Die bit wordt niet naar een 1 gezet: die wordt geflipt, maar is in een MAC-adres altijd nul. ('t is ff:fe trouwens.) En dat zal ook nooit vrijgegeven worden. Dat is omdat dat bitje wordt gebruikt om aan te geven of een MAC adres lokaal gegenereerd is (dwz, random of ingesteld door een admin, etc.) of dat 't globally unique is. In het laatste geval is het bitje 0. Maar dat is bij IP adressen onhandig. Als je dan een adres maakt moet je (en de bedenkers van de specs enzo) daar opeens rekening mee gaan houden, en dus vreemde adressen bedenken. Door de betekenis ervan om te draaien kun je gewoon ::1 en ::2 enzo gebruiken zonder in de knoei te komen met dat bitje.quote:RoadRunner84 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 02:31:
In de startport wordt beschreven hoe een MAC adres in een IPv6 adres "omgezet" kan worden. Wat ik me afvraag is waarom het 6e bit (al lijkt het meer het tweede bit, van rechts naar links tellend) naar een 1 gemaskeerd wordt. Dat zorgt er namelijk voor dat de helft van alle MAC adressen niet gebruikt kan worden (oke, deze reeks is nog niet vrijgegeven, maar het idee is er).
Ik snap ook niet helemaal waarom AA:BB:CC:DD:EE:FF vertaald wordt naar fe80::AABB:CCff:eeDD:EEFF, waarom niet gewoon naar fe80::AABB:CCDD:EEFF of desnoods naar fe80::ffee:AABB:CCDD:EEFF, kan iemand me uitleggen waarom deze keuze zo gemaakt is?
Zie ook RFC 2373, sectie 2.5.1.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Mac adressen worden non-canonical opgeschreven als ik het goed heb. Dus hoe je het telt is wat vaag. In ieder geval het is inderdaad het 2e bit van rechts of 6e als je begint van links en begint met bit 0quote:RoadRunner84 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 02:31:
In de startport wordt beschreven hoe een MAC adres in een IPv6 adres "omgezet" kan worden. Wat ik me afvraag is waarom het 6e bit (al lijkt het meer het tweede bit, van rechts naar links tellend) naar een 1 gemaskeerd wordt. Dat zorgt er namelijk voor dat de helft van alle MAC adressen niet gebruikt kan worden (oke, deze reeks is nog niet vrijgegeven, maar het idee is er).
Ik snap ook niet helemaal waarom AA:BB:CC:DD:EE:FF vertaald wordt naar fe80::AABB:CCff:eeDD:EEFF, waarom niet gewoon naar fe80::AABB:CCDD:EEFF of desnoods naar fe80::ffee:AABB:CCDD:EEFF, kan iemand me uitleggen waarom deze keuze zo gemaakt is?
Verder werd hij inderdaad geflipt zoals Cyber zegt. Ik heb niet alles in deze post uit boeken gehaald en de echte gory details zijn wat weggezakt.
Toen ik jaren geleden al eens via IPv6 op een IRC server zat begon een of andere gast me te irriteren en dat hij me wel even zou gaan hacken. Toen ging hij mijn ip opvragen en toen kwam er dus ineens een IPv6 adres naar boven toen was het wel een beetje over. Ik geloof dat irc.tweakers.net ook native IPv6 suport had.quote:BarthezZ schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 01:12:
Haha wat toevallig zo'n IPv6 topic. Ben er net zelf een weekje ofzo mee bezig. * BarthezZ bookmarked
Heb een tunnel bij SIXXS draaien naar nlams04 POP. Tot nu toe erg tevreden met hetgene wat ik heb kunnen testen so far. Ik wacht alleen nu eigenlijk nog tot ik mijn eigen subnet kan krijgen zodat ik ook met interne pc's kan testen; zit nu nog vast aan alleen mijn gateway die een IPv6 adres heeft.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de uiteindelijke overstap naar IPv6 zou moeten gaan. Eigenlijk heeft het voor clients ("thuis gebruikers") helemaal geen zin om ermee te testen. Enorm veel services zijn nog totaal onbereikbaar via IPv6 en dus is het voor hun onaantrekkelijk om alleen IPv6 te hebben. Ik denk dat er dus in 1x een flink radicale overstap naar v6 zal moeten komen omdat het anders gewoon onmogelijk is. Of _alle_ providers zouden opeens hard moeten gaan beginnen met alle diensten aanbieden via IPv6. Wanneer is alles beschikbaar is kunnen thuisgebruikers ook over. Eigenlijk een beetje een kip en een ei verhaal, maar daardoor vind ik wel dat het nodig is alle IPv6 initiatieven zo veel mogelijk aan te moedigen; en providers die er nog niet actief mee bezig zijn eens flink te schoppen.
Verder prefereert FF en IE allebei reeds een AAAA record boven een A record.
TrailBlazer wijzigde dit bericht 20-08-2008 06:58 (44%)
CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e
Helaas niet, want True biedt geen native IPv6 aan. XS4ALL wel en laten daar nou net de Parse servers hangen én laat nou net Osiris aan het Tweakers.net-IRC-netwerk gelinkt zijnquote:TrailBlazer schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 06:53:
Ik geloof dat irc.tweakers.net ook native IPv6 suport had.
Overigens is t dus wel 'native' op het gehele Tweakers.net-IRC-netwerk (gelinkt enzo), maar niet native op Arethusa (irc.tweakers.net)
Osiris wijzigde dit bericht 20-08-2008 12:33 (12%)
GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.
CCSP/CCIP/CCIE #21235
Ik hoop dat RIPE True geen IP reeksen meer uitdeelt totdat ze IPv6 klaar hebbenquote:Osiris schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:11:
Dat was in 2003. Kun je je voorstellen hoe langzaam het wel niet gaat in vijf jaar
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| interface eth0.100
{
AdvSendAdvert on;
prefix 2001:61f:63e:1::/64
{
AdvOnLink on;
AdvAutonomous on;
AdvRouterAddr on;
};
}; |
CCSP/CCIP/CCIE #21235
Reg. datum: 08 februari 2003
de bug is nog steeds niet verholpen
CSCej50923
CSCej50923 - IPv6 IRB support - BVI interfaces
==================================
Symptom:
IPv6 is not supported on IRB
Conditions:
Customer wanted to have IPv6 environment on a wireless enabled router. In the dot11 interfaces, IPv6 is not supported, and on the BVI interface, the commands are available, but IRB does not route IPv6
Workaround: None
ben ook voor mijn werk aan het kijken, we zouden als webhoster graag ipv6 aanbieden, maar helaas onze netwerk provider (abovenet) ondersteund het (nog) niet.
In het begin is het nog erg veel om je hoofd omheen te krijgen omtrend ipv6, maar langzaam word het wel duidelijk en begin je er de logica van in te zien.
Het enige wat ik nu nog niet voor elkaar heb gekregen is het gebruiken van ip's die ik in een /64 aan mn eth0 heb geknoopt..
eth0:
inet6 addr: 2001:470:1f14:3eb:1::/64 Scope:Global
vergeet ik nu wat? of ben ik nu te ingewikkeld aan het denken?
Wheheh he called you a padlarv... whats a padlarv... i dunno... why dont you know?.. i dont care.. why dont you care?.. i dunno!.....
CCSP/CCIP/CCIE #21235
Dat was mogelijk. teminste dat vertelde iemand mij.. was er zelf niet helemaal zeker van dat het kon.. maar als je een /64 op je eth0 hebt neem ik toch aan dat je de ips die in die /64 zitten kunt gebruiken?
op andere hosts uitdelen is appeltje eitje met radvd.
Wheheh he called you a padlarv... whats a padlarv... i dunno... why dont you know?.. i dont care.. why dont you care?.. i dunno!.....
TrailBlazer wijzigde dit bericht 20-08-2008 22:07 (24%)
CCSP/CCIP/CCIE #21235
ifconfig eth0 inet6 add 2001:470:1f14:3eb::1
(het is door mij wel een btje offtopic gegaan, maar ik denk dat er vast meer mensen hier wat aan zullen hebben)
edit2: trail en cyber, thanks for the help
Jap wijzigde dit bericht 20-08-2008 22:18 (70%)
De server zal zichzelf echter geen auto-adresje geven, dat moet je gewoon ff static doen lijkt me.
Osiris wijzigde dit bericht 20-08-2008 22:14 (24%)
ip addr add 2001:16f8::etc dev eth0
Kvind 't ook maar vaagheid eerlijk gezegd, geen idee wat die opties doen, RDNSS enzo
Osiris wijzigde dit bericht 20-08-2008 22:48 (27%)
Ok.quote:
Maar dan... Krijg je dan meerdere IP-adressen ofzo waardoor je gewoon een switch rechtstreeks op de kabel/adsl modem kan aansluiten en de pc's allen direct achter internet zitten?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Marion2U
Je krijgt d'r een paar miljoen ofzoquote:Raven schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:31:
[...]
Ok.
Maar dan... Krijg je dan meerdere IP-adressen ofzo waardoor je gewoon een switch rechtstreeks op de kabel/adsl modem kan aansluiten en de pc's allen direct achter internet zitten?
Zover mij bekend is er nog geen enkel OS wat DNS via router advertisements ondersteunt.quote:Skinkie schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:40:
zou iemand nog eens kunnen kijken naar de DNS config in radvd.confik kom er niet echt uit.
Dan moet ik maar eens een mooi anycast ipv6 addy zoeken van een mooie dns serverquote:CyBeR schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:16:
[...]
Zover mij bekend is er nog geen enkel OS wat DNS via router advertisements ondersteunt.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last