Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 7

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
1.710 Wp op m'n dak

Even in 't verlengde van duurzame energie/duurzaamheid etc.:
ik zie dat in mijn woonplaats (gemeente) bar weinig gedaan wordt vanuit de gemeenteraad.
De gemeente bestaat voornamelijk uit forensen die in de regio hun werk verrichten, en uit mensen die werkzaam zijn in oa. de geestelijke gezondheidszorg.
Ergo: genoeg maatregelen om vanuit een gemeente een initiatief te ondersteunen...

Helaas, ten tijde van aanschaf van zonnepanelen was men niet warm te krijgen etc.

Ik overweeg om eens in een inspreek-uur van de gemeenteraad hier eens een (groen) balletje op te werpen.
Met bv. praktische zaken (helaas komt de gemeente niet verder dan alleen maar boompjes planten):
-bufferen van regenwater middels ondersteunen van regenton in elk huishouden;
-zonne-energie promoten (zonneboiler/panelen), evenals aardwarmte;

Als bv iedereen (30 woningen) in de straat een regenton heeft staan (bij mijn straat dan) van 200 liter inhoud, dan kan bij een regenbui al snel 6m3 (6.000liter) gebufferd worden, welke niet via de RWA verwerkt hoeft te worden (en later (gedoseerd) middels besproeien richting grondwater gaat).
Zo zijn er nog meer dingen eenvoudig te doen...

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met dergelijke initiatieven om de gemeenteraad actief in te schakelen?
Lokale partijen reageren niet eens op signalen.... dus laat de brandstof (electriciteit, gas etc) maar nog lekker sky-high gaan :P

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
NielsTn schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:08:
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met dergelijke initiatieven om de gemeenteraad actief in te schakelen?
Ik ben enigszins bestrokken bij een lokale organisatie hier in mijn woonplaats "Schone Energie Hilversum". Zij zijn nog in een opstartfase, maar ze zijn bezig om de lokale politiek te benaderen. Ik heb me niet helemaal aan deze club verbonden want ze zijn compleet gefocust op 'het klimaat' terwijl Peak Oil onderbelicht blijft, maar we onderhouden goede contacten. Onze doelen zijn ten slotte hetzelfde: energiebesparing en veel meer inzet van duurzame energie-opwekking.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

www.flitspaal.nl

Vraagje aan de zonneboiler bezitters hier in het topic.

Ik zit op dit in mijn maag wat de juiste verhouding is tussen collector oppervlak vs boilerinhoud. Deze vraag kan geen enkele installateur tot op heden beantwoorden.

Een kleine collector samen met een grote boilerinhoud zorgt ervoor dat het water er te lang over doet om op temperatuur te komen. Ergo : De CV ketel moet onnodig blijven bijverwarmen.

Anderom

Een grote collector met een te klein boilervat. Dit zorgt ervoor dat het water razendsnel op temperatuur is in de boiler maar dat het warme water ook weer snel op is. En dat de CV ketel ook weer moet bijspringen.

Ergens tussen die twee uitersten zit een optimum en daar ben ik naar op zoek.

Ik heb een excelsheet gemaakt hoeveel heet water ( 90 graden boilertemp ) wij verbruiken per dag. Ik kom dan op gemiddeld 90 liter per dag.

Ik ben uitgegaan van :

- 35 liter voor een douche ( = ca 100 liter water @ 40 graden = 10 min douchen )
- 70 liter voor een bad ( = ca 200 liter water @ 40 graden )
- 18 liter voor een wasbeurt ( @ 30 graden levert ong 50 liter )
- 8 voor een vaatwas beurt ( @ 60 graden levert ong 15 liter )

Met een boilervat van 250 liter zou ik ongeveer 3 dagen kunnen overbruggen bij slecht weer.

Op dit moment heb ik ( een lichte ) voorkeur voor vacuumbuizen als collector. http://www.sunsystems.nl of http://www.solar2all.com. Op de laatste site staat een leuke berekening online

Wanneer ik mijn situatie invul ( 260 graden, 45 graden, augustus, 250l boiler, 40 buizen ) dan kom ik op een temperatuurstijging van 37 graden per dag. Is dat voor een gemiddelde augustusdag voldoende? Of moet ik toch overwegen om nog meer vacuumbuizen te nemen om de slechtere ligging te compenseren?
quote:
Als bv iedereen (30 woningen) in de straat een regenton heeft staan (bij mijn straat dan) van 200 liter inhoud, dan kan bij een regenbui al snel 6m3 (6.000liter) gebufferd worden, welke niet via de RWA verwerkt hoeft te worden (en later (gedoseerd) middels besproeien richting grondwater gaat).
Zo zijn er nog meer dingen eenvoudig te doen...
Dat is inderdaad geen slecht idee, alleen is dan denk ik nog beter om dit water te gebruiken voor het toilet doorspoelen, dan verbruik je het water eerder dan voor het besproeien van de tuin.

Ik heb een 200 liter regenton staan en die krijg ik nauwelijks leeg wanneer ik de tuin besproei.

flitspaal.nl wijzigde dit bericht 08-08-2008 15:06 (15%)

Reg. datum: 14 februari 2008

Als je een optimaal rendement wilt (voor een zo hoog mogelijke opbrenst), dat is het raadzaam om een niet te grote boiler te nemen. Deze boiler moet in verhouding staan met de collector. Een heat-pipe collector kan je eigenlijk niet groot genoeg hebben.
Ik heb een 4 m2 heat-pipe collector met een 80 liter boiler. In de zomer staat hij iedere zonnige dag op 83 graden (het maximum), in de winter op een zonnige dag op 40-60.

De berekening die je maakt is niet juist. Het water van elke zonneboiler moet minimaal naverwarmd worden tot een temperatuur van 60 graden. Dit i.v.m. legionella. Gevolg is dat meestal een CV aan zal slaan als de temperatuur van de bioler onder de 60 graden zakt. Aangezien van elke liter water dat je er uit haalt, er een 'koude' liter terug komt, zal dit redelijk snel gebeuren.

www.flitspaal.nl

quote:
Dmartino schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 16:16:
Als je een optimaal rendement wilt (voor een zo hoog mogelijke opbrenst), dat is het raadzaam om een niet te grote boiler te nemen. Deze boiler moet in verhouding staan met de collector. Een heat-pipe collector kan je eigenlijk niet groot genoeg hebben.
Ik heb een 4 m2 heat-pipe collector met een 80 liter boiler. In de zomer staat hij iedere zonnige dag op 83 graden (het maximum), in de winter op een zonnige dag op 40-60.

De berekening die je maakt is niet juist. Het water van elke zonneboiler moet minimaal naverwarmd worden tot een temperatuur van 60 graden. Dit i.v.m. legionella. Gevolg is dat meestal een CV aan zal slaan als de temperatuur van de bioler onder de 60 graden zakt. Aangezien van elke liter water dat je er uit haalt, er een 'koude' liter terug komt, zal dit redelijk snel gebeuren.
Voor zover ik weet verwarmd de CV alleen na als de temperatuur beneden de 65 graden komt. Legionella vormt niet aangezien de inhoud van de boiler nooit in het normale water circuit terechtkomt. De warmte wordt overgedragen in een warmte wisselaar.

80 liter water lijkt mij aan de extreem kleine kant. De Remeha Zenta boiler ( een vlakkeplaat / terugloop systeem ) heeft al een 110 liter boiler.

Overigens, hoeveel vacuumbuizen heb je liggen op je dak? En ben je er tevreden over?
Reg. datum: 28 oktober 2007

ik heb een mega collector van 4m2 en een boiler van 200 liter,
prima setje, de was en afwasmachine zitten er ook op.
de boiler komt vrijwel nooit op zijn max, en dat is rendement.(bigtime)

rendement is alleen te noemen als je je verbruiksituatie vermeld.
zonneboiler ? leegtrekken die hap, en een forse collector nemen,
je koopt en plaatst hem maar 1x.
een te kleine is lullig, een te grote geeft je erg veel extra comfort.
een veel te grote ? was en afwasmachine erop.
laat je parameters goed instellen, mijn boiler gaat tot 98,4 graden, de huistoevoer word afgemixed op 62c, dit maakt de boiler tot een cw6 comfortwaarde en geeft 50% extra capaciteit op het warme tapwater.

@niels : ik had ook eens zo`n initiatief in alkmaar, "ik word teruggebeld" (sinds mei) zei de ambtenaar.

ps`jes :
(heatpipes gaan niet lang mee, vlakke plaat collectoren wel 20+ jaar)
(als ooit je hr ketel stukgaat en je wilt dan een zonne-combi, dus met de verwarming er ook op,
dan is het erg fijn als je al een 4+m2 collector hebt liggen)

eric-pvt wijzigde dit bericht 08-08-2008 23:51 (13%)

www.flitspaal.nl

quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:47:
ps`jes :
(heatpipes gaan niet lang mee, vlakke plaat collectoren wel 20+ jaar)
(als ooit je hr ketel stukgaat en je wilt dan een zonne-combi, dus met de verwarming er ook op,
dan is het erg fijn als je al een 4+m2 collector hebt liggen)
Hoezo gaan vacuumbuizen niet lang mee? De nieuwe generatie vacuumbuizen zijn dubbelwandig en hebben het probleem met lekken ( door uitzetten en krimpen ) niet meer.

Zowiezo zit er 5 jaar garantie op de vacuumbuizen. Welliswaar nog geen 20, maar het geeft wel aan de de fabrikant er vertrouwen in heeft.

Wat mij overigens nog weerhoud op dit moment van vacuumbuizen is het feit dat de leveranciers ( sunsystems / solar2all ) gevoelmatig nog wat hobby achtig overkomen.
Reg. datum: 13 juli 2008

Lees eens het artiker over de energy ball op volgende link:

http://www.lowtechmagazine.be/2008/07/energy-ball.html

Christophe

Reg. datum: 22 maart 2005

Ik zat naar "Eco-tech" te kijken op Discovery, waar een nieuwe techniek werd besproken om zonne-panelen te maken. Het bedrijf Konarka kan tegen het einde van dit jaar zonnepanelen maken tegen minder dan 1 $/Watt. Op Wikipedia lees ik dat de huidige kosten ongeveer 5,50 euro/Watt zijn. Dit in combinatie met de SDE subsidie, kan zonne-energie wel eens erg interessant maken. Het lijkt mij dat de terugverdientijd dan opeens veel korter wordt.

Reg. datum: 31 augustus 2004

quote:
KopjeThee schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 21:04:
Op Wikipedia lees ik dat de huidige kosten ongeveer 5,50 euro/Watt zijn.
Dit zijn de kosten van een compleet geïnstalleerd systeem inclusief installateur, omvormer en BTW.
De groothandelsprijs van PV modules is ongeveer 3 euro/Wp.

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

@ eric-pvt: waar in de buurt zit je in Alkmaar? Ik heb zelf ongeveer 5 jaar in de Vroonermeer gewoond en was 1 van de gelukkigen met 3.6 KWp PV

Helaas zit ik niet genoeg in de slappe was om op mijn nieuwe huis weer zonnepanelen te laten plaatsen, maar ik overweeg nu een zonneboiler - waarschijnlijk tegelijk met een nieuwe CV ketel aangezien die van ons al zo'n 13 jaar oud is ;)

Heb je ervaring met installateurs in en rond Alkmaar?

in alkmaar west, geinstalleerd door en samen met nagelinstallatie.nl / atag
alkmaar heeft een aantal goede niet fossiel denkende jonge installateurs,
hofland-nagelinstallatie-besseling.

en let op, vanaf 23 augustus weer actie zonnesteek in alkmaar.
quote:
Het lijkt mij dat de terugverdientijd dan opeens veel korter wordt.
en als je zo blijft denken de aanschaftijd waarschijnlijk nooit is...
je uitgestelde kosten in de toekomst tellen ook mee he....

eric-pvt wijzigde dit bericht 10-08-2008 22:58 (30%)

PV-bezitter in spé

Ik heb aankomende week 2 gesprekken met installateurs voor een zonneboiler. Ik vind het lastig te bepalen wie uit te nodigen. Deze 2 heb ik geselecteerd op basis van richtprijzen, onderbuikgevoel en het feit dat het remeha-installateurs zijn.

Hoe gaan jullie hiermee om ?
Hoeveel bedrijven nodigen jullie uit alvorens jullie een goed beeld hebben ? Ik wil zelf behalve deze 2 ook bij beldezon een offerte aanvragen (ookal heb ik vraagtekens bij het door hun geleverde systeem).
Hebben jullie nog tips over goede en goedkope installateurs die landelijk werken of waarbij groningen geen brug te ver is 8) ?

niets moet......behalve adem halen

www.flitspaal.nl

quote:
Niwla schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:51:
Ik heb aankomende week 2 gesprekken met installateurs voor een zonneboiler. Ik vind het lastig te bepalen wie uit te nodigen. Deze 2 heb ik geselecteerd op basis van richtprijzen, onderbuikgevoel en het feit dat het remeha-installateurs zijn.

Hoe gaan jullie hiermee om ?
Hoeveel bedrijven nodigen jullie uit alvorens jullie een goed beeld hebben ? Ik wil zelf behalve deze 2 ook bij beldezon een offerte aanvragen (ookal heb ik vraagtekens bij het door hun geleverde systeem).
Hebben jullie nog tips over goede en goedkope installateurs die landelijk werken of waarbij groningen geen brug te ver is 8) ?
Nog een zonneboiler enthousiasteling :-)

Ik hou een soort van blog bij over m'n zonneboiler aanschaf ( ben zelf dus ook bezig met de aanschaf ). de url staat wel in m'n signature. Ik heb zelf nu contact met een kleine 10 bedrijven. Er is inmiddels 1 bedrijf langsgeweest en aankomende vrijdag komt de tweede.

Beldezon levert overigens de Remeha Zenta zonneboiler, die is voor zover ik weet goed te noemen. Ik vind alleen Beldezon erg duur.

je kan ook nog eens kijken bij Walraven en zn. Die zijn al stukken goedkoper dan Beldezon.

Als je nog wat langer de tijd hebt kan je ook kijken naar vacuumbuis/heatpipe leveranciers zoals sunsystems, solar2all, rivusol of viessmann.
Lomax

Net terug van 4 weken Indonesie, maar daar zie je een hoop zonneboilers op het dak staan ;)

Sowieso maken ze er al veel gebruik van de zon, meestal pompen ze hun eigen water op en dat gaat naar een grote ton op het dak waar het dus al wat opgewarmd wordt door de zon ;)

Op Bali op bezoek geweest bij de Green School, daar gaan ze electra opwekken mbv een draaikolk.
De draaikolk was er al, het apparaat om de electra op te wekken zat er alleen nog niet in.

op de site staat een foto van de kolk in aanbouw
http://www.greenschool.or...ol/Vortex%20Generator.jpg
Lomax

quote:
flitspaal.nl schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:58:
[...]

Nog een zonneboiler enthousiasteling :-)

Ik hou een soort van blog bij over m'n zonneboiler aanschaf ( ben zelf dus ook bezig met de aanschaf ).
Heel nuttig blog _/-\o_
Viesmann spreekt me persoonlijk aan, maar waarom dat nu is :?
Maar het ik heb wel de indruk dat het een kwaliteitsmerk is met een prijskaartje, benieuwd naar jouw ervaring met ze.
PV-bezitter in spé

@Flitspaal;

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een compleet Remeha systeem. Mijn "oude" remeha-ketel is van 2000 maar is niet geschikt voor een zonneboiler, dus die schrijf ik af >:)

Ik neem je tips graag ter harte en zal eens kijken naar je site. Thanx :)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
WTF is dat?!? Waar komt dat water vandaan en waar gaat het heen? Hoe gaan ze hier energie mee opwekken? Komt er een soort verticale rotor in o.i.d.? En die mannetjes lopen nogal nonchalant over dat muurtje, volgens mij moet je daar niet invallen...

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Lomax

Het water is afgeleid van de beek\rivier die daar al loopt.
Ja er komt in de kolk dus iets te hangen, scheen de 2de te zijn die gebouwd zou worden.
Er was er al een in gebruik in Australie. Tenminste dat is wat die man ons vertelde die een rondleiding gaf ;)
www.flitspaal.nl

quote:
Heel nuttig blog
Viesmann spreekt me persoonlijk aan, maar waarom dat nu is
Maar het ik heb wel de indruk dat het een kwaliteitsmerk is met een prijskaartje, benieuwd naar jouw ervaring met ze.
Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar Viessmann, en ik heb nog niets terug, dus heb nog 0,0 ervaring met ze.

Persoonlijk spreekt Viessmann mij ook aan t.o.v. de andere aanbieders, maar dat heeft denk ik voor het merendeel te maken omdat hun website er het meest professioneel uit ziet. Voor zover ik kan zien zijn de vacuumtubes bij elke leverancier hetzelfde.

En om nu 2x zoveel te betalen voor hetzelfde product? Nee :-)
quote:
Niwla schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:32:
@Flitspaal;

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een compleet Remeha systeem. Mijn "oude" remeha-ketel is van 2000 maar is niet geschikt voor een zonneboiler, dus die schrijf ik af >:)

Ik neem je tips graag ter harte en zal eens kijken naar je site. Thanx :)
Remeha heeft nu een aktie. Je krijgt 200 euro retour als je voor ( ik meen 1 oktober ) een Remeha CV ketel + zonneboiler aanschaft en laat installeren.

Overigens valt de uiteindelijke opbrengst van de 2,75m2 boiler best tegen denk ik. Uitgaande van de 3,3GJ die Remeha opgeeft komt dat neer op 3,3 * 1000 / 31,65 ( aantal MJ in 1m3 aardgas ) = 104m3 gas ( energetische waarde ).

Zeker als je ook je vaatwasser en wasmachine op hotfill gaat aansluiten dan kom je denk ik hopeloos tekort.

Ik heb nu zelf een systeem op het oog met 40 vacuumbuizen. Dit is een effectief collector oppervlak van ongeveer 3,2m3. Hiermee kan ik onder ideale omstandigheden ongeveer 8 - 9 GJ mee opvangen per jaar.

De meerprijs valt reuze mee t.o.v. de Remeha Zenta. Ik heb nu een offerte binnen van Beldezon, deze moet inclusief installatie bijna 3000 euro kosten.

Ik heb nu ook een prijsindicatie inclusief installatie liggen voor het vacuumbuis systeem. deze kost ongeveer 3600 euro. Dus voor 600 euro meer ruim 2x zoveel opgenomen energie.
PV-bezitter in spé

@Flitspaal: Hoewel ik mij al langere tijd serieus interesseer in zonneboilers en zonnepanelen (die er volgend jaar ook zeker gaan komen) haak ik iedere keer af bij berekeningen met MJ, Kw, m2, m3 enzo. Ik ben wel technisch aangelegd maar toch hoop ik dat ik goed geadviseerd ga worden door de installateurs die bij mij over de vloer gaan komen.

Mijn situatie:
2 volwassenen, 1 kind (op termijn hopelijk een huishouden van 4 á 5 8) )
Geen bad, op termijn wasmachine en vaatwasser zeker op hotfill

Lomax

quote:
flitspaal.nl schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:29:
[...]
De meerprijs valt reuze mee t.o.v. de Remeha Zenta. Ik heb nu een offerte binnen van Beldezon, deze moet inclusief installatie bijna 3000 euro kosten.

Ik heb nu ook een prijsindicatie inclusief installatie liggen voor het vacuumbuis systeem. deze kost ongeveer 3600 euro. Dus voor 600 euro meer ruim 2x zoveel opgenomen energie.
Is dat in of excl een nieuwe CV ketel :?

Ik zit ook nog steeds hard te denken aan een zonneboiler, helaas is het geld even op
maar ik weet dat weet dat we enorm gaan besparen zodra er een HR ketel hangt incl zonneboiler.
Zeker als we de vaatwasser gaan voeren met wat er van 65 graden en de wasmachine met water van 40 graden. Dat moet de instalateur dan ook gelijk regelen ;)
(gezin met 4 kids)

Dus ik blijf je blog met intresse volgen ;)
www.flitspaal.nl

quote:
Niwla schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:41:
@Flitspaal: Hoewel ik mij al langere tijd serieus interesseer in zonneboilers en zonnepanelen (die er volgend jaar ook zeker gaan komen) haak ik iedere keer af bij berekeningen met MJ, Kw, m2, m3 enzo. Ik ben wel technisch aangelegd maar toch hoop ik dat ik goed geadviseerd ga worden door de installateurs die bij mij over de vloer gaan komen.

Mijn situatie:
2 volwassenen, 1 kind (op termijn hopelijk een huishouden van 4 á 5 8) )
Geen bad, op termijn wasmachine en vaatwasser zeker op hotfill
Ik vond het ook lastig in het begin om nu exact te kunnen berekenen wat mijn besparing zou kunnen zijn.

Ik heb dit weekend voor mezelf op een rij gezet hoeveel warm water ik nu echt verbruik en op welke temperatuur. Daaruit kon ik met m'n oude natuurkunde formules herleiden hoeveel energie dat zou kosten om dat op te warmen ( energie in J = aantal liters * soortelijke warmte van water * ( temperatuurverschil ). Q = m*c*(Dt)

Gesteld je neemt een douche van 40 graden gedurende 10 minuten. Een douche kost ongeveer 10 liter per minuut. Dus totaal 100 liter. Leidingwater is ongeveer 13 graden uit de koude kraan. En de soortelijke warmte van water is 4186 J/K/g

Dus een douche kost aan energie voor het verwarmen Q = 100 * 4186 * ( 40 - 13 ) . Q = 11,3MJ. Hele staatje staat op m'n website.

Die hele reutel heb ik daarna omgerekend naar een boilertemperatuur van 90 graden. Dan komt het erop neer dat ik ongeveer 90 liter water van 90 graden nodig heb om in mijn dagelijkse behoefte te voorzien. Dit is inclusief vaatwasser en wasdroger op hotfill.

Er staat trouwens op de site van solar2all een interessante guideline. deze gaat uit van "boilerwater"

10+(5 x aantal bewoners) =.......(keuken)
35 x aantal douches per dag=........(douche)
70 x aantal baden per dag =........(bad)
Totaal dagelijks gebruik .........liter
Boilervat grootte = is dagelijks gebruik x overbruggingsdagen.
Een andere guideline is 40 liter ( volwassene ) boilerinhoud per dag.

dus als je met 2 volwassenen bent en 2 kinderen zal je ( denk ik ) iets van 100-120liter boilerwater per dag verbruiken. In dat geval dus wederom des te groter des te beter :)

Ik hoop dat je wat aan m'n lulverhaal hebt :-)
quote:
Is dat in of excl een nieuwe CV ketel

Ik zit ook nog steeds hard te denken aan een zonneboiler, helaas is het geld even op
maar ik weet dat weet dat we enorm gaan besparen zodra er een HR ketel hangt incl zonneboiler.
Zeker als we de vaatwasser gaan voeren met wat er van 65 graden en de wasmachine met water van 40 graden. Dat moet de instalateur dan ook gelijk regelen
(gezin met 4 kids)
Die prijs is voor de zonneboiler alleen inclusief aansluiten op de bestaande installatie.

Ik heb 2 jaar geleden een Remeha Avanta CW4 HR ketel geplaatst, inclusief installatie heeft me dit ongeveer 1300 euro gekost. Daarbij had ik geluk overigens. Een oom van mijn vriendin is loodgieter :9

flitspaal.nl wijzigde dit bericht 12-08-2008 11:06 (13%)

PV-bezitter in spé

@Flitspaal,

Dank je wel voor je uiteenzetting. Ik zal hier vanavond nog eens goed naar kijken en het eens op een rekenen zetten :) Ik denk dat ik er zo wel uit ga komen.
Het zou inderdaad een doodzonde zijn wanneer je straks met een ondercapaciteit zit ;(

ik heb feiten :
mei 2007 zonneboiler met grote 4+m2 collector,(200liter combi)
http://van.wijk.net/pvt/1.jpg
direkt aangesloten op de wasmachine met duco mixkraan, en afgemixed op 40c.
direkt aangesloten ongemixed afwasmachine, eindmix zonneboiler 62c
(daar zit namelijk zo`n duco kraantje en zo kwam ik erachter)
beide machines voorzien van een heetwaterslang, en zijn auto-sensor-eco hotfill capable.

ik had toen nog helemaal geen pv, alleen een zonneboiler met grote collector,
en was een domme fossiele zuipverbruiker, met een maandlast van 240 euro.
ik hield mijn meterstanden wel al bij.
resultaat : http://van.wijk.net/pvt/2007stroom.jpg
een zonneboiler kan dus ongeveer evenveel energie besparen (stroom)
a 80 kwh per maand en een gedragsverandering (droger uitlaten/ophangen), ondertussen sta ik te douchen zonder dat er ergens vlammen branden, die geld kosten.
(~80 kwh is ongeveer 900Wp pv werkend in de maand juli)

los van het feit dat het gasverbruik in de zomer direkt 0,00 werd,
ging het stroom verbruik ook direkt 30% naar beneden.
dat nodigde uit tot nog meer besparen, ineens kwam mij dat geld weer toe.
pas eind juni 2007 kwam ik op het idee, wat pv erbij te nemen als aanvulling,
om de inmiddels met 40% gedaalde rekening, nog verder te laten dalen.
immers is van elke 100 euro energie 19 euro btw,
en dat besparen is ook de moeite waard, en daar kan je spaarlampen van kopen.

inmiddels draait de set meer dan een jaar,
en heeft de boiler, de hotfill en de pv zichzelf meer dan bewezen.
http://van.wijk.net/pvt/stroom.jpg
http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg

als je je 1000 euro nu op je spaarrekening a 4% houd, en de inflatie blijft 3,8%,
dan heb je aan het eind van het jaar maar liefst 0,2% rendement.

elke 1000 euro in je zonneboiler is waardeverhogend voor het huis,
en en elke euro niet aan energie besteed, is zinvol, nuttig en zeer rendabel.
and last but not least, mijn uitstoot is nu 0.

maar pas op, het is ook een leuke verslavende hobby.
ik ben nu een meter kijkende teller nerd geworden.

edit :
rest mij nog te zeggen dat mijn maandlast nu 20 euro is.
na 10 maanden dus al een verschil van 240 euro/2400 euro versus 20 euro/200 euro,
ik ga nu vaker in bad, en douche langer.
natuurlijk werkt het in de winter veel minder, maar dat zijn 6 maanden afname versus 6 maanden helemaal geen afname.

eric-pvt wijzigde dit bericht 12-08-2008 12:14 (9%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: