Hoofdcategorieën
Topicacties

mooiste bierkrat radio [deel 3]

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 59 60 61 62 last

Nieuw Topic
Bravia Commercial o//
Reg. datum: 04 december 2003

Ja inderdaad, met een scooteraccu kom je gelijk weer op zo'n 7Ah, wat weer een flink gewicht gaat geven.. Zoek inderdaad even naar een kleine 12v accu, met een klasse D versterker, met 2 speakertjes van 4Ohm om ook daar je stroomgebruik minimaal te houden.

Analoge voltmeter heb ik op de kop getikt bij Stuud en Bruin, een lokale elektro toko (Den Haag) maar hebben ze waarschijnlijk wel bij Conrad.

Reg. datum: 28 september 2008

Happer, kun je mij ook even je kratsafe schakeling doorsturen? Bedankt!

Reg. datum: 21 mei 2007

Dit is de schakeling.

http://www.iivision.com/HetKrat/KratSafe_2.0.PNG

happer wijzigde dit bericht 30-09-2008 09:42 (51%)

Reg. datum: 28 september 2008

Tnx!!

Reg. datum: 16 oktober 2008

ik heb zojuist ook een bierkrat radio gemaakt. er zitten 2 8 inch woofers 2 mid speakers en 2 tweeters in.
met een toxic mini versterker. gaat lekker hard...

alleen ik wil er nog een maken.. maar zo perfect mogelijk. ( mooi afgewerkt etc) maar juist zo mooi mogelijk geluid eruit halen wat mogelijk is.

hoe kan ik dat doen? tips zijn welkom :)

Reg. datum: 28 maart 2003

ik denk dat je voor jezelf moet vaststellen wat je wilt uitgeven want je kunt het heel gek maken.
Als het om de geluidskwaliteit gaat en niet perse om een hoog volume dan kun het beste een kleine klasse D versterker nemen. Die kun je al goedkoop krijgen en ze zijn heel effiecient (85 - 90%). Je accu gaat dus lang mee of je kunt een lichtere nemen. Google maar eens op Sonic T-amp.
Er is een versterkertje op basis van de Tripath TA2024 chip die iets van 5¤ kost excl transport vanuit china. Ze zijn eerder voorgekomen in deel 2. Ik kan vanavond wel een foto posten en een e-mailadres opzoeken als je interesse hebt. De prijs is zo laag omdat het overstock is en duurt zoalng de voorraad strekt.

Voor kwaliteit zul je waarschijnlijk een en ander moeten berekenen aan je luidsprekers en de behuizing waar ze in zitten.
Autoluidsprekers kan ook. voordeel is dat die bijna altijd 4 ohm zijn. Deze zijn er vrijwel altijd op berekend dat ze in een gesloten ruimte worden gezet (en wel ter grote van een autodeur, jawel). Dat heeft wel beperkingen voor de bas die je dan mag verwachten, het voordeel is wel weer dat je minder makelijk zand in je kast krijgt.Als je voldoende pegels wilt besteden kun je kijken naar Focal polyglas autoluidsprekers.

Monacor heeft enkel breedbandluidspreker met een redelijk rendement die waarschijnlijk ook goed zouden passen.

Als je wilt rekenen aan de optimale ruimte van je luidsprekers heb je de parameters nodig van de luidsprekers. Van de goedkope l;uidsprekers zijn die meestal niet beschikbaar (vaak ook omdat ze niet al te beste zijn)

Er zijn gratis simulatiepakketjes waarmee je de optimale kast kunt berekenen.zoals winisd van linearteam

Ik kwam laatst een goedkope grote zonnecel druppellader tegen bij de action die slechts 10¤ kost. Misschien een leuk idee voor de strandgangers. Bij de kijkshop hebben ze die ook maar daar is ie duurder.

dit is de radio die ik nu heb: (let niet op de afwerking :P)

http://prv.image-uploader.nl//1224173635.jpg

de handvaten zijn gewoon vrij.. dus is het krat niet luchtdicht

zal het veel verschil make wanneer ik hem luchtdicht maak?

sweebee wijzigde dit bericht 16-10-2008 18:15 (6%)

Sweebee, het zal in ieder geval anders zijn.

Ik kan van tevoren niet zeggen hoe het klinkt. ik weet niets van je luidsprekers.
Je hebt luidspreker die optimaal preseteren in "free air", je hebt luidspreker die optimaal presteren in een afgesloten ruimte en je hebt luidsprekers die optimaal preseteren in een bepaald kast principe. Dat hang van een heleboel dingen af, waaronder de parameters van de luidspreker. Ik zal wel even kijken of ik een voorbeeldje kan opduikelen.

het zijn life speakers (L8998)

ze komen uit een kast van 19 liter. met een bass tube.

parameters weet ik zo niet.. enigste wat ik weet is dat ze 90 watt rms zijn en 140 watt max.
freq. 30 - 22k hz.

Als die fabrikant z'n werk dus goed heeft gedaan dan presteren ze optimaal in een kast van 19 liter die, behalve een basreflex pijp van dezelfde afmeting, helemaal dicht is.

edit:

hier zie je een voorbeeld van twee maal dezelfde luidspreker in de greafiek, een Visaton W130SC 4. De groene lijn is het frequentieverloop in een basreflexbehuizing van 8 liter, de gele lijn is in een 8 liter gesloten behuizing. Zoals je ziet geeft de groene lijn meer output bij lagere frequenties.

http://home.wxs.nl/~werve040/w130s4%20example.jpg

Indoubt wijzigde dit bericht 16-10-2008 18:53 (52%)

dus dan zal het moeten werken als ik de volume van het krat wat kleiner maak...

uit de originele kast kwam echt mooi geluid. waren ook gene goedkope speakers. maar ze zijn al zo'n 8 jaar oud

sweebee wijzigde dit bericht 16-10-2008 18:40 (42%)

Houd er wel rekening mee dat het om intern volume gaat. Ik weet niet hoe je de 19 liter hebt berekend. Hierbij moet je ook nog rekening houden met het volume van de basreflexpijp en met het volume van magneet en conus. Je moet dus netto net zoveel over houden als dat je eerst netto overhield. Een basreflexpoort zorgt dat de lucht in de kast zich gedraagt als een massa veersysteem waardoor je meer bas uit de unit kunt krijgen. Je kunt proberen om je huidige krat luchtdicht te maken en te luisteren hoe het klinkt.

Edit:
Voor de liefhebbers van zelfbouw op een laag budget een linkje naar een grote collectie Magnat luidsprekers
De vermelde prijzen zijn vaak per paar dus voor enkele eurootjes kun je magnat luidsprekers kopen. Helaas wel zelf even een filter opsnorren

http://www.bluesound24.co...ner-TMT/c-24-26-29-0-0-0/

Indoubt wijzigde dit bericht 16-10-2008 19:06 (25%)

Reg. datum: 21 mei 2007

quote:
sweebee schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:39:
dus dan zal het moeten werken als ik de volume van het krat wat kleiner maak...

uit de originele kast kwam echt mooi geluid. waren ook gene goedkope speakers. maar ze zijn al zo'n 8 jaar oud
Het is soieso nooit goed om het volume van het krat kleiner te maken. Behalve als het belachelijk groot is zoals een kliko. Een basreflex buis werkt heel erg goed, MAAR, dan moet de rest van je krat volledig afgesloten zijn. Ik gebruik zelf een handvat als basreflex buis en de zijkanten heb ik volledig dicht gemaakt. Het verschil was echt enorm. Toen het nog open was kon je de zijkanten afsluiten met je handen: de bas werd dan veel harder.

http://www.iivision.com/HetKrat/Front.jpg
De "basreflexbuis" is het handvat
http://www.iivision.com/HetKrat/Zijkant.jpg
De zijkanten zitten volledig luchtdicht

Just being Hendrick

quote:
Termic schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:32:
[...]

Heb je die lamp direct op de accu aangesloten of zit er ergens nog een weerstandje verstopt?
Gewoon direct. Enige zekering die in het hele systeem zit is eigenlijk die van de radio zelf... en die is er nog nooit uitgeklapt..naja...behalve toen me buurjongen hem verkeerd aansloot met zen dronken hoofd...

Hallo,

Ik ben bezig met een project voor school en ik moet een 5.1 Surround Speaker SET inbouwen in bijv. een krat bier. Ik heb nou al een 5.1 set gekocht maar daar zitten dus 3 2,5mm kabeltjes aan. 1 voor bass en 1 voor die anderen en 1 voor de center(volgens mij) en ik wil mijn ipod er op kunnen aansluiten. Als ik van die 3 kabeltjes 1 maak krijg je geen mooi geluid. Is hier misschien een speciale versterker voor? De 5.1 speaker set heeft al een interne versterker en loopt op 12 volt.

Gr. Edwin

Reg. datum: 24 juni 2008

hallo,

ik heb dit ook gemaakt, maar heb echter een probleem ondervonden,
er komt namelijk geen geluid uit! :'(

ik gebruik een auto accu, een marquant mca-200 versterker.

ik heb alles juist aangesloten (het indicatie ledje gaat branden)
maar wanneer ik er boxen op aansluit en mijn mp3 speler aanzet komt er geen geluid uit.

wie kan mij helpen?

groeten,

ps. dit is heel eenvoudig mijn manier ;)

http://pic80.picturetrail.com/VOL2103/11736472/20844603/340525582.jpg

marthun wijzigde dit bericht 27-10-2008 17:13 (17%)

Reg. datum: 24 maart 2008

weet iemand de parameters van de marquant 120 watt speakers?

Reg. datum: 29 december 2007

quote:
marthun schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:50:
hallo,

ik heb dit ook gemaakt, maar heb echter een probleem ondervonden,
er komt namelijk geen geluid uit! :'(

ik gebruik een auto accu, een marquant mca-200 versterker.

ik heb alles juist aangesloten (het indicatie ledje gaat branden)
maar wanneer ik er boxen op aansluit en mijn mp3 speler aanzet komt er geen geluid uit.

wie kan mij helpen?

groeten,

ps. dit is heel eenvoudig mijn manier ;)

[afbeelding]
Sluit je nou je +12V op de GND van je versterker :/

In ieder geval is het de bedoeling er er een +12V op de + komt ^^ een +12V op de REM (remote wat normaal dus geschakelt wordt door je contact in de auto) en je - aan de GND dan hoort het gwn te werken.

en als je het echt zo hebt aangesloten kan je versterker nu kapot zijn en brand je ledje wel maar waarschijnlijk rood wat PROTECT aangeeft.

hopelijk doet i het nog :) en succes ermee :D

hihihihi

ik wou ff zeggen dat in de handleiding van de marquant versterker staat, dat als het rode ledje gaat branden, je de boel verkeert geschakeld hebt, maar hier klopt geen reet van, want een vriend en ik hebben allebei die versterker en hij doet het top maar toch brandt bij beide altijd het rode ledje. gewoon ff om te melden :P

quote:
Inhale schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:07:
[...]

Sluit je nou je +12V op de GND van je versterker :/

In ieder geval is het de bedoeling er er een +12V op de + komt ^^ een +12V op de REM (remote wat normaal dus geschakelt wordt door je contact in de auto) en je - aan de GND dan hoort het gwn te werken.

en als je het echt zo hebt aangesloten kan je versterker nu kapot zijn en brand je ledje wel maar waarschijnlijk rood wat PROTECT aangeeft.

hopelijk doet i het nog :) en succes ermee :D
ik bedoelde natuurlijk dat de GND de REM is. sorry foutje.. maar ik had de fout al gevonden.. in de versterker zelf zat een draadje los.. ff gesoldeerd en nu doet ie het super goed :D
quote:
jochem92 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:19:
ik wou ff zeggen dat in de handleiding van de marquant versterker staat, dat als het rode ledje gaat branden, je de boel verkeert geschakeld hebt, maar hier klopt geen reet van, want een vriend en ik hebben allebei die versterker en hij doet het top maar toch brandt bij beide altijd het rode ledje. gewoon ff om te melden :P
als je nou echt GOED leest, staat er dit:

[plaatje van hoe je alles moet aansluiten]

het apparaat heeft een ingebouwede beveiliging, INDIEN DE BOVENSTAANDE BESCHREVEN SITUATIE ZICH VOORDOET GAAT HET LAMPJE GAAN BRANDEN

dus, als het ledje gaat branden is ie goed aangesloten.

quote:
jochem92 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:57:
weet iemand de parameters van de marquant 120 watt speakers?
In principe is dat bij auto speakers niet zo belangrijk als bij normale, ze zijn gemaakt om optimaal in een deur te werken, en in een deur hebben ze een gesloten behuizing van een liter of 6 :)

quote:
Jazzle schreef op zondag 02 november 2008 @ 10:22:
[...]

In principe is dat bij auto speakers niet zo belangrijk als bij normale, ze zijn gemaakt om optimaal in een deur te werken, en in een deur hebben ze een gesloten behuizing van een liter of 6 :)
oke bedankt

quote:
marthun schreef op zondag 02 november 2008 @ 09:11:
[...]

ik bedoelde natuurlijk dat de GND de REM is. sorry foutje.. maar ik had de fout al gevonden.. in de versterker zelf zat een draadje los.. ff gesoldeerd en nu doet ie het super goed :D

[...]

als je nou echt GOED leest, staat er dit:

[plaatje van hoe je alles moet aansluiten]

het apparaat heeft een ingebouwede beveiliging, INDIEN DE BOVENSTAANDE BESCHREVEN SITUATIE ZICH VOORDOET GAAT HET LAMPJE GAAN BRANDEN

dus, als het ledje gaat branden is ie goed aangesloten.
oow oke thanks me vriend en ik snapten het ook al niet 8)7

moet ik dan 2 speakers in dezelfde krat apart behuizen voor een betere bassreflex?

waar kopen jullie eigenlijk je accu's voor een redelijk prijsje? (dus onder de 30 euro)

groeten, Marthun

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 59 60 61 62 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: