Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 last

Reageer Nieuw Topic
(Pentax SLR sinds 1988)
Reg. datum: 22 juli 2006

quote:
KRG schreef:
Wie heeft er ervaringen met het gebruik van de oudere externe flitser met een eigen thyristor die je dan op auto zet.
...
Wie op dit forum gebruikt zo een oudere flitser en heo zijn de ervaringen ?
Ik heb 2 oude flitsers:
- een Pentax AF240Z
- een Metz 36CT3 met voetje SCA 301

Je geeft zelf het antwoord al:
- camera op M en 1/60 (of korter als je minder omgevingslicht wilt vangen).
- flitser op A en de tabel volgen op de flitser: stel de camera ook zo in: bijv. F5.6 en ISO 200 en lees de bruikbare afstand af.

Mijn resultaten zijn vrij goed, maar niet echt perfect...

Vroeger, op m'n SFXn had ik TTL m.b.v. de SCA 374 voet, maar dat was ook niet perfect...

De AF240Z doet het vrij goed op m'n istDL, alleen het bereik is wat krap.

Let wel op de spanning over het centercontact en de 'zijkant van de voet': deze mag niet hoger zijn de +/- 30V, en voor de nieuwere body's (K100D enz.) niet boven +/- 10V!
Alle originele Pentax flitsers kunnen veilig gebruikt worden op dSLR.

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

Reg. datum: 27 augustus 2004

quote:
philippevk schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:03:
Over koopjs gesproken (crosspost van aanbiedingen draadje) bij kamera express is de samsung gx-20 maar 550 euro, koopje.
heb 'm vandaag besteld *O*

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Thijssie volgens sommigen

Terug van vakantie en inderdaad tijdens de stopover in Hong Kong de 77 ltd. aangeschaft voor omgerekend zo'n 460 euro. Niet zoals gepland bij de mensen van Tin Cheung, die kwamen met een raar verhaal dat hun website al jaren niet was geupdate en dat de lens inmiddels 20% duurder was. Ook hadden ze 'm niet op voorraad maar als ik wilde kon ik 'm laten brengen, dan zouden ze 'm 5 minuten later hebben. Yeah right. Een halve kilometer verderop vond ik de foto- en electronicazaak die 'm wel gewoon op voorraad had en bovendien zelfs nog iets goedkoper was dan vriend Cheung. De verkoper liet mij rustig de lens uitproberen op mijn eigen body en nadat ik tot de conclusie kwam dat ik geen enkele reden zag om 'm te laten liggen heb ik 'm dus maar meegenomen. Geen garantie in Europa maar wel héél véél goedkoper dan in Nederland en tijdens m'n vakantie heb ik er veel foto's mee gemaakt. Ik heb nog geen seconde spijt van m'n aanschaf gehad! Als ik de foto's heb uitgezocht wil ik wel wat posten als dat op prijs wordt gesteld.

I love my Pentax K10D

Immer positief! +1,6*10^-19 C
Reg. datum: 28 december 2001

Jee, eindelijk weer een reactie in dit topic. *O* Het is hier zo stil de laatste tijd. Het wordt echt hoog tijd dat Pentax weer met wat leuks komt. Ik begin er zelfs over te denken om voor de DA* 60-250 te gaan sparen als 'ie ooit uitkomt. Zou die goed (met AF) werken met een 1.4x of 1.5x teleconverter?

|| Pentax | K10D | K100D Super | DA 18-55 | F 50 | DA 50-200 || Tamron | 17-50 || Metz | 48 AF-1 ||

ex GoT'er

quote:
mwolthers schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:34:
Als ik de foto's heb uitgezocht wil ik wel wat posten als dat op prijs wordt gesteld.
Jazeker wordt dat op prijs gesteld. :)
Reg. datum: 20 oktober 2004

Ik heb jaren lang met veel plezier gefotografeerd met de minolta XD 7 analoge spiegelreflexen. Mooie camera en de eerste die een zgn. programma automaat had. De groene P (auto) stand is volgens mij zelfs door Minolta uitgevonden en bij die camera voor het eerst toegepast.

Nu mijn vraag : Ik gebruik de laatste paar jaar een Canon A80 P&S , maar wil wel eindelijk een Pentax DSLR.

Ik heb inmiddels de nodige Manual focus lenzen. de 28 mm M 2.8 en de 50 mm M 1.7 SMC en de 135 mm 2.5 Takumar.

Nu twijfel ik tussen het aankopen (binnen nu en bv 4 maanden) van een K-M of een K20D. Beide eerst met de 18 - 55 MM Kitlens

Voordeel K-M : lichtgewicht, goedkoper , handzaam, met AA batterijen te gebruiken, ook meer geschikt voor gebruik door mijn echtgenoot en/of kinderen

Voordeel K20D : LCD display bovenop, DOV, meer mogelijkheden naar de toekomst toe, weathersealed, betere performance bij hoge ISO.

Wie geeft adviezen of helpt me met keuzes. Het bijkomende probleem is dat er weinig fotozaken zijn die een live vergelijk mogelijk maken tussen een K-M en een K20D. Het liefst vond ik iemand op dit forum waar ik mee af kan spreken om samen met mijn manual focus lenzen een middag de camara ('s) uit te proberen. Wie in het Noorden heeft een K20D en/of een K-M en is bereid mee te werken ?

quote:
KRG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:16:
Voordeel K-M : lichtgewicht, goedkoper , handzaam, met AA batterijen te gebruiken, ook meer geschikt voor gebruik door mijn echtgenoot en/of kinderen

Voordeel K20D : LCD display bovenop, DOV, meer mogelijkheden naar de toekomst toe, weathersealed, betere performance bij hoge ISO.
Volgens mij ben je op zoek naar de K200D. :P Die heeft alle eigenschappen die jij als voordelen beschrijft, alleen de ISO-performance is misschien wat minder dan de K20D, maar daar blijft het voorlopig wel bij. Bovendien gaat 'ie doorgaans met de kitlens II weg, die net even wat beter is dan de eerste versie. En voor goede prijzen te scoren momenteel. De grip die erop moet is trouwens ook een stuk goedkoper, mocht je die ooit willen. Ten opzichte van de K-M is het een behoorlijke upgrade voor maar ietsje meer geld. :)

Ik snap alleen niet wat je met DOV bedoelt. Heb ik iets gemist?

|| Pentax | K10D | K100D Super | DA 18-55 | F 50 | DA 50-200 || Tamron | 17-50 || Metz | 48 AF-1 ||

Ik bedoel eigenlijk de term : scherptediepte controle , dwz dat je door de lens ziet wat het scherptegebied is. En niet digitaal maar gewoon door de lens.

Ik doe maar wat
Reg. datum: 20 juli 2004

quote:
KRG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:06:
Ik bedoel eigenlijk de term : scherptediepte controle , dwz dat je door de lens ziet wat het scherptegebied is. En niet digitaal maar gewoon door de lens.
Die knop zit er inderdaad niet op:

http://farm4.static.flickr.com/3161/3011958005_4230ed8023.jpg

Heb je de K200D al overwogen? Kost iets meer maar wel veel meer bang for buck :)

Ja, maar ik lees op de DPREVIEW forums dat de K200d weer wordt opgevolgd en dat met name de electronica van de K-M beter is geworden.
Met als effect dat de autofocus beter zou werken en de camera minder ruis zou hebben. Verder heb ik natuurlijk liever een pentaprisma zoeker zoals van ouds.
Ik vind het sowieso een beetje vreemd dat een aantal gewone zaken die toegepast werden bij de analoge camera's nu weer moiezaam ahw bevochten moeten worden.

denk bv aan flitser aansluiting en de B (BulB) sluitertijd stand.

quote:
KRG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:06:
Je bedoelt dat je door de zoeker een preview hebt met de diafragmakeuze waarmee je de foto gaat maken? Mijn K100D Super en K10D kunnen dat allebei. Je moet het alleen even instellen omdat je kunt kiezen voor preview op het scherm, of door de zoeker. Dan moet de rest dat toch ook kunnen, of hebben ze dat bij de K-M eruitgesloopt?

De K-M heeft het volgens mij niet. ook heeft de K-M geeen orientation sensor en nog een paar punten anders. Bv 5 Af punten ipv 11 enzo.

Op dat plaatje van Erasmo zie je ook dat de K200D het wel heeft en de K-m niet (het DOF-symbooltje staat op de aan-uit knop naast de ON-stand). Ik vind dat wel een logisch iets, de K-m is gewoon het goedkoopste van het goedkoopste op spiegelreflex-gebied en dan heb je zulke functies niet. Ook de K200D mist nog wel enkele functies die voor een gevorderde fotograaf toch wel belangrijk zijn (pentaprisma, spotmeting, AF-C en wat mij betreft ook Hyper-Program, ik vind dat een onmisbare functie sinds mijn aloude Z-1 en het was voor mij een van de belangrijkste redenen om mijn *ist DS te laten opvolgen door mijn huidige K10D).

KRG: je klinkt als een ervaren fotograaf en dan is de K20D jouw camera. Je zou echter ook kunnen overwegen om eerst een K-m aan te schaffen met de kitlens (zorg dat je wel versie II hebt) en later nog de K20D (of tegen die tijd wellicht de K30D) als losse body als je serieus genoeg ermee bezig bent voor je eigen gevoel. Je maakt dan niet enorm veel extra kosten en zorgt voor een fijne speelcamera voor je gezin én een serieuze camera voor je eigen wensen. Aan de andere kant kan die Canon van je ook prima de speelcamera van je gezin blijven..?

I love my Pentax K10D

Reg. datum: 07 november 2008

quote:
mwolthers schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:12:
Op dat plaatje van Erasmo zie je ook dat de K200D het wel heeft en de K-m niet (het DOF-symbooltje staat op de aan-uit knop naast de ON-stand). Ik vind dat wel een logisch iets, de K-m is gewoon het goedkoopste van het goedkoopste op spiegelreflex-gebied en dan heb je zulke functies niet. Ook de K200D mist nog wel enkele functies die voor een gevorderde fotograaf toch wel belangrijk zijn (pentaprisma, spotmeting, AF-C en wat mij betreft ook Hyper-Program, ik vind dat een onmisbare functie sinds mijn aloude Z-1 en het was voor mij een van de belangrijkste redenen om mijn *ist DS te laten opvolgen door mijn huidige K10D).
Uit eigen ervaring kan ik inderdaad stellen dat de K200D wel DOV-Preview heeft. Het kan ingesteld worden of je dat op het lcd display wil of direct door de lens.

Wolthers ik kan mijn k200d gewoon op spotmeting en AF-C zetten hoor. Ik heb verder geen idee wat een Hyper-Program is :) Zal er dus wel niet opzitten;)

Als je een K-M met II kitlens wilt kopen voor een goede prijs heb je een uitdaging denk ik. De K-M wordt geleverd met z'n eigen kitlens (L-versie) die naar mijn weten het meest overeenkomt met de I versie die ook bij de K10(0)D zit. Dan zul je ze allebei los moeten kopen en ben je gelijk weer duurder uit, mede vanwege de wat hogere prijs van de II-kitlens. Koop dan gelijk een K200D. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat door vernieuwde techniek significant beter presteert. Maargoed, dat is wat ik denk.

De L versie is een plastic (en dus goedkopere) variant van de standaard kitlens. Ik denk zelf dat het glas hetzelfde is als de II versie van de kitlens aangezien ze ongeveer in dezelfde periode zijn uitgekomen.

Canon heeft dat trouwens ook standaard kitlenzen en dan goedkopere L versies ervan :+

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Ik doe maar wat

Tenzij je nog een aanbieding voor ongeveer 350 euro zoals laatst op ibood kunt krijgen is het misschien toch verstandiger om voor de K200D te gaan. Kost iets meer maar heeft veel meer mogelijkheden.

Of je scoort de Samsung GX-20 natuurlijk. :) Positron in "[Fotoapparatuur] Wijs elkaar hier op aan..."

Reg. datum: 07 oktober 2004

Wat wel het vermelden waard is, is dat de kitlens bij de gx-20 nog het type l is terwijl bji de k20d de veel betere type ll wordt geleverd.

Hoewel je daar bij deze prijzen niet moeilijk over gaat doen.

e-400 zuiko 14-42

Reg. datum: 27 februari 2003

Het blijft lastig... Over een paar weken wil ik de FA* 85/1.4 aan mijn verzameling objectieven toevoegen. Ik heb er eentje gevonden, gewoon hier in Nederland, mint in doos. Mijn dilemma is: de FA* 85/1.4 is een grootheid op zich, maar zou ik de 77 (de mijne is trouwens ook mint in doos) nog wel gebruiken als ik de 85 eenmaal heb? De 77 is wel meer transportabel dan de 85. De 85 is echt een portretlens pur sang: wide open wat minder scherp dan de 77, maar eenmaal gediafragmeerd komt de scherpte goed opzetten. Maar ik ben een wide-open fotograaf dus dat is voor mij niet zo interessant. Ik ben niet op zoek naar de hoogste scherpte omdat er meer is in de foto dan scherpte alleen. Dus ik dacht: laat ik het hier eens vragen. Wat zou JIJ doen als je de 77 al had?

De 77:

http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/short-tele/FA77f1.8_chrome.jpg

De 85:

http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/short-tele/FA85f1.4.jpg

Pentax K20D+K10D D-BG2 AF360FGZ F28/2.8 F50/1.4 F50/1.7 F50/2.8macro F100/2.8macro F135/2.8 F*300/4.5 FA77/1.8 Limited Sigma10-20 4-5.6 EX DG Sigma500/4.5 APO EX

ex GoT'er

quote:
Spotmatic schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:10:
Het blijft lastig... Over een paar weken wil ik de FA* 85/1.4 aan mijn verzameling objectieven toevoegen. Ik heb er eentje gevonden, gewoon hier in Nederland, mint in doos. Mijn dilemma is: de FA* 85/1.4 is een grootheid op zich, maar zou ik de 77 (de mijne is trouwens ook mint in doos) nog wel gebruiken als ik de 85 eenmaal heb? De 77 is wel meer transportabel dan de 85. De 85 is echt een portretlens pur sang: wide open wat minder scherp dan de 77, maar eenmaal gediafragmeerd komt de scherpte goed opzetten. Maar ik ben een wide-open fotograaf dus dat is voor mij niet zo interessant. Ik ben niet op zoek naar de hoogste scherpte omdat er meer is in de foto dan scherpte alleen. Dus ik dacht: laat ik het hier eens vragen. Wat zou JIJ doen als je de 77 al had?
Als ik de 77 al had, en het zou mij gaan om wide-open én scherp schieten, dan zou ik de 85 1.4 laten gaan.
Maar, als het gaat om 't uitbreiden van je verzameling dan is bovenstaande geen argument ; je zegt zelf "Over een paar weken wil ik de FA* 85/1.4 aan mijn verzameling objectieven toevoegen.", dus je wilt 'm gewoon hebben.
Kun je 'm betalen, en kun je 'm kopen dan zou ik 't met die insteek hoe dan ook doen.
Blijkt dat je de 77 vervolgens (bijna) niet meer gebruikt dan kun je die weer verkopen (of aan mij geven :P), maar dan verklein je wel je verzameling.

Voor mezelf gelden helaas andere criteria. Als ik de 77 al zou hebben dan zou mijn beslissing als volgt gemaakt worden:
1: Prijs : Verantwoordt de 8mm extra lengte en de lichtsterkte van 1.4 het verschil in prijs?
2: Functie: Wat kan ik met de 77mm f/1.8 níet wat ik met de 85mm f/1.4 wél kan (et vice versa).
Simple as that.

Ik heb zelf nu een aantal dingen op de wishlist staan:
- een ultra wide angle zoom (~10-20mm bereik)
- een goeie 70-200 f/2.8
- een lichtsterke (f/2.4 of sneller) 28mm of 31mm prime
- een nieuw statief
- een remote (met autofocus én bulb ondersteuning)

Aangezien we in april ons eerste kind mogen verwelkomen zal dit verlanglijstje voorlopig niet vervuld gaan worden, tenzij ik eindelijk winst ga maken met Phomago. ;(
Reg. datum: 27 augustus 2004

quote:
[b][message=31312442,noline]Spotmatic schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:10[/
tekst
hoe bedoel je luxeprobleem :')

De 85mm nemen natuurlijk, dat ding is legendarisch.

77 houden en op een lx schroeven

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Reg. datum: 27 februari 2003

quote:
MarcelG schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:03:
[...]
Aangezien we in april ons eerste kind mogen verwelkomen zal dit verlanglijstje voorlopig niet vervuld gaan worden, tenzij ik eindelijk winst ga maken met Phomago. ;(
Bedankt voor je uitvoerige antwoord! Het wordt zeker op prijs gesteld. Het gaat wel om een hoop geld. Zou ik nu eindelijk mijn verstand gaan gebruiken? Ik heb namelijk op dit moment niet alleen de FA77, maar in dezelfde range ook nog:

- MS Jupiter-9 85mm f/2 (M42)
- SMC Takumar 85mm f/1.8 (M42)

Hoeveel objectieven rond de 80mm heeft een mens nodig? >:)

Ik heb ook nog nood aan een DA* 16-50, ik heb een tijdje geleden mijn Tamron 28-75 en Pentax-DA 16-45 verkocht juist met het oog op een aanschaf van de DA* 16-50 maar dat is er nog niet van gekomen. Ik heb leuke objectieven, maar in deze range heb ik nu uitsluitend de DA 18-55 kitlens (versie I). Moeilijk, moeilijk... Ik ben echt een primes-man, maar de weather sealing is wel lekker!

Om het verhaaltje nog eens compleet absurd te maken ga ik vanavond dit setje oppikken:

http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pim1.jpg

http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pim2.jpg
quote:
Exphy schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:56:
[...]

hoe bedoel je luxeprobleem :')

De 85mm nemen natuurlijk, dat ding is legendarisch.

77 houden en op een lx schroeven
Uiteraard zijn redenen niet nodig om zo'n lens aan te schaffen. Alleen het bezit is al voldoende >:)

Maar inmiddels heb ik mijn keuze al bepaald (ook mede dankzij MarcelG): het gaat de FA* 85 niet worden. Ik moet maar eerst leren prioriteiten te stellen ;(

Het zal het jaargetijde wel zijn. Vanaf het voorjaar tot aan de vroege winter ben ik vooral bezig met fotograferen, in de donkere dagen met verzamelen. Met dit soort uitwassen tot gevolg 8)7 >:)

Overigens sluit ik niet uit dat ik ooit nog eens een Canon 5D op ga pikken. Het oude model is best betaalbaar en eindelijk kan ik mijn M42 primes dan ook gebruiken op het formaat waarvoor ze bedoeld zijn. Ik ga er dan wel van uit dat Pentax nooit met een FF model komt.

Spotmatic wijzigde dit bericht 09-01-2009 08:47 (6%)

Pentax K20D+K10D D-BG2 AF360FGZ F28/2.8 F50/1.4 F50/1.7 F50/2.8macro F100/2.8macro F135/2.8 F*300/4.5 FA77/1.8 Limited Sigma10-20 4-5.6 EX DG Sigma500/4.5 APO EX

Ik doe maar wat

quote:
Spotmatic schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:45:
[...]

Bedankt voor je uitvoerige antwoord! Het wordt zeker op prijs gesteld. Het gaat wel om een hoop geld. Zou ik nu eindelijk mijn verstand gaan gebruiken? Ik heb namelijk op dit moment niet alleen de FA77, maar in dezelfde range ook nog:

- MS Jupiter-9 85mm f/2 (M42)
- SMC Takumar 85mm f/1.8 (M42)

Hoeveel objectieven rond de 80mm heeft een mens nodig? >:)

Ik heb ook nog nood aan een DA* 16-50, ik heb een tijdje geleden mijn Tamron 28-75 en Pentax-DA 16-45 verkocht juist met het oog op een aanschaf van de DA* 16-50 maar dat is er nog niet van gekomen. Ik heb leuke objectieven, maar in deze range heb ik nu uitsluitend de DA 18-55 kitlens (versie I). Moeilijk, moeilijk... Ik ben echt een primes-man, maar de weather sealing is wel lekker!

Om het verhaaltje nog eens compleet absurd te maken ga ik vanavond dit setje oppikken:

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Uiteraard zijn redenen niet nodig om zo'n lens aan te schaffen. Alleen het bezit is al voldoende >:)

Maar inmiddels heb ik mijn keuze al bepaald (ook mede dankzij MarcelG): het gaat de FA* 85 niet worden. Ik moet maar eerst leren prioriteiten te stellen ;(

Het zal het jaargetijde wel zijn. Vanaf het voorjaar tot aan de vroege winter ben ik vooral bezig met fotograferen, in de donkere dagen met verzamelen. Met dit soort uitwassen tot gevolg 8)7 >:)

Overigens sluit ik niet uit dat ik ooit nog eens een Canon 5D op ga pikken. Het oude model is best betaalbaar en eindelijk kan ik mijn M42 primes dan ook gebruiken op het formaat waarvoor ze bedoeld zijn. Ik ga er dan wel van uit dat Pentax nooit met een FF model komt.
Als je de FA77 ooit nog eens kwijt wilt, ik heb nog een groot gapend gat tussen 50mm en 135mm qua primes :P

De 16-50 is een goede lens(zolang je maar geen maandagochtendmodel hebt zoals ik :P) waar je zeker plezier van zult hebben. Weathersealing is inderdaad prettig en de lens voelt goed aan.

Waarom geen mooie Spotmatic voor je M42-spul? Voor de prijs van een 5D kun je behoorlijk wat rolletjes vol schieten.

quote:
MarcelG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:35:
[...]
Jazeker wordt dat op prijs gesteld. :)
Ok dan...

http://wolthers.net/_igp1212-570.jpg
K10D, FA77, 1/100s bij f/16

http://wolthers.net/_igp1249-570.jpg
K10D, FA77, 1/400s bij f/4,5

http://wolthers.net/_igp1355-570.jpg
K10D, FA77, 1/100s bij f/2,8