Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Performance testen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bachatero
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23-02 21:02
Ik ben als beginnende Linux gebruiker een storage server aan het opzetten. Hiervoor gebruik ik Debian Lenny 5.0.3. Ik wil uiteindelijk 8X500Gb in raid5 of raid6 gaan gebruiken. Het idee is om het rustig op te bouwen en eerst eens wat te experimenteren en ervaring in Linux op te doen.

Nu heb een vrij basic vraag:

In dit, maar ook andere topics zie ik twee verschillende methodes waarop men de snelheden test:
  1. Met het commando hdparm, bv hdparm -tT /dev/sda1
of
  • dd if=dev/zero of=/disk1/testfile bs=1M count=10
  • dd if=/disk1/testfile of=dev/null bs 1M
Kan iemand kort toelichten wat de verschillen zijn?

Johan

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Hdparm is heel ruw en niet zo betrouwbaar (test kort en caching maakt resultaten onbetrouwbaar). Testen met dd is nuttiger, mits je met bestanden test die groter zijn dan het ram, want anders krijg je een vertekend beeld door caching.

Q wijzigde deze reactie 31-01-2010 20:17 (13%)

Blog | 18TB NAS | 450MB/s over Gigabit | NAS platform || Thinking about ZFS for NAS?

• Zeemijl
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14-10-2011
Er zijn ook meer uitgebreidere test-suites in linux. Zoals bonnie++ en andere. Ik heb daar wel eens naar gekeken, maar niet gebruikt, omdat ik er weinig van begreep.
Met 'dd' krijg je een redelijk beeld. Dat 'hdparm' is vooral bedoeld om een enkele schijf te testen.
Pagina: 1