Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• arjan0s
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 02-08-2010
Heb laatst een nieuwe processor in mijn moederboard gezet. Ik had een duo E6850 en nu heb ik een quad core 6600. Nou heb ik hem vervangen zonder enige problemen. Bij het opstarten zei die dat ik de biosinstellingen moest veranderen. Ik naar mijn bios maar zag geen opties om mijn quad core te installeren.

Mijn vraag is of dit echt nodig is? en waar ik dat moet doen? Want ik heb laatst battlefield bad company gekocht en merk het verschil niet eens. Terwijl battlefield bad company juist quad core's ondersteund.

alvast bedankt

Misschien handig om mijn specs te plaatsen
Quad core 6600
CHIEFTEC 600~850W voeding
P5n32-E SLI (socket 775)
Nvidia XFX geforce 260GTX
4x1024 DDR2 geheugen
Samsung spinpoint 320gb

• bverstee
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:57

bverstee

Retro computing is alive!

Het bios van jouw moederbord constateert dat er een andere processor is geplaatst, en adviseert je dan voor de zekerheid de instellingen in de bios te controleren.
Eigenlijk moet iemand die een processor vervangt ook wel op de hoogte zijn van wat hij moet controleren in de bios...

Maar goed, de dingen die je kunt checken (waarschijnlijk dus helemaal niet nodig):
1. Staan de instellingen voor de CPU op default of op handmatig? In jouw geval zou ik ze zeker op default / automatisch zetten.
2. Indien de eerste optie niet voorkomt, en je alleen de bussnelheid en multiplier in kunt stellen, staan die dan op de standaard instelling voor je nieuwe quadcore?
3. Hetzelfde geldt voor andere CPU-gerelateerde instellingen, zoals de CPU-spanning, en of de pci(-e) bus synchroon of asynchroon loopt met de cpu (bus)snelheid: zet ze op default of op de juiste instelling voor je nieuwe CPU.
3. Zijn er misschien andere instellingen waar je in het verleden wel eens iets aan gewijzigd hebt? Denk aan overklokken van geheugen b.v.

Als je hier niet uitkomt, laad dan de 'safe defaults' van je bios, dan moet het altijd werken.
Maar dat kan ook voor nieuwe problemen zorgen (opstartvolgorde bijvoorbeeld).

bverstee wijzigde deze reactie 16-04-2010 15:48 (10%)

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Werner
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-10 10:30
Meeste moederborden zeggen dit volgens mij om jou aan te zetten alle instellingen opnieuw te controleren.
In bijna alle gevallen staat dit automatisch goed, dus hoef je verder niets te veranderen...
Er bestaat in ieder geval niet iets als "Quad Core aanzetten".

En in Battlefield Bad Company: Waar wil je het verschil in merken? Je FPS gaat volgens mij niet omhoog, omdat dit van je videokaart af hangt...

No gods, no kings, only man

• bverstee
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:57

bverstee

Retro computing is alive!

quote:
Werner schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:48:
En in Battlefield Bad Company: Waar wil je het verschil in merken? Je FPS gaat volgens mij niet omhoog, omdat dit van je videokaart af hangt...
Ben ik het helaas mee eens, en ik ben zelfs bang dat de Q6600 een stap terug kan zijn.
De E6850 loopt op 3 GHz en heeft een 1333 MHZ FSB.
De Q6600 loopt op 2,4 GHZ en heeft een 1066 MHz FSB.
Voor multicore applicaties zou het zowieso dus heel goed kunnen dat het verschil niet zo heel groot is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• arjan0s
quote:
bverstee schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:50:
[...]

Ben ik het helaas mee eens, en ik ben zelfs bang dat de Q6600 een stap terug kan zijn.
De E6850 loopt op 3 GHz en heeft een 1333 MHZ FSB.
De Q6600 loopt op 2,4 GHZ en heeft een 1066 MHz FSB.
Voor multicore applicaties zou het zowieso dus heel goed kunnen dat het verschil niet zo heel groot is.
Naja een stap terug is het zoiezo niet, want dat zou ik wel merken. Maar omdat dit spel zelf quad core's aanrade ging ik er vanuit dat alle 4 de core's zouden meewerken i.p.v. alle 2 de core's.

Wat ik verder ook wel raar vind is dat bij het opstarten er niks over Q6600 staat. Er staan alleen intel core 2 quad. vond ik vreemd, maargoed ik ben hier niet echt de kenner.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:27
Welke bios versie heb je momenteel? Mogelijk gebruik je nog een versie die geen ondersteuning heeft voor de nieuwe cpu. Als je kijkt in de cpu support list van je mainboard heb je afhankelijk van welke Q6600 revisie je hebt de volgende minimale bios versie nodig:
quote:
Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) ALL 0501
Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) ALL 1103
De meest recente versie is momenteel 1903.

• arjan0s
quote:
Nielson schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:10:
Welke bios versie heb je momenteel? Mogelijk gebruik je nog een versie die geen ondersteuning heeft voor de nieuwe cpu. Als je kijkt in de cpu support list van je mainboard heb je afhankelijk van welke Q6600 revisie je hebt de volgende minimale bios versie nodig:

[...]
De meest recente versie is momenteel 1903.
Welke bios versie? ik heb echt geen idee dat kan ik wel uitzoeken. maar uitgaand van dat mijn biosversie achterloopt. zeg je dat ik eigenlijk mijn bios moet update? wat ik trouwens niet erg graag doe. En denk je dan doordat mijn moederboard daardoor hem niet volledig herkend, en zijn prestaties niet 100% benut?

• Nielson
Als je bios versie ouder is dan minimaal nodig is voor je cpu zou ik 'm wel updaten met de nieuwste versie. Of je prestaties er echt op vooruit gaan weet ik niet. Welke versie je hebt kun je zien bij het opstarten in het p.o.s.t. scherm, of anders in Windows met een system info tooltje of eventueel met de ingebouwde Start --> Run --> msinfo32.exe

• arjan0s
quote:
Nielson schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:27:
Als je bios versie ouder is dan minimaal nodig is voor je cpu zou ik 'm wel updaten met de nieuwste versie. Of je prestaties er echt op vooruit gaan weet ik niet. Welke versie je hebt kun je zien bij het opstarten in het p.o.s.t. scherm, of anders in Windows met een system info tooltje of eventueel met de ingebouwde Start --> Run --> msinfo32.exe
ja ik heb revisie 1002. heb serieus echt geen flauw idee hoe je een bios moet update. en vind t zelf wel aardig tricky! of kan er niet veel fout gaan?

bedankt trouwens voor jullie snelle reacties trouwens

• Dnomaid
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20-10 16:02
Als de bios die proc niet zou ondersteunen zou je pc zelfs niet booten, dus als je geen last hebt van vastlopers oid is er niet echt een reden om een nieuwe bios te flashen.
quote:
Want ik heb laatst battlefield bad company gekocht en merk het verschil niet eens.
Da's niet echt objectief. Heb je al benchmarks gedraaid?

• zooz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01-05-2010
Een actie, die kan helpen bij het herkennen van nieuwe hardware, is de reiniging van het CMOS. Dit staat waarschijnlijk wel in de handleiding van het moederbord. Mogelijkheden zijn:
1. met een jumper op het moederbord
2. stekker uit het stopcontact, aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt houden, batterijtje voorzichting 20 minuten uit het moederbord houden
3. eventueel met een knopje op het moederbord.

Soms kan de huidige biosversie opgeslagen worden. Als er wat mis gaat met de biosflash kan soms de vorige versie herplaatst worden. Een biosflash kan misgaan. Informatie en instructies staan waarschijnlijk in de handleiding van het moederbord.

Het is waarschijnlijk aan te raden de instellingen in het bios op standaard. default en auto te zetten. De safe-defaults-optie is inderdaad een aanrader.

zooz wijzigde deze reactie 16-04-2010 16:45 (10%)

• Nielson
quote:
arjan0s schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:32:
[...]

ja ik heb revisie 1002. heb serieus echt geen flauw idee hoe je een bios moet update. en vind t zelf wel aardig tricky! of kan er niet veel fout gaan?
Kan altijd wat fout gaan natuurlijk, maar zolang je de handleiding goed leest valt 't wel mee. Volgens de handleiding heeft je bord EZ Flash 2, waardoor je rechtstreeks vanuit de bios kan flashen, zonder dat je moelijk hoeft te doen met dos opstart diskettes oid. Let er wel op dat je usb stick niet ntfs geformatteerd is.
quote:
Dnomaid schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:34:
Als de bios die proc niet zou ondersteunen zou je pc zelfs niet booten, dus als je geen last hebt van vastlopers oid is er niet echt een reden om een nieuwe bios te flashen.
Da's natuurlijk onzin, Asus brengt niet voor niks bios updates uit om nieuwe cpu's te ondersteunen. Dat 't bord toevallig opstart wil nog niet zeggen dat de cpu 100% werkt.

• arjan0s
quote:
Dnomaid schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:34:

[...]

Da's niet echt objectief. Heb je al benchmarks gedraaid?
Nee heb geen benchmark gedaan om eerlijk te zijn. Maar aan de hand van de FPS in de gaten te houden zie ik echt geen verschil. Maar ik kan niet meer zeggen dan "dat ik het verschil niet ziet". Ik snap eerlijk gezegd gewoon niet wat de bottleneck van mijn pc is. Ik bedoel ik heb een redelijke grafische kaart, processor is aardig goed. en aan mijn werkgeheugen zal het ook niet liggen denk ik.

• zooz
http://dlsvr03.asus.com/p...SLI/e2929_P5N32-E_SLI.pdf

Dit is een link naar de handleiding van het systeembord.

zooz wijzigde deze reactie 16-04-2010 16:55 (62%)

• Dnomaid
quote:
Nielson schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:43:
Da's natuurlijk onzin, Asus brengt niet voor niks bios updates uit om nieuwe cpu's te ondersteunen. Dat 't bord toevallig opstart wil nog niet zeggen dat de cpu 100% werkt.
Da's helemaal geen onzin. Van hoeveel half-werkende cpu's heb jij al gehoord? Deze man kan zijn pc opstarten en games draaien. 8)7

zie volgende posts

Dnomaid wijzigde deze reactie 16-04-2010 17:11 (5%)

• Nielson
quote:
Dnomaid schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:48:
[...]

Da's helemaal geen onzin. Van hoeveel half-werkende cpu's heb jij al gehoord? Deze man kan zijn pc opstarten en games draaien. 8)7
Gehoord? Heb het vaak genoeg gezien, bv dat het L2 cache uitgeschakeld is, cores niet allemaal herkend worden, power management niet werkt etc.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

quote:
Dnomaid schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:48:
[...]

Dat is wel onzin, ik heb het wel veel vaker gezien met op AMD gabasseerde systemen. Er wordt wel aangegeven uit welke serie processor afkomstig is, maar niet het exacte type. Vaak draait het systeem dan op failsafe instellingen, waardoor de CPU bijvoorbeeld op 1,6Ghz draait in plaats van 2,4Ghz (als voorbeeld).

Wanneer je het BIOS up to date brengt loopt de CPU wel op de juiste snelheid en zal ook de volledig instructie set ondersteund worden, mist hier natuurlijk wijzigingen in geweest zijn.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• zooz
http://uk.asus.com/product.aspx?P_ID=vBZLIBtPzYB2bLcb

De link naar versie 1701 van het bios is te vinden via de CPU support list en de naam van de processor.

Asus waarschuwt op de website voor de risico's van de update van het bios.
Bios versie 1701

If your motherboard BIOS version number is greater than the BIOS version listed above, then you will not need to flash your BIOS. However, if your BIOS version is smaller than the version listed above, then you will need to select and download the latest BIOS to update your system. We kindly remind you that there is a certain risk level involved in BIOS flashing, please refer to "BIOS Flashing Method ". If you still have doubts, we will strongly advise you to consult with a PC Professional or your PC dealer for further assistance.

Dit is een link naar een downloadsite van Asus.
http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

zooz wijzigde deze reactie 16-04-2010 17:25 (132%)

• Dnomaid
Ik ging er inderdaad misschien te snel vanuit dat het systeem niet zou booten, omdat ik dat al meermaals was tegengekomen bij verkeerde bios versies.

Maar als het systeem inderdaad op failsafe instellingen terugvalt, krijg je dan niet een hoop warnings, beeps, enz?

Verder wel vreemd dat de TS bios versie 1002 heeft, zijn eerdere E6850 wordt pas vanaf bios versie 1102 officieel ondersteund?

• arjan0s
quote:
Dnomaid schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 17:05:
Ik ging er inderdaad misschien te snel vanuit dat het systeem niet zou booten, omdat ik dat al meermaals was tegengekomen bij verkeerde bios versies.

Maar als het systeem inderdaad op failsafe instellingen terugvalt, krijg je dan niet een hoop warnings, beeps, enz?

Verder wel vreemd dat de TS bios versie 1002 heeft, zijn eerdere E6850 wordt pas vanaf bios versie 1102 officieel ondersteund?
Naja helemaal op het begin zodra ik de computer opstart vind ik het ook aardig lang duren voordat hij de processor herkend voordat hij naar het windows scherm gaat. Maar adviseren jullie allemaal om de bios te updaten of niet? hier wat windows weergeeft http://img708.imageshack.us/img708/2279/6600t.jpg

En nog even over of de Duo of quad beter is. voordat ik de quad core kocht zag ik op de CPU benchmark list dat de duo E6850 1.897 scoort en de quad 6600 2.955 scoort. of liegen deze stats?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvűrrrr!

Ja, BIOS updaten kan zeer zeker handig zijn, vooral als je een oud BIOS hebt en je CPU niet of niet geheel ondersteund wordt (dat het boot, kan..) .

Verder is de performance index van Windows Vista en 7 leuk, maar niet zaligmakend. In jouw geval dien je applicaties te gebruiken die baat hebben van een Quad, maar in het geval van games heb je meer baat van een betere videokaart. Vandaar dat je het verschil niet of nauwelijks merkt.

• arjan0s
quote:
Exorcist schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:48:
Ja, BIOS updaten kan zeer zeker handig zijn, vooral als je een oud BIOS hebt en je CPU niet of niet geheel ondersteund wordt (dat het boot, kan..) .

Verder is de performance index van Windows Vista en 7 leuk, maar niet zaligmakend. In jouw geval dien je applicaties te gebruiken die baat hebben van een Quad, maar in het geval van games heb je meer baat van een betere videokaart. Vandaar dat je het verschil niet of nauwelijks merkt.
nee maar ik laat dat plaatje meer zien omdat hij geen Q6600 weergeeft. Ja een goeie grafische kaart, maar die heb ik al naar mijn gevoel. een XFX GTX 260

• Werner
Het typenummer van de CPU krijg je nooit te zien in Windows. Die zul je hooguit bij het opstarten in de POST zien. Windows herkent hem goed, 2.40 Ghz is namelijk de werkelijke kloksnelheid van een Q6600.

Maar zoals al meerdere malen is verteld: Betere videokaart = Hogere FPS. Je CPU heeft daar een heel klein aandeel in.
Je zegt steeds maar dat je al een goede videokaart hebt, maar een GTX 260 is maar een low/mid range kaartje als je het mij vraagt.

Werner wijzigde deze reactie 17-04-2010 10:37 (31%)

• arjan0s
quote:
Werner schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 10:32:
Het typenummer van de CPU krijg je nooit te zien in Windows. Die zul je hooguit bij het opstarten in de POST zien. Windows herkent hem goed, 2.40 Ghz is namelijk de werkelijke kloksnelheid van een Q6600.

Maar zoals al meerdere malen is verteld: Betere videokaart = Hogere FPS. Je CPU heeft daar een heel klein aandeel in.
Je zegt steeds maar dat je al een goede videokaart hebt, maar een GTX 260 is maar een low/mid range kaartje als je het mij vraagt.
Naja het typenummer zie ik bij een maat van mij wel die precies dezelfde proccesor heeft. en de GTX 260 is volgens mij geen low/mid range kaart al kijk ik bij de benchmark testen!

en uitgaand van dat mijn videokaart of iets van mijn systeem niet goed is. wat moet ik dan update?

hier de benchmark

graag jullie reactie

arjan0s wijzigde deze reactie 17-04-2010 10:57 (4%)

• Werner
Heb even gezocht op Q6600 en Windows 7 en ik had het inderdaad mis. http://i30.tinypic.com/35ar8z4.jpg

BIOS updaten... Ben je hier bang voor? Want dit had je al lang kunnen doen.
Update tool van Asus downloaden, alle programma's sluiten en Updaten.

Kans dat het mis gaat zal altijd blijven, maar die is verschrikkelijk klein als je alle programma's van te voren sluit. Heb het tientallen keren gedaan, nooit mislukt.

• arjan0s
quote:
Werner schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:57:
Heb even gezocht op Q6600 en Windows 7 en ik had het inderdaad mis. http://i30.tinypic.com/35ar8z4.jpg

Kans dat het mis gaat zal altijd blijven, maar die is verschrikkelijk klein als je alle programma's van te voren sluit. Heb het tientallen keren gedaan, nooit mislukt.
ja ik heb nu de bios versie 1903 geupdate maar heb niks gemerkt qua prestaties! weten jullie iets wat de prestaties kunnen verbeteren? bijv grafische kaart?

• zooz
Er zouden tests gedaan kunnen worden met HDTune en CrystalDiskMark om de snelheden van de harde schijf te meten. De testresultaten kunnen hier geplaatst worden.

• Werner
De snelheid van de harde schijf zal echt je FPS niet opschroeven... Het enige wat dus over blijft is je videokaart.

Maar nu we het er steeds over hebben: Hoeveel FPS heb je op dit moment? Is het echt nodig om meer te hebben? Want volgens mij draait je hele systeem gewoon goed, zijn games goed speelbaar en heb jij gewoon een wonder verwacht van je nieuwe CPU.

• boers706
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:57
quote:
Werner schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:57:

BIOS updates doe ik altijd via usb stick of diskettes en nooit via windows, nou ja op een keer na dan en toen mislukte de bios update, maar hij wilde niet opnieuw flashen omdat hij het moederbord niet meer herkende daarna wilde mijn moederbord niet meer opstarten.

• arjan0s
quote:
Werner schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 22:45:
De snelheid van de harde schijf zal echt je FPS niet opschroeven... Het enige wat dus over blijft is je videokaart.

Maar nu we het er steeds over hebben: Hoeveel FPS heb je op dit moment? Is het echt nodig om meer te hebben? Want volgens mij draait je hele systeem gewoon goed, zijn games goed speelbaar en heb jij gewoon een wonder verwacht van je nieuwe CPU.
Naja 35 FPS max, en op veel momenten 20 FPS op een resolatue van 1280 x 1024 met alles op medium! naja ik verwacht geen wonder van mn CPU, maar met deze PC verwacht ik wel meer dan die FPS van 20

• dreee
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-10 13:56
Wat is het probleem eigenlijk? amusant om te lezen hoor.
Ik zal je even een tip geven zoals de meeste mensen het doen, zoek benchmarks van een gelijkwaardig systeem als de jouwe, en ga die zelfde benchmarks runnen.
Niet goed, heb je iets niet goed staan. Beter, een pluimpje voor je. Wel goed maar niet tevreden, kan een probleem voor je zijn. :)

Ik weet niet veel en ik kan nog vanalles leren...OCCT Perestroika

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013