Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:49

BazzH

Kei-goed...

quote:
Propane schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:45:
Zucht... Wat is nou precies het minimale bedrag wat je op je chip moet hebben om met de NS te mogen reizen? Ik dacht ¤25, maar de ene keer kan ik vrolijk inchecken met krap aan ¤20, de andere keer weer niet. Al meerdere keren een trein gemist omdat ik dacht vrolijk in te kunnen checken met ¤20. Zelfs na checken met de infobalies op stations over hoeveel ik nodig heb.

En de ene keer kan ik bij die verrekte automaten wel m'n credit card gebruiken, de andere keer niet. Wat is er nou zo moeilijk aan om een beetje consistent te zijn... Met OV reizen wordt er zo niet leuker op, gelukkig zit ik veel in het buitenland ;).
Er moet gewoon minimaal 20 euro op staan. Dat is ook de reden, dat ik mijn OV chipkaart niet gebruik bij de NS. Een enkeltje Utrecht kost me 6,40 euro. Om met de OV chipkaart naar Utrecht en weer terug te kunnen reizen, moet ik dus minimaal 26,40 euro op dat ding zetten. Aangezien je alleen kunt opladen met ronde bedragen, komt dat in de praktijk dus neer op een bedrag rond de 30 euro. En dan staat er dus na mijn reis nog minimaal 13,40 euro (in de praktijk een bedrag tussen de 15 en 20 euro) op die kaart. Ik krijg geen rente op mijn tegoed op de OV chipkaart, dus waarom zou ik daar meer geld dan nodig op willen hebben?

Volgens mij kun je alleen op een paar stations in de randstad betalen met een credit card. Ik heb het zelf alleen nog gezien op de automaten op Schiphol. Zal wel een goedbedoelde "service" naar buitenlandse bezoekers zijn, die er vervolgens later achter komen dat ze in de rest van het land met hun credit card niet bij de NS terecht kunnen. Op de zaak klagen veel van onze buitenlandse bezoekers daar ook over. Komen met de trein vanaf Schiphol en kopen op Schiphol hun treinkaartje naar hier. Vervolgens kunnen ze het treinkaartje voor de terugreis niet met hun credit card betalen en daar staan ze dan op het station.... Gelukkig heeft dat station dan nog net een pinautomaat en een balie, waar je - voor 50 cent extra - nog een kaartje kunt kopen met contant geld. (Oja, welkom in Nederland. :))

BazzH wijzigde deze reactie 02-04-2013 07:45 (22%)

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:39
quote:
Dat laatste geldt dan weer niet bij Connexxion, daar betaal je een instaptarief van ¤ 10,-, ook al heb je Dal Vrij en reis je in de daluren. Je krijgt het uiteraard teruggestort bij het uitchecken, maar je moet het bedrag dus wel op je chipkaart hebben staan.

We are shaping the future

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-08 17:58

Paul

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
Propane schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:45:
Zucht... [..] de ene keer kan ik [..] de andere keer weer niet. Al meerdere keren [..] de ene keer [..] de andere keer
Ooit automatisch opladen overwogen? :P Ik ga maar een paar keer per maand met de trein maar ik wil al dat gezeik niet met hopen dat er genoeg op staat, vet handig met je OV chipkaart in kunnen checken en dan alsnog naar zo'n :( apparaat moeten etc etc...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
quote:
BazzH schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 07:37:
[...]

Er moet gewoon minimaal 20 euro op staan. Dat is ook de reden, dat ik mijn OV chipkaart niet gebruik bij de NS.

<...>

Volgens mij kun je alleen op een paar stations in de randstad betalen met een credit card. Ik heb het zelf alleen nog gezien op de automaten op Schiphol. Zal wel een goedbedoelde "service" naar buitenlandse bezoekers zijn, die er vervolgens later achter komen dat ze in de rest van het land met hun credit card niet bij de NS terecht kunnen.
Ik zit voor m'n werk zo'n 3 op de 4 weken in het buitenland en kom altijd via Schiphol weer NL binnen. En daar heb ik nu al een aantal keer gehad dat ik met ¤20+ niet kon inchecken... gevolg, trein gemist. Een keertje zo zat geweest dat ik gewoon op de eerste de beste trein ben gesprongen die een beetje de goede kant op ging zonder in te checken *shame, zwartrijder :P*. Natuurlijk net in de laatste 3km nog een controle. Maar goed, dat terzijde.

Vervolgens kom je op een ander station, vraag je voor de zekerheid nog eens hoeveel je nu eigenlijk op je kaart moet hebben om te kunnen reizen met NS, zegt de conducteur ¤10... En verrek, het is nog zo ook. Kon met ¤16 op de kaart gewoon inchecken. Weer een ander station sta je weer voor lul met je ¤19,60 op de kaart, want daar is het blijkbaar wel weer ¤20. Ik wordt er gek van. En inderdaad het verhaal dat ik constant minimaal ¤35 op m'n kaart moet hebben om er zeker van te zijn dat ik heen en weer kan tussen woonplaats en Schiphol.... En dan gebruik je dat ding 1x in de maand.
quote:
Paul schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 08:23:
[...]
Ooit automatisch opladen overwogen? :P Ik ga maar een paar keer per maand met de trein maar ik wil al dat gezeik niet met hopen dat er genoeg op staat, vet handig met je OV chipkaart in kunnen checken en dan alsnog naar zo'n :( apparaat moeten etc etc...
Ik wil er eerlijk gezegd niet eens aan beginnen. Als je die vrolijke ervaringen leest van mensen die 10 maanden bezig zijn om het automatisch opladen weer op te zeggen omdat de links op de website nooit werken, en je daar bovenop ook nog naar een NS servicepunt een uur rijden van huis moet...

Excuses, het wordt nogal een rant zo. Niet direct de bedoeling, maar het moet toch makkelijker kunnen.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
@Propane:
Het is bij de NS altijd minimaal ¤20,-, niet meer, niet minder (tenzij je een kortingskaart hebt, dan is het ¤10,-).
Ik denk eerder dat er misschien iets is met je kaart dat-ie niet goed uitgelezen wordt ofzo :)

In other news:
Winkelen met ov-chip op station

Binnenkort kunnen reizigers in stationswinkels terecht met hun ov-chipkaart. De NS die de winkels exploiteert en een aantal banken hopen betalen via de ov-chipkaart nog dit najaar te introduceren in alle winkels op de stations.

Afrekenen kan dan door je ov-chipkaart tegen een kastje aan te houden. Op deze manier afrekenen kost maar 1 of 2 seconden. Pinnen of chippen duurt gemiddeld 10 tot 15 seconden. De transacties zijn na te lezen op de chipkaartrekening en mogelijk straks ook op de mobiele telefoon.

Een proef in Amersfoort met de nieuwe manier van betalen is volgens de NS goed verlopen. Het bedrijf hoopt dat in de toekomst ook huurauto's, ov-fietsen en parkeergarages op deze manier kunnen worden betaald.
Interessante ontwikkeling, vooral ook omdat je soms stiekum best haast hebt als je even snel een bakkie koffie (ofzo) haalt op het station :P Dan is even bliep-en-klaar wel zo handig :)

Tweakers | We set technology on the taste

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 10:08
Als je dan je OV-chipkaart (of gewoon een OV-chipkaart) zelf oplaadt, is dat zeer voordelig, hehe.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
anandus schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 10:54:

In other news:

[...]
Interessante ontwikkeling, vooral ook omdat je soms stiekum best haast hebt als je even snel een bakkie koffie (ofzo) haalt op het station :P Dan is even bliep-en-klaar wel zo handig :)
Ik vraag me echt af of en waarom dat afrekenen zoveel sneller zou zijn. Met de chipknip hoef je ook geen pincode te gebruiken, dus dat zou even snel moeten zijn.

Of is de methode om met de OV-Chipkaart te betalen hetzelfde als betalen bij het OV: je houdt je kaart tegen een lezer en je weet niet hoeveel er afgeschreven wordt en de enige manier om dat te controleren is naar een oplaadpunt te gaan?
Gemak mag wat kosten natuurlijk.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• anandus
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 11:00:
[...]

Ik vraag me echt af of en waarom dat afrekenen zoveel sneller zou zijn. Met de chipknip hoef je ook geen pincode te gebruiken, dus dat zou even snel moeten zijn.
De chipknip bestaat toch niet meer?
quote:
Of is de methode om met de OV-Chipkaart te betalen hetzelfde als betalen bij het OV: je houdt je kaart tegen een lezer en je weet niet hoeveel er afgeschreven wordt en de enige manier om dat te controleren is naar een oplaadpunt te gaan?
Gemak mag wat kosten natuurlijk.
Ik weet niet hoe jij uitcheckt, maar bij mij staat er altijd hoeveel er afgeschreven is (en wat het resterende saldo is). Althans het lijkt me dat het zoals het uitchecken gaat en niet zoals het inchecken.

anandus wijzigde deze reactie 02-04-2013 11:04 (5%)

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:41

• Paul

Paul

quote:
Propane schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 09:20:
En inderdaad het verhaal dat ik constant minimaal ¤35 op m'n kaart moet hebben om er zeker van te zijn dat ik heen en weer kan tussen woonplaats en Schiphol....
Heen en weer zijn 2 ritjes, dus als de enkele reis maximaal ¤ 15,- dan klopt dat :)
quote:
Ik wil er eerlijk gezegd niet eens aan beginnen. Als je die vrolijke ervaringen leest van mensen die 10 maanden bezig zijn om het automatisch opladen weer op te zeggen omdat de links op de website nooit werken
Hoeveel van die incidenten zijn er? Hoe vaak gaat het goed?
quote:
en je daar bovenop ook nog naar een NS servicepunt een uur rijden van huis moet...
Ik lees dat je 1 of 2x per maand de trein neemt en dat die rit ongeveer 15 euro kost. Dan maak je mij niet wijs dat je geen enkel intercity-station aandoet...
quote:
maar het moet toch makkelijker kunnen.
Ja, automatisch opladen. Werkt perfect hier. Nog nooit een trein gemist omdat ik eerst op moest laden, nog nooit een trein gemist omdat ik niet in kon checken, heerlijk.
quote:
BazzH schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 07:37:Ik krijg geen rente op mijn tegoed op de OV chipkaart, dus waarom zou ik daar meer geld dan nodig op willen hebben?
bij welke bank zit jij? Ik ken er zo geen waar je rente krijgt op een betaalrekening? En zeg eens eerlijk, mis die die (0,01 * 15)/12= 1,3 cent per maand nu werkelijk zo hard? Voor die 1,3 cent per maand koop je gemak: Je hoeft niet iedere keer dat je met de trein wilt gaan langs zo'n automaat...

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:51

Reinier

\o/

SNS Betalen... rente op je betaalrekening. Maar dit is een beetje beside the point ;)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
In other news:

[...]
Goh, wij gaan iets nieuws doen wat aan de andere kant van de wereld al jaren werkt :P Straks komen ze met het innovatieve idee om het ook buiten het station uit te rollen en dat alle frisdrankautomaten erop werken (wederom Japan).

Gezien de wet van de stimulerende achterstand zou je denken dat hier iets meteen goed en breed ingevoerd wordt (denk aan het overslaan van vaste telefoonlijnen en meteen gaan voor mobieltjes in Afrika etc.), maar we maken net zulke babystapjes als landen die het proces al jaren geleden hebben doorgemaakt. Jammer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Orion84
  • Laatst online: 09:52

Orion84

Moderator SF & AK / Frontpage Admin

Fotogenie(k)?

quote:
In other news:

[...]
Security aspecten daar gelaten vind ik dit best wel handig als reiziger. Ik zou voor dat soort betalingen graag mijn chipknip gebruiken, maar dat werkt op stations niet (alleen cash en pinnen). Dit is een mooi alternatief. Pinnen is onhandig (traag, risico op afkijken code, bankafschrift loopt vol met kleine transacties) en cash is ook niet echt meer van deze tijd.

Wel opvallend overigens, als je ziet dat onlangs nog werd aangekondigd dat de chipknip juist gaat verdwijnen. De chipknip die (als ik me niet vergis) ooit was bedoeld om ook in het OV gebruikt te gaan worden, daar nooit is doorgedrongen en mede daardoor nooit gemeengoed is geworden. En nu de OV-Chipkaart die vanuit het OV is ingevoerd en nu wel breder ingezet zou gaan worden :D

Orion84 wijzigde deze reactie 02-04-2013 17:06 (17%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr | 500px

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kamer wil blinden in ov op rekening laten reizen
quote:
Blinden en slechtzienden moeten ook in het stads- en streekvervoer hun reis kunnen reserveren, zodat reizen met de ov-chipkaart voor hen makkelijker wordt.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet dit in overleg met de vervoerders zo snel mogelijk regelen, besloot de Tweede Kamer dinsdag op voorstel van de ChristenUnie.

Volgens Kamerlid Carla Dik-Faber is het veel handiger om reizigers die slecht of niet kunnen zien, te laten reizen op rekening dan op saldo. ''Op het spoor is hiervoor al een goede oplossing'', stelt ze. ''Ik wil dat dit ook wordt geregeld voor het stads- en streekvervoer.''

Blinden en slechtzienden kunnen nu voordat ze in de trein stappen hun reis via internet reserveren. Daardoor hoeven ze op het station niet meer op zoek naar de paaltjes om in- en uit te checken.

Ook lopen ze dan niet tegen het probleem aan dat ze niet kunnen controleren of ze goed zijn ingecheckt, omdat de piepjes van het systeem niet duidelijk genoeg zijn.

Sentirekaart
In het stads- en streekvervoer kan dit nog niet. Daar geldt de zogeheten Sentirekaart, waardoor blinden en slechtzienden nog altijd het risico lopen om te veel te betalen omdat ze verkeerd in- of uitchecken. ''Die boete valt dan wel wat lager uit, maar het blijft toch gebruiksonvriendelijk'', aldus Dik-Faber

Mansveld sprak vorige week al met de visueel gehandicapten over hun problemen in het openbaar vervoer. Zij praten nu verder met de vervoerders. Volgens de staatssecretaris kan er niet binnen enkele weken een oplossing worden gevonden, maar moeten de problemen op termijn wel worden weggenomen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Paul schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:37:
[...]
bij welke bank zit jij? Ik ken er zo geen waar je rente krijgt op een betaalrekening? En zeg eens eerlijk, mis die die (0,01 * 15)/12= 1,3 cent per maand nu werkelijk zo hard? Voor die 1,3 cent per maand koop je gemak: Je hoeft niet iedere keer dat je met de trein wil langs zo'n automaat...
- Wie heeft het over een betaalrekening dan?
- Ik mis niks, maar waarom zou ik mijn geld - uitgezonderd een beetje geld op een betaalrekening - op een chipkaart stallen? 10 euro, OK. Maar meer echt niet.
- Ik kom eigenlijk toevallig voor elke treinreis langs een automaat en ik woon op loopafstand van een station. Naast het station staat de AH, waar ik 1 keer per week boodschappen doe. Meestal heb ik mijn kaartjes de dag vantevoren al in huis. Dat vind ik niet lastig. Kost me minder tijd dan achteraf transacties controleren op een website of een automaat.

Papieren kaartjes declareren is ook simpeler. Die heb je al op papier en hoef je dus niet eerst te printen vanaf een website.

BazzH wijzigde deze reactie 02-04-2013 20:33 (107%)

• Paul

Paul

quote:
BazzH schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:18:
- Wie heeft het over een betaalrekening dan?
Nou, je draagt het ook niet cash bij je want daar krijg je al helemaal geen rente over... En vanaf een spaarrekening kun je niks betalen 8)7
quote:
- Ik mis niks
Then why the long face?
quote:
maar waarom zou ik mijn geld op een chipkaart stallen?
Omdat je met die chipkaart gewoon terwijl je er langs loopt *bliep* kunt doen in plaats van dat je er aan moet denken dat je naar een station of de AH moet lopen, het daadwerkelijk moet doen, een automaat moet bedienen om er het gewenste kaartje uit te halen, dat kaartje ergens opbergen zodat je het ergens op een later tijdstip kunt produceren, dat kaartje bewaren voor je declaraties etc etc etc.
quote:
Kost me minder tijd dan achteraf transacties controleren op een website of een automaat.
Dan gaat er mijns inziens iets fout. Ik ben het direct met je eens dat het niet de meest overzichtelijke website is (ik had liever een kolom 'ritprijs' ipv de huidige 'saldo', al snap ik waarom die er in zit) maar je krijgt een net overzicht met check-ins en check-outs. In tijd dat ik één kaartje koop bij een automaat heb ik mijn reizen van een maand gecontroleerd.

Don't get me wrong, als jij gelukkig bent met kaartjes kopen, ik hou je niet tegen. Ik ben het alleen niet eens met je beweegredenen :+

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Paul schreef op woensdag 03 april 2013 @ 08:40:
[...]
Nou, je draagt het ook niet cash bij je want daar krijg je al helemaal geen rente over... En vanaf een spaarrekening kun je niks betalen 8)7
[...]
Then why the long face?
[...]
Omdat je met die chipkaart gewoon terwijl je er langs loopt *bliep* kunt doen in plaats van dat je er aan moet denken dat je naar een station of de AH moet lopen, het daadwerkelijk moet doen, een automaat moet bedienen om er het gewenste kaartje uit te halen, dat kaartje ergens opbergen zodat je het ergens op een later tijdstip kunt produceren, dat kaartje bewaren voor je declaraties etc etc etc.
[...]
Dan gaat er mijns inziens iets fout. Ik ben het direct met je eens dat het niet de meest overzichtelijke website is (ik had liever een kolom 'ritprijs' ipv de huidige 'saldo', al snap ik waarom die er in zit) maar je krijgt een net overzicht met check-ins en check-outs. In tijd dat ik één kaartje koop bij een automaat heb ik mijn reizen van een maand gecontroleerd.

Don't get me wrong, als jij gelukkig bent met kaartjes kopen, ik hou je niet tegen. Ik ben het alleen niet eens met je beweegredenen :+
Als ik met 10 euro saldo zou kunnen reizen bij NS, zou ik de kaart ook daar gebruiken. Ik reis dermate weinig met de trein, dat de kaart het me niet waard is om er doorlopend veel geld op te hebben staan. Voor reizen met de bus bevalt de kaart me prima. ik zet 4 keer per jaar 10 of 20 euro (als we een weekendje weg gaan heb ik iets meer nodig dan een tientje) op de kaart en kan zelfs nog 1 reis maken als er nog maar 1 cent op de kaart staat.

• flowerp
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-08 00:18
Ging gisteren met de fiets in de trein en zette een fiets dagkaart op mijn OV chipkaart bij de NS automaat. Tot mijn verbazing echter moest ik dit met de pin pas betalen, ondanks dat ik meer dan genoeg saldo EN automatisch opladen op m'n OV chipkaart heb staan.

Erg onhandig en vraag me af wat de gedachte gang hier achter is.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• LauPro
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 14:20

LauPro

Prof Mierenneuke®

quote:
Raven schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:00:
'Geld OV-chipkaart kan spoorloos verdwijnen'
De automatische incasso zorgt ook voor problemen als iemand rood heeft gestaan, waardoor afschrijving is mislukt. De kaart wordt dan niet opgeladen Als de OV-chipkaart meer dan zestig euro in de min komt te staan, wordt het vervoerbewijs geblokkeerd. De procedure voor het deblokkeren is onduidelijk. Onvoorziene restschulden worden doorgespeeld aan incassobureaus.
Ik weet of het destijds aan de orde was geweest. Maar wat een kloteprocedure is dat 'automatisch opladen', echt lekker makkelijk bedacht.

Ik heb voor een medewerker (free lance) een tijdje terug een OV-kaart toegevoegd aan mijn administratie zodat hij makkelijk kan reizen. Echter nu heeft deze medewerker niet het postadres veranderd naar die van mijn bedrijf.

Wat gebeurt er vervolgens. Een andere partij incasseert een groot bedrag van de rekening (dat was een administratieve fout), ik heb dit gestorneerd maar dat duurt een paar dagen. Vervolgens gaat TLS proberen te incasseren maar dat lukt niet. Ik zou zeggen prima: dan is de kaart lekker niet opgeladen, maar neehor, TLS laadt vrolijk de kaart op en gaat meteen een incassoprocedure opstarten. En nog erger is dat ze dan dus vervolgens de kaart blokkeren. Doe dat dan meteen als je niet kan incasseren.

Ze creëren zelf de situatie en gaan vervolgens zitten bitchen.

De verdere kosten zijn natuurlijk voor deze medewerker maar toch wel weer een mooie klote systeem.

Nee ik wil geen automatische incasso's hebben, ik haat ze.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• ValHallASW
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

ValHallASW

Schietende bloemen bijten wel!

quote:
LauPro schreef op zondag 19 mei 2013 @ 18:38:
Vervolgens gaat TLS proberen te incasseren maar dat lukt niet. Ik zou zeggen prima: dan is de kaart lekker niet opgeladen, maar neehor, TLS laadt vrolijk de kaart op en gaat meteen een incassoprocedure opstarten. En nog erger is dat ze dan dus vervolgens de kaart blokkeren. Doe dat dan meteen als je niet kan incasseren.
De volgorde in tijd is de volgende:
  1. Gebruiker checkt in; niet voldoende saldo, maar heeft automatisch opladen aanstaan. Saldo wordt opgehoogd
  2. OV-paaltje synchroniseert met TLS en geeft door dat er automatisch opgeladen is
  3. TLS incasseert bedrag van bankrekening, maar dit mislukt
  4. TLS blokkeert OV-chipkaart
Wat is je suggestie om het anders te doen? Het blijft immers een decentraal systeem.

``Some people, when confronted with a problem, think `I know, I'll use regular expressions.' Now they have two problems. --jwz''
Remember 23/10 - Wordt het wafflehat, o2 of toch moo?

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Nou, bij mij is een automagische incasso ook wel eens mislukt (ik vond 't maar raar, want AFAIK had ik wel voldoende saldo, maar alas, mislukt). Kreeg gewoon een brief thuis: of ik nog ff-tjes dat tientje over wilde maken, want anders .. blabla :)

Maar aan kaarten blokkeren deden ze niet hoor? Of is dat nieuw?

• LauPro
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 14:20

LauPro

Prof Mierenneuke®

quote:
ValHallASW schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:10:
De volgorde in tijd is de volgende:
  1. Gebruiker checkt in; niet voldoende saldo, maar heeft automatisch opladen aanstaan. Saldo wordt opgehoogd
  2. OV-paaltje synchroniseert met TLS en geeft door dat er automatisch opgeladen is
  3. TLS incasseert bedrag van bankrekening, maar dit mislukt
  4. TLS blokkeert OV-chipkaart
Wat is je suggestie om het anders te doen? Het blijft immers een decentraal systeem.
Situatie 1:
  1. Gebruiker checkt in; niet voldoende saldo, kan dus niet reizen
Situatie 2:
  1. Gebruiker checkt in; maar heeft minder dan 20 euro saldo en heeft automatisch opladen aanstaan.
  2. TLS incasseert bedrag van bankrekening, maar dit mislukt.
  3. TLS blokkeert OV-chipkaart.
Situatie 3:
  1. Gebruiker checkt in; maar heeft minder dan 20 euro saldo en heeft automatisch opladen aanstaan.
  2. TLS incasseert bedrag van bankrekening en dit is gelukt.
  3. Chipkaart is opgeladen.
Dat briefje thuis kost dus 2,5 euro. Ze kunnen er ook gewoon een mail van sturen lijkt mij. Ik vind het raar dat je als trouwe klant na 2 jaar zomaar wordt geconfronteerd met administratiekosten en alles.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• denuz
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-08 18:07
Automatisch opladen staat natuurlijk niet gelijk aan direct incasseren. Als ik 's nachts incheck, dan weet TLS natuurlijk niet of er geincasseerd kan worden. M.b.t. mislukte incasso. Brief thuis, GEEN administratiekosten, in de brief staat duidelijk vermeld dat er 2.50 aan administratiekosten gerekend wordt als het openstaand saldo niet binnen 14 dagen is overgemaakt.

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Maar Translink kán de kaart helemaal niet blokkeren, aangezien "het systeem" pas veel later überhaupt doorheeft dat er iets geïncasseerd dient te worden..

Bussen hebben geen directe verbinding bijvoorbeeld. Alles wordt op bepaalde momenten gesynct en is totaal niet "live".

Dus wat jij wil kán simpelweg niet met het huidige systeem..

En ze moeten m'n kaart helemaal niet blokkeren, kom nou, rot op zeg.. Ze weten wie ik ben, regel 't maar op een andere manier.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
D66 eist alsnog echte anonimiteit met de OV-chipkaart. Dat laat Kamerlid Stientje van Veldhoven weten tegenover NUtech.

Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt in de beantwoording van kamervragen reisgegevens op de anonieme OV-chipkaart geen persoonsgegevens, terwijl het College bescherming persoonsgegevens (CBP) reisgegevens juist wel zo ziet. D66 is ontevreden en stelt kamervragen.

Eerder was ophef ontstaan omdat het mogelijk is reisgegevens van een anonieme OV-chipkaart in te zien door een account op de website van Trans Link Systems (TLS) aan te maken. Wie het kaartnummer van een gebruiker in handen krijgt, kan vervolgens de transacties van de laatste anderhalf jaar inzien. Hierop stelde D66 Kamervragen.

In de beantwoording stelt Mansveld dat er geen sprake is van het bewaren persoonsgegevens en dat zij daarom geen actie onderneemt.

"Ik heb hierover contact gehad met TLS en ben tot de conclusie gekomen dat voor mij de noodzaak ontbreekt om actie te ondernemen", schrijft de staatssecretaris. "TLS heeft aangegeven dat de privacy-aspecten van de OV-chipkaart niet zijn veranderd met het uitbreiden van de dienstverlening met een online transactieoverzicht voor anonieme OV-chipkaarten, omdat hierbij geen persoonsgegevens worden bewaard."

CBP

Toch is het maar helemaal de vraag of Mansveld het hierbij bij het juiste eind heeft. “Het reisgedrag van iemand is sowieso een persoonsgegeven. Welke reis ik afleg of u aflegt met de trein zegt iets over u”, stelt een zegsvrouw van het CBP tegenover NUtech. "Als een ander dat via het overzicht van een bepaalde persoon kan zien dan zou dat inderdaad een persoonsgegeven kunnen zijn."

Wel houdt het CBP een slag om de arm omdat het ook mogelijk is anonieme OV-chipkaarten tussen personen uit te wisselen en in die situatie zou het dan anders kunnen liggen. Ze benadrukt dat er nog geen onderzoek is gedaan naar de anonieme OV-chipkaart, maar dat bij de kaarten op naam is vastgesteld dat een transactieoverzicht persoonsgegevens betreft.

Of TLS met de anonieme overzichten de wet overtreedt kan de zegsvrouw niet aangeven. Op de vraag of er een onderzoek wordt gestart stelt het CBP dat ze daar nooit mededelingen over doen en pas met iets naar buiten komen als een onderzoek is afgerond.

Kamervragen

Voor D66-kamerlid Stientje van Veldhoven, die ook de eerdere Kamervragen stelde, stelt naar aanleiding van de beantwoording en de reactie van het CBP opnieuw Kamervragen. "Ik kan u zeggen dat ik niet zo blij was met die antwoorden", zegt de politica tegenover NUtech.

Van Veldhoven is van mening dat burgers het recht moeten hebben om anoniem te reizen op een OV-chipkaart. "Als het College bescherming persoonsgegevens aangeeft dat het toch persoonsgegevens zijn dan heeft de staatssecretaris zeker nog wat uit te leggen."
Bron: NUtech.nl

Kijk nou, daar vliegt een dood vogeltje

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'OV-chipkaart eenvoudig gekraakt met smartphone en chip'
quote:
De OV-chipkaart kan eenvoudig gekraakt worden met een smartphone en een goedkope chip. Dat stellen onderzoeksbureau ITDev Solutions en reizigersorganisatie TotalOV vandaag in De Telegraaf.

Alles wat ervoor nodig is om gratis te kunnen reizen zou een Android-smartphone zijn van de nieuwste generatie, twee gratis apps en een zogenoemde NFC-sticker, een soort chip die draadloos informatie kan versturen. Als mensen deze op hun OV-chipkaart plakken, wordt de sticker, en niet de kaart zelf, gescand. Gps op de telefoon wordt gebruikt om de juiste locatie aan de sticker door te geven. Volgens de twee partijen zou het ook mogelijk zijn het saldo op de chipkaart te verhogen, maar daar zijn nog geen apps voor. Ze zeggen dat deze kraakmethode moeilijk te traceren is, omdat de conducteur gewoon ziet dat je ingecheckt bent.

Trans Link Systems, verantwoordelijk voor de OV-chipkaart, was niet eerder op de hoogte van deze theorie, maar wil wel graag om de tafel met beide partijen:

"Wellicht kunnen we samen de beveiliging verbeteren."

Al meerdere keren beveiligingsproblemen
De ontdekking van ITDev Solutions en TotalOV legt wederom het beveiligingsproblemen bloot waarmee de OV-chipkaart al sinds de invoering kampt. Zo werd in 2008 de kaart al eens gekraakt met een alledaagse laptop. Gegevens van de kaart waren gemakkelijk te kopiëren. Dit zou tot grootschalig misbruik kunnen leiden, werd toen gezegd. De politiek uitte felle kritiek.

In 2011 toonde onderzoeksjournalist Brenno de Winter ook aan dat er fundamentele lekken zaten in de OV-chipkaart. Vanaf december het jaar ervoor reisde De Winter en SP-Kamerleden met gemanipuleerde OV-chipkaarten. Het bleek dat conducteurs en de apparatuur van de stations niet konden zien dat het geld op de kaart niet echt gestort was. Trans Link Systems deed toen aangifte van fraude tegen De Winter, maar de zaak werd geseponeerd. Hetzelfde jaar rustte Trans Link Systems nieuwe OV-chipkaarten uit met een chip die veel moeilijker te kraken zou zijn.
edit: OV-chipkaart-hack: ga jij 'm gebruiken? :P

Raven wijzigde deze reactie 06-06-2013 10:34 (13%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17:44
Als ik van Amersfoort naar Utrecht CS reis met korting dan kost me dat 2,50 Euro. Dat is normaal. Maar de terugreis Utrecht CS - Amersfoort kost maar 2,00 Euro. Waarom is de terugreis goedkoper? Of rekenen ze dan geen instaptarief of zo? O-)

Beaches are for storming!

• lars1216
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:22
Volgens mij rekenen ze binnen een bepaalde tijd geen instaptarief (was het een kort bezoek of gewoon een werkdag of iets dergelijks? )

• Fiber
Een kort bezoek... (En al meerdere keren opgemerkt...)

Fiber wijzigde deze reactie 16-06-2013 00:09 (50%)

• lars1216
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:22
Dan is er waarschijnlijk geen instaptarief gerekend (zo uit me hoofd heb je 2 uur overstap tijd zonder opnieuw een instaptarief te betalen)

• Atomsk
  • Nu online

Atomsk

Freeloader ✺

Ik heb een OV trajectkaart voor woon-werk naast m'n eigen ov-chipkaart. Ik had daar ooit ook een NS 1e klas reisproduct opgezet, want die enkele keer dat ik naar een beurs/congres ga oid, mag ik 1e klas reizen. Dat werkte vorig jaar nog prima, maar nu heeft de NS m'n reisproduct gedeactiveerd (of de prioriteit verlaagd). Waar ik ook incheck, de paal geeft alleen "trajectkaart" en bij het uitchecken dat het 0 euro kostte. Ook buiten het daadwerkelijke traject dus. Via een automaat kan ik nog wel zien dat het product er op staat, maar ik kan er niets meer aan wijzigen.

Kan me voorstellen dat dit nodig is wanneer er verplicht moet worden in- en uitgecheckt, maar vind het wel nalatig dat ik hier niet eens een brief over kreeg oid. Kwam er zelf pas in Den Haag achter dat ik aan het zwartrijden was.

_██_
(ಠ_ృ)

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

hoezo? je checkt toch netjes in en uit?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fiber
quote:
Atomsk schreef op zondag 16 juni 2013 @ 02:28:
[...] Waar ik ook incheck, de paal geeft alleen "trajectkaart" en bij het uitchecken dat het 0 euro kostte. Ook buiten het daadwerkelijke traject dus...
Doe mij ook zo'n kaart! Prachtig toch? Wat zegt de conducteur bij controle als je buiten je traject zit? Gaat dat ook goed...? O-)

• Atomsk
  • Nu online

Atomsk

Freeloader ✺

Ben geen conducteur tegengekomen gelukkig. :P Denk ook niet dat ze genoegen nemen met een trajectkaart-checkin. Het lijkt er op dat een traject-OVchipkaart nergens anders meer voor te gebruiken is bij de NS. Wel in de metro e.d.

De NS gaat de zakelijke trajectkaart trouwens afschaffen. M'n werkgever kreeg uit coulance nog de optie om te verlengen naar februari volgend jaar, maar dat was het dan. Of ze nog met een vervangend product komen is onbekend.

Atomsk wijzigde deze reactie 16-06-2013 14:05 (8%)

_██_
(ಠ_ృ)

• Alex)
Als jij ingecheckt bent heb je een geldig vervoerbewijs. Daar kijkt de conducteur hoofdzakelijk naar.

De vervanger van het trajectabonnement wordt trouwens "Traject Vrij", voor zakelijke reizigers is het al verkrijgbaar, voor particulieren gaat er getest worden:

• ValHallASW
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

ValHallASW

Schietende bloemen bijten wel!

quote:
lars1216 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 00:10:
Dan is er waarschijnlijk geen instaptarief gerekend (zo uit me hoofd heb je 2 uur overstap tijd zonder opnieuw een instaptarief te betalen)
Technically: het basistarief, niet het instaptarief (dat is de borg van ¤4,-, ¤10,- of ¤20,- die bij het inchecken wordt afgeschreven). Het ís immers ook geen instaptarief, want bij de tweede keer instappen wordt 't niet afgeschreven ;-)

Ik dacht dat de NS geen basistarief rekende, maar blijkbaar dus wel: ¤0,83. Dat maakt het wel weer ingewikkeld omdat er dus én een regressief tarief én een basistarief gebruikt worden... Zie ook: https://www.ov-chipkaart....atstenieuws/cijfers_20121

ValHallASW wijzigde deze reactie 16-06-2013 23:18 (16%)

``Some people, when confronted with a problem, think `I know, I'll use regular expressions.' Now they have two problems. --jwz''
Remember 23/10 - Wordt het wafflehat, o2 of toch moo?

• nadroJ
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:57
Heb net even gezocht in dit topic op 'conducteur' om eea uit te zoeken over een situatie die ik vandaag had.

Ritje Harderwijk - A'dam CS. Net voor A'dam CS een change of plans met het gevolg dat ik naar Almere moest. Aangekomen op Amsterdam Centraal heb ik een paar minuten later de intercity naar Almere Centrum gepakt en daar uitgecheckt met het normale tarief Harderwijk - Almere Centrum.

Ik heb geen controle gehad van A'dam CS - Almere Centrum. Heeft iemand recente ervaringen met zo'n situatie? Als je ingecheckt bent in Harderwijk kan de reis A'dam CS - Almere Centrum natuurlijk nooit jouw normale traject zijn.

Na aankomst in Almere Centrum heb ik deze situatie ook voorgelegd aan de twee medewerkers van het loket, maar die wisten ook niet precies wat er zou gebeuren bij een controle. In het verleden met een papieren kaartje zou je in overtreding zijn, want dan heb je een kaartje Harderwijk - A'dam CS gekocht en zou je nog een kaartje A'dam CS - Almere Centrum moeten kopen. Nu met de OV-chip is het wat vager. Dat legde ze uit en had ik zelf ook wel bedacht. Ze zouden het in een aankomend werkoverleg navragen.

Het lijkt mij in feite logisch dat ik in Amsterdam Centraal zou moeten uitchecken om vervolgens weer in te checken voor de reis naar Almere Centrum.

Maar de vraag is dus of iemand een recente ervaring heeft met een soortgelijke situatie en wat de conducteur dan zegt.

nadroJ wijzigde deze reactie 16-06-2013 23:42 (7%)

Canon, Apple & Samsung spul

• Fiber
Het enige wat volgens mij echt niet mag dat is rechtstreeks in de richting van je in-check-station reizen. Dus het stukje Amsterdam CS - Weesp zat je denk ik fout.

Fiber wijzigde deze reactie 16-06-2013 23:50 (3%)

• Gomez12
  • Laatst online: 08:59
Dit is (imho) een mooi voorbeeld van theorie vs praktijk.

In theorie mag je enkel via een logische weg van beginstation naar eindstation gaan.
In praktijk weet een controleur niet waar je heengaat en zit je dus goed (als het een oplettende conducteur is) zolang er maar een logisch eindpunt is voor de trein waar je inzit.

• Alex)
In de AVR-NS (de Algemene Voorwaarden van NS) staat het volgende:
quote:
Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd.
Voor Harderwijk gaat dit duidelijk niet op, je had in Zwolle (totale reistijd 1:16) of Utrecht Overvecht (totale reistijd 1:32) moeten overstappen. Via Amsterdam Centraal ben je langer onderweg (1:39) en moet je vaker overstappen (in Amersfoort en in Amsterdam).

Het 'mooie' aan het OV-chipkaartsysteem is echter dat een conducteur niet weet wat je eindbestemming is, en daarom meestal niet verder kijkt dan "Reiziger is ingecheckt en zit in de juiste klasse? OK". Zeker in een trein van Amsterdam naar Lelystad zal de regel "richting het incheckstation reizen" niet opgaan, omdat er tussen Amsterdam en Almere geen tussenstops zijn.

Dankzij dezelfde reisregels is het mogelijk om de reis Etten-Leur - Rotterdam Alexander af te leggen via Deventer, want dat scheelt een overstap.

Alex) wijzigde deze reactie 17-06-2013 09:03 (6%)

• Fiber
quote:
Alex) schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:00:
[...] Het 'mooie' aan het OV-chipkaartsysteem is echter dat een conducteur niet weet wat je eindbestemming is, en daarom meestal niet verder kijkt dan "Reiziger is ingecheckt en zit in de juiste klasse? OK". Zeker in een trein van Amsterdam naar Lelystad zal de regel "richting het incheckstation reizen" niet opgaan, omdat er tussen Amsterdam en Almere geen tussenstops zijn...
Wel als je in de sprinter zit... :z

• MaximusTG
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
(overleden)
Je had in feite gewoon op Amsterdam CS moeten uitchecken en opnieuw inchecken, en dan naar Almere. Dan reis je niet meer zwart. Maar dat is soms best lastig, omdat op sommige stations de paaltjes alleen bij de in- en uitgang staan, en je een paar minuten moet wachten tussen in- en uitchecken.
Hier heb ik wel vaker over nagedacht, het systeem is bv niet gebouwd op mensen die een rondje moeten treinen, bv om spullen op te halen. Stel nou bv dat je vanuit Utrecht CS naar Zwolle moet, om via Almere weer naar Utrecht CS terug te keren. Dan zou je dus in Zwolle moeten uit- en inchecken, en ook weer in Almere. Hoe moet je dat nou weten als reiziger?
Ideale oplossing is natuurlijk een systeem in de trein dat na vertrek van een station (deuren gesloten) automatisch naar aanwezige kaarten scant. Zo heb je de gereisde route precies bekend, kan je ook dat betalen wat je hoort te betalen. In- en uitchecken hoeft dan ook niet meer, want zodra de trein je dan niet meer ziet na vertrek ben je "uitgecheckt".

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Fiber
Ik zou dan in Zwolle niet uit- en inchecken, maar alleen in Almere. Gaat prima volgens mij... :) Dat is nou precies het grote voordeel van de OV Chipkaart. :z

• Alex)
Vroeger was daar een apart kaartje voor, "Rondreis" heette het. Dat was een kaartje van A naar A via B en C, waarbij je het voordeel van het degressieve tarief hield. Ik heb één keer zo'n kaartje gekocht, bij controle keek de conducteur heel raar op toen hij "Breda - Breda, via Delft en Eindhoven" zag staan. :D

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

quote:
MaximusTG schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:23:
Je had in feite gewoon op Amsterdam CS moeten uitchecken en opnieuw inchecken, en dan naar Almere. Dan reis je niet meer zwart. Maar dat is soms best lastig, omdat [..] je een paar minuten moet wachten tussen in- en uitchecken.
Dat is niet meer zo, mits je van paaltje wisselt.

• nadroJ
  • Laatst online: 14:57
Dank voor alle antwoorden.

@MaximusGT: precies dat idee had ik ook. Nu ben je dus in feite overgeleverd aan de gratie van de conducteur bij een rondje treinen.

Ik zal deze situatie eens aan een willekeurige conducteur voorleggen. Heb zelf ook wel het idee zoals Alex) zegt dat de conducteurs meestal kijkt naar "Reiziger is ingecheckt en zit in de juiste klasse? OK", maar je zal maar net de ene conducteur treffen die enorm op de regels let.

@CyBer: goed om te weten :)

Canon, Apple & Samsung spul

• Fiber
quote:
CyBeR schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:49:
[...] Dat is niet meer zo, mits je van paaltje wisselt.
Goeie tip. Sinds wanneer is dat dan gewijzigd...?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Dat is al een jaar of wat zo geloof ik.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
quote:
Fiber schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:35:
Ik zou dan in Zwolle niet uit- en inchecken, maar alleen in Almere. Gaat prima volgens mij... :) Dat is nou precies het grote voordeel van de OV Chipkaart. :z
Maar dan zit je dus feitelijk fout.. Want als je direct van Utrecht naar Almere zou gaan (wat je voor het systeem dan in feite doet) betaal je veel minder dan via Zwolle. Je reist dan na Zwolle terug naar je incheckstation. Dat mag dus niet.
quote:
CyBeR schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:49:
[...]

Dat is niet meer zo, mits je van paaltje wisselt.
Dat wist ik ook niet, handig! Nooit vaak geprobeerd natuurlijk, teveel risico :+

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Fiber
quote:
MaximusTG schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:00:
[...] Je reist dan na Zwolle terug naar je incheckstation. Dat mag dus niet...
Nee hoor, Zwolle - Almere (Dus richting Amsterdam.) is (tegenwoordig, sinds de Hanze-lijn,) een heel andere richting dan Zwolle - Utrecht... :)

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja duh, dat snap ik toch ook wel. Maar dan mag het nog steeds niet natuurlijk.. Als jij in Utrecht incheckt en zonder in- of uit te checken naar Almere reist via Zwolle, dan reis je een ontzettend eind om, zonder te betalen daarvoor. Normaal zou je dan toch direct van Utrecht naar Almere moeten?
Via Zwolle naar Almere vanaf Utrecht kost 27 euro 40, 2e klas vol tarief. Utrecht Almere kost maar 8 euro 50. Dan maak je mij niet wijs dat het toegestaan is de omweg via Zwolle te nemen. Dat bedoel ik dus met terugreizen naar je incheckstation. Niet per se via hetzelfde spoor.

• Floppie
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 09:57
Ik heb laatst ingecheckt op Schiphol bij de NS. Uitgestapt op RAI en uitchecken lukt niet. Bij 4 palen kreeg ik de rode lamp met melding probeer opnieuw. Vervolgens doorgereisd met de tram zonder problemen.

Toen heb ik de NS gebeld om te vragen of ik was uitgecheckt. Volgens hun wel en dit is ook zichtbaar op de NS website. Op de website van ov-chipkaart.nl ben ik nooit uitgecheckt. De OV-butler app geeft hem ook aan als incomplete reis die geclaimd kan worden.

Welke website heeft er nou gelijk? Op basis van saldo zou ik het echt niet weten namelijk

Er lijkt dus 10 euro afgeboekt te zijn maar geen geld teruggeschreven. NS wil niet helpen omdat ze zeggen dat ik correct ben uitgecheckt.

Floppie wijzigde deze reactie 20-06-2013 17:13 (11%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

He verdorie. Mams had OV-chipkaart problemen vandaag, apparatuur deed wel bij het inchecken, maar niet bij 't uitchecken en dat in meerdere bussen. Restitutieformulier bij Connexxion ingevuld, wil ik daar een opmerking met uitleg bij zetten omdat dat formulier geen rekening houd met overstappen, kan daar maar max 250 karakters (incl spaties) ingevuld worden.

Wil ik daar een email over sturen, kan dat niet, site geeft foutmelding....

Oscar Wilde

• GreatDictator
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:12
Mijn OV-chip heeft definitief de geest gegeven. Wilde laatst weer eens met de trein, en inchecken kostte me al een poging of drie voordat het lukte. In de trein kon de conducteur de kaart niet uitlezen (een van zijn collega's volgens mij wel) en gaf me dringend advies om een nieuwe aan te vragen. Op de terugweg heb ik vijf minuten bij die paal staan hannessen voordat in ingecheckt was...

Heeft iemand nog tips bij het aanvragen van een vervangende chipkaart? Ik had nog een originele uit mijn studententijd, het is eigenlijk al een wonder dat dat ding het nog zo lang uit heeft gehouden :)

Charlie was a chemist, but Charlie is no more. What Charlie thought was H2O was H2SO4.

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:59
Zeg dat je hem kwijt bent. Dat gaat een stuk sneller dan het vervangen van een kapotte kaart.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Of gestolen. Niet aangeven dat je een nieuwe wil omdat de oude kuren heeft.

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nieuwe ING-pas blokkeert ov-chip
quote:
Klanten van ING die een nieuwe bankpas hebben, kunnen problemen ondervinden bij het in- en uitchecken voor het openbaar vervoer. Als zij zowel hun bankpas als hun ov-chipkaart in hun portemonnee hebben zitten en de portemonnee voor het ov-poortje houden, kan het zijn dat in- en uitchecken niet lukt.

Met de nieuwe bankpas van ING kunnen mensen betalen zonder de pas in een apparaat te hoeven stoppen. Ze kunnen de pas tegen een apparaat aanhouden en zo afrekenen. Maar niet alleen betaalautomaten gebruiken die techniek, ook ov-chipkaartpoortjes maken er gebruik van.

Dubbele betalingen
Trans Link Systems, de maker van de ov-chipkaart, zegt dat niemand bang hoeft te zijn voor dubbele betalingen of vreemde afschrijvingen. Het poortje herkent weliswaar de techniek van de bankpas, maar ziet ook dat het geen ov-chipkaart is.

Het bedrijf raadt mensen aan de ov-chipkaart bij het in- en uitchecken uit de portemonnee te halen. Vervoerder Syntus adviseert reizigers op de website hetzelfde.

ING Nederland sluit zich hierbij aan. De bank zegt dat het probleem zich ook bij passen van andere banken zal voordoen, zodra die dezelfde techniek gaan gebruiken.
Onderzoek verkeerd uitchecken OV-chipkaart
quote:
De ANWB en reizigersorganisatie Rover willen weten hoe groot het bedrag is dat vervoerders krijgen doordat reizigers problemen hebben bij het uitchecken.

Op hun aandringen gaat een aantal vervoerders dat in kaart brengen, meldt de ANWB dinsdag.

Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het uitchecken één van de grootste ergernissen en problemen bij het reizen. Mensen vergeten bijvoorbeeld uit te checken, of kiezen het verkeerde poortje of paaltje. Ook is af en toe de apparatuur buiten werking.

Dat kost de reiziger vaak geld. Die is dan een te veel betaald bedrag aan borg kwijt, dat niet zo makkelijk is terug te vragen, stellen ANWB en Rover.

NS
De vervoerders die meedoen aan het onderzoek zijn NS, RET, HTM, GVB, Connexxion, Arriva, Veolia, Syntus, EBS en Qbus. De NS laat weten het initiatief van harte te ondersteunen. ''Dat geld komt de reiziger toe en moet ook terug naar de reiziger'', zegt een woordvoerder.

Volgens hem vergeet een half procent van de vaste treinreizigers weleens uit te checken en 2 procent van de mensen die af en toe de trein pakken. ''Mensen beginnen eraan te wennen en vergeten steeds minder uit te checken.'' Zijn er problemen, dan moeten reizigers zich bij de klantenservice melden, adviseert hij.

Oscar Wilde

• anandus
  • Niet online
Zou de ANWB en Rover ook een onderzoek doen hoeveel mensen hun wisselgeld in de supermarkt laten liggen? :P

anandus wijzigde deze reactie 02-07-2013 10:00 (6%)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

quote:
Raven schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:39:
Of gestolen. Niet aangeven dat je een nieuwe wil omdat de oude kuren heeft.
Iemand daar ervaring mee? Zit toevallig in hetzelfde schuitje, gelukkig heb ik twee kaarten :P

• TripleQ
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Ik weet sinds vorige week wel dat de NS niet moeilijk doet over het teruggeven van geld bij vergeten uit te checken.

Op vrijdag op ns.nl formulier ingevuld dat ik was vergeten uit te checken van den haag CS naar den haag NOI. De 20 euro borg was ik dus kwijt, terwijl het kaartje 2,x euro was.

De woensdag erna had ik het geld alweer terug gestort gekregen.

Ze moeten wel goed gelovig zijn dat ik maar 2minuten in die trein heb gezeten... Voor hetzelfde geld was ik tot Hoofddorp blijven zitten

• Paul

Paul

quote:
CyBeR schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:01:
Iemand daar ervaring mee? Zit toevallig in hetzelfde schuitje, gelukkig heb ik twee kaarten :P
Ik had een kaart die moeilijk deed (en waar achteraf bleek dat er een scheurtje in zat), aangegeven bij de balie, de medewerkers zelf geven aan dat je veel beter de kaart als gestolen/vermist op kunt geven, heb je veel sneller de nieuwe kaart....

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Interessant. Goed dat ik lui ben en dat 'hij doettutnietmeer' formulier nog niet ingevuld had :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen centrale ov-chipkaartautoriteit
quote:
Er komt voorlopig geen overkoepelende autoriteit waar reizigers terechtkunnen met klachten over de ov-chipkaart. Volgens Trouw is de commissie-Meijdam die zo'n meldpunt probeerde op te richten daar niet in geslaagd. De verschillende vervoersbedrijven en overheden zouden het niet met elkaar eens zijn geworden.

Commissievoorzitter Henry Meijdam geeft zijn opdracht nu terug aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur. Hij zegt in de krant dat hij dat jammer vindt, "want voor de reiziger is het een wirwar van instanties".

Uiterst moeizaam
Ook reizigersorganisatie Rover is teleurgesteld dat er geen centraal meldpunt komt. Als mensen vergeten uit te checken verschilt het nog steeds per vervoerder hoe ze hun geld terug kunnen krijgen. Daarom doen veel mensen dat niet. "Een ov-autoriteit had dit kunnen oplossen", aldus Rover.

Henry Meijdam kwam in juni 2011 al met het plan van een ov-autoriteit. Daarin moesten onder meer alle ov-bedrijven deelnemen, zodat zij gezamenlijk het beleid konden bepalen en Trans Link Systems (TLS) dat zou uitvoeren.

Nu zijn NS en stadsvervoerders GVB, RET en HTM de aandeelhouders van TLS. Zij hebben miljoenen geïnvesteerd in de ontwikkeling van de ov-chipkaart en mede daardoor verloopt het overleg met andere vervoersbedrijven uiterst moeizaam, schrijft Trouw.

Oscar Wilde

• flowerp
quote:
Raven schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:58:
Trans Link Systems, de maker van de ov-chipkaart, zegt dat niemand bang hoeft te zijn voor dubbele betalingen of vreemde afschrijvingen. Het poortje herkent weliswaar de techniek van de bankpas, maar ziet ook dat het geen ov-chipkaart is.
In London zitten ze met het zelfde issue, maar met belangrijk verschil dat de bankpas daar WEL gebruikt kan worden om voor de reis te betalen. Als je dus zowel een Oyster card als een contactless credit/debit card hebt, wordt het bedrag OF van de Oyster afgeschreven OF van de credit/debit card.

Als ik het goed begrepen heb kan op de Oyster card ook een abonnement en is de credit/debit card voornamelijk voor incidentele reizen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• mrsar
  • Laatst online: 14:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

quote:
Paul schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:52:
[...]
Ik had een kaart die moeilijk deed (en waar achteraf bleek dat er een scheurtje in zat), aangegeven bij de balie, de medewerkers zelf geven aan dat je veel beter de kaart als gestolen/vermist op kunt geven, heb je veel sneller de nieuwe kaart....
tot dusver (2x pas "gestolen" ) ingedient nadat ik ze verloren was :P in paar werkdagen nieuwe kaart (3 dagen ofzo,echt best snel) en in de brief staat dan dat ik geld van kaart terug gestort ga krijgen (5-10 dagen meestal) en dat het geld voor de nieuwe kaart van mijn rekening afgehaald wordt (of acceptgiro geloof ik) maar dat is dus beide keren niet gebeurd :)

steam: mr_sar1

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Elisha Cuthbert ♥

quote:
Niets nieuws. Ook met een ID-kaart kunnen de in- en uitcheckpoortjes een hoop herrie maken en soms zelfs crashen... (met een automatische reset na een minuut)

Meer weten over het spoor en de treinen? Treinenweb
Meepraten over het spoor en de treinen? Treinenweb Forum

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen eenvoudiger OV-chipgebruik
quote:
Eenvoudiger gebruik van de OV-chipkaart door eenmalig in- en uitchecken is voorlopig niet haalbaar. Dat concludeert de Commissie Meijdam die dat in opdracht van staatssecretaris Mansveld onderzocht.

De vervoersorganisaties hebben wel beloofd dat ze gaan onderzoeken of het technisch mogelijk is een hele reis, inclusief trein, bus, tram en metro, op te laden op de OV-chipkaart. Ze onderzoeken ook of er voor reizigers die niet vaak met het openbaar vervoer gaan een papieren OV-chipkaart mogelijk is voor één reis met meerdere vervoerders.

Niet op één lijn
De Commissie Meijdam acht de kans van slagen niet zo groot, omdat de vervoerders totaal niet op één lijn zitten. Ze komen er niet uit hoe ze het vervoersgeld onderling moeten verdelen, hoe ze met verkeerd geboekte reizen moeten omgaan, wie verantwoordelijk is voor de controle van de reizigers en andere praktische zaken.

Als een reiziger bijvoorbeeld drie uur met de NS reist van Zeeland naar Groningen, en in Groningen één halte met de bus gaat en vergeet uit te checken, dan loopt de NS veel inkomsten mis, terwijl de busmaatschappij in Groningen verantwoordelijk is voor het uitchecken.

Prijsconcurrentie niet mogelijk
Wat de vervoerders ook ingewikkeld vinden is het bepalen van de tarieven. De concurrentie en marktwerking moeten leiden tot zichtbare prijsverschillen, en die verdwijnen juist als de reiziger eenmalig mag in- en uitchecken. Op een toenemend aantal treintrajecten rijdt zowel de NS als bijvoorbeeld Arriva. "Prijsconcurrentie op deze lijnen is met enkelvoudig in- en uitchecken dus niet mogelijk," aldus Meijdam in zijn rapport.

Staatssecretaris Mansveld en de Tweede Kamer zien aankomen dat de vervoerders niet tot goede afspraken komen. Mansveld bereidt daarom wetgeving voor waarmee ze de vervoerders kan dwingen.

Raven wijzigde deze reactie 11-07-2013 20:50 (7%)

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Inmiddels heb ik ook zo'n nieuwe ING pas en ik merk dat de poortjes het er wel moeilijk mee hebben maar de paaltjes niet.

• flowerp
quote:
Eenvoudiger gebruik van de OV-chipkaart door eenmalig in- en uitchecken is voorlopig niet haalbaar.
Zou het niet handig zijn als de reiziger kon kiezen? Alleen bij begin punt inchecken en dan bij eind punt uit checken is een standaard tarief. Als je echter bij elke nieuwe vervoerder alleen inchecked dan krijg je korting. Bij de laatste vervoerder check je dan uit.

Er zitten misschien nog wat haken en ogen aan, maar als je een incheck bij een nieuwe vervoerder als een overstap rekent en het dus niet vereist om uit te checken bij de vorige vervoerder, dan maak je het al weer iets makkelijker.

• Maardiweb
  • Laatst online: 15:42
Exact. Du moment dat je overstapt is sowieso duidelijk waar je uitcheckt. Palen van verschillende vervoerders moeten gewoon gekoppeld worden qua locatie, dan heb je in ieder geval al een stuk minder gezeik!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Onderzoek naar inkomsten door niet uitchecken ov-chipkaart
quote:
Een onafhankelijk onderzoek moet gaan uitwijzen hoeveel geld vervoerders overhouden doordat reizigers vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart.

In het najaar moet er helderheid zijn, meldde staatssecretaris Wilma Mansveld donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De onderzoekers gaan kijken naar de periode tussen juli vorig jaar en juni dit jaar. Ook bekijken ze hoeveel de vervoerders besteden aan compensatie van reizigers en aan maatregelen om fraude tegen te gaan.

Wie vergeet uit te checken, raakt het instaptarief (4 euro in de bus, metro en tram en 20 euro in de trein) kwijt. Reizigers kunnen dit terugvragen, maar doen dit lang niet altijd.

Inzicht
In april 2011 besloot de Tweede Kamer op voorspraak van het CDA al dat de vervoerders inzicht moeten geven in het bedrag dat zij 'verdienen' aan reizigers die niet uitchecken. De Kamer vreest dat het om een flink bedrag gaat en heeft tot nog toe geen toegang tot de cijfers gekregen.

In het besluit van de Kamer werd ook vastgelegd dat consumentenorganisaties moeten worden betrokken bij de manier waarop het geld wordt besteed dat vervoerders overhouden aan het niet uitchecken.

Verder is het de bedoeling dat Mansveld op basis van het onderzoek streefcijfers gaat opstellen voor de vervoerders om zo tot een maximaal percentage onvolledige transacties te komen. Tevens moet er een digitaal loket komen voor reizigers die hun geld terug willen.

Oscar Wilde

• MailMan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-08 21:09

MailMan

Braaaains

Vannacht een boete gekregen van 35E omdat ik geen geldig vervoersbewijs had :(

Kwam om 03:10 aan op Den Haag HS en daar staan de poortjes beneden (ga normaal naar Delft en daar staan paaltjes op het station). Ben daar ingechecked en heb toen gewacht met een paar dames op hun trein, omdat die van mij 30 minuten vertraging had (onvoorziene werkzaamheden?). Weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt om 3 uur 's nachts, maar dat is een ander verhaal.

Door die vertraging (en mijn vermoeidheid) ben ik wel vergeten dat ik al ingechecked was. Ik liep naar mijn spoor en zag daar boven geen poortjes dus ben ik naar beneden gerend met het idee dat ik me in zou checken terwijl ik mij in feite uitcheckte.

De conducteur gaf aan dat hij mij wel een boete moest geven en dat ik er bezwaar zou tegen kunnen maken. Mijn vraag is dan ook of ze tegenwoordig nog een beetje coulant hiermee?

MailMan wijzigde deze reactie 13-07-2013 15:29 (5%)

β-γ The Beauty of All

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*diepe zucht*

Ik denk dat ik het restitutieformulier van Connexxion maar eens bij de favjes ga zetten, 't lijkt erop dat mijn moeder het weer voor elkaar heeft gekregen dat er meer is afgeschreven dan zou moeten :/ Kan het alleen niet controleren, het bijwerken van de transactielijst duurt altijd zo lang.... Is daar nou nog altijd geen oplossing voor? Hoe moeilijk is het om bijv. 1 of meerdere keren per dag data door te sturen naar TLS :S

Oscar Wilde

• enigmafan
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
quote:
MailMan schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 12:41:
Vannacht een boete gekregen van 35E omdat ik geen geldig vervoersbewijs had :(
Als het de eerste keer is dat zoiets gebeurt, en je hebt inderdaad die volgorde uitgevoerd die je aangaf, dan helpen ze je wel. De NS wil volgens mij de acceptatie mede verhogen door tegen first-time offenders coulant te zijn.

Is blij met z'n Chromecast

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Raven schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:50:
Foutmeldingen van die paaltjes/apparaten moet je met een korreltje zout nemen. Het is mij & mams al een paar keer overkomen dat er ondanks een foutmelding toch in/uit gechecked werd....
... en ja hoor. daar gaan we wéér....

Er is dus toch wéér eens ¤4 afgeschreven ondanks dat het apparaat een kaartleesfout gaf. Zou dit soms by design zijn? Lekker makkelijk geld verdienen zo -O-

Oscar Wilde

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:59

AMDFreak

Intel is zo..

Ik reis sinds kort ook met een OV Chipkaart. Opzich allemaal niks mis mee, omdat er een abbo op zit.

Aangezien ik wel zuinig ben op mijn spullen. Ben ik nieuwsgierig of jullie een webshop weten, waar je voor weinig een mooi hoesje kan kopen voor je OV chipkaart.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:(

Connexxion heeft het restitutieverzoek verwerkt, maar wéér te weinig terugbetaald.

Oscar Wilde

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Raven schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 08:39:
:(

Connexxion heeft het restitutieverzoek verwerkt, maar wéér te weinig terugbetaald.
Als ze het te makkelijk maken, dan gaat straks iedereen zijn teveel betaalde geld terugvragen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. :)

De bedoeling is, dat jij het teveel rompslomp vind om je geld terug te vragen.

BazzH wijzigde deze reactie 16-07-2013 09:01 (10%)

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

Fable

quote:
AMDFreak schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:08:
Ik reis sinds kort ook met een OV Chipkaart. Opzich allemaal niks mis mee, omdat er een abbo op zit.

Aangezien ik wel zuinig ben op mijn spullen. Ben ik nieuwsgierig of jullie een webshop weten, waar je voor weinig een mooi hoesje kan kopen voor je OV chipkaart.
Ik weet niet wat jij mooi vind maar als het er om gaat dat het ding niet kapot gaat kan je bij de bank een pasjeshouder halen en daar je chipkaart in doen. Je kaart gaat dan een stuk langer mee.

If you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

Intel powered!

Jeej.. Sinds vandaag moet * D4NG3R weer met 40% korting reizen (studenten reis product) en meteen is er weer 4 euro verdwenen door Syntus en z'n "leesfouten" *kuch*.

Trotse bezitter van deze Signature! - Roccat Kone XTD Review door D4NG3R

• MailMan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-08 21:09

MailMan

Braaaains

quote:
enigmafan schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:59:
[...]

Als het de eerste keer is dat zoiets gebeurt, en je hebt inderdaad die volgorde uitgevoerd die je aangaf, dan helpen ze je wel. De NS wil volgens mij de acceptatie mede verhogen door tegen first-time offenders coulant te zijn.
Vandaag de uitgestelde betaling in de bus en maar meteen gebeld. Ze begreep wat er mis was gegaan dus de 35 euro ging er vanaf. Mooi :)

β-γ The Beauty of All

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
BazzH schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 09:00:
[...]

Als ze het te makkelijk maken, dan gaat straks iedereen zijn teveel betaalde geld terugvragen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. :)

De bedoeling is, dat jij het teveel rompslomp vind om je geld terug te vragen.
Mams heeft met enige hulp van mij een email gestuurd met nogmaals de uitleg wat er mis was gegaan en dat ze te weinig terug hebben betaald. Nu is alles terug, incl de misgelopen "overstapkorting" die door de storing gewoon in rekening is gebracht. Als je een overstap doet, betaal je normaal gesproken niet nogmaals instaptarief (wat is dat bij Connexxion, 86ct of zo?) maar die werd wel in rekening gebracht omdat door de storing de overstap niet geregistreerd werd.

Connexxion heeft toen een 2e restitutie gedaan en nu klopt het saldo weer :)

Voortaan maar gelijk emailen, dan kan er duidelijkere uitleg bij. Bij het restitutieformulier is het opmerkingenveld te klein (max 250 tekens incl spaties) om het goed uit te kunnen leggen. :/

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reizen per bus en tram in heel Nederland flink duurder geworden
quote:
Reizen met de bus en tram is sinds de invoering van de OV-chipkaart in bijna het hele land duurder geworden. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van treinreiziger.nl. De tarieven van het streekvervoer rond Den Haag stegen de afgelopen twee jaar het hardst.

Rond de hofstad gingen de tarieven in twee jaar tijd met ruim 47 procent omhoog. In Amsterdam was sprake van een stijging van ruim 38 procent en in de rest van Noord-Holland steeg de kilometerprijs voor bus en tram met ruim 27 procent.

Sinds 2011 mogen regio's prijs per kilometer zelf bepalen
In 2011 werd de strippenkaart vervangen door de OV-chipkaart. Sindsdien mogen regio's zelf een prijs per kilometer bepalen. Daardoor zijn volgens treinreiziger.nl rare prijsverschillen ontstaan. Zo kost een ritje met de stadsbus in Leeuwarden minder dan tien cent per kilometer, terwijl de streekbus in Den Haag bijna zeventien cent per kilometer kost. Treinreiziger.nl:

"Helemaal raar wordt het in de regio Nijmegen, waar op één lijn (richting Uden) twee verschillende vervoerders rijden met twee verschillende tarieven. Daardoor kost een ritje Nijmegen - Uden het ene half uur ¤ 4,92 en het andere half uur ¤ 5,07. Op de lijn rijden twee vervoerders omdat twee regio’s voor de bus verantwoordelijk zijn."

In vrijwel alle regio's zijn de kilometertarieven sinds 2011 met acht procent of meer toegenomen. Uitzonderingen zijn de regio Utrecht, waar reizen per bus vier procent duurder werd en de regio Almere, waar een busreis zelfs bijna vijf procent goedkoper is geworden.

Naast de kilometerprijs betalen reizigers bij elke rit ook een basistarief, dat in het hele land hetzelfde is. Dat tarief steeg in twee jaar tijd ook nog eens met bijna negen procent.
Artikel van treinreiziger.nl:
quote:
Vrijwel in heel Nederland zijn de tarieven voor de bus en tram de afgelopen jaren fors duurder geworden. Het streekvervoer rondom Den Haag spant de kroon met een prijsstijging van 47,4 procent in twee jaar. Maar ook in Amsterdam (+38,1%) en de rest van Noord-Holland (+27,6%) is de kilometerprijs voor de bus en tram fors gestegen. Dat meldt Treinreiziger.nl tegenover RTL Nieuws.

In 2011 werden de strippenkaart afgeschaft en vrijwel overal vervangen door de OV-Chipkaart. Sindsdien mogen regio’s zelf een prijs per kilometer bepalen. Daardoor zijn er rare prijsverschillen ontstaan. Een ritje met de stadsbus in Leeuwarden kost bijvoorbeeld minder dan tien cent per kilometer, terwijl de streekbus rond Den Haag bijna 17 cent per kilometer kost.

Nijmegen – Uden
Helemaal raar wordt het in de regio Nijmegen, waar op één lijn (richting Uden) twee verschillende vervoerders rijden met twee verschillende tarieven. Daardoor kost een ritje Nijmegen - Uden het ene half uur ¤ 4,92 en het andere half uur ¤ 5,07. Op de lijn rijden twee vervoerders omdat twee regio’s voor de bus verantwoordelijk zijn.

Overal duurder
Vrijwel in iedere regio zijn de kilometertarieven sinds 2011 met acht procent of meer toegenomen. De bussen in de regio Utrecht (+4%) en streekbussen in de regio Almere (-4,8%) vormen een uitzondering. Behalve per kilometer, betaald de reiziger daar bovenop ook nog een basistarief dat in heel Nederland hetzelfde is. Ook dit tarief is in twee jaar tijd aanzienlijk duurder geworden (+8,9).

Bezuinigingen
Volgens Connexxion woordvoerder Hendri Beltman wordt de prijsstijging in sommige regio’s mede verklaart door bezuinigingen. “Overheden dienen te bezuinigen en willen in een aantal gevallen geen teruggang in het voorzieningen niveau. Dit betekent dat de vervoerders de verschillen dienen te compenseren door een prijsstijging voor de reiziger door te voeren” zegt Beltman.

Geldkraan dicht
Maatschappij Voor Beter OV legt de schuld voor de dure tarieven in Den Haag. “De tarieven zijn schandelijk gestegen doordat provincies en stadsregio’s minder geld krijgen uit Den Haag. Het is niet te geloven dat Haagse politici altijd roepen dat de reiziger centraal staat, maar ondertussen hebben ze wel de geldkraan voor het openbaar vervoer dicht gedraaid”.

Vervoerders ook schuldig
Reizigersorganisatie Rover vindt het te eenvoudig om de schuld volledig bij politiek Den Haag te leggen. “Vervoerders hebben hier wel degelijk een eigen keuze gemaakt en niet zelden met dollartekens in hun ogen” zegt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. Ze wijst erop dat gemiste inkomsten door weglopende reizigers nu worden verhaald op de bestaande reizigers. Daarnaast worden stijgende dieselprijs aan reizigers doorberekend. “Maar als de dieselprijs daalt, dan ziet de reiziger daar niets van. Daardoor gaat de prijs voor de OV-reiziger al jarenlang maar één kant op: omhoog.”

Vaste klanten
Voor vaste klanten die zowel met de trein als het openbaar vervoer reizen hebben de laatste jaren de tarieven voor de bus en tram nog harder zien stijgen. Dat komt doordat deze groep reizigers in het verleden bij een treinabonnement extra voordelig een busabonnement konden afsluiten. Dat voordeel is in 2012 weggevallen. Ook voordelige OV-dagkaarten zijn met de komst van de ov-chipkaart afgeschaft. .

Nieuwe abonnementen
Daar staat tegen over dat de invoering van de ov-chipkaart ook nieuwe abonnementen heeft opgeleverd. Maar ook die zijn vaak relatief duur. Wie bijvoorbeeld een jaar lang twintig procent korting wil in alle bussen en trams in Nederland, betaald 165 euro. Ter vergelijking: treinreizigers kunnen voor 50 euro al veertig procent korting krijgen. Die korting is echter niet in de spits geldig.

Strippenkaart
Overigens stegen de OV-tarieven ook voor de invoering van de ov-chipkaart al erg hard. Zo werd de strippenkaart tussen 2002 en 2011 ruim 30 procent duurder, terwijl de inflatie die periode neer kwam op 20 procent. Volgens Connexxion komt dat mede omdat de service en kwaliteit is verbeterd. “We bieden nu bijvoorbeeld nu ook apps, actuele reisinformatie en in sommige regio’s wifi. Dat boden we tien jaar geleden allemaal nog niet” verklaart Beltman.
Reizigersorganisatie Voor Beter OV vindt dat echter geen reden om de tarieven te veranderen. “Reisinformatie behoort tot de corebusiness van een vervoerder. De samenleving verandert, en dus ook de manier waarop wij reisinformatie willen. Dat mag geen reden zijn om dan de prijzen te verhogen” reageert voorman Rikus Spithorst.

Tarieven per regio in euro's. Prijsstijging in procenten. De laatste kolom toont de stijging voor de laatste twee jaar.
http://beheer.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/ovchipkaart-tarieven.JPG

Oscar Wilde

• BjornE
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:31
Jammer dat Treinreiziger niet het hele verhaal vertelt. De meeste stijgingen zijn normale indexaties die al vanaf 2000 toegepast worden. Dat heeft niks met de chipkaart te maken.

Her en der zijn er wel extra stijgingen, met als uitschieters de grote steden. Het rijk heeft een bezuiniging van meer dan 100 miljoen op de budgetten gepleegd waardoor daar gesneden is in het netwerk en de tarieven fors zijn aangepast.

BjornE wijzigde deze reactie 06-08-2013 09:15 (16%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
BjornE schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 09:03:
Jammer dat Treinreiziger niet het hele verhaal vertelt. De meeste stijgingen zijn normale indexaties die al vanaf 2000 toegepast worden. Dat heeft niks met de chipkaart te maken.
Waar dient die indexatie voor? Dat men met voor de inflatie corrigeert kan ik begrijpen, maar dit ligt daar allemaal ruim boven. Wat dus inhoudt dat het OV ook echt steeds duurder wordt.

Ze vermelden overigens wel dat de tarieven ook voor de OV-chipkaart stegen.
quote:
Her en der zijn er wel extra stijgingen, met als uitschieters de grote steden.
De kilometerprijs van de grote steden valt mij erg tegen. Je zou verwachten dat het in een gebied met een hoge reizigersdichtheid en relatief kleine afstanden een kilometer vele malen goedkoper is dan met bussen door een hele provincie rijden.

Kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam, waar de trams en bussen in de spits echt overvol zitten en je vaak maar een tram later pakt of maar gaat lopen. Toch kost een kilometer daar 17% meer dan door Zeeuws-Vlaanderen crossen voor die paar mensen :? Alleen Leeuwarden schijnt het een beetje te snappen.

Gizz wijzigde deze reactie 06-08-2013 10:17 (43%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BjornE
Dat is een keuze, de reiziger betaalt een deel en de overheid. Alle prijzen stijgen, ook in het OV. Dat is al jaren zo en staat los van de chipkaart.

Komend jaar is overigens de index 1,28%, ruim onder inflatie (1,75%).
quote:
De kilometerprijs van de grote steden valt mij erg tegen. Je zou verwachten dat het in een gebied met een hoge reizigersdichtheid en relatief kleine afstanden een kilometer vele malen goedkoper is dan met bussen door een hele provincie rijden.
Heel simpel, Rutte 1 heeft de steden 100 miljoen per jaar gekort. Alle steden hebben gesneden in het netwerk en de tarieven fors verhoogd.

BjornE wijzigde deze reactie 06-08-2013 10:21 (47%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
BjornE schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:19:
Alle prijzen stijgen, ook in het OV. Dat is al jaren zo en staat los van de chipkaart.
Ja uiteraard, maar dat is de inflatie. Maar als de prijs met 4 tot 6 procent per jaar stijgt heeft de prijsstijging voor een groot deel niks met de inflatie te maken maar wordt het ook 'echt' duurder (als in dat het een groter deel van je salaris kost).

• BjornE
Ja, ik ontken dat niet. Dit is al meer dan 10 jaar zo. Dus wat is het nieuws?

Inflatie is een gemiddelde van de allerlei kostenontwikkelingen. Er zullen altijd goederen / diensten zijn die een kostenontwikkeling doormaken die hoger liggen dan het gemiddelde, OV is daar een van.

Een deel van de kostenstijging wordt al door de overheid betaalt, de reiziger betaalt een ander deel.

De komende jaren daalt het budget verder door bezuinigingen (kijk maar naar begroting I&M, BDU meerjarenbegroting). De kans is groot dat er of minder aanbod van OV komt of dat de prijzen extra stijgen.

Als treinreiziger echt een discussie wil, dan moeten ze komen met: wat willen we nog met ons OV? Vinden we het belangrijk dat prijzen laag blijven of dat er bussen blijven rijden in het landelijk gebied?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het zou natuurlijk al schelen als we de Nederlandse bevolking even zouden verdubbelen. We hebben nu minder inwoners dan sommige wereldsteden, en dan zitten al die mensen ook nog eens verspreid over het hele land. Dan wordt het vanzelf een dure aangelegenheid als je mini-stad met mini-stad en wat dorpen in de regio gaat verbinden, in plaats van een stad met X miljoen inwoners met een andere stedenregio met miljoenen mensen.

Ik zeg het ook over mijn eigen woonplaats Amsterdam: het is gewoon een groot uitgevallen dorp, het stelt qua bevolking echt niks voor anno 2013 :P

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:38

Robkazoe

quote:
BjornE schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:19:
Heel simpel, Rutte 1 heeft de steden 100 miljoen per jaar gekort. Alle steden hebben gesneden in het netwerk en de tarieven fors verhoogd.
Dat kan ik niet helemaal rijmen. Utrecht heeft er zelfs een aantal extra buslijnen opgezet, het tarief in 2012 is zelfs gedaald. Dus dan mogen de grote steden wel bezuinigen. Onderling zit er redelijk wat verschil in wat niet verklaard kan worden.

• BjornE
Ging om G3, zonder Utrecht. Utrecht heeft geen eigen stadsvervoerder meer. Bezuiniging hing samen met niet hoeven aanbesteden in de G3

BjornE wijzigde deze reactie 06-08-2013 11:32 (28%)
Reden: Verduidelijking

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:38

Robkazoe

quote:
BjornE schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:28:
Ging om G3, zonder Utrecht. Utrecht heeft geen eigen stadsvervoerder meer. Bezuiniging hing samen met niet hoeven aanbesteden in de G3
Daar heb je inderdaad gelijk in. GvU (door Connexxion) en binnenkort Qbuzz rijden daar.

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20-08 21:52

BounceCloud

PSN: kaartautomaat

KANONNEN! Gebruik ik die kaart eens, doet hij het weer niet. :(

Heb nog een persoonlijke NS-kaart uit de tijd dat ik nog een Voordeelurenabbo had. Is inmiddels allang opgezegd, maar gebruik de OV-chipkaart nogsteeds. Automatisch opladen stond aan, dus super handig als ik eens incidenteel met het OV mee moet.

Vanmiddag wil ik even met de metro A'dam binnenstad in, doet dat ding het niet. 'Kaart ongeldig'. Vreesde dat de kaart verlopen was, maar nee: 2014, dus dat zat wel knor. Stond nog ¤40,- saldo op; dus daar ook geen probleem.

Enfin, ik maar snel een OV-chipkaart van ¤7,50 gekocht en er saldo opgezet. In de metro de OV-chip klantenservice maar gebeld, maar daar stond een giga wachtrij en aangezien dat niet bepaald gratis is, heb ik de hoorn er maar op geknald.

Later die middag maar weer gebeld. *Momentje mijnheer, even nakijken*, *Ah, ben ik weer. Niets kunnen vinden, wel erg vreemd, momentje*, *Mijnheer, zeer vreemd, even navragen, momentje*.
Enfin, na 10 minuten zoeken en collega's bellen werd er geconcludeerd dat alles in orde was. Probleem viel dus onder de noemer 'vreemd' en dan treed het doorschuif-protocol in werking. De vervoerder bij wie ik de foutmelding kreeg kon mij dan wel verder helpen, ofzoiets.

* laat zich niet zo makkelijk afschepen.

Het GVB kon het ook niet uitdokteren. En als iemand het wel weet, dan is het *juist*: TransLink.

Iemand die dit wel eens meer aan de hand heeft gehad?
TransLink heeft de kastje-naar-de-muur modus geactiveerd, dus daar kom ik ook niet verder. Die willen het geld van de kaart wel terugstorten, maar dan trekken ze daar dus wel even administratiekosten vanaf en daar heb ik geen trek in. Ik heb ze al laten weten dat ze naast het complete saldo ook een declaratie voor een anonieme-OVC kunnen verwachten, maar daar gaven ze mij 0,0 succes mee. We shall see, to be continued!

EDIT: kaart kan eigenlijk niet kapot zijn. Is in onberispelijke staat en zit niet in broekzakken, wordt gebogen, ligt te bakken in de zon ofzoiets...

BounceCloud wijzigde deze reactie 05-09-2013 18:28 (4%)

• Goner
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13-08 22:57

Goner

What can I do you for ?

Vanochtend op het NS station een mededeling ; vanwege een storing kan er niet met de OV-chip ingechecked worden, of reizigers op saldo maar een kaartje wilden kopen.
Hoe gaat dat straks als naast de strippenkaart-stempelautomaten (deden het altijd :+ ) ook de kaartjes-automaten van de stations verdwenen zijn ??

MSI K9A / Zalman ZM-500HP / AMD Athlon(tm) 64 X2 4400+ / 2 Gb Kingston DDR2-SDRAM PC2-5300 (667MHz ) / MSI N460GTX-SE Cyclone 1GD5/OC/MD / Logitech G300 & G15 / Linux Mint 16 Cinnamon

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

De kaartjesautomaten gaan nooit verdwijnen.

• Sefyu
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:14
quote:
BounceCloud schreef op donderdag 05 september 2013 @ 18:26:

Vanmiddag wil ik even met de metro A'dam binnenstad in, doet dat ding het niet. 'Kaart ongeldig'.
Begrijp ik het goed dat je na één poging heb hebt opgegeven?

Sefyu wijzigde deze reactie 25-09-2013 12:47 (76%)

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:08
quote:
CyBeR schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:44:
Dat hoop ik dan maar, want voor zover ik weet kan ik nog altijd niet op saldo reizen met mijn NS-jaartrajectkaart? Niet met de NS althans, wel probleemloos met bus/tram/metro...

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
@Goner; imho zou een storing van hún apparatuur niet ten nadele moeten komen van de reiziger. Lekker als je dan met een reisproduct reist waarbij je verder niet betaalt (altijd vrij, dal vrij etc.). Mag je een kaartje kopen zeker en daarna declareren?

edit:

http://www.nieuws.nl/alge...rder-dan-papieren-kaartje

MaximusTG wijzigde deze reactie 25-09-2013 12:51 (16%)

• Maasluip
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
CyBeR schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:44:
Nee, NS introduceert de wegwerp OV-Chipkaart die je (aldus de plannen van NS) alleen met een extra toeslag kunt kopen.

OV-Chipkaart, duurder kunnen we het niet maken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Tochjo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:51
quote:
JeroenH schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:47:
voor zover ik weet kan ik nog altijd niet op saldo reizen met mijn NS-jaartrajectkaart? Niet met de NS althans, wel probleemloos met bus/tram/metro...
Zie Tochjo in "Het grote spoorwegentopic deel 21".
Pagina: 1 ... 73 ... 83 Laatste

Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013