Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:15
Ik heb afgelopen week mijn HTPC binnen gekregen. Helaas bleek mijn harde schijf een DOA te zijn. Daarom heb ik mijn pc wel in elkaar gezet, maar nog geen harde schijf aangesloten. Omdat ik toch het systeem wou proberen, heb ik een XBMC live cd gedownload. Helaas liep deze vast zodra XBMC opgestart was. In de systeemeisen stond dat er geen HDD nodig was, dus het vastlopen vond ik al vreemd. Ook de live cd van Ubuntu liep vast.

Gelukkig is mijn schijf gister binnen gekomen, dus gelijk deze erin gezet. Nu wou ik Windows 7 installeren op een oude schijf (160 GB pata), maar Windows 7 doet er erg lang over om de setup te starten. Dit duurt bijna 10 minuten. Omdat er een oude bios versie op het bord zat deze eerst ge-update, maar ook dit biedt geen oplossing. Uiteraard in de BIOS "Load Optimized Defaults" gekozen en een CMOS reset gedaan, maar nog steeds is de setup traag.

Bij mijn bestelling heb ik ook een 2-ports SATA controller besteld voor mijn oude pc. Deze beschikt ook over een IDE-aansluiting. Deze heb ik in de HTPC gezet en hierop de DVD speler en harde schijf aangesloten, maar ook daarmee duurt nog nog 10 minuten voordat ik de setup kan starten.

Doordat én beide Linux versies vastlopen, en de Windows 7 setup traag is, vermoedt ik dat er iets met het moederbord aan de hand is.

Wat ik allemaal geprobeerd heb:

- Ander OS (Windows Vista, Windows 7)
- IDE dvd speler ipv SATA
- Andere harddisk
- Andere controller
- Bios Update
- 1 reepje geheugen ipv 2, en andere channel
- Memtest86 gedraaid voor een half uur, geen problemen
- Google, geen hits icm mijn moederbord en trage setup
- Hangen en opstarten trouble shooter doorgenomen

Iemand nog een idee wat ik kan testen?

De specs van mijn HTPC:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W¤ 31,25¤ 31,25
1Gigabyte GA-H55M-UD2H¤ 86,90¤ 86,90
1Intel Core i3 530¤ 99,60¤ 99,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G¤ 49,98¤ 49,98
1Samsung Spinpoint F3 HD203WI¤ 125,80¤ 125,80
1Silverstone Grandia GD05B¤ 70,46¤ 70,46
1Sony AD-7240S¤ 18,86¤ 18,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 482,85

Chieftec | HTPC | Canon EOS 400D | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 100mm f/2.8 | Samsung LE32B650 | Onkyo TX-SR 508 | A 102 HCS 5.1

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:31
Controleer of de floppy drive in je bios aanstaat terwijl deze niet in het systeem zit!
Dit geeft enorme problemen met hele trace installaties.

• The Executer
quote:
tlpeter schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:55:
Controleer of de floppy drive in je bios aanstaat terwijl deze niet in het systeem zit!
Dit geeft enorme problemen met hele trace installaties.
Deze is niet aangesloten, en staat uitgeschakeld in het bios.

Chieftec | HTPC | Canon EOS 400D | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 100mm f/2.8 | Samsung LE32B650 | Onkyo TX-SR 508 | A 102 HCS 5.1

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:55
ik zou als ik jou was ff een bootable cdtje branden met memtest,

in het verleden ook eens gehad installatie duurde eeuwen, soms met foutmeldingen / crashes
bleek 1 reepje geheugen brak te zijn

* schiet me net binnen, in het verleden ook eens gehad zelfde soort problemen maar dat kwam door een niet zo fijne netwerk kaart, disable eens de netwerkkaart in bios en loop de installatie door

osmosis wijzigde deze reactie 21-03-2010 13:05 (33%)

• The Executer
quote:
jterpstra schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:02:
ik zou als ik jou was ff een bootable cdtje branden met memtest,

in het verleden ook eens gehad installatie duurde eeuwen, soms met foutmeldingen / crashes
bleek 1 reepje geheugen brak te zijn
En zo makkelijk vergeet je iets in de TS te zetten :$. Memtest heb ik ook gedraaid (staat op de XBMC cd) en voor een half uur laten lopen. Geen problemen in die tijd.

• remcoverhoeven
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:03
overlaast heb ik ook een pc gedaan voor ik bij de paratitie indeling kwam was ik 15 minuten verder daarna duurde de instalatie nog anderhalf uur ,
omdat ik wilde weten wat er met de pc aan de hand was liet ik hem door gaan (had toch tijd genoeg die dag) echter na instaltie bleek de pc gewoon lekker snel te werken geen problemen
was heel raar maar toch gebeurd

tip laat hem even doen en kijk wat er gebeurd als ie klaar is

remcoverhoeven wijzigde deze reactie 21-03-2010 13:07 (8%)

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12-08-2013
Ook ooit gehad met W7 installatie. Setup gewoonweg niet vooruit te branden, maar na het installeren van de RAID / Chipset drivers vloog het. Het zelfde met Win XP.

www.retroforum.nl

• The Executer
Zojuist Memtest86+ nog een keer aangezet. Toch nog even een keer kijken.

Overigens, een pc die een anderhalf uur over een installatie doet, kan toch niet goed zijn ondanks dat het systeem daarna goed draait?

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:55
quote:
The Executer schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:18:
Overigens, een pc die een anderhalf uur over een installatie doet, kan toch niet goed zijn ondanks dat het systeem daarna goed draait?
Helaas kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat dit wel kan. Zelf ook met mijn oude pc gehad bij installatie van W7. Het duurt gewoon even, maar daarna is er echt niets aan de hand.

PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:31
Zelf gehad met een brakke hardeschijf.
Duurde ongeveer 2 uur maar bleef daarna traag.

• The Executer
quote:
tlpeter schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:30:
Zelf gehad met een brakke hardeschijf.
Duurde ongeveer 2 uur maar bleef daarna traag.
Ook met de 2 TB schijf welke nieuw is treedt hetzelfde probleem op, wat mij doet vermoeden dat er een probleem in het moederbord zit.

• remcoverhoeven
of je het wil geloven of niet maar de pc draait gewoon goed geen problemen speeld de laaste game's alles zonder vage dingen
ik ga hier geen leugens vertelen wat heb ik daar aan
gewoon de instaltie door laten en kijken wat ie doet wat verlies je er mee hooguit een paar tijd soms moet je gewoon gedult hebben met een pc

de tijd die je nu al verspilt heb aan testen had je allang winodws er op kunnen hebben en had je kunnen zien of er iets mis was

remcoverhoeven wijzigde deze reactie 21-03-2010 13:59 (16%)

• The Executer
Het probleem is ook een beetje dat Windows 7 niet wil installeren op de schijf (Althans,dat geeft hij aan), maar als ik Next klik installeerd hij windows wel maar wil er niet van booten. De melding die hij geeft: Windows kan niet op deze schijf worden geinstalleerd. Dan zeurt hij over de controller die enabled moet zijn, of de schijf is niet bootable.

• remcoverhoeven
geef je wel aan dat hij op C moet instaleren
of maak een paratitie aan en formateer die en daar op instal
is de windows legaal of heb je een windows van internet gehaald?
staat er alles in je bios op standaart of heb je er al dingen in veranderd

trouwens is 300watt voeding niet een beetje ligt voor je setup?

remcoverhoeven wijzigde deze reactie 21-03-2010 14:38 (11%)

• ConZito
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21:55
Probeer ook eens met de AHCI/Native IDE opties te spelen. En overweeg ook eens een installatie vanaf USB-stok, dat scheelt sowieso eeuwen.
quote:
remcoverhoeven schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:30:

Voeding is meer dan voldoende. Als ik zo ga tellen kom ik amper aan de 150watt.

ConZito wijzigde deze reactie 21-03-2010 14:44 (65%)

• The Executer
quote:
remcoverhoeven schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:30:
Het aanmaken en formatteren van een partitie geeft geen verschil, Windows blijft zeggen dat hij er niet op kan installeren. De Windows 7 is legaal, evenals Windows Vista. Daar zit het dus ook niet. Qua bios, zie TS. Oa Cmos reset en in de bios load optimized gedaan.
quote:
Zoals ConZito aangeeft valt het wel mee. Oa in de BBG wordt deze voeding vaak aangeraden icm deze setup.
quote:
ConZito schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:43:
Probeer ook eens met de AHCI/Native IDE opties te spelen. En overweeg ook eens een installatie vanaf USB-stok, dat scheelt sowieso eeuwen.
Ik kan geen verschil merken tussen AHCI/IDE, beide keren duurt het lang. Overigens vanmiddag Memtest laten lopen, 5 uur lang, geen errors.

• remcoverhoeven
ok dan houd mijn kennis kwa hulp op afstand dan zou ik het zelf moeten zien
ik hoop dat je er nog uit komt
gr remco

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:38
Zitten er verschillende SATA poorten op je moederbord? Ik bedoel, meerdere controllers? Ik heb het al voorgehad dat er een Silicon Image SATA-controller op het moederbord bleek te zitten waar uiteindelijk toch geen Windows mee te installeren was, maar enkel bedoeld was voor opslag. Ik moest Windows installeren op een PATA-schijfje.

Niet dat ik denk dat het hier over hetzelfde probleem gaat, maar je moet alleszinds je controllers en SATA-settings controleren, Windows geeft niet zo maar aan dat er niet kan worden geboot van een schijf.

Somewhere in Texas a village is missing its idiot.

• The Executer
quote:
Petervanakelyen schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:03:
Zitten er verschillende SATA poorten op je moederbord? Ik bedoel, meerdere controllers? Ik heb het al voorgehad dat er een Silicon Image SATA-controller op het moederbord bleek te zitten waar uiteindelijk toch geen Windows mee te installeren was, maar enkel bedoeld was voor opslag. Ik moest Windows installeren op een PATA-schijfje.

Niet dat ik denk dat het hier over hetzelfde probleem gaat, maar je moet alleszinds je controllers en SATA-settings controleren, Windows geeft niet zo maar aan dat er niet kan worden geboot van een schijf.
Voor zover ik kan zien in de handleiding (Handig, die diagrammen!) zit er 1 controller op, een JMicron. En in mijn geval wil Windows juist niet installeren op de PATA schijf.

Begin inmiddels beetje moedeloos te worden van dit systeem 8)7 ...

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:44
Heb je de dvd-rom al uitgesloten als oorzaak? of de kabels tussen dvd-rom en moederbord?
Al is wellicht een stervende voeding ook een kanshebber. Dan krijg je ook wel eens dit soort rare fratsen.

Als je dat allemaal uitsluit, moet het eigenlijk wel het moederbord zijn.

job wijzigde deze reactie 21-03-2010 20:30 (51%)

• The Executer
quote:
job schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:29:
Heb je de dvd-rom al uitgesloten als oorzaak? of de kabels tussen dvd-rom en moederbord?
Al is wellicht een stervende voeding ook een kanshebber. Dan krijg je ook wel eens dit soort rare fratsen.

Als je dat allemaal uitsluit, moet het eigenlijk wel het moederbord zijn.
Heb 2 DVD spelers gebruikt, zowel IDE als SATA (welke nieuw is) met verschillende kabels. De voeding is ook nieuw, zie TS voor specs.

• Petervanakelyen
quote:
The Executer schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:25:
[...]

Voor zover ik kan zien in de handleiding (Handig, die diagrammen!) zit er 1 controller op, een JMicron. En in mijn geval wil Windows juist niet installeren op de PATA schijf.

Begin inmiddels beetje moedeloos te worden van dit systeem 8)7 ...
Volgens de Gigabyte website zit er inderdaad een JMicron PATA-controller op. In de chipset zit een SATA-controller.

Als ik het goed begrijp wil Windows 7 dus zowel niet op SATA als op PATA-schijven installeren?

• remcoverhoeven
nu shiet me net iets te binnen
een paar weken terug ook nog een pctje gedaan en kreeg toen de de zelfde melding wat bleek nu als je nieuwe paratitie aanmaak maakt hij nog een een kleine paratitie aan 8 mb dacht ik had dus die 8mb aan geklikt als instal inplaats van de de c:/ schijf

heb je toevalig ook een jumper op je hd zitten anders moet je is zonder jumper proberen

• The Executer
quote:
Petervanakelyen schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:00:
[...]

Volgens de Gigabyte website zit er inderdaad een JMicron PATA-controller op. In de chipset zit een SATA-controller.

Als ik het goed begrijp wil Windows 7 dus zowel niet op SATA als op PATA-schijven installeren?
Klopt, op zowel SATA als PATA schijf geeft hij de melding dat hij er niet op kan installeren. Hij geeft aan dat hij er niet van kan booten, en dat ik de controller moet enablen in het bios, maar die is enabled. Ook het installeren van een losse controller met sata en pata levert dezelfde melding op.

• Petervanakelyen
Persoonlijk denk ik dan ook dat het het moederbord is. Als je alle settings hebt doorlopen, het laatste BIOS hebt, en al hebt geprobeerd met verschillende schijven en controllers is er weinig dat nog overschiet.

• ConZito
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21:55
Heb je toevallig nog een andere voeding in de buurt liggen, gewoon even voor de test? Ik had namelijk ook allerlei nare shit tijdens (en na) de install van Windows 7. Kwam door de combinatie i7 + Zalman + Gigabyte.

• The Executer
Gisteravond kon ik niet slapen, en besloot om maar weer eens te gaan testen. Nog steeds alles traag, bios reset etc uitgevoerd, verschillende controllers, schijven en spelers, geen resultaat. Nogmaals bios versie 8 geflashed (V4 stond erop), blijkt alles plotseling wel snel te zijn. Dit, terwijl ik het ook al eerder had geprobeerd met versie 8. Wat het is geweest, geen idee, maar het is opgelost! Windows 7 draait nu als een zonnetje zonder problemen. Overigens kon ik nog niet op de 160 PATA schijf installeren, wat daar de reden van is weet ik niet.

• uon
  • Laatst online: 25-03-2010
Het advies is om alleen sata-onderdelen te gebruiken. Het volgend advies is om sata-onderdelen en ata-onderdelen niet samen te gebruiken. Dit maakt het systeem eenvoudiger. Dit verhindert problemen door snelheidsverschillen. Als de bestanden op de ata-schijf nog nodig zijn kan de ata-schijf in een usbbehuizing gemonteerd worden.

uon wijzigde deze reactie 22-03-2010 14:08 (43%)

• midy922
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
Ik heb bijna hetzelfde bord(P i.p.v. H) en hetzelfde geheugen.
Bij het installeren van Windows 7 ging het eerst ook niet.

Nu blijkt dat i3/i5 heel kieskeurig is als het gaat om spanning van het geheugen.
De spanning van het geheugen stond eerst op 'Auto'. Na herhaaldelijk falen van het installeren heb ik in het BIOS de spanning handmatig ingesteld op 1.50 Volt.
En toen was het probleem ineens verholpen. 8)7

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :)

• Petervanakelyen
quote:
uon schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:07:
Het advies is om alleen sata-onderdelen te gebruiken. Het volgend advies is om sata-onderdelen en ata-onderdelen niet samen te gebruiken. Dit maakt het systeem eenvoudiger. Dit verhindert problemen door snelheidsverschillen. Als de bestanden op de ata-schijf nog nodig zijn kan de ata-schijf in een usbbehuizing gemonteerd worden.
Ik zie niet in waarom het problemen zou geven als je een PATA HDD op een aparte controller op je moederbord voor problemen zou kunnen zorgen. Er wordt enkel data op opgeslagen, dus hij wordt niet gebruikt als bootschijf.

Zou een beetje gek zijn om een aparte controller op je moederbord niet te gebruiken, anders zetten ze die er echt niet op...

• The Executer
quote:
midy922 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:37:
Ik heb bijna hetzelfde bord(P i.p.v. H) en hetzelfde geheugen.
Bij het installeren van Windows 7 ging het eerst ook niet.

Nu blijkt dat i3/i5 heel kieskeurig is als het gaat om spanning van het geheugen.
De spanning van het geheugen stond eerst op 'Auto'. Na herhaaldelijk falen van het installeren heb ik in het BIOS de spanning handmatig ingesteld op 1.50 Volt.
En toen was het probleem ineens verholpen. 8)7

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :)
Ik ga vanavond iig nog kijken waar mijn geheugen op draait. is inderdaad wel iets wat een trage setup kan veroorzaken... _/-\o_ .
quote:
Petervanakelyen schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:09:
[...]

Ik zie niet in waarom het problemen zou geven als je een PATA HDD op een aparte controller op je moederbord voor problemen zou kunnen zorgen. Er wordt enkel data op opgeslagen, dus hij wordt niet gebruikt als bootschijf.

Zou een beetje gek zijn om een aparte controller op je moederbord niet te gebruiken, anders zetten ze die er echt niet op...
Idd, datzelfde idee had ik ook. Btw, bij mij zou de PATA gebruikt worden voor boot, 2 TB op sata voor opslag.

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013