Hoofdcategorieën
Topicacties

OnsBrabantNet / OnsNetEindhoven (Deel I)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 13 maart 2007

OnsBrabantNet / OnsNetEindhoven
Inhoudsopgave

Inleiding
Prijzen
Het glasvezelmodem
Routers en 100 Mbit
Optimalisatie
Snelheid testen
Voortgang per plaats
Problemen en oplossingen
Aansluitprocedure
PlusTV
Links
Vorige delen
Waarschuwing
Updates
Inleiding

OnsBrabantNet en OnsNetEindhoven zijn bedrijven die in Brabant glasvezel tot aan de deur aanleggen. OnsNetEindhoven doet dit in Eindhoven, OnsBrabantNet doet dit in dorpen rond Eindhoven. Wat betreft de geleverde diensten zijn beide bedrijven hetzelfde, beide hebben ze Edutel als ISP en Hertzinger als leverancier voor televisie. Hierdoor zijn veel ervaringen en problemen bij beide hetzelfde, vandaar dat er besloten is om één groot topic voor beide te starten.
Edutel
Prijzen

OnsBrabantNet
Vastrecht
¤20,- p/m (je betaalt dit alleen wanneer je de dienst internet afneemt!)

Internet abonnement (100/100 Mbit)
¤12,50 p/m bovenop de 20 euro vastrecht.

Analoge televisie
¤13.95 p/m

Telefonie
¤8,50 p/m, met onbeperkt bellen ¤12,50 p/m

PlusTV (digitale televisie)
• Eenmalig ¤149,95 (Let op: In tegenstelling tot bij ONE wordt de digibox bij OBN niet jou eigendom!)
• 7,50 p/m (standaardpakket)
• EredivisieLive kost 10,95 p/m extra

OnsNetEindhoven
Internet abonnement
¤39,95 - 100 Mbit/s Internet

Telefonie
¤9,49 p/m - excl. gesprekskosten
¤13,49 p/m - onbeperkt bellen
¤21,42 p/m - ISDN2 excl. gesprekskosten
¤31,42 p/m - ISDN2 onbeperkt bellen

Analoge televisie
¤13.95 p/m

Digitale televisie (PlusTV)
¤149,95 - Digibox (eenmalig, daarna wordt de digibox jouw eigendom)
¤7,50 p/m - Digitaal basis (beschikbaar per 1 september 2008)
¤11,45 p/m - Digitaal extra (beschikbaar per 1 oktober 2008)

Het glasvezelmodem

Bij OBN en ONE wordt een modem geleverd wat zorgt voor alle diensten. Dit modem is ondanks dat het 4 LAN poorten heeft geen router. Die extra poorten zijn puur en alleen voor toekomstige diensten als bijvoorbeeld IPTV. Je kunt je pc of router aansluiten op poort 1, 2 of 3. Poort 4 daarentegen kan een mindere snelheid opleveren. Je kunt sowieso maar 1 poort tegelijk gebruiken.

Technische informatie over het gebruikte modem is hier te vinden.

http://tweakers.net/ext/f/jf65Defm0JowwFENRtarzDoO/thumb.jpg

Routers en 100 Mbit

Mensen die al zijn aangesloten zullen waarschijnlijk al gemerkt hebben dat lang niet alle routers de volle 100 Mbit aankunnen. Dit ondanks dat er op de doos of in de handleiding termen te vinden zijn als "10/100 Mbit WAN en LAN poorten" of zelfs "300 Mbit wireless".

Dit komt omdat in veel gevallen de CPU van de router niet snel genoeg is om 100 Mbit van de WAN zijde naar de LAN zijde te kunnen routeren. Met de nieuwe generatie wireless N routers is dat in de meeste gevallen sterk verbeterd, maar ook hier is lang niet elke router snel genoeg. Voor een actueel volledig overzicht welke routers de volle 100 Mbit kunnen verwerken verwijs ik jullie naar Smallnetbuilder.

Optimalisatie

Zowel in de router als op je eigen pc kun je enkele dingen doen om het maximale uit je verbinding of router te halen.

Router
• Qos uitschakelen, deze functie kost namelijk veel CPU die beter aan het routeren besteed kan worden.
• Firewall uitschakelen, ook dit kost veel CPU die hard nodig is om 100 Mbit te kunnen routeren.
• UPnP uitschakelen, ook dit bespaart veel CPU.

Je eigen pc
• Controleer in ieder geval of je netwerkaart niet op 10 Mbit ingesteld staat. Meestal kun je het beste "auto" gebruiken.
• Vervolgens kun je aan de gang met programma's als DrTCP. Het beste kun je hiermee je RWIN waarde instellen op 192720.
Snelheid testen

Het testen van de snelheid kan via sites als www.speedtest.net, feit is echter dat de bestanden die deze sites gebruiken te klein zijn om een betrouwbaar beeld te geven aan een 100 Mbit verbinding.

Het beste kun je dus grote testfiles down en uploaden, voor downloaden is dat geen probleem (zie hieronder) maar voor uploaden is dat iets lastiger helaas.

Goede sites waar je grote bestanden van kunt downloaden:

http://speedtest.onsbrabantnet.nl (officiele testsite van OnsBrabantNet)
http://speedtest.onsneteindhoven.nl (officiele testsite van OnsNetEindhoven)
http://speedtest.bbned.nl
http://www.nxs.nl/content/nxsinternet/netwerk/snelheidstest/
http://www.fiberupdate.nl/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin
Voortgang per plaats

OnsBrabantNet
Geldrop - Mierlo
Het netwerk in deze plaats is volledig klaar.

Helmond
Brandevoort is klaar, pogingen om ook twee andere wijken aan te sluiten zijn mislukt omdat men de vereiste 50% niet heeft kunnen halen. Wel blijft men zoeken naar mogelijkheden om dit alsnog door te kunnen laten gaan.

Valkenswaard
Het netwerk in Valkenswaard is zo goed als klaar.

Best
Het netwerk in Best is zo goed als klaar.

Veldhoven
In Veldhoven is men volop bezig met de aanleg van het glasvezelnetwerk. De planning voor de huisaansluitingen is hier te vinden.

Laarbeek
In Laarbeek is men volop bezig met de aanleg van het glasvezelnetwerk. De planning voor de huisaansluitingen is hier te vinden.

OnsNetEindhoven
Op dit moment zijn de volgende wijken aangesloten:

Stadsdeel Tongelre
• Wijk - De Laak
Buurt - Villapark
Buurt - Lakerlopen

• Wijk - Oud-Tongelre
Buurt - Doornakkers-West
Buurt - Doornakkers-Oost
Buurt - Muschberg en Geestenberg
Buurt - Urkhoven
Buurt - 't Hofke
Buurt - Karpen
Buurt - Koudenhoven

Stadsdeel Stratum
• Wijk - Putten
Buurt - Kruidenbuurt

Op dit moment worden de volgende wijken aangesloten:

Stadsdeel Gestel
• Wijk - Rozenknopje
Buurt - Schrijversbuurt
Buurt - Oude Spoorbaan

Stadsdeel Stratum
• Wijk - Oud-Stratum
Buurt - Elzent-Zuid

Informatiefase: 19/10/07 t/m 31/12/07
Aanlegfase: 03/2008 t/m 08/2008

Stadsdeel Woensel-Zuid
• Wijk - Begijnenbroek
Buurt - Oude Gracht-West
Buurt - Oude Gracht-Oost
Buurt - Eckartdal

Stadsdeel Woensel-Noord
• Wijk - Dommelbeemd
Buurt - Luytelaer
Buurt - Vaartbroek
Buurt - Heesterakker

Informatiefase: 03/12/07 t/m 17/03/08
Aanlegfase: 05/2008 t/m 11/2008

Stadsdeel Meerhoven
• Wijk - Bosrijk
• Wijk - Grasrijk
• Wijk - Zandrijk

Informatiefase: 16/05/08 t/m 01/08/08
Aanlegfase: 02/2009 t/m 07/2009

Problemen en oplossingen

Ik krijg geen ip adres toegewezen nadat mijn modem geplaats is
Na plaatsing van het modem moet je ongeveer 4 dagen wachten totdat internet geactiveerd is.

Ik heb een ander apparaat aangesloten en nou krijgt dit apparaat geen ip adres
Het oude mac adres staat nog in het systeem bij Edutel, je kunt een uur wachten en dan werkt het wel. Maar je kunt ook op de oude pc in opdrachtprompt het volgende typen:
code:
1
ipconfig/release

Dan kun je meteen een andere apparaat aansluiten, soms kun je ook in de router het ip adres releasen.
Aansluitprocedure

De aansluiting gaat globaal gezien als volgt in zijn werk:

Fase 1: De kabel wordt door de straat gelegd, hiervoor wordt dus de straat open gemaakt. Men streeft ernaar de straat dezelfde dag weer dicht te maken.

Fase 2: De kabel wordt onder een eventuele oprit of voortuin door naar de meterkast geschoten (of naar de plaats waar de aansluiting gemaakt wordt in ieder geval. Er komt een oranje rolletje kabel tegen de gevel aan te liggen.

Fase 3: Dit is de zogenaamde huisaansluiting, de kabel wordt naar binnen gebracht en de modem wordt geplaatst. Dit gebeurt allemaal in één dag.

Hierna worden de diensten als volgt geactiveerd:
• Radio & Televisie (Analoog) --> Dit kun je dezelfde dag van de huisaansluiting nog gebruiken.
• Internet -->Dit kan maximaal 5 werkdagen duren na aansluiting voordat dit kan gebruiken.
• Telefonie --> Zonder nummerbehoud ongeveer 8 dagen en met nummerbehoud ongeveer 12 dagen.

Tenzij je het optionele installatiepakket hebt gekozen (¤75- extra) moet je je eigen appartuur zelf aansluiten. Hoe je dat moet doen staat in de installatie handleiding.

PlusTV

PlusTV is inmiddels beschikbaar op het netwerk van OnsBrabantNet en OnsNetEindhoven. Over de kwaliteit van voornamelijk de settopbox en zijn software zijn nog wat vraagtekens. Laten we hopen dat men met een software update een aantal hier op het forum gemelde problemen op gaat lossen

Technische specificaties van de voor PlusTV vereiste settopbox zijn hier te vinden.

Links

Hieronder staan enkele handige links

http://www.onsbrabantnet.nl
http://www.onsneteindhoven.nl
http://www.smallnetbuilder.com
http://www.onsbrabantnetniet.messageboard.nl (Gebruikersforum over OnsBrabantNet)
http://www.fiberupdate.nl (Alles over glasvezel)
Vorige delen

OnsBrabantNet
OnsBrabantNet (Deel II)
OnsNetEindhoven (Deel 1)

Waarschuwing

Hou het ontopic AUB: Dit topic gaat over OnsNetEindhoven of OnsBrabantNet en niet over routerkeuzes/vragen.
(zelfs al gaat het over routers met een hoge WAN<->LAN throughput).

Voor dergelijke vragen zijn andere topics beschikbaar.

Updates

• 2-7-2009 --> Deel I van het gezamelijke topic geopend
• 30-7-2009 --> Aanpassing betreft poorten op het modem na tip via DM

Gereserveerd.

Eventuele op of aanmerkingen per DM graag.

ik222 wijzigde dit bericht 02-07-2009 11:45 (71%)

Reg. datum: 15 januari 2004

Mooi, want die topics liepen regelmatig toch al een beetje door elkaar heen.

Correcties:

Voor Meerhoven vermeldt ONE nu de volgende data:

informatiefase aanlegfase
Project Meerhoven start einde start einde
Grasrijk 16-05-08 01-08-08 02-2009 07-2009
Zandrijk 16-05-08 01-08-08 02-2009 07-2009
Bosrijk 16-05-08 01-08-08 02-2009 07-2009

Verder staat bij de waarschuwing nu nog alleen ONE vermeld.

Stik er maar in!

Hoe zit 't met de Achtse Barrier?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates”

quote:
pbaan schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:54:
Mooi, want die topics liepen regelmatig toch al een beetje door elkaar heen.

Correcties:

Voor Meerhoven vermeldt ONE nu de volgende data:

informatiefase aanlegfase
Project Meerhoven start einde start einde
Grasrijk 16-05-08 01-08-08 02-2009 07-2009
Zandrijk 16-05-08 01-08-08 02-2009 07-2009
Bosrijk 16-05-08 01-08-08 02-2009 07-2009

Verder staat bij de waarschuwing nu nog alleen ONE vermeld.
Aangepast, volgende keer aanpassing graag via DM anders wordt dit topic zo onoverzichtelijk ;)

Reg. datum: 26 maart 2007

quote:
TommyGun schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:57:
Hoe zit 't met de Achtse Barrier?
Weinig van bekend. Jaar geleden iets in 't barrierke en op de barrierse feesten, wellicht nog een keer iets gezegd door de baas van onsneteindhoven. Volgens mij meer niet.

Gecombineerd topic: d:)b

Ik weet trouwens niet hoe ik (je) moet DM'en, ik wilde je er op wijzen dat bij onsneteindhoven de STB je eigendom wordt, maar bij onsbrabantnet heb je die in bruikleen, en betaal je dus 150 euro voor iets wat je uiteindelijk wel weer in moet leven.
dus:
¤149,95 - Digibox (eenmalig, bij ONE wordt daarna wordt de digibox jouw eigendom, bij OBN krijg je het apparaat in bruikleen)

JaWSnl wijzigde dit bericht 02-07-2009 22:05 (35%)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Canon EOS 300x te koop

DM gaat via het poppetje: http://gathering.tweakers...end_privatemessage/212310

Edutel is trouwens aangesloten op het Eindhoven Fiber Exchange (EFX), zie http://efx.nl/content.php?line=003-021

PcDealer wijzigde dit bericht 02-07-2009 22:53 (40%)

Comp specs LinkedIn
Canon EOS 300X kit+BP220+Sigma 70-300 macro

quote:
PcDealer schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:41:
DM gaat via het poppetje: http://gathering.tweakers...end_privatemessage/212310

Edutel is trouwens aangesloten op het Eindhoven Fiber Exchange (EFX), zie http://efx.nl/content.php?line=003-021
Dat is dan wel alleen voor zakelijk gebruik (FttB).
En die DM laat ik voor deze keer dan maar even zitten ;)

JaWSnl wijzigde dit bericht 02-07-2009 23:00 (7%)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

left part of the evil twins

quote:
JaWSnl schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:57:
[...]

Weinig van bekend. Jaar geleden iets in 't barrierke en op de barrierse feesten, wellicht nog een keer iets gezegd door de baas van onsneteindhoven. Volgens mij meer niet.
Is er uberhaupt intussen al iets van 'aangepaste planning' als geheel? Op de website van ONE staat prominent 'in 2010 in heel Eindhoven' maar als je ze daar naar vraagt per mail krijg je geen antwoord. Laatste wat ik in de geruchtenmolen heb gehoord is 2012 maar hoe betrouwbaar dat is...
Canon EOS 300x te koop

quote:
curry684 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:04:
[...]

Is er uberhaupt intussen al iets van 'aangepaste planning' als geheel? Op de website van ONE staat prominent 'in 2010 in heel Eindhoven' maar als je ze daar naar vraagt per mail krijg je geen antwoord. Laatste wat ik in de geruchtenmolen heb gehoord is 2012 maar hoe betrouwbaar dat is...
Is sowieso een onhaalbaar jaar (2010) omdat Meerhoven de komende jaren nog naar 10.000 woningen wordt uitgebreid en ik meen dat er op dit moment er minder dan 6.000 zijn.

Comp specs LinkedIn
Canon EOS 300X kit+BP220+Sigma 70-300 macro

Reg. datum: 14 oktober 2002

Gaat OB ook HD Ned 1,2,3 aanbieden?

Ik denk het niet, aangezien de onderhandelingen daarvan nog niet gestart zijn toch.

Had ergens gelezen dat er meer bandbreedte ingekocht moet worden door de leverancier en dat is natuurlijk een kwestie van geld.

Inderdaad ik kan ook geen up to date planning vinden voor ONE, vandaar dat ik maar de planning uit de vorige ts van het ONE topic erin hebt geplaatst.

@JaWSnl: Goed punt dat zal ik er zeker even in verwerken straks als ik tijd heb.

@PcDealer: Voor zover ik weet maakt Edutel voor OBN / ONE gebruik van het Amsterdamse knooppunt. Maar dat lijkt mij eigenlijk ook niet zo belangrijk verder.

Reg. datum: 11 februari 2006

Net Hertzinger aan de lijn gehad (net als twee weken geleden). Ze zijn nog steeds in onderhandeling over Ned 1,2,3 in HD. Gveraagd wanneer het volgens hun beschikbaar zal komen. Ze hopen over ongeveer 3 weken. Geen tour de France in HD dus.

Heb de lepdesk van ONE aangesproken op het feit dat op hun site staat dat HD zenders die beschikbaar komen meteen (zonder extra kosten) zullen worden doorgegeven. Dat moet naar mijn mening zijn; Zodra HD zenders bij onze leverancier beschikbaar komen zullen we ze meteen doorgeven. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Qua televisie begint ONE wel erg ver achter te lopen op ander aanbieders. Ben steeds meer geneigd over te gaan stappen naar UPC. Heb niet voor niks een full HD tv. Dan wil ik die ook optimaal kunnen gebruiken al kost me dat per maand extra abbonementskosten

quote:
sanderrink schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:31:
Heb de lepdesk van ONE aangesproken op het feit dat op hun site staat dat HD zenders die beschikbaar komen meteen (zonder extra kosten) zullen worden doorgegeven. Dat moet naar mijn mening zijn; Zodra HD zenders bij onze leverancier beschikbaar komen zullen we ze meteen doorgeven. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Wat jij zegt is verhelderender, maar het is natuurlijk gewoon juist wat ze zeggen, als het beschikbaar is (voor ONE, dus als Hertzinger het levert) dan zal het gelijk worden doorgegeven.

left part of the evil twins

quote:
PcDealer schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:31:
[...]

Is sowieso een onhaalbaar jaar (2010) omdat Meerhoven de komende jaren nog naar 10.000 woningen wordt uitgebreid en ik meen dat er op dit moment er minder dan 6.000 zijn.
Mjah dat nog te bouwen woningen uit die planning vallen lijkt me vrij logisch ;) Ik ben meer benieuwd naar de wijken die er al tientallen jaren staan :P
Reg. datum: 03 juli 2009

quote:
sanderrink schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:31:
Net Hertzinger aan de lijn gehad (net als twee weken geleden). Ze zijn nog steeds in onderhandeling over Ned 1,2,3 in HD. Gveraagd wanneer het volgens hun beschikbaar zal komen. Ze hopen over ongeveer 3 weken. Geen tour de France in HD dus.

Qua televisie begint ONE wel erg ver achter te lopen op ander aanbieders. Ben steeds meer geneigd over te gaan stappen naar UPC. Heb niet voor niks een full HD tv. Dan wil ik die ook optimaal kunnen gebruiken al kost me dat per maand extra abbonementskosten
Wat ik begrijp is dat Herzinger hun signaal van de satteliet afhaalt. Ik heb gelezen dat Canal Plus vooralsnog de hd signalen van Ned 1, 2 en 3 niet gaat doorgeven, dus daar zal dan een bottlenek zitten. Of ze zouden net als upc en ziggo rechstreeks via glas het signaal uit hilversum moeten halen. Dat zou dan positief zijn aangezien dan de bron in elk geval de maximale bandbreedte heeft.

Reg. datum: 24 mei 2009

quote:
Mjah dat nog te bouwen woningen uit die planning vallen lijkt me vrij logisch ;) Ik ben meer benieuwd naar de wijken die er al tientallen jaren staan :P
Ik heb ONE gemaild omdat ik ga verhuizen :) van een glasvezelwijk naar een niet glasvezelwijk
8)7 een dus dat kastje voor Plus TV over heb (a 149,50) per stuk.
Mijn vraag was twee ledig:
* Wat is de planning voor de rest van Eindhoven (ik ga naar het sprookjesbosch) m.a.w. is 2010 haalbaar.
Antwoord was dat eind 2012 de streefdatum is en dat er op dit moment geen nieuwe planning is van wijken.
* Wat kan ik met mijn huidige PLUS-TV kastje doen, is deze ook bruikbaar over bijvoorbeeld 3 jaar ? Hierbij vermeld dat ik het 'poppenspul' vindt en de kwaliteit/bediengemak beneden niveau vindt in vergelijking met het 'hoogwaardig' glasvezelnetwerk.
Antwoord was dat ik over 3 jaar hetzelfde kastje nog in omloop is, over de rest zwegen ze.

mega-frotter :o)
Reg. datum: 09 april 2001

OnsNet Nuenen had ook wel in dit topic meegenomen kunnen worden. Maken ook gebruik van Edutel en Hertzinger voor zover ik weet.

Overigens wel slecht dat het HD-verhaal zo lang moet duren bij OBN/ONE/ONN.
OBN vertelde mij al niet tevreden te zijn over de dienstverlening van Hertzinger, dan is dit niet echt bevorderend voor de relatie onderling, lijkt mij.

quote:
rst77 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 00:25:
OnsNet Nuenen had ook wel in dit topic meegenomen kunnen worden. Maken ook gebruik van Edutel en Hertzinger voor zover ik weet.

Overigens wel slecht dat het HD-verhaal zo lang moet duren bij OBN/ONE/ONN.
OBN vertelde mij al niet tevreden te zijn over de dienstverlening van Hertzinger, dan is dit niet echt bevorderend voor de relatie onderling, lijkt mij.
Reden waarom Nuenen hier misschien niet bij opgenomen moet zijn is dat het een hele andere modem betreft op sommige plaatsen, maar een deel heeft weer dezelfde modem.

Maar heb je gelijk: er zijn hooguit minieme verschillen tussen ONE/OBN en ONN. Ik stel dus ook voor om het nog toe te voegen... tenzij iemand nog bezwaren kan bedenken :)

De prijzen een aaangeboden diensten lijken bij OnsNet Nuenen inderdaad identiek te zijn aan die bij OnsBrabantNet, OnsNetEindhoven wijkt daar (een beetje) van af.

Ik heb overwogen Nuenen mee te nemen maar aangezien daar nog nooit mensen actief in geweest zijn op GoT heb ik uiteindelijk besloten dat niet te doen.

Reg. datum: 02 juni 2001

Ik installeer momenteel onsnetbrabant. Ik merk dat de mailserver enorm traag is. Hij doet er minimaal een minuut over om tot het wachtwoord te komen. Duurt het te lang , dan zelfs een timeout.

Het is mij nog niet gelukt om mail binnen te halen.

Zijn er wellicht problemen?

http://webmail.onsnet.nu blijft hangen na login.

Paquito wijzigde dit bericht 05-07-2009 20:58 (8%)

quote:
Paquito schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:54:
Ik installeer momenteel onsnetbrabant. Ik merk dat de mailserver enorm traag is. Hij doet er minimaal een minuut over om tot het wachtwoord te komen. Duurt het te lang , dan zelfs een timeout.

Het is mij nog niet gelukt om mail binnen te halen.

Zijn er wellicht problemen?

http://webmail.onsnet.nu blijft hangen na login.
Ja hier nu dezelfde problemen.

Blijkbaar is er dus toch sprake van de zondagavond problemen waar eerder over gesproken is in een van de vorige topcis. Maar normaal check in zondagavond geen mail dus ik zie het nu pas.

Reg. datum: 02 juni 2001

Thanks. Maar eens tot morgen wachten en kijken hoe het dan is.

Gewoon. Omdat het kan.

Ik keek vanmorgen in de straat onderweg naar de TU/e, en ik zag bij mij in de buurt (Generalenbuurt) dat er aardig wat gaten gegraven zijn waar blauwe kabels in aan het verdwijnen zijn :)...

Heeft iemand een update over de aanlegplannen, want ik ben wel even benieuwd wanneer ik een nieuw kastje in mijn flat mag gaan hangen. ;)

My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: