Hoofdcategorieën
Device Settings
Topicacties

Lappen: het hoe en wat topic

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
status: Grootmeester
Reg. datum: 26 maart 2011

als het goed is heb je ook geen koelpasta meer nodig. misschien zijn je temps dan wel wat beter.

weet iemand trouwens of dit ook werkt bij de hdt koelers? (heatpipe direct touch) *repost, nog geen antwoord na een maand :P*

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1487433 <-- altijd handig met onverklaarbare hoge temperaturen

Wat? Lappen in het algemeen van HDT of zonder koelpasta bij HDT?

Me lijkt dat het wel wat gaat uitmaken, gezien er vaak voor het lappen wat gleufjes zitten langs de pipe en dat de base niet vlak is. Toch zou ik hem wel voorzichtig lappen, niet te ver, omdat ik niet weet hoe dik de wand van de heatpipes is (zodadelijk lap je er nog doorheen :9).

het lappen van een hdt.
zoiets heb ik ook gelezen op internet, maar sommige mensen raden het af en anderen zeggen dat het juist goed werkt.
dus iemand ervaring?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1487433 <-- altijd handig met onverklaarbare hoge temperaturen

Reg. datum: 16 augustus 2006

Ik denk dat het weinig uitmaakt: als ik kijk naar de CoolerMaster Hyper 212+, dan zitten er best stevige kieren tussen de heatpipes en het aluminium. Je schuurpapier zal snel stuk gaan door die kieren, maar die kieren zal je niet/nooit kunnen opheffen: daar zijn ze te diep voor.

X4/3.0Ghz/4.0GB en P4/2.0Ghz/2.0GB en P944/3.0L/4i/16v ;)

In mijn koeler sitten ook redelijk diepe groeven, maar ik ben ook niet van plan om dat helemaal glad aan elkaar te maken. meer dat het reliëf (als dit het goede woord ervoor is) van de heatpipes af is. daar gaat lappen toch om? :)
dit is mijn base:
http://www.frostytech.com/articleimages/201005/spiretmeclipse_base.jpg
spire thermax eclipse ii

Fordox wijzigde dit bericht 04-11-2011 10:18 (22%)

Reg. datum: 04 november 2009

groeven zul je altijd wel houden, dus die volproppen met pasta, je zou hem wel iets kunnen lappen, misschien dat er nog een lichtelijke bolling in zit... maar zou niet v eel helpen denk ik zo,

@Jeroen tot welke korrel ben je gegaan, nog best een bende krasjes die er eigenlijk niet moeten zitten

ja, daag.

Reg. datum: 04 november 2011

Ik wil mijn 2500k lappen.. Maar dan verlies ik mijn garantie toch? Is het lastig en moeilijk, anders besteed ik het misschien uit.

quote:
Hankdetank schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:35:
Ik wil mijn 2500k lappen.. Maar dan verlies ik mijn garantie toch? Is het lastig en moeilijk, anders besteed ik het misschien uit.
Je verliest je garantie ook als je overklokt.
en ik neem aan dat als je de moeite doet om je processor zo koud mogelijk te hebben, dat je ook overklokt :P

quote:
Hankdetank schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:35:
lastig of moeilijk nee niet echt.. het duurt echter wel een aantal minuten, en je moet niet gaan drukken, en ja je garantie vervalt

ja, daag.

Reg. datum: 04 september 2002

quote:
Fordox schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:14:
[...]

Je verliest je garantie ook als je overklokt.
en ik neem aan dat als je de moeite doet om je processor zo koud mogelijk te hebben, dat je ook overklokt :P
Overklokken is alleen niet aan te tonen als de CPU kapot gaat omdat de instellingen in de BIOS van het moederbord staan en niet in de CPU. Een gelapte CPU ziet iedereen gelijk aan dat er wat mee gedaan is.

Ja je verliest inderdaad je garantie als je de CPU lapped.
quote:
Is dat een S754 of S939?

Je bent beter af met die gehele IHS eraf. Maar dat werkt niet bij elke CPU. IHS is een stukje metalen plaat bovenop de core zelf, om chrushing te voorkomen.

Heb vroeger bij een S754 ook de IHS weten te verwijderen en zonder alteveel moeite veel effectiever weten te koelen. Je moet wel weten dat de hoogte wel veranderd van je socket/cpu wanneer je de IHS verwijderd. Meerdere aanpassingen vereist.

quote:
PilatuS schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:33:
[...]

Overklokken is alleen niet aan te tonen als de CPU kapot gaat omdat de instellingen in de BIOS van het moederbord staan en niet in de CPU. Een gelapte CPU ziet iedereen gelijk aan dat er wat mee gedaan is.

Ja je verliest inderdaad je garantie als je de CPU lapped.
volgens mij hebben ze vast wel iets in de cpu ingebouwd waarin ze af kunnen lezen of de cpu ooit van zijn standaard waarden van af is gegaan. maargoed, kan ook mijn paranoide gevoel zijn :P

Reg. datum: 04 november 2011

Hmm, ik ga het toch maar doen, dan maar geen garantie:p eert maar een beetje filmpjes kijken denk ik? Las dat ik niet te hard moest drukken..

Dat wordt niet vaak gezegd xD

quote:
Hankdetank schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:31:
Hmm, ik ga het toch maar doen, dan maar geen garantie:p eert maar een beetje filmpjes kijken denk ik? Las dat ik niet te hard moest drukken..

Dat wordt niet vaak gezegd xD
inderdaad, setje schuurpapier halen (lapkit van Highflow bijv) , niet te hard drukken op de cpu, neem goed de tijd voor het beste resultaat, en neem een vlakke ondergrond (een spiegel bijv)

Remmes_NT wijzigde dit bericht 08-11-2011 06:28 (5%)

ja, daag.

Reg. datum: 16 augustus 2006

quote:
Remmes_NT schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:46:
groeven zul je altijd wel houden, dus die volproppen met pasta, je zou hem wel iets kunnen lappen, misschien dat er nog een lichtelijke bolling in zit... maar zou niet v eel helpen denk ik zo,
Daarom juist: je kan niet de groeven wel, maar de rest niet besmeren met koelpasta ;) dus denk ik dat de voordelen van lappen niet opwegen tegen de nadelen, al helemaal gezien veel werk ;)

X4/3.0Ghz/4.0GB en P4/2.0Ghz/2.0GB en P944/3.0L/4i/16v ;)

Reg. datum: 08 januari 2010

Zie hier mijn 2600k

http://i41.tinypic.com/2rontaw.jpg

Gelapped niet omdat het nodig was, maar omdat ik het ook een keer wilde proberen. Ik denk dat het aardig goed gelukt is, helaas geen foto's van dichtbij.

quote:
marcel87 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:43:
Mooi! Nu nog wat graden eraf, dan heeft het geloond. ;)
Helaas heb ik geen screens van temps voor de lap, huidige temps idle: koudste core 16c en de warmste 24c.

quote:
DylanE schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:46:
[...]

Helaas heb ik geen screens van temps voor de lap, huidige temps idle: koudste core 16c en de warmste 24c.
16???
hoe koud is het welniet op je kamer :X

Anti-768p

quote:
Fordox schreef op zondag 15 januari 2012 @ 00:21:
[...]

16???
hoe koud is het welniet op je kamer :X
10 graden ofzo? :9 Trouwens, verschil tussen de cores is dan nog wel behoorlijk met ~8 graden, dat is niet de bedoeling. Afijn, post eens load temps! :Y

“I’m convinced that about half of what separates the successful entrepreneurs from the non-successful ones is pure perseverance.”

Soon you will come to know
Reg. datum: 22 maart 2004

Ik wil misschien binnenkort mijn waterkoeling lappen. Ik heb alleen een closed loop. Denk aan dit systeem:

http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/NorthQ-Siberian-Tiger-CPU-Water-Cooler-Review-2.jpg

Hoe ga ik dit lappen? Ik zat zelf te denken aan een stukje spiegel/glas en die er overheen te bewegen. Als dat werkt ga ik misschien ook mijn FX lappen, maar eerst zal mijn oude Athlon64 als testkonijn aan de beurt zijn.

Hoe erg fout kan het trouwens gaan om met een schuurmachine te lappen? >:)

* van nature lui is

When the bullet hits the bone

japanse vechtvis

quote:
Radiator zwevend maar draaibaar ophangen. En dan lappen op de normale manier...

Er is maar 1 ding voor nodig om erachter te komen of het uiteindelijk toch echt nuttig is geweest. :P
Reg. datum: 04 november 2006

quote:
NoxiuZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 01:03:
Hoe ga ik dit lappen? Ik zat zelf te denken aan een stukje spiegel/glas en die er overheen te bewegen. Als dat werkt ga ik misschien ook mijn FX lappen, maar eerst zal mijn oude Athlon64 als testkonijn aan de beurt zijn.
* van nature lui is
De schuurzool van een schuurmachine is flexibel en dat is nu net níet de bedoeling.
Daarom pak je toch ook een stuk "vlak" glas??

Een stationaire bandschuurmachine met een rustige loop, zou heel misschien nog kunnen.
Ik zou ook dit niet doen, de kanten worden bijna altijd zichtbaar afgerond.
Het is juist de haast en onrust van bijv. een vlakschuurmachine die de hoeken ongecontroleerd laat afronden.
In dat geval kun je het lappen net zo goed vergeten.
Voor een perfect vlak resultaat (zo dat je bedoeling is) zul je zo perfect mogelijk zuiver haaks moeten blijven schuren.
Met een op hol geslagen machine gaat dat lastig (lees: onmogelijk) worden. 8)

Reg. datum: 13 april 2010

quote:
NoxiuZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 01:03:
Ik wil misschien binnenkort mijn waterkoeling lappen. Ik heb alleen een closed loop. Denk aan dit systeem:

[afbeelding]

* van nature lui is
Gewoon even uitelkaar poppen.
glas plaatje eronder en draaien maar.

H50 versie 1
235
quote:
DylanE schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:05:
Zie hier mijn 2600k

[afbeelding]

Gelapped niet omdat het nodig was, maar omdat ik het ook een keer wilde proberen. Ik denk dat het aardig goed gelukt is, helaas geen foto's van dichtbij.
though 8)7 daar gaat je garantie ;w

Durf je hem nu nog wel op de max clocks te laten draaien nu die gelapt is?
Ik wel, ik will niet constant het gevoel hebben dat ik me cpu om zeep help en geen nieuwe krijg van intel. :P

jbkappirossi wijzigde dit bericht 31-01-2012 03:56 (16%)

Je CPU om zeep helpen, hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Temperatuur? Throttling komt erbij en dan klokt hij terug naar 600mhz bijv. en dan kan je hem zelfs zonder heatsink niet kapot krijgen denk ik. Nee, temperatuur is geen probleem meer bij hedendaagse processors.

Misschien een achterlijk hoog voltage? Dan gaat hij maar 5 jaar mee ipv 10 jaar?

Binnenkort even een zooitje schuurpapier van 1000, 1200 en 2000 bestellen. 400 en 600 reeds present :) Kan ik als ik een dood uurtje over heb lekker een rukarm krijgen.

Iemand een idee hoe je het beste zo'n stuk schuurpapier aan een glasplaat bevestigt? Ik dacht dubbelzijdig tape maar dan gaat het effect van een vlakke plaat te niet.

Redheads :9~

Gewoon op de hoeken vastplakken en zorgen dat het schuurpapier dus klemt.
Reg. datum: 18 november 2009

quote:
DylanE schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:05:
Zie hier mijn 2600k

[afbeelding]

En heeft het zin gehad?

i7 2600K @ 4.7ghz / Asus P8Z68 deluxe / 8GB Mushkin 1600mhz / HD5970 2GB / Prolimatech Megahalems / Windows 7 x64 sp1

quote:
Ik ga straks ff wat screens voor je posten als ik thuis ben..

De pc staat voor een non-geisoleerde buitenmuur, waar het nogal kan tochten.. vandaar de 16C!

En 8 graden verschil vind ik best meevallen tussen de koudste en meeste hete core. Dat had ie voor de lap ook.

Vanochtend was de koelste core zelfs 11 graden en de warmste 18! Is zomers wel anders :9

DylanE wijzigde dit bericht 01-02-2012 10:03 (10%)

Wat kèk je nâh!

quote:
NoxiuZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:56:
..

Iemand een idee hoe je het beste zo'n stuk schuurpapier aan een glasplaat bevestigt? Ik dacht dubbelzijdig tape maar dan gaat het effect van een vlakke plaat te niet.
quote:
Wiethoofd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:00:
Gewoon op de hoeken vastplakken en zorgen dat het schuurpapier dus klemt.
Eens :Y Zo heb ik het ook gedaan.

Neem bij de eerste velletjes vooral de tijd en verdeel de druk gelijkmatig tijdens het schuren.
Dan zie je namelijk het makkelijkst of je gelijkmatig schuurt.

Mijn resultaat:
http://i1213.photobucket.com/albums/cc475/UgotHeinzzd2/Aqueum%20initium%20TJ09/AqueuminitiumTJ09-115.jpg

Extra foto één & twee

UgotHeinzzd wijzigde dit bericht 31-01-2012 16:16 (8%)

Mooi!

Ik wil mijn oude athlon I eerst lappen, brisbane uit 2005. Ik heb nog zo'n mooi kussentje wat ik op de pinnetjes kan drukken, de pinnetjes zakken erin en ik kan het mooi gelijkmatig schuren.

Ik wil deze vellen halen, ik heb thuis zak 400-600, daar wil ik 1000, 1200 en evt. 2000 bij halen. Ze hebben helaas geen 800.

http://www.modelbrouwers....r-korrel-1000-p-2057.html

Iemand ervaring met deze? Kan ik ze voor 2 CPU's en een heatsink gebruiken? Of heb ik per cpu/heatsink een velletje nodig?

Wat kèk je nâh!

Ik begon met 2x 800 > 1000 > 1500 > 2000 > 2500. De reden dat ik niet lager als 800 ging is, omdat het dan alleen maar langer duurt voor je de schuur krassen eruit hebt. De achterkant had ik trouwens alleen afgeschermd met twee stukjes schilderstape, dan voel je goed wat je doet.

De velletjes die je linkt zullen prima werken, zolang je niet nat gaat schuren ;)
Redheads :9~

Ik heb volgens mij hetzelfde setje schuurpapier gehaald, maar je moet gewoon zorgen dat je van de grove en minder grove korrels genoeg hebt, van de hele fijne heb je aan 1 vel voor cpu en heatsink wel genoeg. Helemaal als je voor elk een helft reserveert op 2 of 3 fijnere vellen.

Hier, lapsetje voor 5,- http://www.smederijatelie...lter=13&alstart=9&;

Naar smaak even 400-800 of evt. 600 toevoegen en je bent voor 7/8 euro klaar.

Zat te zoeken voor modelzaken bij mij in de buurt.

Ik heb ook al relaxmuziek gevonden, volgens mij heb ik alleen nog een flinke joint nodig om het lappen vol te houden. Over monnikenwerk gesproken. En dan doe ik het eerst nog op een CPU die van mijn part naar de haaien mag :P

EDIT:

Zusje is geopereerd maar ze moet wel rustig bewegen. Problem solved..

NoxiuZ wijzigde dit bericht 01-02-2012 00:31 (19%)

vanochtend ff 5 min prime, ik weet dat het niet lang genoeg is voor max temps, maar dit geeft een redelijk goed beeld..

http://i43.tinypic.com/2lvlpom.png

2600k @ 4.5Mhz onder een mugen 2 rev. b 1 fan push

En ja het is vaak niet heel warm bij mij binnen, pas als de vriendin er is gaat de verwarming aan.. >:)

DylanE wijzigde dit bericht 01-02-2012 10:05 (35%)
Reden: aanvulling

Reg. datum: 07 september 2009

Zou je geen dremel kunnen gebruiken of een schuurmachine ? zo'n black en decker mouse ofzo ? want het is idd monnikenwerk .

This is your change , Take it !

kwaliteit uit de friese wouden
Reg. datum: 12 mei 2009

ik heb net korrel 600>1000>2000>4000>6000 besteld voor onder de 8 euro incl verzendkosten.

ff kijken wat het word. daarna men 965 BE lappen. hij wou al op 4,3 ghz lopen op 55c. hopelijk wordt het nu iets minder.

If water polo was easy, it would be called football

Wat kèk je nâh!

De stap van 600 naar 1000 is wel erg groot, zou daar echt 800 tussen doen.

Succes met het lappen :)

quote:
UgotHeinzzd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:01:
De stap van 600 naar 1000 is wel erg groot, zou daar echt 800 tussen doen.

Succes met het lappen :)
de 800 hadden ze niet in de shop. dus dat wordt naar de gamma fietsen :P

Wat kèk je nâh!

quote:
waldpyk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:02:
[...]

de 800 hadden ze niet in de shop. dus dat wordt naar de gamma fietsen :P
Haha, ach fietsen is gezond ;) Waar heb je de rest eigenlijk gekocht?

quote:
eet meer fiets :+

ontopic:

ik heb het bij de volgende site weg 89 cent per blad.

http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalog/-c-22_42.html

wat ik besteld heb :)
1 x Waterproof polijstpapier (korrel 1000) (mba0104) = 0.89EUR
1 x Polijstpapier (korrel 4000, sianor 1200) (mba0106) = 0.89EUR
1 x Polijstpapier (korrel 2000, sianor 500) (mba0105) = 0.89EUR
2 x Waterproof schuurpapier (korrel 600) (mba0103) = 1.78EUR

ontbrekende delen dus halen bij de bouwmarkt

Wat kèk je nâh!

Thanks, jammer dat ze geen K2500 hebben.

Vond dit wel humor 8)7

Tja, P60k is dan ook best fijn. Dat is net A4-papier :P

Ik ben bezig om mijn Thermalright IFX-14 te lappen, weet iemand waar ik korrel 800,1200 en 1500 kan krijgen? Gamma had ze iig niet.

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II

Ik haal dat altijd bij Highflow, deze dus. Dan heb je zeven grits op A4 formaat. Ik knip ze meestal in tweeën of drieën en dan kan je er een paar keer mee doen. Wel even bij HF kiezen voor verzending in envelop als je alleen dat besteld, scheelt toch weer wat geld. ;)
Die Thermalright IFX-14 is echt krom, ben totaal 6 uur bezig geweest met grid 400 om hem vlak te krijgen! Volgens mij is er in totaal wel 3mm, af als het niet minder is.

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011