Hoofdcategorieën
Topicacties

Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting.

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 12 juni 2005

Hoi,
Dit topic wil ik gaan gebruiken om wat te vertellen over mijn modificatie. Namelijk het ombouwen van mijn beamer naar Xenon verlichting.

De beamer

Ik kwam een jaar geleden een advertentie tegen op marktplaats, waarin een beamer zonder lamp werd aangeboden. Dit voor een prijs van ¤50-,

De beamer is een Infocus LP530, een DLP beamer die ook 1080i en 720p signalen zou moeten kunnen verwerken (component aansluitingen achterop)
http://www.uploadarchief.net/files/download/530.jpg

Origineel zit er een 270 Watt SHP lamp in. SHP = DC (gelijkspanning). Deze zijn zeer moeilijk te vinden, en ook het vermogen van 270 Watt is nogal ongewoon. Een ander type lamp erin bouwen (zoals een HQI, CDM-T, of een 'Topspot' ) is dus niet mogelijk, want die zijn wisselspanning. En als je een wisselspanning lamp op een gelijkspanning ballast zet, branden de elektrodes in de lamp te snel af.

Leek mij niet duur, en ik was al geinteresseerd geraakt door succesverhalen op het www.diy-community.de forum.

Beamer opgehaald, maar er zat geen lamp in. Dit wist ik, maar ik dacht toen dat ik wel een reflector van een halogeenlamp o.i.d. kon gebruiken. Helaas ging dit niet zo makkelijk (lichtopbrengst was veel te mager) en daardoor heeft de beamer een jaar in de kast liggen verstoffen.

Toen ik thuis was heb ik direct de beamer opengedraaid, en een optocoupler doorverbonden met een stukje draad, zodat de beamer denkt dat de lamp al brand, en ik kon gaan experimenteren met diverse lampen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/solderen.jpg

De reflector

http://www.uploadarchief.net/files/download/31vv3e8nnrl._sl500_aa280_.jpg
Na een jaar was ik het zat, en wou ik wat gaan doen met de beamer. Ik heb toen een advertentie op marktplaats gezet, met de vraag of iemand nog een kapotte lamp module had liggen voor een Infocus LP530. Ik kreeg na twee weken een mailtje van John, dat hij nog een kapotte lamp module had liggen. Na wat heen- en weer gemail, en enkele dagen wachten lag de lamp module op de mat. John, nogmaals bedankt, mocht je dit ooit lezen ;)

Ik heb toen het gips rondom de oude lamp weggehaald, en de oude lamp eruit gesloopt.
De lamp zelf bleek niet kapot te zijn (glasbolletje was nog helder) maar het dunne draadje wat door het glas loopt was kapot, hierdoor werkt de lamp niet meer.

De Xenon set

Toen had ik een setje Xenon verlichting nodig. Dit heb ik ook gevonden op marktplaats, voor de prijs van ¤45 (Bedankt Lars! ;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/vision.jpg
De set bestaat uit 2 lampjes van 5000K (dat is de kleurtemperatuur in graden Kelvin), en 2 ballasten.

Ik gebruik maar 1 Xenon lamp, en heb er dus nog 1 op reserve liggen, leuk voor als de oude kapot is 8)

Ik gebruik de Xenon ballast + lamp nu op een ATX voeding, omdat ik geen compacte voeding in huis had (laptop voeding is uitermate geschikt voor) die de lamp kon aanslingeren. (Bij een laptop voeding die ik hier in huis heb, 16V 4.5A, flitst de lamp alleen maar, en blijft hij niet branden)

Ik wil dit topic gaan gebruiken om de ervaringen te delen van het modificeren van beamers naar goedkopere verlichting.

Beamer omgebouwd naar Xenon lamp | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | P5N-MX, P4 3Ghz, 2048MB DDR2, Club3D 8600GT 256MB GDDR3

Update 1:

Heb ook wat gedaan aan de ventilatoren in de beamer. Zelfs op de eco stand waren ze nog te rumoerig, dus ben op zoek gegaan naar een +5V en een ground. Die heb ik gevonden, en daar heb ik 2 ventilatoren op aangesloten. 1 die in de lampkamer zit, en 1 aan de voorkant van de beamer.

Ze draaien beide nu op +5V. De overige 2 ventilatoren heb ik niet aangesloten, is niet nodig bij Xenon.

Ik moest wel het RPM signaal van 1 ventilator gebruiken, en op alle fan aansluitingen van het moederbord zetten, omdat de beamer anders denkt dat er een ventilator storing heeft.

Update 2:

Vandaag FIMO klei gekocht, en de lamp bevestigd. Duurt alleen wel lang om FIMO aan de open lucht te laten drogen, normaal moet het in de oven.

Update 3:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0043.jpg
Dit is hoe ik de lamp heb vastgemaakt. De fimo klei is wel al gebarsten door de hitte, en het is een beetje bruin geworden, maar het blijft zitten dus dat is geen probleem.

ThinkPad wijzigde dit bericht 06-08-2008 17:27 (160%)

Beamer omgebouwd naar Xenon lamp | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | P5N-MX, P4 3Ghz, 2048MB DDR2, Club3D 8600GT 256MB GDDR3

Reg. datum: 27 augustus 2004

Veel gereserveerd :+

Lijkt me een leuk projectje :) Succes ermee.

$me;

letitrednO
Reg. datum: 15 juni 2003

Forumsoftware doet vaag, ik had ook al dubbelposts vandaag. :)

Als je een goedkope laptopvoeding wilt hebben zou ik eens op dealextreme kijken.

Stukken goedkoper dan hier, en dan ook écht stukken. :)

mace wijzigde dit bericht 19-07-2008 20:23 (63%)

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Raar jongetje
Reg. datum: 15 november 2001

Er loopt geen dun draadje (als gloeidraadje dan) door de lamp, omdat de (vaak HQI lampen) vlambooglampen zijn.

Verder nog wat tips:

Vaak kun je vrij goedkoop een nieuwe HQI lamp kopen en die dan weer met gips vastzetten in de reflector. Als je het gips makkelijk weg wilt krijgen, helpt het om een paar dagen in azijn te laten weken.

Het punt waar de lamp in de reflector zit is erg belangrijk en luistert heel nauw. Markeer dus ook het punt waar het licht bij de originele lamp vandaan kwam!

quote:
Corn schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:44:
• Er loopt geen dun draadje (als gloeidraadje dan) door de lamp, omdat de (vaak HQI lampen) vlambooglampen zijn.

Dat klopt, maar ik bedoel het draadje wat richting de elektrode gaat, wat aan de pootjes van de lamp zit zegmaar. Zo zag het er bij mij uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/beamerlamp.jpg

Bij dat witte schuine streepje aan de linkerkant was de geleider kapot.
Hij is ook zo dun dat ik er niet zo een kroonsteentje o.i.d. op kan zetten.

• Verder nog wat tips:

• Vaak kun je vrij goedkoop een nieuwe HQI lamp kopen en die dan weer met gips vastzetten in de reflector. Als je het gips makkelijk weg wilt krijgen, helpt het om een paar dagen in azijn te laten weken.

• Gips heb ik gewoon weggekrabt met een schroevendraaiertje / dun dremel boortje. :)

• Het punt waar de lamp in de reflector zit is erg belangrijk en luistert heel nauw. Markeer dus ook het punt waar het licht bij de originele lamp vandaan kwam!

Ja, ik kan de lamp ook wel uitrichten terwijl de beamer aan staat, dus zo'n probleem is het gelukkig ook weer niet.

Ik zit alleen nog te kijken hoe ik de lamp vast ga maken. M'n vader wil het doen met fimo klei, of door aluminiumfolie om het Xenon lampje heen te wikkelen, en hem dan klem te drukken in de hals van de reflector.

Ik zit zelf meer aan zoiets te denken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/halterung.jpg

letitrednO
Reg. datum: 15 juni 2003

quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:56:
Ik zit alleen nog te kijken hoe ik de lamp vast ga maken. M'n vader wil het doen met fimo klei, of door aluminiumfolie om het Xenon lampje heen te wikkelen, en hem dan klem te drukken in de hals van de reflector.
Dat is wel heel erg ghetto zeg, zou ik niet doen. :P

Ik zou dit gebruiken:
http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/Siliconenkit%20hitte.jpg

Heb ik ook gebruikt om een paneel van de oven vast te maken, werkt perfect, zit nu 3 jaar later nog steeds muurvast. En die plaat wordt erg heet.

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Leuk project. :) Je vraagt je af waarom een nieuwe beamerlamp altijd zo duur moet zijn, zo te zien kan het ook met een laag budget. ;)

Waarom heb je gekozen voor 5000K Xenon? Zomaar? Of zit daar nog een reden achter? Een verkeerde kleurtemperatuur is best funest voor je beeld lijkt me?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties: [view][quote]

Door: Sprite_tm
Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Ik heb 4 van je 5 update-reserverings-posts gemoved naar een topic in de trashcan. Zodra je ze echt nodig hebt, kan je een DM sturen oid, move ik er weer eentje terug, maar ik denk eigenlijk dat het nog wel even diir voordat je over de 128K text zit ;)

Verder: interessant project. Ik zit er zelf eerder nog aan te denken om eens een keer een LCD-beamer met LEDs onderhanden te nemen, maar dit kan ook ;)

Sprite_tm wijzigde dit bericht 19-07-2008 22:52 (23%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: 96x48 monochtome led-matrix as seen on GoT/EL!

Christen Fundamentalist
Reg. datum: 22 januari 2000

Heel erg stoer! Ik wou dat ik zo handig was. Respect!

Een beamer lijkt me altijd nog erg gaaf maar het is net iets te duur om 'voor de lol' te kopen.

Mijn les na 2e bezoek Auschwitz: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Bedankt allemaal voor de reacties :) d:)b

quote:
mace schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:20:
[...]

Dat is wel heel erg ghetto zeg, zou ik niet doen. :P

Ik zou dit gebruiken:
[afbeelding]
Kijk het probleem is: Ik heb er nu een Xenon lamp in zitten, maar die hebben ook niet het eeuwige leven. Daarom moet het dus ook niet weer muur, en muurvast zitten, want die moet er op een gegeven moment ook weer uit :P Het liefste doe ik het gewoon met zo'n klem, zodat je de reflector van de beamer zo min mogelijk 'gebruikt'. Die is namelijk erg moeilijk om te krijgen, en weer zo'n mooie deal (hoefde voor deze beamerlamp alleen de verzendkosten te betalen :9 ) lukt vast niet.

Edit: Alhoewel, ik zie nu pas dat je het over siliconenkit hebt, ik dacht over iets wat keihard werd. Siliconenkit voor oven/fornuis heeft m'n pa nog liggen, en dat kun je ook zo weer wegsnijden als de lamp op is.

quote:
Xander schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:31:
Leuk project. :) Je vraagt je af waarom een nieuwe beamerlamp altijd zo duur moet zijn, zo te zien kan het ook met een laag budget. ;)

Waarom heb je gekozen voor 5000K Xenon? Zomaar? Of zit daar nog een reden achter? Een verkeerde kleurtemperatuur is best funest voor je beeld lijkt me?
Ik denk dat een originele beamerlamp zo duur is, omdat er winst op moet worden gemaakt. Die dingen worden in Korea, China e.d. gemaakt, maar ze worden wel door een strenge kwaliteitscontrole gehaald. Luchtbubbeltje = afgekeurd. De reflector moet ook helemaal 100% zijn, zonder dingen die het lichtbeeld kunnen verstoren. Dat kost allemaal geld, en dan moet er nog winst op worden gemaakt ook.

Ik heb niet specificiek voor 5000K gekozen, dit was het goedkoopste Xenon setje, en ook het dichtste bij, dus de keuze was snel gemaakt. Meestal wordt overigens 6000K gebruikt. En een verkeerde kleur is inderdaad funest voor je beeld. Bij te lage Kelvin (halogeenlamp doet iets van 4300K geloof ik) en van die sjonnie Xenon doet 10.000K (paars 8)7 ) dan komen je kleuren echt heel slecht uit.

quote:
Sprite_tm schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:50:
Ik heb 4 van je 5 update-reserverings-posts gemoved naar een topic in de trashcan. Zodra je ze echt nodig hebt, kan je een DM sturen oid, move ik er weer eentje terug, maar ik denk eigenlijk dat het nog wel even diir voordat je over de 128K text zit ;)

Verder: interessant project. Ik zit er zelf eerder nog aan te denken om eens een keer een LCD-beamer met LEDs onderhanden te nemen, maar dit kan ook ;)
Dankje :)

Jij hebt toch al eens een DLP (Compaq MP<xxxx> ? ) onderhanden genomen? Zoiets meen ik gelezen te hebben in topic van MrDummy.

LED was trouwens ook nog een mogelijkheid geweest, maar ik ben niet zo'n held met zelf een reflector maken, met lenzen klooien e.d.

quote:
Lordy79 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:59:
Heel erg stoer! Ik wou dat ik zo handig was. Respect!

Een beamer lijkt me altijd nog erg gaaf maar het is net iets te duur om 'voor de lol' te kopen.
Ik heb nog 2 beamers :X
Een LP580 (oud ding, met twee goede lampen) gescoord voor ¤120
Philips Hopper XG10 gescoord voor ¤80, zou defect zijn, maar na openen en weer dichtschroeven doet hij het weer, en heeft de lamp nog meer dan 3000h te gaan 8) _/-\o_

Het duurste aan een beamer is en blijft toch wel de lamp :/

Tweedehands hoeft het dus niet zo veel te kosten, maar ik heb dan ook echt een speurneus om dingen goedkoop van marktplaats te trekken O-)

Wat trouwens vreemd is, ik vind het knutselen e.d. aan de hardware leuker dan het gebruiken ervan. Het geeft mij veel voldoening als ik iets weer werkend krijg bijv. maar ik gebruik het daarna amper 8)7

ThinkPad wijzigde dit bericht 19-07-2008 23:20 (6%)

Reg. datum: 10 juli 2002

Leuk gedaan, eigenlijk heel straightforward. Ik heb zelf nog een CRT beamer liggen die het niet doet en waar ik ook eens tijd aan zou moeten besteden... naja dat komt nog wel.

Ik weet niet hoeveel watt je xenons zijn, ik verwacht meer dan 40, maar mocht het minder zijn dan heb je hier misschien wat aan.

Springuin wijzigde dit bericht 19-07-2008 23:28 (3%)

-------------8< -------------8< -------------8< -------------8< -------------8< -------------

Een gemiddelde Xenon lamp verbruikt zo'n 35W geloof ik. Alleen het opstarten zal meer kosten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

De lamp zelf is 35W ja. Het opstarten kost inderdaad veel stroom, ik kreeg hem eerst alleen aan de praat met een gelaccu (een normale voeding kon de piekstroom niet leveren). Met een ATX voeding werkt het nu ook goed, maar dat is geen blijvende oplossing.

Op dat forum waar ik het over had (diy-community.de) gebruiken ze meestal iets van 15V 6A.

Als het uiteindelijk goed werkt ga ik ook nog wat knoeien met de fans denk ik. Ze maken nu zelfs in de eco stand nogal veel lawaai. Dat wordt dus misschien paar fans eruit slopen (er zitten stuk of 4 in, en Xenon wordt niet zo super, super heet als de originele lamp)

ThinkPad wijzigde dit bericht 19-07-2008 23:46 (28%)

Nog steeds gek op anime.

Ah ja, xenon lampen. Ze staan bekend om de goede kleurenverloop maar gek genoeg zie je ze alleen in duurste beamers terug, ondanks dat je ze goedkoop kan kopen.

Goedkoopste beamers beginnen al met UHP (dat is wisselstroom lamp) en aantal met gelijkstroom versies. Xenon zie je daar dus niet terug.

Ik ga nog wel verder onderzoeken met LED techniek omdat je nog steeds hier goed licht kan benutten en richten. Daarbij hoef je niet afkoelen, het werkt direct en is ook koeler en zuiniger. De electronica kan simpel blijven.

UHP is zelf duur maar dat komt door aantal zaken:
- er is inderdaad strenge selectie bij lamp controle, vooral omdat ze makkelijk ontploffen bij onjuiste gebruik, er zit hoge druk in.
- lamp alleen kost rond 120-200 Euro, maar complete lamp met houder komt al snel op 300-700 Euro. Speciaal voor bepaalde type beamer. De prijs is dus min of meer verdubbeld alleen maar voor stukje plastic en/of metaal. Er worden blijkbaar prijsafspraken gemaakt om ze kunstmatig hoog te houden.
- levensduur loopt veel uiteen. Eentje claimt al einde te zien hebben na 1000 hr, maar er zijn lampen die tot 6000 hr of zelfs 8000 hr uithouden. Waar komen die enorme verschillen eigenlijk vandaan? De prijs van 1000hr is vaak nagenoeg gelijk als 6000hr lamp. Dus 1000hr lamp is extreem duur gemaakt.

Veel mensen zijn dus niet blij dat prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Zelfs budget shops zijn nauwelijks goedkoper van dan echte beamer shops. Lampen voor oude beamers worden nauwelijks afgeprijsd. En dat is jammer.

Xenon is goede lamp voor beamers. Maar wat is eigenlijk de levensduur van een goedkope lamp?

Edit:
Laatste alert over kortsluiten optocoupler. Niet elke beamer werkt hiermee. Ik heb dat ervaren op mijn Compaq MP1600 beamer. Als ik die reeds laat verbinden nog voordat beamer aangezet wordt, denkt beamer het al als een storing en stopt ermee. Het moet eerst wachten op lamp-on signaal (led aan in andere optocoupler) en dan pas mag het kortgesloten worden.
In principe kun je van 2 optocouplers 1 optocoupler maken, dat is makkelijk gedaan. Dat werkt zeker in meeste beamers.
Maar direct verbinden: het zal niet altijd werken.

Edit2:
Een 35W Xenon heeft ongeveer 4500-5000 lumen lichtsterkte, als ik uit andere sites kan halen. In beamer zal dat flink afnemen, maar dan wordt het toch nog voldoende voor donkere kamer kijken.
Kleurtemperatuur moet tussen 5000-6000k zijn, dan zit je nog in de witte gebied.
Hoewel Xenons in auto's niet gekoeld worden (ze zitten in reflector) dus als je hier in beamer beetje koelt, is levensduur zeker langer dan voorgeschreven.
Verder zijn er ook ballastloze goedkope Xenonlampen, die zijn niet aan te raden vanwege blauwe lampglas. Op marktplaats vind je ze al rond 90 Euro voor twee Xenon lampen met ballast.
Ik moet nog weten over de levensduur zelf, maar het is wel interessante mogelijkheid. Maar in DLP beamer blijft het nog steeds 'brute force' licht: groot lamp, kleine lichtopening = veel verlies. Voor LCD beamer is dat wel beter, ik kan dat eens keertje proberen in Philips XG10 beamer.

Tenslotte nog dit: de kleurweergave zal iets anders uitzien, omdat het afgestemd is op kleurenspectrum van UHP (mercury) lamp. Dat heeft veel grotere blauwe piek dan Xenon. Een beamer met meer kleur instelmogelijkheden in setup is dus aan te raden, om juiste kleuren te herstellen. (Bij LED is dat bijna niet nodig, het komt vrijwel overeen met mercury)

MrDummy wijzigde dit bericht 20-07-2008 11:22 (36%)

Opvouwbare DDRmat - Nieuwsgierig?

Christen Fundamentalist
Reg. datum: 22 januari 2000

quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:09:

Ik heb nog 2 beamers :X
Een LP580 (oud ding, met twee goede lampen) gescoord voor ¤120
Philips Hopper XG10 gescoord voor ¤80, zou defect zijn, maar na openen en weer dichtschroeven doet hij het weer, en heeft de lamp nog meer dan 3000h te gaan 8) _/-\o_
Ja precies. Maar ik ben zo'n anti-geluksvogel als het op zulke dingen aangaat dat ik voor 100 euro een kapotte beamer met 3 kapotte lampen koop :P

Maar ik hoop dat een vriend/kennis ooit zo'n ding over heeft en voor een prikkie wil verkopen.

Mijn les na 2e bezoek Auschwitz: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

human spamfilter

Oh, zal ik 1 tip geven met fimo klei?

FIMO moet je niet op kunstof plakken! Fimo is zulk gemeen spul als je het niet bakt... het vreet letterlijk elk kunstof kapot...

Vroeger veel met dat spul gekleid en beestjes mee gebakken.... had ook een mooi bakje om het in te bewaren, maar het vrat dus al die doosjes kapot als je het niet in alufolie bewaarde...

Verder heb ik geen technische dingen hier bij toe te voegen :+

Soort van ik-weet-niet-achtig-iets... Alles went, zelfs een 400D?

Wauw wat tof, een reactie van een tweakster in mijn techtopic :o :P Hoe kom jij hier nou terecht :D

Ik heb het op glas zitten, en op keihard kunststof. Het is niet normaal kunststof, het kunststof voetje van de lamp is ook hittebestendig e.d.

Ik denk dat dat wel goed gaat.

ThinkPad wijzigde dit bericht 25-07-2008 22:03 (11%)

human spamfilter

[offtopic]
las je verhaal in KMT en volgde je linkje ;) [/]

Glas gaat wel goed ja, maar hopen dat het je kunststof niet gaat aan vreten!

Hoe lang duurt het dan voordat het kunststof gaat aanvreten? Ik heb het er nu 4 dagen ofzo op zitten.

Reg. datum: 11 augustus 2004

Bah ik heb me laten vangen, ik dacht dat je xenon's in je bmw (beamer wordt soms ook in de engelse taal gebruikt voor een bmw dacht ik.) had gestoken en dat die nu niet werkten.

Nuja dit is ook interessant :p

'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'

human spamfilter

Pfoe... Fimo zit opzich al in plastic wat niet aan vreet, dus ligt er net aan wat voor een soort kunststof...

Maar na 2 weken ofzo, of een maand zag je het echt goed!

Reg. datum: 21 juli 2006

leuk project ben er gelijk in gesprongen ik heb hier een lpd beamer waarvan de lamp is overleden .Ik heb via marktplaats een setje Xenon 6000k besteld en ontvangen ik heb een tube bison high temp gekocht dus alles is klaar voor de proef.Ben eerst gaan testen of de lamp werkt met een atx voeding de eerste problemen deden zich voor de lamp gaat evn (een tel ) aan daarna over?Ik denk misschien te weinig Amp dus probeer ik hem eerst maar een op een auto accu de lamp brand mooi wit en fel .Ik heb bij de buurman een voeding geleend gelijkspanning 12Volt 6Amp helaas weer het zelfde probleem nu zie ik op de ballast staan een start van 6,5 Amp (zie foto) en zou dus betekenen dat ik nog te weinig Amp heb,Nu mijn vraag wat doe ik fout omdat er in het artikel wordt verwezen naar een laptop voeding of een atx voeding.
Wie weet raad en wil mij helpen
al vast bedankt.

jan

http://img516.imageshack.us/img516/3133/dsc00818ek1.jpg

Leuk dat jij er ook aan begint Jan :Y

Je hebt inderdaad een sterkere voeding nodig. Ik weet niet hoeveel Watt die ATX voeding is die je nu gebruikt? Ik heb eentje van 350Watt dacht ik, en daar wil het prima mee.

Reg. datum: 21 juli 2006

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 21:57:
Leuk dat jij er ook aan begint Jan :Y

Je hebt inderdaad een sterkere voeding nodig. Ik weet niet hoeveel Watt die ATX voeding is die je nu gebruikt? Ik heb eentje van 350Watt dacht ik, en daar wil het prima mee.
ik ben weer een stapje verder ik heb nu een voedingsblok van 10Amp
ik heb een lamp die continu blijft branden mooi toch?
nu heb ik de optocoupler doorverbonden zou als beschreven hoop ik
ik heb alles weer terug gebouwd.
de test
ik start de beamer door op de groene knop te drukken en je hoort hem aan springen het groene lampje gaat knipperen ik steek de lamp aan gaat ook branden maar helaas geen licht op mijn scherm na 30 seconde gaat de beamer weer opstarten het groene lampje blijft coninu knipperen
is er misschien iets fout gegaan bij het doorverbinden van de optocoupler ?
wie weet raad

jan

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: