Hoofdcategorieën
Topicacties

Hoe krijg ik mijn Phenom stabiel?

Pagina: 1 2 last

Reageer Nieuw Topic
doe niet zo kinderachtig
Reg. datum: 05 oktober 2004

Hallo mensen
Ik heb enige tijd een Phenom 9600BE, echter heb ik nog steeds problemen met de stabiliteit van mijn systeem. Nou heb ik het idee dat de processor defect is, maar aangezien ik enorm veel settings in mijn BIOS heb en niet van alle settings kaas heb gegeten kan het zijn dat het een incorrecte instelling is.

De situatie:
Eerst maar eens de complete config:
ASUS M3A32
AMD Phenom 9600 BE
4x Kingston Valueram 2gb (800mhz)
8800 GT
550 watt Antec NeoHE voeding

Windows Vista Ultimate (64bits) schoon geinstalleerd toen de config compleet was
Andere specs die belangrijk zijn kan ik nog posten, maar ik zou zo niets weten.

Het probleem:
Wanneer de CPU op stock loopt (11,5 x 200) 2300mhz is de computer bijna nooit te bootten naar windows vista. BSOD 0x00000001 "a clock interrupt was not received from a secondary processor" Memtest en PCCHECK draaien prima meerdere etmalen.
Wanneer de CPU omlaag is geclocked(11 x 200) 2200mhz, is de computer te bootten naar Vista. Hier komt het rare: 3dMark vantage, Prime95 (4 instanties, op iedere core 1), Spelen van spelletjes (Test Drive Unlimited, Crysis, Assassins Creed) gaat goed. Gamen soms wel 4 uur (sorry langer kan ik er niet achter zitten) en de stress tests soms wel 30 uur. geen hangs, BSOD's of wat dan ook. Ga ik na 30 uur stressen gewoon achter mijn PC zitten, loopt hij soms binnen 5 minuten vast als ik een tabblad open in internet explorer of een ander liedje af speel in media player. (tijdens underclock krijg ik overgens geen BSOD)

Ik heb niet de mogelijk om met een andere CPU te testen, anders had ik dat geprobeerd.
Ik heb wel meerdere BIOSen geprobeert, en Memtest en PCcheck lopen dus als een tierelier (al kan PCCHECK niet meer dan 3,2GB ram aanspreken)

Mijn probleem is dat de "auto" settings in de bios totaal niet werken.
af en toe is het systeem dan stabiel. Echter meld CPUZ mij dat de multiplier 5.8 is, en de FSB 400!! mhz. Het geheugen word terug geklokt naar 400 mhz effectief.
Ik heb nu zo ver mogelijk alles handmatig ingesteld (de waarden die ik zeker weet):

CPU fsb: 200 mhz
CPU Multiplier: 11 (anders is hij niet stabiel, dat is het enige wat van stock afwijkt.)
CPU Voltage: auto = 1.23, volgens sommige fora moet de vcore minimaal 1.25 zijn, echter doet mijn bios 1.23 als ik 1.25 instel, dus er is 1.275 ingesteld zodat ik effectief 1.263v heb
HT voltage: 1.40 (ergens op de ASUS fora gevonden, geen verschil tussen 1.40 en auto)
Mem Voltage: 1.8 (volgens SPD tabel)
Mem:
Freq: 400 mhz (800 effectief, SPD)
CAS: 5 (SPD)
RAS to CAS: 6 (SPD)
tRP: 6 (SPD)
tRAS: 18 (SPD) (CPUz zegt echter dat hij op 16 staat, en de bios heeft geen opties boven 18)
TRC: 24 (SPD)

Verder de TLB bug aan en uit gezet, zonder merkbaar verschil.
BIOSen 1102 1002 0801 geprobeert (bord kwam met 0801)

Het kan zijn dat ik nog iets over het hoofd heb gezien, post gerust.
Ik zie net de 1202 bios op de ASUS site staan, ik ga zo even flashen en bericht terug aan jullie.

[edit]
De 1202 bios laat op standaard settinge weer een blauw scherm zien. Verlaag ik de multiplier naar 200x11 en stel ik enkel het voltage en den snelheid van mijn geheugen in op standaard waarden boot de PC en is hij zo stabiel als bovengenoemd.

Aan de ene kant kan ik hiermee internetten en gamen, maar aan de andere kant is het erg frustrerend dat mijn PC ieder moment zou kunnen vastlopen als ik foto's en films ga bewerken (hetgeen waarvoor de PC is samen gesteld).
Het meest iritante is nog wel dat ik het probleem niet makkelijk kan oplossen omdat ik niet kan testen welke instellingen werken, het vastlopen lijkt geheel random en gebeurt niet bij een specifiek soort actie.

Veel dingen kan ik wel uitsluiten omdat de stress test wel lange tijden goed gaan, maar ik kan niet precies pinpointen waardoor het systeem vast loopt.

* kid1988 zegt: zo da's een lap text.

kid1988 wijzigde dit bericht 24-07-2008 23:50 (12%)

You should never underestimate the predictability of stupidity.

Zwaar depressief k..zooi !!!!
Reg. datum: 30 augustus 2007

Begin maar eens met 1 dimm ipv 4.
8GB wil bij vista nogal wat problemen geven.
Er is wel een hotfix voor 4 of meer GB, heb je die al geinstalleerd?
Lees hier:
http://forums.microsoft.c...=11&tf=0&pageid=3
En opstarten met maar 2GB ipv 8GB.
Succes.

DaLoona wijzigde dit bericht 25-07-2008 09:27 (67%)

Systeem specs: http://tweakers.net/gallery/sys/16602, Flame me niet en zeik me ook niet af, daar ben ik nu veel beter in!!

doe niet zo kinderachtig

Met mijn oude setup had ik geen problemen met 4gb en vista64. dat probleem word ook beschreven in het microsoft forums topic. Echter heb ik nu KB 929777 VERWIJDERT (die was wel geinstalleerd) en memory remapping uitgeschakeld. Nou kan ik WEL bootten met 200x11,5 en het lijkt tot nu toe stabiel (5 minuutjes). Eventueel kan ik het zo met remapping nog een keer proberen en vervolgens zonder remapping met met de patch.

Nu heb ik maar 7.1 gb tot mijn beschikking maar daar red ik me eerst wel mee.. als mijn PC zo stabiel lijkt zit het probleem dus in het geheugen/remapping

Edit:

Wanneer ik remapping aan zet heb ik problemen;
2gb ram: geen problemen, maar dan word er ook geen remapping gebruikt
4gb ram: remapping uit, geen probleem, remapping aan, bsod
6gb ram: idem als 4
8gb ram: idem als 4

Nou eens kijken wat er gebeurt als ik KB929777 weer installeer.

edit2:
KB929777 veranderd niets aan de zaak, het bsod komt nogsteeds voor onder bovengenoemde voorwaarden. Al kreeg ik net 1x een BSOD met dezelfde melding en 2gb ram.

Waarschijnlijk word het dit weekend even een clean install voor de zekerheid.

edit3:
net een schone install gedaan, alles loopt als een trein, geen fouten bij installatie, eerste boot waar je werkelijk in windows zit (dus NA het hele oobe verhaal waar je je naam e.d. invoert) ik open display properties, BSOD. Heb nu memory remapping weer uit staan, en nu is het systeem (nog) stabiel. Lijkt me dus ook geen driver issue of dergelijke, want windows is gewoon kaal nu (geen drivers, geen patches, geen service pack).

Welk deel van de PC verzorgt eigenlijk het memory remapping verhaal? de CPU (geheugencontroller) of de chipset?

kid1988 wijzigde dit bericht 25-07-2008 12:27 (51%)

Vapo Classic@-25

Ik heb zelf ook een Phenom CPU en als je een beetje hier en daar leest over de BSOD's die je krijg met x64 OSén weet je al dat je daar uit de buurt moet blijven.
Mijn Phenom is ook niet stabiel te krijgen met een X64 OS,heb zelf ook 4x2gb corsair pc6400 en was gedwongen 4gb eruit te halen....
Je BSOD clock interupt by bla bla bla is puur omdat je cpu niet stabiel in onder een x64 OS.
Ik had dit nammelijk ook op stock speeds ,de oplossing was naar een x32 bit os te gaan.
Nu krijg ik alleen een soort gelijke BSOD als ik te ver overclock.
Stressen van de CPU was nooit geen probleem maar idle draaien daar in tegen wel.
De hele handel liep om de 20 minuten vast,alleen door prime95 te draaien kon ik normaal werken in windows.
Dus zet gerust een x32 bit OS op je systeem en zie hoe stabiel alles wordt.
Jammer van je geheugen maar het is niet anders.

-=Specs=-Oc'ing - The process of installing high hopes, dumb luck, and several paychecks into a rectangular box..

doe niet zo kinderachtig

Komt er dus op neer dat ik, door te upgraden, mn ultimate64 licentie door mn neus heb geboort?

Niet erg practisch, aangezien mijn vorige systeem S939 was (ook met een 64 bits OS) kan ik mijn CPU niet downgraden... Downgraden naar 32 bits is een letterlijke waste of RAM (en aangezien ik het wel kan gebruiken met 20mp afbeeldingen in photoshop, of HD video)..
Ik zal eens bij mijn computerboer langs gaan of ze de phenom nog om willen ruilen (het is inmiddels een dikke 2 maand geleden dat ik het setje heb aangeschaft).

Ik heb trouwens een B2 stepping Phenom, die met de TLB bug. Weet iemand of de nieuwere steppings stabiel te krijgen zijn?

kid1988 wijzigde dit bericht 25-07-2008 13:45 (74%)

Vapo Classic@-25

quote:
kid1988 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 13:28:
Komt er dus op neer dat ik, door te upgraden, mn ultimate64 licentie door mn neus heb geboort?
Ja in feite wel maar dit heb jij nooit van te voren kunnen weten,tenzij je op research had gegaan over de betreffende combinatie Phenom\X64 OS.

-=Specs=-Oc'ing - The process of installing high hopes, dumb luck, and several paychecks into a rectangular box..

Woebe
Reg. datum: 07 april 2005

quote:
Speedy-J schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 13:32:
op research had gegaan over de betreffende combinatie Phenom\X64 OS.
Nja, da's niet meteen waar je een probleem verwacht natuurlijk.

Het probleem zou deels ook afhangen van moederbord en BIOS-versie. Zo heeft de DQ-6 van Gigabyte met de laatste BIOS versie geen problemen meer op clockspeeds en kan de CPU hoger worden geklokt. Voltage zou ook een rol spelen. Lagere voltages (inderdaad, lagere, geen hogere) zouden de boel stabieler kunnen houden. 1.2 Volt moet wel lukken.
doe niet zo kinderachtig

Ik krijg hem gewoon NIET stabiel op stock speeds. Hij draait nu stabiel op 11x200. wat eerst voldoende is, maar ik weet niet hoelang hij stabiel blijft. Voltage staat op auto en hij zet hem standaard op 1.23 volt.

I'm British you muppet.
Reg. datum: 28 juni 2006

Geheugen voltage verhogen.

En AMD gebruikt geen FSB |:(

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

Vapo Classic@-25

Ik heb ook een b2 CPU,met een Phenom 9850 zou het wat beter moeten zijn maar verwacht geen wonderen met overclocken ,dan moet je toch echt naar x32 bit

doe niet zo kinderachtig

quote:
leonpwner1 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:40:
Geheugen voltage verhogen.

En AMD gebruikt geen FSB |:(
Waarom zou ik het geheugen voltage verhogen? 1.8 staat in de SPD en op de verpakking. Ik zie geen reden om het voltage te verhogen, kun je het onderbouwen?

FSB, HTbus, whatever

I'm British you muppet.
Reg. datum: 28 juni 2006

quote:
kid1988 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 19:29:
[...]

Waarom zou ik het geheugen voltage verhogen? 1.8 staat in de SPD. Ik zie geen reden om het voltage te verhogen, kun je het onderbouwen?

FSB, HTbus, whatever
SPD zegt niks, de SPD heeft het dikwijls fout.

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

Reg. datum: 27 oktober 2004

klinkt miss idd gek maar ik heb het geheugen ook handmatig op 2v moeten zetten om mijn broertje zijn phenom stabiel te krijgen (de 9850 black edition)

doe niet zo kinderachtig

Mem voltage op 1.9 volt duurt het een minuut langer voordat hij vast loopt op 11,5x200
2.0 volt doet helaas het kunstje ook niet. Verder durf ik eigenlijk ook niet te gaan omdat het overvolten van geheugen schade kan veroorzaken.
Heb hem nu weer terug op 1.8 volt, 11x200. Met remapping aan.
Hij lijkt nu behoorlijk stabiel. Heb de hele avond TV gekeken via media center.
Vanavond maar even stressen met Prime

kid1988 wijzigde dit bericht 25-07-2008 22:41 (77%)

Vapo Classic@-25

100Mhz underclocked ik zou hier alles behalve tevreden mee zijn.
Zover ik weet is hier geen echte oplossing voor,meschien hier en daar een instelling in de bios die het iets beter zou kunnen maken maar oplossen doet het niet helaas....

doe niet zo kinderachtig

quote:
Speedy-J schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:52:
100Mhz underclocked ik zou hier alles behalve tevreden mee zijn.
Zover ik weet is hier geen echte oplossing voor,meschien hier en daar een instelling in de bios die het iets beter zou kunnen maken maar oplossen doet het niet helaas....
Ik ben er ook zeker niet tevreden mee, maar blue screens op stock settings voel ik ook niets voor...
Het zet zo:
Stock, 11,5x200 met alle andere stock settings is binnen enkele seconden een BSOD na login.
Echter, met alle settings hetzelfde, behalve de multiplier naar 11, geen vuiltje aan de lucht, 19 uur prime, en nu bijna 3 uur idle. Systeem bijna 22 uur up.

Het eerdere verhaal wat ik ophing van memory remapping enabled of disabled blijkt niet veel verschil te maken in de situaties. Met disabled duurde het simpelweg een paar keer langer voordat ik een fout kreeg, echter was dit geheel random, of remapping nou aan of uit stond.

@gadjo:
Dat wil ik juist wel horen. Aangezien ik gewoon garantie op mijn CPU heb, en dit een tekortkoming van de CPU is. Ik begrijp dat de 9650 stepping B3 is? Wellicht kan mijn reseller of zijn leverancier de TLB bug geplaagde CPU vervangen door een B3 exemplaar.

kid1988 wijzigde dit bericht 27-07-2008 11:17 (11%)

Reg. datum: 25 december 2007

Dit is niet wat je horen wil misschien maar de B3 is toch stabieler.
Zelfde soort troubles te vaak gezien, lijkt toch aan de B2(BE)steppings te liggen.

Maar goed ik heb het wiel ook niet uit gevonden wellicht krijg jij de boel nog stabiel.

doe niet zo kinderachtig

Phenom 9600 vervangen door Athlon x2 5600 en alle problemen zijn verdwenen. Mocht het niet aan de processor hebben gelegen dan waren het misschien de fasen of de PSU aangezien de 5600 minder stroom verbruikt.

Reg. datum: 26 april 2008

Vraagje aan TS: Heb je de multiplier nu wel weer op de volle snelheid staan?

You got n00bsticked.
Reg. datum: 12 februari 2005

quote:
gadjo23 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:42:
Dit is niet wat je horen wil misschien maar de B3 is toch stabieler.
Zelfde soort troubles te vaak gezien, lijkt toch aan de B2(BE)steppings te liggen.

Maar goed ik heb het wiel ook niet uit gevonden wellicht krijg jij de boel nog stabiel.
Doel je soms op de TLB-bug? Dan is dit inderdaad niet wat we willen horen. Dat is namelijk de grootste onzin. Je kán er alleen last van krijgen na zéér lange tijd onder non-stop (dus 100%) belasting van de CPU, alle kernen. Mag ik je even uit die droom helpen? Ik denk namelijk niet dat Kid1988 een dergelijke veeleisende gebruiker is.

1... 2... 3... weer een fabel uit de wereld voor de thuisgebruiker :)

Rosetta@Home, 'cause we are worth it!

doe niet zo kinderachtig

De multiplier staat nu gewoon op 14,5, met de 5600. Geen BSOD meer.
Echter heb ik net als met de phenom op 11x200, wel 1 vastloper gehad, weer dezelfde omstandigheden, 12 uur stressen geen probleem, 3 uur "idle" (filmpje kijken) -> vast.

@jejking, de TLB bug ben ik niet bang voor. Er zit een fix voor in mijn bios, maar die had ik altijd uit staan. ik denk dat gadjo doelt op: Nieuwe core revisie, minder foutjes?
voorzoveer ik heb begrepen krijg je alleen last van het betreffende eratum als je virtualistatie gaat gebruiken. iets wat ik niet van plan ben.

dus ik ga het probleem echt niet bij de CPU zoeken. Wellicht had de phenom problemen op stock speeds, maar bij de volgende vastloper ga ik toch aan mn mobo, voeding, of geheugen twijfelen.

Het probleem van de vastlopers, is dat ze heel af en toe voorkomen, (als in: eens per 2/3 dagen uptime) en ik heb nog geen structurele vastloper gehad (bijc: elke keer als ik X doe loopt hij vast) dus debuggen en onderdelen verwisselen gaat lang duren.

Bij de vastlopers zit hij wel zo vast dat er geen BSOD of degerlijke komt, en dus ook geen logboek entry. ik krijg alleen een melding dat windows verkeerd is afgesloten.

//Een ander probleem is dat mijn reseller het M3A32 bordje niet op voorraad heeft, en dus eerst mijn bord moet opsturen, echter heb ik al ervaring met 3 hing end asus bordjes (A8N SLI PREMIUM, Croshair, en Maximus Formula) die na 3 weken reparatie gewoon met dezelfde fout terug komen, vervolgens nog een keer worden opgestuurd, zelfde verhaal, en dan maar worden omgeruild door de leverancier.
En lijkt me geen pretje om nu 9 weken zonder moederbord te zitten.
Wellicht kan ik het hele zootje omruilen voor een intel-equivelant.//

Ik neem aan dat je de Multiplier op Auto zet in de bios? Ik suggereer eens om die handmatig in te stellen op de maximum ondersteunde multiplier. Mij is opgevallen dat ik hem handmatig maar op 10x kan zetten i.p.v. 10.5. Dat is meestal de multiplier waar ik de vastlopers ook krijg (precies dezelfde symtomen)

Ik moet je wel vertellen dat ik een AMD Athlon 64 X2 4000+ heb. Maar de symtomen die heb ik zijn zowel identiek aan die van jou. Heb je immers al geopperd om SP3 te installeren? Of de bijhorende AMD drivers?

Zit op werk dus kan je niet doorlinken naar andere sites, maar het feit dat onder zware belasting juist géén problemen optreden en bij lichte belasting wel, wijst er volgens mij sterk op dat het aan Cool 'n Quiet ligt. CnQ verlaagt bij lage belasting de kloksnelheid en het voltage. Als je vervolgens een tabblad opend o.i.d., dan switched de processor weer naar een hogere kloksnelheid, wat blijkbaar (volgens enkele posts op Xtremesystems.org) voor vastlopers kan zorgen.

Probeer eens Cool 'n Quiet uit te schakelen in het BIOS.

EDIT: of inderdaad de multiplier locken op een vaste waarde, dat komt bijna op hetzelfde neer.

Da_DvD wijzigde dit bericht 13-08-2008 11:23 (8%)

doe niet zo kinderachtig

@ravons, volgens mij is er nog lang geen SP3 uit voor Windows Vista.
De multiplier is handmatig ingesteld maar QnQ staat nog wel aan.
ik zal QnQ eens uitschakelijk, kijken wat voor effect het heeft...

Echter is het toch niet normaal dat je QnQ uit moet schakelen om je systeem stabiel te krijgen? wanneer dat oplossing bied, waar ligt het dan aan?

Het kan ook gewoon CnQ zijn. Laten we eerst maar eens kijken wat dat doet. Je bent in ieder geval al op de goede weg want ik ben zeker al maanden bezig om een oplossing te vinden voor mijn probleem. xD Maar CnQ kan blijkbaar altijd wel de boosdoener zijn met zulke vastlopers.

Edit: Beeld je maar eens in, hij slaat vast nadat je hem uit Idle haalt right? Dan moet de klok dus omhoog en niet iedere CPU/mobo vindt dat fijn dus dan krijg je dat gezeik. Als je hem continu stresst krijgt hij niet de kans om terug te clocken.

En mijn excuses, ik wist niet dat je Vista draaide. Maar ik neem aan dat je SP1 wel al hebt dan?

Ravons wijzigde dit bericht 13-08-2008 11:51 (39%)

Pagina: 1 2 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: