Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.
Er zijn mensen die een groot gedeelte van de installatie zelf maken (deze bijvoorbeeld), maar je hebt het wel over iets wat het 20 jaar lang betrouwbaar moet doen. Een fout kan ook grote schade aan de woning veroorzaken (waterschade is niet fijn), dus ik kies zeer zeker voor een commerciële oplossing. Ik vind het nooit erg om te Tweaken, maar een goede Tweaker weet wanneer hij moet ophouden met Tweakenquote:ssj3gohan schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:35:
Zijn er ook al tweakeroplossingen die hout snijden op het vlak van zonneverwarming? Als in, zelfbouwvaten, zelfbouwwarmtewisselaars en andere meuk die je nodig hebt die daadwerkelijk niet te moeilijk om te maken zijn en kosteneffectief zijn? Of zijn de aanschafkosten van een commercieel systeem inmiddels competitief?
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.
Ik zie mezelf als redelijk handig, en daarom heb ik aan de zonnestroompanelen eigenlijk alles behalve de dakwerkzaamheden zelf gedaan. Een waterleiding heb ik nog niet eerder gedaan, maar dat zou ik op zich ook nog wel aandurven. Gas hou ik me ver van. Een natte woning overleven we wel, maar een ontplofte woning zie ik niet zitten.quote:ssj3gohan schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:12:
Ja, daar heb je gelijk in. Ikzelf zou geen problemen hebben met het aanleggen van waterleidingen, ik heb het al eerder gedaan.... Voor iemand die de spreekwoordelijke linkerhanden in overvloed heeft is het natuurlijk nooit een goed idee.
En er is ook het kostenplaatje. Op een commerciële oplossing zit (vaak lang) garantie. Als er wat is wordt het opgelost, klaar. Eventuele schade claim je bij de leverancier. Bij een zelfbouwoplossing draag je al die risico's zelf. Daarnaast, zelfs als er iets stuk gaat wat niet direct catastrofaal is moet het opgelost worden en als dat een paar keer gebeurt lopen de kosten ongemerkt toch op.
Als laatste heb ik het idee dat een commerciële zonneboiler beter doordacht zal zijn dan iets wat ik zelf verzin, dus het zou nog meer op moeten kunnen leveren ook.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Reg. datum: 24 augustus 2006
Maar ik weet er geen leverancier van.
In Griekenland heb ik er erg veel gezien, buiten, boven de collector.
Mijn installatie heeft een 4,2m collector en een 90 liter vat.
Vanmorgen was bijna al het warme water op.
En vanmiddag om 13u30 stond de pomp stil en was het vat vol met water van 95 graden.
Dus in de zomer kan er gemakkelijk 200 liter van 12 naar 95 graden komen.
Een opslagvat is erg eenvoudig te maken, van een oude electrische boiler.
Op die manier loop je nauwelijks risico.
Een warmtewisselaar is ook heel eenvoudig en betrouwbaar te maken.
Gewoon een rol koperbuis van 12 of 15 mm.
Sluit daar de waterleiding op aan. Je hebt zo de kleinst mogelijke inhoud. (Legionella)
De collector is het lastigste onderdeel. Die moet buiten op het dak. En dat wil je ook waterdicht houden.
Guus Assmann
Hier is een goed gedocumenteerde installatie van een zuiderbuur te vinden: http://users.pandora.be/hagim/zonne_energie/zonnepanelen.htmquote:ssj3gohan schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:35:
Zijn er ook al tweakeroplossingen die hout snijden op het vlak van zonneverwarming?
Interesse in alternatieve energie, kachels etc? --> forum voor ecologie en energie
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Ben ik verbaasd?quote:flitspaal.nl schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 09:33:
[...]
@zonnigtype
Mijn accountant had het inmiddels uitgezocht, het is een wespennest waar je niet in wil zitten. En de belastingdienst heeft nogal wat eisen ten aanzien van de investering. Ook in relatie tot de bedrijfswinst. Het moet "In verhouding" staan. Wat die verhouding is weet niemand... lekker handig.
Dit land gaat volledig naar de kl***n door die naamloze bureaucraten die effetjes lekker zelf politiek zitten te bedrijven en voor Regentje zitten te spelen...
Over SDE (nog meer tearjerking bureaucratie) komt ook al steeds meer pus naar buiten. Je wil niet weten wat die merkwürdige types hebben verzonnen om die "stimuleringsregeling" effectief om zeep te helpen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Reg. datum: 28 oktober 2007
ik wilde er eerst ook eentje om in de kruipruimte te zetten, ipv in het stookhok, dat gaf ruimtewinst.
ik denk dat een vat van 100liter per persoon een goede indicatie is van 1-4 tot 31-10 om gasvrij warm water te hebben op de zon. de collector zou dan zo 2m2 per persoon moeten zijn.
mooie dag gister : 1x afwasmachine/1x was 2x douchen,
begintemp : 98c
eindtemp :92c
hoe meer warmte je ontrekt uit een zonneboiler hoe rendabeler het systeem.
loodgieters zijn de uitvoerders van zonboiler systemen, niet de meest ideale adviseur voor zonneboilers.
eigenaars of de site van floris zijn wat dat betreft veel beter,
er zijn maar weinig mensen die inzien dat je de naverwarmer gewoon uit moet zetten,
in de zomer.
nefit is dit jaar met een uniek systeem gekomen, waarbij de afstand en ligging tussen de collector en het vat minder belangrijk is, de collector mag zelfs lager liggen dan het boilervat.
het is een closed circuit, en de afstand mag ook veel groter zijn.
mijn loodgieter heeft hem staan, en de opbrengst is prima.
de boiler staat in zijn showroom te werken, en de collector 14 meter hoger op het dak,
en 7 meter naar rechts.
daar waar hij eerst een qsolar had, met een zware pomp vanwege de opvoerhoogte,
en terugloopoplossing.
mijn loodgieter is jong en heeft zijn vader opgevolgd, die erg van gietijzer en gas hield,
hij weet niet waar hij het zoeken moet, van de zonneboiler opdrachten(zonder subsidie), en plaatst vooral nefit en atag als totaaloplossing.
hij vond het ook niet erg als ik zelf meehielp uit intresse,
http://van.wijk.net/pvt/1.jpg
achteraf is pv even moeilijk te plaatsen als een standaard zonneboilertje.
douchen op eigen warm water is een vele malen fijner gevoel dan naar een achteruitdraaiende meter kijken.een hoge cw(5/6) waarde is ook comfort verhogend.
een combi lijkt niet rendabel, maar is het wel, de hr ketel komt langzaam op gang,
de combi boiler zorg voor direkte warmte.
zodra de hr op temperatuur is, is de warmte uit de combi wel op (+/-- 30 minuten)
het rendement wat een hr 107 ketel haalt icm een zonneboiler combi doet mij nog steeds verbazen na 1,5 jaar. mijn gasverbruik is 86% gedaald op jaarbasis.(en dat word een steeds grotere economische waarde)
Reg. datum: 03 juni 2001
Hoe lang houdt hij deze warmte vast? Heb jij enig idee wat bijvoorbeeld de begintemperatuur 's ochtends dan is als je wakker wordt?quote:eric-pvt schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:36:
mooie dag gister : 1x afwasmachine/1x was 2x douchen,
begintemp : 98c
eindtemp :92c
Hangt puur van de isolatie van de boiler af. meestal 2-4 graden dacht ik ( althans dat is wat ik gelezen heb, dus zelf nog geen inhoudelijke informatiequote:IJsbeer schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:29:
[...]
Hoe lang houdt hij deze warmte vast? Heb jij enig idee wat bijvoorbeeld de begintemperatuur 's ochtends dan is als je wakker wordt?
* IJsbeer gaat thuis ook maar eens een serieuze discussie starten....
indien de zon wel schijnt, hakt de collector gedurende een uur of 3 er gewoon weer tegenin.
de pv laat de machines en collector pomp draaien.
natuurlijk meet ik alles, maar het gaat te ver het hier te noemen.
(in alkmaar hier, barst de lucht nu ook open http://www.sat24.nl)
Greenchoice vaste prijs
-Dag tarief ¤ 0,2754
-Vastrecht (per dag) ¤ 0,2542
dat ga ik nu 3 jaar krijgen van greenchoice.(sde-loos)
mijn dagtarief stand is fors negatief, omdat ik opwek wil ik juist "veel betalen",
dat gaat meeropbrengst geven, ik ben namelijk netto leverancier.
mijn nachttarief is iets positief.(+/- 1 kwh per dag a 14 cent nu)
maar wat betekend dit voor sde-gangers ? een hap van 5 cent uit je budget volgens mij,
per kwh.
is dit een kleine blik in de toekomst ?
probeer het zelf eens bij je leverancier,
blijkbaar weten ze al heel goed wat een kwh kost over 1 jaar.
1 kwh opwekken levert mij nu dus dik 2 goedkope kwhtjes tegen laagtarief op.
vreemd ?
nee ik laad mijn el. scooter nu snachts op, voor die ene kwh in de scooter,
hoe ik dus overdag maar 0,5 kwh op te wekken.(in euros)
omdat ik ongeveer op een verbruik van 1,1 kwh per dag zit,
is mijn pv set al heel snel energieneutraal, en daarmee kostenneutraal voor de komende 10 jaar.
ik heb een dubbeltarief ferraris (draaischijf) meter en die doet dit dus heel keurig, en enorm slim.
het goedkope telwerk kost vrijwel niets per kwh,
het dure telwerk gaat alleen maar omlaag.
het maakt mijn dubbele schijfmeter (siemens 2003) erg waardevol,
de meter saldeert op deze wijze dat mijn energie metering en pv opbrengst verdubbeld in economische waarde.
ik wil graag nog veel meer "betalen" voor dagstroom.
eric-pvt wijzigde dit bericht 27-07-2008 09:54 (17%)

Ik neem aan dat iedereen het tijdstip kan onderscheiden waarop de zonnestroompanelen geplaatst zijn? Waarschijnlijk zitten we tot september, misschien oktober in de min. Daarna zal de meterstand naar verwachting weer stijgen tot iets boven nul op 31 december 2008.
Aan dit bedrijf zit ik ook te denken, ook nog dicht in de buurt van Enschedequote:Mike70 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:22:
[...]
Ik heb zelf sinds 3 jaar een DSS zonneboiler.
[url="Dutch Solar Systems"]http://www.dutchsolarsystems.com/[/url]
Ik moet echter naverwarmen met de stadsverwarming en nog navragen of dit mogelijk is.
Lijkt me eigenlijk wel.
Bart
Reg. datum: 04 oktober 2006
Als ik het systeem van mij bekijk dan is dat geen probleem voor andere systemen.quote:Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 23:09:
[...]
Aan dit bedrijf zit ik ook te denken, ook nog dicht in de buurt van Enschede![]()
Ik moet echter naverwarmen met de stadsverwarming en nog navragen of dit mogelijk is.
Lijkt me eigenlijk wel.
Voor Canon:
Ze hebben ook liggende vaten.
Reg. datum: 16 oktober 2003
data sheet Mithras
Helaas is er op het web verder niet zoveel informatie over deze panelen te vinden.
Op http://www.photovoltech.be wordt helemaal niet over modules gerept, alleen maar over Cells (die van een zeer goede kwaliteit zouden zijn).
Ik meende ook te hebben gelezen dat Photovoltech zelf geen modules meer maakt, enerzijds geeft me dit een beetje vreemd gevoel hierover.
Als alternatief overweeg ik de Suntech STP200-18/Ub modules, made in China...
Graag zou ik jullie mening horen en eventueel (goede/slechte) ervaringen met deze beide types panelen.
Ik heb de Suntech STP190-18U/b panelen (6 stuks) en 3 stuks MSK.quote:djdj105 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:22:
Van een aanbieder van zonnestroom systemen ontving ik een offerte voor een systeem met Photovoltech Mithras 200Wp panelen, een "preliminary data sheet" was bijgesloten, gelijk aan deze:
data sheet Mithras
Helaas is er op het web verder niet zoveel informatie over deze panelen te vinden.
Op http://www.photovoltech.be wordt helemaal niet over modules gerept, alleen maar over Cells (die van een zeer goede kwaliteit zouden zijn).
Ik meende ook te hebben gelezen dat Photovoltech zelf geen modules meer maakt, enerzijds geeft me dit een beetje vreemd gevoel hierover.
Graag zou ik jullie mening horen en eventueel (goede/slechte) ervaringen met deze beide types panelen.
Zover geen problemen met deze merken... voor performance: check mn site maar, die wekelijks de PV-opbrengsten toont.
Dus eigenlijk schieten we thuis met een kanon op een mug.
Energetisch gezien zou het ongeveer 200 kWh besparen per jaar schat ik zo in.Gebaseerd op het verbruik van mijn eigen laptop.
Mijn Citroen Xantia weblog // Mijn vacatures: online marketingcommunicatiebureau zoekt programmeur & front end developer! info
Er zijn meer redenen. Mijn vriendin wil graag een laptop om overal in huis te kunnen computer. Als ik daarbij ook nog energie kan besparen vind ik dat alleen maar mooi meegenomen.quote:IJsbeer schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:13:
200 kWh per jaar is ongeveer 50 euro per jaar. Dat duurt ff voordat je je laptop eruit hebt. Als het verminderen van je stroomverbruik de grootste voordeel is, dan zou ik eens kijken naar een het kopen van een lichtere videokaart (of moederbord met geintegreerde video), onderklokken van de CPU en dergelijke. Lijkt me veel goedkoper en sneller terug verdient.
Daarbij ga ik de huidige machine verkopen, met de opbrengst heb ik al een aardige hoeveelheid geld voor een laptop voor mijn vriendin.
Dus eigenlijk twee vliegen in 1 klap.
flitspaal.nl wijzigde dit bericht 31-07-2008 16:43 (3%)
Photovoltech maakt inderdaad geen modules meer. Productie van modules zelf is uitbesteed/verkocht naar Frankrijk. Photovoltech staat bekend als een zeer goede, hoogkwalitatieve producent van zonnecellen (ze hadden mooie nieuwe backcontact cellen op Intersolar2008). Blikbaar worden nog steeds oude modules "van voorraad" aangeboden. Ik denk dat er niks mis mee is, maar eis wel de normale garantie die voor alle goede modules gelden.quote:djdj105 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:22:
Van een aanbieder van zonnestroom systemen ontving ik een offerte voor een systeem met Photovoltech Mithras 200Wp panelen, een "preliminary data sheet" was bijgesloten, gelijk aan deze:
data sheet Mithras
Suntech is de meest betrouwbare leverancier uit China (gaat waarschijnlijk dit of volgend jaar zowel Q-Cells als Sharp achter zich laten als ze zo doorgroeien). Wordt door vooruitziende manager met zeer strakke hand geleid. Ook zij hebben een naam hoog te houden. Al hun modules kunnen als top of the market beschouwd worden, goed geprijsd.
Ergo: the choice is yours...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.