ik twijfel alleen nog over de simpele spanningsbewaker, en of de inputs zo geschakeld kunnen worden.
De inputs gaan prima werken zo, alleen niet tegelijkertijd gebruiken :P

De spanningsbewaker is ook zo prima in orde. Die zal dus aan zijn als de versterker op accu speelt en uit als de accu aan het laden is. Zo fungeren de spanningsbewakerleds tevens als power-on indicatie.

lredev wijzigde deze reactie 11-08-2010 14:40 (38%)

• pythagorasABC
quote:
lredev schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:30:

[...]

De spanningsbewaker is ook zo prima in orde. Die zal dus aan zijn als de versterker op accu speelt en uit als de accu aan het laden is. Zo fungeren de spanningsbewakerleds tevens als power-on indicatie.
Ik was niet van plan om de inputs tegelijkertijd te gebruiken, maar kan dat kwaad? Ik zou denken dat je simpelweg twee liedjes door elkaar hoort.
De leds als power-on indicatie waren ook inderdaad zo bedoeld, bovendien verbruiken ze zo geen stroom van de accu als deze uit staat. De lader verbruikt geen stroom van de accu, als deze niet aangesloten is op het lichtnet toch?

• lars019
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 17-08 19:11
Werkt een druppellader nog goed als je tussen de accu en de lader een diode hebt zitten?
Want komt regelmatig voor als mijn krat door andere mensen gebruikt wordt, dat ze de 3,5mm-jackplug per ongeluk in de aansluiting voor de oplader duwen.
Waardoor de accu zich kortsluit en de zekering eruit vliegt, met een diode kan dit opgelost worden.
Maar laad de accu dan nog wel helemaal goed op, aangezien er over de diode ook een bepaalde spanning komt te staan?

• Japperrrr
Nu eens met andere muziek :+

• Denniz69
  • Laatst online: 17-08 11:12
quote:
lars019 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:50:
Werkt een druppellader nog goed als je tussen de accu en de lader een diode hebt zitten?
Want komt regelmatig voor als mijn krat door andere mensen gebruikt wordt, dat ze de 3,5mm-jackplug per ongeluk in de aansluiting voor de oplader duwen.
Waardoor de accu zich kortsluit en de zekering eruit vliegt, met een diode kan dit opgelost worden.
Maar laad de accu dan nog wel helemaal goed op, aangezien er over de diode ook een bepaalde spanning komt te staan?
Een gebruikelijke diode heeft een spanningsval van 0.6 - 0.7 Volt, oftewel je laadspanning wordt waarschijnlijk te laag. Een Schottkydiode daarentegen heeft slechts een spanningsval van maximaal 0.2 Volt, dit is nog te overzien. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Diode.

• Jansmaa
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-07-2011
Ik wil een tulp aansluiting (rca) aan mijn mp3-module monteren, nu heb ik hiervoor een bestaand tulp kabeltje gestript, heeft iemand enig idee of ik de module nu aan de rood en wit omhulsde kabeltjes moet verbinden of juist aan de dikkere kabeltjes die daar tegenaan liggen. (klinkt nogal vaag, maar denk dat de kenners het wel snappen)

• pythagorasABC
Wat bedoel je met een mp3-module? En is de tulpaansluiting die je gaat gebruiken mannelijk of vrouwelijk? Als het goed is moeten er uit een tulpstekker gewoon twee kabeltjes komen volgens mij.

• Jansmaa
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-07-2011
quote:
pythagorasABC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:16:
Wat bedoel je met een mp3-module? En is de tulpaansluiting die je gaat gebruiken mannelijk of vrouwelijk? Als het goed is moeten er uit een tulpstekker gewoon twee kabeltjes komen volgens mij.
Een module zoals ook verkocht op kratradio.nl (http://www.kratradio.nl/products-page/mp3-spelers/)
De tulp aansluiting is mannelijk, maar per stekker heb ik een met plastic omhuld kabeltje en een bloot.
En van die twee is bedoeld als aarde, de vraag is dus eigenlijk welke?

• Denniz69
quote:
Jansmaa schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:59:
Ik wil een tulp aansluiting (rca) aan mijn mp3-module monteren, nu heb ik hiervoor een bestaand tulp kabeltje gestript, heeft iemand enig idee of ik de module nu aan de rood en wit omhulsde kabeltjes moet verbinden of juist aan de dikkere kabeltjes die daar tegenaan liggen. (klinkt nogal vaag, maar denk dat de kenners het wel snappen)
Als het goed is heb je een 3 polige stekker met rood, geel en zwart gekleurde draden daaraan. Deze moet in de AUX ingang op het bordje. Hierbij is rood het rechterkanaal, geel het linkerkanaal en zwart de GND. Hiermee sluit je twee tulp/cinch/rca connectors aan(1 voor rechterkanaal, 1 voor linkerkanaal), de GND is dus gedeeld.

• HydraZ
W0000t, had een (*&%!@*&@*#) kortsluiting :S. Dus dat wordt een nieuwe versterker bestellen :(
Gelukkig is alles behalve de versterker nog gespaard...

• Michel5128
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 01-09 09:46
quote:
pythagorasABC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:10:
[...]

Ik was niet van plan om de inputs tegelijkertijd te gebruiken, maar kan dat kwaad? Ik zou denken dat je simpelweg twee liedjes door elkaar hoort.
De leds als power-on indicatie waren ook inderdaad zo bedoeld, bovendien verbruiken ze zo geen stroom van de accu als deze uit staat. De lader verbruikt geen stroom van de accu, als deze niet aangesloten is op het lichtnet toch?
Het is niet goed twee inputs tegelijk te gebruiken. De twee geluidsbronnen gaan elkaar dan namelijk weerstand bieden, waardoor deze stuk kan gaan. En als een lader niet in het stopcontact zit, maar wel aangesloten is op de accu verbruikt deze vaak wel stroom! Pas hier dus mee op. Het beste is om een schakelaar tussen je accu te maken om deze helemaal af te sluiten.
quote:
lars019 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:50:
Ik heb het sinds kort zo gedaan, maar nog geen tijd gehad om uitbundig te testen. Accu laadt wel gewoon op, maar het kan zijn dat deze niet voor 100% wordt geladen. (hoewel een volle accu na afkoppelen snel terugloopt naar 13,2v en daarna langzaam naar 12,6v, die 13,8v min de spanningsval van 0,6v ligt op hetzelfde niveau)
quote:
Jansmaa schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:59:
De kern is altijd het signaal, de omhulsel is de (gedeelde) ground.

• pythagorasABC
quote:
Michel5128 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:16:
[...]

Het is niet goed twee inputs tegelijk te gebruiken. De twee geluidsbronnen gaan elkaar dan namelijk weerstand bieden, waardoor deze stuk kan gaan. En als een lader niet in het stopcontact zit, maar wel aangesloten is op de accu verbruikt deze vaak wel stroom! Pas hier dus mee op. Het beste is om een schakelaar tussen je accu te maken om deze helemaal af te sluiten.
Ok, bedankt voor de uitleg! Dan ga ik hem denk maar zo maken:
http://i34.tinypic.com/vhclt4.gif
Al kan ik de schakelaar natuurlijk ook direct na de accu doen.

• Robbertt
  • Laatst online: 26-02 20:13
quote:
wat voor verlichting heb je gebruikt? ziet er goed uit

• Mc55
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:20
Ik heb vandaag een spanningsbewaker gemaakt. Maar nu zit ik met een probleem, hoe moet ik de omslagpunt bepalen?

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16-08 15:01

tomtommie

Alaaf!

quote:
Mc55 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:29:
Ik heb vandaag een spanningsbewaker gemaakt. Maar nu zit ik met een probleem, hoe moet ik de omslagpunt bepalen?
Haha dat probleem had ik ook! Toevallig had ik nog een oude accu liggen die op 11,4V stond en dus kon ik hem daarop afstellen.
Anders moet je je huidige accu maar een aantal keer gebruiken zodat je accu leeg raakt en hem dan afstellen.

Ik vond die spanningsbewaker overigens niet heel relaxt, bereik lag me veel te laag en was erg onnauwkeurig...

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

quote:
pythagorasABC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:01:
[...]

Ok, bedankt voor de uitleg! Dan ga ik hem denk maar zo maken:
[afbeelding]
Al kan ik de schakelaar natuurlijk ook direct na de accu doen.
Als charger gebruik je een druppellader neem ik aan, maak je daar een connector voor aan de zijkant van je kist dan ofzo? (het is meer een vraag voor mn eigen kist). Want zo'n druppellader zet je normaal toch direct op je accu?

• lredev
quote:
Mc55 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:29:
Je kan een paar diodes kopen en met wat weerstanden frutselen tot je die spanning vanaf je accu meet.

Of gewoon je accu ontladen door muziek te draaien en in de gaten houden met een multimeter.

lredev wijzigde deze reactie 12-08-2010 00:34 (12%)

• De_Boorr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-05-2012

De_Boorr

PSN: Deboorr

quote:
tomtommie schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 16:16:
Vanmiddag terug gekomen van Solar. Geniaal feestje, mede mogelijk gemaakt door mijn kistje!
Goede afterparty mee gebouwd waar een flinke hoeveelheid mensen van mee hebben mogen genieten!

Helaas was de beveiliging op dag 3 er minder gelukkig mee en moest ik het volume fors verlagen of ze namen hem in beslag... (het was welliswaar 2 uur in de nacht, maar toch!)

Op wat deuken en krassen na heeft alles het goed uitgehouden en doet de accu het nog altijd! Kortom missie geslaagd, want 3/4 dagen kunnen knallen was het doel. Bovendien mogen er dan wel kleine speakertjes in zitten, de decibelmeter stond op 95 vanaf een metertje of 2.

Op naar het volgende feestje!
Hey Tom,

Waar stond je op Solar?? Mijn kratradiotje werd ook errug gewaardeerd. Wat een geniaal feest trouwens :D Volgend jaar deel 3!

• Japperrrr
quote:
Robbertt schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:29:
[...]

wat voor verlichting heb je gebruikt? ziet er goed uit
Een LED-strip van dealextreme die ik doormidden heb geknipt zodat ik er twee heb :p

• basdejongg
quote:
lredev schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:30:
[...]

Ja, Want pas bij een hoger volume gaat de ta2024 chip tegen zijn maximum werken. Omdat jij door de parallele aansluiting de effectieve impedant hebt verlaagd naar 2 Ohm i.p.v. de voorgeschreven 4 Ohm raakt de versterker eerder overbelast.

[...]

Het blijft een beetje giswerk als je niet de specificaties van je luidsprekers geeft en een schame van hoe het exact is aangelsoten maar grote kans dat je boxen het gewoon niet aankunnen of al opgeblazen zijn of gewoon van dramatische kwaliteit ;)

Verder zijn er nog als mogelijke oorzaken van slecht geluid:
Verkeerde polariteit (alle gebruikte luidsprekers moeten in de zelfde fase staan ergo: tegelijk naar buiten en binnen bewegen), slechte demping, slappe constructie, verkeerde baspoort (luchtgaten die als baspoort fungeren maar niet goed getuned zijn, passieve radiator werking van de niet aangesloten boxen, en er zijn er vast nog meer die ik vergeet.

EDIT na het zien van je filmpje:
1. Mag ik aannemen dat de deksel er niet gewoon los opligt, maar stevig gemonteerd zit?
2. Die grote luidsprekers zouden maar zo een erg slechte kwaliteit kunnen zijn met een laag rendement.
3. Die grote luidsprekers zouden ook wel eens "uit fase" kunnen staan. Draai de polariteit van 1 speaker eens om en kijk of het beter klinkt (dit alles zonder de kleine luidsprekers te laten spelen
)

[...]

Dus als ik 4 boxen aan wil hebben moet ik ze allemaal op 8 ohm hebben dat ze uiteindelijk na splitsing 4 ohm zijn??
1 Op dit moment zit de deksel nog stevig geklemd vervallen in het krat, totdat ie bijna af is en ik de deksel naadloos kan dichten.
2 de boxen hebben een jaar in mijn auto gezeten en de kwaliteit was echt top, vele vrienden die meer geld aan geluid in hun auto hadden gezet waren onder de indruk.
3 hoe kan de polariteit verkeerd staan? zowel op de ta2402 module als op mijn boxen staan de polen aangegeven.

ik zal eens wat tests uitvoeren met de boxen, en zal de eigenschappen van de boxen even opzoeken en posten.

kan het niet zijn dat de krat de bass te veel reflecteerd? ik bedoel er komt wel een diepere lange bass uit samen met de vervorming.

gr bas

• Denniz69
quote:
Bartske schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:56:
[...]
Als charger gebruik je een druppellader neem ik aan, maak je daar een connector voor aan de zijkant van je kist dan ofzo? (het is meer een vraag voor mn eigen kist). Want zo'n druppellader zet je normaal toch direct op je accu?
Ik heb een laagspanningsbus ingebouwd voor het opladen van de accu want ik gebruik de lader ook nog voor andere accu's. Deze zit aan mijn HKS. Aan de laadklemmen heb ik vervolgens een connector gesoldeerd (zitten soldeer gaten in).

EDIT: Inderdaad een druppellader, zie ook de TS.
quote:
basdejongg schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:37:
[...]

Dus als ik 4 boxen aan wil hebben moet ik ze allemaal op 8 ohm hebben dat ze uiteindelijk na splitsing 4 ohm zijn??
Dat klopt.

Denniz69 wijzigde deze reactie 12-08-2010 11:53 (19%)

• pythagorasABC
quote:
Bartske schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:56:
[...]

Ik gebruik inderdaad een druppellader, en aan de zijkant maak ik inderdaad een connector, een eurostekker. Op deze manier kan eigenlijk iedereen de accu opladen, en kan de kist ook mooi dicht blijven.
Normaal zet je zo'n druppellader inderdaad direct op de accu, maar wat is nu eigenlijk het verschil? Als de schakelaar aan de ene kant staat, is de lader niet aangesloten, als hij aan de andere kant staat is hij wel aangesloten, en wordt de accu opgeladen.

EDIT:
De druppellader zit bij mij dus in de kist ingebouwd.

pythagorasABC wijzigde deze reactie 12-08-2010 11:51 (3%)

• De_Boorr

De_Boorr

Bij deze post ik even een verslagje van het werk en het eindresultaat. Hij is al 3 weken getest op vakantie in Kroati en ook op het Solar festival vorig weekend. Veel complimenten gehad over het geluid en het uiterlijk :Y) .

Specs v1: gemodde TA2024, Mac audio Speakers 100watt piek, voltmeter, 2x 12V7Ah, MP3 decoder van kratradio.

Zo is het allemaal begonnen:
http://a.imageshack.us/img31/5615/deboorrkistje.jpg

Eindresultaat met licht:
http://a.imageshack.us/img689/4124/kratje2v10.jpg

Zonder licht:
http://a.imageshack.us/img265/1307/kratje1v10.jpg

Van de twee schakelaars is de rechtse voor het licht en de linkse voor het geluid en de voltmeter:
http://a.imageshack.us/img825/7597/kratje3v10.jpg

Van binnen:
http://a.imageshack.us/img96/3675/kratupdate3.jpg

Natuurlijk ben je nooit klaar en het bouwen werkt verslavend :p Ik wil eigenlijk dat hij harder gaat en dat hij makkelijker te dragen is. Ik ben van plan om een nieuwe te maken, ongeveer de helft zo 'diep', met 2 LEDstrips, 1 hele grill, bassreflexpijp, hks, ingebouwde ingang voor het opladen, krachtigere versterker, 1 accu. Die van Jasperrr is een mooi voorbeeld, weet alleen niet wat de diameter van de speakers is??

• Impulzer
quote:
De_Boorr schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:30:
[...]

Natuurlijk ben je nooit klaar en het bouwen werkt verslavend :p Ik wil eigenlijk dat hij harder gaat en dat hij makkelijker te dragen is. Ik ben van plan om een nieuwe te maken, ongeveer de helft zo 'diep', met 2 LEDstrips, 1 hele grill, bassreflexpijp, hks, ingebouwde ingang voor het opladen, krachtigere versterker, 1 accu. Die van Jasperrr is een mooi voorbeeld, weet alleen niet wat de diameter van de speakers is??
Zeer mooie kist! Ook de binnenkant is echt netjes afgewerkt d:)b Jaspperrrr heeft Hifonics TX-830 speakers in z'n kist zitten (volgens dat youtube filmpje laatst), hier de specs: Buiten- (zonder kap): 203 mm, inbouwdiepte: 84 mm, inbouw-: 182 mm.

• Ricoot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-08 19:00

Ricoot

[maniacal laughter]

Bij gebrek aan zoek kwaliteiten ga ik de vraag toch stellen.

Vandaag wil ik beginnen met bestellen van onderdelen voor kist radio.
Het word een simpele compacte behuizing van MDF of in ieder geval een plaat materiaal wat bij de bouwmarkt te koop is.

Uiteraard gebaseerd op de TA2024[modded].
Er komen 2 JBL p6552 16cm speakers in.
De bedoeling is dat er verder alleen een aan / uit schakelaar op komt dus geen metertjes of ledjes of wat voor gekkigheid dan ook, hoewel het wel erg vet is.

Mijn vraag is nu; hoelang kan i ker van uit gaan dat ik kan spelen met 6 babycel batterijen als dit berhaupt al mogelijk is.

Een gel accu is natuurlijk veel beter maar, ik wil liever een batterij verwisselen dan het apparaat aan de lader hangen.

EDIT:
Zojuist wat spulletjes besteld.
1 - TA2024 [2x 15W @ 4Ohm] [MODDED] 19.00
1 - SPDT-switch 1-polig aan/aan 1.00
1 - Jackkabel [standaard] 2.00
1 - Cinchconnector plaat [gemonteerd] 5.00

Nu nog een batterij houder. Alleen wat is in hemelsnaam een "snap" aansluiting? :?
Ik heb nog 20 kilo bitumen liggen in de vorm van matjes. Waren oorspronkelijk voor de auto maar, na 30 kilo plakwerk ben ik gestopt en heb ik nog over. dit komt er waarschijnlijk ook nog in samen met wat wol.

Op den duur kan ik altijd nog kijken voor een gel accu.

Ricoot wijzigde deze reactie 12-08-2010 15:40 (23%)

• pythagorasABC
quote:
RicoN schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:28:
Bij gebrek aan zoek kwaliteiten ga ik de vraag toch stellen.

Vandaag wil ik beginnen met bestellen van onderdelen voor kist radio.
Het word een simpele compacte behuizing van MDF of in ieder geval een plaat materiaal wat bij de bouwmarkt te koop is.

Uiteraard gebaseerd op de TA2024[modded].
Er komen 2 JBL p6552 16cm speakers in.
De bedoeling is dat er verder alleen een aan / uit schakelaar op komt dus geen metertjes of ledjes of wat voor gekkigheid dan ook, hoewel het wel erg vet is.

Mijn vraag is nu; hoelang kan i ker van uit gaan dat ik kan spelen met 6 babycel batterijen als dit berhaupt al mogelijk is.

Een gel accu is natuurlijk veel beter maar, ik wil liever een batterij verwisselen dan het apparaat aan de lader hangen.

EDIT:
Zojuist wat spulletjes besteld.
1 - TA2024 [2x 15W @ 4Ohm] [MODDED] 19.00
1 - SPDT-switch 1-polig aan/aan 1.00
1 - Jackkabel [standaard] 2.00
1 - Cinchconnector plaat [gemonteerd] 5.00

Nu nog een batterij houder. Alleen wat is in hemelsnaam een "snap" aansluiting? :?
Ik heb nog 20 kilo bitumen liggen in de vorm van matjes. Waren oorspronkelijk voor de auto maar, na 30 kilo plakwerk ben ik gestopt en heb ik nog over. dit komt er waarschijnlijk ook nog in samen met wat wol.

Op den duur kan ik altijd nog kijken voor een gel accu.
Hoeveel volt zijn de babycell batterijen? Want je moet totaal natuurlijk wel op 12 Volt uitkomen. Ik weet berhaupt niet of het wel kan, want misschien is het voltage te wisselend voor een TA2024. En heb je misschien ook het aantal Ah van de batterijen, dan zou je iets kunnen zeggen over de duur namelijk.

• De_Boorr

De_Boorr

quote:
pythagorasABC schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:51:
[...]

Hoeveel volt zijn de babycell batterijen? Want je moet totaal natuurlijk wel op 12 Volt uitkomen. Ik weet berhaupt niet of het wel kan, want misschien is het voltage te wisselend voor een TA2024. En heb je misschien ook het aantal Ah van de batterijen, dan zou je iets kunnen zeggen over de duur namelijk.
Het kan wel, op kratradio.nl vind je een voorbeeld. Ik snap alleen niet waarom een gelaccu zo lastig is. Het is gewoon n grote batterij :Y) Ik heb hem pas 1 keer hoeven geladen na vele uren spelen.

EDIT: ik laadde hem zodat ik weer 100% vol naar de volgende vakantie kon, hij was nog 12,4V (ipv 12,9 waar hij op begon)

De_Boorr wijzigde deze reactie 12-08-2010 15:57 (9%)

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

quote:
De_Boorr schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:30:
...
Natuurlijk ben je nooit klaar en het bouwen werkt verslavend :p Ik wil eigenlijk dat hij harder gaat en dat hij makkelijker te dragen is.
...
Haha hoe herkenbaar! Ik heb de mijne nu gebouwd op draagbaarheid en lange speelduur... De lange speelduur is er wel, echter met 8,5 kilo is hij toch best zwaar. Maar denk dat je daar niets aan doet als je met loodaccu's werkt en lang wilt spelen.

Volgende euvel is het volume natuurlijk, vanwege mijn beperkte grootte heb ik twee kleine ovaaltjes gepakt die ik nog had liggen en met 10cm speakers heb je niet zo'n geweldige bass... Hier moet ik dus nog maar eens goed naar kijken, maar eigenlijk doet hij het prima zo.
Net zoals jou veel plezier van gehad op Solar en wijzende mensen of mensen die komen vragen of je hem zelf hebt gemaakt is altijd leuk :9

• Ricoot

Ricoot

[maniacal laughter]

quote:
pythagorasABC schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:51:
[...]

Duracell C LR14 MN1400 bl/2 Plus
Voltage: 1.5 (V)
Capaciteit: 7,800.0 (mAh)

Dan zou ik er al 8 nodig hebben. 2 st. zijn ruim 5 euro. Duur spelen denk ik.
quote:
De_Boorr schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:56:
[...]

Het kan wel, op kratradio.nl vind je een voorbeeld. Ik snap alleen niet waarom een gelaccu zo lastig is. Het is gewoon n grote batterij :Y) Ik heb hem pas 1 keer hoeven geladen na vele uren spelen.

EDIT: ik laadde hem zodat ik weer 100% vol naar de volgende vakantie kon, hij was nog 12,4V (ipv 12,9 waar hij op begon)
Gel accu is ook niet lastig. Ben alleen bang voor het diep ontladen en om nu een HkS te kopen voor 35 euro vind ik iets te veel van het goede.

• De_Boorr

De_Boorr

quote:
tomtommie schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:09:
[...]

Haha hoe herkenbaar! Ik heb de mijne nu gebouwd op draagbaarheid en lange speelduur... De lange speelduur is er wel, echter met 8,5 kilo is hij toch best zwaar. Maar denk dat je daar niets aan doet als je met loodaccu's werkt en lang wilt spelen.

Volgende euvel is het volume natuurlijk, vanwege mijn beperkte grootte heb ik twee kleine ovaaltjes gepakt die ik nog had liggen en met 10cm speakers heb je niet zo'n geweldige bass... Hier moet ik dus nog maar eens goed naar kijken, maar eigenlijk doet hij het prima zo.
Net zoals jou veel plezier van gehad op Solar en wijzende mensen of mensen die komen vragen of je hem zelf hebt gemaakt is altijd leuk :9
Ik hoop dat je net als ik wel een winkelwagentje hebt kunnen scoren om dat tering eind te lopen... Wat een drama was dat zeg. We hebben ook 2 tenten daar moeten kopen omdat de bungalowtent van marktplaats echt niet op te zetten was... Was je niet bang dat ze je kratje gingen jatten trouwens?? 8)7
quote:
RicoN schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:22:
Gel accu is ook niet lastig. Ben alleen bang voor het diep ontladen en om nu een HkS te kopen voor 35 euro vind ik iets te veel van het goede.
Ik heb geen HKS, dat ontladen gaat zo ontzettend langzaam dat je met een voltmeter (5 dollar) of 6 euro op kratradio.nl het gewoon zelf in de gaten kan houden. Die HKS is gewoon als je echt volledig op autopilot te werk wilt gaan en/of je het gewoon leuk vindt om er een te bouwen.

Als je toch bereid bent om de moeite te nemen om iedere keer batterijen te wisselen zie ik het probleem niet t.o.v. een gelaccu+voltmeter. :Y) Maargoed het is jouw kratje uiteindelijk. Zoveel mensen, zoveel wensen ;)

De_Boorr wijzigde deze reactie 12-08-2010 16:41 (25%)

• Ricoot

Ricoot

[maniacal laughter]

quote:
[b][message=34509366,noline]De_Boorr schreef op donderdag 12 augustus 2010 @

Ik heb geen HKS, dat ontladen gaat zo ontzettend langzaam dat je met een voltmeter (5 dollar) of 6 euro op kratradio.nl het gewoon zelf in de gaten kan houden. Die HKS is gewoon als je echt volledig op autopilot te werk wilt gaan en/of je het gewoon leuk vindt om er een te bouwen.

Als je toch bereid bent om de moeite te nemen om iedere keer batterijen te wisselen zie ik het probleem niet t.o.v. een gelaccu+voltmeter. :Y) Maargoed het is jouw kratje uiteindelijk. Zoveel mensen, zoveel wensen ;)
Word toch een accu met een voltmeter.
Veel leuker om mee te knutselen lijkt me.

Nu even alles doorspitten om te kijken hoe ik het moet doen met aansluiten, laden en schakelaars.

• De_Boorr

De_Boorr

Ik dacht trouwens dat Wesley een boel goedkopere HkSjes aan het produceren was, hoe staat het daarmee eigenlijk?

• Yvad
  • Laatst online: 18:43

Yvad

Het is klein en het download..

Ik ben van plan mijn kratradio uit te breiden. Op dit moment heb ik een modded TA2024 en Raveland TRX 69 - 6x9" speakers. Nu heb ik van mijn werk 2x 4ohm en 2x 6ohm speakers gekregen (beide 13cm). Ik ben van plan om de 4 ohm speakers bij mijn kratradio te bouwen en de 6ohm voor een kleinere kist.

Nu is mijn vraag of ik het verschil wel ga merken als ik de 6x9" speakers en de 13cm speakers bij elkaar doe (elke set een eigen modded TA2024 natuurlijk)? Is het verschil in volume merkbaar?

En zo ja, kan ik gewoon de 2e TA2024 op dezelfde cinch solderen? Of wordt hierdoor het geluid ook zachter?

Echt dat je denkt van.. hh?

• Termic
Eindelijk de ledstrips binnen gekregen vandaag, gelijk gemonteerd en even wat plaatjes geschoten :)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/12/1281615313-010.jpg
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/12/1281615387-50.jpg

Een gebrekkig filmpje volgt zodra youtube weer mee werkt ;)

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

quote:
De_Boorr schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:35:

Ik hoop dat je net als ik wel een winkelwagentje hebt kunnen scoren om dat tering eind te lopen... Wat een drama was dat zeg. We hebben ook 2 tenten daar moeten kopen omdat de bungalowtent van marktplaats echt niet op te zetten was... Was je niet bang dat ze je kratje gingen jatten trouwens?? 8)7
Nee geen winkelwagentje, ik heb altijd een steekkarretje bij me met drie lagen: koelbox met bier, koelbox met bier en eten, radiokist :*)
Het was inderdaad een flink drama dat lopen, volgende keer iets anders aanpakken!
M'n kratje jatten, ik zette hem gewoon in m'n tent als ik weg ging en hopen op het beste. Natuurlijk heb je zoiets van ooh als hij er nog maar staat, maar dat hoort er bij, het is toch je kindje nietwaar.

Wel grappig overigens om wat 'actie' foto's te laten zien:

http://i37.tinypic.com/mt8rur.jpg
Onze prachtige plaats aan het water, lekker muziekje bij het zwemmen en bbq-en

http://i36.tinypic.com/2upcrad.jpg
Kistje onder de paraplu en wat worsten en bier, gezellig feestje dit op zaterdag nacht van 2:00 tot 4:00
Flink wat mensen getrokken die ook nog even door wilden :P

• Ricoot

Ricoot

[maniacal laughter]

Ik dacht ik doe eens gek en probeer wat in paint voor te bereiden.
Snap alleen even niet hoe ik de 2 voedingen moet / kan aansluiten.

Schema (flickr)

neem aan dat ik gewoon beidde voedingen op de TA2024 kan aansluiten of is het handig met een kroonsteentje iets te regelen dat er maar 1 + en - draad op de TA224 komt?

tot zover wel alles goed / netjes?

• pythagorasABC
quote:
RicoN schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:31:
Ik dacht ik doe eens gek en probeer wat in paint voor te bereiden.
Snap alleen even niet hoe ik de 2 voedingen moet / kan aansluiten.

Schema (flickr)

neem aan dat ik gewoon beidde voedingen op de TA2024 kan aansluiten of is het handig met een kroonsteentje iets te regelen dat er maar 1 + en - draad op de TA224 komt?

tot zover wel alles goed / netjes?
Er is geen verschil tussen direct twee draden ergens op aansluiten, en eerst een kroonsteentje te doen, en daar dan n draad uit te laten komen. Maar geen van beide is goed als je twee accu's op een 2024 wilt aansluiten. De manier hoe het op je tekening staat is trouwens wel goed. Twee bronnen op een schakelaar, zodat telkens maar n bron naar de 2024 gaat. (Het is trouwens een aan/aan schakelaar die je nodig hebt, zodat je kunt schakelen tussen de bronnen.)
Hoe ben je van plan je voltmeter aan te sluiten? Ik weet het ook niet precies, maar er komen in ieder geval niet twee draadjes uit de voltmeter, zoals het op jouw tekening lijkt. Volgens mij moet je gewoon de twee draadjes van de voltmeter op de andere twee draadjes aansluiten.

• Ricoot

Ricoot

[maniacal laughter]

quote:
pythagorasABC schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:13:
[...]

Er is geen verschil tussen direct twee draden ergens op aansluiten, en eerst een kroonsteentje te doen, en daar dan n draad uit te laten komen. Maar geen van beide is goed als je twee accu's op een 2024 wilt aansluiten. De manier hoe het op je tekening staat is trouwens wel goed. Twee bronnen op een schakelaar, zodat telkens maar n bron naar de 2024 gaat. (Het is trouwens een aan/aan schakelaar die je nodig hebt, zodat je kunt schakelen tussen de bronnen.)
Hoe ben je van plan je voltmeter aan te sluiten? Ik weet het ook niet precies, maar er komen in ieder geval niet twee draadjes uit de voltmeter, zoals het op jouw tekening lijkt. Volgens mij moet je gewoon de twee draadjes van de voltmeter op de andere twee draadjes aansluiten.
Ik heb de volt meter nog niet gezien dus ik heb geen idee hoe dat ding werkt eigenlijk.
Nu je het zegt, zal ongetwijfeld gewoon met 2 draadjes op de accu komen. Beetje dom van me.
Ben wel benieuwd of de voltmeter de accu leeg blijft trekken.
Lijkt mij dat daar dan ook een schakelaartje tussen moet?

De schakelaar die ik nu krijg is een [aan] uit [aan]. Hierdoor kan ik OF de accu kiezen OF de batterijen,
Tenminste... in mijn wereld.

(Maar op moeten letten tijdens mijn 2 jaar elektro op het vmbo... |:( )

• pythagorasABC
quote:
RicoN schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:29:
[...]

Ik heb de volt meter nog niet gezien dus ik heb geen idee hoe dat ding werkt eigenlijk.
Nu je het zegt, zal ongetwijfeld gewoon met 2 draadjes op de accu komen. Beetje dom van me.
Ben wel benieuwd of de voltmeter de accu leeg blijft trekken.
Lijkt mij dat daar dan ook een schakelaartje tussen moet?

De schakelaar die ik nu krijg is een [aan] uit [aan]. Hierdoor kan ik OF de accu kiezen OF de batterijen,
Tenminste... in mijn wereld.

(Maar op moeten letten tijdens mijn 2 jaar elektro op het vmbo... |:( )
Met een [aan] uit [aan] schakelaar, kun je inderdaad kiezen voor de accu OF de batterijen OF uit. Als je de voltmeter na de schakelaar zet, kun je simpelweg kiezen voor uit, en dan is de voltmeter ook niet aangesloten op de accu.

• lars019
Is er een makkelijke manier om de kratsafe 2.1 te gebruiken met n aan/uit schakelaar, i.p.v. de 2 gebruikte momentschakelaars? Ik kwam zelf niet verder dan de aanknop te vervangen met de schakelaar en dan een RC circuitje met een transistor om de schakeling voor een korte tijd spanning te geven om te checken of de accu vol genoeg is. Want als de schakeling bij de aan stand voordurend stroom krijgt, loop de accu alsnog leeg. Maar is er geen simpelere oplossing die ik over het hoofd zie? http://img193.imageshack.us/img193/2675/kratsafeversie21.png

lars019 wijzigde deze reactie 13-08-2010 01:28 (5%)

• De_Boorr

De_Boorr

quote:
tomtommie schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:09:
[...]

Ik ben er al uit hoor :Y) In mijn huidige krat ga ik een TK2050 plaatsen. Omdat er toch al 2 accu's in zitten kan ik ze net zo goed in serie zetten voor wat meer power. Infinity speakers kopen en knallen maar! :9~

Dan hou ik alleen 2 TA2024's, een accu, een voltmeter en 4 Mac Audio Speakers over. Nu kreeg ik het gekke idee voor een 2e project om een soort van draagbare draaitafel te maken 8)7. Dit moet dan met 2 potmetertjes wel te doen zijn. Het is dan niet zo profi als een echte, maar wel leuk voor een afterparty buiten 8) of een festival zoals Solar.

De kist is dan eigenlijk 2 kistjes in 1, met ieder zn eigen TA2024 en set speakertjes. 1 accu is wel genoeg want je zet ze nauwelijks tegelijk aan. :*)

• Robbertt
ff over de Ta2050:

- Hoeveel watt geeft hij op 12v
- en gebuikt hij echt op 12v 8A en op 24v 12A of geeft dit het maximum aan of zo??

EDIT: oh ja in de TS staat dat de TA2050 max 30v aan kan maar hier staat 36v?????

Robbertt wijzigde deze reactie 13-08-2010 22:11 (42%)

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Ik ben nog opzoek naar iets waar ik mn bedieningspaneel in kan maken. Ik zie hier in het topic af en toe wat voorbeeldjes voorbij komen maar bijv op Conrad kan ik zo'n paneeltje niet vinden. Dan bedoel ik zo iets:

http://img806.imageshack.us/img806/1237/foto0099.jpg

of:

http://www.kratradio.nl/w.../04/Kratje-013-Custom.jpg

Alvast bedankt!

• Robbertt
quote:
Bartske schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:09:
Ik ben nog opzoek naar iets waar ik mn bedieningspaneel in kan maken. Ik zie hier in het topic af en toe wat voorbeeldjes voorbij komen maar bijv op Conrad kan ik zo'n paneeltje niet vinden. Dan bedoel ik zo iets:

http://img806.imageshack.us/img806/1237/foto0099.jpg

of:

http://www.kratradio.nl/w.../04/Kratje-013-Custom.jpg

Alvast bedankt!
hier inbouwplaat zwart van conrad.

en de andere foto is volgens mij gwoon zelfgemaakt van mdf :?

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

quote:
Robbertt schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:39:
[...]

hier inbouwplaat zwart van conrad.

en de andere foto is volgens mij gwoon zelfgemaakt van mdf :?
Bedankt, nu ik wat beter naar die witte kijk zie ik ook dat hij ook zelfgemaakt is. Soms wil je wat zoeken maar weet je niet hoe het heet :+ , dat maakt zoeken altijd lastig.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

quote:
Bartske schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:42:
[...]

Bedankt, nu ik wat beter naar die witte kijk zie ik ook dat hij ook zelfgemaakt is. Soms wil je wat zoeken maar weet je niet hoe het heet :+ , dat maakt zoeken altijd lastig.
Zo'n inbouwplaat is eigenlijk echt geen moeite, stuk uit je kist zagen en nieuw plaatje erachter schroeven. Ziet er in mijn mening nog beter uit ook! ...al is het lastiger met uit elkaar halen haha

• lars019
Ik ga deze vakantie mijn krat weer verbouwen, hij heeft het anderhalf jaar goed gedaan, maar wil een aantal dingen toevoegen en natuurlijk overstappen naar de nieuw bavaria krat :*)
Zo ziet de krat er nu uit:
http://samenkopen.m0l.nl/bierkrat2.jpg
http://samenkopen.m0l.nl/bierkrat3.jpg
http://samenkopen.m0l.nl/bierkrat4.jpg

De volgende dingen ga ik vervangen/toevoegen:
1. Nieuwe bavaria-krat
2. Raampjes achter de gaten in de hoeken van de krat
3. Achter die raampjes, RGB ledjes die knipperen/van kleur veranderen op de muziek (3-kanaals licht orgel)
4. 2 Ingangskanalen met mixer: 2 muziekbronnen zijn d.m.v. een balance-knop met elkaar te mixen
5. Afneembare microfoon
6. Kratsafe 2.1 Inbouwen
7. Aansluitbaar maken op voeding
8. Bas verbeteren (Noppenschuim/Krat dichter maken)

Meeste toevoegen zijn eigenlijk meer voor de fun, maar dna kan ik voorlopig i.i.g. weer vooruit :P

Moet nog de laatste info verzamelen en dan ga ik volgende week beginnen met het bouwen van de schakelingen (componenten heb ik al) en als die allemaal werken, ga ik een nieuwe bavariakrat verbouwen.

Heeft iemand misschien nog IC LM 385 2,5V liggen voor die kratsafe schakeling (tegen betaling uiteraard!)? Heb namelijk alle onderdelen liggen, behalve die dan. Mijn elektro-winkel heeft die niet liggen en om voor n onderdeel bij conrad te bestellen is ook vrij prijzig (heb namelijk verder niks nodig).

lars019 wijzigde deze reactie 13-08-2010 22:00 (6%)

• TBTL
  • Laatst online: 30-08 12:09

TBTL

edit!

Noppenschuim zal alleen de geluidskwaliteit wat verbeteren, maar het volume zal ietsjepietsje lager worden. Als je wat meer bas wilt moet je het krat helemaal luchtdicht maken en de wanden van het krat (en natuurlijk ook de bodem en bovenkant) verstevigen zodat ze niet meer kunnen trillen. Eventueel zou je er nog een poort in kunnen maken om meer bas te krijgen, ten koste van de kwaliteit van de bas. Die poort moet je wel berekenen (zoek maar op basreflex of ported subwoofer).

TBTL wijzigde deze reactie 13-08-2010 21:05 (8%)

• DionysuZ
  • Laatst online: 14-05-2013
Ik had mijn kratje maar niet mee naar Solar genomen, alhoewel ik dat goed had kunnen doen (Woon aan de andere kant van de maasbrug, lekker dichtbij), maar ik heb er minstens 4 gezien

• Robbertt
dubbel post 8)7

Robbertt wijzigde deze reactie 13-08-2010 22:11 (112%)

• janusja
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 31-08 19:25
Zo, na een tijdje hier goed rondgekeken te hebben heb ik zelf ook eens een kistje gebouwd:

YouTube: Kratradio

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:53
Na volgende week maar eens verder bouwen.

To do:
- frontpanel verder afmaken en componenten bevestigen in het panel
- alles aansluiten achter frontpanel
- buitenkant beplakken met houtmotief folie
- handvat monteren op deksel en deksel verder afmaken (beplakken en bevestigen op kist)

Volg mij op Strava!

• mitchstraten
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 25-02-2011
hallo,

Ik heb ook een muziek kist gemaakt, het was voor achter op de fiets hij is wel aan de grote kant maar hij gaat wel hard, er zitten 4 van die gamma speakers in ( is niet alles maar ze doen het :P) en een aldi radio ( het is dus een niet zo hele dure kast, maar gaat toch wel hard. het beste wat er in zit is de accu een optima 60 ampaire gel accu.

Plaatje op imageshack (popups!)
Plaatje op imageshack (popups!)

sorry voor de slechte foto's

Ik had m gemaakt voor kamp dus er zat ook een discobol op die rond draaide en leds die van kleur veranderde, t was nutteloos maar wel grappig. Een filmpje komt nog wel n keer.

• Japperrrr
Er zijn alweer een paar LED's stuk... Hopen dat dealextreme niet moeilijk gaat doen :)

• Michel5128
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 01-09 09:46
quote:
mitchstraten schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:54:
hallo,

Ik heb ook een muziek kist gemaakt, het was voor achter op de fiets hij is wel aan de grote kant maar hij gaat wel hard, er zitten 4 van die gamma speakers in ( is niet alles maar ze doen het :P) en een aldi radio ( het is dus een niet zo hele dure kast, maar gaat toch wel hard. het beste wat er in zit is de accu een optima 60 ampaire gel accu.

[afbeelding]
[afbeelding]

sorry voor de slechte foto's

Ik had m gemaakt voor kamp dus er zat ook een discobol op die rond draaide en leds die van kleur veranderde, t was nutteloos maar wel grappig. Een filmpje komt nog wel n keer.
Wow, respect man! Erg origineel deze!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

quote:
Michel5128 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 10:41:
[...]

Wow, respect man! Erg origineel deze!
Ja en GIGANTISCH! Moet flink wat wegen!

Ook @janusja mooi werk en een goed gelukt kistje!

• mitchstraten
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 25-02-2011
bedankt voor de reacties.

maar hij is niet zo heel zwaar het zwaarste is eigenlijk de accu, die kan lichter maar nu gaat die wel ong 4 dagen mee bij veel gebruik, opgegeven moment loopt die vanzelf leeg om dat het al wel een redelijk oude accu is.

hier is nog een filmpje http://img338.imageshack.us/img338/593/17032010102.mp4 hij gaat zo niet zo heel hard maar dat komt om dat de telefoon zich aanpast aan het geluid, als je goed kijkt zie je bovenop de kast een discobol die rond draait en een bolletje licht dat zijn die ledjes.

• Impulzer
quote:
Impulzer schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:09:
Help :'(

Mijn kratradio doet het niet meer. Ik heb deze 1,5 maand geleden ongeveer voor het eerst gebruikt en in totaal ongeveer 60 minuten laten spelen. Na de radio 3 weken niet gebruikt te hebben werkt hij ineens niet meer...

Normaal brand er altijd een lampje op de acculader, die is nu uit. Ook het lampje op de hKS is uit. Als ik de acculader in het stopcontact doe dan gaat het lampje (middelste, kan nu even niet bekijken wat er bij staat) wat normaal brandt wel branden, maar het lampje voor 'laden' blijft uit. Ook met de acculader in het stopcontact werkt de radio niet.

Nu weet ik dat als er een lampje op de acculader constant brand, de accu dus energie verbruikt, maar dat zou toch wel langer dan 3 weken mee moeten gaan lijkt me? En ik kan de accu ook ineens niet meer opladen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ter info: In mijn krat zit:
- TA2024 Versterker (Modded)
- hKS (Happer KratSafe)
- Conrad Energy loodaccu 12V 7Ah
- Loodacculader AL 600 Compact 2/6/12 V
- iPod
- Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers
Ik heb inmiddels een voltmeter in huis en aangesloten via dit schema. Het probleem is alleen nu dat de kratradio nog steeds niet aan wil en dat er op de voltmeter niks te zien is. Hieronder wat foto's hoe ik het heb aangesloten:

http://img13.imageshack.us/img13/4072/voltmetery.jpg

Als ik de acculader in het stopcontact doe gaat op de acculader enkel een lampje 'Netz' branden, net als eerst als ik de hKS 'uit' deed. De lader staat op 12V. Op de voltmeter zelf verschijnt niets.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Of wat er wellicht kapot is?

• fterheide
quote:
Impulzer schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 13:26:
[...]

Ik heb inmiddels een voltmeter in huis en aangesloten via dit schema. Het probleem is alleen nu dat de kratradio nog steeds niet aan wil en dat er op de voltmeter niks te zien is. Hieronder wat foto's hoe ik het heb aangesloten:

[afbeelding]

Als ik de acculader in het stopcontact doe gaat op de acculader enkel een lampje 'Netz' branden, net als eerst als ik de hKS 'uit' deed. De lader staat op 12V. Op de voltmeter zelf verschijnt niets.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Of wat er wellicht kapot is?
Probeer je aansluiting eerst eens te vereenvoudigen, dus test eens de TA2024 direct op de accu, de voltmeter direct op de accu, (is de accu volledig opgeladen? even testen met multimeter en je digitale voltmeter) acculader direct op de accu. Werkt dan wel alles naar behoren?
Probeer dan eens de boel met de HKS weer aan te sluiten bij voorkeur het liefste buiten je krat zodat je een goed overzicht hebt van de aansluitingen. Beschik je over een multimeter? Dan kun je stap voor stap de componenten op de HKS controleren op een correcte werking.

• Impulzer
quote:
fterheide schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:11:
[...]

Probeer je aansluiting eerst eens te vereenvoudigen, dus test eens de TA2024 direct op de accu, de voltmeter direct op de accu, (is de accu volledig opgeladen? even testen met multimeter en je digitale voltmeter) acculader direct op de accu. Werkt dan wel alles naar behoren?
Probeer dan eens de boel met de HKS weer aan te sluiten bij voorkeur het liefste buiten je krat zodat je een goed overzicht hebt van de aansluitingen. Beschik je over een multimeter? Dan kun je stap voor stap de componenten op de HKS controleren op een correcte werking.
Voltmeter direct op de accu: Scherm blijft gewoon blanco
Acculader direct op de accu: Alleen netz lampje

De TA2024 direct op de accu heb ik nog niet geprobeert. Ik heb overigens geen multimeter.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013