Ik ben na een lange tijd werken met een SB-28 en een SB-80DX, nu wel toe aan "propper" studioflitsers, dus geen probeer/instapmodellen, maar een serieuze set. Bij kleine opdrachtjes kan ik nog wel toe met de strobist-style, maar het wordt allemaal wat groter, en het moet beter..
Na wat rondkijken, en eens alles op een rij gezet te hebben, ben ik er denk ik wel uit..
maar toch heb ik nog wel wat vragen aangaande de volgende sets en opties:
Het gaat me dan met name om de stevigheid (ik kom regelmatig dronken mensen tegen, wat gebeurt er als er een flitser omvalt?? Kans is niet groot, maar "wat als" wil ik wel even overwegen) en over de herlaad tijden (wil graag binnen een seconde, of "gevoelsmatig wel snel" een nieuwe foto kunnen maken.)
Elinchrom D-Lite 4 (to go set, dus 2 flitsers, 2x softbox, statieven + skyport) voor 800 euro (FotoFlits)
Wat een top set, qua specs super (herlaad tijd) - het enige dat ik me kan bedenken, is dat het wellicht zonde is als er iemand m'n flitser omloopt en hij stuk is.. Stond van de week een 2e handse op MP (zonder skyport systeem) maar die is helaas al weg, dat was perfect geweest...
Linkstar FS-300D (2x flits, softbox + statief) voor 439 euro.
Oudere serie van Linkstar, staat niet meer in de catalogus, is op sommige plekken nog op voorraad. Vind tegenstrijdige berichten over de herlaad tijden, het varieert van 0,2-1,5 sec en de ander zegt 2 tot 3 seconde. Het eerste lijkt mij wat te vlug, gezien het geen hoge klasse van Linkstar was/is. Mooie set verder voor dat bedrag, ook vrij compleet, behalve de 50w instellamp - die is wel wat mager.
Linkstar LF-300A (2x flits, 1 softbox, + 1 plu + statieven) voor 499 euro (+2e softbox ¤60 extra)
Hele mooie serie van Linkstar, het enige wat me onlogisch lijkt, is de herlaad tijd van 1-2 sec, dat lijkt me echt te lang, dat zal in de praktijk minder zijn lijkt me.. maargoed, nergens informatie te vinden. Iemand ervaringen met de LF serie, Nomad jij hebt die toch?
Lastolite Lumen8 F400 (2x flits, plu en statief) voor 389 euro.
Alternatief, opzich prima specs, 100w instellampje had net wat meer gemogen, maar ach. Herlaad tijden zijn best vlot met 0,4-1,6. Er zitten plu's bij, dus bij het willen van softboxen komt er nog wat bovenop.. Aan de andere kant, er staat ook een weinig gebruikt setje in V&A, voor 300 euro.. dus kan nog een optie zijn.
Wat is wijsheid....? Eigenlijk wil ik gewoon de Elinchrom, overal lees je dat het spul echt heel goed is, en ook nog Zwitserse kwaliteit heeft en lang mee gaat (er is ook niet zoveel tweedehands te krijgen..)
Wouter87 wijzigde dit bericht 03-01-2012 14:58 (0%)
Reden: kopjes dik gemaakt