Ik ben heel erg benieuwd naar de testresultaten. Misschien dat LED dan tóch wel een goed alternatief kan zijn in een DIY beamer. 
Foto's laten nog even op zich wachten, heb geen goede camera in de buurt op dit moment, en met m'n telefoon is het zo donker dat je amper wat kan zien op de foto 
Ik zit nu even te denken over de voeding.
De driver heeft rond de 8,4V nodig om optimaal te functioneren, maar opzich doet hij het met minder ook al. Als ik hem op 2 lithium 18650 cellen in serie aansluit dan trekt hij aan de voedingskant 2,5A, bij 7,32V. Aan de LED kant trekt hij dan 3,8A bij 3,23V.
Ik heb het geprobeerd met een 5V 2A voeding van een USB hub, dan brand hij opzich wel fel, maar dan kan hij natuurlijk nooit fullpower draaien. Daarna even op de 5V lijn van een ATX voeding geprobeerd, maar daar brande hij juist heel zwak, beetje vreemd. Ik denk dat het voltage te ver inzakte ofzo.
Ik zit nu te kijken naar deze voeding van DickBest: http://www.dickbest.nl/we...ewProd&productId=1850 die stel ik dan af op 7,8V en dan moet het wel goedkomen denk ik. Ik zit alleen met de ruimte die die voeding inneemt, zo heel veel ruimte heb ik namelijk niet in de beamer Edit: Deze lijkt me nog beter
Of iemand moet nog een geniaal idee hebben voor de voeding? Opzich vind ik een externe voeding ook niet erg, als het een beetje het idee van een laptop adapter is, en niet blootliggende elektronica enzo
De driver heeft rond de 8,4V nodig om optimaal te functioneren, maar opzich doet hij het met minder ook al. Als ik hem op 2 lithium 18650 cellen in serie aansluit dan trekt hij aan de voedingskant 2,5A, bij 7,32V. Aan de LED kant trekt hij dan 3,8A bij 3,23V.
Ik heb het geprobeerd met een 5V 2A voeding van een USB hub, dan brand hij opzich wel fel, maar dan kan hij natuurlijk nooit fullpower draaien. Daarna even op de 5V lijn van een ATX voeding geprobeerd, maar daar brande hij juist heel zwak, beetje vreemd. Ik denk dat het voltage te ver inzakte ofzo.
Ik zit nu te kijken naar deze voeding van DickBest: http://www.dickbest.nl/we...ewProd&productId=1850 die stel ik dan af op 7,8V en dan moet het wel goedkomen denk ik. Ik zit alleen met de ruimte die die voeding inneemt, zo heel veel ruimte heb ik namelijk niet in de beamer Edit: Deze lijkt me nog beter
Of iemand moet nog een geniaal idee hebben voor de voeding? Opzich vind ik een externe voeding ook niet erg, als het een beetje het idee van een laptop adapter is, en niet blootliggende elektronica enzo
ThinkPad wijzigde dit bericht 28-04-2011 23:02 (8%)
heb je de 12V lijn van je ATX voeding belast voordat je de 5V belaste? Als je je 12V lijn belast op je ATX voeding zal de stroom niet instorten 
Reg. datum: 15 april 2011
Reg. datum: 15 april 2011
hoi ik wil weten watt de voltage van een topspot 5200k will hem kopen om in mijn lcd beamer [hitachi cp-l850] best oud ding maar het kan werken vind het aleen zonde om zon lamp te kopen en hem dan te laten doorbranden
Een topspot wordt ontstoken met een paar kilovolt, enorm veel dus. Na het ontsteken zal het voltage teruglopen. Als je gewoon de originele ballast van de beamer gebruikt is er niks aan de hand.
Reg. datum: 11 februari 2005
Reg. datum: 11 februari 2005
Zijn de foto's ondertussen gelukt, en wat kan je zeggen over het gebruik van een 10Watt lamp in een beamer. Lijkt mij een mooi project om ook een keer te proberen (misschien 30 Watt voor de zekerheid).quote:ThinkPad schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:12:
Foto's laten nog even op zich wachten, heb geen goede camera in de buurt op dit moment, en met m'n telefoon is het zo donker dat je amper wat kan zien op de foto
Ik zit nu te kijken naar deze voeding van DickBest: http://www.dickbest.nl/we...ewProd&productId=1850 die stel ik dan af op 7,8V en dan moet het wel goedkomen denk ik. Ik zit alleen met de ruimte die die voeding inneemt, zo heel veel ruimte heb ik namelijk niet in de beamer Edit: Deze lijkt me nog beter![]()
Het is wel fel, maar toch net niet fel genoeg om uren lekker te kijken. In donkere scenes krijg je maar moeilijk mee wat er nou precies gebeurd op het scherm. En dit is ook nog met een totaal verduisterde kamer, dus het is niet erg goed gelukt eigenlijk 
Foto's heb ik niet, en de beamer ligt al een paar maand in de kast te verstoffen
Foto's heb ik niet, en de beamer ligt al een paar maand in de kast te verstoffen
Reg. datum: 02 oktober 2011
Hallo allemaal,
ik heb gratis een Infocus LP530 gekregen met een kapotte lamp.
naar dit topic te hebben doorgespit en diverse forums op diy-communtiy.de (helaas kan ik haast geen duits lezen dus moet ik het laten vertalen
) heb ik de optocoupler U2 doorvebonden.(staat hier in het forum omscheven als U5 maar stond bij mij op de printplaat U2 (heb ook 6 optocoupler's inplaats van 5). daarnaast heb ik ook nog de volgende verbinding gemaakt:
http://diy-community.de/a...id=79963&d=1222088628
nu heb ik de beamer weer in elkaar gebouwd en aangesloten.
zet de beamer aan en hij start op zoals het hoort. ledje blijft groen en je hoort het kleurenwiel draaien.
Beamer uitgezet. lamp eruit gehaald,schakelaartje van het klepje vast gezet, led zaklamp erin en door de lens naar binnen kijken. ik zie wel wit licht maar ik zie niks staan op het beeldscherm. klopt dit?
voordat ik überhaupt een xenon lamp bestel.
Met vriendelijke groet,
Robin Hengeveld
ik heb gratis een Infocus LP530 gekregen met een kapotte lamp.
naar dit topic te hebben doorgespit en diverse forums op diy-communtiy.de (helaas kan ik haast geen duits lezen dus moet ik het laten vertalen
http://diy-community.de/a...id=79963&d=1222088628
nu heb ik de beamer weer in elkaar gebouwd en aangesloten.
zet de beamer aan en hij start op zoals het hoort. ledje blijft groen en je hoort het kleurenwiel draaien.
Beamer uitgezet. lamp eruit gehaald,schakelaartje van het klepje vast gezet, led zaklamp erin en door de lens naar binnen kijken. ik zie wel wit licht maar ik zie niks staan op het beeldscherm. klopt dit?
voordat ik überhaupt een xenon lamp bestel.
Met vriendelijke groet,
Robin Hengeveld
Probeer het eens met een halogeenlampje. De LP530 heeft ook een lichtsensor, en bij te weinig licht stuurt hij geen beeld uit. Je kan het ook wel horen aan het kleurenwiel, als hij wel genoeg licht heeft dan maakt die een ander geluid (omdat hij sneller/langzamer gaat draaien).
Beste Thinkpad,
Ik heb het nog een keer geprobeerd alleen nu met een led zaklamp op mijn lichtsensor. Nu doe hij het wel
Ik dacht omdat het kleurenwiel wel liep dat hij wel genoeg licht binnen kreeg maar dat was dus niet het geval.
Inmiddels ook al een gratis 35 watt xenon set kunnen krijgen van 6000K met een kapotte lamp. Gelukkig heb ik er maar één nodig
Ff een busje gedraait met 4 U stukjes. Deze maak ik vast aan de reflector. De lamp zit dan vast aan het busje met de 4 U-tjes. is de lamp kapot draai ik de boutjes van de u-stukjes los. Zet ik er een nieuwe lamp in en klaar is Kees.
Heeft iemand trouwens al een keer geprobeerd om voor de reflector een condensor lens te plaatsen om zo het lucht nog meer te focussen op het kleine raampje van 1 bij 1 cm? Op dealxtreme zijn een paar goedkope condensor lenzen te koop.
Robin
Ik heb het nog een keer geprobeerd alleen nu met een led zaklamp op mijn lichtsensor. Nu doe hij het wel
Ik dacht omdat het kleurenwiel wel liep dat hij wel genoeg licht binnen kreeg maar dat was dus niet het geval.
Inmiddels ook al een gratis 35 watt xenon set kunnen krijgen van 6000K met een kapotte lamp. Gelukkig heb ik er maar één nodig
Ff een busje gedraait met 4 U stukjes. Deze maak ik vast aan de reflector. De lamp zit dan vast aan het busje met de 4 U-tjes. is de lamp kapot draai ik de boutjes van de u-stukjes los. Zet ik er een nieuwe lamp in en klaar is Kees.
Heeft iemand trouwens al een keer geprobeerd om voor de reflector een condensor lens te plaatsen om zo het lucht nog meer te focussen op het kleine raampje van 1 bij 1 cm? Op dealxtreme zijn een paar goedkope condensor lenzen te koop.
Robin
Reg. datum: 07 januari 2001
Reg. datum: 07 januari 2001
Paar dingen die mij opvallen:
die zaklamp heeft een led die 9watt, is, maar die driver is (correct me if i'm wrong), voor zwaardere leds bedoeld, je jaagt de levensduur van die led flink terug op deze manier.
verder heb ik zelf ook recent een beamer omgebouwd
ik gebruik de Cree XM-l60, deze hoest zo'n 1000 lumen op, icm de juiste driver. Dit gooi ik door een aspherical lens heen ook wel collimator genoemd, (allen deal-extreme uiteraard
)
ik heb soort van bouw-log op onderstaande link gezet.
http://vgijsen.posterous.com/retrofitting-a-beamer-with-led
ik moest wel wat wat meer trucken uithalen om de ballast te faken btw
die zaklamp heeft een led die 9watt, is, maar die driver is (correct me if i'm wrong), voor zwaardere leds bedoeld, je jaagt de levensduur van die led flink terug op deze manier.
verder heb ik zelf ook recent een beamer omgebouwd
ik gebruik de Cree XM-l60, deze hoest zo'n 1000 lumen op, icm de juiste driver. Dit gooi ik door een aspherical lens heen ook wel collimator genoemd, (allen deal-extreme uiteraard
ik heb soort van bouw-log op onderstaande link gezet.
http://vgijsen.posterous.com/retrofitting-a-beamer-with-led
ik moest wel wat wat meer trucken uithalen om de ballast te faken btw
AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 cloon, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram
Gaaf! Heb je ook foto's van het geprojecteerde beeld wat hij uitspuugt? Ben wel benieuwd wat je lichtopbrengst is namelijk.
M'n 3M MP7640i projector staat te koop: V&A aangeboden: Knutselprojectje, beamer omgebouwd naar LED ! 3M MP7640i
Mocht er dus iemand verder willen bouwen met mijn knutselprojectje... sla je slag!
Mocht er dus iemand verder willen bouwen met mijn knutselprojectje... sla je slag!