Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bennierex
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17-07 12:57

bennierex

Pilot_Z

quote:
Alexander01 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:20:
Heb je een hubje liggen? Anders zou je die even op poort 2 moeten aansluiten op de Packetfront/Genexis en vervolgens op die hub je PC en je Airties aansluiten. Dan vervolgens op je PC sniffen met Wireshark als je van zender wisselt op je Airties.
OK, ik ben inmiddels ook weer een stukje verder...

Voor het verkrijgen van een IP op het IPTV netwerk (Caiway, Krimpen a/d IJssel), volstaat het om het MAC-address van de AirTies STB te clonen. Er zijn geen speciale DHCP-requests nodig tot zo ver.
Nu kan ik met VLC een stream openen en bekijken, onder voorwaarde dat dit de laatst getunede stream is op de AirTies. Een andere stream proberen te openen geeft geen resultaat.

Als ik met WireShark het netwerkverkeer bekijk wanneer ik de AirTies gebruik, dan zie ik bij het wisselen van een kanaal de "IGMP v2 Leave Group 239.192.100.xxx" en "IGMP v2 Memebership Report / Join group 239.192.100.xxx" berichten voorbij komen.
Nu is mijn vermoeden dat dit niet gebeurd wanneer ik een stream open met VLC, kan dat kloppen :? Zo ja, heeft iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

• Alexander01
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01-12-2011
Kun je eens kijken of je op de PC hetzelfde IP hebt gekregen als degene die je op je Airties hebt?

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Ander IP, wel in dezelfde range...

• Alexander01
Als je het Airties IP handmatig instelt in Windows, werkt het dan wel?

Kun je ook eens in Wireshark nakijken wat er bij Option 60 (Vendor Class Identifier) staat in het 'DHCP Request' van de Airties?

Alexander01 wijzigde deze reactie 30-11-2010 23:05 (48%)

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik heb hier nu 2 routers staan beide met dd-wrt erop, één voor internet(RouterA) en één voor iptv(RouterB) om te testen. Ik ben nu in ieder geval zover dat de RouterB een ip adres heeft op het iptv netwerk en op RouterB staat ook multicast filter uit.

Maar hoe kan ik nu streams openen op mijn pc? Ik heb op mijn pc de volgende route toegevoegd:
route -p ADD 224.0.0.0 MASK 240.0.0.0 <Ip adres RouterB> METRIC 1

Maar ik kan nog geen streams openen. Zie ik iets over het hoofd?

• Blueone
  • Niet online
zelfs als ik de pc als gateway de router voor iptv opgeef kan hij nog geen streams ontvangen.

• Alexander01
Misschien heb je hier iets aan:

KillerB in "IPTV op je HTPC"

• Blueone
  • Niet online
zo heb ik het dus ook precies ingesteld, ik kan bijvoorbeeld vanaf de client ook gewoon de website van obn openen waar de epg gegevens zijn opgeslagen etc. Het lijkt gewoon alsof multicastverkeer op de één of andere manier niet wordt doorgelaten.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:01
Wellicht blokkeert je firewall de streams op je pc? Dus zet die eens uit...

• Blueone
  • Niet online
de firewall staat ook gewoon uit, ik gebruik overigens windows home server 2 voor het ontvangen van de streams. toen een 2e netwerkkaart rechtstreeks aan de modem was gekoppeld werkte het wel goed.

• KillerB
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 27-05 20:40

KillerB

______

quote:
Blueone schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:22:
Ik heb hier nu 2 routers staan beide met dd-wrt erop, één voor internet(RouterA) en één voor iptv(RouterB) om te testen. Ik ben nu in ieder geval zover dat de RouterB een ip adres heeft op het iptv netwerk en op RouterB staat ook multicast filter uit.

Maar hoe kan ik nu streams openen op mijn pc? Ik heb op mijn pc de volgende route toegevoegd:
route -p ADD 224.0.0.0 MASK 240.0.0.0 <Ip adres RouterB> METRIC 1

Maar ik kan nog geen streams openen. Zie ik iets over het hoofd?
Probeer het eerst eens zonder extra routes in je pc en met 1 router, alleen de IPTV router, waar je DHCP aanzet uiteraard. Werkt het dan wel? Dat moet eerst gaan werken voordat je die 2e router eraan knoopt.
Ik zag bij mij ook b.v. dat als ik multicast op mijn primaire internet router activeerde dat ik de stream van routerb niet meer binnenkreeg omdat het waarschijnlijk naar routera geroute werd.

• kolb006
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19-05 11:44
Weet iemand hoeveel geheugen DVBlink server gebruikt?
Ik wil home server gaan gebruiken en DVBlink server daarop installeren. Hierna dus via het netwerk iptv naar mijn mediacenters doorsturen. Ben nu aan het kijken wat voor server ik wil gaan neerzetten. Liefst een celeron om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden, maar als DVBlink op de server al het tvsignaal gaat decoderen gaat dit natuurlijk nooit iets worden.

Ik zit trouwens al jaren op deze oplossing te wachten, heb nu digitenne met fireDTV op mijn mediacenter en zal blij zijn dat ik daar straks vanaf ben. Heb ook nog een motorola vip1960 liggen. weet iemand of deze ook met lijbrandt gaat werken?

• wmandigers
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10-10-2012
Ik krijg deze week ook IPTV van onsneteindhoven. Nu is het zo dat ik gebruik wil maken van mijn HTPC op slaapkamer en mijn ouders het IPTV kastje beneden.
Ik heb een dlink dir655 router, hoe kan ik nu het makkelijkste zorgen dat ik beeld krijg op mijn HTPC,, ik heb teveel informatie waardoor ik er niet uit kom hoe het nu precies werkt.

• Alexander01
Bij ONE:

Firmware 1.34WW flashen op je DIR-655 (Alle andere recente EU en NA firmware versies hebben een bug waardoor de 239.x.x.x adressen niet doorkomen).

Vervolgens in je DIR-655 ga je naar Advanced -> Advanced Network en vink je 'Enable Multicast Streams' aan.

Alexander01 wijzigde deze reactie 14-12-2010 19:10 (21%)

• wmandigers
Maar hoe sluit ik het dan verder aan ? kabel vanuit mijn modem -> router en dan router -> HTPC ? of moet het anders

• Alexander01
Je kunt gewoon via je internetverbinding de streams openen dan. Dus gewoon op alle pc's in je netwerk die op je router zijn aangesloten.

• wmandigers
Maar die amino moet toch worden aangesloten op de router of modem ? en is het niet mogelijk om hem via windows mediacenter te gebruiken ?

• Alexander01
De Amino moet je direct aansluiten op het modem inderdaad. Anders krijg je ook geen multicast signaal op je internetverbinding. Zodra je de Amino hebt aangesloten kun je via je internetverbinding (dus op alle pc's die aan je DIR-655 hangen) ook de multicast streams openen.

Als je in Windows Media Center de streams wil kijken moet je DVBLink for IPTV gebruiken.

Alexander01 wijzigde deze reactie 14-12-2010 22:12 (11%)

• wmandigers
Sorry dat ik zoveel vragen stel,, maar hoe vindt de dlink router de Amino ? Hoeft de amino niet aangesloten te zijn op de dlink ?

wmandigers wijzigde deze reactie 14-12-2010 22:23 (16%)

• Alexander01
De Amino moet je direct aansluiten op het modem op poort 2.
De D-Link heb je al aangesloten op het modem op poort 1.

De Amino kan niet op de D-Link aangesloten worden. De functionaliteit van de Amino werkt alleen volledig als deze een IP krijgt in een apart IPTV-VLAN. Dit IP kan hij alleen krijgen als hij direct zit aangesloten op het modem.

Echter, zodra je de Amino dus aansluit op het modem komt er op alle andere poorten op het modem ook een multicast (IPTV) signaal te staan. Dus ook op poort 1 waar je DIR-655 op zit. Als je dus op alle PC's in je netwerk de multicast IP streams wil kunnen kijken dan hoef je dus alleen 'Enable Multicast Streams' aan te zetten in je DIR-655 en firmware 1.34WW erop te zetten.

Vervolgens kun je met VLC de multicast IP streams afspelen. In Windows Media Center kan het ook, maar daarvoor heb je dus DVBLink For IPTV nodig.

Alexander01 wijzigde deze reactie 15-12-2010 03:51 (12%)

• wmandigers
Oké ik begint te begrijpen super bedankt voor je uitleg ik ga eens aan de slag als ik hem binnen heb de woensdag :)

• JantjeO
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 25-07 12:59
(Dit is een logischer forum om onderstaande vraag te posten:)
Stel dat ik MediaPortal TV Server ga gebruiken i.c.m. DVBLink for IPTV (op een workstation die aangesloten is op WRT320N router die multicast ondersteunt) en ik ga een TV channel opnemen, dan neem ik aan dat ie dat opslaat als MPEG-2 Transport Stream .ts:
Zie http://wiki.team-mediapor...ver/TV-Server_Capabilites

Is dat ook ongeacht of dit een SD of HD kanaal(al dan niet MPEG4/H.264) is?

Zo kan ik dus opgenomen uitzendingen terugkijken op clients die MPEG2 supporten. Hieronder valt ook de Popcorn Hour A100:
Zie specs: http://www.digitalreviews...rk-media-tank-review.html

Aangezien ik DVBLink software ga gebruiken met als onderdeel UPNP Server, dan zou ik echter ook _Live_ TV op mijn clients kunnen kijken. Zie http://www.dvblogic.com/download/Docs/DVBLink_whitepaper.pdf

De netwerkconfiguratie blijft heel simpel:
Ik heb ONE IDTV dus ik neem aan PacketFront (PF) met op alle poorten IPTV. Amino bij TV en rechtstreeks aangesloten op PF poort 1. Op PF Poort 2 de router met daarachter een wireless laptop en wired workstation.
Router heeft multicast optie aanstaan. De router is gigabit en mijn hele wired netwerk en clients ook.

Ik heb nl. een Popcorn Hour A-100 onder mijn TV en ik wil eigenlijk eerst ONE IDTV met bovenstaande software uitproberen op mijn bestaande workstation (icm mijn netwerkconfiguratie) voordat ik een dedicated HTPC bij mijn TV ga kopen. Ik wil eerst weten of alles kan wat ik wil en wat de kwaliteit en betrouwbaarheid is.

Tot slot performance: ik kan met deze setup moeiteloos 1 of meerdere SD/HD streams bekijken danwel opnemen op Amino en/of workstation (TV Server)?

JantjeO wijzigde deze reactie 17-12-2010 13:21 (2%)
Reden: fixed links

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Too soon?

Dat verhaal hierboven van de DIR-655 klinkt nogal raar, ik heb zelf een DIR-855 en moet ook internet en IPTV over 2 kabel zien te krijgen.
Ik was van plan dit te doen met 2 Linksys SLM2008 switches en dan via VLAN's, dit schijnt te werken want ze ondersteunen IGMP snooping.
Wel een dure oplossing maar die switches komen wel van pas.

• Alexander01
Dat verhaal van de DIR-655 werkt ook alleen als je in een Packetfront gebied woont. Als je in een Genexis gebied woont moet het inderdaad op de manier zoals het in de startpost staat (dus met 2 kabels en 2 nic's). Bij de Genexis CPE zijn de poorten niet gedeeld, dus daar komt het signaal alleen op de poort waar de Amino op aangesloten zit.

• JantjeO
quote:
Alexander01 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 22:33:
De Amino moet je direct aansluiten op het modem op poort 2.
De D-Link heb je al aangesloten op het modem op poort 1.

De Amino kan niet op de D-Link aangesloten worden. De functionaliteit van de Amino werkt alleen volledig als deze een IP krijgt in een apart IPTV-VLAN. Dit IP kan hij alleen krijgen als hij direct zit aangesloten op het modem.

Echter, zodra je de Amino dus aansluit op het modem komt er op alle andere poorten op het modem ook een multicast (IPTV) signaal te staan. Dus ook op poort 1 waar je DIR-655 op zit. Als je dus op alle PC's in je netwerk de multicast IP streams wil kunnen kijken dan hoef je dus alleen 'Enable Multicast Streams' aan te zetten in je DIR-655 en firmware 1.34WW erop te zetten.

Vervolgens kun je met VLC de multicast IP streams afspelen. In Windows Media Center kan het ook, maar daarvoor heb je dus DVBLink For IPTV nodig.
Ik heb een PacketFront DRG-600 met daarin LAN A en een switch met poorten B tm F. Jij hebt het hierboven over Poort 1... dat is hetzelfde als LAN A neem ik aan? Maakt het verder uit of Amino op Poort 1 (LAN A) of Poort 2(Poort B ) zit?
Ik heb slechts 1 UTP aansluiting bij mijn tv en ik wil daar dus de amino en mijn PopCorn Hour (in later stadium vervangen door HTPC) hebben. Aangezien de Amino rechtstreeks aan modem moet hangen zal ik dus of een extra kabel moeten trekken of een goede powerline adapter moeten kopen. In laatste geval zag ik bij Hardware Info een powerline test staan waarin de MSI Homeplug ePower 200AV KIT Version II goed scoorde (~60MBit). In mijn geval wordt het een powerline adapter waar ik dan de PCH op aansluit.

JantjeO wijzigde deze reactie 17-12-2010 13:46 (5%)

• Alexander01
Bij een Packetfront maakt het inderdaad niet uit welke poorten je gebruikt. Dat voorbeeld van poort 1 en poort 2 was gewoon om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. In de switch van de Packetfront zijn alle poorten gedeeld dus je kunt gewoon elke willekeurige poort gebruiken voor IPTV of Internet.

• JantjeO
Heb net trouwens mijn Amino opgehaald en de jongen daar vertelde dat ik de Amino wel achter de router kon plaatsen mits Multicasting support. Waarom dan zo "moeilijk" doen met een extra kabel trekken danwel powerline? Kan ik niet in mijn situatie gewoon alles achter de router zetten (zie vorige mail).

JantjeO wijzigde deze reactie 17-12-2010 17:27 (42%)

• Alexander01
De website waar de Amino zijn index.xhtml.gz (zenderlijst) ophaalt is niet toegankelijk vanaf het internet. Daar kun je alleen bij in een apart VLAN. Om via DHCP een IP te krijgen in dat VLAN moet de Amino direct op de CPE zitten. Hetzelfde geld voor uitzendinggemist en het updaten van de firmware. Dat is ook alleen benaderbaar vanaf het IPTV-VLAN. Enkel de multicast streams werken ook via je internetverbinding (mits de Amino direct op de Packetfront zit en een IP heeft op het IPTV-VLAN).

Alexander01 wijzigde deze reactie 17-12-2010 17:37 (15%)

• ik222
quote:
JantjeO schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:01:
Heb net trouwens mijn Amino opgehaald en de jongen daar vertelde dat ik de Amino wel achter de router kon plaatsen mits Multicasting support. Waarom dan zo "moeilijk" doen met een extra kabel trekken danwel powerline? Kan ik niet in mijn situatie gewoon alles achter de router zetten (zie vorige mail).
Dat kan in principe dus niet om de reden die Alexander01 hierboven aangeeft. Het kan overigens weer wel als je zelf wat gaat rotzooien met een linux server / router met 2 WAN interfaces en 1 LAN interface maar dat is dan redelijk geavanceerd en zeker niet met een standaard router / firmware te doen.

• JantjeO
De plan de campagne is nu als volgt: Aangezien ik nog steeds een oude beeldbuis zonder HDMI heb en de Amino 130m HD alleen HDMI heeft zet ik, zolang ik geen HDTV heb en ik eerst toch mijn netwerksetup, beeldkwaliteit, afspelen via VLC en MediaPortal/TVServer wil testen, de Amino gewoon in de meterkast rechtstreeks verbonden met modem. Ik zet op mijn router multicast aan zodat mijn hele netwerk (achter mijn router dus) IPTV heeft. Ik zet MediaPortal gewoon op een test PC/laptop om te kijken of alles werkt ed... daarna koop ik wel een HDTV, HTPC en powerline.
Als alles goed verloopt dan volgt nog wat uitzoekwerk met name HTPC(vooral een niet al te grote en mooie behuizing; suggesties?) en in mindere mate HDTV.

• Rietn
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 24-10-2013
weten jullie of het mogelijk is om in België via scarlet digitale tv te sturen naar HTPC ?
Modem/router is een sagem met 2 IPTV poorten. (er zou 1 box in de woonkamer komen, en ik zou het andere signaal willen ontvangen op de HTPC)

• JantjeO
Update: Amino in meterkast gedaan rechtstreeks op poort B. Binnen paar minuten was ie opgestart (rood lampje gaat knipperen) en 15 seconden later ging deze uit en begon de groene netwerklampje op poort B van mijn modem flink te knipperen. Heb nog een uurtje gehad voor de zekerheid ivm evntuele updates ed. Daarna laptopje (WinXP). gepakt en in mijn router "Filter Multicast" uitgezet en Apply & Save gekozen. Vervolgens nieuwste VLC erop geinstalleerd (v1.15) en de Glashart m3u playlist gedownload en geopend in VLC. Ik kreeg een melding over Firewall exception en toen Unblock gekozen.
Ik kreeg meteen Ned1 te zien!! Vervolgens een flinktal andere channels bekeken zowel SD als HD (mijn laptop trok het niet echt) en ziet er perfect uit!
Wat ik wel vreemd vond, maar ik klaag niet, was dat ik ALLE kanalen kon bekijken en dan bedoel ik alle kanalen :). Is dat iets tijdelijk?
Mijlpaal 1 succeeded!

• Alexander01
Dat klopt. Het is ook de bedoeling dat je die kanalen uit de lijst haalt die niet bij je abo horen ;)

Alexander01 wijzigde deze reactie 18-12-2010 14:26 (10%)

• JantjeO
Update 2: even een aantal testjes en metingen gedaan met 2 laptops:

Ned 1 - 9 MBps
Ned 1 HD - 13,5 MBps

de bandbreedte verbruik blijft hetzelfde als je dezelfde stream op beide laptops afspeelt! logisch het is multicast.
heb 2 verschillende streams gedurende een tijdje laten spelen en de load op de router (WRT320n met DDWRT) bleef netjes heel laag 0.10 (1 minuut periode)

Wat wel vreemd was dat ik NIET _wireless_ een kanaal kon bekijken, zelfs niet een SD kanaal. Heb even met speedtest.net mijn wireless performance getest:
2e verdieping(zolder): 13 Mbit
beneden: 42 Mbit
wired op dezelfde laptop was overigens (maar) 66MBit. Ik was uiteraard geen streams aan het bekijken.

Ik kon zelfs beneden wireless geen SD kanaal bekijken.. kreeg even beeld en daarna bleef ie op dat beeld steken. Hoe kan dat?

JantjeO wijzigde deze reactie 18-12-2010 15:08 (3%)

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:09

Nicap

Tsssk...

Jantjeo,
Hoe heb je het nou precies aangesloten?

Heb je een router in het modem geplugged en daarin de amino?

• Alexander01
Multicast over een draadloze verbinding is sowieso een no go. Zeker op de 2.4ghz band. Er zit teveel rotzooi op die band om multicast zuiver naar je laptop te krijgen. Welk kanaal je ook pakt, je zult altijd last hebben van groene blokjes en beeld corruptie. Ik heb het met 2 DIR-655's getest op 2 verschillende locaties, met 2 verschillende Wireless NIC's (Intel en Atheros) en beide gevalleen regelmatig groene blokken en troep in het beeld. Van wireless kanaal wisselen kan iets helpen, maar je zal er altijd last van blijven houden.

Alexander01 wijzigde deze reactie 18-12-2010 17:34 (35%)

• KillerB

KillerB

______

Met 802.n gaat het redelijk goed, alleen zenders als disc. HD en andere met wat extremere bitrates is het wel een beetje hakkelen, maar overige zenders gaat prima...

• ik222
quote:
KillerB schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:11:
Met 802.n gaat het redelijk goed, alleen zenders als disc. HD en andere met wat extremere bitrates is het wel een beetje hakkelen, maar overige zenders gaat prima...
Discovery HD heeft juist een lage bitrate vergeleken met de andere HD zenders...

• KillerB

KillerB

______

quote:
ik222 schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:22:
[...]

Discovery HD heeft juist een lage bitrate vergeleken met de andere HD zenders...
Klopt je hebt gelijk, keb het nog even geprobeerd maar het is met Animal Planet HD dat ie soms schokt...
Maar ik zag al dat NL1/2/3 heel soms ook hakkelt. Naja het is natuurlijk heel erg afhankelijk van je ontvangst en met wifi heb je al wel snel onderbrekingen en dat vindt een stream niet leuk.

• pwhooftman
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 10:13
quote:
Denizz schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:51:
[...]

Jep, ik ben ook bij Caiway in Krimpen aan den IJssel ;). Het bevalt mij tot nu toe goed, alleen jammer dat er geen statisch IP is. En die airties... nouja ik had eerst een UPC Mediabox en die was een stuk erger, maar hij kan stabieler.
Zolang ik m'n Genexis modem maar aan laat staan blijft mijn extern IP adres het zelfde ..., nu al weer een maand lang

• pwhooftman
quote:
bennierex schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 15:09:
[...]

OK, ik ben inmiddels ook weer een stukje verder...

Voor het verkrijgen van een IP op het IPTV netwerk (Caiway, Krimpen a/d IJssel), volstaat het om het MAC-address van de AirTies STB te clonen. Er zijn geen speciale DHCP-requests nodig tot zo ver.
Nu kan ik met VLC een stream openen en bekijken, onder voorwaarde dat dit de laatst getunede stream is op de AirTies. Een andere stream proberen te openen geeft geen resultaat.

Als ik met WireShark het netwerkverkeer bekijk wanneer ik de AirTies gebruik, dan zie ik bij het wisselen van een kanaal de "IGMP v2 Leave Group 239.192.100.xxx" en "IGMP v2 Memebership Report / Join group 239.192.100.xxx" berichten voorbij komen.
Nu is mijn vermoeden dat dit niet gebeurd wanneer ik een stream open met VLC, kan dat kloppen :? Zo ja, heeft iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?
Hoi Bennirex, ik heb iets andere ervaringen.

Inderdaad volstaat het om het MAC adres te klonen. Ik kan echter een aantalle willekeurige streams selecteren, niet alleen de laatste die de Airties toonde. Sterker nog, terwijl de Airties aanstaat en een HD kanaal toont kan ik op de pc afwisselend andere streams tonen, zonder dat de Airties iets laat merken, daar gaat de stream gewoon door.
Ik merk echter dat slechts een stuk of 6 streams in VLC te bekijken zijn, de rest is DRM protected.
Ik kan bekijken
udp://@239.192.100.247:2000
udp://@239.192.100.238:2000
udp://@239.192.100.242:2000
udp://@239.192.100.240:2000
udp://@239.192.100.244:2000
udp://@239.192.100.173:2000

Ook merk ik dat je een redelijke pc nodig hebt, een oude laptop met een 1.86GHz processor trekt het niet...

Wat zijn jouw ervaringen mbt de DRM streams?

• Alexander01
Gatver. Dus er wordt bij Caiway net als bij KPN ook DRM/Encryptie gebruikt.
Maarja, hun gebruiken dan ook geen fatsoenlijke conditional access op basis van DHCP Vendor-ID.
Dat was een veel mooiere optie dan die smerige DRM/encryptie :-/ Maar dat zal wel niet tot de mogelijkheden behoren bij de Arties STB's.

Zo te zien zijn het ook geen directe Technicolor/NOB streams. 239.192.x.x zijn adressen van hunzelf. Dus ook Caiway loopt net als KPN zelf met de Technicolor/NOB aanvoer te prutsen. Dat is echt volstrekt onwenselijk.

Zou je een dump van Nederland 1 en Nederland 1 HD willen maken in VLC en deze uploaden naar www.hostfile.nl (of een andere host) en hem hier posten? Dan kunnen we de streams eens analyseren.

In VLC ga je naar:
Weergave -> Afspeellijst

Klik rechts op de zender en kies voor 'Opslaan...'
Vink 'Schrijf ruwe invoer' aan en klik op 'Start'.

Wacht 30 seconden en klik dan op de Stop knop in VLC. Als het goed is heb je nu een 'stream-demux.dump' file in je VLC map staan.

Is één van deze 2 encrypted btw? Zou je anders ook nog een dump willen maken van een zender met DRM/encryptie erop?

Alexander01 wijzigde deze reactie 19-12-2010 20:45 (70%)

• JantjeO
quote:
Nicap schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:25:
Jantjeo,
Hoe heb je het nou precies aangesloten?

Heb je een router in het modem geplugged en daarin de amino?
Zie mijn andere posts voor details maar kort gezegd poort A router en poort B amino. Achter de router zit alles dus laptops, filesrv, pch. Amino staat in meterkast en is altijd aan. Lekker simpel dus en werkt goed... Volgende stap is mediaportal tvserver en dvblink iptv installeren en kijken of dat een beetje wilt werken. Verder kijken of ik opgenomen streams op de pch kan bekijken.. Dat zou een mooie tussenoplossing zijn.. Over paar mnd komen de sandybridge en AMD apu uit. Dan kan ik de pch vervangen door een kleine simpele en relatief goedkope htpc, alles zit nl dan al op het moederbord en CPU/gpu. Koop een simpele SSD van 40gb ofzo ocz vertex 2. Rest opslag op mijn filesrv synology ds211j: Slechts 7 watt als hij aan staat en hds in hibernate. 20 watt als de hds aan staan en bezig zijn. Hij is stil en klein. Ik heb er 2TB x2 in zitten waarbij hij snachts even de 1e met de 2e synced. Lekker simpel want voor raid heb je eigenlijk speciale enterprise hds voor nodig. Verder heeft deze filesrv enorm veel mogelijkheden ftps, https, bittorrent, raid ed. Ik schedule hem zo dat hij tussen 0:00 en 7:00 uitgaat en daarna weer aan. En hij is maar 180 euro een koopje!

JantjeO wijzigde deze reactie 19-12-2010 22:00 (10%)

• KillerB

KillerB

______

quote:
JantjeO schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:54:
[...]

Zie mijn andere posts voor details maar kort gezegd poort A router en poort B amino. Achter de router zit alles dus laptops, filesrv, pch. Amino staat in meterkast en is altijd aan. Lekker simpel dus en werkt goed... Volgende stap is mediaportal tvserver en dvblink iptv installeren en kijken of dat een beetje wilt werken. Verder kijken of ik opgenomen streams op de pch kan bekijken.. Dat zou een mooie tussenoplossing zijn.. Over paar mnd komen de sandybridge en AMD apu uit. Dan kan ik de pch vervangen door een kleine simpele en relatief goedkope htpc, alles zit nl dan al op het moederbord en CPU/gpu. Koop een simpele SSD van 30gb ofzo ocz vertex 2. Rest opslag op mijn filesrv synology ds211j: Slechts 7 watt als hij aan staat en hds in hibernate. 20 watt als de hds aan staan en bezig zijn. Hij is stil en klein. Ik heb er 2TB x2 in zitten waarbij hij snachts even de 1e met de 2e synced. Lekker simpel want voor raid heb je eigenlijk speciale enterprise hds voor nodig. Verder heeft deze filesrv enorm veel mogelijkheden ftps, https, bittorrent, raid ed. Ik schedule hem zo dat hij tussen 0:00 en 7:00 uitgaat en daarna weer aan. En hij is maar 180 euro een koopje!
Ik kan met de Dune HD smart ook de IPTV streams bekijken, maar die ondersteuning zit er standaard al in middels m3u files, met de pch moet je geloof ik wat klussen... niet zo gek veel over te vinden op Internet. Schijnt met name bij de nieuwere pch's niet mogelijk te zijn en de oudere wel oid.

• pwhooftman
quote:
Alexander01 schreef op zondag 19 december 2010 @ 20:20:
Gatver. Dus er wordt bij Caiway net als bij KPN ook DRM/Encryptie gebruikt.
Maarja, hun gebruiken dan ook geen fatsoenlijke conditional access op basis van DHCP Vendor-ID.
Dat was een veel mooiere optie dan die smerige DRM/encryptie :-/ Maar dat zal wel niet tot de mogelijkheden behoren bij de Arties STB's.

Zo te zien zijn het ook geen directe Technicolor/NOB streams. 239.192.x.x zijn adressen van hunzelf. Dus ook Caiway loopt net als KPN zelf met de Technicolor/NOB aanvoer te prutsen. Dat is echt volstrekt onwenselijk.

Zou je een dump van Nederland 1 en Nederland 1 HD willen maken in VLC en deze uploaden naar www.hostfile.nl (of een andere host) en hem hier posten? Dan kunnen we de streams eens analyseren.

In VLC ga je naar:
Weergave -> Afspeellijst

Klik rechts op de zender en kies voor 'Opslaan...'
Vink 'Schrijf ruwe invoer' aan en klik op 'Start'.

Wacht 30 seconden en klik dan op de Stop knop in VLC. Als het goed is heb je nu een 'stream-demux.dump' file in je VLC map staan.

Is één van deze 2 encrypted btw? Zou je anders ook nog een dump willen maken van een zender met DRM/encryptie erop?
Ik heb twee files geupload:

Nederland 1 HD, niet encrypted http://www.megaupload.com/?d=253D17L6

Nederland 2 HD, encrypted, dus geen beeld en geluid http://www.megaupload.com/?d=KI8VICH0

Succes, ik ben benieuwd of je er iets mee kunt.

pwhooftman wijzigde deze reactie 21-12-2010 22:17 (3%)

• Alexander01
Ok, in beide streams zit dat verotte Verimatrix wat KPN ook gebruikt. Bij Nederland 1 HD zit er in de stream echter geen CA discriptor. Vandaar dat die nog wel beeld/geluid geeft denk ik. Alle videostreams/audiostreams/subtitle streams hebben andere PID's dan die van Technicolor. Ook mist er bij Caiway 1 DVB-ondertitel stream die er wel bij Technicolor in zit. Verder valt op dat de bitrates gelijk liggen met die van Technicolor.

Maar nu komt het...

Op het eerste gezicht zie je geen verschil in de beeldkwaliteit. Met 2 verschillende programma's is dat ook moeilijk vergelijken. Echter heb ik even de logo's eruit geknipt en naast elkaar gezet. En hier zie je dus wel dat Caiway met de videostream van Technicolor prutst. Let maar eens op de witte I in het rode Nederland 1 logo. Bij Caiway is die iets kleiner en minder dik dan bij de originele Technicolor stream.

http://www.hostfile.nl/images/cp9z0zn4km/3592/Naamloos.png

Het verschil lijkt hier zeer klein. Echter, als je 2 VLC's naast elkaar hebt draaien (1 met de NL1HD GHM stream en 1 met de Caiway NL1HD dump) zie je het een stuk beter als je met alt+tab van venster wisselt.

Alexander01 wijzigde deze reactie 22-12-2010 07:11 (9%)

• ik222
Nou heb ook de file zelf gedownload en vergeleken het GHM signaal maar er is echt geen kwaliteitsverschil hoor. Oke ik zie wel dat er iets verschil zit in kleurbeeld en in dat logo maar de ene is niet beter of slechter dan de andere vind ik. Ik bedoel als je mensen blind vraag welk beeld beter is dan krijg je een 50 / 50 score denk ik.

• Alexander01
Ja, maar heb je de logo's vergeleken met 2 VLC's naast elkaar door steeds van window te wisselen? Dan zie je toch duidelijk het verschil in groote van het logo en met name de witte I. Dat betekent dus dat ze iets doen met de videostream. Waarschijnlijk iets wat te maken heeft om die encryptie erin te krijgen. Als de stream 1:1 door werd gezet zouden de logo's van beide schermen elkaar perfect moeten overlappen.

edit:

Heb even screens gemaakt van de video's waar de logo's uitgeknipt zijn. Als die in 2 verschillende tabs naast elkaar zet en over en weer switcht zie je het verschil perfect.

http://www.hostfile.nl/thumbs/m7gtl816ba/3593/caiw.png

http://www.hostfile.nl/thumbs/ijse4572ms/3594/ghm.png

Alexander01 wijzigde deze reactie 22-12-2010 17:44 (47%)

• ik222
Jawel dat zie ik ook wel, maar ik vind de ene niet slechter dan de andere. Het is wel iets anders maar beide net zo goed.

• Alexander01
Nee klopt, op het eerste gezicht zie je niks. Toch denk ik wel dat ze iets met die stream doen waardoor de kwaliteit iets minder is als je het 1:1 gaat vergelijken.

Als je bijvoorbeeld naar deze logo's kijkt van NL1 SD bij het ONE PlusTV DVB-C signaal en het GHM IPTV signaal, dan zie je ook dat de witte I in het logo bij ONE kleiner is. Dat lijkt me het gevolg van reëncoding. En dat het logo niet zo helder is komt dan weer door de lagere aanvoer gok ik.

Hier bij NL3 SD zijn de logo's namelijk perfect identiek van het GHM DVB-C en IPTV signaal.

@pwhooftman

Zou je eens een dump kunnen maken van Nederland 1 HD bij het NOS journaal van 20:00 of het late NOS journaal? Die worden later herhaald, dus dan kan ik van hetzelfde stukje ook een dump maken om 1:1 te vergelijken :)

Alexander01 wijzigde deze reactie 22-12-2010 18:05 (14%)

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Too soon?

Ik heb de Concepts streams en die nieuwe Amino HD recorder, echt perfect beeld.
Als het goed is komen deze week mijn 2 Linksys SLM2008 switches binnen waardoor ik met VLAN's aan de gang kan en ook mijn HTPC kan aansluiten.

• pwhooftman
quote:
Alexander01 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:54:

@pwhooftman

Zou je eens een dump kunnen maken van Nederland 1 HD bij het NOS journaal van 20:00 of het late NOS journaal? Die worden later herhaald, dus dan kan ik van hetzelfde stukje ook een dump maken om 1:1 te vergelijken :)
Zal ik vanavond doen en uploaden :-)

Is er iets beschikbaar waardoor je op een PC de Verimatrix encryptie kunt tackelen?
Edit: Eh nee, ik zie het al, dat wordt lastig.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de bewuste descriptor op 6 streams niet aanwezig is en op de rest wel, komt als willekeur over...
Ook heb ik nog geen Ned 1/2/3/rtl4/rtl5/sbs6 etc. SD streams gevonden. De Airties laat die in ieder geval niet zien. Ik zou eens alle 254 ipadressen af kunnen lopen...

pwhooftman wijzigde deze reactie 23-12-2010 15:55 (3%)

• Alexander01
Wellicht een foutje van hun. Het is raar dat de encryptie op NL2 HD en NL3 HD wel actief is, maar niet op NL1 HD.

De PO wil trouwens helemaal niet dat hun zenders versleuteld worden doorgegeven.

nieuws: Publieke omroep niet blij met encryptie Telenet

Een medewerker van de Nederlandse publieke omroep mailde terug: "Ons uitgangspunt is dat kanalen van de Nederlandse publieke omroep niet versleuteld mogen worden aangeboden zonder ons medeweten.

Wat betreft Verimatrix kun je dit eens proberen.

Alexander01 wijzigde deze reactie 23-12-2010 19:29 (17%)

• pwhooftman
quote:
pwhooftman schreef op donderdag 23 december 2010 @ 15:38:
[...]

Zal ik vanavond doen en uploaden :-)

Is er iets beschikbaar waardoor je op een PC de Verimatrix encryptie kunt tackelen?
Edit: Eh nee, ik zie het al, dat wordt lastig.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de bewuste descriptor op 6 streams niet aanwezig is en op de rest wel, komt als willekeur over...
Ook heb ik nog geen Ned 1/2/3/rtl4/rtl5/sbs6 etc. SD streams gevonden. De Airties laat die in ieder geval niet zien. Ik zou eens alle 254 ipadressen af kunnen lopen...
Ik heb vanavond om 20:00 uur in het begin van het journaal een stukje Ned1 HD opgenomen, link: http://www.megaupload.com/?d=QVPF8D9B

Overigens gaat dat in mijn VLC Player via Convert, en dan het vinkje "Dump Raw Input" geactiveerd.

Ik heb overigens alle 253 IP adressen geprobeerd, en kom onder andere ook nog unencrypted RTL4, RTL7, NET5, Arte HD, ZDF HD, Eredivisie Live HD en Sport 1 HD tegen....

• Alexander01
Oke bedankt! Ga ik straks van hetzelfde stukje een dump maken :)

edit:

Ik zie in de nieuwe dump dat het logo van Nederland 1 nu even groot is als die bij GHM. Dan lijkt het er op dat Caiway toch niet aan de videostreams prutst, maar dat de PO kleinere logo's gebruikt als er 'Live' onder staat.

edit2:

En hier de dump van hetzelfde NL1HD stukje bij GHM. De videostreams zijn dus inderdaad identiek. Wat wel opvalt is dat het beeld bij GHM op dezelfde manier is uitgerekt als hier ook te zien is bij de vergelijking tussen het GHM IPTV en DVB-C signaal. Echter staan de logo's nog wel op dezelfde plaats, wat aangeeft dat het niet een issue is met het signaal. Zowel deze IPTV dump als die met de vergelijking van DVB-C waren 'herhalingen' van eerdere uitzendingen. Wat dan voor de hand ligt is dat de herhalingen door andere apparatuur gaan, waardoor je die verschillen krijgt in beeldverhouding. Het is namelijk echt iets van de uitzending zelf, want de logo's staan wel goed.

Alexander01 wijzigde deze reactie 24-12-2010 18:30 (123%)

• Rietn
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 24-10-2013
quote:
Rietn schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 03:34:
weten jullie of het mogelijk is om in België via scarlet digitale tv te sturen naar HTPC ?
Modem/router is een sagem met 2 IPTV poorten. (er zou 1 box in de woonkamer komen, en ik zou het andere signaal willen ontvangen op de HTPC)
Heeft er iemand een antw op mijn vraag?

• Alexander01
Probeer de stappen in deze post eens.

• RammY
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 18:45

RammY

All Your Pr0n Are Belong To Us

quote:
pwhooftman schreef op donderdag 23 december 2010 @ 20:35:
[...]
Ik heb overigens alle 253 IP adressen geprobeerd, en kom onder andere ook nog unencrypted RTL4, RTL7, NET5, Arte HD, ZDF HD, Eredivisie Live HD en Sport 1 HD tegen....
Sport 1 ?
Zit er tegenwoordig ook ergens een Film1,2,3 op de utp? :)
En zoja... heeft iemand ip adresjes :9

Shoot & Share @ www.rallysportmedia.nl

• ik222
quote:
RammY schreef op maandag 27 december 2010 @ 09:47:
[...]

Sport 1 ?
Zit er tegenwoordig ook ergens een Film1,2,3 op de utp? :)
En zoja... heeft iemand ip adresjes :9
pwhooftman heeft Caiway glasvezel zo te dien dus daar zijn die zenders gewoon beschikbaar.

• RammY
  • Laatst online: 24-07 18:45

RammY

All Your Pr0n Are Belong To Us

Hmz... maja wat is de bron van Caiway...
Als dat ook Lijbrandt/KPN is........

Shoot & Share @ www.rallysportmedia.nl

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Sorry voor de late reactie... ben een tijdje in het buitenland geweest...

Morgen of overmorgen probeer ik even te testen. Misschien had ik toevallig een van de unencrypted streams te pakken. Ik denk overigens dat het niet vloeiend lopen van beeld weleens aan VLC zou kunnen liggen, omdat deze geen hardwarematige de-interlacing ondersteund.

Baal er wel van dat er klaarblijkelijk encryptie gebruikt wordt door Caiway :(
quote:
pwhooftman schreef op zondag 19 december 2010 @ 20:16:
[...]

Hoi Bennirex, ik heb iets andere ervaringen.

Inderdaad volstaat het om het MAC adres te klonen. Ik kan echter een aantalle willekeurige streams selecteren, niet alleen de laatste die de Airties toonde. Sterker nog, terwijl de Airties aanstaat en een HD kanaal toont kan ik op de pc afwisselend andere streams tonen, zonder dat de Airties iets laat merken, daar gaat de stream gewoon door.
Ik merk echter dat slechts een stuk of 6 streams in VLC te bekijken zijn, de rest is DRM protected.
Ik kan bekijken
udp://@239.192.100.247:2000
udp://@239.192.100.238:2000
udp://@239.192.100.242:2000
udp://@239.192.100.240:2000
udp://@239.192.100.244:2000
udp://@239.192.100.173:2000

Ook merk ik dat je een redelijke pc nodig hebt, een oude laptop met een 1.86GHz processor trekt het niet...

Wat zijn jouw ervaringen mbt de DRM streams?

• satellietje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 28-07 16:06
Wie kan mij op weg helpen!

Ik woon in Almere en heb Lijbrandt + IPTV
Als ik de Amino 130 aansluit op het TV lan dan heb ik beeld.

Ik heb een PC geïnstalleerd met één netwerkkaart en Windows 7 Pro erop gezet, zonder toevoegingen van virusscanner en Firewall.

Mac adres van de Amino op de netwerkkaart van de PC gezet, dll en route aangepast.
PC gereboot en hij krijgt hetzelfde Ipnummer als de Amino

VLC geïnstalleerd + Glashart m3u file geopend.
Welke zender in ook aanklik ik krijg geen beeld.
Ook als ik handmatig een stream in VLC toevoeg werkt dit niet.

Als ik met explore naar http://w.zt6.nl/tvmenu/index.xhtml.gz blader kan ik dat bestand gewoon downloaden.

Wat doe ik fout?

Groetjes Pascal....

• Alexander01
Je woont in een gebied waar KPN de actieve Netwerkoperator is?

Probeer in VLC eens het multicast adres van Nederland 1 in het KPN gebied: rtp://224.0.251.1:8002

Alexander01 wijzigde deze reactie 30-12-2010 18:56 (121%)

• satellietje
Geen idee, hoe kan ik dat zien?

als ik rtp://224.0.251.1:8002 in VLC open dan krijg ik de melding dat de invoer niet geopend kan worden.
Als ik udp://@233.81.233.161:10294 open dan krijg ik geen foutmelding en dat is de eerste stream uit de glashart m3u

satellietje wijzigde deze reactie 30-12-2010 19:03 (78%)

• satellietje
Ik heb in VLC udp://@224.0.251.1:8002 bij netwerkstream ingetikt, dan krijg ik een grijs beeld met gekraak en aan de onderkant een knipperend DRM

• Alexander01
KPN gebied.. you're screwed

Lijbrandt levert KPN IPTV streams?

• satellietje
Wil dat zeggen dat het niet gaat werken of dat ik mindere kwaliteit heb?

• ik222
quote:
satellietje schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:19:
Wil dat zeggen dat het niet gaat werken of dat ik mindere kwaliteit heb?
Dat wil zeggen dat je op de amino mindere kwaliteit hebt. En via de PC / HTPC gaat het helemaal niet werken dan.

• satellietje
Nou das lekker waardeloos dan :-(

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:54
Ik heb eerder altijd normaal IPTV kunnen kijken op mijn HTPC, heb deze een tijdje niet gebruikt (reinstall en druk etc).

Nou heb ik alles er weer op staan (ook DVB link voor HTPC/IPTV) echter kan ik niet meer zenders kiezen. Ik heb de zenderlijst en na wat testwerk lijkt het erop dat alleen de zender die de amino aan heeft staan als multicast over het netwerk loopt, niet meer alle zenders zoals voorheen.

Is dit iets wat XMSnet heeft aangepast of is er iets anders mis? Ik kijk normaal namelijk altijd via de HTPC om zo het aantal apparaten in mijn kast te minderen.

Alvast bedankt

http://www.twitch.tv/suicyder

• Alexander01
Je hebt denk ik het IP van je Amino vast ingesteld in je PC? Zoja, probeer het dan eens met een aangepaste dll, zoals in de startpost staat.

Alexander01 wijzigde deze reactie 30-12-2010 20:27 (40%)

• j1nx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:07

Howto- Linksys e2000 als dual wan router (incl. IPTV)

Het doel van deze howto is; Om een standaard Linksys e2000 router om te bouwen naar een dual wan router, waarbij de router op zowel de internet aansluiting als wel op de iptv aansluiting van lijbrandt/solcon/xmsnet aangesloten word. Ieder netwerk device wat aangesloten is op het netwerk, heeft dan toegang tot of wel de multicast streams, of wel naar unicast omgezette streams (voor de wifi, bijvoorbeeld). Multicast verkeer word NIET over de wifi gebroadcast, zodat de wifi gebruikt kan blijven worden zodra iemand een multicast stream opent.

Ik heb gekozen voor een e2000 router omdat ik een van de latere/nieuwere routers wilde en deze router de geprezen WRT320N vervangt. Ik heb hem bij de MyCom opgepikt voor 7 tientjes. Beetje zoeken en het kan misschien nog iets goedkoper.
pricewatch: Linksys E2000 Selectable Dual-Band Wireless-N Router

Het flashen met DD-Wrt
Het flashen naar de DD-Wrt firmware ga ik hier niet verder bespreken, dat is uit ten treuren besproken op de wiki van DD-Wrt zelf. http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_E2000 Paar opmerkingen;
  • Na de initieele flash heb ik geupgrade naar een versie van “BrainSlayer”
  • Dit omdat ik de packages moest gebruiken, al weet ik dat niet geheel zeker.
  • Ik heb de std_usb_nas versie gekozen. Dat was een kleinere build die toch nog IPv6 ondersteunt. De router moet aan het eind voor mij ook nog een IPv6 tunnel maken zodat ik gratis van de newsservers kan downloaden.
  • Deze; ftp://ftp.dd-wrt.com/othe...6_std_usb_nas-e2k-e3k.bin Heb ik er uiteindelijk opgezet
Flash je router eerst met de build gelinked op de wiki pagina.PAS DAARNA, kan je upgraden naar 1 van de laatste builds. Doe de upgrade volgens de instructies op het forum, in de peacock thread; http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=51486 Ik raad ook aan om de informatie al daar eens goed door te lezen. Het flashen van je firmware kan in princiepe niet zo heel veel kwaad, MITS je alles doet wat er geschreven staat. Goed lezen dus !!!

Aan het eind van de rit, heb je a) een lamme vinger van het reset knopje ingedrukt houden elke keer en b) De laatste firmware versie op je e2000 staan.

De router instellingen (standaard)
Als je de eerste keer inlogd op je router word er (weer) gevraagd een login/passwd in te geven. Doe dit naar iets wat je natuurlijk kan onthouden. Of schrijf het ergens op.

Onder Setup -> Basic Setup, zet je de Wan connection type op Automatic Configuration – DHCP en de STP op Disabled. De Router name, Host name en Domain name laat ik verder helemaal aan jezelf over. Onder Network Setup moet je een IP adres invullen en een netmask. Ik heb als IP gekozen voor 192.168.254.1, maar ook daar ben je vrij in natuurlijk. Mocht je later ergens nog dat adres zien staan dan weet je dat het mijn LAN IP adres is.

De DHCP instellingen en de verder router instellingen laat ik aan jezelf over. De wifi instellingen moet je ook zelf doen. We gaan daar later nog wel het een en ander veranderen, maar dat doet niet aan de standaard instellingen. Met andere woorden. Stel de router in zoals je elke andere router zou instellen. Iedere PC of device, moet toegang tot het internet hebben en dergelijke.

Multi WAN instellingen
Nu de router voldoet als normale internet router kunnen we 1 van de LAN porten opofferen om te patchen naar het IPTV netwerk. Aangezien een LAN port standaard geen DHCP request doet (dat doet alleen een WAN port), moeten we de port omzetten naar een WAN port. Er is een thread over Multi WAN op het forum van DD-Wrt, zeker de moeite waard om doorheen te gaan. Mocht je een andere DD-Wrt compatible router hebben, dan kan je hier ook de info vinden, hoe je onderstaande stappen voor jouw router kan omzetten. http://www.dd-wrt.com/php...postorder=asc&start=0

Ik zal later de onderstaande stappen nog eens geven voor de andere bekende router; WRT-54G(x). De WRT-320N, WRT-610N en e3000 kunnen onderstaande instructies ook uitvoeren.

We hebben nog wat tools nodig om. Allereerst moeten we inloggen over telnet of SSH op de router om commando’s te geven. Ten tweede moeten we een aantal bestanden kopieeren naar de router. Dit laatste kan vrij gemakkelijk met WinSCP als je SSH open hebt staan.
http://www.chiark.greenen...atham/putty/download.html
http://winscp.net/eng/download.php

Laten we dus op de router de SSH aanzetten. In de WEBGUI van de router gaan we naar het tabblad services, daar redelijk onderaan staat het blokje Secure Shell. Zet daar SSHd op Enable en klik op Apply settings

Dan moeten we het filesysteem van de router nog aan zetten. Bij Administration, Management kies je in het blokje JFFS Support voor JFFS2 Enable en voor Clean JFFS2 Enable. Klik dan weer op Apply settings. Clean JFFS2 word uitgevoerd en daarna weer op Disable gezet, dit hoort zo.

Download mijn IPTV pack hier;
http://www.hostfile.nl/files/cmks280fjd/1242/IPTV_Pack.rar
En pak de file ergens uit waar je hem kan vinden.
Gebruik nu de tool WinSCP om in te loggen op het LAN IP van je router. Gebruik hiervoor de login passowrd combo die je ook gebruikt voor de WEBGUI. Browse nu naar de folder /jffs (Dus de folder “jffs” in de root van de router). Upload de content van de IPTV pack naar de jffs folder. Je krijgt dan dus /jffs/scripts/firewall.firewall etc…

Ga nu naar Setup -> VLANs en uncheck port1 van vlan1. Zet dan de checkmark voor port1 bij vlan3

Nu naar de tool PuTTy om weer in te loggen op het LAN IP van je router. Geef de volgende commando’s achter elkaar.
code:
1
chmod -R 777 /jffs

code:
1
2
3
4
5
nvram set vlan1ports="2 3 4 8*" 
nvram set vlan3ports="1 8" 
nvram set vlan3hwname=et0 
nvram commit
reboot

Je zal nu een discconnect error krijgen met PuTTy, aangezien de router reboot.

Nadat de router netjes ge-reboot heeft, loggen we weer in via de WEBGUI en gaan we naar Administration -> commands. In de commands box zet je nu het volgende;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sleep 10
ifconfig vlan3 down hw ether 00:02:02:xx:xx:xx
udhcpc -s /jffs/scripts/udhcpc-wan2.script -i vlan3 -V "Aminoaminet110fisys"
route add -net 224.0.0.0/4 gw `nvram get wan2_ipaddr` dev vlan3
sleep 5
/jffs/opt/bin/udpxy -p 4022 -M 30 -B 1Mb -a 192.168.254.1 -m `nvram get wan2_ipaddr`
sleep 20
igmprt /jffs/scripts/igmpproxy.conf &

Het MAC adres moet je natuurlijk even aan passen naar je eigen gebruikte amino MAC adres. “Aminoaminet110fisys” ook even veranderen naar de optie voor jouw amino versie (Zie de DLL secties/opties) En zie daar mijn 192.168.254.1 adres. Als je een ander LAN IP gebruikt dan moet je die ook even aan passen. Dan klik je op Save Startup.

Plak nu weer in het zelfde commands boxje de volgende regels;
code:
1
2
/jffs/scripts/routes.firewall
/jffs/scripts/firewall.firewall

En klik dan op Save Firewall

Connect nu een netwerk kabel in port4 van de router en zet die in de packetfront/genexis op de IPTV interface. Reboor de router en je zou een IP adres moeten krijgen op de IPTV wan2 interface genaamd vlan3. Je kan dat verifieeren door met PuTTy in te loggen en het commando
code:
1
ifconfig

Te geven. Je moet nu een interface vlan3 zien die een class-A 10.x.x.x adres heeft gekregen. Als dat zo is dan kan je in princiepe de multicast streams openen in je netwerk. De unicast streams werken nu ook (Voorbeeld; wel weer even de LAN IP aanpassen wanneer nodig)
code:
1
http://192.168.254.1:4022/udp/233.81.233.161:10294

Wifi los koppelen van het LAN
Wanneer je nu een multicast stream opend dan leverd dat ook een hoop data pakketten op, op je wifi netwerk. Meestal zo veel dat er niet veel meer is te beginnen met je Wifi. Dit kunnen we oplossen door de Wifi los te koppelen van de LAN bridge. Dat is verder zeer goed uitgelgd op de wiki van DD-Wrt en hoef ik dus eigenlijk niet hier uitgebreid te behandelen;
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Separate_LAN_and_WLAN
Volg de stappen op die wiki pagina en je zal Wifi kunnen blijven gebruiken. De Firewall regels voor deze los koppeling zijn al opgenomen in de IPTV pack en hoef je dus niet meer mee te nemen (Step3, controlling access)

Ik denk dat ik het nu allemaal wel heb. Je hebt nu een 7 tientjes router omgebouwd naar een router die misschien wel het tienvoudige waard is. Volgende stappen die ik zelf nog wil nemen is;
  • IPv6 support
  • Tweede “bezoekers” wifi voor de visite
  • Kleine webserver met “flatpress” als makkelijk eigen blog.
  • VPN server, voor toegang op mijn netwerk vanuit het buitenland.
Als er behoefte aan is, wil ik ook die stappen nog wel bespreken. Ik heb de router ook nog overklokt, als iemand wil weten hoe dat moet, dan hoor ik het ook wel.

Zet nu voor de zekerheid je router even 30 secondjes uit en start hem opnieuw op. Na een paar minuutjes zal alles up and running zijn.

Aanpassingen voor WRT54GL
De WRT-54GL is al een wat oudere router, maar nog steeds veel gebruikt vanwege zijn compatibiliteit met DD-Wrt. De WRT-54 serie is eigenlijk juist de router die het hele alternative firmware wereldje leven heeft ingeblazen. Hieronder een aantal aanpassingen op het verhaal boven om ook een WRT-54GL om te bouwen naar een dual wan + IPTV router.

Eigenlijk kan je bovenstaande versie volgen als je een gigabit router hebt, en onderstaande als je een 100 MBit router hebt.

De e2000 heeft standaard VLAN's van 1 en 2 (de nul is overgeslagen). Buiten dat zijn de porten omgedraaid, dat wil zeggen het stickertje op de router zegt port 4, maar dat is hardware matig dus port 1. (de oplettende mensen vroegen zich waarschijnlijk al af waarom je port 1 in een ander vlan zet om dan vervolgens de kabel in port 4 te stoppen)

De WRT-54GL gebruikt de VLAN's 0 en 1. De volgende aanpasingen zijn nodig om een 100Mbit router multiwan te maken.

Port veranderen naar VLAN2
Ga in de WEBGUI naar Setup -> VLANs en uncheck port4 van zijn huidige vlan. Zet dan de checkmark voor port4 bij vlan2

Commands
Nu weer naar de tool PuTTy om in te loggen op het LAN IP van je router. Geef de volgende commando’s achter elkaar.
code:
1
2
3
4
5
nvram set vlan0ports="3 2 1 5*"
nvram set vlan2ports="0 5"
nvram set vlan2hwname=et0
nvram commit
reboot

Je zal nu een discconnect error krijgen met PuTTy, aangezien de router reboot.

Scripts aanpassingen
Aangezien de WRT-54GL dus standaard vlan 0 en 1 gebruikt en we zojuist een vlan2 aangemaakt hebben zijn die nummers dus iets anders in de scripts.

Open firewall.firewall in de scripts directory en verander vlan2 naar vlan1 en vlan3 naar vlan2

De content die je in het startup script kopieerd is;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sleep 10
ifconfig vlan2 down hw ether 00:02:02:xx:xx:xx
udhcpc -s /jffs/scripts/udhcpc-wan2.script -i vlan2 -V "Aminoaminet110fisys"
route add -net 224.0.0.0/4 gw `nvram get wan2_ipaddr` dev vlan3
sleep 5
/jffs/opt/bin/udpxy -p 4022 -M 30 -B 1Mb -a 192.168.254.1 -m `nvram get wan2_ipaddr`
sleep 20
igmprt /jffs/scripts/igmpproxy.conf &

MAC, LAN IP en vendorID weer aanpassen naar wat van toepassing is voor je eigen situatie

j1nx wijzigde deze reactie 10-05-2011 16:42 (120%)
Reden: Toevoeging van WRT54GL instructies

J1nx | .: Hackable Gadgets :.

• Suicyder
quote:
Alexander01 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 20:23:
Je hebt denk ik het IP van je Amino vast ingesteld in je PC? Zoja, probeer het dan eens met een aangepaste dll, zoals in de startpost staat.
Om eerlijk te zijn, ik heb nooit iets hoeven te stellen in het verleden.
We konden gewoon een kabel in de switch drukken en de streams opstarten. (de switch tussen XMS modem en Amino ofc)

Suicyder wijzigde deze reactie 04-01-2011 14:13 (4%)

• StefanFlan
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-07-2011
Ik zit met een kwestie die misschien vanuit een beetje een onorthodoxe omgeving komt :) Hier op de Universiteit Twente wordt naast gewoon analoge kabel ook televisie via IPTV aangeboden, uit de netwerkaansluiting op je kamer (250Mbit :) ). Nu wil ik graag een HTPC'tje samenstellen, maar om ervoor te zorgen dat ook de HD kanalen ook vloeiend worden afgespeeld zit ik een beetje met de specs. Zal een nVidia ION bordje dit ook kunnen trekken, of heb ik echt een ietwat stevige CPU nodig?

Ik ben van plan om XBMC op Windows 7 te draaien of evt ubuntu (ivm huisgenoten die niet van linux houden :P). Volgens de specs die ik op internet gevonden had zou een ION MPEG2 hardwarematig kunnen decoden. De specs van de HD streams zijn:

Resolutie: 1920x1080
Framerate: 50Hz interlaced
Video Codering: MPEG-2 MP@HL
Video Bitrate: 20 Mbit/s
Audio: MPEG-1 Stereo 256 kbit/s

Het vervelende is alleen dat de HD-streams 1080i zijn ipv 1080p. Op mijn beeldscherm ziet dit er echt niet uit en gebruik ik altijd in VLC deinterlacing, maar dat kost redelijk wat CPU en ik ben bang dat een atom dat niet trekt. Kan een televisie dat misschien wel fatsoenlijk deinterlacen? Van dit hele gebeuren heb ik niet zoveel kaas gegeten, dus verbeter mij graag :)

• Alexander01
quote:
Suicyder schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:13:
[...]

We konden gewoon een kabel in de switch drukken en de streams opstarten. (de switch tussen XMS modem en Amino ofc)
Wellicht dat ze het aangescherpt hebben. Ik heb al een paar keer eerder voorbij zien komen dat mensen opeens dingen moesten aanpassen omdat het niet meer werkte. Op de manier zoals jij het hebt is redelijk uitzonderlijk. Dat lukt maar in een beperkt aantal gebieden. Misschien hebben ze dat nu gelijk getrokken met de rest.

Alexander01 wijzigde deze reactie 04-01-2011 18:45 (3%)

• Alexander01
quote:
StefanFlan schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:36:
Ik zit met een kwestie die misschien vanuit een beetje een onorthodoxe omgeving komt :) Hier op de Universiteit Twente wordt naast gewoon analoge kabel ook televisie via IPTV aangeboden, uit de netwerkaansluiting op je kamer (250Mbit :) ). Nu wil ik graag een HTPC'tje samenstellen, maar om ervoor te zorgen dat ook de HD kanalen ook vloeiend worden afgespeeld zit ik een beetje met de specs. Zal een nVidia ION bordje dit ook kunnen trekken, of heb ik echt een ietwat stevige CPU nodig?

Ik ben van plan om XBMC op Windows 7 te draaien of evt ubuntu (ivm huisgenoten die niet van linux houden :P). Volgens de specs die ik op internet gevonden had zou een ION MPEG2 hardwarematig kunnen decoden. De specs van de HD streams zijn:

Resolutie: 1920x1080
Framerate: 50Hz interlaced
Video Codering: MPEG-2 MP@HL
Video Bitrate: 20 Mbit/s
Audio: MPEG-1 Stereo 256 kbit/s

Het vervelende is alleen dat de HD-streams 1080i zijn ipv 1080p. Op mijn beeldscherm ziet dit er echt niet uit en gebruik ik altijd in VLC deinterlacing, maar dat kost redelijk wat CPU en ik ben bang dat een atom dat niet trekt. Kan een televisie dat misschien wel fatsoenlijk deinterlacen? Van dit hele gebeuren heb ik niet zoveel kaas gegeten, dus verbeter mij graag :)
Met hardwarematige decodering en deinterlacing van de ION chip zou het geen probleem moeten zijn. Zie ook: http://nl.hardware.info/r...-media-center-go-or-no-go

VLC ziet er inderdaad niet uit, want die ondersteund geen hardwarematige deinterlacing.

Maar zijn de streams echt 20mbit in VLC? De UT gebruikt toch dezelfde streams van Technicolor/NOB? http://iptv.utwente.nl/?page=info

Alexander01 wijzigde deze reactie 04-01-2011 18:55 (3%)

• JantjeO
quote:
j1nx schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:58:

[....]
Super bedankt voor deze HOWTO. Heb er veel van geleerd. Ik heb een aantal vragen/opm.:
-IPTV pack bestand bestaat niet. Kun je hem re-uploaden en downloadlink fixen?
-de SSHd kan na deze excercitie gewoon weer disabled worden toch?
-het klopt als ik zeg: unicast streams stellen me in staat om op wifi, die genoeg bandbreedte heeft, iptv te bekijken?
-is er een makkelijke manier om alle uitgevoerde stappen in je howto (commando's/startup scripts ed) te backuppen
-kan ik de amino blijven gebruiken? ook als ik tegelijkertijd met andere devices IPTV bekijk/gebruik? hoe/waarop sluit ik amino aan als de port op het modem al verbonden is met router port4/wan2? Ik heb een packetfront dus dan kan ik gewoon de amino box op 1 vd andere modem poorten zetten?! Maar hoe moet dat voor onze Genexisis gebruikers dan?
-als ik dit aan de praat krijg en ik moet deze forumposter geloven dan kan ik straks op de PopCornHour (PCH) de unicast streams bekijken: http://www.networkedmedia...&pid=177325#pid177325
Wat denk jij?
-bevatten onderstaande scripts nog variabelen die moeten worden aangepast denk aan mac amino, ander LAN IP dan 192.168.254.1, vendorID, etc..:
quote:
(de oplettende mensen vroegen zich waarschijnlijk al af waarom je port 1 in een ander vlan zet om dan vervolgens de kabel in port 4 te stoppen).
-Geldt dat ook voor de WRT320N? Zijn daar ook de porten omgedraaid?
-ik neem aan dat bij wifi loskoppelen van het LAN je wel nog steeds met je wireless laptop bij je wired filesrv van je interne netwerk kan?

JantjeO wijzigde deze reactie 04-01-2011 23:14 (7%)

• j1nx
Hoop vragen, zal me best doen de boel te beantwoorden.
quote:
JantjeO schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:04:
[...]

Super bedankt voor deze HOWTO. Heb er veel van geleerd. Ik heb een aantal vragen/opm.:
-IPTV pack bestand bestaat niet. Kun je hem re-uploaden en downloadlink fixen?
Was ik al bang voor. Weet jij misschien een goede file sharing site?
quote:
-de SSHd kan na deze excercitie gewoon weer disabled worden toch?
Ja, natuurlijk. Als je klaar bent, kan hij uit.
quote:
-het klopt als ik zeg: unicast streams stellen me in staat om op wifi, die genoeg bandbreedte heeft, iptv te bekijken?
Ja, de Unicast versie is niet anders als een HTTP stream. Ik kan op mijn wifi gewoon tv kijken over een G verbinding.
quote:
-is er een makkelijke manier om alle uitgevoerde stappen in je howto (commando's/startup scripts ed) te backuppen
In princiepe gewoon de gehele "jffs" folder met WinSCP kopieren naar een veilig plekje En de content van het "startup script" ook ergens veilig opslaan.
quote:
-kan ik de amino blijven gebruiken? ook als ik tegelijkertijd met andere devices IPTV bekijk/gebruik? hoe/waarop sluit ik amino aan als de port op het modem al verbonden is met router port4/wan2? Ik heb een packetfront dus dan kan ik gewoon de amino box op 1 vd andere modem poorten zetten?! Maar hoe moet dat voor onze Genexisis gebruikers dan?
Ik zelf heb geen Amino box, dus kan dat niet voor je testen. Ene robert heeft ooit een DHCP line gepost die je mee kan geven naar de amino. Dan kun je dus je amino box gewoon overal in je netwerk prikken, alleen de updates werken dan niet meer. Ik zal die info nog even voor je opzoeken en toevoegen.
quote:
-als ik dit aan de praat krijg en ik moet deze forumposter geloven dan kan ik straks op de PopCornHour (PCH) de unicast streams bekijken: http://www.networkedmedia...&pid=177325#pid177325
Wat denk jij?
Jep, popcorn hour of de prime, eigenlijk elke speler die webstreams kan afspelen. (want dat is wat het is)
quote:
-bevatten onderstaande scripts nog variabelen die moeten worden aangepast denk aan mac amino, ander LAN IP dan 192.168.254.1, vendorID, etc..:
Volgens mijn niet, alleen "vlan2" en "vlan3"
[...]
quote:
-Geldt dat ook voor de WRT320N? Zijn daar ook de porten omgedraaid?
De 320N is hetzelfde als de e2000. Er is zelfs op het forum van dd-wrt een howto, hoe je de 320N als e2000 "ombouwd"
quote:
-ik neem aan dat bij wifi loskoppelen van het LAN je wel nog steeds met je wireless laptop bij je wired filesrv van je interne netwerk kan?
De firewall regels die ik meegenomen heb voor de wifi is om alles toe te laten. Hij heeft welliswaar een ander ipadres range als het lan, maar het lan is verder gewoon bereikbaar en anders om. Je fileserv is dus geen probleem.

OH ja voor de andere geintresseerde (beetje opscheppen). Heb zojuist mijn Sixxs IPv6 tunnel erbij gemikt en de PPTPD server aangeslingerd. Nu kan ik dus overal ter wereld bij mijn netwerk en gratis downloaden van de newsxs usenet servers

KICK ASS! Router.

j1nx wijzigde deze reactie 04-01-2011 23:29 (4%)

• Alexander01
quote:
j1nx schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:25:
Hoop vragen, zal me best doen de boel te beantwoorden.

[...]

Was ik al bang voor. Weet jij misschien een goede file sharing site?
www.hostfile.nl

geen wachtijden, popups of snelheidslimieten.

• Suicyder
Na veel klooien vandaag de HTPC via de dhcpcore.dll werkend gekregen.

Had eerder op de avond al werkend met Linksys 160N dd-wrt, maar dan werkt EPG en Uitzending gemist niet.
Volgende stap wordt denk ik : XMS -> Switch -> Amino en de Router
Dus amino los en router ernaast voor alle pc's.

• Alexander01
quote:
j1nx schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:25:
Heb zojuist mijn Sixxs IPv6 tunnel erbij gemikt en de PPTPD server aangeslingerd. Nu kan ik dus overal ter wereld bij mijn netwerk en gratis downloaden van de newsxs usenet servers

KICK ASS! Router.
Met zo'n tunnel bij Sixxs kun je max 10mbit halen geloof ik he? Maar die retentie is wel mooi ja :)

• FabiandJ
  • Laatst online: 24-07 21:46
quote:
Alexander01 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 18:53:
[...]

Met hardwarematige decodering en deinterlacing van de ION chip zou het geen probleem moeten zijn. Zie ook: http://nl.hardware.info/r...-media-center-go-or-no-go

VLC ziet er inderdaad niet uit, want die ondersteund geen hardwarematige deinterlacing.

Maar zijn de streams echt 20mbit in VLC? De UT gebruikt toch dezelfde streams van Technicolor/NOB? http://iptv.utwente.nl/?page=info
De UT gebruikt dezelfde streams van Technicolor/NOB en sommige zenders komen binnen via de SAT.

• JantjeO
ipv Sandy Bridge is Fusion natuurlijk ook (nog) een optie... zeker de E-350 (slechts 18Watt!!) met een mooi ITX moederbordje:
http://usingwindowshomese...ion-mini-itx-motherboard/

Hier een early review van nov 2010: http://www.legitreviews.com/article/1470/1/

Deze week hopelijk meer up2date reviews.

JantjeO wijzigde deze reactie 05-01-2011 01:13 (22%)

• Alexander01
Inderdaad. Voor een pure HTPC is dat goed genoeg. Als je er als bootschijf een SSD inzet dan gaat het laden van de HTPC software ook lekker rap. Ik zou nog even afwachten welke HQV scores eruit komen rollen.

Alexander01 wijzigde deze reactie 05-01-2011 01:08 (29%)

• Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 02:14

Killerbert

PsN ID DeathHour

quote:

Erg bedankt voor je handleiding!
die file is idd niet meer te downloaden. misschien is dropbox (of wat alexander aangaf) een optie voor opslag ;)

is het mogelijk dat dit deze howto in de TS terecht komt :? (2e bericht)
ik denk dat vele mensen hier wat aan hebben

Killerbert wijzigde deze reactie 05-01-2011 01:25 (4%)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• RefleCs
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 03-06 16:00

RefleCs

Fart Fader

quote:
Suicyder schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:13:
[...]

Nou we hebben het voor elkaar gekregen volgens de wijze zoals in de startpost staat beschreven voor Windows. Ook de variant met DD-WRT werkt goed maar heeft wat nadelen. Zo werken de diverse varianten van uitzending gemist, de EPG en de programmainfo niet.

We zijn nog wel even benieuwd als we het als volgt inrichten:
Modem ---> IPTV op switchje ----> Amino achter deze switch en een router achter deze switch met een spoofed mac. Vervolgens zou je in theorie alles op die router moeten kunnen prikken wat je zou willen gebruiken voor IPTV zonder dat je iets hoeft te hardcoden in een DLL.

Iemand dit al getest? Of ga ik vanavond de eerste zijn?

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• ik222
Dat zal prima werken ja zolang die router multicast door kan laten.

• Danfoss
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 28-07 15:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

quote:
JantjeO schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 01:05:
ipv Sandy Bridge is Fusion natuurlijk ook (nog) een optie... zeker de E-350 (slechts 18Watt!!) met een mooi ITX moederbordje:
http://usingwindowshomese...ion-mini-itx-motherboard/

Hier een early review van nov 2010: http://www.legitreviews.com/article/1470/1/

Deze week hopelijk meer up2date reviews.
Idd. Ik ben nu bezig een htpc met iptv (heb concepts) te bouwen met wat oude hardware die ik nog had liggen (c2d e6750 en ati hd3870). Als ik t softwarematig allemaal aan de praat krijg zoals ik t wil lonkt het wel om als stap daarna de hardware te vervangen voor zoiets. Veel kleiner en veel minder energie.

Sys Specs

• KillerB

KillerB

______

quote:
RefleCs schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 07:51:
[...]

Nou we hebben het voor elkaar gekregen volgens de wijze zoals in de startpost staat beschreven voor Windows. Ook de variant met DD-WRT werkt goed maar heeft wat nadelen. Zo werken de diverse varianten van uitzending gemist, de EPG en de programmainfo niet.

We zijn nog wel even benieuwd als we het als volgt inrichten:
Modem ---> IPTV op switchje ----> Amino achter deze switch en een router achter deze switch met een spoofed mac. Vervolgens zou je in theorie alles op die router moeten kunnen prikken wat je zou willen gebruiken voor IPTV zonder dat je iets hoeft te hardcoden in een DLL.

Iemand dit al getest? Of ga ik vanavond de eerste zijn?
Heb ik hier ook om dezelfde reden, werkt prima. Ik krijg gewoon 2 ip adressen, 1 op de router en 1 op de amino.

• j1nx
quote:
Alexander01 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 00:52:
[...]

Met zo'n tunnel bij Sixxs kun je max 10mbit halen geloof ik he? Maar die retentie is wel mooi ja :)
Hoe kom je daar nu bij? Ik trek het met 40 MBit binnen en kan waarschijnlijk sneller is het niet dat ik gewoon een oude PC heb die al dat brute geweld niet aan kan.

PS, de "IPTV pack" link is aangepast in de howto. Moet dus weer downloadbaar zijn.

Om de Amino in je netwerk te kunnen hangen moet je eens kijken naar onderstaande link;
http://www.robmir.nl/robert/mythtv/iptv-router/
quote:
When the dd-wrt router is ready, click on the gray tab Services. In the DHCP Client box, enter the value Aminoaminet130fisys in the box behind Set Vendorclass. This will make sure that the dhcp server of the IPTV network will see the DHCP request as if it was an Amino device, and return a correct IP-address. A bit lower on the page you will see the DNSMasq box. In this box enter the following value in the memo field below Additional DNSMasq Options:

dhcp-option=43,08:10:68:74:74:70:3a:2f:2f:77:2e:7a:74:36:2e:6e:6c:2f:10:10:45:75:72:6f:70:65:2f:41:6d:73:74:65:72:64:61:6d

This configuration setting will send back the dhcp option 43 (Vendor Encapsulated Information) inside the DHCP Offer from the dd-wrt router to the Amino STB. The hex-values hold the following information:

http://w.zt6.nl/

Europe/Amsterdam

This information is used by the Amino STB. The first line is the url opened by the STB, which should be a webpage including the menu of the STB. This menu holds links to the iptv streams. Click on the Apply Settings button below on the page.
De extra dhcp-option geeft dus de startpagina aan de amino door. In de comments staat dat uitzending gemist ook niet werkt, maar de author heeft het wel aan de praat op een ander systeem. Ik zal kijken of ik contact kan krijgen met de author om te zien welke truuks routing wise uitgehaald moeten worden om de amino terug in het netwerk te krijgen. Ik kan het alleen niet zelf testen, als iemand het echt wil kan hij natuurlijk altijd zijn amino box even aan me uitlenen ;)

Kom ik later op terug.

j1nx wijzigde deze reactie 05-01-2011 21:04 (64%)

• Alexander01
quote:
j1nx schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:59:
[...]

Hoe kom je daar nu bij? Ik trek het met 40 MBit binnen en kan waarschijnlijk sneller is het niet dat ik gewoon een oude PC heb die al dat brute geweld niet aan kan.
Ik zag het in een screenshotje op deze pagina.

• j1nx
quote:
Alexander01 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:17:
[...]

Ik zag het in een screenshotje op deze pagina.
LOL, weet niet wat hij allemaal aan het vogelen is, dat kan in princiepe veel simpeler, maar dat ter zijde.
Misschien dat het toendertijd zi traag ging inderdaad, maar nu gaat het gewoon full speed.

Wil best een nieuw screenshotje plaatsen ;)

• v40jlt4
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-07 14:29
@j1nx,

Wat een geweldige howto, enorm bedankt. Erg mooi dat er mensen zijn die zoveel tijd spenderen aan het delen van hun kennis.

Ik was op zoek naar een nieuwe router, zowel geschikt voor IPTV als IPv6 (ook voor de IPv6 news-servers).

Las elders echter veel problemen met linksyssen die warm worden en kapot gaan, maar schaf nu toch maar een e2000 aan.

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Heeft iemand IPTV voor iedere PC in zijn netwerk inmiddels alweer werkend? Zelf heb ik het volgens mij goed geconfigureerd met IGMPProxy maar er streamt nog stees niets. Wel zie ik dat een verzoek vanuit een van de PCs in mijn LAN bij de proxy aankomt. In onderstaande output van igmpproxy zie ik inderdaad dat 233.81.233.46 (Euronews) wordt geproxied.
Current routing table (Age active routes):
-----------------------------------------------------
#0: Src: 192.168.0.1, Dst: 239.255.0.1, Age:2, St: A, OutVifs: 0x00000001
#1: Src: 0.0.0.0, Dst: 225.10.10.10, Age:2, St: I, OutVifs: 0x00000001
#2: Src: 0.0.0.0, Dst: 233.81.233.46, Age:2, St: I, OutVifs: 0x00000001
#3: Src: 0.0.0.0, Dst: 224.0.1.60, Age:2, St: I, OutVifs: 0x00000001
#4: Src: 0.0.0.0, Dst: 239.255.255.250, Age:2, St: I, OutVifs: 0x00000001
#5: Src: 0.0.0.0, Dst: 224.0.0.251, Age:2, St: I, OutVifs: 0x00000001
-----------------------------------------------------

Is dit de te verwachten output? Opvallend is deze log regel:
The source address 80.79.34.85 for group 233.81.233.46, is not in any valid net for upstream VIF.

Waar komt 80.79.34.85 vandaan?

configuratie eth0 (lokaal LAN):
# ifconfig eth0
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:30:18:af:9d:a8
          inet addr:192.168.0.70  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:11358387 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:11360829 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

Configuratie eth1 (aangesloten op de IPTV-poort van de DRG):
# ifconfig eth1
eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:01:02:03:04:05
          inet addr:10.252.xxx.xxx  Bcast:10.252.xxx.xxx  Mask:255.255.248.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:201066 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:6690 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

IP forwarding staat aan:
# cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
1

Reverse path filter staat uit:
# cat /proc/sys/net/ipv4/conf/eth*/rp_filter
0
0

IGMP versie staat op 2:
# cat /proc/sys/net/ipv4/conf/eth1/force_igmp_version
2

Inhoud van igmpproxy.conf
quickleave

##------------------------------------------------------
## Configuration for eth1 (Upstream Interface)
## eth1 = IPTV LAN
phyint eth1 upstream  ratelimit 0
        altnet 224.0.0.0/4
        altnet 192.168.0.0/24

## Configuration for eth0 (Downstream Interface)
## eth0 = lokaal netwerk
phyint eth0 downstream  ratelimit 0

## Configuration for unused interfaces
phyint lo disabled

IP tables configuratie:
iptables -I FORWARD -s 233.81.0.0/16 -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -s 239.193.0.0/16 -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -s 224.1.3.0/24 -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I INPUT -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT

Route tabel:
# route -n
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.0.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 eth0
10.252.x.x      0.0.0.0         255.255.248.0   U     0      0        0 eth1
224.0.0.0       0.0.0.0         240.0.0.0       U     0      0        0 eth1
224.0.0.0       0.0.0.0         240.0.0.0       U     0      0        0 eth0
0.0.0.0         192.168.0.1     0.0.0.0         UG    100    0        0 eth0

Alle milieuproblemen zijn veroorzaakt door overbevolking, niet door overconsumptie

• j1nx
quote:
v40jlt4 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 00:17:
@j1nx,
Las elders echter veel problemen met linksyssen die warm worden en kapot gaan, maar schaf nu toch maar een e2000 aan.
Heb net nog even voor je gekeken (ook voor mijn gemoedsrust)

Router draait nu 6 dagen op 480 Mhz (standaard is hij 354 Mhz), zwaar overklokt dus en de router is hand warmpjes. Als ik moet gokken, ongeveer lichaams temperatuur.

De e2000 heeft een broadcom 4717a chipset, als je echter de broadcom specificaties opzoekt, dan zie je dat de 4717a niet bestaat (16, 17 en 18 wel) De e3000 heeft de 4718 en die draait standaard op 480 Mhz. Ik heb ergens gelezen dat cisco de 4717a in het leven geroepen heeft wat niet meer is als een underklokte 4718.

Ik kan dat alleen nergens meer vinden :D

@Ari3

Probeer eens je uplink subnet in igmpproxy.con te verkleinen en op te splitsen in kleinere subnets. /4 is volgens mij te groot en dan krijg je geheugen problemen. Zo iets kan ik mij herineren.

Ik had volgens mij deze settings;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
## Enable Quickleave mode (Sends Leave instantly)
quickleave

## Configuration for eth0 (Upstream Interface)
phyint eth0 upstream  ratelimit 0
        altnet 233.81.0.0/16
        altnet 10.0.0.0/8
        altnet 239.193.0.0/16
        altnet 224.1.3.0/24
        altnet 192.168.0.0/16
        altnet 80.79.34.0/24
        altnet 82.139.121.0/24

## Configuration for eth1 (Downstream Interface)
phyint eth1 downstream  ratelimit 0

## Configuration for eth2 (Disabled Interface)
phyint lo disabled

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#Flushing all rules to default accept
iptables -F
iptables -X
iptables -t nat -F
iptables -t nat -X
iptables -t mangle -F
iptables -t mangle -X
iptables -P INPUT ACCEPT
iptables -P FORWARD ACCEPT
iptables -P OUTPUT ACCEPT

#Firewall rules
iptables -I FORWARD -s 233.81.0.0/16 -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -s 239.193.0.0/16 -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -s 224.1.3.0/24 -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -s 80.79.34.85/32 -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT

# NAT / MASQUERADE
#iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
#iptables -t mangle -A PREROUTING -i eth0 -d 224.0.0.0/4 -j TTL --ttl-inc 8

# Multicast rules
iptables -I INPUT -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT

#Starting the IGMPproxy
/usr/local/sbin/igmpproxy -vv /usr/local/etc/igmpproxy.conf &

Zoals je ziet, heb je die 80.79.34.85/32 ook nodig. Waarom weet ik even niet meer.

j1nx wijzigde deze reactie 08-01-2011 22:07 (61%)

• Helheimr
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-05-2011
quote:

Ik zal later de onderstaande stappen nog eens geven voor de andere bekende router; WRT-54G(x). De WRT-320N, WRT-610N en e3000 kunnen onderstaande instructies ook uitvoeren.
Ik heb geprobeerd om dit aan de praat te krijgen met een WRT-610N v2, maar dat wil niet lukken.

Wat betreft de VLANs op dit apparaat moet je al anders te werk gaan, zie hier:
http://www.dd-wrt.com/wik...LAN_Support#Cisco_Linksys

Dus heb ik dit gedaan:
nvram set new_vlan1ports="2 3 4 8*"
nvram commit
reboot

Daarmee lukt het om ook daadwerkelijk een VLAN3 te krijgen. Maar daarna houdt het op. Het lukt niet om een IP-adres te krijgen op de VLAN3....Als ik m'n Amino130 met dezelfde MAC direct op de glasvezel modem (Genexis) port2 hang gaat het uiteraard perfect....

Tips?

Helheimr wijzigde deze reactie 09-01-2011 01:38 (3%)

• j1nx
quote:
Helheimr schreef op zondag 09 januari 2011 @ 01:28:
[...]

Ik heb geprobeerd om dit aan de praat te krijgen met een WRT-610N v2, maar dat wil niet lukken.

Wat betreft de VLANs op dit apparaat moet je al anders te werk gaan, zie hier:
http://www.dd-wrt.com/wik...LAN_Support#Cisco_Linksys

Dus heb ik dit gedaan:
nvram set new_vlan1ports="2 3 4 8*"
nvram commit
reboot

Daarmee lukt het om ook daadwerkelijk een VLAN3 te krijgen. Maar daarna houdt het op. Het lukt niet om een IP-adres te krijgen op de VLAN3....Als ik m'n Amino130 met dezelfde MAC direct op de glasvezel modem (Genexis) port2 hang gaat het uiteraard perfect....

Tips?
Allereerst lijkt het erop dat de 610N dus niet de "opgedraaide" porten heeft. Je zet "port 1" in het vlan3 segment, heb je de kabel ook eens in port 1 geprobeerd van de router?

Ten tweede, heeft de 610n dan ook wel standaard vlan 2 en 3? Kan je eens een screenshotje maken van de vlan pagina van de webgui?

• Helheimr
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-05-2011
yep, ik heb beide buitenste poorten geprobeerd (dus 1 en 4).
Op de 610N v2 zijn de poorten ook omgedraaid volgens mij als ik de forums op DD-WRT mag geloven.
met ifconfig kan ik ook zien dat er RX data binnenkomt (als ik port "4" gebruik) als ik tussen de modem en de router een switch heb, met daarop ook de amino en iemand kijkt TV....alleen ik krijg maar geen IP...ik krijg ook totaal geen feedback van de udhcpc commands

De webgui doet niet zoveel, zie ook laatste post hier:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=484077

ik werk overigens met de laatste brainslayer build voor de 610 (kernel 2.6)

• boekee
  • Laatst online: 18:07
Ik zit met een probleempje.

Ik heb al verschillende conrstructie`s en howto`s voorbij zien komen maar volgens mij de volgende constructie nog niet (of ik kan hem niet vinden)

Ik heb XMSnet 50/50 mbit een Linksys WRT320 Router (DD-WRT) aangesloten op een Nortel Baystack 5510 24t gbit switch (t.b.v. 802.1p AOIP en AP gingen anders over de zijk)

Ik woon in leiden en heb een packetfront modem. Tot voorkort kon ik zonder extra aanpassingen XMS via de playlist kijken. Sinds een tijd kan ik alleen nog zenders uit de playlist kijken als deze op de AMINO aan het afspelen zijn. Dus niet handig.

Wat ik eigenlijk ideaal zou vinden, is dat ik een Linux servertje in het netwerk kan hangen die het IP adres gaat klonen van het IP tv netwerk van een van mijn AMINO`s. Dat is wel te doen. Maar wat ik eigenlijk wil is gewoon vanaf een willekeurige PC in het netwerk gewoon de stream oppaken en kijken. Dat de linux server dus gewoon een proxy of een gateway wordt voor de XMS TV zenders.

Iemand een idee ?

Het leven is te kort voor langzame muziek :)

• KillerB

KillerB

______

quote:

Ik krijg vlan3 niet zichtbaar als ik in Putty ifconfig uitvoer, ik heb exact je stappen gevolgd. Ik heb ook een e2000.
Wat kan er fout zijn gegaan? Ik heb gewoon netjes die poorten anders assigned en de scripts overgenomen... uiteraard ip adressen en mac aangepast.
Pagina: 1 2 3 ... 61 Laatste

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013