Ik heb sinds gisteren toegang tot de App Inventor van Google, da's echt leuk speelgoed.
Na wat tutorials en testjes heb ik maar het een en ander bij elkaar gevoegd en een applicatie gemaakt die als je een sms ontvangt de afzender en het bericht toont en ook opleest met behulp van de Text-To-Speech Extended engine.
Paar nadeeltjes, App Inventor ondersteunt nog geen services dus de app moet blijven draaien en het toestel mag niet in standby staan om het bericht op te laten lezen (ontvangen en weergeven gaat wel). Ook wordt je huidige sms applicatie niet onderdrukt en je moet de TTS Extended engine installeren uit de Market want het schijnt dat apps die de engine willen gebruiken zonder dat die geinstalleerd is force closen. Ik heb een dialoogvenstertje gemaakt bij het opstarten die vraagt of je de engine al hebt geinstalleerd maar weet niet of die voorkomt dat de app forced closed als dit niet het geval is.
Als iemand het wil proberen:
http://www.2shared.com/file/zRAuz8vg/SMS2Speech.html
Wat ik nog wil implementeren is een taalselectie, de app werkt nu alleen nog in het Nederlands. Ook wil ik de keuze van het eerste alert venstertje nog proberen op te slaan zodat als je bevestigd hebt dat je TTS Extended geinstalleerd hebt je dat venster bij de volgende keer starten niet meer te zien krijgt.