Ik wil een goedkope HTPC maken met als het kan ook nog de mogelijkheid tot server (bijvoorbeeld een raid kaart toevoegen met een aantal hardeschijven) Ik heb nu mijn oog laten vallen op 2 ION bordjes (en eventueel 2 andere). Alleen weet ik niet wat de beste optie is. Welk van de volgende twee ION bordjes is het beste, en waarom. En wat zijn eventueel de plus en minpunten van de bordjes ten opzichte van elkaar.
Point of View ION-MB330 vs.
Asrock A330ION
Een voordeel wat ik zo snel zie is dat de AsRock DDR3 gebruikt terwijl de POV DDR2 (en SO-DIMM) gebruikt.
En zou een van deze twee of beide in staat zijn om i.c.m. een raid PCIe kaart zowel te fungeren als HTPC en server tegelijk. Zodat je bijvoorbeeld direct op de htpc aangesloten tv een 1080p film kunt kijken terwijl er via DLNA via het netwerk een tweede 1080p film gestreamed wordt? Want voor het decoderen gebruikt hij vrijwel geen CPU kracht maar GPU kracht toch? En voor het streamen CPU kracht? Dan zou eventueel de hardeschijf de beperkende factor zijn, maar door het gebruik van een raid opstelling zou dat ook moeten gaan? (En eventueel zonder raid?)
Verder kwam ik nog twee andere bordjes tegen die aanzienlijk goedkoper zijn. Namelijk de
Asus A8MN-BR en de
Epia en12000eg lvds. Alleen kan ik hier niet superveel over vinden. Wat zijn jullie meningen hier van? De Asus zou nog een videokaart moeten hebben omdat deze geen HDMI/DVI uitgang heeft. En de Epia zou eventueel doorkunnen met slechts een component uitgang voor HD materiaal of daar anders eventueel ook een extra videokaart bij? (Beide worden daarmee natuurlijk wel duurder en minder zuinig van)
edit: ook ben ik er net achtergekomen dat je via IPTV op PC zonder tussenkomst van een tuner ook tv op een computer/htpc kunt kijken. Dus als ook dat zou werken zou ideaal zijn. Ik weet niet in hoeverre dat afhankelijk is voor je systeem. Mijn router ondersteund mogelijk al een deel voor het tv kijken op die manier (via DD-WRT of OpenWRT)
Ik_ben_Mark3 wijzigde dit bericht 23-01-2012 18:00 (9%)