Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | Fujitsu Scaleo P 8600GT, P4 3Ghz, 1GB
Reg. datum: 21 juli 2006
het mag niet lukken het lampje blijft groen branden alleen de ventilatoren gaan aan je ziet ook niet de kleurenschijf gaan draaien ik heb zoals je hebt beschreven de machine ge reset maar ik zie niet iets gebeuren ik weet of dat ook zo isquote:ThinkPad schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:24:
[...]
Hoe knippert het lampje? Langzaam of snel? (langzaam is ongeveer 1sec per pulsje zegmaar).
Het kan zijn dat de beamer nog niet gereset is.
Resetten doe je op deze manier:
[...]
"Volume -" in gedrukt houden, dan "Source" indrukken, en beide ingedrukt houden voor 10 sec.

Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | Fujitsu Scaleo P 8600GT, P4 3Ghz, 1GB
Mocht het gebeuren dat lamp-ok signaal eerder gesloten wordt voordat lamp-aan signaal is afgegeven, dan knippert het lamp led op beamer wel even maar dan stopt ie toch nog ermee na paar seconden.
Wat mogelijk wel gaat lukken is dat je van beide opto's 1 opto van maak. Dat gaat wel direct maar kans is groot dat het lukt. De volgorde klopt dan: beamer on -> lamp-aan -> lamp-ok -> beamer loopt.
Opvouwbare DDRmat - Nieuwsgierig?
Helaas ook niet als ik U4 door verbind krijg ik een constante pieptoon (de zelfde toon als ware dat de beamer aanspringt maardan aan een stuk door)quote:ThinkPad schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:22:
Probeer het eens op deze manier, door U4 door te verbinden.
[afbeelding]
ik ga morgen met vakantie voor 3 weken ik hoop dat de topic nog even wordt aangehouden zodat ik daarna weer verder kan met het project (kun je mij anders even mailen janvanos@msn.com)
alvast bedankt
jan
Reg. datum: 25 augustus 2006
Ondanks dat dit niet je eigen idee is, vind ik het zeer bewonderingswaardig dat je dit zelf op praktische wijze uitvoert.
De beamerlamp vervangen door een xenon lampje heeft een aantal grote voordelen, nl:
-een xenon setje is in de meeste gevallen goedkoper dan een originele vervangingslamp;
-een xenonlamp heeft normaal een levensduur van zo'n 3000 uur;
-xenon heeft een hoge lichtopbrengst bij een laag vermogen;
-dus minder stroomverbruik;
-dus minder warmteontwikkeling;
-dus minder warmteafvoer noodzakelijk;
-minder fans = stiller
-enz
De standaard xenon-setjes die te koop zijn hebben meestal 35W lampjes, maar er zijn ook setjes verkrijgbaar met een vermogen van 50W als je op zoek bent naar een hogere lichtopbrenst. Nadeeltje hiervan is dat de prijs evenredig toeneemt met het vermogen, maar in de bijbel staat te lezen: "Zoekt en ge zult vinden."
Misschien is het een ideetje om voor de voeding een goedkope jumpstarter te gebruiken. Een jumpstarter heeft zekers een voldoende startamperage om de xenonlamp te starten en de oplader levert ruim voldoende stroom om het stroomverbruik van het geheel bij te houden. Of je gooit je de 12V ballast weg en sloop een 220V TL-armatuurtje om de boel wat compacter te houden.
Electronische producten kun je in Azie per scheepscontainer laten (na)maken voor een appel en een ei. Ik weet niet in hoeverre er patenten zijn op dit principe, maar met een goedkope "HID-beamer" kun je een groot gat in de markt vullen en een gevreesde concurrent worden voor de "gewone" beamer. (Of je accepteert een mega afkoopsom van de beamerlamp-producenten die de prijzen dan ongestoord kunstmatig hoog kunnen houden). Noem mij maar gek, maar hier zou ik mijn geld in investeren.
Hopelijk post je hier nog een paar pic's van het eindresultaat, hiernaar ben ik dan ook zeer benieuwd. Succes!
Wel heb ik gemerkt dat er een duidelijk verschil zit hoe ik m'n apparatuur op de beamer aansluit
Via composiet (gele stekkertje) is het beeld erg donker, eigenlijk te donker, zelfs met de brightness instellingen aangepast.
Via component (rode, groene, blauwe stekkertjes) is het beeld een stuk helderder, en ook scherper. Dit met de brightness een klein beetje omhooggezet.
ThinkPad wijzigde dit bericht 14-08-2008 23:08 (12%)
Reg. datum: 25 augustus 2006
Het gebruik van een lens kan ook kleurafwijkingen veroorzaken door het prisma effect bij een afwijkend brandpunt, dus hiermee kan je ook wat spelen.
Maar dat wist je natuurlijk al
Als deze lampen versleten zijn (ik heb er 2 namelijk
Reg. datum: 03 maart 2008
Zelfde probleem als Jan.
Bij mij zitten er meer optocouplers in,6 stuks , U5 doorverbinden geeft niet het gewenste effect.
Lamp losweken met schoonmaakazijn lukt ook niet. "gips" blijft hard als een steen..
Jan Volgens mij zitten er in een atx voeding verschillende 12v groepen met verschillende amperages , probeer eens een andere set draden...
Xenon werkt bij mij op een 300w atx ennuh, je bruggetje in de atx connector moet blijven zitten , niet zoals op een mobo alleen pulsje geven.
Wilbert
http://www.uploadarchief.net/files/download/solderen.jpg ?
En krijgt de beamer wel genoeg licht? Als hij te weinig licht krijgt dan laat hij ook niks zien (heb ik ervaring mee, ik was aan het testen met halogeenlampje en dat werkte niet altijd).
Heb je de lamp timer ook al geprobeerd te resetten? Kan zijn dat de lamp allang op is (2000h) en dat de beamer eerst ge-reset moet worden voordat hij weer werkt.
ThinkPad wijzigde dit bericht 22-08-2008 21:29 (12%)
Reg. datum: 03 maart 2008
Optocoupler is op zelfde manier kortgesloten als hier aangegeven.
lampvoet inmiddels afgebroken doordat gips niet mee wilde werken
Nog ff geen tijd gehad om verder te gaan.
Ben ook nog met een windgeneratorprojekt bezig.
O ja, ik heb dezelfde tic, het repareren is veel leuker als er mee werken, vaak kijk ik er ook nauwelijks meer naar om.
In dit geval, ik heb 2 TA 370's (handig met een auto xenon set, die gaan per 2
Mijn bedoeling is om met polarisatiefilters 3D te kunnen projecteren, ben ik ook al lang mee bezig.
Heb veel foto's gemaakt met twee gekoppelde SLR's
Wordt vervolgd
Zo'n beamer heeft een lumen output bij de lens van slechts ~ 1700-2200 lumen.
Er gaan dus ontzettend veel lumen verloren in een beamer. Ik vroeg me vervolgens af of een xenon lamp dit kan compenseren....
Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?
Reg. datum: 03 mei 2000
Kan goed hoor. Ik heb hier een 120watt beamerlamp.. en ja, die geeft een ENORME hoeveelheid licht. De beamer waar ie uitkwam was 1000 lumen. Alleen de lamp los geeft een enorm gerichtte felle straal. Op 2m afstand voel je de hitte als je in de spot zit. Als ik m op mn (witte) plafond laat reflecteren (2.60m hoog, vanaf de grond), is t feller dan directe zoninval op een zomerdag.quote:Opperhoof schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:22:
Ik las dat een beamerlamp van 150 watt zo'n 15.000 lumen produceerd.
Zo'n beamer heeft een lumen output bij de lens van slechts ~ 1700-2200 lumen.
Er gaan dus ontzettend veel lumen verloren in een beamer. Ik vroeg me vervolgens af of een xenon lamp dit kan compenseren....
Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?
Aangezien de projector waar ie uitkwam defect is (LCD panelen verkleurd), doet de lamp nu dienst als zoeklicht en staat ie bij menig vriendenfeestje op het dak. Dat ding zie je bijna 1km verderop nog door de lucht... dus reken maar dat dat idd heeeeel veel lumen zijn
Leuk, maar let wel op dat je geen problemen krijgt met luchtverkeer.quote:DJSmiley schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:28:
[...]
Aangezien de projector waar ie uitkwam defect is (LCD panelen verkleurd), doet de lamp nu dienst als zoeklicht en staat ie bij menig vriendenfeestje op het dak. Dat ding zie je bijna 1km verderop nog door de lucht... dus reken maar dat dat idd heeeeel veel lumen zijn
Volgens mij staan er wel ergens opnamen online van piloten die last hebben van een laserlampje, en dat even melden.
Reg. datum: 14 juni 2006
ik lees hier regelmatig dat een hogere K meer licht geeft.
Dit is zeker onwaar. Een lagere K geeft witter licht (vanaf 4000 gaat het blauw worden, 8000 is blauw en 10000 is al paars). Een (duurdere) auto gebruikt zo'n 3500-4500K in Xenonlicht, en dit is wit.
De lichtopbrengst neemt ook wat toe bij lagere K .
Lagere K is duurder. Vandaar dat de meeste HID-kits 8000 of misschien 6000 K leveren. Is blauw, staat goed in de tuningscene en relatief goedkoop. Een 4500K set zou veel beter zijn. Zoeken
Cars 4 life
4300K is geel.
4500K is ook te geel voor een beamer.
6000K is perfect voor een beamer, ga je hoger > blauwtint, ga je lager > geeltint
ThinkPad wijzigde dit bericht 31-08-2008 13:12 (31%)
Hier zie je een afbeelding van een kleurenschema dat Xenon gebruikt.
Daar zie je dus ook dat 6000K echt het witte licht is.
8000K is een lichte blauwtint, en 10000K is de echte blauwtint, daarboven (12000K) gaat naar paars toe.
GoT - (o)\/\/|\|ED
Die koplampen zijn met photoshop veranderd enzo.
Maar het klopt wel dat 6000K wit is, eronder geel, en boven de 6000K blauw/paars
Hallo ik ben weer terug van vakantie en wil graag het project voort zetten ik was gebleven bij de doorschakeling van de opto's dat wilde niet lukken ik heb de tijd gereset zoals was geadviseerd wie weet er nog een andere oplossing mbt de opto'squote:ThinkPad schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:22:
Probeer het eens op deze manier, door U4 door te verbinden.
[afbeelding]
jan
Dit schijnt een vrij normaal en veel voorkomende beamerlamp te zijn.
Nu kan ik alleen nergens info vinden over specificaties van deze lamp. Zoals het type voeding, spanning, amperage, opstart spanning, voeding modules, etc etc.
Iemand die me kan helpen aan een paar trefwoorden waarmee ik wel wat kan?
Neuh... het is afhankelijk van de merk die dat doet. Niks veelvoorkomende. Philips b.v. doet alleen UHP (hun product), Acer, BenQ en Canon doen vaak NSH. NSH wordt meestal gezien als veelgebruikte type voor budgetbeamers, UHP zit bij betere merken (Sony, Infocus, Eiki, Toshiba)quote:Opperhoof schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:30:
Mijn beamer is voorzien van een nog werkende NSH lamp.
Dit schijnt een vrij normaal en veel voorkomende beamerlamp te zijn.
NSH = gelijkstroom versie
UHP = wisselstroom versie
UHP komt meer voor dan NSH. (circa 500 stuks tegen 120 stuks)
Er zijn meer long-life UHP lampen en maar weinig NSH. (4000 hr en hoger)
Zoek gewoon op type beamer, dan krijg je passende lamp bij en dus ook wat specificaties.
MrDummy wijzigde dit bericht 06-09-2008 23:29 (6%)
Opvouwbare DDRmat - Nieuwsgierig?
Ik begrijp een beetje dat bij jou de xenon mod is gelukt?!
Kun je misschien een paar fotos maken van het verkregen geprojecteerde beeld en de geschatte vermindering in lumen in vergelijking met de originele lamp?
SDFNYIRW