Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:13
Ik heb daar best wat onderzoek naar gedaan, want het klonk heel vreemd. Als je vermogen binnen je EMZ houdt, betaal je geen vermogensbelasting. Haal je het eruit, dan wel. Je zou dan dus kunnen kiezen of je de winst over het vermogen in Box 1 of in Box 3 wil laten vallen.

Je mag op zich vermogen in je EMZ laten, als het inderdaad goed gescheiden is. Dit telt dan niet in Box 3. Alleen dit moet wel een doel hebben. Dat kan een reserve zijn voor iets, of wat je nodig hebt om zakelijke rekeningen te betalen, of om je IB te betalen, etcetera. Je mag niet zomaar zelf kiezen welk bedrag je als bedrijfsreserve aanhoudt, als er geen zakelijke motivatie achter zit.

Bonsaiboom wijzigde deze reactie 01-08-2012 15:08 (8%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-11 22:29
quote:
kees26 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:06:
En je betaalt ook rente over je opgebouwde vermogen, gezien ik vanuit een eenmanszaak opereer en het dus prive vermogen is. Dus nog eens 1% eraf, of begrijp ik dit niet goed?
Over zakelijk vermogen betaal je belasting in box 1; over prive vermogen in box 3.

Voor rentedragende banksaldi betekent dat:
* zakelijke rekening (onderdeel van ondernemingsvermogen, heffing in box 1): de ontvangen rente draagt bij aan de ondernemingswinst. Na ondernemersafrek en MKB-winstvrijstelling aan je belastbaar inkomen in box 1.
* prive rekening (onderdeel van privevermogen, heffing in box 3): je betaalt belasting a 1.2% van het saldo op 1-1, voor zover je vermogen boven de vrijstelling valt.

Een belastingschuld voor de inkomstenbelasting behoort tot het privevermogen (belastingplichtige voor IB ondernemer, niet onderneming). Daarmee zou dit normaal gesproken een schuld zijn in box 3, maar helaas zijn dergelijke belastingschulden uitgesloten van de bepaling van je vermogen in box 3.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Bonsaiboom schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:07:
Ik heb daar best wat onderzoek naar gedaan, want het klonk heel vreemd. Als je vermogen binnen je EMZ houdt, betaal je geen vermogensbelasting. Haal je het eruit, dan wel. Je zou dan dus kunnen kiezen of je de winst over het vermogen in Box 1 of in Box 3 wil laten vallen.

Je mag op zich vermogen in je EMZ laten, als het inderdaad goed gescheiden is. Dit telt dan niet in Box 3. Alleen dit moet wel een doel hebben. Dat kan een reserve zijn voor iets, of wat je nodig hebt om zakelijke rekeningen te betalen, of om je IB te betalen, etcetera. Je mag niet zomaar zelf kiezen welk bedrag je als bedrijfsreserve aanhoudt, als er geen zakelijke motivatie achter zit.
Voor de duidelijkheid, het moet een zakelijk doel dienen. Een potje om je IB (per definitie niet zakelijk) uit te betalen als de aanslag komt is dus geen zakelijk doel en hier dient dan ook de 1,2% over betaald te worden, ongeacht waar het geld staat gestald.

• yrew
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:32
Ik ben momenteel ook aan het overwegen om zelfstandig te gaan ondernamen. Ok heb de laatste jaren veel ervaring op gedaan in de ICT en was een overstap aan het overwegen naar een kleine consultancy club. Ik heb hier over wat laten vallen bij 1 van mijn opdrachten waar ik nu zit en daar spreken ze de intentie uit om met mij door te willen als zzp'er, mocht ik die stap maken.

het idee van niet meer in loondienst werken bevalt me steeds beter. Ik heb de laatste tijd vaak het idee dat het geld dat ik verdien vooral op gaat aan bankzitters en interne proef balonnen ipv een in rechtvaardige beloning voor mijn inzet. Daarnaast zie ik de voordelen van loondienst en het bij een groep horen niet meer.

Ik ga hier dit weekend een plan voor opstellen en zie hierbij de volgende risico's:

- de opdracht stopt toch eerder dan ik nu in zie waardoor ik nog te weinig buffer op gebouwd heb
Ik schat dit in als niet aannemelijk. Ik kan de planning en mijn waarde. In het slechtste geval duurt het nog zes maanden.

- ik word in de eerste week ziek
Tsja, kan altijd gebeuren maar is tegen te verzekeren

- de betaal termijn van de eerste facturen gaan voor gat zorgen waar ik op moet vullen
wat zijn hier de opties?

- ...

doordat ik eigelijk 1 op 1 over kan gaan van loondienst naar zzp heb ik nu het beeld dat ik me in de ideale positie bevind om de stap te wagen. Zie ik hierbij nog enorme dingen over het hoofd?

huh?!?!?

• DGTL_Magician
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-11 19:10

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

quote:
yrew schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:46:
Ik ben momenteel ook aan het overwegen om zelfstandig te gaan ondernamen. Ok heb de laatste jaren veel ervaring op gedaan in de ICT en was een overstap aan het overwegen naar een kleine consultancy club. Ik heb hier over wat laten vallen bij 1 van mijn opdrachten waar ik nu zit en daar spreken ze de intentie uit om met mij door te willen als zzp'er, mocht ik die stap maken.

het idee van niet meer in loondienst werken bevalt me steeds beter. Ik heb de laatste tijd vaak het idee dat het geld dat ik verdien vooral op gaat aan bankzitters en interne proef balonnen ipv een in rechtvaardige beloning voor mijn inzet. Daarnaast zie ik de voordelen van loondienst en het bij een groep horen niet meer.

Ik ga hier dit weekend een plan voor opstellen en zie hierbij de volgende risico's:

- de opdracht stopt toch eerder dan ik nu in zie waardoor ik nog te weinig buffer op gebouwd heb
Ik schat dit in als niet aannemelijk. Ik kan de planning en mijn waarde. In het slechtste geval duurt het nog zes maanden.

- ik word in de eerste week ziek
Tsja, kan altijd gebeuren maar is tegen te verzekeren

- de betaal termijn van de eerste facturen gaan voor gat zorgen waar ik op moet vullen
wat zijn hier de opties?

- ...

doordat ik eigelijk 1 op 1 over kan gaan van loondienst naar zzp heb ik nu het beeld dat ik me in de ideale positie bevind om de stap te wagen. Zie ik hierbij nog enorme dingen over het hoofd?
Belangrijk iets waar je op moet letten is een relatiebeding. Ik neem aan dat als je nu gedetacheerd wordt bij een opdrachtgever dat jouw werkgever het niet leuk vindt dat je daar blijft werken zonder dat zij daar iets van meepakken.

Om dit af te dichten hebben de meeste mensen een relatiebeding in hun contract staan. Soms zijn werkgevers schappelijk en willen ze je best inhuren en doorlenen, maar anders kun je de opdracht vaak op je buik schrijven.

Blog | Te huur: 3-kamer vakantie appartement in de Harz | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• yrew
Hier ben ik mij van bewust. Ik geloof dat ik hier vier opties heb.

1. Beding wordt op verzoek opgeschort..

2. Schappelijk optreden, de inhuur constructie.

3. Backup opdracht zoeken

4. Overstappen naar andere werkgever in loondienst

huh?!?!?

• Bender
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:22
quote:
kees26 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:41:
Ik heb een maand geleden bijna al mijn BTW aangifte gedaan! IB betaal ik per maand vooruit, best fiks bedrag (3500 per maand).

Vroeger was ik wat lakser met BTW aangiftes, maar wat ik wel gemerkt heb is dat ze wel redelijk coulant zijn bij de belasting. Soms deed ik de aangifte de eerste van de maand in de trein smorgens tot een paar keer toe, maar kreeg dan nooit een waarschuwing oid.
Als je iedere maand 3500,- aan inkomstenbelasting betaald kun je volgens mij beter een bv oprichten, kun je daarin netjes pensioen opbouwen (aftrekbaar), hoef je niet alles uit te keren en dus niet overal direct inkomstenbelasting over te betalen.
En in sommige gevallen is het vanwege aansprakelijkheid interessant.

Woensdag.nl - SEO Rapport <- nu met werkende url :+

• GateKeaper
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19-11 13:19

GateKeaper

#1 Procastinator

quote:
quote:
yrew schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:30:
Hier ben ik mij van bewust. Ik geloof dat ik hier vier opties heb.

4. Overstappen naar andere werkgever in loondienst
Euhmz... wat is dan precies je winst nog? Lijkt me dat dat geen optie meer is dus :)

*edit, vergeet overigens niet dat er ook een hoop voordelen aan loondienst hangen. Denk aan de verzekeringen die je krijgt, doorbetaling bij ziekte verlof, pensioenopbouw, alle faciliteiten die je nodig hebt. Kennisdeling, secundaire arbeidsvoorwaarden, je vaste werktijden, weten waar je aan toe bent, en je financiele zekerheid.

Voor je zelf werken is mooi, maar probeer ook in te zien wat de voordelen van loondienst zijn, zodat je wel de juiste afweging maakt en achteraf geen spijt krijgt.

GateKeaper wijzigde deze reactie 06-08-2012 14:15 (24%)

Procrastination for mr. President ! | Startup is looking for (wannabe) meteor developers. PM for info.

• kees26
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16-05 08:15

kees26

Freelance Programmeur

quote:
Bender schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:05:
[...]

Als je iedere maand 3500,- aan inkomstenbelasting betaald kun je volgens mij beter een bv oprichten, kun je daarin netjes pensioen opbouwen (aftrekbaar), hoef je niet alles uit te keren en dus niet overal direct inkomstenbelasting over te betalen.
En in sommige gevallen is het vanwege aansprakelijkheid interessant.
Ik heb het mijn accountant volledig laten doorrekenen op een omzet van 110k per jaar met +- 15k kosten. Bij een eenmanszaak hield ik 2500 netto meer per jaar over dan via een BV dus vandaar de keuze om toch via een eenmanszaak mij te verhuren.

Verder is aansprakelijkheid niet zo belangrijk voor mij, ik verhuur mezelf alleen via dit bedrijf en heb een goede beroepsaansprakelijkheid verzekering.

• yrew
quote:
GateKeaper schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:12:
[...]

[...]

Euhmz... wat is dan precies je winst nog? Lijkt me dat dat geen optie meer is dus :)

*edit, vergeet overigens niet dat er ook een hoop voordelen aan loondienst hangen. Denk aan de verzekeringen die je krijgt, doorbetaling bij ziekte verlof, pensioenopbouw, alle faciliteiten die je nodig hebt. Kennisdeling, secundaire arbeidsvoorwaarden, je vaste werktijden, weten waar je aan toe bent, en je financiele zekerheid.

Voor je zelf werken is mooi, maar probeer ook in te zien wat de voordelen van loondienst zijn, zodat je wel de juiste afweging maakt en achteraf geen spijt krijgt.
Ik heb er al langer over nagedacht maar niet eerder zag ik de kansen die ik nu wel zie. Optie 4 is mijn uiterste backup als het niet lukt om direct een aansluitende opdracht te vinden. In dat geval zou loondienst een uitweg bieden. Het is niet waar ik voor wil gaan maar mocht het nodig zijn dan kan het.

Ik wil graag de stap zetten. Het voelt heel spannend en ik geef flinke zekerheden op. Mijn salaris nu is lekker. Heb een mooie lease auto. Pensioen is geregeld en secundaire voorwaarden zijn redelijk. Toch wil ik zelf kijken of ik het kan. Detachering vind ik heerlijk dus mijn volgende stap wordt iig iets in de detachering/consultancy. En dan het liefst voor mijzelf.

Waar ik nog niet achter ben is of het nadelen heeft om in de laatste drie maanden van 2012 nog te beginnen. Wellicht is het beter om in een nieuw boekjaar te beginnen.

huh?!?!?

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-11 00:55
quote:
Ik ben momenteel ook aan het overwegen om zelfstandig te gaan ondernamen. Ok heb de laatste jaren veel ervaring op gedaan in de ICT en was een overstap aan het overwegen naar een kleine consultancy club.
Waarom wilde je eerst overstappen naar een kleinere club?

Volgens je linked in profiel zit je al bijna 2 jaar bij dezelfde klant, een klant die je absoluut continuiteit kan bieden en je werkgever iets vriendelijker met je relatiebeding kan laten om gaan. Van dat soort spelletjes is die klant niet vies als iemand in vaste dienst gaat. Bedenk je wel dat je afdelingsmanager aldaar niet over inkoop gaat, hij of zij kan wel een voorkeur uitspreken maar voor veel functies liggen er raamcontracten. Je zal via de vaste kanalen moeten gaan leveren, waarbij het tarief van het raamcontract waar je nu onder geleverd wordt het absolute plafond zal zijn (en gezien de huidige bespaaracties zal het mij niet verbazen als zij een lager tarief willen betalen dan je huidige werkgever nu ontvangt ;) ).
quote:
kees26 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:30:
een goede beroepsaansprakelijkheid verzekering.
Tegen wat voor schade ben jij je aan het verzekeren? (en voor welke premie?)

Wat ik zo aan voorwaarden heb gelezen bij beroepsaansprakelijkheid is het voor mij iig niet lonend: of de dekking is (veel) te laag, of de dekking is niet passend, of de prijs is dermate hoog dat de kosten van een BV al lager uitvallen (en daarmee is de hoofdelijke aansprakelijkheid ook geregeld :) )

Dat onderzoekje is al weer even geleden (2 jaar terug), het zou niet zo raar zijn als ik een aanbieder heb gemist.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• .Gertjan.
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:02
quote:
JaQ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:25:
Tegen wat voor schade ben jij je aan het verzekeren? (en voor welke premie?)

Wat ik zo aan voorwaarden heb gelezen bij beroepsaansprakelijkheid is het voor mij iig niet lonend: of de dekking is (veel) te laag, of de dekking is niet passend, of de prijs is dermate hoog dat de kosten van een BV al lager uitvallen (en daarmee is de hoofdelijke aansprakelijkheid ook geregeld :) )

Dat onderzoekje is al weer even geleden (2 jaar terug), het zou niet zo raar zijn als ik een aanbieder heb gemist.
Vind ik ook een interessante vraag. Ik heb me er ook eens in proberen te verdiepen, maar kan eigenlijk maar weinig dingen bedenken waarom ik beroepsaansprakelijkheid nodig heb. Mijn klanten worden geacht te testen en zelf backups te regelen, als er grote schade is ligt dit dus deels in handen van mijn klant zelf.

Veel verzekeringen leggen je redelijk strenge algemene voorwaarden op die je moet hanteren waarin je vrijwel alle aansprakelijkheid van de hand wijst. Als je dat dus zelf doet en je klanten gaan akkoord ben je al een redelijk eind :) Ik heb in mijn algemene voorwaarden staan dat de klant verantwoordelijk is voor bepaalde zaken en dat in geval van schade ik maximaal factuurbedrag * 2 aansprakelijk gesteld kan worden, en daar gaat men tot nu toe altijd mee akkoord.

Een verzekering voor rechtsbijstand lijkt me dan wel weer nuttig voor het geval een klant probeert je alsnog ergens aansprakelijk voor te stellen, maar helaas komen veel rechtsbijstandverzekeringen met een incasso pakket (en die heb ik (nog) niet nodig).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-11 13:52
Leuk om te zien dat je ook de stap overweegt, yrew. Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje, en kan je adviseren om een businessplan / ondernemersplan te maken. Dit zorgt ervoor dat je alle aspecten moet uitdenken van je onderneming, en geeft je een nog completer beeld van de situatie dan.

Via Google kun je diverse voorbeelden opzoeken, en hieruit je eigen plan trekken voor een dergelijk document. Vooral het financiële gedeelte (schatting, prognose, kostenoverzicht, etc) vond ik leuk om te maken, en geeft een goed beeld van de vereisten qua te maken uren, en je uurtarief.

Verder is het wellicht een idee om aan te bieden dat je pas per januari 2013 voor jezelf gaat beginnen. Dit kun je naar je huidige werkgever brengen als een stukje goodwill van jouw kant om hem de tijd te gunnen iemand anders te regelen. Daar tegenover kun je dan vragen of je baas het relatiebeding teniet kan doen. Een stukje geven en nemen werkt vaak erg goed :)

Daarbovenop komt nog het voordeel dat je de plannen dan openbaar kunt bespreken, zonder bang te zijn dat je baas ergens lucht van krijgt. Denk bijvoorbeeld ook aan het benaderen van potentiële klanten om je beschikbaarheid door te geven in die aanlooptijd, en misschien dat je huidige werkgever je nog wel inhuurt omdat je er zo open in bent geweest. Die 'gun' factor is in mijn ogen het belangrijkste als je voor jezelf gaat beginnen.

Ook kun je die paar maanden nog gebruiken om wat te sparen, en je bouwt nog een stukje vakantiegeld op dat je bij het einde van je contract uitgekeerd krijgt. Alle beetjes helpen op dat punt natuurlijk, enfin, dat is in ieder geval zoals ik het ga doen ;)

NeoPhire wijzigde deze reactie 07-08-2012 11:38 (8%)

• .Gertjan.
quote:
NeoPhire schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:36:
Die 'gun' factor is in mijn ogen het belangrijkste als je voor jezelf gaat beginnen.
Die is zeker erg belangrijk. Ik heb destijds naar mijn baas ook gewoon open kaart gespeeld. Terwijl hij bezig was om te kijken of mijn rol binnen het bedrijf uitgebreid kon worden had ik mijn onderhandelingen met een potentiele klant die er voor zou zorgen dat ik volledig zelfstandig kon gaan.

Mijn baas wist dat ik naast mijn werk een beetje aan het bij-klussen was en vroeg ook geregeld hoe dat ging :). Toen we een gesprek zouden hebben over mijn toekomst binnen het bedrijf had ik voor mijzelf al als doel gesteld voor dat gesprek duidelijkheid te willen hebben wat ik zou doen. Dus op het moment van het gesprek wist ik al dat ik voor mijzelf zou beginnen, heb dit ook eerlijk aangegeven en mijn baas kon het waarderen, hij vond het goed dat ik dit aangaf voordat hij allerlei zaken in gang ging zetten.

Hij zag de bui overigens al een tijdje hangen en wist dat ik uiteindelijk het bedrijf zou verlaten om zelfstandig te worden, maar had het nog niet zo snel verwacht (ik ook niet trouwens :+ ). Maar hij zag mij wel als ondernemer slagen en we hebben het netjes afgerond (geen gedonder met studieovereenkomsten of lopende lease contracten). Ik heb zelfs een project mee mogen nemen (wat overigens nog steeds via mijn oude werkgever loopt omdat ik vind dat hij ook wat daaraan mag verdienen) :) Daarnaast houden we beide in de gaten of we wat voor elkaar kunnen betekenen qua projecten.

Je gaat dan ook relaxter aan de slag na je dienstverband. Ik heb in het verleden ook op minder prettige manieren afscheid genomen, maar dat kost gewoon een hoop energie en zorgt vaak voor een hoop negatieve gevoelens :) Vind dit wel prettiger zo :)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• yrew
quote:
JaQ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:25:
[...]

Waarom wilde je eerst overstappen naar een kleinere club?

Volgens je linked in profiel zit je al bijna 2 jaar bij dezelfde klant, een klant die je absoluut continuiteit kan bieden en je werkgever iets vriendelijker met je relatiebeding kan laten om gaan. Van dat soort spelletjes is die klant niet vies als iemand in vaste dienst gaat. Bedenk je wel dat je afdelingsmanager aldaar niet over inkoop gaat, hij of zij kan wel een voorkeur uitspreken maar voor veel functies liggen er raamcontracten. Je zal via de vaste kanalen moeten gaan leveren, waarbij het tarief van het raamcontract waar je nu onder geleverd wordt het absolute plafond zal zijn (en gezien de huidige bespaaracties zal het mij niet verbazen als zij een lager tarief willen betalen dan je huidige werkgever nu ontvangt ;) ).
Ik wilde overstappen naar een kleinere club omdat ik graag weet waar ik voor werk. Dat mis ik enorm bij een grote onderneming. Daarnaast houdt ik van flexibiliteit en flexibel om kunnen springen met vormen van beloning. Ik ben twee jaar geleden bewust overgestapt van klein naar groot omdat ik het wilde ervaren en nu ik er op terug kijk was het een waardevolle stap maar tijd voor wat anders.

Wat ik nu ga doen is een plan maken zodat ik weet wat me te wachten staat. Het financieele plan inclusief slechte en gemiddelde scenarios heb ik dit weekend al opgesteld en dit ziet er voor mij goed uit. Nu wil ik uitwerken wat er allemaal geregeld moet worden zodat ik een beter beeld krijg bij wat er op me af gaat komen mocht ik de stap zetten.

Het is nog niet zeker dat ik de stap ga zetten, ik kijk vooral goed naar alle opties en hoe langer ik er over nadenk hoe minder ik vast houdt aan mijn hudige werkgever/opdracht. Ik wil het gewoon zelf gaan doen en ik denk dat ik dit kan.

huh?!?!?

• yrew
quote:
NeoPhire schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:36:
Leuk om te zien dat je ook de stap overweegt, yrew. Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje, en kan je adviseren om een businessplan / ondernemersplan te maken. Dit zorgt ervoor dat je alle aspecten moet uitdenken van je onderneming, en geeft je een nog completer beeld van de situatie dan.

Via Google kun je diverse voorbeelden opzoeken, en hieruit je eigen plan trekken voor een dergelijk document. Vooral het financiële gedeelte (schatting, prognose, kostenoverzicht, etc) vond ik leuk om te maken, en geeft een goed beeld van de vereisten qua te maken uren, en je uurtarief.
Yup, dat heb ik dit weekend gedaan. Erg fijn om dit op orde te hebben. Het geeft toch een beter beeld met wat je kunt verwachten. Ik heb ook verschillende scenario's doorgerekent. Hoog tarief, laag tarief, veel leegloop, weinig leegloop en alleen bij het lage tarief met 6 maanden leegloop kom ik na aftrek van alles kom ik op -9 uit. Dat is 2 flessen wijn minder...dus dat is te overzien.
quote:
Verder is het wellicht een idee om aan te bieden dat je pas per januari 2013 voor jezelf gaat beginnen. Dit kun je naar je huidige werkgever brengen als een stukje goodwill van jouw kant om hem de tijd te gunnen iemand anders te regelen. Daar tegenover kun je dan vragen of je baas het relatiebeding teniet kan doen. Een stukje geven en nemen werkt vaak erg goed :)
Ik denk dat er voor alle partijen wel wat ruimte is om toe te geven aan elkaar zodat we een goede situatie kunnen creeeren waar iedereen tevreden mee kan zijn. Dat moet ook het doel zijn
quote:
Daarbovenop komt nog het voordeel dat je de plannen dan openbaar kunt bespreken, zonder bang te zijn dat je baas ergens lucht van krijgt. Denk bijvoorbeeld ook aan het benaderen van potentiële klanten om je beschikbaarheid door te geven in die aanlooptijd, en misschien dat je huidige werkgever je nog wel inhuurt omdat je er zo open in bent geweest. Die 'gun' factor is in mijn ogen het belangrijkste als je voor jezelf gaat beginnen.

Ook kun je die paar maanden nog gebruiken om wat te sparen, en je bouwt nog een stukje vakantiegeld op dat je bij het einde van je contract uitgekeerd krijgt. Alle beetjes helpen op dat punt natuurlijk, enfin, dat is in ieder geval zoals ik het ga doen ;)
Dit is een erg groot voordeel t.o.v. direct beginnen. Ik zie dit avontuur ook steeds minder afhankelijk worden van mijn huidige opdracht.

huh?!?!?

• JaQ
quote:
.Gertjan. schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:29:
Een verzekering voor rechtsbijstand lijkt me dan wel weer nuttig voor het geval een klant probeert je alsnog ergens aansprakelijk voor te stellen, maar helaas komen veel rechtsbijstandverzekeringen met een incasso pakket (en die heb ik (nog) niet nodig).
Rechtsbijstand en bedrijfsaansprakelijkheid heb ik uiteraard wel verzekerd, maar dat is iets heul anders dan beroepsaansprakelijkheid.

Soms werk ik voor klanten op productieomgevingen onder hoge druk (stress), "plat" liggen kan erg prijzig zijn. De kans op een fout is hierbij uiteraard aanwezig. De kosten van een fout loopt dan al snel in de zeven cijfers, en dat is nauwelijks te verzekeren voor een éénpitter.
quote:
yrew schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:51:
Ik wilde overstappen naar een kleinere club omdat ik graag weet waar ik voor werk. Dat mis ik enorm bij een grote onderneming. Daarnaast houdt ik van flexibiliteit en flexibel om kunnen springen met vormen van beloning. Ik ben twee jaar geleden bewust overgestapt van klein naar groot omdat ik het wilde ervaren en nu ik er op terug kijk was het een waardevolle stap maar tijd voor wat anders.
Tsja, de eeuwige afweziging tussen kleine en grote ondernemingen. Over het algemeen hebben grote ondernemingen interessantere opdrachten, behalve dan voor enkele super specialisten. Maar die overhead hè. Ik heb zelf nooit zo veel moeite gehad met "betalen" voor overhead, bij een goed bedrijf is dat in verhouding tot wat die overhead oplevert. Bij de grotere detacheerders is dat vaak (veel) minder zichtbaar, althans: voor mij als buitenstaander.

Je kan er overigens ook nog voor kiezen voor een soort van midlance constructie of zzp-bv te gaan. Er zijn voldoende bedrijven die een constructie aanbieden waarbij ze de administratieve rompslomp voor je uit handen nemen maar jij een groter deel van de taart krijgt. Want dat is toch wat je bedoelt met "flexibel om kunnen springen met vormen van beloning"?

Wat je ook kiest, zorg in ieder geval voor een buffer om een aantal maanden te kunnen overleven (of iemand waarop je terug kan vallen). Als je direct een klus hebt, duurt het over het algemeen toch nog dertig dagen voordat je eerste factuur is betaald (dan ben je dus al twee maanden onderweg). Daarnaast heb je in het begin wat extra kosten: verzekeringen, abonnementen, vervoer (want geen leaseauto en anders de kosten van je leaseauto), etc. Ik denk dat in dit topic de meeste dingen wel benoemd worden waar je op kan/moet rekenen.

• yrew
quote:
JaQ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:23:
[...]

Tsja, de eeuwige afweziging tussen kleine en grote ondernemingen. Over het algemeen hebben grote ondernemingen interessantere opdrachten, behalve dan voor enkele super specialisten. Maar die overhead hè. Ik heb zelf nooit zo veel moeite gehad met "betalen" voor overhead, bij een goed bedrijf is dat in verhouding tot wat die overhead oplevert. Bij de grotere detacheerders is dat vaak (veel) minder zichtbaar, althans: voor mij als buitenstaander.
Yup, inderdaad die afweging is door velen al gedaan en ik wilde hem zelf ook eens ervaren. Het heeft me mooie klussen opgeleverd. Maar op die klussen zaten tot nu toe ook altijd zzp-ers.
quote:
Je kan er overigens ook nog voor kiezen voor een soort van midlance constructie of zzp-bv te gaan. Er zijn voldoende bedrijven die een constructie aanbieden waarbij ze de administratieve rompslomp voor je uit handen nemen maar jij een groter deel van de taart krijgt
Hiermee begon het kriebelen bij mij. Toen ik er achter kwam dat je deze constructie ook hebt ben ik eens goed na gaan denken over alle mogelijke vormen (midlance, payrollen, ...) uiteindelijk kwam ik tot de concolusie dat de administratieve rompslomp eigelijk best meevalt voor iemand die toch veelal langere projecten wil doen.
quote:
Want dat is toch wat je bedoelt met "flexibel om kunnen springen met vormen van beloning"?
Niet helemaal, ik bedoel vooral dat je meerdere manieren hebt om inzet te belonen naast salaris verhoging.
quote:
Wat je ook kiest, zorg in ieder geval voor een buffer om een aantal maanden te kunnen overleven (of iemand waarop je terug kan vallen). Als je direct een klus hebt, duurt het over het algemeen toch nog dertig dagen voordat je eerste factuur is betaald (dan ben je dus al twee maanden onderweg). Daarnaast heb je in het begin wat extra kosten: verzekeringen, abonnementen, vervoer (want geen leaseauto en anders de kosten van je leaseauto), etc. Ik denk dat in dit topic de meeste dingen wel benoemd worden waar je op kan/moet rekenen.
Dit was eerst mijn grootste zorg, de buffer. Maar deze is inmiddels geregeld en ik kan een betaal termijn van 60 dagen iig overbruggen. Dus 3 maanden in totaal.

huh?!?!?

• .Gertjan.
quote:
JaQ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:23:
Soms werk ik voor klanten op productieomgevingen onder hoge druk (stress), "plat" liggen kan erg prijzig zijn. De kans op een fout is hierbij uiteraard aanwezig. De kosten van een fout loopt dan al snel in de zeven cijfers, en dat is nauwelijks te verzekeren voor een éénpitter.
Hoe heb jij dat dan afgevangen? Want dit lijkt me een typisch geval van beroepsaansprakelijkheid, heb jij dit afgevangen met goede voorwaarden/afspraken?

• WendyVBass
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-08-2012
quote:
yrew schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:58:

Dit was eerst mijn grootste zorg, de buffer. Maar deze is inmiddels geregeld en ik kan een betaal termijn van 60 dagen iig overbruggen. Dus 3 maanden in totaal.
Heb nu twee recessies voor m'n kiezen gehad en overleefd (afkloppen!) en ik probeer een buffer van minstens 6 maanden aan te houden. Beetje overbodig om dit nog eens te benadrukken, maar als zelfstandige kun je echt niet zonder buffer! Het is mij ook wel eens overkomen dat tussen opdrachten meer dan 4 maanden zat en dan wil je niet je huis moeten verkopen...brrr...!

Maar...veel succes met het hele gebeuren en geniet er van!
quote:
[...]

Ik heb het mijn accountant volledig laten doorrekenen op een omzet van 110k per jaar met +- 15k kosten. Bij een eenmanszaak hield ik 2500 netto meer per jaar over dan via een BV dus vandaar de keuze om toch via een eenmanszaak mij te verhuren.

Verder is aansprakelijkheid niet zo belangrijk voor mij, ik verhuur mezelf alleen via dit bedrijf en heb een goede beroepsaansprakelijkheid verzekering.
Volgens mij bedoelde Bender (correct me if I am wrong!) met "aansprakelijkheid" je persoonlijke (hoofdelijke) aansprakelijkheid, niet de beroeps/ bedrijfsaansprakelijkheid.

WendyVBass wijzigde deze reactie 07-08-2012 13:19 (8%)

• yrew
quote:
WendyVBass schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:19:

Heb nu twee recessies voor m'n kiezen gehad en overleefd (afkloppen!) en ik probeer een buffer van minstens 6 maanden aan te houden. Beetje overbodig om dit nog eens te benadrukken, maar als zelfstandige kun je echt niet zonder buffer! Het is mij ook wel eens overkomen dat tussen opdrachten meer dan 4 maanden zat en dan wil je niet je huis moeten verkopen...brrr...!

Maar...veel succes met het hele gebeuren en geniet er van!
Ik bedoelde de buffer voor de eerste drie maanden. Daarna wil ik zsm een grotere buffer opbouwen. Dat wordt mijn eerste zorg. Ik wil netto hetzelfde op mijn priverekening hebben als nu en de rest wil ik bufferen. Zo hoop ik binnen een jaar een buffer te hebben van iig 6 maanden. Als het daarnaast meezit kan de buffer groeien tot 11 maanden.

huh?!?!?

• WendyVBass
quote:
yrew schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:26:
[...]

Ik bedoelde de buffer voor de eerste drie maanden. Daarna wil ik zsm een grotere buffer opbouwen. Dat wordt mijn eerste zorg. Ik wil netto hetzelfde op mijn priverekening hebben als nu en de rest wil ik bufferen. Zo hoop ik binnen een jaar een buffer te hebben van iig 6 maanden. Als het daarnaast meezit kan de buffer groeien tot 11 maanden.
Ah, helder die drie maanden! Anyways, heel veel succes en plezier!

• JaQ
quote:
Hiermee begon het kriebelen bij mij. Toen ik er achter kwam dat je deze constructie ook hebt ben ik eens goed na gaan denken over alle mogelijke vormen (midlance, payrollen, ...) uiteindelijk kwam ik tot de concolusie dat de administratieve rompslomp eigelijk best meevalt voor iemand die toch veelal langere projecten wil doen.
Die mening deel ik.
quote:
Niet helemaal, ik bedoel vooral dat je meerdere manieren hebt om inzet te belonen naast salaris verhoging.
Dat is hetzelfde :) Als ZZP-er bepaal je zelf of je naar dat gave congres mag/kan en of je een nieuwe laptop nodig hebt. De maatstaf hiervoor is al snel je omzet (of eigenlijk: blijft er voldoende winst over om van te leven na dit soort kosten)
quote:
.Gertjan. schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:17:
Hoe heb jij dat dan afgevangen? Want dit lijkt me een typisch geval van beroepsaansprakelijkheid, heb jij dit afgevangen met goede voorwaarden/afspraken?
Contractueel. Stagato: niet meer dan maximaal twee factuurmaanden. Voor de rest rechtsbijstand. In de praktijk is er wel eens iets fout gegaan, maar ik ben nog nooit aansprakelijk gesteld. (heb fouten altijd kunnen herstellen, maar er is wel eens downtime geweest).

• LesCacques
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21-11 09:30

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ik wil wellicht met mijn neefje een VOF aan het opzetten voor een aantal websites/diensten die wij in gedachten hebben. Nou is het mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met geld reserveren in een VOF. We denken wellicht al te ver vooruit maar ik denk liever veel te ver vooruit dan dat ik straks een boete krijg van de belasting :P De keuze voor een VOF is trouwens zodat we geen notariskosten hebben en omdat we zo laag mogelijke kosten willen in het begin zodat het dan ook minder erg is als het niet lukt.

Stel wij maken het eerste jaar ¤ 50.000 omzet en we hebben ¤ 10.000 aan kosten. Dan moeten wij dus beide ¤ 20.000 bij ons bruto loon optellen (tenzij anders aangegeven) en dus ongeveer ¤10.000 van afdragen (ja helaas wel...). Nou wil ik liever niets uitkeren en het geld in de VOF houden om investeringen te kunnen doen of iemand aan te nemen als het eenmaal lekker loopt. Is dat mogelijk in een VOF? Een soort van reserve aanleggen? Of moet je als je wilt sparen voor investeringen eerst elk jaar loonbelasting afdragen en met je "privégeld" zakelijke investeringen doen?

De bedragen zijn puur fictief en kan ook net zo goed maar ¤ 1.000 zijn..

LesCacques wijzigde deze reactie 12-08-2012 13:59 (4%)

je ne sais cacques

• McVirusS
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-11 17:30

McVirusS

Interaction Developer

quote:
t_captain schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:48:
[...]

Over zakelijk vermogen betaal je belasting in box 1; over prive vermogen in box 3.

Voor rentedragende banksaldi betekent dat:
* zakelijke rekening (onderdeel van ondernemingsvermogen, heffing in box 1): de ontvangen rente draagt bij aan de ondernemingswinst. Na ondernemersafrek en MKB-winstvrijstelling aan je belastbaar inkomen in box 1.
* prive rekening (onderdeel van privevermogen, heffing in box 3): je betaalt belasting a 1.2% van het saldo op 1-1, voor zover je vermogen boven de vrijstelling valt.

Een belastingschuld voor de inkomstenbelasting behoort tot het privevermogen (belastingplichtige voor IB ondernemer, niet onderneming). Daarmee zou dit normaal gesproken een schuld zijn in box 3, maar helaas zijn dergelijke belastingschulden uitgesloten van de bepaling van je vermogen in box 3.
Dit klopt inderdaad. Dus tegenwoordig kan je het beter op zakelijke spaarrekening laten staan en een goed verhaal hebben over waarom je dat geld reserveert. Rentetarieven op zakelijke rekeningen zijn tegenwoordig ook niet echt significant lager meer dan over prive spaarrekeningen. Was voorheen wel anders waardoor het voor mij gunstiger was om zakelijk geld op prive-rekening te zetten en daar rente over te vangen dan op zakelijke rekening en er dan IB over moeten betalen.

Vrij simpel dus:
- Geld reserveren voor IB is geen zakelijk doel en vermogen wat hiervoor gereserveerd is valt dus onder je prive-vermogen in Box 3 en moet je dus eventueel 1,2% vermogensrendementsheffing over betalen als je boven de ~20k per persoon uitkomt.
- Geld reserveren op zakelijke rekening mag wel als het een aannemelijke reservering voor zakelijk doel is. Ontvangen rente is inkomsten voor je eenmanszaak en moet je dus inkomstenbelasting over betalen. Dit valt niet in Box 3.
quote:
[...]

Met 110k omzet en 15k kosten kom je niet aan 3500 euro IB-belasting per maand hoor. Heb het net even uitgerekend (heb Excel-sheetje daarvoor gemaakt ooit) en je zou dan samen met ZFW-premie zonder priveaftrekposten op ¤2645 IB-belasting en ZFW-premie per maand komen in 2012.

Voor afdracht van ¤3500 per maand heb je netto winst van ¤117.500 nodig (door MKB-winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek). Heb overigens wel gedeeld door 12 gedaan en niet door 11 zoals belastingdienst wel doet ;).

Maar goed, bij zulke bedragen moet je maar eens gaan nadenken over het kopen van een huis. Scheelt aardig in je IB-afdracht ;). En natuurlijk pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering :+.

Volgens deze URL zou het vanaf ¤100.000 netto resultaat nipt voordeliger zijn om een BV te hebben.
http://www.berekenhet.nl/...en/bv-of-eenmanszaak.html

kayenta - (freelance) interactive media development
technische realisatie: facebook applicaties / online campagnes / games / interactive webapps / sites
jQuery / PHP / HTML5 / CSS / AS3 / mobile / responsive

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

quote:
McVirusS schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 17:26:
[...]

Maar goed, bij zulke bedragen moet je maar eens gaan nadenken over het kopen van een huis. Scheelt aardig in je IB-afdracht ;). En natuurlijk pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering :+.
Paar jaar terug had ik gezegd: "Ja! Doen!". Maar investeren in vastgoed is niet iets dat ik nu zomaar weer even zou doen. Ben zelf sinds 3 jaar huiseigenaar, en ben er al ¤ 26.000 euro op verloren! Dus tjah, tenzij ik hier iets mis, ben ik er geen voorstander (meer) van om in vastgoed te investeren. (om te wonen is weer een ander verhaal)

Procrastination for mr. President ! | Startup is looking for (wannabe) meteor developers. PM for info.

• .Gertjan.
quote:
GateKeaper schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:28:
[...]

Paar jaar terug had ik gezegd: "Ja! Doen!". Maar investeren in vastgoed is niet iets dat ik nu zomaar weer even zou doen. Ben zelf sinds 3 jaar huiseigenaar, en ben er al ¤ 26.000 euro op verloren! Dus tjah, tenzij ik hier iets mis, ben ik er geen voorstander (meer) van om in vastgoed te investeren. (om te wonen is weer een ander verhaal)
Maar in je eigen huis/hypotheek steken kan wel gunstig zijn. Als je straks moet inleveren omdat je huis minder opbrengt moet je dat bedrag toch betalen. Als je al een deel hebt ingelost wordt het verrekend met je inlossing. Hierdoor blijf je op dat moment zitten met een kleinere restschuld. Natuurlijk is dan je geld "weg", maar als je het niet in je huis had gestoken had je het op moeten vullen met spaargeld.

Wanneer je je geld in je huis/aflossing steekt hoef je daar geen vermogensheffing meer over te betalen. Daarnaast kan het rendement van je geld binnen je hyptoheek hoger zijn dan op een willekeurige spaarrekening.

Volgens mij werd er namelijk niet bedoeld dat je ergens pandjes moet opkopen, maar meer dat je het geld in je eigen huis kunt steken. Dit is overigens iets wat ik ook ga onderzoeken :)

• t_captain
Huis kopen inclusief derivaten die op de waardeontwikkeling speculeren? (dan meteen de volgende vraag: zijn die ook als "kosten koper" te boeken inz hypotheekrenteaftrek)

• WendyVBass
Ter info, voor den geïnteresseerden. Wisten we denk ik al, alhoewel de prijsdalingen in "onze" business wat minder drastisch zijn. Dat Hoofdkraan ken ik overigens nog niet.
Tarieven ZZP dalen met 42 %

Alhoewel, ik zit momenteel voor zo'n 20 euro per uur lager dan voor den recesessie...maar goed... ik vind dat ik nog steeds niets te klagen heb!

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22-11 18:24

Stoffel

Engineering the impossible

Tja, zoals in de comments onder dat artikel ook al wordt genoemd kun je helemaal niet spreken over "tarieven van freelancers". Dat is zo ontzettend breed dat je het ongeveer over alle sectoren in Nederland hebt. Bepaalde sectoren zullen het heel lastig hebben (bouw bijvoorbeeld) waardoor de tarieven heel erg onder druk staan, maar dat zegt helemaal niks over freelancers in een andere sector. Overigens is mijn tarief alleen maar gestegen ieder jaar dat ik bezig ben. Zit nu 22,50 hoger dan in 2010.

Stoffel wijzigde deze reactie 14-08-2012 13:58 (11%)

• Albantar
  • Laatst online: 14:01

Albantar

Moderator WL/FTM Tweakers abonnementen

Moddereter ;)

Mijn tarief voor vertalingen is in ieder geval niet gedaald. Ik krijg nog genoeg werk om me buiten mijn vaste baan mee bezig te houden dus het enige effect dat een prijsverlaging zou hebben is dat ik minder bijverdiensten zou hebben of dat ik meer tijd daaraan zou moeten gaan besteden om de bijverdiensten op pijl te houden. Waarom zou ik? :D

Nếu bạn thực sự muốn được hạnh phúc, bạn không phải có những gì bạn muốn, nhưng phải muốn những gì bạn có !

• THIJZEL
  • Niet online
quote:
LesCacques schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:57:
Stel wij maken het eerste jaar ¤ 50.000 omzet en we hebben ¤ 10.000 aan kosten. Dan moeten wij dus beide ¤ 20.000 bij ons bruto loon optellen (tenzij anders aangegeven) en dus ongeveer ¤10.000 van afdragen (ja helaas wel...). Nou wil ik liever niets uitkeren en het geld in de VOF houden om investeringen te kunnen doen of iemand aan te nemen als het eenmaal lekker loopt. Is dat mogelijk in een VOF? Een soort van reserve aanleggen? Of moet je als je wilt sparen voor investeringen eerst elk jaar loonbelasting afdragen en met je "privégeld" zakelijke investeringen doen?

De bedragen zijn puur fictief en kan ook net zo goed maar ¤ 1.000 zijn..
Afhankelijk van hoe veel uur je er in stopt en of je er nog verdiensten naast hebt. Bij meer dan 12xx uur kan je zelfstandigen (en misschien) startersaftrek opvoeren. Tevens heb je MKB winstvrijstelling. Bij 20k winst heb je dus niet zo'n hele hoge belastingdruk.

De vraag is wel, als je geld in de onderneming wil houden voor investeringen, waarom investeer je dan niet meteen? Dan druk je je winst en hoef je waarschijnlijk helemaal niet zo veel af te dragen.

Freeski en snowboard webshop: http://www.snowcountry.nl | http://www.snowboots-shop.nl

• debole
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 31-10-2013
Ik heb een vraag m.b.t. freelancing voor een Amerikaans bedrijf terwijl ik zelf in Nederland woonachtig blijf.
Ik ben op dat moment een zogenoemd "contractor". De bedoeling is dat ik zo'n beetje 40 uur per week hieraan ga besteden. Mijn huidige baan als software-ontwikkelaar in loondienst zal dan t.z.t. worden afgebouwd/gestopt. Het gaat om software-ontwikkeling/verkoop wat veelal thuis zal gaan plaatsvinden met zo nu en dan een bezoek in de V.S. (1 a 2x per maand voor enkele dagen).

Het betreffende bedrijf heeft geen vestiging in Europa en is zodoende ook bij de belastingdienst niet bekend. Dus loondienst zal helaas niet gaan. Daarbij is payrolling etc. ook niet aan de orde. Als "contractor" krijg ik maandelijks een "kaal" bedrag op mijn rekening gestort. De bedoeling is dan dat ik zelf alles moet gaan regelen. Eigenlijk heb ik geen idee hoe dit nu goed aan te pakken met zo min mogelijk risico. Daarbij moet ik tevens nog in onderhandeling en wil ik eigenlijk wel weten wat ik precies moet vragen, qua salaris etc. ;-)

Ik begrijp het "risico" m.b.t. WAO/WW verzekeringen/pensioen e.d. Deze zal ik idd. zelf moeten gaan verzorgen. Maar de grootste vraag die ik momenteel heb, is die van de Belastingdienst. Ik lees op het internet/fora allemaal verhalen m.b.t. VAR-verklaringen, verkapte dienstverbanden en mogelijke naheffingen/toeslagen qua werkgeversdeel. Ik krijg hier niet voldoende duidelijheid over en ik heb tevens wat adviesbureaus "De Jong en Laan achtigen" gevraagd maar ik krijg steeds tegenstrijdige adviezen.

Wat ik eigenlijk wil gaan doen is het volgende:
1. Ik ontvang een kaal bedrag op mijn rekening
2. Ik doe aangifte inkomstenbelasting met "overig inkomen" en betaal dus inkomstenbelasting + volksverzekeringen + ZWV zorgverzekeringspremie (via bdienst). Al met al een behoorlijk hoog bedrag per jaar (maar dat heb ik nu ook via mijn loonstrook).
3. Ik sluit een AOV verzekering af m.b.t. WAO; WW geloof ik wel aangezien er een behoorlijk tekort op de markt is qua technici. Deze AOV kan ik via UWV afsluiten of via een prive-onderneming (wellicht het laatste interessanter).
4. Pensioen regel ik ook zelf (door een polis af te sluiten of zelf te gaan sparen).
5. Ben me bewust van het begrip "contractor" dat je meer risico hebt om eruit te worden gepleurd.

Als ik de bovenstaande werkwijze ga volgen, krijg ik dan nog een probleem met de belastingdienst.
Het issue waar ik steeds over lees is die van een "verkapt dienstverband" voor een freelancer. Dit heeft volgens mij 100% betrekking op mijn situatie aangezien ik maar 1 "werkgever/opdrachtgever" heb.
In de bovenstaande beschrijving zal ik het "werknemersgedeelte" gewoon betalen en voldoe ik eigenlijk aan de verplichting. Nu is de vraag van mij: hoe zit dit met het werkgeversdeel; die dus niet betaald wordt?

Krijg ik hier troubles mee, ofwel gaat de belastingdienst mij persoonlijk naheffen en mij hiervoor aansprakelijk stellen? Of zal zij haar gaan richten naar het Amerikaanse bedrijf om hier naheffingen te verrichten.
Het gaat mij er dus om wat hiermee gebeurd, ik heb namelijk geen zin dat de belastingdienst bij mij persoonlijk gaat aankloppen en ik dit bedrag alsnog moet gaan betalen (t/m 5 jaar na dato).
Mocht de belastingdienst toch naar dat bedrijf gaan om op dit adres deze premies te gaan naheffen; kan ik dit met het bedrijf uitonderhandelen dat ik hiervoor niet aansprakelijk voor wil zijn en dus niet indirect dit moet gaan betalen. Maar als die belastingdienst bij mij gaat aankloppen krijg ik wel een vervelende situatie.

Dan nog een "kleine vraag" m.b.t. AOV. Dit wil ik zeker weten hebben i.v.m. het risico op letselschade of andere ziektes die mij kunnen overkomen. Welke verzekeraars bieden een goede AOV verzekering? Of is het UWV met een "vrijwillige" verzekering beter? Moet je b.t.w. ook nog een extra aanvullende rechtsbijstand verzekering en aansprakelijkheidsverzekering hiervoor hebben?

Maar dat van de "bdienst" is voor mij echt een prangende vraag. Wie kan hier een antwoord op geven? Met wie zou ik bijvoorbeeld contact kunnen opnemen om goed te laten adviseren (mochten er hier geen duidelijke antwoorden naar boven komen)? Ik wil de knoop eigenlijk doorhaken namelijk ... (ik loop hier al te lang meer rond en wil deze kans niet voorbij laten gaan). Bovendien is het echt een te gekke opportunity voor een mooi bedrijf in Silicon Valley :) Ik hoop dat jullie mij van het nodige info kunnen voorzien _/-\o_ (want ik ben alleen nog maar "loonslaaf" geweest in mijn carriere).

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Misschien denk ik te simpel, maar kan je niet gewoon voor dat bedrijf gaan werken, en dan de inkomsten in je jaaropgave opgeven onder "inkomsten uit het buitenland"?

Anders eens een gesprek inplannen op het belastingkantoor ipv een (commercieel) bedrijf / niet-ambtelijke belastingadviseur? (mocht je dat niet ook gedaan hebben)

http://www.belastingdiens...k_land_belasting_betalen/

• t_captain
Als je "overige inkomsten" opgeeft, dan betaal je inderdaad inkomstenbelasting. Ik weet zo niet of ze ook meetellen voor de premies werknemersverzekeringen (WAO/WIA, WW). Dat moet je even nazoeken, misschien kan een ander dit deel van de vraag beantwoorden. Ik het algemeen geldt het volgende principe: premie betalen = verzekerd zijn, geen premie betalen = niet verzekerd.

Er is echter een heel groot voordeel wat je laat liggen door bij voorbaat te kiezen voor "overige inkomsten". Stel nou dat je volledig voor zelfstandigheid gaat (KvK inschrijven, acquisitie plegen, streven naar meerdere opdrachtgevers, risico's nemen, richten om omzet- en winstgroei, geen werknemer/werkgever relaties aangaan met je opdrachtgevers) en de belastingdienst je inderdaad als ondernemer ziet voor de inkomstenbelasting, dan ga je een andere aangifte IB doen, namelijk de ondernemersaangifte. Je winst telt dan niet als "overige inkomsten" mee, maar als "winst uit onderneming". Voordeel 1: tenminste 7000 euro aan ondernemersaftrek. Voordeel 2: 12% van de resterende winst als MKB winstvrijstelling aftrekken.

Wat betreft een AOV: ga praten met een verzekeringsadviseur / financieel planner die zich toelegt op ondernemers. Van belang is vooral:

- dat de uitkering niet is beperkt tot een paar jaar (zgn budget AOV; wat doe je met de rest van het risico?)
- dat arbeids(on)geschiktheid wordt beoordeeld o.b.v. je eigen beroep en niet naar de mogelijkheid om iets anders te doen. Die fictieve andere baan heb je immers niet en die vindt je als gedeeltelijk arbeidsongeschikte niet makkelijk. Tel daarbij dat je geen WW hebt en je ziet hoe slecht die puzzel past.
- ook van belang: indexatie van het verzekerde bedrag.
- prettig: optierecht (zonder nieuwe medische waarborgen de mogelijkheid om het verzekerd bedrag te verhogen).

Tot slot zou ik de voorkeur geven aan een verzekering die streng is met acceptatie, boven een verzekering makkelijk accepteert maar schades streng toetst. Laat je niet afschrikken door een huisartsen- of internistenkeuring.

• MrJayMan
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

MrJayMan

[subtitle is null]

quote:
t_captain schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:36:
[..] geen werknemer/werkgever relaties aangaan met je opdrachtgevers [...]
kan je hier een toelichting op geven?

stel: na een jaar van ZZP'en ga ik in loondienst bij dezelfde opdrachtgever. Deze wordt mijn werkgever en ik zeg mn KVK op.
snijd ik dan mezelf in de vingers?

[signature is null]

• WendyVBass
quote:
Stoffel schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:55:
Tja, zoals in de comments onder dat artikel ook al wordt genoemd kun je helemaal niet spreken over "tarieven van freelancers". Dat is zo ontzettend breed dat je het ongeveer over alle sectoren in Nederland hebt. Bepaalde sectoren zullen het heel lastig hebben (bouw bijvoorbeeld) waardoor de tarieven heel erg onder druk staan, maar dat zegt helemaal niks over freelancers in een andere sector. Overigens is mijn tarief alleen maar gestegen ieder jaar dat ik bezig ben. Zit nu 22,50 hoger dan in 2010.
Heb je goed gedaan!

Zoals gezegd, ik zit beduidend lager dan dat ik ooit heb gezeten, maar in vergelijking met collegae zit ik nog steeds zeer goed en nogmaals, ik klaag niet hoor.
Ik merk dat ook veel ZZP'ers/ zelfstandigen er de brui er aan geven proberen om in vaste dienst ergens te gaan...brrr...moet er nog even niet aan denken!
quote:
Albantar schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:59:
Mijn tarief voor vertalingen is in ieder geval niet gedaald.
Albantar, wat voor vertalingen doe je? Welke taal? Ik heb een klus die ik uit moet gaan zetten (vertalingen/ check van corporate business engels voor de content van een nieuw te bouwen offshore/ oil & gas bedrijf).
Ik doe de eerste check als extra, maar ik wil dat een pro de laatste check doet en het laatste woord heeft.

• debole
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 31-10-2013
quote:
GateKeaper schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:54:
Misschien denk ik te simpel, maar kan je niet gewoon voor dat bedrijf gaan werken, en dan de inkomsten in je jaaropgave opgeven onder "inkomsten uit het buitenland"?

Anders eens een gesprek inplannen op het belastingkantoor ipv een (commercieel) bedrijf / niet-ambtelijke belastingadviseur? (mocht je dat niet ook gedaan hebben)

http://www.belastingdiens...k_land_belasting_betalen/
Buitenlandse werknemers nemen ze voorlopig niet aan (schijnt gedoe te worden met de Amerikaanse overheid met vergunningen en bovendien willen ze eerst de mensen gaan proberen als contractor). Dus jah, eruit schoppen kan; maar goed het is voor de technische een goede markt dus ik zie geen problemen om evt. hierna aan de slag te komen in NLD. Probleem met "inkomsten uit het buitenland" is dat je volgens mij een loonstrook moet hebben van dat bedrijf in het buitenland? Wellicht gaan ze dan die werkgeverspremie heffen daar? Of heb ik dit geheel verkeerd? Ik krijg namelijk gewoon een kaal bedrag gestort op mijn rekening (waarvan ik waarschijnlijk geen volledige specificatie krijg). Dit omdat ik niet in loondienst ben maar zijnde een "contractor" dus krijg ik ook geen salarisspecificaties e.d.

Buiten dat heb ik met de Bdienst programma lopen stoeien en maakt het niets uit wat ik moet gaan betalen. Mijn "werknemersdeel" + volksverzekeringen deel blijft hetzelfde dus het bedrag wat ik moet gaan betalen ook. Het maakt voor mij dan niet uit of ik mijn "opdrachtgever" ga vermelden in mijn aangifte of dat ik dit opgeef als "andere inkomsten".

Belastingdienst ben ik nog niet geweest... Ik krijg altijd het gevoel dat ze dan extra op mij gaan letten --> lees vinkje in de database.... (mocht er om een wazige reden toch een dikke naheffing komen).

De vraag die ik dus nog steeds heb...: M.b.t. een "verkapt dienstverband" ...: gaat de belastingdienst dan ook nog achter de werkgeversheffing aan bij de "opdrachtgever" of doet zij dit bij de "werknemer" wat betekent dat ze bij mij gaan aankloppen :? Ik zit niet verlegen om naheffingen van de belastingdienst terwijl ik zelf al keurig mijn inkomstenbelasting betaald heb.
quote:
t_captain schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:36:
Als je "overige inkomsten" opgeeft, dan betaal je inderdaad inkomstenbelasting. Ik weet zo niet of ze ook meetellen voor de premies werknemersverzekeringen (WAO/WIA, WW). Dat moet je even nazoeken, misschien kan een ander dit deel van de vraag beantwoorden. Ik het algemeen geldt het volgende principe: premie betalen = verzekerd zijn, geen premie betalen = niet verzekerd.

Er is echter een heel groot voordeel wat je laat liggen door bij voorbaat te kiezen voor "overige inkomsten". Stel nou dat je volledig voor zelfstandigheid gaat (KvK inschrijven, acquisitie plegen, streven naar meerdere opdrachtgevers, risico's nemen, richten om omzet- en winstgroei, geen werknemer/werkgever relaties aangaan met je opdrachtgevers) en de belastingdienst je inderdaad als ondernemer ziet voor de inkomstenbelasting, dan ga je een andere aangifte IB doen, namelijk de ondernemersaangifte. Je winst telt dan niet als "overige inkomsten" mee, maar als "winst uit onderneming". Voordeel 1: tenminste 7000 euro aan ondernemersaftrek. Voordeel 2: 12% van de resterende winst als MKB winstvrijstelling aftrekken.

Wat betreft een AOV: ga praten met een verzekeringsadviseur / financieel planner die zich toelegt op ondernemers. Van belang is vooral:

- dat de uitkering niet is beperkt tot een paar jaar (zgn budget AOV; wat doe je met de rest van het risico?)
- dat arbeids(on)geschiktheid wordt beoordeeld o.b.v. je eigen beroep en niet naar de mogelijkheid om iets anders te doen. Die fictieve andere baan heb je immers niet en die vindt je als gedeeltelijk arbeidsongeschikte niet makkelijk. Tel daarbij dat je geen WW hebt en je ziet hoe slecht die puzzel past.
- ook van belang: indexatie van het verzekerde bedrag.
- prettig: optierecht (zonder nieuwe medische waarborgen de mogelijkheid om het verzekerd bedrag te verhogen).

Tot slot zou ik de voorkeur geven aan een verzekering die streng is met acceptatie, boven een verzekering makkelijk accepteert maar schades streng toetst. Laat je niet afschrikken door een huisartsen- of internistenkeuring.
Bedankt voor de AOV tips! Ik ga hiermee aan de slag. Weet je toevallig een goede firma of waar zit je zelf bij (zonder natuurlijk al teveel reclame te maken)?

M.b.t. echte zelfstandigheid gaat hem voor mij niet worden. Aangezien de klus waarvoor ik ben gevraagd voor zeer lange duur is (ofwel de intentie dat ik t.z.t. wel in Amerika in loondienst kom als ik wel ga bevallen) en mijn wekelijkse besteding minimaal 40 uur zal zijn. Dus voor deze tussentijd zit ik met deze situatie en weet ik niet precies hoe ik dit zit. Ik ben dus niet van plan een KvK nummer e.d. te regelen. Dus het traject overige inkomsten lijkt voor mij nu de meest voor de hand liggende.

Echter zit ik nog alleen met de vraag in mijn maag met dat "verkapte dienstverband" en de eventuele heffingen m.b.t. werkgeverspremies en belasting.

• Dieter
  • Laatst online: 17-11 22:54
Hoi allen,

zitten hier ook netwerk en security profielen die ZZP of Freelance werken ? Hoe zit het met de huidige markt in Belgie/Nederland ? Is er zowat markt voor iemand met de nodige kennis op het netwerk en security vlak ? Kijkt men met name eerst naar de certificatie of naar de ervaring ?

• HoroHoro
  • Laatst online: 13-10 20:38
Hallo,

Ik weet niet of de vraag voorbij is gekomen maar ik zit met het volgende. Het gaat waarschijnlijk nergens over maar ik vraag me toch af hoe jullie hiermee omgaan.

Ik ben sinds kort ZZP-er en moet nog aan mijn eerste opdracht beginnen. Ik heb al met diverse tussenbureaus contact gehad en er zijn opties. Nu is het zo dat de meeste opdrachtgevers in het werk wat ik doe wel verwachten dat ik 1 jaar of langer blijf. In feite gaat het dan niet om projecten met vaste einddatum maar om semi-vaste dienst zoals ik het zie.

Nu wil ik zelf mezelf niet langer dan 3 maanden vast leggen. Sowieso teken ik natuurlijk een contract met het tussenbureau dus ik wil dan dus niet voor langer dan 3 maanden tekenen. Maar de klant (en dan dus ook de tussenpartij) verwachten wel dat je mondeling toezegt dat je wel lang gaan blijven.

Ik wil er niet over liegen en ik wil ook de opdracht niet aan me voorbij laten gaan.

Hoe kan ik hiermee het beste omgaan?

Bedankt voor jullie hulp!

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-11 13:10
Wat je tegen de eindklant moet zeggen: Neem contact op met het tussenbureau.

De eindklant kiest ervoor om met een tussenbureau te werken, en die gaan over de contracten. Dus als de eindklant een toezegging over contracten verlangt, dan moeten ze juist naar het tussenbureau.
En mag het dan later mislopen in de zin dat je maar drie maanden of een half jaar blijft, dan zeg je de waarheid: ik kwam er niet uit met het tussenbureau.

• MrJayMan
  • Niet online

MrJayMan

[subtitle is null]

zojuist ontvangen: een automatisch verstrekte VAR WUO *yeehaaaa!

[signature is null]

• DGTL_Magician
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-11 19:10

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

quote:
MrJayMan schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:54:
Ik heb zonet een automatische VAR-DGA ontvangen. Zeker ook nieuw.

Dieter: ik ben onderhand ZMP (Zelfstandige Met Personeel) maar ook actief in de Networking/Security hoek. Wij houden ons oa. ook bezig met detachering. Ik merk dat er wel veel vraag is naar networking/security specialisten maar vaak met hogere kennis, dus veel project management of architecten rollen.

Blog | Te huur: 3-kamer vakantie appartement in de Harz | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• JaQ
quote:
MrJayMan schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:54:
Die had ik gisteren ook bij de post. Frappant detail: de brief zegt automatiek na 3 keer aanvragen, terwijl ik pas 2 maal een var heb aangevraagd. (alhoewel... ik ben feitelijk voor de tweede keer ondernemer, maar tussen de vorige onderneming en deze zat dik 6 jaar loondienst. Kan me niet voorstellen dat dat meetelt bij deze var automatisering)

• Accountant
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-11 16:11
Mag ik vragen of jullie een indicatie kunnen/willen geven wat jullie kosten voor de boekhouder/accountant zijn en welke werkzaamheden hij voor deze prijs verricht? Ik ben zelf namelijk accountant (nog in loondienst) maar ben me aan het orienteren om iets voor mezelf te beginnen. Ik ben namelijk een beetje uitgekeken op de ratrace en up or our principe in mijn bedrijfstak. Nu heb ik een bepaalde tarifiering (vaste prijzen voor vaste werkzaamheden) in mijn hoofd en ik wil eens kijken of deze marktconform is. Ik wil me dan met name positioneren in het tussensegment van deskundig administratiekantoor en de te dure accountantskantoren.

De angst wat me trouwens op dit moment nog tegen houdt om te starten is dat ik geen klanten krijg of binnen kan halen. Maar hier wordt aangewerkt mijn plannen worden steeds concreter. En door dit bericht op internet te slingeren ben ik weer een stukje verder bij mijn doel.

• t_captain
Ik denk dat die angst dezelfde angst is die iedere ondernemer heeft gehad in de periode voorafgaand aan de start.

Je zou in jouw werk (waarin je vaak je uren moet verdelen over een flink aantal klanten, zeker in de MKB markt) juist een betrekkelijk makkelijke transitie kunnen maken, mits je werkgever dat niet blokkeert (concurrentie- en relatiebedingen bijvoorbeeld, verbod nevenactiviteiten etc).

• t_captain
Even een reminder wat betreft de aanstaande BTW verhoging: deze gaat in per 1-10. Maar dee keer is niet de factuurdatum van belang -- het gaat om de leveringsdatum.

Voor ZZP-ers die het werk van september factureren op 1-10 geldt dus nog een keer het 19% tarief!

EDIT: nu met
LINK

t_captain wijzigde deze reactie 14-09-2012 15:48 (29%)

• Bonsaiboom
Oh, bedankt t_captain, ik begon me inderdaad af te vragen of / wanneer dit gefactureerd moest gaan worden :)

• Wolly
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:26:
Even een reminder wat betreft de aanstaande BTW verhoging: deze gaat in per 1-10. Maar dee keer is niet de factuurdatum van belang -- het gaat om de leveringsdatum.

Voor ZZP-ers die het werk van september factureren op 1-10 geldt dus nog een keer het 19% tarief!
Ik doe voor de zekerheid gewoon de factureren eruit met datum 30-9, ik zie het al gebeuren dat ik afnemers moet gaan uitleggen dat die 19% op 1-10 echt wel klopt. (Met bijbehorende vertraging erbij)

• t_captain
Ik denk dat ik gewoon per 1-10 factureer, maar een kleine notitie opneem waarin ik aangeef dat de periode van dienstverlening bepalend is voor het tarief.

• kees26

kees26

Freelance Programmeur

Hier ook. Ik zal overigens voor het nieuwe BTW tarief starten bij een nieuwe opdrachtgever! Want heb een nieuwe klus :)

Wat ik wel merkte tijdens het zoeken van een andere opdracht is dat er genoeg vraag is maar de tarieven onder druk staan. Ik wordt namelijk best wel vaak gebeld voor een opdracht maar als ik dan voorgesteld wordt dan hoor ik niets meer.

Kan natuurlijk ook dat ik mezelf uit de markt prijs, maar dat is denk ik niet het geval. De opdracht waar ik 1 oktober aan ga beginnen is een zware architectuur/development opdracht waar de lat best wel hoog ligt. Daar is mijn normale tarief ook gewoon 'gelukt' (zit er wel zonder tussenpartij).

• Bonsaiboom
Ik weet ondertussen sowieso niet meer zo goed wat gezien wordt als een hoog en wat als een laag tarief.

Merk wel dat klanten nogal klagen over consultants die rond de 200 per uur kosten, daarvan wordt echt de inzet geminimaliseerd. Tegelijkertijd spreken artikelen over mensen met 10 jaar werkervaring die 65 per uur kosten. Daar kan ik ook met mijn pet niet echt bij. Natuurlijk verschilt het per sector, per opleidingsniveau, met werkervaring etcetera, maar toch, het bandbreedte is nogal groot.

• Albantar
  • Laatst online: 14:01

Albantar

Moderator WL/FTM Tweakers abonnementen

Moddereter ;)

99% van mijn klanten zijn bedrijven en 50% van mijn werk doe ik voor zakelijke klanten in andere EU-landen dus voor mijn bedrijfje maakt de BTW-verhoging weinig uit. Exclusief BTW behoud ik de zelfde prijzen, voor Nederlandse klanten komt er alleen 2% meer BTW op de factuur te staan.

De bandbreedte is inderdaad heel groot, Bonsai. Ik "verhuur" mijzelf niet per uur maar lever vertalingen per woord. Het daadwerkelijke uurtarief hangt er dus van af hoe snel ik werk. ;) Over het algemeen kom ik tussen de ¤50 en ¤60 per uur uit, niet slecht voor een beetje bijbeunen in de avond- en weekeinduurtjes.

Nếu bạn thực sự muốn được hạnh phúc, bạn không phải có những gì bạn muốn, nhưng phải muốn những gì bạn có !

• t_captain
quote:
kees26 schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:01:
Hier ook. Ik zal overigens voor het nieuwe BTW tarief starten bij een nieuwe opdrachtgever! Want heb een nieuwe klus :)
Proficiat :)
quote:
Wat ik wel merkte tijdens het zoeken van een andere opdracht is dat er genoeg vraag is maar de tarieven onder druk staan. Ik wordt namelijk best wel vaak gebeld voor een opdracht maar als ik dan voorgesteld wordt dan hoor ik niets meer.

Kan natuurlijk ook dat ik mezelf uit de markt prijs, maar dat is denk ik niet het geval. De opdracht waar ik 1 oktober aan ga beginnen is een zware architectuur/development opdracht waar de lat best wel hoog ligt. Daar is mijn normale tarief ook gewoon 'gelukt' (zit er wel zonder tussenpartij).
Zonder tussenpartij is er natuurlijk altijd meer ruimte. Vraag je zulke hoge tarieven dan?

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:07

Avalaxy

SPAAAAAAACEEE

Wat zien jullie als een redelijke opzegtermijn voor projecten waar je lange tijd aan werkt? Ik wil op een gegeven moment mijn eigen product gaan lanceren waar ik verwacht heel veel tijd in te gaan moeten/willen steken, en daarnaast moet ik over een klein half jaartje gaan afstuderen. Ik doe nu echter een langlopend onderhoudsproject.

Ik kan wel nu alvast doorgeven dat ik over ~4 maanden waarschijnlijk geen tijd heb, maar of dat ook zo is weet ik niet, en dan snijd ik mezelf in de vingers. Ik heb het idee dat 2 maanden van tevoren opzeggen redelijk is, maar ik ben benieuwd naar wat jullie meningen zijn.

Blog || Follow me on Twitter

• Free rider
Je redeneert als een werknemer, "de baas is een grote onderdrukker die iedere gelegenheid zal aanpakken om je uit te knijpen". Maar je bent een ondernemer die voor een klant, zeg maar businesspartner werkt. En waarmee je samenwerkt.

Benader hem zo snel mogelijk, zeg welke onzekerheden jij nog hebt. Dan kan hij besluiten of hij iemand anders gaat zoeken -die jij dan eventueel nog kan inwerken- of dat hij de planning gaat omgooien, of wat dan ook.

Wacht niet tot het laatste moment, ook niet als je nooit meer met deze klant wil samenwerken. Dit soort ervaringen worden doorverteld, en de teneur is dat je niet betrouwbaar bent. En niet professioneel.

• Avalaxy

Avalaxy

SPAAAAAAACEEE

Wachten tot het laatste moment is (zoals je in mijn post kunt lezen) ook zeer zeker niet wat ik van plan was ;) Maargoed, ik zal van de week even een belletje geven. Denk dat het sowieso beter is dat ik weer iets anders ga doen, anderhalf jaar hetzelfde werk (heel simpel werk) is ook niet uitdagend, en brengt alleen maar risico's met zich mee voor het aanvragen van een VAR-verklaring.

• Free rider
quote:
t_captain schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:26:
Gerelateerd: de factureringsregels voor BTW veranderen per 1 januari:
http://www.dezaak.nl/nieu...januari-2013-3536066.html
Het zijn vooral vereenvoudigingen, maar kijk vooral zelf.

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:26

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik moet bekennen dat ik niet heel dit topic heb doorgelezen, maar hoop dat ik hier op de juiste plaats ben.
Ik ga wellicht in de nabije toekomst 'freelance' een product (software) aanbieden middels een website.
Mocht dit goed gaan, dan ik dus inkomen gaan genereren op een andere manier dan mijn dagelijkse werk.

Ben ik in dit geval meteen verplicht om mezelf te registreren als ZZP'er of iets dergelijks?
Hoe ga ik dit verantwoorden bij de belastingdienst?
(en hoeveel mag ik zonder problemen verantwoorden bij de belastingdienst?)

Eclipse | PC Gallery | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Bonsaiboom
Weet je wat jij zou moeten doen.... ;)

Je zal je waarschijnlijk wel als ondernemer bij de KvK willen registreren, zodat je BTW nummer hebt. BDienst zal je (waarschijnlijk) niet zien als IB-ondernemer, waardoor je inkomen onder resultaten uit overige werkzaamheden valt. Dat betekent dat het gewoon box 1 is, zonder extra ondernemersvoordelen.

Je mag zonder problemen zoveel verdienen als je kan, zolang als je het boekhoudkundig maar kan verantwoorden.

Bonsaiboom wijzigde deze reactie 19-09-2012 14:32 (14%)

• t_captain
Je moet een onderscheid maken tussen twee fiscale oordelen:

1. ondernemer voor de omzetbelasting
2. ondernemer voor de inkomstenbelasting

Nummer (1) heb je al snel te pakken. Zodra je regelmatig/herhalend/structureel iets doet waarmee je redelijkerwijs winst zou kunnen maken (m.a.w. alles wat verder gaat dan een enkele keer op marktplaats wat spullen verkopen), ben je ondernemer. Dan moet je een BTW nummer hebben, aangifte omzetbelasting doen, BTW factureren, ontvangen BTW afdragen en dan mag je natuurlijk ook de betaalde BTW op je inkoop aftrekken van de af te dragen BTW.

Nummer (2) is een heel ander oordeel en staat los van (1). Ziet de belastingdienst je als bijklusser? Dan is het meestal "resultaat overige werkzaamheden" op je gewone particuliere IB-aangifte. Ziet de belastingdienst je als ondernemer? Dan doe je ondernemersaangifte inkomstenbelasting.

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:26

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Beide bedankt voor de duidelijk informatie.
Zo te horen zou ik op die manier dus richting het ondernemerschap gaan.
Daar heb ik persoonlijk niet veel kaas van gegeten (misschien vergeet ik in dit geval dus meer belangrijke dingen).
Is er een plek waar al deze informatie op een logische manier te lezen valt toevallig?

Eclipse | PC Gallery | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Bonsaiboom
hier, higherlevel.nl, maar met name, het bezoek bij de KVK dat je gaat doen.

Daar helpen ze je echt goed verder hoor.

• Bender
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:22
quote:
Da_maniaC schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:00:
Beide bedankt voor de duidelijk informatie.
Zo te horen zou ik op die manier dus richting het ondernemerschap gaan.
Daar heb ik persoonlijk niet veel kaas van gegeten (misschien vergeet ik in dit geval dus meer belangrijke dingen).
Is er een plek waar al deze informatie op een logische manier te lezen valt toevallig?
Dacht je dat ik wist waar ik aan begon toen ik 18 was?
Ik ging er gewoon in en zag wel waar het schip strand, voor jezelf beginnen stelt echt niet zoveel voor. Klanten en producten zijn lastiger.

Woensdag.nl - SEO Rapport <- nu met werkende url :+

• Avalaxy

Avalaxy

SPAAAAAAACEEE

quote:
Bender schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:50:
[...]

Dacht je dat ik wist waar ik aan begon toen ik 18 was?
Ik ging er gewoon in en zag wel waar het schip strand, voor jezelf beginnen stelt echt niet zoveel voor. Klanten en producten zijn lastiger.
Zelfde ervaring hier ;)

En administratie dan... Moet ik echt nog een keer uitbesteden :X

• MrJayMan
  • Niet online

MrJayMan

[subtitle is null]

ik ben per maandag weer een loonwerker, heerlijk! zzp, weg ermee :)

[signature is null]

• t_captain
@MrJayMan: proficiat met je baan. Waarom ben je afgehaakt?

• MrJayMan
  • Niet online

MrJayMan

[subtitle is null]

[edit] aanbod uiteindelijk afgeslagen, dus voorlopig zelfstandig verder :D

MrJayMan wijzigde deze reactie 02-10-2012 19:59 (81%)

[signature is null]

• kees26

kees26

Freelance Programmeur

Ik ben begin deze week ook begonnen aan een nieuwe opdracht. Een zeer leuke moet ik zeggen. Er ligt een zeer ambitieuze deadline en daarom hebben ze freelancers aangenomen maar dat houdt iedereen lekker scherp. Er wordt best wel state-off-the-art technologie gebruikt en niveau ligt lekker hoog.

Maar bij deze opdracht zit ik rechtstreeks bij de opdrachtgever en maak 40 uur in de week. Ik heb gewoon een opdracht overeenkomst en ik houdt zelf me uren bij.

Wat ik bij vorige opdrachten altijd deed / moest doen was uren laten tekenen. Maar dat deed ik meer omdat dat verplicht was vanuit de broker die er tussen zat.

Hoe gaan anderen hiermee om die een opdracht hebben rechtstreeks bij de eindklant, laten deze ook hun uren tekenen of voegt dat niets toe?

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22-11 18:24

Stoffel

Engineering the impossible

Ik zou wel zorgen dat je iets op papier hebt, mocht er ooit discussie ontstaan over je uren. Ik houd ze sowieso bij in mijn eigen urensysteem en schrijf er ook kort bij waar ik de uren aan besteed heb. Nog nooit problemen mee gehad, maar je weet maar nooit.

Ik factureer per maand en stuur mijn uren dan met omschrijving van de werkzaamheden mee met de factuur. Dan is het altijd duidelijk waar de klant voor moet betalen.

• kees26

kees26

Freelance Programmeur

Oke, dat was ik sowieso van plan maar waar ik meer benieuwd naar ben is laat jij je uren tekenen?

• Diabolical
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11-11 10:21
quote:
kees26 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 20:53:
Ik ben begin deze week ook begonnen aan een nieuwe opdracht. Een zeer leuke moet ik zeggen. Er ligt een zeer ambitieuze deadline en daarom hebben ze freelancers aangenomen maar dat houdt iedereen lekker scherp. Er wordt best wel state-off-the-art technologie gebruikt en niveau ligt lekker hoog.

Maar bij deze opdracht zit ik rechtstreeks bij de opdrachtgever en maak 40 uur in de week. Ik heb gewoon een opdracht overeenkomst en ik houdt zelf me uren bij.

Wat ik bij vorige opdrachten altijd deed / moest doen was uren laten tekenen. Maar dat deed ik meer omdat dat verplicht was vanuit de broker die er tussen zat.

Hoe gaan anderen hiermee om die een opdracht hebben rechtstreeks bij de eindklant, laten deze ook hun uren tekenen of voegt dat niets toe?
Uren sowieso bijhouden maar verder is het wat jij afspreekt met de opdrachtgever. Sommigen willen aftekenen, anderen malen er niet om.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• .Gertjan.
quote:
kees26 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:29:
Oke, dat was ik sowieso van plan maar waar ik meer benieuwd naar ben is laat jij je uren tekenen?
Hangt van diverse factoren af. Als je niet op locatie werkt is het voor de klant sowieso lastig om je uren te checken. Daarnaast is het een kwestie van vertrouwen. :)

Ik heb met een van mijn klanten afgesproken om 2 dagen per week voor hem te werken. Dit kan op locatie zijn, maar ook vanuit huis. De band met die klant is zodanig dat we geen strakke administratie bijhouden. Soms werk ik 7 uur, maar soms ook 10. Zolang we beiden het gevoel hebben dat het gemiddeld klopt is er niets aan de hand. Wel heb ik een timetracker op mijn pc die ik gebruiken om de uren te verantwoorden, maar nog niemand heeft hier om gevraagd.

Het enige waar ik mijn uren echt voor bij moet houden is een project met subsidie (wbso/rda), hier zit een wettelijke registratie plicht op. Maar deze uren worden ook nooit afgetekend.

Waarschijnlijk komt het ook door het soort klanten dat ik heb en de band die ik heb opgebouwd met ze :)

• RBH
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-11 22:42

RBH

Wazzup?

Ik moet zeggen; ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik was wel benieuwd; hoe doen de freelancers hier het met afspraken met de opdrachtgever? Stellen jullie een contract op (en dan vooral: Hoe ziet zo'n contract eruit? Ik heb wel een aantal voorbeelden gezien op internet, maar zoveel verschillende dingen..) of bespreken jullie gewoon alles via de e-mail etc.?

RBH wijzigde deze reactie 04-10-2012 09:15 (22%)

Website

• .Gertjan.
quote:
RBH schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:14:
Ik moet zeggen; ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik was wel benieuwd; hoe doen de freelancers hier het met afspraken met de opdrachtgever? Stellen jullie een contract op (en dan vooral: Hoe ziet zo'n contract eruit? Ik heb wel een aantal voorbeelden gezien op internet, maar zoveel verschillende dingen..) of bespreken jullie gewoon alles via de e-mail etc.?
Voor mijn eerste klant stond de agreement eigenlijk alleen in de mail. Ik zou voor een bepaald tarief een bepaalde klus uitvoeren. Het enige wat op papier stond was een NDA vanuit die klant.

Voor de andere projecten heb ik inmiddels mijn algemene voorwaarden. Voor klanten met een uurtje-factuurtje afspraak zit daar vaak een klein contractje bij waarin de afwijkingen tov de AV worden vermeld (zoals afwijkende betaaltermijnen of andere ownsership van code). Daarnaast heb ik een klant waarbij ik op projectbasis werk en waarbij we een soort raamwerkovereenkomst hebben gesloten. Daarin staat, naast de afwijkingen in de AV, dat we op project basis werken en dat er voor ieder project een inkooporder of een offerte wordt getekend (die komt dus als het ware weer bovenop het contract en de AV te liggen).

Als je goede algemene voorwaarden hebt hoef je niet zo heel veel in contracten te verwerken. Het lijkt vaak een hele stapel papier, maar als je eenmaal een basis hebt kun je hier op verder werken :)

• t_captain
quote:
.Gertjan. schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:19:
[...]

Ik heb met een van mijn klanten afgesproken om 2 dagen per week voor hem te werken. Dit kan op locatie zijn, maar ook vanuit huis. De band met die klant is zodanig dat we geen strakke administratie bijhouden. Soms werk ik 7 uur, maar soms ook 10. Zolang we beiden het gevoel hebben dat het gemiddeld klopt is er niets aan de hand. Wel heb ik een timetracker op mijn pc die ik gebruiken om de uren te verantwoorden, maar nog niemand heeft hier om gevraagd.
Dat vertrouwen is natuurlijk de beste basis. Desondanks, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Je moet altijd voorbereid zijn op een situatie waarin het vertrouwen weg is en je toch betaald wilt worden. Denk aan een nieuwe manager bij de klant met een houding van "ik vertrouw niemand die ik niet over zijn schouder kan kijken". Daarom denk ik dat die timetracker een goed idee is.

Als ik thuis werk, spreek ik meestal vooraf af waaraan ik ga werken, wat ik verwacht te bereiken en ongeveer hoeveel uur het zal kosten. Soort van kleinshalige fixed price zeg maar. Werkt prima als je thuiswerk meer incidenteel van aard is.

• t_captain
quote:
RBH schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:14:
Google: "Fuck you pay me" ;)

Over het belang van dingen op papier hebben. Heb je een goede opdrachtgever, geen probleem als het papierwerk niet rond is. Het je een slechte, dan kun je zomaar een factuur niet betaald krijgen en zal het bovendien veel meer moeite kosten om via een deurwaarder iets te regelen. De vraag waarop je recht hebt is immers niet zo makkelijk te beantwoorden.

Contract bij uur-factuur werk is meestal een raamovereenkomst met daarin de voorwaarden van dienstverlening etc. Plus per verlenging een contract voor 1, 3 of 6 maanden, met daarin een verwijzing naar het raamcontract.

• .Gertjan.
quote:
t_captain schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:43:
[...]

Dat vertrouwen is natuurlijk de beste basis. Desondanks, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
I know :) Maar mijn klanten weten ook dat als ze mij bedonderen ik ook te paard vertrek ;)
quote:
Je moet altijd voorbereid zijn op een situatie waarin het vertrouwen weg is en je toch betaald wilt worden. Denk aan een nieuwe manager bij de klant met een houding van "ik vertrouw niemand die ik niet over zijn schouder kan kijken". Daarom denk ik dat die timetracker een goed idee is.
Mensen die mij niet vertrouwen weiger ik in principe zaken mee te doen. Ik bevind me in de luxe situatie dat ik het zo druk heb dat ik werk moet afstoten. Opdrachtgevers die dus moeite hebben met vertrouwen zoeken maar iemand anders. Ik ben daar ook heel eerlijk in, ik neem een opdracht alleen aan als ik hem boeiend vind en als de klant mij een goed gevoel geeft.

Ooit vroeg een klant mij tijdens een gesprek: "denk je dat je de opdracht boeiend vind". Toen heb ik heel eerlijk geantwoord: "ik zit niet om opdrachten verlegen, dus als ik het niets vond was dit gesprek al een half uur eerder afgelopen ;) ". Kon de klant gelukkig waarderen en voor hem gold ongeveer hetzelfde gevoel :)

Timetracker is vooral voor mijzelf handig. Ik plan mijn dagen wel in Outlook in, maar zie graag een overzicht van wat ik daadwerkelijk heb gedaan. Daarnaast helpt het me bij de uurtje-factuurtje facturen omdat ik een uitdraai per project/taak kan doen.
quote:
Als ik thuis werk, spreek ik meestal vooraf af waaraan ik ga werken, wat ik verwacht te bereiken en ongeveer hoeveel uur het zal kosten. Soort van kleinshalige fixed price zeg maar. Werkt prima als je thuiswerk meer incidenteel van aard is.
Mijn werken op locatie is juist incidenteel. Ik ben over het algemeen rond de normale kantoortijden aan het werk en ben dan aanspreekbaar voor mijn klanten (zelfs als ik die dag niet op dat project werk). Men kan aan skype/mail zien dat ik beschikbaar ben. Daarnaast lever ik mijn werk over het algemeen binnen de afgesproken tijden op dus heeft men nog geen reden om te twijfelen. De planningen worden opgesteld in overleg met de klant (bij een aantal zitten mensen die daar ook wat inzichten in hebben) en hebben nog nooit voor discussies gezorgd :)

Daarnaast is het ook geven en nemen, soms zit ik bij een klant op locatie en belt een andere klant. Die sta ik netjes te woord, de klant waar ik op dat moment ben vind dat niet erg, want hij weet dat als hij mij belt ik hem ook netjes te woord sta. Daarnaast weten mijn klanten dat ik ook wel eens dingen doe zonder daar uren voor te schrijven (zoals overleg over bepaalde zaken buiten mijn project). Eigenlijk is het net als werken voor een baas: het is geven en nemen.

Wat dat betreft heb ik best relaxte klanten :*)
Ik ben zelf een eerlijk persoon en mijn klanten weten dat ik de boel niet besodemieter. Zolang ik mijzelf nog in de spiegel durf aan te kijken vind ik dat het goed loopt :)

Het gaat mijn klanten vaak ook over de toegevoegde waarde, als ze een module kunnen verkopen voor 10 000 euro en ik vraag 3000 voor ontwikkelen boeit het hen niet of ik de helft van de tijd uit mijn neus zit te eten. Als mijn toegevoegde waarde 10 000 euro is en de kosten 3000 dan hebben ze sowieso 7000 euro "winst". :) Bij klanten met die visie voelt het ook minder "erg" als je een keer een wat minder productieve dag hebt :)
quote:
t_captain schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:47:
[...]
Over het belang van dingen op papier hebben. Heb je een goede opdrachtgever, geen probleem als het papierwerk niet rond is. Het je een slechte, dan kun je zomaar een factuur niet betaald krijgen en zal het bovendien veel meer moeite kosten om via een deurwaarder iets te regelen. De vraag waarop je recht hebt is immers niet zo makkelijk te beantwoorden.
Heb je een goed punt. Ik hanteer daarom het principe "niet op één paard wedden". Ik werk maximaal 2 dagen per week voor één opdrachtgever en factureer maandelijks. Wanneer een opdrachtgever niet betaalt is het vervelend, maar heb ik niet direct een probleem. Daarnaast "parkeer" ik mijn werkzaamheden wanneer er niet betaald wordt (of te laat).

Wanneer een klant mij belazert ga ik dus maximaal voor 2/5de van een maand het schip in. Dat is zuur, maar handelbaar. In zulke gevallen gaat de klant ook direct de deur uit.
quote:
Contract bij uur-factuur werk is meestal een raamovereenkomst met daarin de voorwaarden van dienstverlening etc. Plus per verlenging een contract voor 1, 3 of 6 maanden, met daarin een verwijzing naar het raamcontract.
Dat is inderdaad een goede!

Ik sluit mijn raamovereenkomsten zelf vaak voor onbepaalde tijd (zonder "verplichtingen"). Hierdoor hoeven ze niet verlengd te worden. Wanneer er veranderingen komen hangen we een toevoeging aan de contracten (zoals andere tarieven). We spreken vaak via de mail af welke klus ik ga oppakken en hoeveel uur daar voor gepland wordt. Uitloop is toegestaan (net als minder uren) mits het niet te extreem wordt (ik werk over het algemeen via na-calculatie, dan is het tarief lager, maar ook het risico is lager).

• sverzijl
  • Laatst online: 22-11 21:34
Sodeju, de zorgkosten voor 2014 worden wel erg hoog, zeker als je ZZP-er bent. Of begrijp ik het verkeerd ?

Stel je verdient 2x modaal (+/- 66K) :

2012 :
Nominale premie : +/- 100 euro/maand -> 1200 euro
ZWV bijdrage (IAB) : 5% van max 50K -> 2500 euro

Totaal : 1200+2500=3700 euro/jaar

2014:
Nominale premie : +/- 255 euro/jaar
ZWV bijdrage (IAB) : 5% van max 66K -> 3300 euro
verhoging IB tarief schijf 1 met 3,9% (gaat al per 1-1-2013 in) : 0,039*20K=780 euro
IAP : 11,1% van (66K -/- 20K) = 5106
verlaging IB tarief schijf 2/3 met 4% : 0,04*(56K -/- 20K) = -1440 euro
arbeidskorting : -125 euro
algemene heffingskorting : -160 euro

Totaal : 255+3300+780+5106-1440-125-160= 7716euro

Verschil : 4016 euro/jaar (335 euro/maand)

Schijf 3 zou hiernaast nog verlengd worden, maar ik heb nog nergens kunnen vinden met hoeveel. Als deze verlengd wordt naar '2x modaal' dus van 56K naar +/- 66K zou dit nog een positief effect hebben van 10K * (52%-/-38%) = 1400 euro/jaar.

Mis ik verder nog iets hier ?

• kees26

kees26

Freelance Programmeur

Waar ik ook benieuwd naar ben is als je samen bijvoorbeeld 75.000 aan belastbaar inkomen hebt (wat niet bijzonder is ofzo) betaal jij en je partner dan 482 euro per maand ?! Lijkt me echt niet dat dat klopt.

En in mijn situatie bijvoorbeeld. Vriendin (ger. partnerschap) 20.000 per jaar en ik verdien 70.000-80.000 (belastbaar inkomen) per jaar. Als bovenstaande klopt kan ik toch beter mijn eigen omzet in een BV hangen, 41K aan salaris uitkeren en de rest divident? Want het voordeel van startersaftrek e.d. weegt dan niet meer op wat ik extra moet betalen aan zorgpremie.

• sverzijl
quote:
kees26 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:56:
Waar ik ook benieuwd naar ben is als je samen bijvoorbeeld 75.000 aan belastbaar inkomen hebt (wat niet bijzonder is ofzo) betaal jij en je partner dan 482 euro per maand ?! Lijkt me echt niet dat dat klopt.
Ik mag toch hopen dat dat niet het geval is. Dan ga ik serieus overwegen om te vertrekken uit NL ;)
Ik ga er vooralsnog vanuit dat het per persoon berekend wordt, net zoals nu ook het geval is met de IAB.

• t_captain
quote:
sverzijl schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 07:54:
Sodeju, de zorgkosten voor 2014 worden wel erg hoog, zeker als je ZZP-er bent. Of begrijp ik het verkeerd ?

Stel je verdient 2x modaal (+/- 66K) :

2012 :
Nominale premie : +/- 100 euro/maand -> 1200 euro
ZWV bijdrage (IAB) : 5% van max 50K -> 2500 euro

Totaal : 1200+2500=3700 euro/jaar

2014:
Nominale premie : +/- 255 euro/jaar
ZWV bijdrage (IAB) : 5% van max 66K -> 3300 euro
verhoging IB tarief schijf 1 met 3,9% (gaat al per 1-1-2013 in) : 0,039*20K=780 euro
IAP : 11,1% van (66K -/- 20K) = 5106
verlaging IB tarief schijf 2/3 met 4% : 0,04*(56K -/- 20K) = -1440 euro
arbeidskorting : -125 euro
algemene heffingskorting : -160 euro

Totaal : 255+3300+780+5106-1440-125-160= 7716euro

Verschil : 4016 euro/jaar (335 euro/maand)

Schijf 3 zou hiernaast nog verlengd worden, maar ik heb nog nergens kunnen vinden met hoeveel. Als deze verlengd wordt naar '2x modaal' dus van 56K naar +/- 66K zou dit nog een positief effect hebben van 10K * (52%-/-38%) = 1400 euro/jaar.

Mis ik verder nog iets hier ?
Wat betreft de schijven IB:
- 2e en 3e schijf gaan van 41.95/42% naar 38%. Scheelt 4% over 55-18k = 1400 euro
- 4e schijf gaat van 52% naar 49%. Scheelt bij een belastbaar inkomen van 66k ongeveer 300 euro.
- verlengen van de 38% schijf: scheelt 11% over de verlenging.

Als je de hele premie inkomensafhankelijk maakt, dan gaat de huidige inkomensafhankelijke bijdrage toch daarin op? Of gaan ze een inkomensafhankelijke bijdrage bovenop een inkomensafhankelijke premie stapelen? :?

In dat laatste geval denk ik dat ik in 2014 een aanzienlijk deel van mijn inkomen buiten NL wil realiseren.

• sverzijl
quote:
t_captain schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:56:
[...]

Wat betreft de schijven IB:
- 2e en 3e schijf gaan van 41.95/42% naar 38%. Scheelt 4% over 55-18k = 1400 euro
- 4e schijf gaat van 52% naar 49%. Scheelt bij een belastbaar inkomen van 66k ongeveer 300 euro.
- verlengen van de 38% schijf: scheelt 11% over de verlenging.
4e schijf heb ik expres niet meegenomen, omdat verlaging hiervan volgens mij ter compensatie is voor de verlaging van de HRA. Vraag me ook af of schijf 4 per 2014 al direct op 49% gezet wordt, of dat dit geleidelijk gebeurt over de periode 2014-2017. Dit zou voor mij nog enigszins compenseren daar ik nu nog ruim in het 52% tarief zit.
quote:
Als je de hele premie inkomensafhankelijk maakt, dan gaat de huidige inkomensafhankelijke bijdrage toch daarin op? Of gaan ze een inkomensafhankelijke bijdrage bovenop een inkomensafhankelijke premie stapelen? :?
Dat dacht ik in 1e instantie ook, maar in het regeerakkoord staat (pag 58, punt 42) :
quote:
De inkomensafhankelijke premie wordt geheven vanaf
het wettelijk minimumloon (incl. vakantiegeld) tot een grens van 2x modaal en het tarief
wordt geharmoniseerd. De inkomensgrens van de inkomensafhankelijke bijdrage (IAB)
wordt eveneens verhoogd naar 2x modaal. De IAP en de IAB worden beide uitgevoerd
door de belastingdienst
Dus zowel IAB (de huidige inkomensafhankelijke ZWV premie) als de IAP gaan naast elkaar bestaan. Sterker nog, de IAB wordt ook nog eens verhoogd (en IB schijf 1 gaat volgend jaar met 3,9% omhoog, waarvoor wij als ZZP-ers niet gecompenseerd worden itt werknemers die hiervoor dan geen belasting meer betalen over de 7,1% ZWV premie die hun werkgever betaalt)

sverzijl wijzigde deze reactie 31-10-2012 12:27 (6%)

• t_captain
Dan ontstaat er een unieke situatie in onze belastinggeschiedenis: omgekeerde progressiviteit.

Een euro inkomen in wat nu de 1e t/m 3e schijf is wordt straks belast met: 38% IB + 5% IAB + 11% IAP = 54%
Een euro inkomen boven de 2x modaal wordt straks belast met 49% IB.

Je moet dus geen inkomen meer middelen maar juist laten pieken. 10 jaar op minimumniveau, dan ineens een miljoen uit de zaak halen. Betaal je maar eens in de 10 jaar IAB en IAP ;)

• sverzijl
haha. Het wordt in ieder geval ineens een stuk interessanter om een BV op te richten. Helaas mag je jezelf niet het minimum loon uitkeren om de IAB/IAP volledig te omzeilen. Maar je kan het idd op deze manier wel minimaliseren.

• t_captain
quote:
sverzijl schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:50:
haha. Het wordt in ieder geval ineens een stuk interessanter om een BV op te richten. Helaas mag je jezelf niet het minimum loon uitkeren om de IAB/IAP volledig te omzeilen. Maar je kan het idd op deze manier wel minimaliseren.
Ik denk dat een BV nu voor veel mensen aantrekkelijker wordt dan een eenmanszaak. De voordelen van een eenmanszaak verliezen aan betekenis (zo is de IAB relatief sterker aan het stijgen voor zelfstandigen dan voor werknemers. Met een BV heb je weer meer mogelijkheden om met inkomens te schuiven over fiscale partners en belastingjaren. Die voordelen winnen aan betekenis.

Verder denk ik dat er een belangrijke sleutel ligt in het internationaal spreiden of verplaatsen van belastbaar inkomen. Mogelijke consequentie is wel dat je een andere woonplaats moet kiezen, hoewel je de timing van die verhuizing wat kan verschuiven (inkomen achterhouden in een buitenlandse firma, uitkeren na verhuizing).

• Bonsaiboom
In het regeerakkoord worden ook veel van de andere EMZ voordelen aangepakt. Zelfstandigenaftrek wordt aangepakt, en er gaat een winstbox gerealiseerd worden of iets dergelijks. Aangezien een BV oprichten ook nauwelijks meer moeite kost, lijkt het alsof de EMZ en VOF weinig aantrekkelijke alternatieven zullen zijn.

• t_captain
Met een winstbox is het fiscale voordeel van de IB-ondernemer ten opzichte van de DGA verdwenen. Iedereen aan de BV dus. Of de SaRL :)

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
quote:
Verlaging van IB voor eigen huis bewoners met hypotheek is een sigaartje uit eigen doos omdat de netto HRA evenveel zal verminderen.
Of maak ik nou een denkfout?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• t_captain
Nee. Stel dat je een belastbaar inkomen hebt voor HRA van 70.000 euro en een aftrekpost eigen woning van 10.000 euro. Dan betaal je belasting over een belastbaar inkomen na aftrekposten van 60.000 euro.

Een verlaging van het tarief werkt nog altijd in je voordeel. Je profiteert alleen niet van de verlaging van het tarief over de volle 70k maar slechts over 60k. Stel dat alle schijven 3% zouden dalen. Dan is je bruto voordeel 70k*3%=2100 maar je voordeel van de HRA neemt af met 10k*3%=300. Per saldo win je 1800.

Je stelling dat het netto voordeel van de HRA evenveel afneemt als je wint door de belastingverlaging geldt alleen wanneer je aftrekpost eigen woning even groot is als je hele inkomen :)

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
quote:
t_captain schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:54:
Je stelling dat het netto voordeel van de HRA evenveel afneemt als je wint door de belastingverlaging geldt alleen wanneer je aftrekpost eigen woning even groot is als je hele inkomen :)
Nou ja, voor mensen met een heeeel groot huis :)

Omgekeerd kun je natuurlijk wel zeggen dat (stel de gehele aftrek komt uit de hoogste schijf) de bruto aftrek van 52% naar 49% gaat (de EWF die er daarna nog afgaat blijft echter constant en zal dus een grotere invloed krijgen op de netto aftrek). Maar da's allemaal voer voor dat andere topic.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Avalaxy

Avalaxy

SPAAAAAAACEEE

Mensen, ik werk nu als freelancer in Nederland, ik wil echter van het freelancen af en een eigen platform lanceren in de VS, waar ik (in de VS) een nieuw bedrijf op ga richten. Mijn huidige eenmanszaak in NL laat ik dan denk ik uitschrijven.

Nu vraag ik mij dus af: wat is beter? Mijn nieuwe bedrijf de zelfde naam geven als mijn huidige bedrijf, of iets nieuws verzinnen? Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is voor oude klanten als je nog dezelfde naam voert, maar iets anders doet.

(poll er bij, weet alleen niet of iedereen die kan bekijken en er op kan stemmen? http://linkd.in/RIyPF8)

• Stampertje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:15

Stampertje

Gaat je nix aan

Je huidige naam vind ik wel wat hebben, dus heb ik daarop gestemd

Service gerichte techneut en op zoek naar een nieuwe uitdaging? DM voor een afwisselende baan.

• Avalaxy

Avalaxy

SPAAAAAAACEEE

Thanks :) Dat wordt dan Tweakplanet LLC waarschijnlijk (verplichte toevoeging voor een limited liability company).

• JaQ
Voor de discussie over de kosten van zorgpremie versus inkomstenbelasting: deze al gezien?

• sverzijl
quote:
JaQ schreef op woensdag 07 november 2012 @ 23:48:
Voor de discussie over de kosten van zorgpremie versus inkomstenbelasting: deze al gezien?
Klopt volgens mij niet helemaal.

IAB gaat niet van 7,1% naar 11,1% zoals de sheet laat lijken. De IAB blijft (maar wordt in 2012 voor werknemers niet meer bij belastbaar inkomen opgeteld, in plaats daarvan (WUL) verhoging 1e IB schijf van 33,1 naar 37%) en daarnaast komt nog eens de IAP van 11,1%. Hierdoor worden de totalen onder de streep dus lager.
Daarnaast echter ook geen rekening gehouden met verhoging van arbeidskorting en algemene heffingskorting ter compensatie. Hierdoor worden de totalen onder de streep weer wat hoger.

Maar goed, de regeling gaat toch aangepast worden zoals het er nu naar uit ziet, dus momenteel weet niemand hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien.

• t_captain
quote:
sverzijl schreef op donderdag 08 november 2012 @ 07:11:
[...]

Klopt volgens mij niet helemaal.

IAB gaat niet van 7,1% naar 11,1% zoals de sheet laat lijken. De IAB blijft (maar wordt in 2012 voor werknemers niet meer bij belastbaar inkomen opgeteld, in plaats daarvan (WUL) verhoging 1e IB schijf van 33,1 naar 37%) en daarnaast komt nog eens de IAP van 11,1%.
Voor een BV geldt dan dat je de IAB vanaf 2014 ten laste van de winst kunt brengen en zonder inkomensbijtelling in LB/IB. Scheelt dus inkomstenbelasting over dit bedrag (overigens een voordeel dat al in de koopkrachtplaatjes is meegenomen).

Met een eenmanszaak mis je dit voordeel, waardoor je koopkrachtplaatje meer negatoef zal worden. Of kun je straks de IAB ten laste van de fiscale winst brengen?

• sverzijl
Dat zou ik ook wel willen weten. Als eenmanszaak ga je wel 4% meer betalen in de 1e schijf, maar itt werknemers zou daar niets tegenover staan.

• t_captain
Laat me deze voorgenomen wijziging quantificeren.

* IB tarief schijf 1 33.1 --> 38% over 18.600 euro per jaar. Belastingverhoging --> 910.-
* Niet meer bijtellen van IAB. Belastingverlaging: 49% over 7.1% over 50.000 --> 1740,-

uitgaande van:
- een belastbaar inkomen in schijf 4, boven de premiegrens IAB
- voorgenomen tarief IB 2014
- premiegrens en tarief IAB 2012

Deze maatregel levert dus voor de werknemer > 1.5 modaal een voordeel op van 800 euro per jaar.

Stel dat er geen compensatie komt voor IB-ondernemers (die de IAB zelf betalen en dus geen loonbijtelling kennen), dan heb je het over een hit op je koopkracht van 1.5 a 2% t.o.v. een werknemer in dezelfde inkomensklasse.

Ik denk dat in dat geval vanaf 2014 een BV gunstiger is dan een eenmanszaak.

• sverzijl
Het lijkt erop dat de compensatie een verhoging van de MKB winstvrijstelling wordt : http://www.rendement.nl/f...ling-in-2013-naar-14.html
quote:
Op dit moment is de mkb-winstvrijstelling 12% van de behaalde winst. Door de invoering van de Wet uniformering loonbegrip vond het kabinet het nodig om deze vrijstelling te verhogen. In de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het voorstel opgenomen om de vrijstelling te verhogen naar 14%. Dit voorstel is alleen niet terug te vinden in het Belastingplan 2013.
Niet geheel ongunstig als dit echt doorgaat, hier kan ik zeker mee leven ;) Of het is inmiddels alweer geschrapt, er is nu niet bepaald veel over te vinden.

sverzijl wijzigde deze reactie 11-11-2012 17:54 (5%)

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013