Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het wielren ervaringentopic - Deel 13 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:20

Ramzzz

Moderator ASP / FTM

Ziet alles :|

Ik moet aan de verzekering nog de details van mijn fiets doorgeven, waaronder het framenummer.

Nou heb ik op de het frame 2 nummers gevonden, namelijk een EN en dan 5 cijfers, en een XD en dan 8 cijfers.

Welke van de 2 is het, of zijn ze het beide?

Edit: het is de EN-versie kom ik net achter. :)

Overigenv wel apart dat je je racefiets pas met een slot - gecertificeerd, ART - kunt verzekeren... Ik kan dus nog even onverzekerd voort tot ik zo'n slot heb.

Ik weet dat overigens nu pas. :/

Ramzzz wijzigde deze reactie 05-07-2010 14:29 (32%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-10-2012
quote:
Bi-zonder schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:02:
Bij Futurumshop hebben ze nu de Polar CS500 CAD in de aanbieding met 5 jaar garantie voor ¤ 200

Na wat lezen, valt me op dat relatief veel mensen er negatief over berichten. Met name het feit dat er geen software wordt meegeleverd. Design laat ik even buiten beschouwing, smaken verschillen nu eenmaal.

Is dit het geld nu waard, of beter voor die prijs een andere/betere meter aanschaffen?
Geen software? Bij mijn CS200 (waar ik zeer tevreden over ben) zat software gewoon meegeleverd. Daarnaast is deze te downloaden van de Polar website. Ze hebben daar ook een handige personal trainer. Ben al met al zeer te spreken over mijn computertje.

• Bi-zonder
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
quote:
J0ost schreef op maandag 05 juli 2010 @ 14:20:
[...]

Geen software? Bij mijn CS200 (waar ik zeer tevreden over ben) zat software gewoon meegeleverd. Daarnaast is deze te downloaden van de Polar website. Ze hebben daar ook een handige personal trainer. Ben al met al zeer te spreken over mijn computertje.
Hier wat ik zoal tegenkwam:

nouja, uitlezen.... heel erg globaal, aan die polarpersonaltrainer.com data heb je niet zoveel, zeggen ze bij polar zelf ook: YouTube: soqTV Polar cs 500 (Ist mal auf Deutsch..... )

Nogmaals, ik vind t een blunder van Polar!

Dat je bij de CS400 en de CS600 ProTrainer software krijgt en bij de CS500 niet, vind ik wel vreemd. Dat personaltrainer.com stelt inderdaad niet veel voor.

Gezien het bedrag had ProTrainer er wel bij mogen zitten inderdaad. Vind het nu wel een erg dure computer voor z'n functies.

Of betekent dit dat ProTrainer op zal gaan in polarpersonaltrainer? Het wachten is al lange tijd op een update van ProTrainer.

sinds kort in het bezit van een Cs500 cad. Gebruiksgemak is echt erg goed en de rocker switch werkt prima tijdens het fietsen. Ik vind het zelf veel makkelijker dan het prutsen met die kleine knopjes op mijn vorige fietscomputer. Helaas alleen nog maar online software om wat data uit te lezen. Qua functies prima

Haast je langzaam,...het leven is zo voorbij....

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Ik heb me laten verlijden tot een sprint-triatlon over een maand of twee, dus ik moet op zoek naar een geschikte fiets :P Ik heb een mountainbike (Cube, XT afgemonteerd) waar ik ook op de weg mee train, maar die voldoet hier imho niet voor. Ik wil er niet echt helemaal uitgefietst worden ;) Een dedicated triatlon fiets is me veel te duur, dus het wordt een 'gewone' racefiets. Als ik 'm eenmaal heb zal ik er denk ik ook m'n ritten op de weg er mee rijden (hoogstens 50km per week atm), maar als ik de bergen in ga dan wil ik ook off-road, dus dan blijft het die Cube. Ding zal dus niet heel veel te lijden hebben, en m'n budget is niet heel groot gelet op het relatief geringe gebruik Ik neem aan dat ik dan wel uit de voeten kan met Tiagra of eventueel 105? Is eventueel een tijdrit / triatlon stuur een aanrader? En heeft iemand enig idee hoeveel sneller ik zou gaan op een racefiets door kleinere weerstanden in vergelijking met m'n mountainbike? Ik haal nu over langere afstand rond de 27 km/h.

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

sorcees

2600 woody

Ik weet niet hoe vaak je een mini triathlon wil gaan fietsen, maar voor 1 keer zou je ook smalle 26" wielen met slicks kunnen steken, ziet er niet uit maar werkt wel, evt. stuur vertellen/lager zetten.
Mini = 20 km fietsen?
Moet toch binnen de 40 minuten lukken.
Succes.

DieHard oldschool HC senior gamer D - DII - DIII

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-09 22:07
Opzet stuur scheelt een minuut op die afstand in vergelijking met de beugels denk ik. Met een tijdritfiets kan je nog wat meer winnen, maar ik zou eerst lekker kijken of je het leuk vind.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Denk inderdaad dat ik zeker onder de 40 minuten moet kunnen komen, met een beetje training en harde banden lukt dat misschien nog wel op m'n MTB. Opzetstuur zal inderdaad niet zo heel veel schelen, ik vraag me vooral af hoeveel winst ik zou halen met een racefiets zelf.
quote:
sorcees schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:53:
Ik weet niet hoe vaak je een mini triathlon wil gaan fietsen, maar voor 1 keer zou je ook smalle 26" wielen met slicks kunnen steken, ziet er niet uit maar werkt wel, evt. stuur vertellen/lager zetten.
Daar heb ik wel aan gedacht, maar ik weet niet of smalle slicks op m'n huidige velgen passen: er zitten nu 2,25" Racing Ralphs op, waarschijnlijk is 1,5" het smalste wat past. Een volledig andere wielset is ook zinloos: ik heb schijfremmen, ik denk niet dat ik een smalle 26" set voor schijfremmen ga vinden. En zelfs al zou ik 'm vinden, dan moeten er ook schijven bij. En dan heb ik al een halve fiets (qua prijs).
quote:
Succes.

Cocytus wijzigde deze reactie 05-07-2010 17:15 (51%)

• ssj_gohan
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 30-12-2013

ssj_gohan

Darwin FTW!

quote:
Switek schreef op maandag 05 juli 2010 @ 08:59:
[...]

Veel plezier ermee! Mag ik vragen waarom de 705 en niet bijvoorbeeld een oregon? Zit namelijk zelf nog een beetje dubben welk type het moet gaan worden.
Een vriend waarmee ik samen fiets heeft de Edge 705 al een paar maanden in bezit en heb er een paar ritten mee gereden, vond het een fijn apparaat. Eenvoudige bediening, duidelijk scherm. Daarbij is de edge 705 eenvoudig geschikt voor uitbreiding met een cadanssensor. Dit laatste gebruik ik omdat ik geregeld in Limburg te vinden ben en meer wil focussen op een hoog beentempo ipv kracht.

En natuurlijk de routeplanner, handig omdat ik vaker naar huis wil fietsen. (Woon in Weert, zit op kamers in Nieuwegein)
quote:
sorcees schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:36:
[...]
Proficiat, prima keus, niet alleen de beste fietscomputer die ik ooit had maar ook vele interessante extra's en ook het optekenen van je trainingen. En niet te vergeten de kaartjes en routeplanner.
En de extra afleiding tijdens lange saaie trainingen.
Succes ermee.
Ik kan ook bijna niet wachten! Zending is vandaag verstuurd.

Morgen doe ik mee aan een tijdrit! Laatste keer heeft men 60km gefietst in 1 uur 50 minuten. Lijkt mij haalbaar om daar in de buurt van te komen. Wat dus inhoud dat ik rond de 32,7km/h gemiddeld moet gaan rijden over de dijk. Update morgen!

Kenzy von Hollandheim 6-12-1996 - 5-7-2009 - Gravity is not a version of the truth. It is the truth. Anyone who doubts it is invited to jump out a tenth story window.

• Pater
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:30

Pater

Terry Tate

Edge 705, een van mijn beste fietsgadgets. Vooral het plannen in Routeyou.com gaat perfect!

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Ramzzz

Ramzzz

Moderator ASP / FTM

Vervolg op mijn vorige post...

Heeft iemand van jullie zijn/haar racefiets verzekerd? En zo ja, wat voor slot moest je ervoor aanschaffen? :?

Ramzzz wijzigde deze reactie 05-07-2010 20:45 (4%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• ssj_gohan

ssj_gohan

Darwin FTW!

quote:
Ramzzz schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:44:

Heeft iemand van jullie zijn/haar racefiets verzekerd? En zo ja, wat voor slot moest je ervoor aanschaffen? :?
Zit die niet standaard bij de inboedelverzekering?

Kenzy von Hollandheim 6-12-1996 - 5-7-2009 - Gravity is not a version of the truth. It is the truth. Anyone who doubts it is invited to jump out a tenth story window.

• Ramzzz

Ramzzz

Moderator ASP / FTM

quote:
ssj_gohan schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:51:
[...]

Zit die niet standaard bij de inboedelverzekering?
Het gaat om de fiets wanneer hij niet thuis achter slot en grendel staat. :)

Ik zet 'm nooit zomaar ergens neer, maar bij de 'fiets van de zaak'-actie zit een verzekeringspakket. Dat echter dergelijke eisen stelt... oftewel niet echt over nagedacht door mij, maar evenmin door de verzekeraar. Dergelijke sloten wegen kilo's, of je moet een AXA-slot op je racefiets monteren :+ terwijl elk onderdeel er ongeveer in 5 seconden af te plukken is, en je die niet kunt beveiligen... _O-

Apart. :P

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

sorcees

2600 woody

quote:

Jawel, via de NTFU, nononsence verzekering voor wielrenners/toerfietsers.

DieHard oldschool HC senior gamer D - DII - DIII

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 09:28
Die verzekering lijkt me eerder een soort standaard voor de gewone stadsfiets, vandaar dat er bij staat dat je een slot moet hebben.
Misschien toch even rondkijken of er niets is voor een koersfiets of zo.

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:16

argro

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:

Heeft iemand van jullie zijn/haar racefiets verzekerd?
Nee, vind ik zonde van het geld. Ik verzeker nooit dingen waarvan ik vervanging (makkelijk) zelf kan betalen. Dit geldt ook voor mijn racefiets. Is zo'n verzekering verplicht bij een fiets van de zaak?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Ramzzz

Ramzzz

Moderator ASP / FTM

quote:
argro schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 08:44:
[...]
Nee, vind ik zonde van het geld. Ik verzeker nooit dingen waarvan ik vervanging (makkelijk) zelf kan betalen. Dit geldt ook voor mijn racefiets. Is zo'n verzekering verplicht bij een fiets van de zaak?
Min of meer geloof ik, althans het is onderdeel van de aangeboden mogelijkheden.

Het beperkt zich, voor zover mij nu duidelijk is, tot het kunnen aantonen dat dat slot in mijn bezit is.

Dat valt dan weer mee...

• shameete
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:30
quote:
sorcees schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 08:08:
[...]

Jawel, via de NTFU, nononsence verzekering voor wielrenners/toerfietsers.
maar dan is ie toch niet verzekerd tegen diefstal?
ik lees in de AVW in elk geval: "Diefstal van de fiets is uitgesloten van de dekking;"

ben zelf ook aan het zoeken naar een verzekering voor m'n MTB, maar ik blijf voor diefstal e.d. uitkomen bij bedrijven zoals unigarant.

U hebt een prachtige gelegenheid om te zwijgen laten voorbijgaan

• .joeri.
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Ik ben sinds gisteren terug uit Frankrijk van een Marmotte-avontuurtje.
Ik ben vertrokken met 4500km in de benen, en een weekje ervoor nog een maand (bijna) niets getraind wegens de examens. De conditie kon dus niet super zijn, maar was ook niet slecht.

Dinsdag en woensdag heb ik -achteraf gezien- wat te veel getraind.

Op de Marmotte heb ik wat tussentijden opgezocht om 8uur te halen (of als het echt nodig was met wat reserve 8u29 - de limiet voor goud).
Op de Glandon moest ik iets onder de 2uur blijven. Op de Télégraphe ongeveer 4u, Galibier: 5u45, zodat ik om 6h45 aan de voet van Alpe d'Huez stond, zodat ik daat nog 1u15 kon over doen.
Mijn werkelijk gereden tijden: Glandon: 1u43, Télégraphe: 3u53, Galibier: 5u39, voet alpe d'huez: 6h40, aankomst op 8u08. Dit zijn m'n eigen gemeten tijden.
De afdaling van de Glandon was geneutraliseerd vanwege de doden die er de laatste jaren toch wel vaak vallen. Mijn officiële tijd was 8u02.
Zeker niet ontevreden, maar ik had misschien nog net iets sneller gekund op de laatste col als ik me voordien wat meer had ingehouden. In de afdaling van de Lauteret (Galibier) probeerde ik naar snelle groepjes te rijden, maar haalde daarbij een hartslag van 194. Dit in combinatie met de hoge temperaturen van 44°C waren echt loodzwaar om Alpe d'Huez nog snel naar boven te rijden. Ook mijn slechte (hoge) startnummer (in de 6000) zorgde ervoor dat ik met wat tragere groepen moest starten. Wij reden bijvoorbeeld de eerste 20km tegen 37/u, de snellere starters deden dit tegen 55/u.
Mijn tijd kan dus zeker nog verbeterd worden de komende jaren, maar ben zeker tevreden. Het was een hele belevenis, en zeker voor herhaling vatbaar :)

Klik: .joeri. !

• fsve
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 02-08 20:59
quote:
Heel erg netjes, absoluut respect _/-\o_

Be reasonable.... do it my way

• Michie23
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:28
Doen er hier nog Tweakers mee aan de Dutch Food Valley Classic toertocht? Ik doe 150km

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-09 15:03

Griffin

Is mythical

Gister lekker van plan om te gaan fietsen, belt een vriend op of ik samen met hem ga fietsen. Geen probleem (ookal is hij vele malen sterker op de fiets).
Resultaat... 58KM in 2:02h in omgeving Tiel --> Rhenen. Ook nog wat heuvels gepakt en er stond soms behoorlijk wat wind.
Was een lekkere route :) maar heb vandaag iets vermoeidere benen dan normaal.

~Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that.~ Martin Luther King, Jr.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 11:20
8h08 is een uitstekende tijd, proficiat.

Ga zelf volgend jaar weer meedoen en mijn doel is dan < 8 uur.

Maar ik kan het mis hebben

• Lointje
quote:
Lointje schreef op maandag 05 juli 2010 @ 09:07:
Heb wel een probleem gemerkt, het terugschakelen op mijn voorblad van groot naar middel lijkt niet te lukken.
Wel gisteren bij de fietsenmaker binnengesprongen en even een semi-beschamend moment: Blijkbaar zit er een tussen-schakering in. Als je vooraan groot staat, en achteraan ook op een groot tandwiel (dus redelijk schuine ketting), kan je even tussen-schakelen om zo te zorgen dat de ketting niet tegen de voorderailleur schuurt ^^ Maw, om van groot verzet naar middenvoorblad te schakelen moest je gewoon tweemaal klikken ipv 1maal. Voorzichtig als ik was had ik dat dus niet geprobeerd.

Wel blij dat er dus niets scheelt natuurlijk.
Misschien vandaag vroeger stoppen op werk en dan kan ik nog wat gaan rijden. Ik heb de kriebel echt te pakken. :)

• TheLemon
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

quote:
Michie23 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:11:
Doen er hier nog Tweakers mee aan de Dutch Food Valley Classic toertocht? Ik doe 150km
Gloeiende.... Dit is al de zoveelste tocht die precies valt in het weekend dat mijn vrouw werkt en ik dus thuis bij de kids zit. Ik kan geen beroep blijven doen op opa/oma. Jammer, want ik kom uit die omgeving. Ik vind de ¤20,- overigens wel vrij veel voor zo'n uitgepijlde tocht waar je verder eigenlijk niets krijgt.
Ik heb de Jan Janssen Classic gedaan, dat was maar ¤8,- o.i.d.

• fsve
quote:
Lointje schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 10:12:
Maw, om van groot verzet naar middenvoorblad te schakelen moest je gewoon tweemaal klikken ipv 1maal.
Of 1 keer helemaal door duwen. Ik weet niet welke groep je hebt (even te lui om terug te lezen ;) )
maar als je je shifter wat verder door duwt doet hij dat dus in 1x.
Note: bij mij in ieder geval

• Lointje
quote:
fsve schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:33:
[...]

Of 1 keer helemaal door duwen. Ik weet niet welke groep je hebt (even te lui om terug te lezen ;) )
maar als je je shifter wat verder door duwt doet hij dat dus in 1x.
Note: bij mij in ieder geval
Goede tip, ga ik uitproberen (en shimano ultegra). Bedankt!

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
Lointje schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:27:
[...]

Goede tip, ga ik uitproberen (en shimano ultegra). Bedankt!
Ga er vanuit dat dat het geval is. Is bij mijn 105 ook. Ik gebruik de 'single' tap erg veel omdat anders de ketting dus aanloopt.

~Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that.~ Martin Luther King, Jr.

• MrAngry
Als de ketting zo schuin loopt dat dat trimmen nodig is kan je soms beter een andere versnelling pakken (zeker met een tripple)

• NoepZor
  • Laatst online: 11:19
Hartje zomer, lekker weer en NoepZor heeft de fiets in de Tacx :*)

Je moet toch wat met een gebroken been :) duurt denk ik nog wel een week of 3-4 voor ik de weg weer onveilig kan maken.

Volg mij op Strava!

• fsve
quote:
NoepZor schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:38:
Hartje zomer, lekker weer en NoepZor heeft de fiets in de Tacx :*)

Je moet toch wat met een gebroken been :) duurt denk ik nog wel een week of 3-4 voor ik de weg weer onveilig kan maken.
Als ik jou was zou ik echt een mega fan (als in ventilator, weet niet of je fans hebt ;) ) voor de fiets zetten.
of in een airco ruimte fietsen natuurlijk... met dit weer op een tacx fietsen dan ben je gesmolten na een kwartier

Maar goed... iets is beter dan niets! Succes ermee!

• NoepZor
Ik kan toch geen volle bak fietsen, het is meer bedoeld als training voor mijn linkerbeen. Je spieren nemen echt hard af als je er niets mee doet. Ik heb dan geen gips en vanaf de operatie direct deels belast en dit uitgebouwd naar lopen in huis zonder krukken. Mijn rechterbeen is veel dikker en steviger, omdat ik daar het meeste gewicht op heb gehad de afgelopen 4 weken.

Volg mij op Strava!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 06:03
Ik zit erover te denken te gaan fietsen :) Krijg altijd de kriebels tijdens de Tour.. Maar wat is nou een goede fiets voor een tweaker?

Ik wil een beetje comfortabele fiets, die toch snel is en waarmee ik ook vrienden kan bijhouden die al langer fietsen. Ben niet overweight, maar toch wel zwaar, +-90 kilo en +- 1,90 lang.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• argro

argro

quote:
WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:28:

Ik wil een beetje comfortabele fiets, die toch snel is en waarmee ik ook vrienden kan bijhouden die al langer fietsen. Ben niet overweight, maar toch wel zwaar, +-90 kilo en +- 1,90 lang.
Het is vooral de renner die bepaald of een fiets snel is en of deze renner zijn vrienden bij kan houden. De verschillen die fietsen wat dat betreft maken zijn marginaal.

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
argro schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:31:
[...]
Het is vooral de renner die bepaald of een fiets snel is en of deze renner zijn vrienden bij kan houden. De verschillen die fietsen wat dat betreft maken zijn marginaal.
Agreed.

Wat betreft de fiets... ga eens naar een LBS om te kijken welke maat je nodig hebt (waarschijnlijk iets van 58). Verder moet je goed kijken naar de wielenset. Omdat je 90kg weegt zouden de WHR-500 van shimano (standaard wielen) misschien net voldoende zijn maar ze zijn echt wat standaard.
Ook is wel handig om te weten wat je budget is ;)

• JJJ
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:49
Vraagje over fietsafstelling: als ik mijn ketting op het grote voorblad schakel en het kleinste achterblad (zwaarste versnelling) dan loopt mijn ketting mooi tussen de voorderailleur door. Het probleem is alleen dat de ketting schuin staat waardoor de ketting ongeveer ~1x per 1-2 omwentelingen een tandje van het een-na-kleinere achterblad meepakt.

Als ik zo door blijf fietsen dan haakt de ketting op een gegeven moment wel goed in en schakelt hij als het ware een stukje lichter.

Ik heb maar een double dus ik kan me voorstellen dat de ketting dan zo schuiner staat dan bij een triple het geval is. Ik vraag me af of dit probleem op te lossen is of dat de allerzwaarste versnelling gewoon buiten bereik is (wat wel erg zonde zou zijn want soms moet er gewoon hard gefietst worden natuurlijk :P).

• WVL_KsZeN
Nu ja, wat ik bedoel met snel is dat je altijd een afweging moet maken tussen comfort en snelheid, en ik zoek daar een leuk compromis tussen. Als oud-roeier kan ik best hard trappen, dus daar zal het verder niet aan liggen. Ook zoek ik een racefiets waarmee ik eventueel ook nog van de weg af zou kunnen, maar geen extreme dingen ofzo :)

Mijn huidige fiets is een Gazelle Puerto (maat 58), maar ik vind deze eigenlijk iets te klein. Ook is hij al flink versleten (puur door het aantal km's) en is hij het eerlijk gezegd niet meer waard om weer helemaal op te knappen.

Dit is mijn huidige fiets :

http://www.bikeshops.de/bikes/400/13375.jpg

Budget laten we zeggen tot ¤2000 ofzo. Ook belangrijk : ik wil geen fiets die alleen te koop is in Lutjebroek of op speciale bestelling in Georgië, dus een merk dat ik bij een lokale fietsenmaker kan krijgen (Leiden / Den Haag). Voorbeelden zijn dan Specialized, Trek, Gazelle, Batavus, etc. Er zijn alleen zó verschrikkelijk veel keuzes dat ik er een beetje van duizel.

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 07-07-2010 17:07 (17%)

• ssj_gohan

ssj_gohan

Darwin FTW!

Gisteren eindelijk mijn Edge 705 geinstalleerd en gelijk getest met een tijdrit. Voor diegene die bekend is in de regio Nieuwegein. Vanuit Vreeswijk onder de A2 door en dan via Jaarsveld naar Schoonhoven over de dijk.lengte 22km enkel.

Helaas moet ik nog veel leren wat betreft het in groepen rijden, doordat ik slecht diepte kan inschatten (70% zicht aan linker oog) is het voor mij moeilijk om superdicht in iemands wiel te zitten, dat tot grote ergernis van sommige mensen achter mij.

Iemand in de groep had de rit al eens eerder gereden in 1 uur 23 minuten (44 km @ 31,8km/h gemiddeld). Nu hadden we als afspraak dat we dit hoger gingen brengen (want er was voetbal :P). Helaas hadden we op de heenrit veel wind tegen, maar op de terugweg wind in de zijkant. Hierdoor was de totale tijd 1 uur en 11 minuten en wellicht flink vertekent. ( 44 km @ 37,2 km/h gemiddeld).

Maar die Garmin is echt fantastisch! Moet alleen even wennen aan de bediening. (En op start drukken als ik vertrek :P)

Nu ik ook een cadansmeter erop heb vraag ik mij gelijk af wat jullie voorkeur is. Een lage cadans of een hoge cadans. Ik prefereer een cadans van 95-105 per minuut terwijl ik van andere mensen hoor dat ze liever 65-85 per minuut hanteren.

ssj_gohan wijzigde deze reactie 07-07-2010 17:33 (11%)

• MrAngry
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die fietsen serieus neemt een trapfrequentie van rond de 75 prefereert. Het is inmiddels toch wel duidelijk dat 90+ the way to go is.

Wat fiets kopen betreft:
Als je een racefiets zoekt die je ook offroad kan nemen dan kan je denken aan een cyclocrosser. Die heeft remmen die minder gevoelig zijn voor modder en iets bredere banden. Maar eigenlijk zou ik vol voor een racefiets gaan en een rag mtb ernaast houden als je af en toe off road kriebels krijgt.
In racefietsenland heb je rond de 2000 euro zeker een mooi fietsje en als je nieuw gaat kopen eigenlijk 2 opties:
Carbonnen frame met iets goedkopere(shimano 105) afmontage (Trek Madone 4.5, Scott Addict R3)
Aluminium frame met carbonnen vork en achterbrug met duurdere afmontage (de duurste Via Nirone, de duurste Giant defy, Trek 1.5)

Maar dat kan je fietsenmaker je vast ook vertellen als je hem lokaal gaat kopen. Wat ik zou doen met de kennis die ik nu heb is gaan voor de iets duurdere afmontage (Ultegra) en het budget dat je overhoudt steken in een mooi setje wielen, daar wordt vaak op bezuinigd bij de "standaard" fietsen.
Ding vooral wat af en vergeet niet budget in te ruimen voor helm, schoenen en pedalen en een broekie met zeem.

• WVL_KsZeN
Laat ik een paar fietsen op een rijtje zetten :

Carbon frame

Specialized Roubaix Elite Triple Shimano 105 - 1999 euro
http://www.bridgat.com/files/Roubaix_Elite_Triple.jpg

Trek madone 4.5 Shimano 105
http://www.baas-fietsen.nl/upload/product/trek_Madone4.5.jpg

Scott Addict R3 Shimano 105 - 2299 euro
http://www.velo-attitudes.fr/r5_trans/addict-r3-2009-velo-competition-scott-1644.jpg

Merida Scultura FLX905 Shimano Ultegra - 1999 euro
http://www2.merida-bikes.com/nl_INT/public/tmp/17058737498051b69e2dab50d254ddb2

Alu frame
Bianchi Via Narrone 7 - 1499 euro, Shimano Ultegra (mooie fiets, maar je zit erg voorover). Voordeel is dat er een dealer dichtbij mijn werk zit.

Van deze fietsen springt de Merida eruit, de fiets ziet er goed uit en goede afmontage. Ook is hij verkrijgbaar in maat 59, dus net een tikkie groter. Bij de Roubaix zit je net iets rechterop, dus wat meer comfort, voor mij zou die houding perfect zijn, ongeveer gelijk aan de houding op mijn huidige fiets, alleen is deze verkrijgbaar in 58 of 61. Dat zou dus 58 worden. Van de Roubaix is ook nog een versie met een alu frame, de Secteur. Alleen heeft deze standaard ook de Shimano 105 afmontage. Dat zou dus een custom moeten worden.. De Scott en Merida is lastig testen in de buurt, de Trek moet wel lukken en de Specialized lukt zeker.

De zithouding van de Trek en Scott lijken met wat dieper, ik weet niet of dit iets voor me is. Moet ik natuurlijk testen, maar dan moet ik zo weer bij 3-4 winkels langs.

Ik denk dat ik eerst eens de Roubaix ga proberen om te kijken of de houding me bevalt, daarna probeer ik de Bianchi. Als de lagere zithouding me toch bevalt, dan kan ik altijd de Trek en Scott proberen.

Liefst zou ik ook de Merida eens goed bekijken, maar ik kan niet echt dealers in de buurt vinden die daadwerkelijk fietsen in de winkel hebben staan.

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 07-07-2010 21:32 (5%)

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 21:26:
Laat ik een paar fietsen op een rijtje zetten :

Carbon frame
[lijst]

Van deze fietsen springt de Merida eruit, de fiets ziet er goed uit en goede afmontage. Ook is hij verkrijgbaar in maat 59, dus net een tikkie groter. Bij de Roubaix zit je net iets rechterop, dus wat meer comfort, voor mij zou die houding perfect zijn, ongeveer gelijk aan de houding op mijn huidige fiets, alleen is deze verkrijgbaar in 58 of 61. Dat zou dus 58 worden. Van de Roubaix is ook nog een versie met een alu frame, de Secteur. Alleen heeft deze standaard ook de Shimano 105 afmontage. Dat zou dus een custom moeten worden.. De Scott en Merida is lastig testen in de buurt, de Trek moet wel lukken en de Specialized lukt zeker.

De zithouding van de Trek en Scott lijken met wat dieper, ik weet niet of dit iets voor me is. Moet ik natuurlijk testen, maar dan moet ik zo weer bij 3-4 winkels langs.

Ik denk dat ik eerst eens de Roubaix ga proberen om te kijken of de houding me bevalt, daarna probeer ik de Bianchi. Als de lagere zithouding me toch bevalt, dan kan ik altijd de Trek en Scott proberen.

Liefst zou ik ook de Merida eens goed bekijken, maar ik kan niet echt dealers in de buurt vinden die daadwerkelijk fietsen in de winkel hebben staan.
Nu weet ik niet extreem veel van welke merken super goed zijn etc etc, maar ik weet wel dat je voor 2000euro een goede carbon fiets met een ultegra groep moet kunnen vinden.
105 is ook goed, maar voor dat geld moet ultegra wel een optie zijn. (bijvoorbeeld Cube Agree) (of steven vantage)

• WVL_KsZeN
Prijzen zijn ook maar adviesprijzen, ik verwacht dat ik er minstens 15% afkrijg. Voor die 15% zou ik dus de montage ook kunnen upgraden.

• MrAngry
Ja, daar kan zeker wat vanaf. We beginnen qua fietsenjaar ook alweer aan het eind van 2010 te raken, dus je zit hoe langer hoe beter qua korting op de 2010 modellen. Je kan idd voor 2000 euro wel een carbonnen frame met ultegra vinden, maar niet als je hem bij een lokale fietsenmaker gaat kopen.

• Pizzaboer_JA
  • Laatst online: 12-02 23:05
Heb ook La Marmotte gereden, voor de 1e keer. Doel was < 8h29, goud dus.

Vanaf de start om 7.30 redelijk rustig (35-40 kmh) naar Rochetaillée gereden. Er kwamen enkele kleine groepjes langszij die richting de 50 kmh gingen, maar - zoals ik me ook had voorgenomen - niet aangepikt.

De Glandon liep prima. Hoog D2/laag D3 gereden, eigen tempo en in 1h55 boven.
Er zijn me een aantal dingen bijgebleven. Allereerst reed er iemand z'n ketting in 2 stukken bij het eerste stukje omhoog. Pech of slecht materiaal? Even verderop heb ik ook de renner met 1 been zien rijden, enorm knap! Ook opvallend was het aantal mensen dat slecht schakelde na de korte afdaling na Rivier d'Allemont, terwijl je heel goed aan ziet komen dat de weg weer gaat steigen.

Bovenop de Glandon de bidons bijgevuld (niet gigantisch druk, maar kostte toch behoorlijk wat tijd), nog wat gegeten en de afdaling begonnen. Het was eigenlijk al na 2 bochten een feest met mensen met lekke banden. Kende de afdaling niet en ben geen briljante daler, maar het ging eigenlijk wel ok. Helaas kreeg ik ergens in het bos zelf een lekke voorband. Gelukkig normaal kunnen stoppen, bandje verwisseld en weer verder gedaald. Gevolg was wel dat ik als een drol verder daalde.

Tussenstuk onderaan Glandon tot de Télégraphe een groepje proberen te vinden. In het begin nog meegefietst met een vrij snelle groep, maar deze laten gaan want zat vrij hoog qua hartslag en wilde daar juist zuinig proberen te rijden.

Bij de bevoorrading onderaan de Télégraphe doorgereden. Deze klim duurde langer dan ik dacht, maar hij liep wel lekker. Ongeveer halverwege stond een waterpost, waar ik weer heb bijgetankt. Rest van de klim liep prima. Bovenaan bij de bevoorrading getracht water bij te tanken, maar na 5 sec. weer verder gefietst (zag dat het lang ging duren). Daar nog een fietspomp geleend om voorband goed op druk te krijgen.

Vervolgens de korte afdaling naar Valloire, prima. Waar de weg ging stijgen zag ik een aantal vrouwen langs de weg staan met wat flessen water. Daar gestopt en gevraagd of ze nog wat over hadden. Dat bleek het geval, dus bidons gevuld en weer verder. Zodoende hoefde ik niet te stoppen bij de officiële bevoorrading iets verderop en ben ik 1 stuk doorgefietst naar top Galibier. Erg mooie klim, prachtige omgeving. Pakken sneeuw, smeltwater over de weg, fantastisch! Kon een redelijk tempo aanhouden en was na een uur of 6 bovenop de Galibier.

Daar een 1,5 liter fles gepakt en daarmee bidons gevuld. Nog wat naar binnen gepropt en de afdaling begonnen. Had deze (t/m La Grave) al eens afgedaald, maar dit keer ging het voor geen meter. Veel te veel geremd, bang om lek te rijden (zoek het causale verband ;-) ), waardeloos. Gelukkig tijdens afdaling Lautaret bij een snel groepje kunnen aanhaken en met behoorlijke snelheid naar Bourg d'Oisans gereden. De tunnels vielen mee, zolang je je zonnebril afzette.

Bij de rotonde aangekomen niet gestopt bij de bevoorrading en direct doorgefietst de Alpe d'Huez op. Ik zat daar op 7h20 oid, dus had nog 1h10 voor de laatste klim. Dat zou moeten kunnen, dacht ik. Hartslag ging nog prima omhoog (D3) en snelheid was ok. Wel had ik het belachelijk warm, waar ik eerder tijdens de tocht echt totaal geen last van had. In La Garde stond een drankpost, bidons bijgevuld en weer verder. Een paar bochten later was het ineens helemaal op: kon geen tempo maar draaien, hartslag daalde iets (maar niet extreem). Gevalletje oververhit denk ik. Vervolgens nog 2x gestopt. Had ik niet moeten doen, want kwam toen helemaal niet meer op snelheid.

Ik wist al dat ik geen goud ging halen, maar na de tunnel naar het grote blad geschakeld en zo naar de finish gefietst: 8h46. Tijd zonder Glandon-afdaling is 8h26. Lijkt me sterk, gezien de lekke band. Blijkbaar lek gereden na de plek waar de mat lag, maar kan me dat niet herinneren.

Conclusie:
+ Glandon, Telegraphe en Galibier en 1e stuk Alpe d'Huez gingen lekker
+ geen kramp
+ weinig last van de drukte gehad (behalve bij de bevoorradingen)
- geen goud, behoorlijk gefaald/ingestort op de Alpe d'Huez. Lichtelijk teleurgesteld
- afdalen ging vrij dramatisch na lekke band
- veel te veel tijd verspild met (1) band verwisselen, (2) bidons vullen), (3) prutsen op de Alpe. Rijtijd was 8h10.

Volgende keer (wellicht 2011):
- intensiever trainen
- niet lek rijden en goed dalen :roll:
- niet zoveel tijd verspillen

Niet dat ik zonodig terugmoet om perse goud te rijden, maar ik weet wel dat het een stuk sneller kan.

Zo-ochtend nog de Grimpée de l'Alpe (rotonde - Marmotte finish) gereden in 57:00. Tevreden over.

way active

• fsve
Ga anders eens een keer bij Vos fietsen in zwanenburg kijken. Ik vind het een verschrikkelijke zaak met ietswat arrogant (rokend in de zaak) volk, maar het materiaal is er top en de prijzen behoorlijk laag.
Bijvoorbeeld een
- Pinarello FP5 (Italiaan, je moet er van houden, maar ik vind hem geweldig)
wel 2009 fiets, maar volledig carbon met ultegra groep voor 2100,-
- Willier Izoard (ook 2009) volledig carbon met ultegra voor 1999,-

En zo hebben ze er nog 1000. Kijk zelf ook even op hun (iets wat onduidelijke) website
http://www.vosfietsen.nl/

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ook http://www.mantel-tweewielers.nl/ is een soort van discount zaak, ze hebben echter minder merken. Maar wel Cube (wat naar mijn weten niet verkeerd is) en ook pinarello.

• Sparhawk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:40

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

quote:
WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:54:

Budget laten we zeggen tot ¤2000 ofzo. Ook belangrijk : ik wil geen fiets die alleen te koop is in Lutjebroek of op speciale bestelling in Georgië, dus een merk dat ik bij een lokale fietsenmaker kan krijgen (Leiden / Den Haag). Voorbeelden zijn dan Specialized, Trek, Gazelle, Batavus, etc. Er zijn alleen zó verschrikkelijk veel keuzes dat ik er een beetje van duizel.
Misschien is het dan slim om bij hans struijk fietsen in den haag eens langs te gaan. Zijn niet de goedkoopste, maar kun je wel deskundig advies krijgen. Voor 2000¤ moet je daar zeker goed slagen. Als je namelijk precies weet wat je wil, kun je beter via het www shoppen, maar deskundig advies is ook heel wat waard. Je vervloekt jezelf later als je een fiets hebt gekocht die wel 100¤ goedkoper is, maar net niet bij je past.....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• J0ost
quote:
.joeri. schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:21:
Ik ben sinds gisteren terug uit Frankrijk van een Marmotte-avontuurtje.
Ik ben vertrokken met 4500km in de benen, en een weekje ervoor nog een maand (bijna) niets getraind wegens de examens. De conditie kon dus niet super zijn, maar was ook niet slecht.
4500km in één jaar of sinds 1/1? Ik ga volgend jaar ook La Marmotte rijden. Heb het afgelopen jaar 4100km gereden. M'n vader zegt dat er nog een stuk meer bij zullen moeten komen, ook tijdens de winter.

• argro

argro

quote:
Sparhawk schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:55:
[...]

Misschien is het dan slim om bij hans struijk fietsen in den haag eens langs te gaan. Zijn niet de goedkoopste, maar kun je wel deskundig advies krijgen. Voor 2000¤ moet je daar zeker goed slagen. Als je namelijk precies weet wat je wil, kun je beter via het www shoppen, maar deskundig advies is ook heel wat waard. Je vervloekt jezelf later als je een fiets hebt gekocht die wel 100¤ goedkoper is, maar net niet bij je past.....
Hans Struijk is m.i. niet de ideale winkel om een racefiets te kopen. De doelgroep van Hans Struijk zijn geen wielrenners, de doelgroep van Hans Struijk zijn mensen op leeftijd met geld te veel die iedere twee jaar een luxe Gazelle kopen en deze maandelijks naar Hans Struijk brengen voor onderhoud. Het aanbod bij Hans Struijk is ook relatief beperkt. Wanneer je overigens toch bij Hans Struijk gaat kijken kun je ook even bij Mammoet binnen lopen. Is een paar 100 meter verderop. Beetje chaotische winkel, maar wel volledig op wielrennen gericht. Ook Bike Zone in Den Haag is een wat meer op wielrennen gerichte fietsenwinkel.

argro wijzigde deze reactie 08-07-2010 12:11 (6%)

• WVL_KsZeN
Mammoet had ik op mijn lijstje staan om te kijken naar de Bianchi,
Bike-lane in Leiden ga ik naar de Specialized kijken,
Neuteboom in Leiderdorp of Topbikes in Den Haag ga ik naar de Trek kijken (maar eerst de Bianchi en de Specialized).

Ik hoop nog ergens in de buurt iemand te vinden die Merida heeft.

Bike-zone ga ik ook misschien kijken, maar ik ga eerst bij de anderen langs.

• havana
Pizzaboer, toch een goede prestatie. d:)b

Tip voor de bandjes, switchen naar Conti dan rijd je nooit meer lek :)

Ik heb net mijn eerste ritje achter de rug na mijn verhuizing naar Groningen. 80 km door het Ommerland onder een lekker windje. Gelukkig ben ik dat wel gewend uit de Amsterdamse polders. Ging lang niet slecht :)

havana wijzigde deze reactie 08-07-2010 13:13 (50%)

• Lointje
quote:
ssj_gohan schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 17:32:
Maar die Garmin is echt fantastisch! Moet alleen even wennen aan de bediening. (En op start drukken als ik vertrek :P)
Ik heb hem ook en ben er heel tevreden over! Gisteren de gps mij naar huis laten voeren na 10km rechtdoor op een steenweg. Via leuke fietsbaantjes weer thuis gekomen. Was echt cool.
quote:
ssj_gohan schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 17:32:
Nu ik ook een cadansmeter erop heb vraag ik mij gelijk af wat jullie voorkeur is. Een lage cadans of een hoge cadans. Ik prefereer een cadans van 95-105 per minuut terwijl ik van andere mensen hoor dat ze liever 65-85 per minuut hanteren.
Ik ben op mijn stadsfiets altijd een grote stamper geweest. Sinds ik mijn koersfiets heb (twee weken terug) probeer ik de cadans wel iets te verhogen. Momenteel lijkt 70-80 toch te zijn waar ik mij goedvoel en waar ik goed kan ronddraaien.
Had ooit gelezen dat 90-100 optimaal zou zijn (energie leveren tov verbruiken), maar ik vind dat (momenteel) niet fijn rijden, ik draai dan precies zot zodat ik een of twee trapjes hoger wil schakelen. En als ik dat doe, kom ik weer bij mijn 75-80 uit.
quote:
MrAngry schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 17:58:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die fietsen serieus neemt een trapfrequentie van rond de 75 prefereert. Het is inmiddels toch wel duidelijk dat 90+ the way to go is.
Uiteindelijk hangt dit allemaal van het gevoel af. Ook bij de elites zie je verschillen, je hebt cadansmensen en krachtmensen. Het hangt af van je stijl enzo. Ook is het zo dat je niet meteen de switch kan maken, ik probeer gewoon bepaalde stukken nu op het middenblad en hogere cadans te rijden, en na een paar kilometer schakel ik hem weer over naar buitenblad omdat dat me beter ligt. Het lijkt toch iets dat je moet leren en je moet ook niet als een gek staan ronddraaien als dat je niet ligt, gewoon omdat het “moet”. Beetje cadans-training is natuurlijk niet slecht.
quote:
Griffin schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:53:
[...]
Ga er vanuit dat dat het geval is. Is bij mijn 105 ook. Ik gebruik de 'single' tap erg veel omdat anders de ketting dus aanloopt.
Gisteren geprobeerd en werkte inderdaad (1 keer doorduwen). Bedankt allemaal! (en had het nodig toen ik onverwacht een 8% berg tegenkwam…

• Sparhawk
  • Laatst online: 16-09 22:40

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

quote:
argro schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:09:
[...]
Hans Struijk is m.i. niet de ideale winkel om een racefiets te kopen. De doelgroep van Hans Struijk zijn geen wielrenners, de doelgroep van Hans Struijk zijn mensen op leeftijd met geld te veel die iedere twee jaar een luxe Gazelle kopen en deze maandelijks naar Hans Struijk brengen voor onderhoud. Het aanbod bij Hans Struijk is ook relatief beperkt. Wanneer je overigens toch bij Hans Struijk gaat kijken kun je ook even bij Mammoet binnen lopen. Is een paar 100 meter verderop. Beetje chaotische winkel, maar wel volledig op wielrennen gericht. Ook Bike Zone in Den Haag is een wat meer op wielrennen gerichte fietsenwinkel.
:'( Fair enough, weet ik ook weer in welke doelgroep ik val.... En bedankt he :'(

Misschien heel slecht om te zeggen, maar ik ken heel mammoet niet, waar zitten die dan precies? Richting de megastores daar? of andere kant op?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Pizzaboer_JA
quote:
J0ost schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:55:
[...]

4500km in één jaar of sinds 1/1? Ik ga volgend jaar ook La Marmotte rijden. Heb het afgelopen jaar 4100km gereden. M'n vader zegt dat er nog een stuk meer bij zullen moeten komen, ook tijdens de winter.
Even voor m'n beurt. Heb zelf 4800+ km. gereden sinds 1 januari (al heb ik januari en februari bar weinig buiten gefietst, wél een beetje op de Tacx (Antares) aangemodderd).

Er staat ontzettend veel geschreven over 'de' voorbereiding op La Marmotte (of een soortgelijke tocht). Vaak gaan ze daar wel uit van minimaal 4000 km. of 180 uur om de tocht goed uit te kunnen fietsen. Hoe je dit indeelt is een beetje aan jezelf, maar ik heb tot in het voorjaar eigenlijk bijna alleen maar D1-training gedaan en vanaf mei pas intensiever. Ga ik volgend jaar overigens anders aanpakken: eerder intensiever en hopelijk in januari/februari al meer kilometers maken.

Dus als je 4100 km. je jaartotaal is, moet je gewoon ervoor zorgen dat je dit rijdt in de periode januari-juni ;)

way active

• Pizzaboer_JA
quote:
havana schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:12:
Pizzaboer, toch een goede prestatie. d:)b

Tip voor de bandjes, switchen naar Conti dan rijd je nooit meer lek :)
Bedankt! :)

Ik rij met Conti GP4000s en heb de week voor La Marmotte nog nieuwe banden gemonteerd, zowel voor als achter. Binnenbanden niet vervangen, misschien was degene voor niet helemaal 100%. Overigens prima ervaringen met Conti, denk 3x lek in ruim 1 jaar tijd (10K+ km.) en rijdt ook nog goed.
quote:
Ik heb net mijn eerste ritje achter de rug na mijn verhuizing naar Groningen. 80 km door het Ommerland onder een lekker windje. Gelukkig ben ik dat wel gewend uit de Amsterdamse polders. Ging lang niet slecht :)
Klinkt goed. Lekker rustig (qua verkeer) ook in het Groningse landschap? Dat ervaarde ik tenminste wel (omgeving Drenthe/Groningen/Friesland).

way active

• havana
Cadans omhoog krijgen is niet iets wat je ff in 2 trainingen onder de knie krijgt. Het heeft mij iets van 10.000 km gekost om mijn cadans van 80 naar 100/105 te krijgen. Als je alleen traint dan is het kinderspel, maar kun je ook met 100 meedraaien in een groep? Dat laatste is verdomd lastig.

@ Pizzaboer

Inderdaad lekker rustig hier, maar dat was in Amsterdam ook wel zo hoor. Ik zocht namelijk altijd de rustige weggetjes op waar je zelfs in het weekend bijna nooit iemand tegenkomt.

Eerder intensief is overigens niet per definitie the way to go hoor. Vanaf mei intensiever is vroeg zat. Wat wel kan helpen, is veel in de Ardennen rijden. Eind april voor het eerst eens beginnen en dan iedere maand 1 of 2x gaan.

Ik reed mijn 1e Marmotte overigens uit met 2700 km training (eindtijd 9h15).

havana wijzigde deze reactie 08-07-2010 19:11 (57%)

• WVL_KsZeN
@Sparhawk : Stationsstraat, +- 200 meter ten zuiden van de grote markt. www.mammoet.nl

Ik ben vandaag wezen kijken naar de Bianchi Via Narrone 7 en afspraak gemaakt om volgende week te proberen. Ook ben ik wezen kijken naar de Roubaix, maar die was er niet op mijn maat (wordt besteld om te proberen, maar eerst a.s. zaterdag mn maat opmeten).

Ik vond van deze twee fietsen de Bianchi duidelijk de mooiste (het oog wil ook wat), maar de Roubaix zag er comfortabeler uit. Hopelijk heb ik ze volgende week alletwee getest :)

Ze willen trouwens wel graag van hun fietsen af, zonder af te dingen ging er al 10% vanaf.. dus die 15% moet zeker lukken ;)

Iemand nog een fiets die ik _absoluut_ moet zien voordat ik kies tussen de Bianchi V N 7 en de Spec. Roubaix?

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 08-07-2010 18:55 (21%)

• .joeri.
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
quote:
Pizzaboer_JA schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 10:59:
Heb ook La Marmotte gereden, voor de 1e keer. Doel was < 8h29, goud dus.
Exact ook mijn doel :) .
quote:
Vanaf de start om 7.30 redelijk rustig (35-40 kmh) naar Rochetaillée gereden. Er kwamen enkele kleine groepjes langszij die richting de 50 kmh gingen, maar - zoals ik me ook had voorgenomen - niet aangepikt.
Welke startnummer had je? Ik in de 6000, en de groepjes reden bij mij dus niet supersnel (35-42/u).
quote:
De Glandon liep prima. Hoog D2/laag D3 gereden, eigen tempo en in 1h55 boven.
Er zijn me een aantal dingen bijgebleven. Allereerst reed er iemand z'n ketting in 2 stukken bij het eerste stukje omhoog. Pech of slecht materiaal? Even verderop heb ik ook de renner met 1 been zien rijden, enorm knap! Ook opvallend was het aantal mensen dat slecht schakelde na de korte afdaling na Rivier d'Allemont, terwijl je heel goed aan ziet komen dat de weg weer gaat steigen.
Ik was op 1’43” boven, achteraf gezien misschien iets te snel voor mij…, maarja, de benen zijn op dat moment nog super, dus het was moeilijk om niets te forceren.
En die man met maar één been was er twee jaar geleden ook bij, respect!
quote:
Bovenop de Glandon de bidons bijgevuld (niet gigantisch druk, maar kostte toch behoorlijk wat tijd), nog wat gegeten en de afdaling begonnen. Het was eigenlijk al na 2 bochten een feest met mensen met lekke banden. Kende de afdaling niet en ben geen briljante daler, maar het ging eigenlijk wel ok. Helaas kreeg ik ergens in het bos zelf een lekke voorband. Gelukkig normaal kunnen stoppen, bandje verwisseld en weer verder gedaald. Gevolg was wel dat ik als een drol verder daalde.
Omdat ze bij de inschrijvingen hadden gezegd dat de afdaling van de Glandon geneutraliseerd was, heb ik me na het voorbijrijden van de matten even aan de kant gezet. Daar rustig wat gegeten, plasje doen, drinken, enz… En rustig op het gemak de afdaling doen.
Maar uiteindelijk staat op je ‘diploma’ toch de gehele tijd… als ik dat had geweten…
Lekke band in een afdaling lijkt me anders ook niet echt een aanrader…
quote:
Tussenstuk onderaan Glandon tot de Télégraphe een groepje proberen te vinden. In het begin nog meegefietst met een vrij snelle groep, maar deze laten gaan want zat vrij hoog qua hartslag en wilde daar juist zuinig proberen te rijden.

Bij de bevoorrading onderaan de Télégraphe doorgereden. Deze klim duurde langer dan ik dacht, maar hij liep wel lekker. Ongeveer halverwege stond een waterpost, waar ik weer heb bijgetankt. Rest van de klim liep prima. Bovenaan bij de bevoorrading getracht water bij te tanken, maar na 5 sec. weer verder gefietst (zag dat het lang ging duren). Daar nog een fietspomp geleend om voorband goed op druk te krijgen.

Vervolgens de korte afdaling naar Valloire, prima. Waar de weg ging stijgen zag ik een aantal vrouwen langs de weg staan met wat flessen water. Daar gestopt en gevraagd of ze nog wat over hadden. Dat bleek het geval, dus bidons gevuld en weer verder. Zodoende hoefde ik niet te stoppen bij de officiële bevoorrading iets verderop en ben ik 1 stuk doorgefietst naar top Galibier. Erg mooie klim, prachtige omgeving. Pakken sneeuw, smeltwater over de weg, fantastisch! Kon een redelijk tempo aanhouden en was na een uur of 6 bovenop de Galibier.
Op die tussenstukjes ook in snelle groepjes gezet, zonder veel moeite te doen. De Telegraphe en Galibier had ik nog nooit gedaan, dus heb me ook niet geforceerd. De laatste km van de Galibier had ik het wel wat zwaarder. Ik was boven rond 5h40.
quote:
Daar een 1,5 liter fles gepakt en daarmee bidons gevuld. Nog wat naar binnen gepropt en de afdaling begonnen. Had deze (t/m La Grave) al eens afgedaald, maar dit keer ging het voor geen meter. Veel te veel geremd, bang om lek te rijden (zoek het causale verband ;-) ), waardeloos. Gelukkig tijdens afdaling Lautaret bij een snel groepje kunnen aanhaken en met behoorlijke snelheid naar Bourg d'Oisans gereden. De tunnels vielen mee, zolang je je zonnebril afzette.

Bij de rotonde aangekomen niet gestopt bij de bevoorrading en direct doorgefietst de Alpe d'Huez op. Ik zat daar op 7h20 oid, dus had nog 1h10 voor de laatste klim. Dat zou moeten kunnen, dacht ik. Hartslag ging nog prima omhoog (D3) en snelheid was ok. Wel had ik het belachelijk warm, waar ik eerder tijdens de tocht echt totaal geen last van had.
In het vlakke stuk (na de afdaling van de Lauteret) zat ik alleen, en moest ik bij een goeie groep zien te raken, daar heb ik me veel te hard laten gaan… hartslag 194. Ik was rond 6h40 aan de voet, waar we onze eigen bevoorrading hadden. Daar voelden de benen nog super aan, snel wat gedronken, en het was er inderdaad veel te warm…
quote:
In La Garde stond een drankpost, bidons bijgevuld en weer verder. Een paar bochten later was het ineens helemaal op: kon geen tempo maar draaien, hartslag daalde iets (maar niet extreem). Gevalletje oververhit denk ik. Vervolgens nog 2x gestopt. Had ik niet moeten doen, want kwam toen helemaal niet meer op snelheid.
Ik heb ook zeker 4x moeten stoppen om afkoeling te zoeken aan de kleine watervalletjes, de stukken na zo’n tussenstop ging het bij mij wel weer even sneller, maar zakte snel weer terug naar 8 à 7 km/u.
quote:
Ik wist al dat ik geen goud ging halen, maar na de tunnel naar het grote blad geschakeld en zo naar de finish gefietst: 8h46. Tijd zonder Glandon-afdaling is 8h26. Lijkt me sterk, gezien de lekke band. Blijkbaar lek gereden na de plek waar de mat lag, maar kan me dat niet herinneren.
Vanaf bocht 6 ging het bij mij weer iets beter, maar groter schakelen zat er niet in :9 .
Mijn officiële tijd is 8h08 (zonder afdaling Glandon), mijn diploma tijd is 8h45, ook zilver dus.
quote:
Conclusie:
+ Glandon, Telegraphe en Galibier en 1e stuk Alpe d'Huez gingen lekker
+ geen kramp
+ weinig last van de drukte gehad (behalve bij de bevoorradingen)
- geen goud, behoorlijk gefaald/ingestort op de Alpe d'Huez. Lichtelijk teleurgesteld
- afdalen ging vrij dramatisch na lekke band
- veel te veel tijd verspild met (1) band verwisselen, (2) bidons vullen), (3) prutsen op de Alpe. Rijtijd was 8h10.

Volgende keer (wellicht 2011):
- intensiever trainen
- niet lek rijden en goed dalen :roll:
- niet zoveel tijd verspillen

Niet dat ik zonodig terugmoet om perse goud te rijden, maar ik weet wel dat het een stuk sneller kan.

Zo-ochtend nog de Grimpée de l'Alpe (rotonde - Marmotte finish) gereden in 57:00. Tevreden over.
De klimtijdrit heb ik niet meer gereden…
Toch mooie tijd behaald, jij ;) Het is plezant, een ervaring en een uitdaging. Ik kom zeker nog eens terug, maar inderdaad ook met betere/meer training.
quote:
J0ost schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:55:
[...]
4500km vanaf 1 januari tot net voor de marmotte. Maar bij mij zitten er telkens wel tweemaal anderhalve maand examenperiode tussen. En dit jaar ook een knieblessure, valpartij en begin januari (veel) sneeuw. Mijn voorbereiding begon ongeveer oktober-november.
Maar als je echt toptijden wilt rijden op de Marmotte, dan moet je jaren training als basis hebben.

Klik: .joeri. !

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 29-06 10:39
Kort vraagje van een echte wieler noob.

Ik heb een slecht polsgewricht in mijn linkerhand, hierdoor heb ik gauw last van overbelasting en kan ik niet goed klappen opvangen (dus het bos in met de fiets is uitgesloten).
Zijn er hier mensen die racefietsen met een polsbrace?

Tweede vraag, is de tiagra groep een slechte set als je net gaat beginnen met fietsen en niet veel wilt uitgeven? Ik zie bijv. een target fiets staan met tiagra voor 499,- bij de fietsgigant.com.
Voor zo'n bedrag zou ik het graag willen proberen met mijn pols maar als ik fors meer moet uitgeven dan zie ik daar wel tegen op.
Het liefst wil ik namelijk wel nieuw spul met garantie hebben (gevoelskwestie).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• the_RJ
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16-09 23:26

the_RJ

Banana Hammock!

Tiagra is ok om mee te beginnen (afblijven van sora). Het werkt redelijk tot goed, geen problemen verder. Het grootste probleem is dat Tiagra nog 9-speed is en 105/Ultegra/Dura-Ace 10-speed. Upgraden naar een recentere groep betekent dus je complete groep vervangen, terwijl vanaf 105 alle onderdelen uitwisselbaar zijn.

Ander iets wat je waarschijnlijk wel moet weten is dat een groep als tiagra waarschijnlijk net echt goed afgesteld wordt in de fabriek (of helemaal niet eigenlijk), want het zijn budget fietsen. Een zaak als fiets-gigant is niet zoals de plaatselijke FM (denk ik, geen ervaring) waar die fiets netjes voor jou afgesteld wordt (zowel groeponderdelen als zadelhoogte etc), dat zul je waarschijnlijk zelf moeten doen. Als je niet weet wat te doen is er altijd wel internet, maar ik zou toch adviseren om zeker als het nieuw is het toch wel goed te doen met wat hulp, anders komen er alleen maar andere klachten bij (maar misschien is er een bekende die kan helpen bijvoorbeeld).

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• MrAngry
Daarnaast is er bij die fiets die je bedoelt bespaart op andere zaken. Denk dan aan wielen, zadel, voorvork en balhoofd, stuur en stuurpen. Als je budget 500 euro is (vergeet niet om wat in te calculeren voor helm en kleding en evt pedalen/schoenen) dan is het veel verstandiger om toch 2dehands te gaan zoeken. Probeer dan iemand te vinden die er wat kijk op heeft. Als je dit topic terug leest kan je ook al veel nuttige info vinden.

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 29-06 10:39
Akkoord, ik kan natuurlijk ook bij de lokale FM kijken voor een tweedehands fiets.
Budget is wel rond de 500-550 voor de fiets zelf, schoenen ed komen daar inderdaad nog bij.

Tiagra kan dus wel als beginset? Gelukkig, er zit namelijk best een verschil in prijs naar de 105 set.

Ik ga eerst een aantal maal een fiets huren denk ik zodat ik een beetje weet hoe mijn pols het gaat houden én wat de maten zijn voor mij.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• argro

argro

quote:
the_RJ schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 13:15:
Tiagra is ok om mee te beginnen (afblijven van sora). Het werkt redelijk tot goed, geen problemen verder. Het grootste probleem is dat Tiagra nog 9-speed is en 105/Ultegra/Dura-Ace 10-speed. Upgraden naar een recentere groep betekent dus je complete groep vervangen, terwijl vanaf 105 alle onderdelen uitwisselbaar zijn.
Hoe reëel is het dat je daadwerkelijk onderdelen gaat uitwisselen? Ik denk niet dat iemand met een fiets van een paar honderd euro snel voor ook een paar honderd euro de groep zal upgraden. De prestaties van de fiets worden immers ook voor een zeer belangrijk deel bepaald door het frame, de voorvork, de wielen et cetera. Een relatief goedkope fiets met een relatief dure groep is ook een beetje onzin.

argro wijzigde deze reactie 09-07-2010 13:52 (5%)

• kavorka
  • Nu online
Mijn zadel kraakt de laatste tijd, dus volgens mij moet deze vervangen worden. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuw zadel? Ik wil max. 125 uitgeven. Nog tips?

• havana
Niets is zo persoonlijk als een zadel!

Ik ben van een Fizik Pavé naar een Fizik Arione gegaan, vervolgens naar een Specialized Toupé en nu een Selle Italia SLR Gel Flow. Die laatste twee zijn overigens behoorlijk vergelijkbaar. Ikzelf heb een grote voorkeur voor een zadel met gleuf, dat helpt ideaal tegen slaapzak.

Weet je overigens zeker dat het zadel kraakt? Vaak is het de klem van de zadelpen of de zadelpen zelf.

havana wijzigde deze reactie 09-07-2010 14:33 (15%)

• LuPo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-09 07:27
quote:
havana schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:32:
Niets is zo persoonlijk als een zadel!

Ik ben van een Fizik Pavé naar een Fizik Arione gegaan, vervolgens naar een Specialized Toupé en nu een Selle Italia SLR Gel Flow. Die laatste twee zijn overigens behoorlijk vergelijkbaar. Ikzelf heb een grote voorkeur voor een zadel met gleuf, dat helpt ideaal tegen slaapzak.

Weet je overigens zeker dat het zadel kraakt? Vaak is het de klem van de zadelpen of de zadelpen zelf.
Ik heb met mijn Selle Italia SLR XC wel last van een 'slaapzak'. Het is dan ook een klein, knetterhard zadeltje. Maargoed, ik heb het er wel voor over want hij staat zo mooi bij m'n fiets. :+

• shameete
ik heb goeie ervaringen bij klootwijk tweewielers in Ridderkerk (Bolnes)
is voornamelijk ook gericht op racefietsen, maar ook op andere takken van sport (MTB, Hybride)
merken die ze voeren zijn oa. Batavus, Gazelle, Giant, Van Nicholas en JanJanssen.

vriendelijk personeel die alles rustig uitlegd en advies geeft.

• Michie23
quote:
kavorka schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 13:57:
Mijn zadel kraakt de laatste tijd, dus volgens mij moet deze vervangen worden. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuw zadel? Ik wil max. 125 uitgeven. Nog tips?
Tip: 12gotrading.nl en dan dump, daar heb ik mijn zadel vandaan

• havana
12gotrading is nog altijd stukken duurder dan Bike-components.de

• Pizzaboer_JA
quote:
havana schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 18:34:
Eerder intensief is overigens niet per definitie the way to go hoor. Vanaf mei intensiever is vroeg zat. Wat wel kan helpen, is veel in de Ardennen rijden. Eind april voor het eerst eens beginnen en dan iedere maand 1 of 2x gaan.
Ja, ben er ook nog niet helemaal uit, maar wil sowieso (meer) gaan koersen in 2011 en dan moet ik vroeger in het seizoen 'goed' zijn.

Maar goed, eerst even lekker de zomer door. Over 4 weken doe ik het fietsonderdeel van een trio 1/4 triathlon, dus komende weken lekker op snelheid trainen. September waarschijnlijk weer wat dagen naar het hooggebergte, lekker afwisselend dus.
quote:
Ik reed mijn 1e Marmotte overigens uit met 2700 km training (eindtijd 9h15).
Zozo, knappe prestatie!

Lang leve een compact crankstel trouwens, dat scheelde echt aanzienlijk. 39x27 had voor mij zonder meer een slechtere prestatie opgeleverd.

way active

• Pizzaboer_JA
quote:
.joeri. schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 19:59:
Welke startnummer had je? Ik in de 6000, en de groepjes reden bij mij dus niet supersnel (35-42/u).
3059. Start om 7:30 dus (ipv vanaf 7:50 voor de 4000+ nummers).
quote:
Ik was op 1’43” boven, achteraf gezien misschien iets te snel voor mij…, maarja, de benen zijn op dat moment nog super, dus het was moeilijk om niets te forceren.
En die man met maar één been was er twee jaar geleden ook bij, respect!
Goede tijd en zolang je niet extreem in het rood fietst (en goed kan herstellen in afdaling + 'vlakke' tussenstuk) lijkt me dat niet zo'n enorm probleem.
Ik heb zelf expres een beetje met de handrem erop gereden tot Plan Lachet, was tijdens de Jean Nelissen Classic enige weken eerder compleet stukgegaan door te hard te starten en heb daar wel een lesje door geleerd (stond net zo geparkeerd als Landis :+ )
quote:
Omdat ze bij de inschrijvingen hadden gezegd dat de afdaling van de Glandon geneutraliseerd was, heb ik me na het voorbijrijden van de matten even aan de kant gezet. Daar rustig wat gegeten, plasje doen, drinken, enz… En rustig op het gemak de afdaling doen.
Maar uiteindelijk staat op je ‘diploma’ toch de gehele tijd… als ik dat had geweten…
Ja, ik heb me weinig aangetrokken van deze actie. Op mijn geprinte diploma staat mijn volledige tijd (incl. afdaling). Als ik via sportscommunication.com nu mijn diploma bekijk, is er 20 min. afgehaald (vind ik knap, de Glandon afdalen in 20 min. incl. het verwisselen van een band :P Maakt ook niet uit voor de rest, ik onthou de échte tijd wel. Overigens is m'n (gecorrigeerde) 8h26 ook goed voor zilver)
quote:
Lekke band in een afdaling lijkt me anders ook niet echt een aanrader…
Correct! Zag behoorlijk veel mensen met lekke banden in de afdaling en al meteen in het begin. Ik had pas lek in het bos, hoorde de band aflopen (geen klapband oid), ging daar ook niet heel hard en bovendien rechtdoor, dus ik had een beetje geluk. Terwijl ik bandje aan het verwisselen was, kwam er overigens een brede camper omhoog gekropen. Ik snap dat wachten niet leuk is, maar dit was puur gevaarlijk 8)7
quote:
Op die tussenstukjes ook in snelle groepjes gezet, zonder veel moeite te doen. De Telegraphe en Galibier had ik nog nooit gedaan, dus heb me ook niet geforceerd. De laatste km van de Galibier had ik het wel wat zwaarder. Ik was boven rond 5h40.[
Ik probeerde met een snelle groep mee te rijden, maar zat meteen behoorlijk hoog in D2. Vervolgens die groep maar laten gaan, want had - net als jij - geen ervaring met de Télégraphe + Galibier, maar wist wel dat het om veel klimkilometers ging (en laatste 8 km. het zwaarste zou zijn).
quote:
In het vlakke stuk (na de afdaling van de Lauteret) zat ik alleen, en moest ik bij een goeie groep zien te raken, daar heb ik me veel te hard laten gaan… hartslag 194. Ik was rond 6h40 aan de voet, waar we onze eigen bevoorrading hadden. Daar voelden de benen nog super aan, snel wat gedronken, en het was er inderdaad veel te warm…
Iets te enthousiast dus ;)
quote:
Ik heb ook zeker 4x moeten stoppen om afkoeling te zoeken aan de kleine watervalletjes, de stukken na zo’n tussenstop ging het bij mij wel weer even sneller, maar zakte snel weer terug naar 8 à 7 km/u.
Ik ben, meen ik, totaal 3x gestopt (La Garde, drankpost), waterval ergens, muurtje in bocht ergens. Na deze stops (met de name #2 en #3) ging het eigenlijk steeds slechter. Volgende keer ga ik voor: beneden bidons bijvullen en vervolgens niet meer afstappen en al rijdend wat (drink)water bietsen bij toeschouwers :P

Ik heb trouwens ook nog 7.x kmh zien staan op de teller, rampzalig :D
quote:
Vanaf bocht 6 ging het bij mij weer iets beter, maar groter schakelen zat er niet in :9 .
Mijn officiële tijd is 8h08 (zonder afdaling Glandon), mijn diploma tijd is 8h45, ook zilver dus.
Och, niet verkeerd toch?!
quote:
De klimtijdrit heb ik niet meer gereden…
Toch mooie tijd behaald, jij ;) Het is plezant, een ervaring en een uitdaging. Ik kom zeker nog eens terug, maar inderdaad ook met betere/meer training.
Ik vond het meedoen fantastisch. Met name de Galibier (nog nooit gedaan, vorig jaar eens beklommen vanaf La Grave, andere kant dus) was geweldig mooi O+

Tijd genoeg om te bedenken wat ik volgend jaar ga doen. Keus genoeg :)

way active

• ssj_gohan

ssj_gohan

Darwin FTW!

Morgen ga ik (ondanks dat er 30 graden wordt verwacht) naar mijn ouders fietsen. Voldoende water, eten en gezelschap is inmiddels geregeld.

Het enige wat jammer aan de situatie is dat NL in de finale staat en mijn gezelschap (3 mannen 2 vrouwen) die wedstrijd willen zien...dus 140km heen met de fiets en 110km terug met de trein. (Een korte stop en een bocht om eindhoven zorgen voor 30km verschil). Baal er wel van want ik had graag 2*140km gefietst.

Heeft iemand ervaring met het Selle SMP extra black zadel?

• Griffin

Griffin

Is mythical

Net weg geweest op de fiets. 9 uur vertrokken en rond 11:15 weer terug. Rondje van 62KM. Toch een lekker gemiddelde --> niet veel wind en de temperatuur was nog te doen. Maar rond half 11 werd het snel warmer :P.

Ik heb trouwens gister mn fiets eens wat beter schoon gemaakt en nu piept mn achterrem. Niet bij rustig knijpen maar bij hard. Ook niet als je heel kort remt maar iets langer. Ik heb gekeken maar het is geen metaal op metaal en de blokjes staan goed. Het wil staat ook goed recht in het frame. Wat zou dit kunnen zijn?

• TheLemon

TheLemon

Misschien is er smeerolie op je velg gekomen? In dat geval verdwijnt het vanzelf of als het je niet snel genoeg gaat, moet je ze even ontvetten.

• Bi-zonder
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
quote:
ssj_gohan schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 10:17:
Heeft iemand ervaring met het Selle SMP extra black zadel?
Niet zelf ervaring mee. Echter sprak ik een aantal mannen toevallig over dit zadel. Wat zij vertelden: dat de randen langs het gat erg scherp en hard zijn. Te hard, te scherp. Zij waren er niet over te spreken.

Het blijft altijd erg persoonlijk een zadel. Misschien mag/kun je eerst een testzadel proberen?

Haast je langzaam,...het leven is zo voorbij....

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
TheLemon schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:28:
Misschien is er smeerolie op je velg gekomen? In dat geval verdwijnt het vanzelf of als het je niet snel genoeg gaat, moet je ze even ontvetten.
Voor ik dinsdag vertrek haal ik er even een doek overheen. Als het blijft gebeuren ga ik wel even langs de LBS.

• MrAngry
Zaterdag nieuwe fulcrum racing 3's, conti GP4000s en nieuwe ketting en cassette gemonteerd. Deze wiel/band combinatie bevalt veel beter dan de oude WR500 met standaard conti bandjes. Al heb ik er pas 60 km op gefietst, zaterdagavond tussen de onweersbuien. Niet gek overigens aangezien de nieuwe combo aanzienlijk duurder is :). Ik merkte het verschil vooral in snelle bochten, mooie investering!

• ssj_gohan

ssj_gohan

Darwin FTW!

Zojuist een Selle SMP zadel besteld, vind die kleine investering toch fijner. Niet alleen voor mijn "zaakje" maar ook omdat dit zadel wat ik nu heb te leen is van een vriendin. Ben benieuwd hoe dit zadel gaat rijden.

Wat betreft de scherpe randjes. Ik heb nu 2 fietsbroekjes aan vanwege het extra comfort op deze MDF plaat). Heb gisteren een stukje op de SMP lady editie gereden en dat was ook heel fijn. Wel met 2 fietsbroekjes.

Gisteren de grote vuurdoop geweest voor mijn Edge 705 wat betreft navigeren. Vanuit mijn woonplaats (Nieuwegein) naar mijn ouders gefietst (Weert) wat toch neerkomt op 128km. Aangezien 1 iemand uit onze groep de weg wist tot zijn ouderlijk huis in Haaren was dit een ideale plek voor onze tussenstop.

Via google maps mijn route uitgestippeld (GmaptoGpx) en vanaf Haaren laten navigeren naar Weert. Hoewel we slechts 2x fout reden (Onverhard pad ipv verhard) ben ik toch zeer tevreden over het navigeren van de Garmin. Binnenkort naar mijn oma fietsen :)

En tijd voor een fancy plaatje! (te groot om in bericht te plaatsen).

ssj_gohan wijzigde deze reactie 12-07-2010 19:11 (10%)

• Michie23
Wil een fiets kopen via fietsplan, budget is niet super met 800 euro maar wie weet wat ik voor elkaar kan krijgen bij de FM. Weet iemand een goede in regio Rotterdam? Mijn voorkeur gaat uit naar een Trek maar welke merken zijn nog meer goed rond die prijs?

• ssj_gohan

ssj_gohan

Darwin FTW!

quote:
Michie23 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:54:
Wil een fiets kopen via fietsplan, budget is niet super met 800 euro maar wie weet wat ik voor elkaar kan krijgen bij de FM. Weet iemand een goede in regio Rotterdam? Mijn voorkeur gaat uit naar een Trek maar welke merken zijn nog meer goed rond die prijs?
Ik weet niet hoe zo een fietsplan werkt, maar moet dat bij een erkende fietsenwinkel? Anders zou ik zeggen: Marktplaats, 12gotrading, fietsdiscounter. Ik heb mijn fiets (Stevens Aspin pro 2008) via marktplaats gekocht voor 700 euro. Dus houd je nog 100 euro over om een goede km-teller te kopen, accessoires en dergelijke.

• shameete
quote:
als ik naar Trekdealers zoek in Rotterdam kom ik uit bij All bikes op de Jonker Fransstraat, Frensch op de Walenburgerweg en Kleiweg tweewielers op de ....kleiweg. of in vlaardingen bij bike2build.

waar je ook zou kunnen kijken, in Ridderkerk zit ook een Trek dealer, Moerkerken tweewielers.
ik ben daar voor m'n Trek MTB wezen kijken. kwam op me over als een echt dorpse fietsenmaker (tja, hoe moet je dat uitleggen?)

maar de beste vind ik toch wel Klootwijk tweewielers in Ridderkerk-bolnes, geen Trekdealer maar wel goeie kennis van zaken (had 'm in het topic wel 's meer genoemd)

• fsve
quote:
Misschien kan je nog wat info vragen aan Ramzzz, die heeft z'n fiets ook via de zaak gekocht als ik het goed heb...

• argro

argro

quote:
Via de fiscale regeling mag je voor volgens mij ca. 750 euro een fiets kopen en nog drie maal voor ca. 80 euro accesoires. Je mag echter ook zelf geld bijleggen. Het is dus goed mogelijk om een fiets van 10.000 euro te kopen binnen die fiscale regeling, je hebt dan echter slechts over een klein deel fiscaal voordeel.

Ik heb twee jaar geleden mijn fiets ook middels die fiscale regeling gekocht, maar ieder bedrijf gaat daar anders mee om. Bij sommige bedrijven moet er perse bij een bepaalde FM gekocht worden, bij andere bedrijven is het hele gebeuren uitbesteed, bij sommige bedrijven mag je gewoon een bonnetje inleveren. In mijn geval was sprake van het laatste. Ik heb een fiets gekocht, kreeg 750 +80 euro netto terug en er ging 750 + 80 euro van mijn bruto salaris af.

argro wijzigde deze reactie 13-07-2010 09:21 (25%)

• TheLemon

TheLemon

Officieel moet je die fiets minimaal de helft van je werkweek voor woon-werkverkeer gebruiken. Het idee achter de regeling is om mensen uit de auto te krijgen. Een full-carbon Dura-ace racemonster ligt dan niet heel erg voor de hand, nocht je werkgever daar een beetje streng op controleren...

• shameete
quote:
TheLemon schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:25:
Officieel moet je die fiets minimaal de helft van je werkweek voor woon-werkverkeer gebruiken. Het idee achter de regeling is om mensen uit de auto te krijgen. Een full-carbon Dura-ace racemonster ligt dan niet heel erg voor de hand, nocht je werkgever daar een beetje streng op controleren...
ik zou niet weten waarom niet, zolang er geen eisen gesteld worden door de werkgever/overheid.
met een dura-ace ben je net zo hard uit de auto als met een simpele Merida.

maar goed, dat is toch niet de bedoeling van de vraagsteller.

shameete wijzigde deze reactie 13-07-2010 09:49 (5%)

• MrAngry
Werkgevers maakt het inderdaad ook geen klap uit op welke fiets je naar je werk komt. Volgens mij hoeven werkgevers het ook niet te controleren. De controle is volgens mij aan de belastingdienst en die nemen aan dat als je <15 km van je werk woont je gaat fietsen.

• NoepZor
Ik heb een MTB gekocht voor zogenaamd fietsen van het station naar mijn werk :)

Volg mij op Strava!

• Griffin

Griffin

Is mythical

mn lichaam begint op te raken. Het fietsen gaat nog wel alleen het herstellen is wat lastiger. Komt waarschijnlijk ook door de langere dagen die ik momenteel draai (beetje druk). Maar donderdag laatste werkdag.
Vanavond niet fietsen maar donderdag en dan in het weekend weer. (zondag ochtend denk ik).

• Traguardo
  • Laatst online: 09:52
quote:
TheLemon schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:25:
Daarom is er een max bedrag aan gekoppeld.

• WVL_KsZeN
Zo.. eerste 2 fietsen geprobeerd..

namelijk de Bianchi Via Nirone 7 61cm, deze was echt precies mijn maat en reed lekker. Wat me een beetje tegenstond is dat ik geen triple meer kon bestellen en bij Bianchi op dit moment vast zit aan een model met een compact crankstel...

Volgende was de Van Nicholas Mistral. De maat waarop ik gereden heb was eigenlijk te klein (58cm), maar hij reed wel heerlijk zeg! Ik vind dat titanium alleen niet zo mooi..

A.s. zaterdag de Specialized Roubaix proberen, en dan de moeilijke keus maken..

Tot nu toe :

Bianchi :
+ looks
+ 61 cm is exact mijn maat
+ houding is echt iets voor mij
- compact crankstel (de shifters zijn raar genoeg wel ingesteld op een triple?)
- zwaar

Van Nicholas
+ reed super licht, heerlijke fiets
+ titanium vs aluminium
- looks
- geen triple
- kon niet proberen in mijn maat

• J0ost
Waarom wil je een triple? Met een compact heb je nagenoeg hetzelfde bereik (je kan er achter altijd nog een 29 pizzablad op zetten). Daarnaast is compact m.i. mooier en beter schoon te houden. Ik ben van triple naar compact gegaan en ben in de bergen (Dolomieten) en heuvels (Limburg, Vlaanderen) nog nooit in de problemen gekomen. Ik zou lekker die Bianchi nemen met compact, schitterende fiets!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
het bereik kan nagenoeg hetzelde zijn, maar de stapgrote tussen de versnellingen zal wel anders zijn*. Je kan natuurlijk veel bereiken door de tandwielen voor en achter het aan je eigen behoeften&het terrein aan te passen.

• argro

argro

quote:
J0ost schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:19:
Waarom wil je een triple? Met een compact heb je nagenoeg hetzelfde bereik (je kan er achter altijd nog een 29 pizzablad op zetten). Daarnaast is compact m.i. mooier en beter schoon te houden. Ik ben van triple naar compact gegaan en ben in de bergen (Dolomieten) en heuvels (Limburg, Vlaanderen) nog nooit in de problemen gekomen. Ik zou lekker die Bianchi nemen met compact, schitterende fiets!
Kom je het eventuele nadeel van een compact niet juist tegen op het vlakke? Ik heb wel eens begrepen dat de ideale versnelling, afhankelijk van de cadans, soms tussen het buitenblad en het binnenblad in licht. Dan blijf je schakelen met het voorblad. Bij een dubbel heb je dit probleem mogelijk niet, maar dat is in de bergen/heuvels weer mogelijk onhandig.

• begintmeta
  • Niet online
Je kan het allemaal netjes uitrekenen met de site die ik hierboven gelinkt had. In het voorbeeld komt op het compactstel de overgang van klein naar groot klein te liggen rond de 30km/u, met een redelijk grote stapgrote tussen de verzetten. Met wat spelen met de gemonteerde tandwielen voor en achter aan de hand van je eigen behoeften kan je dat echter wel netjes oplossen. Moet je eventueel wel vaker tandwoelen vervangen afhankelijk van het terrein dat je gaat befietsen.

begintmeta wijzigde deze reactie 14-07-2010 09:50 (31%)

• Traguardo
  • Laatst online: 09:52
quote:
begintmeta schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:48:
Je kan het allemaal netjes uitrekenen met de site die ik hierboven gelinkt had. In het voorbeeld komt op het compactstel de overgang van klein naar groot klein te liggen rond de 30km/u, met een redelijk grote stapgrote tussen de verzetten. Met wat spelen met de gemonteerde tandwielen voor en achter aan de hand van je eigen behoeften kan je dat echter wel netjes oplossen. Moet je eventueel wel vaker tandwoelen vervangen afhankelijk van het terrein dat je gaat befietsen.
Waar staat die link, ik kan hem niet vinden maar lijkt me best interessant!

• begintmeta
  • Niet online
Hij staat wat verstopt in een sterretje inderdaad... Hierbij dus maar wat duidelijker.

Mijn verzet, ook niet altijd even handig... Maar ik kan het grootste deel van de tijd op een voortandwiel blijven. En ik heb altijd nog een soot mountainbikeverzet voor als ik het echt te moeilijk heb en ook een prettig verzet voor heuvelaf-windmee ;) (en met mijn andere wielset heb ik deze, voor als de wind echt hard is :+)

begintmeta wijzigde deze reactie 14-07-2010 10:23 (52%)

• WVL_KsZeN
Dank je voor de site, ik heb het even bekeken voor de Bianchi :

Als je de 3 uiterste tandwielen van de cassette buiten beschouwing laat, kom je op het kleine blad tot een snelheid van 28,7km/h en bij het grote blad begint de snelheid bij 35.2km/h.. Lijkt mij een vervelend gebied omdat je daar heel vaak tussenzit? Als je de buitenste 2 tandwielen buiten beschouwing laat zit je op 30.7km/h en 31.7km/h

Voor heeft de bianchi 34/50 en achter 12-25.

De van Nicholas is ook beroerd met een gat tussen 30,7 en 37,2km/h (de heeft 34-50 voor en 11-23 achter).

Als ik naar een standaard triple kijk, dan zit ik op het middelste blad tussen 26 en 38km/h, lijkt mij een stuk idealer.

(Ik had het sterretje al gevonden door in de source van de site te gaan zoeken ;))

Verder twijfel ik over de shifters, is het normaal dat je voorshifter 3 standen heeft en je toch maar een compact crankstel hebt? Lijkt me dat je zo je ketting eraf kunt gooien? (Geen idee hoe dit werkt, ik heb altijd 3 bladen voor gehad..)

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 14-07-2010 10:18 (26%)

• begintmeta
  • Niet online
Je zou kunnen vragen of je er eventueel andere tandwielen op kan krijgen.

Dat de voorshifter meerdere standen heeft kan wel handig zijn bij het 'trimmen'. Zo heeft mijn voorshifter (campagnolo chorus van een paar jaar oud) volgens mij gewoon 10 standen, maar ik heb ze nooit geteld eerlijk gezegd. Schakelt uitstekend, en is makkelijk in te stellen. Vroeger had je natuurlijk mooi traploos verstelbare derailleurs ;) Als de uiterste standen van de shifters/derailleurs maar kloppen gooi je je ketting er niet snel af.

begintmeta wijzigde deze reactie 14-07-2010 10:20 (13%)

• argro

argro

quote:
begintmeta schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:48:
[small]Je kan het allemaal netjes uitrekenen met de site die ik hierboven gelinkt had. In het voorbeeld komt op het compactstel de overgang van klein naar groot klein te liggen rond de 30km/u, met een redelijk grote stapgrote tussen de verzetten.
Dat lijkt mij dus een nadeel. De snelheid van menig wielrenner zal vaak rondom de 30kmph liggen. Ik zou het verre van ideaal vinden wanneer ik regelmatig zou moeten schakelen tussen buiten- en binnenblad.
quote:
Met wat spelen met de gemonteerde tandwielen voor en achter aan de hand van je eigen behoeften kan je dat echter wel netjes oplossen. Moet je eventueel wel vaker tandwoelen vervangen afhankelijk van het terrein dat je gaat befietsen.[/small]
Ook dat gaat snel vervelen denk ik. Mijn ervaring is dat je de cassette na demontage en voor montage ook even schoon moet maken, anders past de cassette er vaak niet lekker op omdat er toch een beetje viezigheid tussen de bladen is gekomen. Gedoe wat je met de keuze voor een triple overbodig maakt. M.i. is een triple voor een beginner ideaal, voor de wat meer gevorderde fietser zou ik een dubbel aanraden.

• WVL_KsZeN
Maar dan moet ik toch kiezen tussen óf zo afstellen dat ik de ketting er niet afgooi, en dan moet ik iedere keer 2x op/neer schakelen om netjes te wisselen (want er is dan ook een middelste stand), óf ik moet het zo afstellen dat ik met 1x schakelen kan wisselen, maar dan is 1 standje ketting eraf.

Allebei niet handig, of begrijp ik het gewoon verkeerd?

Kortom : ik wil de Bianchi wel, maar dan niet met de Veloce groep, want dat is een compact. Ik wil het model met de Ultegra groep, want dat is een triple. Maar die is niet meer leverbaar. (Ik zie net dat de gevreesde vos-fietsen hem nog wel heeft.. maar of ik dat aandurf.. koop hem liever lokaal).

Ik ga de lokale Bianchi FM gewoon nog eens bellen of hij niet toch gewoon de ultegra versie kan leveren, heb het idee dat hij gewoon van het model in z'n winkel afwil en het misschien niet klopt dat hij de ultegra niet kan bestellen. Maak ik het 100% duidelijk dat "niet bestellen = niet kopen". En als hij écht niet leverbaar is, dan wordt het de Specialized Roubaix.

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 14-07-2010 10:33 (51%)

• begintmeta
  • Niet online
Bij mijn campa kan ik gewoon het benodigde aantal klikjes in een keer op of afschakelen, dan gaat het uiteindelijk vanzelf precies goed. Als twee keer de handle moet bedienen om de boel op de juiste stand te krijgen lijkt me dat wel minder handig inderdaad. Wellicht kunnen ze een ander index-tandwieltje in de shifter stoppen zodat die nog maar twee standen heeft of spelen met de kabelspanning oid?

argro, mij lijkt een tripel over het algemeen ook geschikter.

begintmeta wijzigde deze reactie 14-07-2010 10:46 (87%)

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013