You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.
Hoe weet ik zeker dat HD2,0 windows is? NTFS filesystem snapt GRUB sowieso niet ofzo? Aangezien hij het filesystem niet te pakken krijgt. Zelfde geldt voor swap-partitie.
Iemand een G11/G15 pootje polssteun over? PM Me plz!
Grub kan op NTFS niet zijn stage2 kwijt en ik gok dat ze er daarom geen aadacht aan hebben besteed om het grote tabelletje van hexadecimale codes voor de filesystems hierin te zetten. Wel kan stage2 op ext2/ext3/reiserfs afaik.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:00:
Hoe weet ik zeker dat HD2,0 windows is? NTFS filesystem snapt GRUB sowieso niet ofzo? Aangezien hij het filesystem niet te pakken krijgt. Zelfde geldt voor swap-partitie.
partition type 0x7 == NTFS namelijk.
You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.
Kan ook simpeler zie ikquote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:11:
Ik ga er vanuit dat de partitie volgorde wel blijft, dan wordt het dus gewoon straks even zoeken naar de HDD met de meeste partities, Partitie 0 is dan Windows. 4 of 5 is dan Linux. Klinkt een beetje als pie. Kan ik de partities nog uitlezen in grub? Dat scheelt me een keer fout doen, en kan ik meteen zien of het nou 4 of 5 is. Ik heb echter bij installeren en partities aanmaken wel het zo gedaan. 1: Linux 2: Home-partitie 3: Swap-partitie. Neem aan dat hij deze volgorde fysiek dus ook aan houd als ik het lijstje bekijk.
grub> find /etc/passwd find /etc/passwd (hd1,0)
In dit geval werkt het alleen als je /etc/passwd op hetzelfde filesystem staan als waarvan je wil booten. Je kan ook zoeken naar je kernel (eigenlijk wat je wil), maar dat is zoveel typwerk (en komt heel precies aan)
grub> find /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic find /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic (hd1,0)
Als dit nou andere output geeft met een grub boot cd/floppy dan hebben we de boosdoener gevonden: een ranzig BIOS. Mijne is dat in elk geval wel en geeft verschillende output afhankelijk waar je van boot. Boot je van hdd dan komen de usb mass strorage devices achteraan in de nummering en als je boot van zo'n usb mass storage device komen ze juist vooraan... Lekker consistent maar niet heus. Voor praktische problemen daarmee is er de devices.map file... BIOSen moeten zich er niet mee bemoeien imo.
gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 16:23 (19%)
Wens me sterkte
Live CD gaat er niet stuk van toch? :Pquote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:27:
Nou ja ik ga het proberen nu. Als ik niet meer reageer is het niet gelukt en kan ik dus niks posten
.
Ik wens je geen sterkte, maar succes
gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 16:31 (7%)
Dat zou best kunnen, dat hoeft normaalgesproken ook niet. Voor Windows partities hoeft grub alleen maar de boot-code aan het begin van die partitie op te starten (waar een stuk Windows bootloader zit), die regelt de rest.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:00:
NTFS filesystem snapt GRUB sowieso niet ofzo?
Woei, funky... Ik wist niet dat grub dat konquote:gertvdijk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:20:
Kan ook simpeler zie ik
grub> find /etc/passwd find /etc/passwd (hd1,0)
Zolang je vanuit grub niet het install commando geeft wordt er als het goed is niks weggeschreven, dus na een reboot zou je gewoon weer Windows moeten kunnen opstarten.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:27:
Nou ja ik ga het proberen nu. Als ik niet meer reageer is het niet gelukt en kan ik dus niks posten
.
Ondanks dat, succesquote:Wens me sterkte
It isn't the software that's free, it's you.
Windows moet gewoon (0,0) zijn, hij pakt hem ook wel want hij zegt Starting (ofzo, die melding komt nog vanuit Grub, zelfde melding als Ubuntu die start) alleen hij start niet door (of ik heb te kort gewacht...
Eerste indrukken: C00l Linux
Maar ook:
Ow men, net zo hard moeten restarten na een update als Windows. En net zulke "wil je dit echt?" schermpjes als Vista, maar dan moet je een password intikken. Hij accepteert daarin zowel gewoon enter als mn echte wachtwoord (welke wordt daar btw bedoeld, mn account wachtwoord? Of mn root wachtwoord welke ik nooit ergens heb ingesteld...)
MsG wijzigde dit bericht 24-07-2008 17:01 (26%)
Ok, dan is dat exact de kwestie die ik ook met mijn BIOS heb. Booten van CD-ROM/USB stick levert het BIOS in andere volgorde de devices aan. Weird gewoon.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:52:
Ok ik zit nu op de Ubuntu op mn HDD. De schijf is vanaf boot HD0, raar dat het met de standaard installer de eerste keer niet werkte.
Heel goed. Je kan de entries in het menu editen in /boot/grub/menu.lst Om te voorkomen dat de settings bij iedere nieuwe kernel install (en rebuilding van het menu) weer foetsie (door update-grub) zijn vind je ergens een regeltje met de default boot device:quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:52:
Ik ging in Grub en deed dan edit en veranderde het ipv 2,4 naar 0,4 en toen probeerde ik tebooten. Maar hoe sla ik dit nu definitief op in GRUB?
code:
1
2
3
| ## default grub root device ## e.g. groot=(hd0,0) # groot=(hd0,0) |
Die onderste regel zal bij jou op hd2,x staan ofzo. Editen (niet uncommenten!) en saven. Dan update-grub runnen en kijken of je menu-entries zijn aangepast.
Chainloader gebruiken? (googlen op multi-boot problemen met Windows en grub)quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:52:
Windows moet gewoon (0,0) zijn, hij pakt hem ook wel want hij zegt Starting (ofzo, die melding komt nog vanuit Grub, zelfde melding als Ubuntu die start) alleen hij start niet door (of ik heb te kort gewacht...). Wat zou daarmee nog het probleem kunnen zijn?
Kernel updates ja. Komen gemiddeld niet zo heel vaak hoor, gelukkig. Maar binnenkort komt er een leuke nieuwe tool voor die al in Debian sid zit waardoor je live je kernel kan patchen.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:52:
Maar ook:
Ow men, net zo hard moeten restarten na een update als Windows.
Ja, dat is logisch, anders kan elk tooltje van alles aanrichten op je systeem. In Windows XP moest je hiervoor telkens uitloggen, inloggen als admin user, en weer terug als user.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:52:
En net zulke "wil je dit echt?" schermpjes als Vista, maar dan moet je een password intikken.
In Ubuntu is gekozen om geen aparte root als user te hebben (ja, technisch gezien wel), maar om het op de sudo manier te doen. In /etc/sudoers kan je aanpassen welke rechten je hebt (waarvoor je je wachtwoord moet invullen, waarvoor bepaalde user gewoon root rechten hebben of welke dingen users helemaal niet mogen). Dit kan ook ergens grafisch meen ik.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:52:
Hij accepteert daarin zowel gewoon enter als mn echte wachtwoord (welke wordt daar btw bedoeld, mn account wachtwoord? Of mn root wachtwoord welke ik nooit ergens heb ingesteld...)
De bedoeling is dat gebruikers dus met hun eigen wachtwoord tijdelijk en voor de betreffende sessie root-rechten krijgen. Veel flexibeler dan in Vista en ook kwa opzet veel veiliger en fijner (per sessie, niet per commando). In dit topic heb ik er ook wat over geblaat.
Maar verder lijkt het dus te werken
maar als ik bijvoorbeeld naar Pidgin ga zie ik nergens een vinkje van, start dit programma standaard op. In windows (sorry
Het starten van services, deamons e.d. is redelijk centraal en in Ubuntu te vinden in /etc/rc2.d/ voor het default runlevel 2. Dit zoek je niet voor programma's die gestart moeten worden in de userspace in je Desktop environment. Je kan in Ubuntu msconfig achtig startup programma's instellen in Preferences -> Sessions -> Startup programs en het commando is gewoon pidgin.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:27:
maar als ik bijvoorbeeld naar Pidgin ga zie ik nergens een vinkje van, start dit programma standaard op. In windows (sorry) is dat bijv wel zo. Ik neem aan dat dit bij Linux dan centraal geregeld wordt?
P.S. je mag wel een beetje meer googlen wat dat betreft. De eerste hit op google is al raak als je zoekt op 'ubuntu startup programs'.
gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 17:44 (9%)
Wat ben je van plan dan? Ga je ook nog Lilo proberen?quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 18:10:
Ik post wel weer als ik problemen heb met die andere Bootmanager
Je zal vast wat anders bedoelen.
SYSLINUXquote:gertvdijk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 18:58:
Wat ben je van plan dan? Ga je ook nog Lilo proberen?![]()
It isn't the software that's free, it's you.
Je raad zelf chainloader aanquote:gertvdijk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 18:58:
[...]
Wat ben je van plan dan? Ga je ook nog Lilo proberen?![]()
Dat is een commando aan grubquote:
Tja, je loopt tegen wat probleempjes aan af en toe. Maar bedenk wel dat je het met de Windows bootloader helemaal niet gelukt was om een extended partitie te booten.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 22:34:
Nou ja ik red me wel en anders vraag ik jullie hulp wel weer. Ben alleen niet overtuigd van het grote gemakt wat je overal leest, maar dat heb ik er nu al wel vaak genoeg ingewreven
.
In jouw geval is het dus een brakkig BIOS die i.c.m. fake-RAID0 niet te vertrouwen is in de informatie die hij geeft. (niet consistent tussen een werkende omgeving en daadwerkelijk booten)
Dus wel jammer dat dit je eerste ervaring moet zijn, maar ja.
En dat Windows niks kan met extended snap ik, maar bij de Windows installatie ging het nadat ik de goede raid-chip koos helemaal 100% van een lijen dakje
Waarom die regel en niet individueel die linux opstartregels naar 0,X zetten? Kan je me verlichten?quote:gertvdijk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:15:
Heel goed. Je kan de entries in het menu editen in /boot/grub/menu.lst Om te voorkomen dat de settings bij iedere nieuwe kernel install (en rebuilding van het menu) weer foetsie (door update-grub) zijn vind je ergens een regeltje met de default boot device:
code:
1 2 3 ## default grub root device ## e.g. groot=(hd0,0) # groot=(hd0,0)
Die onderste regel zal bij jou op hd2,x staan ofzo. Editen (niet uncommenten!) en saven. Dan update-grub runnen en kijken of je menu-entries zijn aangepast.
Overigens probeer ik die file te editten, wil ik saven. Krijg ik vervolgens een doodleuke "MAGNIET!" ja heel leuk meneer Linux, maar hoe kan ik dan die file openen als root zonder meteen moeilijk te doen met terminal? (In windows (
MsG wijzigde dit bericht 24-07-2008 23:54 (74%)
DOT wijzigde dit bericht 25-07-2008 02:48 (35%)
I wear the cheese, it does not wear me.
Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!
Het ligt iets ingewikkelder waarschijnlijk, maar kortgezegd geeft je BIOS in een live omgeving die van CD-ROM wordt gestart een heel andere ouput op de probes van Grub dan wanneer je dat met je floppy doet of wanneer je van je harddisk boot. Dat is gewoon een bug. Ik blame het BIOS, maar het kan ook zijn dat bijvoorbeeld dit probleem bekend is voor BIOS versie < 1.X voor mobo Y en dat er inmiddels een patch is voor grub-install/update-grub die dit ondervangt voor de specifieke hardware.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:46:
Tja ik snap niet wat er brak is aan mn biosUbuntu snapt mn raid niet, waardoor de nummering anders is dan wanneer hij boot nadat de raid is geinitialiseerd.
Is een heel veel voorkomend probleem/oplossing. Gewoon googlen op grub dualboot linux/windows how-to's.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:46:
Morgen ga ik ff met chainloader aan de gang. Want zeg nou zelf, wel "cool" Linux hebben, maar vervolgens Windows moeten booten met een diskette.
Zo start ik bij mij Windows:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| title Windows XP rootnoverify (hd2,0) savedefault makeactive map (hd0) (hd2) map (hd2) (hd0) chainloader +1 |
Dus dergelijke grub commando's kan je wel eens tegenkomen. Dat mappen heeft Windows nodig om wat voor rare reden dan ook en die chainloader +1 heeft ook meer weg van het ff fixen voor Windows dat weer eens op een speciale manier aangeslingerd moet worden.
Heb er een half jaar geleden eens goed naar gekeken en me erin verdiept. Wat ik me nog herinner is dat ik ontzettend afknapte op Windows (again) en Grub weer eens briljant vond. De details zou ik weer moeten nazoeken.
The tricky part zit ook meer in het verschillende ontwerp van de bootloader NTLDR en Grub. denk ik. Details weet ik niet exact, maar het komt erop neer dat Grub op iets leunt (de info van het BIOS bij installatie) wat blijkbaar een extra risicofactor heeft voor het slagen van de installatie op de autopiloot in een niet helemaal standaard config. NTLDR is gewoon veel minder flexibel (extended partitie booten is een no-go) en biedt veel minder mogelijkheden en heeft ook weer zo zijn eigenaardigheden. Word je ook niet altijd vrolijk van. Imo is Grub echt geweldig (getuige het find commando bijvoorbeeld: dat je bootloader dat kan!).quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:46:
En dat Windows niks kan met extended snap ik, maar bij de Windows installatie ging het nadat ik de goede raid-chip koos helemaal 100% van een lijen dakje. Bill doet het zo slecht nog niet
.
Omdat bij de eerste de beste kernel update ook automatisch het grub lijstje wordt geupdate d.m.b. update-grub. Die maakt dus al je wijzigingen dan weer ongedaan. Eigenlijk moet je dus aangeven wat je default instellingen zijn voor een volgende update.quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:46:
Waarom die regel en niet individueel die linux opstartregels naar 0,X zetten? Kan je me verlichten?
Zoals DOT al zegt: openen met root privileges. Hoe je dat grafisch kan doen weet ik niet precies. Zou te gek voor woorden zijn als dit niet makkelijk kon. (ook zoals DOT al zegt) Op de terminal is het heel makkelijk iig:quote:MsG schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:46:
Overigens probeer ik die file te editten, wil ik saven. Krijg ik vervolgens een doodleuke "MAGNIET!" ja heel leuk meneer Linux, maar hoe kan ik dan die file openen als root zonder meteen moeilijk te doen met terminal? (In windows () kan je rechtermuisknop > openen als Administrator, maar zoiets vind ik hier niet.
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
gertvdijk wijzigde dit bericht 25-07-2008 03:20 (11%)
Ik heb in ieder geval heel veel voer voor dat andere topic
Waarom quote je me in deze post gertvdijk in "Windows, waarom blijven we er in trappen?"? Druk bezig met 2 topics zeker?
MsG wijzigde dit bericht 25-07-2008 03:39 (5%)
Laat dat andere topic trouwens maar ver weg in SG blijven. Wat een gezeik daar zeg.
I wear the cheese, it does not wear me.
Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!
De werkende config was:
title Windows XP rootnoverify (hd2,0) savedefault makeactive chainloader +1
Dat hele mapping (wat er standaard in stond) hoefde er bij mij niet in. Ik weet alleen niet of hij nog kaler kan, want ik heb hem nog eens aangepast eerder al. Bedankt jongens! Dan ga ik nu even zoeken hoe ik Windows standaard gefocust krijg.
Zet hem bovenaan ipv onderaan in je menu.lst. Een andere optie is je standaard cursor positie in je grub wijzigen, maar ik denk dat dat niet blijft werken als je er een extra kernel bij krijgt in de lijst.(Bijvoorbeeld bij een kernel update.)quote:MsG schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:33:
Dat hele mapping (wat er standaard in stond) hoefde er bij mij niet in. Ik weet alleen niet of hij nog kaler kan, want ik heb hem nog eens aangepast eerder al. Bedankt jongens! Dan ga ik nu even zoeken hoe ik Windows standaard gefocust krijg.
Without order nothing can exist - without chaos nothing can evolve
Never forget that only dead fish swim with the stream
Ik had alleen het idee dat memtest86+ niet werkte, geen mount fout enzo maar iets anders, dat ga ik even verifieren en dan schrijf ik het hier wel.
EDIT: De foutmelding van Memtest86+ is:
Error 28 : selected item cannot fit into memory
Ik ben al een beetje aan het zoeken, ik ben lang niet de enige zie ik
MsG wijzigde dit bericht 25-07-2008 11:47 (20%)