Samsung S5230 (Star, Tocco lite) | |
![]() | |
| De Samsung S5230 (Star/Tocco lite) is de nieuwe budget/midrange telefoon van Samsung. Gezien de specificaties lijkt dit op een directe concurrent van de LG Cookie die al ongeveer een half jaar uit is. Net zoals de LG Cookie heeft de S5230 helaas geen UMTS of HSDPA en helaas is er ook geen WIFI op te vinden. Verder draait dit toestel op een eigen Samsung OS Toestel kost los (op moment schrijven): ± ¤175.- Lanceerdatum: april/mei 2009 voor Europa | |
Uiterlijk | |
Vorm: Touch bar Gewicht: pakweg 100gram | |
Technische specs | |
Geheugen: 144MB (waarvan 100MB vrij) Scherm: 262K WQVGA (240x400) resistive touchscreen Slot: MicroSDHC (max 8GB) Accu: 1000mAh (Li Ion) | |
Bijzonderheden | |
| |
Eigen ervaring | |
Betreft batterij: 's avonds 27 mei telefoon opgeladen. In tegen stelling tot mijn oude Samsung E900 gaat display en verlichting wel uit. Op 28 mei 's ochtends vroeg telefoon aangezet, widgetmemo op 'desktop 3' gezet en erin genoteerd dat ik deze pakweg 6:52 had aangezet. Inmiddels is het 22:25 en batterij icoon staat nog op 5/5 streepjes. Ik heb nog niet een optie gevonden of widget gezien om te zien hoeveel % batterij er nog is. [update 4-06-2009] Inmiddels heb ik ook hier wat bevindigen van. Op 31 mei om 10:45 begon de telefoon te 'piepen' dat batterij opgeladen moest worden. Heb ruim de 4 dagen gehaald, moet ik er wel bijzeggen dat ik telefoon af en toe kort op usb aan pc had aangesloten (tenminste 2x 5 minuten). In de tussentijd heb ik uiteraard met de telefoon gespeeld, foto's gemaakt, muziek geluisterd, bellen smsen en klein beetje geinternet. Ik denk dat dit toestel met normaal gebruik zeker 3 dagen moet kunnen volhouden. Dit zal later door normaal gebruik blijken. Betreft display: Lekker groot 3 inch scherm, alhoewel je meer dan 3 of 4 widgets plaatsen het wel wat vol maakt. Gelukkig zijn deze over '3 schermen' te plaatsen. Ongeveer net zoveel kleuren als Samsung E900 en Sony Ericcson W910i. Scherm is wel iets waziger dan die van mijn W910i. Redelijk goed in zonlicht leesbaar. Alhoewel bij felle zon noodzakelijk om de standaard verlichting van '3' naar '6' te zetten (felst). Betreft bellen, oproepen en smsjes: Eerste sms op deze telefoon bijna gemist. Trilalarm toch erg zacht. Menu → Instellingen → Telefoonprofielen → klik op “>>” achter “stil” en intensiteit trilsignaal op 7 (max) gezet! Grote verbetering en heeft geen invloed op “tactile feedback”. Bellen was voldoende luid en goede geluidskwaliteit. Betere en behoorlijk luide speaker, alhoewel ik dit laatste nog een keer buiten ga testen. Met speaker uit kan volume voor bellen ook lekker hoog. Smsen en tekstinvoer verticaal met standaardinvoer of T9 erg prettig. Werkt erg soepel en snel met touchinvoer (virtuele knopjes drukken). Kantel toestel horizontaal en er verschijnt een “qwerty” op het beeldscherm welke verrassend goed werkt! Minder verkeerd gedrukte letters dan ik dacht. Betreft Touch: Tactile feedback (toestel trilt kort als je scherm aanraakt) stond mij te hard. Deze aangepast bij: Menu → Telefoon → Feedback trilsignaal → op “2” gezet (instelbaar van 0 – 5) Betreft Java [update 4-06-2009]: Ik meende gelezen te hebben dat het niet zomaar mogelijk is om java applicaties of software te installeren. Dit zou dan via het welbekende wappush doorgezet moeten worden. Niks is minder waar! .jar bestand kan gewoon geinstalleerd worden. Overigens is de mappen view inplaats van lijst ook leuk. Geeft het toestel meer een 'smartphone' look. | |
FAQ | |
Antwoord: Prommel stelde deze vraag aan Samsung; het antwoord is dat dit niet mogelijk is, dit kan wel met Outlook 2003. Vraag: Ik kan geen connectie maken op "pcstudio" mode; Vista 64bit kan geen usb driver vinden. Wat nu? Antwoord: Een usb driver voor deze telefoon voor 64bit Vista is er nog niet; enige optie is om te verbinden via met "multimedia" of "massaopslag" mode. Hiermee kan ondanks een foutmelding (geen usb driver geinstalleerd) wel verbinding met telefoon of geheugenkaart gemaakt worden met het bijgeleverde usb kabeltje. De laatste versie van de "New pcstudio suite" op de samsung site bevat de juiste driver. Vraag: Hoe kan ik de firmware updaten van de S5230 met mijn pc? Antwoord: Dit kan via de "pcstudio" mode en met pcstudio applicatie van Samsung. De optie om je telefoon te updaten is aanwezig in de "new pcstudio applicatie". Deze geeft echter aan dat dit toestel niet ondersteund word. Het ziet ernaar uit dat je gebruik moet maken van tools (bijvoorbeeld: "multiloader") welke Samsung niet ondersteunt voor consumenten. Hoogstwaarschijnlijk ben je ook je garantie kwijt als je op eigen houtje je toestel flashed. Stuur mij een pm als je meent dat hier meer faqs moeten staan of als je meent dat iets incorrect is! | |
Bronnen | |
| |
Amdk6II wijzigde dit bericht 09-09-2009 17:52 (71%)
Reden: Kleine edit verouderde FAQ-item