Maar dat maakt niet dat de combat in The Witcher plotseling tactisch en uitdagend wordt. Als jij op het juiste moment op de muis klikken uitdagend vindt, of kiezen uit een van de drie combatstyles een geweldige tactische dimensie vindt, dan denken wij daar gewoon fundamenteel anders over.quote:KnetterGek schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:00:
Sorry maar wat een BSSchroef de difficulty even een eind omhoog - Je kunt in zowel TheWitcher als in NWN1 en NWN2 compleet dood lopen op lastige gevechten.
Iets over slecht zijn in NWN2 en last voor andere mensenquote:Hell, in NWN2 heb ik een maand vast gezeten op het einde.
Maar mijn inziens was de combat er wel uitdagender en tactischer dan voorgenoemde games. In NWN kon je met een gerust hart in het midden van een area gaan staan, rustig wachten tot heel de area rond jou staat en dan ze nog allemaal neerleggen. Probeer dat eens in Baldur's Gate. Als er drie wolven in het begin van het game wat te kort op elkaar volgen ben je er al aan (al zeker als je soloed als Mage ... dan heb je 1 spell op level 1quote:Zo bijzonder moeilijk was BG1 niet en hyper tactisch al helemaal niet: dat kwam pas in BG2 als je level hoog genoeg was dat je wat zinvolle spreuken kon gaan combineren.
enquote:Wat mij betreft staat BG en BG2 eigenlijk uitsluitend erom bekend dat het spel een serieuze poging tot RPG op de computer was, een spel met een verhaal, een uitgewerkte wereld en non-lineaire gameplay. Over de moeilijkheid kan ik me nooit herinneren iemand opmerking gemaakt te zien hebben.
Hetzelfde (eerste quote) kan je zeggen van een Mass Effect. Persoonlijk vond ik de wereld van Baldur's Gate toch wel dat tikkeltje interessanter om te verkennen dan de planeten van Mass Effect. Bij Baldur's Gate had je allerhande lange en uitgebreide sidequests. Ik noem er een paar: het gedoe met Valygar, de quests rond Haer D'halis, De D'Arnise keep en de follow-up quests, de stronghold quests (iets wat in NWN2 ook erg degelijk was uitgewerkt), De quests rond de Tanner, de pantaloonsquote:Nou nou, beschaafdheid ten top. Hoe veel spannender waren de sidequests in BG dan? Waren dat geen "regel onderdelen van beestej X" of "ga naar Y en haal / breng Z" danwel "ga naar A en sloop B" missies?
Ik ben erg benieuwd welke memorabele sidequests uit Mass Effect jij nu gaat opnoemen? Wat ik mij herinner uit Mass Effect is: "ga naar schip X", "vernietig basis Y" ... Hier en daar waren er een aantal andere quests die niet dit stramien volgde. Dat waren dan ook voornamelijk de quests in de bewoonde gebieden (Citadel, Novaria). Die op Novaria is eigenlijk onderdeel van de main quest.
Wat me vooral stoorde aan Mass Effect was het eindeloze hergebruik van bepaalde areas voor de sidequests. Je kon aan de buitenkant van een gebouw al weten hoe de binnenkant eruit zag. De quests van Baldur's Gate I mogen dan wel niet op het niveau gezeten hebben van deze van BG II, de area's waren tenminste verschillend.
De moeilijkheid optrekken in voorgenoemde games gaat moeilijk als die al op het maximum staatquote:Schroef de difficulty van die andere games effe op dan, of haal BG naar beneden. Dat jij slecht bent in BG1 wil niet zeggen dat alle andere mensen daar ook last van moeten hebben.
De moeilijkheid van Firkaag hangt erg af van het moment waarop je naar hem gaat. Als je rechtstreeks uit Irenicus' dungeon naar Windspear Hills gaat, dan is Firkaag een taaie tegenstander. Als je wacht tot na de Underdark, welja, dan is er niets moeilijks aan.quote:Firkaag lastig? Ik heb in de meeste games toch welk elke keer álle draakjes tot losse onderdelen ontbonden
Ik denk dat je het wel met me eens zult zijn dat Saren (Mass Effect), The Grand Master (The Witcher) en The King of The Shadows (NWN2) eenvoudig waren in vergelijking met een Melissan, Sendai of Abizigal?
Die vond ik best wel te pruimen. Het verhaal haalt nooit het niveau van een BG, Planescape: Torment of Mass Effect. Het verhaal was ook nog eens enorm lineair. Maar al met al durf ik gerust stellen dat ik al slechtere games heb gespeeld. Het is gewoon een heel ander type game dan bijvoorbeeld Baldur's Gate.quote:Zolang het geen Icewind Dale wordt vind ik het allang best
Ik ben het wel met je eens; laat Dragon Age maar geen Icewind Dale kloon worden
Performance is a residue of good design. -- heAzk