Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Deadhead
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15-12 20:06
Goedemiddag beste mensen,

Ik heb laatst nieuwe onderdelen besteld voor mijn pc Q9550 CPU + Corsair 650 watt voeding + Scythe Mugen.
Nu heb ik alles ingebouwd maar nu lijkt het alsof er een raar fluitend/piep geluidje van de cpu afkomt.
In eerste instantie dacht ik dat het een fan was maar het komt duidelijk van de cpu af. of in ieder geval daar in de buurt.
Heb op internet al gekeken en daar zou het kunnen dat ik last heb van "Coil whine" maar ik heb mijn processor uitgewisseld met mijn oude C2D e6300 en deze maakt dat rare geluid niet.
Om het te testen heb ik zelfs de stock koeler er weer op gezet videokaart eruit + andere voeding.
Het geluid treed ook alleen op als de processor zwaar gebruikt word daarom heb ik het getest met prime95, het geluid word namelijk erger als ik dit aanzet.

Ik wilde eigenlijk gaan overclocken maar ben liever eerst van dit rare geluid af.
Zou het misschien kunnen door de hogere frequentie van deze processor dat er iets op het moederbord dit geluid maakt?

SPECS:

Behuizing: Cooler Master CM690
Motherboard: ASUS P5E-VM SE mAtx
Processor: Intel C2Quad Q9550 @ 2.83Ghz
Geheugen: 4x1GB kingston 800 ddr2
Videokaart: Geforce 8600GTS
Voeding: Corsair TX650W
Harddisks: 1x 500 GB Western Digital + 1x 160GB Samsung

Verder heb ik alle fans uitgezet en de fan van de processor losgehaald.
Maar nog steeds dit rare geluid.
temperaturen komen nauwelijks boven de 40-45 graden met prime95.

mvg

Deadhead

• Morphogenesis
  • Laatst online: 19-12 19:32
En als je de cpu underclocked?

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Kerstmeisje \o/

Je cpu maakt geen geluid. Het zal waarschijnlijk de coil whine zijn die je hoort. En omdat een quadcore cpu iets meer prik vraagt (en dus de VRMs meer belast) zul je het daarbij wel horen, en bij je e6300 mogelijk niet.

MSI Nightblade Z97 review
Ducky Zero review

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-12 21:58

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Mijn zalman zm-600 voeding heeft dit ook, grote kans dat het een condensator in de buurt van je CPU is (quad trekt wat meer stroom)

Kortom, zoek de condensator en pak een lijmpistool :)

Asus G74SX i7 2630QM 8GBram GTX 560M 3GB
Asus Zenbook i7
Workstation i7-920@3,8ghz 6GB ram GeForceGTX670 Dell U2711 Samsung 830 SSD + Dell Perc 5/i Raid 1

• Deadhead
Bedankt voor de snelle reacties,
quote:
Er zitten rond de cpu socket nogal veel condensatoren, kan ik dit testen door ze 1 voor 1 aan te raken met mijn vinger (al lijkt me dit niet slim ivm statische elektriciteit?
Zou het dus opgelost kunnen worden door een nieuw moederbord ( wil namelijk toch een media servertje bouwen, kan ik daar mooi dit moederbrod met de e6300 inzetten).

Maar even voor de duidelijkheid het kan dus niet de CPU zelf zijn? (vond het zelf ook nogal vreemd omdat cpu geen bewegende onderdelen heeft).

mvg

Deadhead

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Ghostrider schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:57:
Mijn zalman zm-600 voeding heeft dit ook, grote kans dat het een condensator in de buurt van je CPU is (quad trekt wat meer stroom)

Ik denk dat je de spoel bedoelt ;)
(Of kunnen condensatoren ook zo'n geluid maken? :? )

TS: Pak iets dat niet geleid en hou dat er tegenaan, of raak even de randaarde van een stopcontact aan, dat zou genoeg zijn om je (een tijdje) statisch te ontladen.

Raven wijzigde deze reactie 12-02-2010 18:01 (4%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Deadhead
en wat zou ik dan precies aan moeten raken?
http://pan.fotovista.com/dev/1/5/00466151/l_00466151.jpg

Die rood met grijze cilinders? (langs de socket)

Deadhead wijzigde deze reactie 12-02-2010 18:14 (5%)

• Ghost Dog
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-12 15:05

Ghost Dog

Paranoid Android

quote:
Deadhead schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:13:
Die rood met grijze cilinders? (langs de socket)
Dat zijn condensators.
Volgens zijn zijn die 4 (2 en 2) zwarte blokjes naast de 2 groepen condensators de spoelen, want dat is waar ze meestal zitten.

Ghost Dog wijzigde deze reactie 12-02-2010 18:19 (70%)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Deadhead
En hoe kan ik dan precies checken welke de boosdoener is, ik ga ervanuit dat je de vierkante blokjes bedoelt met witte letters erop?

• XyS
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-12 00:41

XyS

0.o.O

Zet je Load Line Calibration is uit als dat kan? (Of zet hem op high vdroop)
Miss moet de vcore dan wel iets omhoog.
Is het proberen waard en soms komt het door de llc

• Deadhead
Kan ik die uitzetten in de bios, zo ja waar dan ergens?

Ik kom er niet uit het geluid is nog steeds niet weg.
Heb verder ook niet veel veranderd LLC in de bios kan ik niet vinden.

Denk dat ik maar ga sparen voor een andere mobo.

Weet iemand misschien goed SLI moederbordje met quadcore ondersteuning het liefst rond de 150 euro.
(geen gigabyte geen goede ervaringen mee).

Grtz

Deadhead

Deadhead wijzigde deze reactie 24-02-2010 19:18 (75%)

Pagina: 1

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True