Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bosss
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-12-2010
quote:
BlackWhizz schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:07:
[...]

Kleine accu. TA2024 versterkerbordje. Kleine speakers, houten kistje?
Okee thanks, waar kan ik zoiets vinden, die TA2024

• eko990
  • Laatst online: 20-10-2011
Ik ben ook van plan om een radio te bouwen
ik heb een marquant mcr-636 maar de cd speler is stuk :(
ook heb ik nog wel speakers liggen van ong. 25w
dat ga ik met een 17ah accu gebruiken
mijn plannen waren om het in een pukkel of ransel te bouwen om dan goed portable te hebben,
leuk voor scouting enz.

alleen als ik het allemaal opmeet, past het er niet in...
dit was ik van plan:
http://i439.photobucket.com/albums/qq115/hoodride2cv/kratlol.jpg

weet ik iemand waar ik het wel in kan bouwen? het moet wel portable zijn

gr, leon

• GoogleNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 28-05-2012
Ik zag net in de Lidl folder dat ze weer autospeakers hebben:
http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_10062.htm

• Skeltenaer
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17-11 21:29
quote:
Bosss schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:04:
Weet iemand hoe je een kleiner kratje kan maken? zonder versterker enzo
Zonder versterker kun je niet spelen ;)
Pak dan idd maar de Ta2024, dies heel klein, en heeft maar een heel kleine accu nodig :)
quote:
eko990 schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:07:
mijn plannen waren om het in een pukkel of ransel te bouwen om dan goed portable te hebben,
leuk voor scouting enz.

dit was ik van plan:
[afbeelding]

gr, leon
Zelf bouwen als je tijd hebt? Echte scouting spirit hť
Anders een bierkrat, maar dat hebben al heel veel mensen gedaan. Een grote reiskoffer is mss ook wel geschikt...

• ghostbusted
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-11 09:08
quote:
Kan beter naar heuts gaan, voor 20 euro krijg je een heel erg fatsoenlijk 4-weg setje van triple X (xXx). Enige nadeel is dat ze erg groot en zwaar zijn.

• Termic
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-11 19:13
quote:
eko990 schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:07:
leuk voor scouting enz.

dit was ik van plan:

gr, leon
Aparte hout planken gebruiken voor de speakers en deze "op" het kistje schroeven, zodat ze minder diep in kist uitkomen.

http://www.partyservicepijnacker.nl ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20-11 23:23
quote:
Bosss schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:30:
[...]

Okee thanks, waar kan ik zoiets vinden, die TA2024
Je kunt die via Iredev kopen, wel de weerstands mod er op doen (wil iredev ook voor je doen maar da's een meerprijs). Anders gaat die niet zo heel hard.

Q6600 (Xigmatek HDT-S1283) - 4x 1GB ram - MSI 5770 (Passief gekoeld met Accelero S1) - Asus P5Q-VM - WD6400AAKS - WD20EARS

• lredev
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18-10 14:30
Jep, die verkoop ik, Ik zou de weerstandsmod sowieso aanraden, dat is echt de moeite. Tenzij je een echt klein kistje wil maken op batterijen (kan er goed! 10 oplaadbare, of 8 gewone) met 4-6 CM speakers, dan zou ik die weerstand mod lekker laten voor wat het is.

Ik heb nog altijd 2 van dergelijke speakers liggen om een batterij kistje te maken, ik zit alleen nog na te denken over een IDIOT-proof systeem voor de 8vs10 / alkaline vs oplaadbaar batterijen... Ik wil ze in beide varianten kunnen gebruiken, weet iemand daar een simpel schakelingetje voor?

Je kan de TA2024 ook goed via eBay krijgen, goedkoper dan bij mij, maar goed de voor- en nadelen kan je prima zelf afwegen ;) aanbiedings- en infositeje in aanbouw.

lredev wijzigde deze reactie 15-12-2009 10:12 (3%)

• robbertregelink
  • Laatst online: 25-02-2010
Hallo,

Ik wil ook een kratradio maken.
Is het niet supergaaf om dus aan beide kanten speakers te maken (standaard)
Maar ook nog een subwoofer onderin de krat te maken dat ie naar buiten komt en daar dan een gaas overheen of een andere oplossing zodat de speaker niet met de grond in contact staat.
Is dat technisch gezien mogelijk? Wat heb ik daar voor nodig? Ik heb er nog niet zo veel verstand van allemaal.

Gr Robbert

• BlackWhizz
quote:
robbertregelink schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:13:
Hallo,

Ik wil ook een kratradio maken.
Is het niet supergaaf om dus aan beide kanten speakers te maken (standaard)
Maar ook nog een subwoofer onderin de krat te maken dat ie naar buiten komt en daar dan een gaas overheen of een andere oplossing zodat de speaker niet met de grond in contact staat.
Is dat technisch gezien mogelijk? Wat heb ik daar voor nodig? Ik heb er nog niet zo veel verstand van allemaal.

Gr Robbert
Creativiteit en planning moet je doen. Wij kunnen alleen technische vragen beantwoorden.

Q6600 (Xigmatek HDT-S1283) - 4x 1GB ram - MSI 5770 (Passief gekoeld met Accelero S1) - Asus P5Q-VM - WD6400AAKS - WD20EARS

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11:48

Pixeltje

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Woo-woohoo!

@Eko990

Als ik jou was zou ik voor scouting iets zoeken wat portable, maar bovenal hufterproof is. Heb zelf ruim 14 jaar bij scouting rondgelopen, en geloof me, als iets stuk kan, komen scouts erachter. Ik had indertijd mijn kratje nog in een Hertog krat zitten, maar bewaakte dat met mijn leven. Wat je beter kunt doen is, wat ik voor mijn neefje ook gemaakt heb, een houten kistje fabrieken, waar je de bende instopt. Weegt en kost niet veel, is hufterproof en je kan erop zitten bij t kampvuur ;)

But we all do sort of the same thing, And that is rearrange what you thought was real. And, hmm, They remind you of the beauty of very simple things. You forget, because you're so busy going from A to Z, that there's... hmm ... 24 letters in between...

• robbertregelink
  • Laatst online: 25-02-2010
Als ik een accu wil kopen en niet bij wijze van spreke van de sloop af wil halen waar kan ik dan terecht?
ik eles verhalen over dc-dc en blablabla begrijp er weinig van.
Het enige wat ik nodig heb is toch:
versterkertje:
http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Speakertjes:
http://www.kijkshop.nl/pr...eer-speakerset-ts-g1001i/
EN EEN MOOIE ACCU:D

Dan nog iets..
Als ik subwoofer er in zit, kan ik dat dus gewoon met een 3 kanaals versterkertje fixen.. 2 normale speakertjes en een sub, alleen hoorde ik dat ik dan soort hoog laag scheidertje nodig had omdat er anders ook hoog over de sub komt en te veel laag over de normale speakertjes en das beetje butje natuurlijk.
Kan iemand mij uit de brand helpen?

Gr Robbert

• Skeltenaer
quote:
robbertregelink schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:26:
Als ik een accu wil kopen en niet bij wijze van spreke van de sloop af wil halen waar kan ik dan terecht?
ik eles verhalen over dc-dc en blablabla begrijp er weinig van.
Het enige wat ik nodig heb is toch:
versterkertje:
http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Speakertjes:
http://www.kijkshop.nl/pr...eer-speakerset-ts-g1001i/
EN EEN MOOIE ACCU:D

Dan nog iets..
Als ik subwoofer er in zit, kan ik dat dus gewoon met een 3 kanaals versterkertje fixen.. 2 normale speakertjes en een sub, alleen hoorde ik dat ik dan soort hoog laag scheidertje nodig had omdat er anders ook hoog over de sub komt en te veel laag over de normale speakertjes en das beetje butje natuurlijk.
Kan iemand mij uit de brand helpen?

Gr Robbert
Een filter heet zoiets. En aan de marquant die je linkte kunnen maar 2 speakers.
Voor 2 speakers, en een sub heeft ie zowieso te weinig vermogen.
Wat je wel kunt doen is 2 marquants kopen, een voor de speakers, en de andere aan een dubbelspoelwoofer. Dat kwam hier een tijdje geleden voorbij dacht ik. Ik heb alleen geen idee of zon sub wel betaalbaar is..

• happer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15-06-2011
Bij www.conrad.nl heb je dubbelspoels subwoofers van het merk "Speaka". Deze en deze. Supergoedkoop en gaat ongeveer een jaar of 4 mee. Of bij www.speakerenco.nl kun je er een paar vinden van betere kwaliteit en hogere prijs.

happer wijzigde deze reactie 17-12-2009 10:56 (23%)

• Tii
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 31-10 12:13
(Volgens mij) @ Blue Lagoon,

Ik heb mijn voeding ook binnen ;) Ik ga hem na de Kerst testen :D

• Ecstasii
  • Laatst online: 11-02-2010
Gegroet allemaal! O+

Ik ben nieuw hier en heb al heel wat tijd doorgebracht om alle 5 forums beetje door te lezen!
Toch kom ik tot de conclusie dat het toch wat lastiger is dan verwacht! :|

Ik wou al een tijdje graag een kratradio maken voor lekker op het strand elk jaar, maar nooit echt het geld/tijd voor gehad.
Nu is het moment daar dat ik een profielwerkstuk moet maken( 5 havo NT ), dus ik dacht laat ik een kratradio maken wat tevens meteen nuttig en leuk is. :D

Nu is het zo dat ik soms dingen tegen kwam, waarbij flink van die kleine onderdeeltjes gekocht en gesoldeerd werden en daar ga ik helemaal de mist in, want zo'n grote expert ben ik daar niet in..... 8)7

Zoals met dit schema hieronder van iemand anders, ( die dingen die besteld zijn bij conrad) Wat is het?
Schema

Conclusie;
Ik ben bang als ik gewoon wat dingen bestel ( speakers,accu,versterker,autoradio,)
dat ik helemaal de mist in ga lopen, omdat ik miljarden van die kleine dingetjes mis die essentieel zijn. |:(
Mijn bedrag is rond de 100 euro, zonder de autoradio.

Heeft iemand misschien wat goed advies voor me of een mooi lijstje met dingen bij elkaar die ik moet kopen ?
Me pa doet zelf elektrotechniek, dus die kan me hier en dan wel helpen.

Ik moet tevens ook een schema van de radio maken, maar daar kom ik later wel op terug ( misschien dat ik dat schema hierboven deels kan gebruiken ? ) ;)

Sorry dat ik zo'n noob ben O-)

Bij voorbaat dank! _/-\o_

• lredev
Ik denk dat overwegen van het weglaten van de autoradio interessant is.

gewoon speakers, versterker en accu. Dan kan je nog de kratsafe erin doen dan heb je complexiteit genoeg lijkt me voor een profiel werkstuk.

Je zou bijvoorbeeld een classe D amp kunnen nemen (goedkoop) en de werking van classe D onderzoeken en opnemen in je werkstuk. Een stukje motivatie waarom je dat bijvoorbeeld zou verkiezen boven een conventionele autoversterker.

De topicstart van dit deel geeft wel, al zeg ik het zelf :P, een goede indruk van wat je kan combineneren.

Mocht je de TA2024 willen gebruiken dan wil ik je daarbij wel helpen /sponsoren (een ta2024tegen kostprijs en verdere informatie. Mocht je meer willen weten, mail me maar)

• WLproxy
  • Laatst online: 20-11 15:48
Vandaag eindelijk de kabeltjes binnengekregen om me setup te kunnen testen. Dus ik natuurlijk gelijk alles aansluiten. Maar nu is er dus iets niet goed. Ik krijg mega veel ruis, en de muziek word niet goed doorgegeven. Waarschijnlijk heb ik dus iets verkeerd gedaan.

Hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=R34kmFdfm5c

Op het einde hoor je soms ineens iets, terwijl daar gewoon in werd gezongen. Hij laat dus heel weinig van de zang horen, maar de instrumenten of andere geluiden laat hij wel horen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Hoop dat iemand me hier mee kan helpen :).

edit:
Oja als ik er maar 1 speaker op aansluit, dan geeftie ongeveer het volume van oordopjes uit de speakers, en als ik de 2e erbij zet dan begint die met ruis.

WLproxy wijzigde deze reactie 30-12-2009 22:44 (17%)

• Michel5128
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:38
Kun je een paar duidelijke foto's maken van hoe je het e.e.a hebt aangesloten?

• BlackWhizz
Ectasi. Dat schema is een kratsafe. Die zorgt ervoor dat je kratradio uit gaat als de accuspanning te laag wordt. Een te lage accuspanning kan accus namelijk slopen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

quote:
WLproxy schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:30:
Vandaag eindelijk de kabeltjes binnengekregen om me setup te kunnen testen. Dus ik natuurlijk gelijk alles aansluiten. Maar nu is er dus iets niet goed. Ik krijg mega veel ruis, en de muziek word niet goed doorgegeven. Waarschijnlijk heb ik dus iets verkeerd gedaan.

Hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=R34kmFdfm5c

Op het einde hoor je soms ineens iets, terwijl daar gewoon in werd gezongen. Hij laat dus heel weinig van de zang horen, maar de instrumenten of andere geluiden laat hij wel horen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Hoop dat iemand me hier mee kan helpen :).

edit:
Oja als ik er maar 1 speaker op aansluit, dan geeftie ongeveer het volume van oordopjes uit de speakers, en als ik de 2e erbij zet dan begint die met ruis.
Als ik het zo zie lijkt het erop dat je versterker geen stroom krijgt. Zeg maar, dat je speaker het geluid geeft van een oordopje. Dat lijkt erop te duiden dat de versterker niet versterkt. De ruis die je krijgt spreekt dat wel weer tegen.

Weet je zeker dat je alles goed hebt aangesloten? Als je er niet zeker van bent, post even een schema van hoe je alles hebt aangesloten. Dat kun je gemakkelijk maken in Paint oid, als het maar duidelijk is welke kabels waarheen lopen.

But we all do sort of the same thing, And that is rearrange what you thought was real. And, hmm, They remind you of the beauty of very simple things. You forget, because you're so busy going from A to Z, that there's... hmm ... 24 letters in between...

• happer
quote:
WLproxy schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:30:
Waarop heb je de versterker aangesloten, alsin wat is de bron? Het zou kunnen dat de aarde verkeerd is aangesloten en dat versterker een DC spanning op de ingang krijgt.

happer wijzigde deze reactie 04-01-2010 15:51 (3%)

• maxrkhvv
  • Laatst online: 04-11-2010
hallo

Ik heb al een simpel kratje maar ik wil een nieuwe grotere.

daarin wil ik een versterker 2 normale speakers en 2 voor hoge tonen.
ik heb al een beetje gekeken op internet maar ik weet niet goed wat ik moet kiezen
wie kan mij helpen??

alvast bedankt

• eko990
Weet iemand waar ik deze nog kan krijgen?

eko990 wijzigde deze reactie 16-01-2010 19:25 (4%)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

quote:
eko990 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:19:
Weet iemand waar ik deze nog kan krijgen?
Je kunt Elmoow even emailen, hij is die samenkopen-actie gestart, en kan misschien iets voor je betekenen.
Ik heb zelf toen heel erg hard getwijfeld of ik er eentje zou kopen, en heb er wel spijt van dat ik 't niet gedaan heb. het is een leuke gadget voor in je kratje, maar Elmoow was uitverkocht. Op Ebay kan je ook wel eea vinden. Lees wel even goed het forum door wat bij de samenkopen-actie hoort, want er zijn mensen die nogal moeite hadden om dat mp3-dingetje aan de praat te krijgen zonder brom. (meen me te herinneren dat die brom van het schermpje kwam..)

---
quote:
maxrkhvv schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:45:
hallo

ik heb al een beetje gekeken op internet maar ik weet niet goed wat ik moet kiezen
wie kan mij helpen??

alvast bedankt
Wat heb je nu? We kunnen moeilijk advies geven voor een 'groter' of 'beter' of 'luider' kratje, als we niet weten wat je nu gebruikt;)

Vertel even wat voor versterker je hebt, en welke speakers je gebruikt :)

Pixeltje wijzigde deze reactie 16-01-2010 19:42 (19%)

• karste
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-03-2010
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=224436
kan ik hiermee mijn gel accu opladen?
het is een 12v 7ah.
of weet iemand een anderes een goede godkoope oplader.

karste wijzigde deze reactie 16-01-2010 20:11 (21%)

• WLproxy
  • Laatst online: 20-11 15:48
quote:
Pixeltje schreef op zondag 03 januari 2010 @ 22:31:
[...]

Als ik het zo zie lijkt het erop dat je versterker geen stroom krijgt. Zeg maar, dat je speaker het geluid geeft van een oordopje. Dat lijkt erop te duiden dat de versterker niet versterkt. De ruis die je krijgt spreekt dat wel weer tegen.

Weet je zeker dat je alles goed hebt aangesloten? Als je er niet zeker van bent, post even een schema van hoe je alles hebt aangesloten. Dat kun je gemakkelijk maken in Paint oid, als het maar duidelijk is welke kabels waarheen lopen.
Bedankt voor de reactie's, ik ben na nogmaals prutsen met het ding nog geen steek wijzer geworden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Hierbij een schema van hoe ik het heb aangesloten:
http://dump.wlproxy.nl/schema.PNG

Ik denk dus dat de fout ligt bij het zwarte niet aangesloten draadje ligt. Ik heb me laten vertellen door iemand hier op het forum dat dat de gedeelde - is. Maar ik heb dus geen idee wat ik daarmee aanmoet. En waar het is ook wel is aan kan liggen, toen ik mijn aux kabel stripte, kwamen er 2 draadjes uit. Iemand heeft mij ooit uitgelegd hoe dat zat, maar dat was ik dus alweer vergeten.Dus toen heb ik beide draadjes die eruit kwamen gewoon in elkaar gedraaid dat ze 1 draadje worden.

Alvast bedankt :).

• tweakererik21
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-03-2010
quote:
WLproxy schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:33:
[...]

Bedankt voor de reactie's, ik ben na nogmaals prutsen met het ding nog geen steek wijzer geworden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Hierbij een schema van hoe ik het heb aangesloten:
[afbeelding]

Ik denk dus dat de fout ligt bij het zwarte niet aangesloten draadje ligt. Ik heb me laten vertellen door iemand hier op het forum dat dat de gedeelde - is. Maar ik heb dus geen idee wat ik daarmee aanmoet. En waar het is ook wel is aan kan liggen, toen ik mijn aux kabel stripte, kwamen er 2 draadjes uit. Iemand heeft mij ooit uitgelegd hoe dat zat, maar dat was ik dus alweer vergeten.Dus toen heb ik beide draadjes die eruit kwamen gewoon in elkaar gedraaid dat ze 1 draadje worden.

Komt de draad van je versterker af? En staat er remote bij? Dan moet je hem op de + van je accu aansluiten dan gaat de versterker namelijk aan.

• maxrkhvv
quote:
hallo

wie kan mij helpen??

alvast bedankt
Wat heb je nu? We kunnen moeilijk advies geven voor een 'groter' of 'beter' of 'luider' kratje, als we niet weten wat je nu gebruikt;)

Vertel even wat voor versterker je hebt, en welke speakers je gebruikt
Pixeltje wijzigde dit bericht 16-01-2010 19:42 (19%)

Hallo, Ik heb de MCA-200 en deze speakers http://www.kijkshop.nl/pr...marquant-speakers-mcs-16/ maar hoeft opzich niet mer deze speakers en vesterker.

• Skeltenaer
quote:
karste schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:05:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=224436
kan ik hiermee mijn gel accu opladen?
het is een 12v 7ah.
of weet iemand een anderes een goede godkoope oplader.
Daarmee kun je je gelaccu absoluut niet opladen, deze is voor jou geschikt: Vanson Druppellader 0.6A
Deze is ook geschikt
Helaas zijn accu opladers niet goedkoop :/

Skeltenaer wijzigde deze reactie 17-01-2010 01:00 (13%)

• lredev
quote:
maxrkhvv schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:03:
quote:
hallo

wie kan mij helpen??

alvast bedankt

Vertel even wat voor versterker je hebt, en welke speakers je gebruikt
Pixeltje wijzigde dit bericht 16-01-2010 19:42 (19%)

Hallo, Ik heb de MCA-200 en deze speakers http://www.kijkshop.nl/pr...marquant-speakers-mcs-16/ maar hoeft opzich niet mer deze speakers en vesterker.
Rechtsboven elke post zit een quote knop, dan worden je posts wat overzichtelijker... :)

Harder, beter, vetter kan wel, maar inderdaad niet met de setup die je nu hebt. Je zal een versterker moeten nemen die intern de boordspanning van 12-13V verhoogd, dit zijn doorgaans bijster onzuinige systeempjes, maar met een flinke accu is het wel te doen.

Zoek gewoon naar een versterker die meer vermogen kan leveren... Let dan wel op dat het eentje is die ECHT meer nominaal vermogen levert. Let daarbij ook nog op het feit dat je voor een 2x zo hard geluid niet aan 2x meer Watt genoeg hebt. Even uit mijn hoofd: 10dB meer is voor het gehoor 2x zo hard. voor elke 3dB meer geluid heb je 2x zoveel Watt nodig...

Met de MCA200 heb je ongeveer 15Watt per kanaal, dus wil je 2x hard geluid, dan zal je al snel een 120Watt per kanaal's versterker nodig... Wat ook weer inhoudt, dat bij een efficiŽntie van 50% je accu van 40Ah in een uurtje of 2-3 leeg is...

• maxrkhvv
quote:
lredev schreef op zondag 17 januari 2010 @ 03:43:
[...]

Rechtsboven elke post zit een quote knop, dan worden je posts wat overzichtelijker... :)

Harder, beter, vetter kan wel, maar inderdaad niet met de setup die je nu hebt. Je zal een versterker moeten nemen die intern de boordspanning van 12-13V verhoogd, dit zijn doorgaans bijster onzuinige systeempjes, maar met een flinke accu is het wel te doen.

Zoek gewoon naar een versterker die meer vermogen kan leveren... Let dan wel op dat het eentje is die ECHT meer nominaal vermogen levert. Let daarbij ook nog op het feit dat je voor een 2x zo hard geluid niet aan 2x meer Watt genoeg hebt. Even uit mijn hoofd: 10dB meer is voor het gehoor 2x zo hard. voor elke 3dB meer geluid heb je 2x zoveel Watt nodig...

Met de MCA200 heb je ongeveer 15Watt per kanaal, dus wil je 2x hard geluid, dan zal je al snel een 120Watt per kanaal's versterker nodig... Wat ook weer inhoudt, dat bij een efficiŽntie van 50% je accu van 40Ah in een uurtje of 2-3 leeg is...
Hallo, bedankt voor je reactie. ik ga evn uitzoeken wat ik ga doen

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

quote:
WLproxy schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:33:
[...]

[afbeelding]

*knip*

afbeelding

Oke, Zoals je het nu getekend hebt, is die zwarte draad de GROUND van je signaal-kabel. Die moet aangesloten zijn.

Iemand (Happer, lredev of Skeltenaer) heeft al eerder uitgelegd in dit topic dat het 'geluid' uit je mp3-speler een stroom is. Je versterker krijgt dus van je mp3-speler een signaal binnen, maar moet iets hebben om dat aan te vergelijken. De gele en rode draad zijn het linker- en rechter-kanaal, maar je versterker kan daar niets mee als er geen '0' signaal binnenkomt.

Vergelijk het maar met de zee; als je erboven hangt kun je zien dat er water is, maar als je de bodem niet ziet kun je nooit zien hoe hoog het water staat, toch? Je versterker werkt net zo: als de zwarte draad niet is aangesloten, hangt je versterker boven het water, maar kan niet zien hoe diep dat is. Als je de zwarte draad wťl aansluit, kan je versterker het linker- en rechtersignaal vergelijken met een vast punt (de bodem van de zee) en weet hij dus wat er uitgestuurd moet worden.

Het is een beetje een simpele vergelijking, maar ik hoop dat je hierdoor snapt wat die draad doet;) Zorg er dus voor dat die zwarte draad aangesloten wordt, en je zult zien dat je prima geluid uit je TA2024 krijgt:)

• tweakererik21
Is er een mogelijkheid dat de MCA-200 harder kan? Dat je de speakers anders aansluit of een condensator op het bord vervangt? Want erg hard gaat hij nou niet en er komt veel midden maar weinig laat en hoog uit.

• lredev
quote:
tweakererik21 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 12:04:
Is er een mogelijkheid dat de MCA-200 harder kan? Dat je de speakers anders aansluit of een condensator op het bord vervangt? Want erg hard gaat hij nou niet en er komt veel midden maar weinig laat en hoog uit.
Wat voor boxen en bron gebruik je? Er zit verder toch een inputregelaar op de MCA200? heb je die wel op het laagste voltage staan?

@Pixel en WLproxy,
Ik vind het een mooie vergelijking Pixeltje :) Wat betreft die AUX kabel van jou WLproxy, als het goed is bestond die uit 2 draden aan elkaar, met daarin elk een manteldraad en een rode of witte? De mantel van beide draden mag aan elkaar en op de zwarte van de TA2024 en de rode op de rode en de witte op de gele... dat zou het moeten doen. Maak anders even een foto van je geknutsel :)

lredev wijzigde deze reactie 17-01-2010 12:50 (30%)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

:) Hoop dat hij er iets mee kan.

Ik was aan het zoeken naar afbeeldingen van mijn 2024, maar kan er geen vinden. Mijn eigen projecten zijn wat op de lange baan geschoven, geld en tijd-tekort doen 't 'm ;(

Ik weet niet of er een input-regelaar op de marquant zit, maar heb er eentje 'live' gehoord, en die ging voldoende hard om het strand te vullen. Misschien je mp3-speler eens vervangen door een discman oid, kijk eens of dat beter gaat?

• tweakererik21
quote:
Pixeltje schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:04:
:) Hoop dat hij er iets mee kan.

Ik was aan het zoeken naar afbeeldingen van mijn 2024, maar kan er geen vinden. Mijn eigen projecten zijn wat op de lange baan geschoven, geld en tijd-tekort doen 't 'm ;(

Ik weet niet of er een input-regelaar op de marquant zit, maar heb er eentje 'live' gehoord, en die ging voldoende hard om het strand te vullen. Misschien je mp3-speler eens vervangen door een discman oid, kijk eens of dat beter gaat?
De input regelaar heb ik ook al geprobeerd staat op midden omdat hij anders gaat clippen en niet mooi gaat spelen. Er zitten 2 speakers op. Beide 70watt RMS komen uit speakers waren eigenlijk woofers maar ze zijn maar 5inch groot. Misschien dat het daaraan ligt. Maar ik krijg hem niet hard genoeg.

Ik zat nog even te kijken maar is dit http://www.kijkshop.nl/pr...marquant-speakers-mcs-16/ iets? En is dat dan prijs per stuk of voor 2 en hoe hard gaat dan met een mca-200??

tweakererik21 wijzigde deze reactie 17-01-2010 14:35 (12%)

• Skeltenaer
quote:
tweakererik21 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:25:
[...]

De input regelaar heb ik ook al geprobeerd staat op midden omdat hij anders gaat clippen en niet mooi gaat spelen. Er zitten 2 speakers op. Beide 70watt RMS komen uit speakers waren eigenlijk woofers maar ze zijn maar 5inch groot. Misschien dat het daaraan ligt. Maar ik krijg hem niet hard genoeg.

Ik zat nog even te kijken maar is dit http://www.kijkshop.nl/pr...marquant-speakers-mcs-16/ iets? En is dat dan prijs per stuk of voor 2 en hoe hard gaat dan met een mca-200??
Uit een 5 inch speaker krijg je zowieso minder makkelijk ''dikke bas''. En het zou goed kunnen dat ze ook nog eens 8Ohm zijn. Met 4Ohm speakers zal je dan ongeveer 2 keer zoveel geluid uit je versterker kunnen halen :)
De MCA-200 is nou niet echt een geweldige versterker (onzuinig, niet al te goeie (geluids)kwaliteit). Maar je moet er toch wel een boel kabaal mee kunnen maken, we hebben een hele boel mensen met die versterker hier gehad, maar niemand vond hem nou bepaald erg zacht spelen.
Die marquant speakers die je linkt zullen zowieso een verbetering zijn, maar als ik jou was zou ik een goedkoop setje 17 cm speakers zoeken, tenzij je je kistje klein wilt houden.

• tweakererik21
quote:
Skeltenaer schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:00:
[...]

Uit een 5 inch speaker krijg je zowieso minder makkelijk ''dikke bas''. En het zou goed kunnen dat ze ook nog eens 8Ohm zijn. Met 4Ohm speakers zal je dan ongeveer 2 keer zoveel geluid uit je versterker kunnen halen :)
De MCA-200 is nou niet echt een geweldige versterker (onzuinig, niet al te goeie (geluids)kwaliteit). Maar je moet er toch wel een boel kabaal mee kunnen maken, we hebben een hele boel mensen met die versterker hier gehad, maar niemand vond hem nou bepaald erg zacht spelen.
Die marquant speakers die je linkt zullen zowieso een verbetering zijn, maar als ik jou was zou ik een goedkoop setje 17 cm speakers zoeken, tenzij je je kistje klein wilt houden.
Ja ik gebruik een 12pils bavaria krat en ik wil het liefst gewoon de speakers aan de voorkant houden. Maar weet iemand of die speakers 20P/s zijn of 2 per paar?

• Tii
Wie was hier degene die accu's kon regelen? Ik heb echt geen idee meer en nu ik weer tijd heb kan ik eindelijk aan mijn kratje beginnen, ik heb dus alleen nog een accu nodig ;)

• tomwas54
  • Laatst online: 14:57
quote:
tweakererik21 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:17:
[...]

Ja ik gebruik een 12pils bavaria krat en ik wil het liefst gewoon de speakers aan de voorkant houden. Maar weet iemand of die speakers 20P/s zijn of 2 per paar?
20 per paar :)

• tweakererik21
quote:
Ohh dat is zeker mooi dan ga ik die morgen even halen kijken of het wat scheelt :)

• fterheide
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-11 15:10
Hey Tweakers,
Op samenkopen.net peil ik de animo voor versterkers, accu's en toebehoren voor kratradio's/radiokistjes.
Laat maar horen of er interesse is, binnenkort waarschijnlijk een actie :)

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
Als het voor een goede prijs is is daar zeker animo voor. Zoek zelf nog een goedkope lader + nieuwe 7,2 ampŤre

• Krentenbol
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:32

Krentenbol

Prutz0r

quote:
lredev schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:06:
Ik heb nog altijd 2 van dergelijke speakers liggen om een batterij kistje te maken, ik zit alleen nog na te denken over een IDIOT-proof systeem voor de 8vs10 / alkaline vs oplaadbaar batterijen... Ik wil ze in beide varianten kunnen gebruiken, weet iemand daar een simpel schakelingetje voor?
Kun je er geen spanningsafvlakker tussen plaatsen? Ik heb zoiets ook op mijn scooter en dat ding zorgt ervoor dat de dynamo niet meer dan xx.x volt geeft. Misschien dat dat iets is?

Purple haze is in the sky

• eko990
quote:
Pixeltje schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:41:
[...]

Je kunt Elmoow even emailen, hij is die samenkopen-actie gestart, en kan misschien iets voor je betekenen.
Ik heb zelf toen heel erg hard getwijfeld of ik er eentje zou kopen, en heb er wel spijt van dat ik 't niet gedaan heb. het is een leuke gadget voor in je kratje, maar Elmoow was uitverkocht. Op Ebay kan je ook wel eea vinden. Lees wel even goed het forum door wat bij de samenkopen-actie hoort, want er zijn mensen die nogal moeite hadden om dat mp3-dingetje aan de praat te krijgen zonder brom. (meen me te herinneren dat die brom van het schermpje kwam..)
Ik heb Elmoow zaterdag gemaild maar nog geen antwoord gehad.
ik heb verder niks vergelijkbaars kunnen vinden op ebay.

• fterheide
quote:
eko990 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:14:
[...]

Ik heb Elmoow zaterdag gemaild maar nog geen antwoord gehad.
ik heb verder niks vergelijkbaars kunnen vinden op ebay.
Toevallig begin ik binnenkort een actie op samenkopen.net met versterkers, accu's en toebehoren, (eventueel ook de MP3 unit)

Maar je zoekt deze: MP3 Hardware decoder

(Die van Elmoow had ook een schermpje, maar nu heb je iig een aanknopingspunt)

ze zijn ook heel lastig te vinden ja, je weet namelijk totaal niet waar je op moet zoeken :p

fterheide wijzigde deze reactie 18-01-2010 15:41 (5%)

• eko990
OOOH die is wel nice, kun je die zo aan de TA2024 koppelen?
ik zie namelijk dat het 5v is.

• GrotVerDomme
  • Laatst online: 13-05-2010
quote:
fterheide schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:40:
[...]

Toevallig begin ik binnenkort een actie op samenkopen.net met versterkers, accu's en toebehoren, (eventueel ook de MP3 unit)

Maar je zoekt deze: MP3 Hardware decoder

(Die van Elmoow had ook een schermpje, maar nu heb je iig een aanknopingspunt)

ze zijn ook heel lastig te vinden ja, je weet namelijk totaal niet waar je op moet zoeken :p
Ik kwam toevallig ook nog een site tegen die ze verkocht wellis waar zonder schermpje maar ja, wel weer een plek waar je ze gewoon kan bestellen voor minder dan 10 euro :P

http://www.ienk.com/audio...e-control-unite-p-15.html

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je het dan aansluiten op je radio?

GrotVerDomme wijzigde deze reactie 18-01-2010 16:16 (3%)

• fterheide
quote:
eko990 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:00:
OOOH die is wel nice, kun je die zo aan de TA2024 koppelen?
ik zie namelijk dat het 5v is.
Je kunt deze aan de TA2024 koppelen. Dat gaat op precies dezelfde manier als met een MP3 speler of Ipod, het signaal wat uit de MP3 decoder komt, is gewoon hetzelfde. Het enige waar je wat op moet verzinnen is dat je een voeding van 5v maakt voor de MP3 decoder.

• fterheide
quote:
GrotVerDomme schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:13:
[...]

Ik kwam toevallig ook nog een site tegen die ze verkocht wellis waar zonder schermpje maar ja, wel weer een plek waar je ze gewoon kan bestellen voor minder dan 10 euro :P

http://www.ienk.com/audio...e-control-unite-p-15.html

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je het dan aansluiten op je radio?
Ook dit gaat weer op dezelfde manier als bij een MP3 speler of Ipod. Het signaal wat uit de MP3 hardware decoder komt (Links, Recht, Ground) is hetzelfde als wat uit een MP3 speler komt.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Kun je de signaal-in kabel straffeloos splitten?

Ik heb op mijn versterker hier thuis een aux-ingang, waar splittertjes opzitten, die zorgen ervoor dat mijn ipod dock (via jack naar tulp) ťn mijn macbook (ook via tulp-jack) aangesloten kan worden. Als de iPod speelt, en ik sluit mijn mac aan wordt het signaal van de ipod bijna volledig onderdukt.

Gaat dat hierbij ook gebeuren? Want if so, dan moet je ook een schakelaartje maken, waarmee je dat paneel aan/uit kan zetten.

• Tii
quote:
fterheide schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:30:
Hey Tweakers,
Op samenkopen.net peil ik de animo voor versterkers, accu's en toebehoren voor kratradio's/radiokistjes.
Laat maar horen of er interesse is, binnenkort waarschijnlijk een actie :)
Daar is volgens mij wel animo voor ;)

Komen er dan ook accu's (A) Ben nog steeds op zoek naar een accu voor een leuke prijs...

• fterheide
Ja er komen ook Gel-accu's, van ongeveer 1,3Ah (§10) tot 10Ah (§29).

• lredev
quote:
fterheide schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:21:
[...]

Je kunt deze aan de TA2024 koppelen. Dat gaat op precies dezelfde manier als met een MP3 speler of Ipod, het signaal wat uit de MP3 decoder komt, is gewoon hetzelfde. Het enige waar je wat op moet verzinnen is dat je een voeding van 5v maakt voor de MP3 decoder.
Op die IENK.com staat dat de decoder werkt met spanningen van 9 tot 14 volt, door een voltageregulator.Dat zou ideaal zijn voor je kratje... Neem je die ook op in je actie? Want zon decodertje wil ik wel voor een mooi prijsje! Ik wil zelf ook wel even kijken of ik er een paar kan laten overkomen,. voor een leuk bedrag tenminste..

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

quote:
lredev schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 10:37:
[...]
<blablabla>Ik wil zelf ook wel even kijken of ik er een paar kan laten overkomen,. voor een leuk bedrag tenminste..
If so, dan wil ik er wel eentje hebben. Ik moet dan een manier vinden om dat ding op 24V werkend te krijgen, of aansluiten op maar 1 accu kan natuurlijk ook.

Laat me even weten bitte,

• lredev
quote:
Pixeltje schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 11:01:
[...]

If so, dan wil ik er wel eentje hebben. Ik moet dan een manier vinden om dat ding op 24V werkend te krijgen, of aansluiten op maar 1 accu kan natuurlijk ook.

Laat me even weten bitte,
Komt goed, ik heb een prijsje aangevraagd inclusief verzenden voor 5 stuks.. twee wil ik er zelf houden.

• fterheide
Ik kijk nog even waar ik de MP3 decoders het beste vandaan kan halen, maar ze komen hoogstwaarschijnlijk ook in de actie.

• lredev
Ik heb contact met de verkoper, en ga een bestelling plaatsen, wie er ook eentje wil, mij even DM'en. Over een week of 3 iig een minireview ;)

• Tii
Over welke gaat het nu precies? Deze? En wat is de prijs (indien het een andere is)? (A)

Tii wijzigde deze reactie 19-01-2010 16:06 (51%)

• GrotVerDomme
quote:
[...]

Op die IENK.com staat dat de decoder werkt met spanningen van 9 tot 14 volt, door een voltageregulator.Dat zou ideaal zijn voor je kratje... Neem je die ook op in je actie? Want zon decodertje wil ik wel voor een mooi prijsje! Ik wil zelf ook wel even kijken of ik er een paar kan laten overkomen,. voor een leuk bedrag tenminste..
Je kan ze ook gewoon per stuk bestellen op de site dacht ik :P Maar ben wel benieuwd naar de actie op samenkopen.net Ik zou nog wel wat accessoires willen zoals tulp-ingangen en onderdelen voor simpele accu indicator of zoiets. Maar een voeding zou ook handig zijn :P Zou je alvast kunnen posten wat er zowiezo te koop komt te staan op samenkopen.net?

• fterheide
Sowieso:

TA2024
TA2020
Verschillende accu's (5Ah-7Ah-10Ah) Ik moet nog even kijken naar de makkelijkste manier om te verzenden)
Tulp-jack kabels
Jack-jack kabels
Tulp-tulp kabels
Condensators (4700ĶF)
Enkele weerstanden en LED's
Bekabeling, schakelaars en zekeringen

• Michel5128
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:38
quote:
[...]

Jammer dat deze niet net zoals die andere een paneeltje heeft die je aan de buitenkant van je krat kunt bouwen. Met een 5v spanningsregelaar is die 5 volt gemakkelijk te realiseren. Eens kijken of ik hier wat mee ga doen.

• GrotVerDomme
quote:
Michel5128 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:46:
[...]

Jammer dat deze niet net zoals die andere een paneeltje heeft die je aan de buitenkant van je krat kunt bouwen. Met een 5v spanningsregelaar is die 5 volt gemakkelijk te realiseren. Eens kijken of ik hier wat mee ga doen.
Maar voor die 5 euro moet ej ook niet te veel verwachten :P

• Devil777
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18-11 12:22
Heeft iemand al gedacht aan lithium accu's?
Hier verkopen ze namelijk goedkope lithium accu's en laders. Probleem is alleen dat het "samenkopen bordje" een maximum spanning hebben van 16V, en 4-cell accu's 16,8V leveren wanneer ze vol zijn. Natuurlijk is 3 cell accu's ook een mogelijkheid, alleen die lopen van 12 volt wanneer ze vol zijn tot 9,6V wanneer ze leeg zijn. En dan moet de belasting afgeschakeld worden om te voorkomen dat de accu' s beschadigd raken. Maar ik zie er wel wat in, de kratradio' s worden dan in elk geval een stuk lichter dan met de standaard 7,2Ah loodaccu's

• Roderiktweaker
  • Nu online
quote:
fterheide schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:36:
Sowieso:

TA2024
TA2020
Verschillende accu's (5Ah-7Ah-10Ah) Ik moet nog even kijken naar de makkelijkste manier om te verzenden)
Tulp-jack kabels
Jack-jack kabels
Tulp-tulp kabels
Condensators (4700ĶF)
Enkele weerstanden en LED's
Bekabeling, schakelaars en zekeringen
Als het voor een goede prijs kan, Zal ik afnemen

• lredev
quote:
GrotVerDomme schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:37:
[...]

Je kan ze ook gewoon per stuk bestellen op de site dacht ik :P Maar ben wel benieuwd naar de actie op samenkopen.net Ik zou nog wel wat accessoires willen zoals tulp-ingangen en onderdelen voor simpele accu indicator of zoiets. Maar een voeding zou ook handig zijn :P Zou je alvast kunnen posten wat er zowiezo te koop komt te staan op samenkopen.net?
Ik heb er 5 besteld, nog eentje over, tenminste als Tii die niet wil. Als ik ze binnen heb, komt er natuurlijk een reviewtje! Ben erg benieuwd naar het gebruiksgemak / werkzaamheid :P. Stoer is het sowieso!

Wat betreft samenkopen: ik houd me ook nog aanbevolen voor wat tulpingangen e.d. Laat je hier nog weten wanneer de actie start?

Wat ook mooi zou zjin als je de onderdelen voor de batterij indicator in een setje aanbiedt, zoals elmo toe deed. erg mooi, wellicht eentje die niet af hoeft te stellen met een potmeter maar meer zoals de Kratsafe de omslagspanning registreert... Wie weet wil happer daar nog eens over na denken!

• Devil777
Hier hebben ze redelijk goedkope accu's. Heb eerder spullen gekocht daar, is een betrouwbaar bedrijf.
Onderhoudsvrije loodaccu - 12V 7A § 5...

Devil777 wijzigde deze reactie 20-01-2010 18:41 (11%)
Reden: prijs toegevoegd

• boombox19
  • Laatst online: 27-03 17:39
eey ik wou ook een radiokist maken hoe zit het met de stroomdraden en alles welke kan ik gebruiken ik heb hier nog liggen wat ze in huis altijd gebruike

en hoevel ampaire accu moet ik gebruike wil minstens 12 uur muziek alvast bedankt

• Devil777
Ligt eraan hoe hard je speelt. Bij 24W (2A) zou je dus een 24Ah accu hebben.

• Riesy
  • Laatst online: 12-04-2011
hallo mensen :)
ik heb in de zomer van vorig jaar ook een kist gemaakt.
dit topic heeft me daar erg bij geholpen :)
het leek me nu wel leuk om wat foto's van mijn kist te plaatsen.
kist is gemaakt met zo'n alluminium koffertje die je bij elke bouwmarkt kan kopen voor 2 tientjes :)
versterker is de bekende marquant en speakers zijn Sony Xplod speakers van 200 watt (17 cm).
accu is een 7Ah accu.

aankopen:
http://i45.tinypic.com/rbmq7q.jpg

van binnen:
http://i49.tinypic.com/29gj1ue.jpg

kist is zo goed als klaar, nog zonder bass reflex buisjes:
http://i50.tinypic.com/122ez52.jpg

met buisjes:
http://i46.tinypic.com/a0xc48.jpg

vanaf de zijkant gezien. tulp, schakelaar en aansluiting voor de voeding:
http://i48.tinypic.com/2n7hc4.jpg

voeding van de conrad, andere plug opgezet:
http://i45.tinypic.com/2a9w2go.jpg

kan het er mee door?:P

gr.
Ries

Riesy wijzigde deze reactie 20-01-2010 17:14 (7%)

• fterheide
quote:
Devil777 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:02:
Ligt eraan hoe hard je speelt. Bij 24W (2A) zou je dus een 24Ah accu hebben.
Nou is het heel erg afhankelijk van je versterker hoeveel stroom er wordt verbruikt. Bij de Marquant MCA-200 is je accu bijvoorbeeld sneller leeg dan bij een Class T versterker (TA2024).
Nou is het stroomverbruik eigenlijk niet continu 2A, op een 'hard' volume (verschilt per luisterend oor) verbruikt mijn TA2024 ongeveer 600mA tot 900mA. En ik heb nog niet getest hoelang de accu van 7Ah meegaat, maar ik denk dat het meer als 12 uur is.

• fterheide
quote:
lredev schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:36:
[...]
Wat betreft samenkopen: ik houd me ook nog aanbevolen voor wat tulpingangen e.d. Laat je hier nog weten wanneer de actie start?

Wat ook mooi zou zjin als je de onderdelen voor de batterij indicator in een setje aanbiedt, zoals elmo toe deed. erg mooi, wellicht eentje die niet af hoeft te stellen met een potmeter maar meer zoals de Kratsafe de omslagspanning registreert... Wie weet wil happer daar nog eens over na denken!
Ik laat het hiet weten als de actie van start gaat :)

De schakeling van Circuitsonline (die Elmoow in zijn actie verkocht) gebruikt de volgende onderdelen:

R1 = 15k 1/4 W
R2 = 4k7 1/4 W
P = potmeter 10 kOhm
T = BC 549C
GR = Groene LED
RD = Rode LED
D1, D2 = 1N4148

Deze kan ik helaas niet in de actie leveren...
(Het gaat om de transistor en de diodes)

fterheide wijzigde deze reactie 20-01-2010 17:39 (3%)

• fterheide
quote:
Riesy schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:12:
hallo mensen :)
ik heb in de zomer van vorig jaar ook een kist gemaakt.
dit topic heeft me daar erg bij geholpen :)
het leek me nu wel leuk om wat foto's van mijn kist te plaatsen.
kist is gemaakt met zo'n alluminium koffertje die je bij elke bouwmarkt kan kopen voor 2 tientjes :)
versterker is de bekende marquant en speakers zijn Sony Xplod speakers van 200 watt (17 cm).
accu is een 7Ah accu.

aankopen:
[afbeelding]

van binnen:
[afbeelding]

kist is zo goed als klaar, nog zonder bass reflex buisjes:
[afbeelding]

met buisjes:
[afbeelding]

vanaf de zijkant gezien. tulp, schakelaar en aansluiting voor de voeding:
[afbeelding]

voeding van de conrad, andere plug opgezet:
[afbeelding]

kan het er mee door?:P

gr.
Ries
Dat ziet er heel netjes uit! ;)
Ook strak dat je hele grote speakers neemt, zal wel veel bass uitkomen denk ik 8)

• Devil777
quote:
fterheide schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:20:
[...]
Nou is het heel erg afhankelijk van je versterker hoeveel stroom er wordt verbruikt. Bij de Marquant MCA-200 is je accu bijvoorbeeld sneller leeg dan bij een Class T versterker (TA2024).
Nou is het stroomverbruik eigenlijk niet continu 2A, op een 'hard' volume (verschilt per luisterend oor) verbruikt mijn TA2024 ongeveer 600mA tot 900mA. En ik heb nog niet getest hoelang de accu van 7Ah meegaat, maar ik denk dat het meer als 12 uur is.
Ligt eraan, als je van die moderne muziek speelt op vol vermogen zul je echt wel aan die 24W komen.

• Tii
@Riesy, mooie foto's! Nu ga ik ook twijfelen of ik het in zo'n koffertje zal zetten (A)

• thomgun
  • Laatst online: 18-09 13:35
Ik heb pas dit paneelmetertje gekocht, voor op mijn kratradio:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=106942

Maar deze gaat standaard tot 199 mV. Ik wil hem terug brengen naar 0-20 Volt zodat ik normaal kan meten.
Hiervoor heb ik een 990 kOhm meetweerstand en 10 kOhm meetweerstand nodig. Iemand een idee waar die te krijgen zijn?

• lredev
quote:
fterheide schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:31:
[...]

Ik laat het hiet weten als de actie van start gaat :)

De schakeling van Circuitsonline (die Elmoow in zijn actie verkocht) gebruikt de volgende onderdelen:

R1 = 15k 1/4 W
R2 = 4k7 1/4 W
P = potmeter 10 kOhm
T = BC 549C
GR = Groene LED
RD = Rode LED
D1, D2 = 1N4148

Deze kan ik helaas niet in de actie leveren...
(Het gaat om de transistor en de diodes)
Bedankt voor het opzoeken van het onderdelenlijstje. Ik zal eens onderzoeken of ik kan ontdekken of dit apparaatje ook te maken is zonder dat je hem zelf hoeft te tunen, dat vond ik zelf namelijk erg vervelend :P

Ik zou hem zo willen maken dat hij gewoon continu groen geeft (, langzaam overgaand in oranje wellicht,) en dan hup rood ledje aan als de spanning onder de 11,8V komt... (Eventueel vergezeld van een pieptoon.)Dit schakelingetje was voor mij een stuk makkelijker te maken dan de hKS 2.0. en veel goedkoper ook. De hKS kostte me een 10tje aan onderdelen, die van CO 2 euro :P en in de samenkoopactie zelfs maar 1 euro.

De hks heeft natuurlijk wel dik de voorkeur, omdat hij gewoon exact de boel automatiseerd zoals je het wil hebben, maar omdat ik het geinig vind de kistjes hobbymatig - semi-commercieel - te maken en aan te bieden, kost de hKS me gewoon erg veel tijd. Ach ja, een ontdekkingstochtje in de elektronica is ook erg leuk.

Bij 2 vrienden van mij zijn de accu's al erg vroeg gestorven omdat ze te ver ontladen waren / niet op tijd een onderhoudslading hadden. Het zou dan mooi zijn als er een spanningsbewaker te realiseren valt die geen energie verbruikt, maar wel gaat piepen als het dingetje te weinig spanning heeft. Vooral in de winter is dat prettig, want dan worden die kratjes doorgaans erg weinig gebruikt.

Eenieder die hier ideeŽn over heeft, ik hoor ze graag!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

@ Riesy: Tof apparaat heb je daar! Lekker draagbaar, en met die speakers zal er wel feestelijk geluid uit komen:) Netjes hoor!
quote:
thomgun schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:49:
Ik heb pas dit paneelmetertje gekocht, voor op mijn kratradio:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=106942

Maar deze gaat standaard tot 199 mV. Ik wil hem terug brengen naar 0-20 Volt zodat ik normaal kan meten.
Hiervoor heb ik een 990 kOhm meetweerstand en 10 kOhm meetweerstand nodig. Iemand een idee waar die te krijgen zijn?
Wat dit betreft: die weerstandjes kun je bij Conrad ook wel krijgen, of anders een willekeurige electronicazaak? (niet de mediamarkt oid,)

@ lredev:

Kun je niet een serie van 3 ledjes maken, waarbij 3 aan = vol, 2 aan = 12.2V en 3 aan = opladen, want 12V?
Ledjes verbruiken niet zo heel veel stroom, en geven je een goede indicatie.

Ik heb met mijn loodaccu's nergens last van, die dingen ontladen nauwlijks. Heb 't krat al ruim 3 maanden gebruikt, maar vorige week naar mijn accu's gekeken, en beide nog op 12.6 volt.

Pixeltje wijzigde deze reactie 20-01-2010 21:53 (20%)

• wouter-7
  • Laatst online: 30-06-2010
Ik ga van het zomer naar Terschelling en me vriend zei van me we kunnen ook een bierkrat radio maken.
En ik had vandaag ff op internet gezocht en ik zag aardig wat mooi spul tussen.
Ik heb alvast een lijstje gemaakt maar ik weet niet of het gaat werken:

Accu:http://www.baco-army-goods.nl/index.php/accu-s-en-batterijen/gel-accu-12-volt-7-2a.html

Accu lader: http://www.htponline.nl/v...ur-batterijen-p-1945.html

Versterker: http://www.kijkshop.nl/pr...udio/versterkers/marquant-
versterker-mca-200/

Boxen:http://www.kijkshop.nl/product/9575/251-270-528/beeld_geluid/car-audio/autospeakers/marquant-speakers-mcs-69/

• Devil777
Wouter,
Ja waarschijnlijk gaat het wel werken. Hoewel ik een class-T versterker zou gebruiken vanwege de efficiŽntie. Wat je ook zou kunnen overwegen is om oude luidsprekers (wel van voldoende vermogen natuurlijk) uit elkaar te halen en de ingewanden dan in de bierkrat te monteren (inclusief evt. wisselfilters) Dit heb ik ook met iemand gedaan en het werkt perfect. De kwaliteit is waarschijnlijk een stuk beter dan die autoboxjes

• wouter-7
  • Laatst online: 30-06-2010
En een paneel metertje is toch alleen nodig als ik een autoradio erin zet toch?

• thomgun
  • Laatst online: 18-09 13:35
quote:
wouter-7 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:17:
Ik ga van het zomer naar Terschelling en me vriend zei van me we kunnen ook een bierkrat radio maken.
En ik had vandaag ff op internet gezocht en ik zag aardig wat mooi spul tussen.
Ik heb alvast een lijstje gemaakt maar ik weet niet of het gaat werken:

Accu:http://www.baco-army-goods.nl/index.php/accu-s-en-batterijen/gel-accu-12-volt-7-2a.html

Versterker: http://www.kijkshop.nl/pr...udio/versterkers/marquant-
versterker-mca-200/

Boxen:http://www.kijkshop.nl/product/9575/251-270-528/beeld_geluid/car-audio/autospeakers/marquant-speakers-mcs-69/
Ik heb deze opstelling ook, m.u.v. de lader en accu. Alles gister binnen gekregen. Die boxjes gaan loei hard.
En de kwaliteit is ook niet bepaald slecht... Ik zette het standaard alarm van mijn ipod touch aan, half open, kschrok me dood...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wouter: Ik heb begrepen dat die MCA-200 lastig te leveren is, dus misschien wil je naar een andere versterker kijken. (kan ook zijn dat ik alweer achterloop, en dat 't ding gewoon in de schappen ligt hoor)

Verder ziet het er wel redelijk uit. De opmerking van Devil is ook de moeite waard, als je nog huiskamerspeakers hebt staan van een fatsoenlijk niveau (en 4ohm!) die je niet meer gebruikt, is dat een goedkope en kwalitatief goede oplossing.

• happer
quote:
wouter-7 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:17:

Fijne lader maar veel te langzaam. Als je toch bij Baco bestelt kun je beter deze kopen. In principe raad ik iedereen af de Marquant versterker te kopen. Veel beter kun je eentje gebaseerd op de TA2024 nemen (even zoeken op dit forum). Net zo veel vermogen, en langer spelen. Ik heb te veel ervaring met lege accu's en geen stopcontact (ook op terschelling),

• Roderiktweaker
  • Nu online
quote:
Devil777 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:34:
Wouter,
Ja waarschijnlijk gaat het wel werken. Hoewel ik een class-T versterker zou gebruiken vanwege de efficiŽntie. Wat je ook zou kunnen overwegen is om oude luidsprekers (wel van voldoende vermogen natuurlijk) uit elkaar te halen en de ingewanden dan in de bierkrat te monteren (inclusief evt. wisselfilters) Dit heb ik ook met iemand gedaan en het werkt perfect. De kwaliteit is waarschijnlijk een stuk beter dan die autoboxjes
Zo heb ik het ook gedaan (met iemand..). Had 2 jamo luidsperkers J72 in een bierkrat gemonteerd met wisselfilters en al. Aangestuurd door een TA2024 versterkertje. (met weerstand mod)

Laatst meegenomen naar een feest in een grote kelder, Het kon op gehoorschade sterkte (via een laptop) en nog redelijk zuiver ook.

Had die jamo's trouwens voor 15euro gekocht, echt een mooie geluid uit.

• happer
Dat weerstandsmodje is wel belangrijk inderdaad. Ik testte m'n TA2020 (niet 24) altijd thuis op de koptelefoon van m'n hi-fi versterker. Die kan veel harder dan welke ipod dan ook dus je hebt geen probleem met het lage volume van die apparaatjes. 'in het veld' kwam ik er dan achter dat hij niet hard genoeg kon op een ipod.

• fterheide
quote:
happer schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 15:48:
Dat weerstandsmodje is wel belangrijk inderdaad. Ik testte m'n TA2020 (niet 24) altijd thuis op de koptelefoon van m'n hi-fi versterker. Die kan veel harder dan welke ipod dan ook dus je hebt geen probleem met het lage volume van die apparaatjes. 'in het veld' kwam ik er dan achter dat hij niet hard genoeg kon op een ipod.
Goed dat je zegt dat hij niet ťcht hard gaat op een ipod, want een TA2024 heeft aardig wat power, en de TA2020 al helemaal. Maarja, het is toch die ingangspanning he... op mijn telefoon bijvoorbeeld (HTC) speelt de TA2024 op vol vermogen (gemeten bij een spanning van 12,60 volt, piek stroom van 1.41 ampere / Satisfaction-Benny Benassi) komt uit op 17 watt. (Correct me if im wrong?)
Nou moet je wel 1 oor dichthouden als je dicht bij de speakers staat bij zo'n test.

• lredev
De weerstand mod is een MUST... en daarbij het is redelijk goed te doen, als je een soldeerbout durft vast te houden... Ik zal bij mijn volgende modje een filmpje maken. Ik moet wel zeggen dat ik de " dirty" way doe, dus gewoon een standaard weerstandje er overheen bruggen. Netter is een smd'tje er op, of nog liever, helemaal vervangen, maar mijn soldeerskills zijn helaas niet verfijnd genoeg voor die kleine krengen.

• fterheide
quote:
lredev schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:58:
De weerstand mod is een MUST... en daarbij het is redelijk goed te doen, als je een soldeerbout durft vast te houden... Ik zal bij mijn volgende modje een filmpje maken. Ik moet wel zeggen dat ik de " dirty" way doe, dus gewoon een standaard weerstandje er overheen bruggen. Netter is een smd'tje er op, of nog liever, helemaal vervangen, maar mijn soldeerskills zijn helaas niet verfijnd genoeg voor die kleine krengen.
Nou is het weer interessant om te lezen dat iemand anders heel sterk vind dat je de weerstanden moet aanpassen, het is echt heel erg verschillend per persoon wat je voorkeuren zijn.
Nou heb ik zelf ook die weerstand-mod gedaan, maar heb ze op het moment niet aangesloten zitten.
Vond bij lagere volumes de ruis nogal storend.

• marsupilamioo7
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15-11 15:56
Ik volg dit draadje en kwam nog het volgende tegen:

12V 6A 72W Adapter Power Supply F LCD monitor TV

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...;ssPageName=STRK:MEWAX:IT

• fterheide
quote:
marsupilamioo7 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:35:
Ik volg dit draadje en kwam nog het volgende tegen:

12V 6A 72W Adapter Power Supply F LCD monitor TV

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...;ssPageName=STRK:MEWAX:IT
Hmm.. 6 ampere lijkt mij een flinke stroom voor zo'n dun kabeltje. Voor welke versterker wou je deze adapter eigenlijk gebruiken? 2 of 3 ampere is voor de meeste toch echt ruim voldoende...
En je moet er zelf ook nog een voedingskabel hebben voor 230 volt.

Maar hij is wel erg goedkoop :p

• lredev
quote:
fterheide schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:02:
[...]

Nou is het weer interessant om te lezen dat iemand anders heel sterk vind dat je de weerstanden moet aanpassen, het is echt heel erg verschillend per persoon wat je voorkeuren zijn.
Nou heb ik zelf ook die weerstand-mod gedaan, maar heb ze op het moment niet aangesloten zitten.
Vond bij lagere volumes de ruis nogal storend.
Ik heb van ruis nog weinig last gehad, maar op zich zou je idealiter een variabele ingangsweerstand willen om je volume te regelen. Maar goed, voor een beetje kratje merk ik dat een aangepaste weerstand de boel toch wel veel plezieriger maakt (meer volume :) )

• Roderiktweaker
  • Nu online
Zeker, Op mijn AV uitgang van mijn Creative ging het al hard genoeg. Alleen op andere MP3 spelers ging het echt niet hard genoeg. Nu is het echter geen probleem. Verbaas mij altijd hoeveel 10 watt is.

• IWriteCode
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19-07 11:14

IWriteCode

Less = more

Inmiddels ook al een heel eind onderweg met het verzamelen van spulletjes om een kratradio te gaan maken:
- 2 sets speakers XPlod van Sony
- Sony Auto Radio 3300 of zoiets
- 2x versterker met TA2024 (via samenkopen) met kabeltjes
- 12V 5A adapter besteld
- mp3 afspeel ding met afstandbediening (van www.dealextreme.com)

Ben er nog niet helemaal uit hoe ik alles precies aan elkaar ga knopen... en zit met name met de vraag of de radio niet te veel stroom gaat trekken... ... maar goed...

De belangrijkste vraag heb ik nog niet beantwoord... in welke krat ga ik alles stoppen? Zit zelf te denken aan een Westmalle of Kasteelbier krat... mensen nog suggesties voor een mooie / stoere krat?

Less = more

• GrotVerDomme
quote:
Jamal schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:54:
Inmiddels ook al een heel eind onderweg met het verzamelen van spulletjes om een kratradio te gaan maken:
- 12V 5A adapter besteld

Ben er nog niet helemaal uit hoe ik alles precies aan elkaar ga knopen... en zit met name met de vraag of de radio niet te veel stroom gaat trekken... ... maar goed...

De belangrijkste vraag heb ik nog niet beantwoord... in welke krat ga ik alles stoppen? Zit zelf te denken aan een Westmalle of Kasteelbier krat... mensen nog suggesties voor een mooie / stoere krat?
Ik vind zelf altijd dat het een zelf gemaakte kist er mooier uit ziet omdat je hem dan precies op maat kan maken.

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Mja, voor mij is het toch echt de gein om hem in een bierkrat te stoppen. :-)

Less = more

• lredev
quote:
Jamal schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:54:
- 12V 5A adapter besteld
Wat voor accu ga je gebruiken?
quote:
Ja, tenminste, dat hangt er vanaf hoe lang je wilt kunnen spelen. Ik begrijp in deze tijd niet waarom je nog een autoradio wil gebruiken. Iedereen heeft toch een mp3 speler :P ?
quote:
Dat lijkt me helemaal persoonlijk! Ik ben meer van een eigen gemaakt kistje...

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Mja... accu... daar ben ik dus nog mee bezig... sowieso een gel-accu... alleen de capaciteit nog... en zoek ook nog een lader... dus ik wacht even af wat jouw actie op samenkopen.net gaat brengen :)

En die autoradio speelt ook mp3's af... en kan alle boxen aan (en heb em liggen :P) die TA2024 versterker kan maar 2 boxen aan (toch?)

Less = more

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-10 20:01

tomtommie

Alaaf!

quote:
Jamal schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 10:30:
Mja... accu... daar ben ik dus nog mee bezig... sowieso een gel-accu... alleen de capaciteit nog... en zoek ook nog een lader... dus ik wacht even af wat jouw actie op samenkopen.net gaat brengen :)

En die autoradio speelt ook mp3's af... en kan alle boxen aan (en heb em liggen :P) die TA2024 versterker kan maar 2 boxen aan (toch?)
Naja aan de ta2024 kun je natuurlijk zoveel speakers knopen als je wil... output zal wel minder zijn dan denk ik... Maar als je er 2 hebt kun je het signaal splitsen naar beide TA2024 versterkers en ook prima 4 speakers aansluiten (maar zoveel heb je er toch niet?).
Ik zou zelf geen autoradio inbouwen omdat deze simpelweg teveel stroom verbruikt en dus je speelduur drastisch vermindert!
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post. Want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. (Veel) te grote foto's worden getrashed.

Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013