Als hij maar lekker snel is..
(heb het wel op school maar we zijn nog lang niet zo ver).
spel fouten voor houden
My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]
Je wilt "Photoshop" voor PHP? Nexime, de foto-extensie!
Ik heb nog een C64 met spelletjes e.d. en een Sega game gear met spellen liggen. Interesse? Mailadres in mijn profiel.
helaas was dat voor school en is de hele zooi weggegooid.
Een project met Arduino kost gewoon veel tijd, niet alleen technisch maar ook qua concept / vormgeving, anders zou ik zo mee willen doen. Heb toch al wel wat ervaring met i/o via arduino en processing(.org)
- uhuh
Je zou bij hun kunnen informeren of ze misschien al iets in de planning hebben.
Nikon D80 | Nikkor AF-S DX 18-55MM F/3.5-5.6G VR | You definately rate a 10 on my weird shit -o- meter...
Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.
Reg. datum: 21 december 2005
ja maar bij HCC robotica zit je wel weer gelijk heel erg aan een specifieke set toepassingen van je arduinootje vastquote:Anthor schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:40:
Dit klinkt als iets voor de HCC robotica afdeling
Je zou bij hun kunnen informeren of ze misschien al iets in de planning hebben.
Reg. datum: 29 januari 2006
Bovendien snap ik niet wat er zo geweldig is aan de arduino, het is gewoon een microcontroller op een plankje...
Het bijzondere is dat het goedkoop is, makkelijk is, de dev-tools zijn cross platform en open source, laagdrempelig maar toch net zo krachtig als al het andere, want het is in feite gewoon C. Eerlijk gezegd een combinatie die ik nergens anders ben tegengekomen.quote:TommyboyNL schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 16:42:
Ik zie niet in waarom er per se een speciale dag georganiseerd moet worden. Het internet staat toch vol met projecten met de arduino?
Bovendien snap ik niet wat er zo geweldig is aan de arduino, het is gewoon een microcontroller op een plankje...
De ATmega88 (welke ook op de arduino gebruikt word) kost een euro of 3. Programmeren kan in C, met de AVR-GCC compiler (cross platform). Dit is ook open source.
Wat het makkelijk betreft: je hoeft inderdaad niet zelf een kristal en twee condensatortjes aan de microcontroller te knopen (En zelfs die zijn niet noodzakelijk, alleen als je timing kritische dingen programmeert, maar dat kan toch niet in C). Om hier nou meer dan 10 euro extra voor te gaan betalen...
De combinatie die jij noemt bestond dus al lang, in de vorm van een microcontrollerfamilie genaamd AVR...
Natuurlijk zul je, als je eenmaal een programmer en ervaring hebt, niet meer omkijken naar arduino. Maar arduino maakt microcontrollers ook bereikbaar voor beginners. Daar zit de kracht, imo.
Maarja, ik kan nooit op tegen de marketing praat voor de Arduino.
In principe zou je zon dag gewoon algemeen voor microcontrollers (niet alleen atmel.. waarom nou?) maken. PIC zal automatisch klein blijven (wordt gewoon minder mee gedaan) en ARM is leuk voor de meer profi mensen die komen kijken. Misschien dat er zelfs mensen met cpld's, plc's en fpga's gaan staan, leuk! Dan krijg je ook een beter idee van wat er allemaal bestaat en mogelijk is (de reacties doen een beetje vermoeden dat niet iedereen het overzicht heeft).
Wat? Taboe?
Wat voor jou heel vanzelfsprekend is, is voor een andere niveautje brain surgery. Het kan echt wel makkelijker dat wat je hier beschrijft. Dat jij je dat niet voor kunt stellen is een hiaat in jouw voorstellingsvermogenquote:ssj3gohan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 19:46:
Arduino is niet makkelijker... Ik kan me niet veel makkelijkers verzinnen dan een programma schrijven in winavr, compilen en over mijn zelfgebeunde gratis parport-programmer in elk willekeurig project met isp rammen. Een arduino moet je altijd weer aparte stekertjes in je bord voor maken... Maar goed, dat is ook gewoon mijn manier van proggelen.
Dat is geen slecht idee, het hoeft idd niet beperkt te blijven tot arduino. Omdat arduino gewoon op C gebaseerd is kun je er eigenlijk alles mee wat je met WinAVR and the likes kunt doen. Sterker nog: de bootloader van arduino is STK500-compatible, iirc. Oftewel: een arduino-bezitter kan heel goed ideeen opdoen van andere projecten, en omgekeerd.quote:In principe zou je zon dag gewoon algemeen voor microcontrollers (niet alleen atmel.. waarom nou?) maken. PIC zal automatisch klein blijven (wordt gewoon minder mee gedaan) en ARM is leuk voor de meer profi mensen die komen kijken. Misschien dat er zelfs mensen met cpld's, plc's en fpga's gaan staan, leuk! Dan krijg je ook een beter idee van wat er allemaal bestaat en mogelijk is (de reacties doen een beetje vermoeden dat niet iedereen het overzicht heeft).
Reg. datum: 13 november 2006
Waarom moet alles voor een beginner super simpel zijn? Een beginner mag toch ook wel is wat moeite doen? En een van de vele avr programmer schema's op het internet in elkaar solderen lijkt me toch ook niet echt veel moeite.quote:Fuzzillogic schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 18:47:
Hmm, nou heb ik nooit direct met AVR-GCC gespeeld, maar het zal no way zo simpel zijn als je hier nu doet voorkomen. En dat is voor een beginner wel essentieel. Ik vergat nog iets: arduino heeft en FDTI USB interfaceje aan boord, en is reeds voorzien van een bootloader.
Het is maar net hoeveel moeite je erin wilt en kunt steken. Als je je eerst moet verdiepen in bootloaders, fuses, command line tools, programmers, ISP, en de hele reutemeteut voordat je ook maar een simpel ledje kunt aansturen, dan ik kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar voor de lol mee aan de slag gaat.quote:bassie schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:04:
[...]
Waarom moet alles voor een beginner super simpel zijn? Een beginner mag toch ook wel is wat moeite doen? En een van de vele avr programmer schema's op het internet in elkaar solderen lijkt me toch ook niet echt veel moeite.
Als je dat leert tijdens studie, of als iemand anders je al met raad en daad kan bijstaan, dan is dat al wat anders, maar dat heb je nu eenmaal niet altijd.
Als ik mezelf als voorbeeld neem: achtergrond in informatica, VWO natuurkundekennis, milde interesse in electronica maar nagenoeg geen ervaring daarmee en met solderen, en ik wilde eens met microcontrollers stoeien in de weinige vrije uurtjes. Oftewel: ik ga niet zelf "even" een bordje ontwerpen, een programmer bouwen en dagen spenderen aan het doorspitten van half werkende tutorials en lastig te configureren tools. Als beginner is het vaak al een hele klus om in de gigantische berg informatie te vinden wat je nodig hebt om.. te beginnen. Arduino + een experimenteersetje was en is voor mij ideaal. Ik bedoel: het is hobby. Het moet wel leuk zijn.
Nu ik wat kennis omtrend AVR heb zou ik idd eens kunnen kijken naar "echte" dev-tools, voor zover die beschikbaar zijn voor Linux
@ hieronder: hehe, de hele wereld lijkt zo wel samen te hangen hè :-) Prachtig verband
ssj3gohan wijzigde dit bericht 11-08-2008 23:28 (8%)
Wat? Taboe?
Ik heb mezelf ook alles aangeleerd, zonder hulp van docenten of whatever. Gewoon het internet afspeuren, veel lezen, veel proberen, en niet te vergeten: veel slopen.
Nu met WinAVR en GCC wil ik eigenlijk niet veel anders meer (of wanneer er echt iets gemaakt gaat worden een LPC met ARM core of misschien wel CPLD/FPGA).
WinAVR en GCC icm een USB-ISP programmeren is imo zó makkelijk en ook nog stukken beter dan zo'n Arduino kitje... Ik zie gewoon het hele nut van het ding niet en al helemaal niet een aparte dag voor alleen zo'n Arduino dingetje....
Specs Desktop Specs Notebook Consoles: 4x XBoX 360 - PSP - PS3
Ging toch om een animocheck?
Ik zou al blij zijn als er ergens in de benelux iets zou zijn waar mensen wat electronica projecten laat zien en/of wat over atmel/pic/arduino uitleggen, maar met al deze onzin komen we nergens.
Het feit blijft dat in ieder geval in deze thread veel mensen zitten die geen officiele electronica achtergrond hebben maar wel meer over (microcontrollers) willen weten.
Zelf heb ik ook eerst de route geprobeerd van de 5 draadjes aan de parport en kreeg het helemaal niet aan de gang, uiteindelijk een usb-isp programmer gekocht en samen met kontrollerlab onder linux is het allemaal goed te doen.
Ik heb nu een stickduino gekocht (hij is nocht niet gearriveerd), zeg maar een arduino in usb stick vorm (niet shield compatible).
Het lijkt me duidelijk dat er wel animo is, maar dat het toch van ons zelf moet komen.
Ik zelf zou wel willen voorstellen om koekjes te bakken en een presentatie te geven welke fouten je allemaal kan maken, want daar ben ik momenteel heel erg goed in. En dan kan ik wat mislukte projecten laten zien. En eventueel wat simpele ideeén.
Misschien moeten we gewoon bij elkaar komen en dat iedereen gewoon een presentatie geeft over zijn eigen mislukte/gelukte/onder ontwikkeling projectje? Zeg maar een show and tell...
Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.
De Arduino is juist interessant voor mensen die nog nooit een soldeerbout hebben aangeraakt -- gewoon code kloppen, USB kabel eraan hangen en binnen de kortste keren heb je "Hello, World" op je 16x2 display getoverd. Dat maakt het zo'n prima instap-platform, en als je dan verder gaat kun je eventueel de Arduino bootloader gewoon opzij schuiven en zo'n bordje in native AVR mode programmeren.
Dus ik ben er op zich wel voor, al lijkt het me ook wel eens interessant om van andere mensen te horen hoe een complete AVR workflow (van C code tot .hex proggen) in zijn werk gaat.
My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]
Edit: Sterker nog, het lijkt me alleen maar goed. Dan kunnen de Arduino-fans iig zien dat het echt niet zo veel moeite kost om een bordje zelf inelkaar te flansen, en kunnen de zelfbouwers zien dat de extra shit op de Arduino-bordjes de paar euro extra misschien toch wel waard is
Sprite_tm wijzigde dit bericht 14-08-2008 14:24 (17%)
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller