Camera + Glas + Licht
Toen ik toch ingelogd was bij adobe meteen maar ff afgerekend via creditcard, ik ben echt superblij met LR2
fotoblog | Blog + Sandbox | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
Ik ben helemaal superblij!
Camera + Glas + Licht
Verder werkt het wel zeer cool zeg. De gradient filter en adjustment brush zijn echt briljant!
photo.shoq photoblog - Flickr
5D // Sigma 15 fish // Canon 17-40 L // Tamron 28-75 // Canon 50 // Canon 70-200 L
http://labs.adobe.comquote:Jasper schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:10:
Mh, die kleur profielen heb ik nog nooit geprobeerd. Waar kan je die vinden online?
Verder werkt het wel zeer cool zeg. De gradient filter en adjustment brush zijn echt briljant!
Deze zitten nu aan de rechterkant, bij je exif data, als je op het pijltje erachter klikt filter je zequote:2) In LR 1.x kon je aan de linkerkant/linkerpanel via de keywords ook je foto's selecteren dan vindt ik zelf handiger dan via de folders. Als ik bijv. alle zandsculpturen wil zien klik ik op dat keyword en walla. In LR2 kan ik dit niet zo terug vinden de keywords zijn naar rechts verhuist maar het lijkt er op dat je ze nu alleen aan een foto kunt toevoegen en niet meer foto's op basis van keywords kan selecteren.
Wat zie ik over het hoofd?
fotoblog | Blog + Sandbox | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
JG-Photography
Gear: Canon spul & Accesoires.
Gamertag => Macer NL / Nikon D300
Reg. datum: 10 maart 2002
Ik zal straks even een voorbeeld posten hier
edit: Voorbeeld (ik heb geen ftp voorhanden, dus het moet even zo)
iKremers wijzigde dit bericht 30-07-2008 14:45 (27%)
Het rood is beter, maar de blauwkleuren --> lucht vind ik juist mooier bij 4.4. Dat wordt dus evne kijken welke het beste past.quote:iKremers schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:26:
Wow, wat een verschil zegMet name in het rood is het verschil tussen ACR4.4 en Adobe Standard Beta goed te zien
Ik zal straks even een voorbeeld posten hier
edit: Voorbeeld (ik heb geen ftp voorhanden, dus het moet even zo)
Volgens mij kun je met profile editor uiteindelijk je eigen beste maken. Voor de creatievelingen zal je dan zeker ook alle kleuren juist extremer of minder extreem kunnen maken (zwart wit?)
Canon30D~10-22USM~24-105L~70-300IS~50mk1~580EXII
En de lucht kun je altijd nog aanpassen met verzadiging of de burn/dodge tool. De foto heb ik trouwens ook genomen met een Cokin P Cromo Blauw B-2 filter.
-[ Het Kwartjuh Valt... ]- -[ Nikon D700 + Glas + Flits ]- -[ SHIFT HORIZON ]-
-[Ken Rockwell is the only one who can take self-portraits of you]-
Ik vraag me af hoe jullie omgaan met folders en catalogs. Persoonlijk zie ik het extra nut van catalogs en collections nog niet zo in, maar wellicht komt dat door mijn manier van opslaan. Ik sla namelijk elke shoot op in een folder met de conventie [jaar][maand][dag] titel shoot. Deze folder laat ik vervolgens in als folder in Lightroom en ga er daar mee aan de slag. Voor mij werkt dit best ok, maar door het niet gebruiken van collections en de catalog heb ik het idee dat ik misschien iets mis...
kortom: hoe doen jullie dat?
Leer .net in 3 maanden bij de beste IT werkgever van NL
Nieuwsgierig? Je weet me te vinden...
Flickr
Ja, dan mis je nogal wat.
Ik deed het eerst ook, wat ik bij mezelf aan mijn generatie hang
Zie het maar zoals email in outlook v.s. gmail. Het is niet meer "van deze tijd" om zelf je data catalogus bij te houden. Je gooit het allemaal op 1 grote hoop, hangt er wat verschillende criteria aan vast en voila... je kunt op (werkelijk) tig manieren tegen je data aankijken en/of deze terugzoeken.
Je kunt zoeken op datum, focal length, resolutie, onderwerp (wel zelf keywords toevoegen), etc. etc. Je kunt zelfs je "ouderwetse" werkwijze ten dele handhaven door de fysieke bestanden op te slaan zoals je gewent bent (doe ik ook), zolang je binnen LR maar gewoon werkt vanuit de grote hoop en met de LR tools en methodes gaat bepalen wat je wilt zien.
En het duurt wellicht even, maar het is een openbaring.
Sowieso gaan we met data in het algemeen deze werkzijze steeds meer zien, ik noem maar gmail, Sharepoint Portal etc. Het gaat er steeds meer om dat je data kunt vinden, niet meer dat je "weet waar het hoort te staan". Ik juig het van harte toe!
Ik gebruik er zelf maar een aantal van. Uiteraard de folders, volgens dezelfde methode als jij. De ratings (1 tot 5 sterren) gebruik ik voor mijn eigen selectie. De kleuren gebruik ik om selecties van klanten aan te geven. Daarnaast heb ik ook nog een paar collecties waarin ik, per jaar, de foto's die ik op m'n blog zet te groeperen. Die foto's komen namelijk uit al m'n verschillende shoots, maar zijn op die manier toch eenvoudig centraal te vinden.
Maar zoals ik al zei, denk ik dat het gewoon heel persoonlijk is wat je makkelijk vind werken
De LR1 catalagus blijft uiteraard gewoon bewaardquote:DeFeCt schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:05:
Ik heb LR2 net geinstalleerd en er voor gekozen om mijn Catalog van LR1 niet te upgraden, wil het graag eerst uitproberen en weet niet of ik nog terug kan naar een LR1 catalog versie... maar het zette me wel even aan het denken...
Ik vraag me af hoe jullie omgaan met folders en catalogs. Persoonlijk zie ik het extra nut van catalogs en collections nog niet zo in, maar wellicht komt dat door mijn manier van opslaan. Ik sla namelijk elke shoot op in een folder met de conventie [jaar][maand][dag] titel shoot. Deze folder laat ik vervolgens in als folder in Lightroom en ga er daar mee aan de slag. Voor mij werkt dit best ok, maar door het niet gebruiken van collections en de catalog heb ik het idee dat ik misschien iets mis...
kortom: hoe doen jullie dat?
Hm grappig, dat had ik inderdaad nog niet gezien. Ook geinig dat mijn gegenereerde LR2 database kleiner is dan de LR1 databasequote:iKremers schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:54:
[...]
De LR1 catalagus blijft uiteraard gewoon bewaardEr wordt een nieuwe aangemaakt voor LR2.
De previews file wordt overigens wel weggegooid. Maar het hergeneren daarvan is hoogstens een ongemak
Mijn LR2 database was inderdaad ook kleiner dan mijn lr1 db, maar dit is volgens mij meer te wijten aan het feit dat de lr2 database dedefragmenteerd is. Ik heb uit nieuwschierigheid de LR1 catalog opnieuw geopend in LR1 en optimize gekozen, daarna was het verschil nog maar een halve MB in plaats van de 30mb die het eerst was.quote:Zoefff schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:00:
[...]
Hm grappig, dat had ik inderdaad nog niet gezien. Ook geinig dat mijn gegenereerde LR2 database kleiner is dan de LR1 database
De previews file wordt overigens wel weggegooid. Maar het hergeneren daarvan is hoogstens een ongemak
De previews file wordt inderdaad hernoemd om te matchen aan de bestandsnaam van de nieuwe LR2 catalog. Eventueel zou je hem terug kunnen hernoemen mocht je besluiten om toch LR1 te blijven gebruiken.
Hmmm, wellicht moet ik dat ook maar eens doen danquote:djkooij schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:31:
@defect
Ik deed het eerst ook, wat ik bij mezelf aan mijn generatie hang![]()
Zie het maar zoals email in outlook v.s. gmail. Het is niet meer "van deze tijd" om zelf je data catalogus bij te houden. Je gooit het allemaal op 1 grote hoop, hangt er wat verschillende criteria aan vast en voila... je kunt op (werkelijk) tig manieren tegen je data aankijken en/of deze terugzoeken.
Je kunt zoeken op datum, focal length, resolutie, onderwerp (wel zelf keywords toevoegen), etc. etc. Je kunt zelfs je "ouderwetse" werkwijze ten dele handhaven door de fysieke bestanden op te slaan zoals je gewent bent (doe ik ook), zolang je binnen LR maar gewoon werkt vanuit de grote hoop en met de LR tools en methodes gaat bepalen wat je wilt zien.
En het duurt wellicht even, maar het is een openbaring.
Sowieso gaan we met data in het algemeen deze werkzijze steeds meer zien, ik noem maar gmail, Sharepoint Portal etc. Het gaat er steeds meer om dat je data kunt vinden, niet meer dat je "weet waar het hoort te staan". Ik juig het van harte toe!
SharePoint is mijn dagelijkse brood dus wat dat betreft ben ik wel bekend met metadata en the likes, maar wat ik mis is hoe jij begint.. Gooi je al je foto's ook in 1 grote folder op je harde schijf? En hoe importeer je je foto's in Lightroom? Ik kies nu in Library -> New Folder en daar blijft het bij, maar zijn er andere "beginpunten" ?quote:djkooij schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:31:
@defect
*knip*
Gezien het feit dat iTunes al 2x mijn hele mp3 collectie heeft vernaggeld ben ik misschien wat huiverig om alles in 1 database te gooien en er op te vertrouwen dat het goed komt..
Flickr
Reg. datum: 19 april 2004
Dank je voor het snelle antwoord heb er zojuist even naar kunnen kijken, overdag is het hierop zolder net een sudderruimte "U wordt gaar terwijl u wacht ;-) ".quote:Wolfensteijn schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:36:
Die filter balk kan je showen (of verbergen) met de backslash toets. Dus als je hem niet zit, even die \ toets indrukken
Maar dit is niet wat ik bedoel, tenminste of wellicht wel maar dan vindt ik het erg omslachtig want nu moet ik eerst allerlei filters gaan zetten met "text" en dan "keywords" en dan welke keywords ik wil hebben. Ik snap dat je uiteindelijk hier veel krachtigere zaken kunt doen.
In LR1.x kreeg je aan de linkerkant (voor diegene die hem nog niet verwijderd hebben je oude cat. staat er gewoon nog net zoals die van Beta 2.0 start hem 1.x aub eens op en zie wat ik bedoel.) alle keywords te zien incl. subkeywords (+ openklkken) en zodra ik op 1tje klik wordt mijn library in het midden direct gevuld met alle foto's die dat keyword hebben. Ideaal zeker bij het selecteren van foto's voor een catalog.
Als je het metadata stuk bedoelt die staat open bij mij maar daar zie ik geen pijltje erachter staan wel er boven waar je keyword suggestion hebt en keyword list en je nieuwe keywords kunt toevoegen. Of zie ik iets over het hoofd (en dat is natuurlijk goed mogelijk.quote:[b]Magic schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:16:
Deze zitten nu aan de rechterkant, bij je exif data, als je op het pijltje erachter klikt filter je ze
BTW: Niemand anders de melding "Rendering settings changed" voorbij zien komen terwijl men door hun catalog aan het bladeren was?
Natuurlijk zijn er ook andere beginpuntenquote:DeFeCt schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:57:
[...]
SharePoint is mijn dagelijkse brood dus wat dat betreft ben ik wel bekend met metadata en the likes, maar wat ik mis is hoe jij begint.. Gooi je al je foto's ook in 1 grote folder op je harde schijf? En hoe importeer je je foto's in Lightroom? Ik kies nu in Library -> New Folder en daar blijft het bij, maar zijn er andere "beginpunten" ?
Gezien het feit dat iTunes al 2x mijn hele mp3 collectie heeft vernaggeld ben ik misschien wat huiverig om alles in 1 database te gooien en er op te vertrouwen dat het goed komt..
Wat ik bijvoorbeeld een bijzonder eenvoudige manier van werken vind is het direct importeren vanaf de camera of cardreader. Dus niet de foto's eerst naar je HDD kopiëren en dan importeren in LR, maar dit ook lekker door LR af laten handelen. Bij het openen van de "Import from device" dialoog kan je kiezen voor "Copy photos to new location and import". Als locatie heb ik standaard mijn /Pictures map geselecteerd, en organiseren doe ik "Into one folder", waarbij ik dus alleen de foldertitel hoef aan te passen. LR doet vervolgens alles voor je
Binnen LR importeer ik deze folder en kies ervoor om de bestanden te laten staan.
De file structuur op mijn HD is dus niet gewijzigd sinds ik LR gebruik. De foto's staan wel in 1 LR database. Je kunt dan binnen LR gewoon met je folderstructuur blijven werken en daarnaast andere opties gaan gebruiken zoals eerder vermeld.
Dan verschillen onze werkwijzen niet zoveel denk ik...quote:djkooij schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:23:
Ik importeer op een voor mij vertrouwde wijze; jaar\maand\dag-onderwerp\files.
Binnen LR importeer ik deze folder en kies ervoor om de bestanden te laten staan.
De file structuur op mijn HD is dus niet gewijzigd sinds ik LR gebruik. De foto's staan wel in 1 LR database. Je kunt dan binnen LR gewoon met je folderstructuur blijven werken en daarnaast andere opties gaan gebruiken zoals eerder vermeld.
@Zoefff
Dank voor de tip, die ga ik zeker eens proberen!
Flickr
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last