Hoofdcategorieën

Acties: [view][quote]

Door: RoD
Moderator PMD / TCM / FP ProMod
Reg. datum: 14 september 2004

Het Creative Zen X-Fi ervaringentopic

http://tweakers.net/ext/f/2Asnwlfg98yolEhWRONnuyK6/full.png
Inhoudsopgave
Inleiding
Specs
Media
Accessoires
Reviews
Links
Overige
Inleiding
Met de Creative Zen X-Fi lijkt Creative een opvolger te hebben van de populaire Zen. Deze X-Fi lijkt er behoorlijk op en kent veel overeenkomsten qua specificaties en formaat. Met de introductie van deze speler lijkt het er ook op dat het gerucht dat Creative nooit weer een speler met harde schijf zal uitbrengen steeds meer de waarheid te worden.

Het unieke van deze speler zit hem in een aantal features. Zo maakt Creative in deze speler gebruik van zijn zogenaamde "Extreme Fidelity" techniek, waarmee Creative uiteraard een hoop luisterplezier belooft:
De ZEN X-Fi en ZEN X-Fi met Wireless LAN betekenen een heuse doorbraak in de geluidskwaliteit voor mp3-, wma- en onbeschermde iTunes-muziek. Ze omvatten X-Fi Crystalizer®, de eigen audiotechnologie die werd ontwikkeld in het Advanced Technology Center van Creative en die tijdens het afspelen de hoge en lage tonen herstelt die verloren gaan wanneer muziek wordt geript naar mp3-, wma- of aac-formaat. Op die manier kunnen gebruikers genieten van muziek van veel betere kwaliteit dan tot nog toe mogelijk was op een mp3-speler.

Naast deze techniek beschikt de X-Fi over wireless LAN, waarmee media gestreamed kan worden, er de mogelijkheid is tot chatten, en er bestanden gedownload kunnen worden. De mogelijkheid tot chatten verklaart ook waarom Creative zoveel knoppen op het apparaat geplaatst heeft.

De adviesprijzen zijn: 140, 170 en 250 euro. Dit vertoond opvallende gelijkenissen met de Zen. Dit zou kunnen betekenen dat de Zen er helemaal uitgaat. Zo niet zal Creative waarschijnlijk een fikse prijsverlaging door moeten voeren.
Specs

• Capaciteit van 16GB of 32GB Er is ook een 8GB, echter deze heeft geen WLAN

• Ingebouwde Creative X-Fi-technologie

• Afmetingen: 55 x 83 x 12,5 mm

• Gewicht: 70 g

• SD/SDHC-kaartsleuf

• scherm van 2,5 inches met 16,7 miljoen kleuren

• Ingebouwde luidspreker

• FM-radio met 32 voorprogrammeerbare stations

• Levensduur batterij:

• 25 uur audio (15 uur met luidspreker), gebaseerd op 128 kpbs in WMA

• 5 uur video

• Ondersteunde audioformaten:
    • MP3, WMA (DRM 10), AAC (M4A), WAVE, Audible

• Ondersteunde videoformaten:

• WMV9, MPEG4, DivX, XviD (320 x 240)

• Ondersteund fotoformaat:

• JPEG (Baseline: Tot 16.6 megapixels)

• Spraakopnameformaat:
    • IMA ADPCM (16 kHz, mono)

• Draadloze LAN-monitor:

• Draadloze streaming:

• Downloaden van bestanden

• Tekstchat + emoticons met vrienden

Media
Pics
http://tweakers.net/ext/f/pihj2M7XdMgL9xKG0lV1W6RK/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/y5iGdWvOf6zuvHb8o0XReNAA/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/mwpTtrNOreKQuJOPGiVhEpjf/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/LVl9TNkElXxVPt9rNVvJfm86/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/ZFUkLKbwTZNWCtZqbwSZbP8B/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/zFb9iNKxSGq13f5UXhnECSGG/full.jpg
Video's
Unboxing video

Accessoires
Note: De X-Fi is zo'n beetje identiek qua maten (enige verschil is een halve millimeter dikte) dus de accessoires van de Zen (denk aan cases) zullen het ook prima doen met de X-Fi.
Creative meldt:
quote:
Accessoires

De ZEN X-Fi en ZEN X-Fi met Wireless LAN zijn verkrijgbaar met een aantal accessoires waardoor gebruikers hun luisterervaring helemaal kunnen personaliseren. Het gamma omvat:

* ZEN X-Fi-dockingspeakersysteem
* Een fraai lederen etui
* Een siliconenhuid om de speler te beschermen
* Een bandje om de speler vast te houden
* Een set van 3 schermbeschermers

Reviews
Nothing But Creative Is een blog, check de posts van juli
ABI
Pocketables
PCmag
Cnet
Userreviews
Pieterke in "De Creative Zen X-Fi, ervaringen en disc..."
Links
• Productpage: 16&32GB 8GB
EpiZENter (Creative nieuws- en fansite)
Guidelines for prolonging battery life
Videocodeerinstellingen voor SUPER Note: Deze horen bij de Zen. Echter, de verwachting is dat het dan ook gewoon op de X-Fi werkt.
Chat aan de praat krijgen op je X-Fi
Overige
Voor aan- of opmerkingen mag gemailed worden naar http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/123426/FFFFFF/000000 of doe even een DM.
Deze topicstart is gemaakt door RoD

RoD wijzigde dit bericht 14-09-2008 00:09 (14%)

Schaamteloos geripped van het Zen-topic, maar die had ik toch al zelf gemaakt. Meer updates volgen uiteraard wanneer er meer bekend is :)

Reg. datum: 02 november 2006

Ik hoop dat bij deze speler de geheugenkaartjes wel geïntegreerd worden, Dat is IMO 1 van de weinige dingen die bij de Zen missen.

Stop global warming: become a pirate

Inderdaad, zoals ik eerder al schreef zal waarschijnlijk een groot deel van het succes afhangen van deze feature. Als de X-Fi dit niet heeft, blijft de D2 een zeer belangrijke troef in handen te hebben. Ik hoop dat Creative leert van deze toch wel redelijk grote blunder. Integratie per se is niet eens nodig, maar iets meer flexibiliteit en functionaliteit is toch wel echt wenselijk. De mogelijkheid om te kiezen tussen integratie en apart lijkt mij handig.

Reg. datum: 29 oktober 2007

Ik sta al versteld van mijn X-fi Champion en heb toevallig een nieuwe mp3 speler nodig. Haal ik gewoon de 8GB versie met een 4Gb SD kaartje. Aan 10 GB heb ik genoeg. Wifi mis ik niet want dat heb ik op me PDA.

Maar wat is de grote blunder dan van Creative met het integreren van geheugenkaartjes ? Kan je dat ff uitleggen ? Aangezien ik hier gebruik van ga maken.

Striker2Formula780i, Q9450@3.66666666666667Ghz, 4x1Gb OCZ @920Mhz 4-4-4-12, GTX280 OC 700/1411/2602, D-Tek FuzionV1, Thermochill 120.3, G15,G25,MX400, SennheiserHD595, X-Fi Champion, Stacker832, Sony MHC495,19 Fans incl. 9 casefans, Xbox360, Beertender

Reg. datum: 20 december 2006

quote:
Mella015 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:29:
Maar wat is de grote blunder dan van Creative met het integreren van geheugenkaartjes ? Kan je dat ff uitleggen ? Aangezien ik hier gebruik van ga maken.
dit:
quote:
master007 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 00:28:
Ik hoop dat bij deze speler de geheugenkaartjes wel geïntegreerd worden, Dat is IMO 1 van de weinige dingen die bij de Zen missen.

Melkor82 wijzigde dit bericht 16-07-2008 14:42 (17%)

Geen integratie, in combinatie met verminderde afspeelfunctionaliteit van het gedeelte wat op de SD-kaart staat. Bijzonder irritant als je alles gewoon samengevoegd af wilt spelen. Natuurlijk is het op te lossen door je muziek op het interne geheugen te zetten en je video/data op de SD-kaart... maar dit mag toch beter.

Het is afwachten :)

Reg. datum: 07 januari 2004

hmmm op de foto's lijkt hij best wel dik.... hoop dat het niet zo merkbaar is vergeleken met de zen

ben ook benieuwd, als je je koptelefoon stekkertje eruit trekt, springt hij dan meteen over naar de speaker?

FiReFS wijzigde dit bericht 16-07-2008 22:04 (36%)

Hij is een halve millimeter dikker, dus ik denk niet dat je daar iets van gaat merken :) Wat betreft het speakergedoe, dat is afwachten tot de eerste hands on ervaringen.

Huis, Tuin en Keuken Turk

Waar blijven de reviews, ben nou aan het zoeken, maar nog steeds geen succes...

Hier staat een review: http://nothingbutcreative.blogspot.com/

Verder is het denk ik nog even afwachten...

Is hij nou eigenlijk al uit of niet?
Ga namelijk volgende week naar Amerika, en met die dollarkoers van tegenwoordig wordt hij wel interessant :Y)

Dat is geen review, maar een hele kleine FAQ. Overigens staat er wel min of meer dat de X-Fi geen SD-kaart integratie zal hebben. :/

Edit @ hierboven: In Singapore wel, geloof ik.

RoD wijzigde dit bericht 17-07-2008 19:44 (15%)

quote:
RoD schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:36:
Dat is geen review, maar een hele kleine FAQ. Overigens staat er wel min of meer dat de X-Fi geen SD-kaart integratie zal hebben. :/

Edit @ hierboven: In Singapore wel, geloof ik.
De review staat eronder. Eerst de FAQ, daarna Part 2 en als derde Part 1.
Sorry, had ik er misschien bij moeten vermelden.

Ah, je hebt gelijk 8)7 dat heb je met een blog. Goed om te lezen dat de X-Fi technologie wel degelijk wat doet. Ik was een beetje bang voor een marketingpraatje (wat het alsnog wel is, trouwens). Ik hoop dat andere reviews dit kunnen bevestigen.

Daarnaast wel weer jammer dat je wederom zo'n beetje alle video moet transcoden.

Huis, Tuin en Keuken Turk

Die review/filmpje/faq had ik ook al gevonden, maar het is niet echt overtuigend..
Reg. datum: 02 november 2006

De X-fi is niet alleen verkrijgbaar in Singapore. Amazon US en UK verkopen em al. Ik heb de speler nog niet op Nederlandse sites zien staan.

Stop global warming: become a pirate

Ik bedoelde te zeggen dat hij op dit moment alleen nog maar uit is in Singapore. Daarnaast is hij al wel aangekondigd in NL. De productsites waarnaar gelinked wordt in de topicstart verwijzen ook naar de Nederlandse Creative-site :)

Vind het ding er een stuk stijlvoller uitzien dan de Zen. Ook mooi dat Creative er fatsoenlijke oortjes bijdoet.
Jammer dat het niet de flagship speler is die de ZV:M moet opvolgen.

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.
Proud member of the Peter Dienes world domination plot!

Nou, ik denk wel dat Creative deze speler als flagship ziet. De Zen moest de opvolger zijn van de ZVM, en deze dus de opvolger van de Zen. Maar ik snap wat je bedoelt, het is toch een heel ander type speler, een echte vervanger voor de ZVM is het niet. Desondanks vind ik wel dat dit dingetje een hoop mooie features heeft. Ik baal wel erg van de mankementen bij de video (transcoden) en het gebrek aan SD-integratie/functionaliteit.

quote:
master007 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:51:
De X-fi is niet alleen verkrijgbaar in Singapore. Amazon US en UK verkopen em al. Ik heb de speler nog niet op Nederlandse sites zien staan.
Dat is mooi. Weet je misschien ook of hij gewoon in Amerika te verkrijgen is? in de winkels :Y)
Ga namelijk maandag voor 3 weken naar Amerika, zou wel mooi zijn als ik die daar kan vinden.
Heeft Creative eigenlijk een eigen winkel? :X

EDIT:
Bij Mp3 Shop staan ze ook al, alleennog niet te bestelle
16GB
32GB

Pieterke wijzigde dit bericht 18-07-2008 16:26 (13%)

Reg. datum: 07 februari 2006

Ik stond bijna op het punt om een Zen te kopen (voorloper van deze nieuwe X-Fi dus), maar toch maar niet gedaan vanwege deze nieuwe speler!
Ik heb er gister een besteld, 16 gig. Ben benieuwd wanneer hij leverbaar is :>

CdD wijzigde dit bericht 19-07-2008 13:20 (51%)

P182 - Asus P5Q Deluxe - C2D E8400 - 4GB Corsair - XFX 9600GT - F1 750GB - CM M520

Het heeft even geduurt, maar hier dan eindelijk de review van ABI: http://www.anythingbutipo...eative-zen-xfi-review.php

Poeh, daar wordt de X-Fi functie en de chat-functie even flink afgekraakt. Beetje jammer. Nu is ABI altijd wel een beetje kritisch, maar dit is toch vrij jammer. Toch ben ik wel zeer benieuwd naar de eerste ervaringen hier. Die chatfunctie valt me toch wel echt tegen. De input van tekst klinkt als zeer slecht geïmplementeerd, en zonder voorspellend woordenboek erbij is het weinig prettig chatten.

Reg. datum: 07 februari 2006

Kolere.. Die chat-functie is indd 3x niks :S Ik dacht juist dat de negen centrale toetsen zouden functioneren als telefoontoetsen, dus bv toets midden boven = op telefoons toets 2 = ABCabc, maar telkens highlighten op de juiste letter en dan bevesitigen met de middelste toets is zwaar, zwaar ruk. :|

In die paar filmpjes op ABI klinkt het net alsof het van die goedkope harde plastic toetsen zijn op de X-Fi, je hoort echt zo'n harde goedkope 'tik' bij elke aanslag. Ik hoop dat dat in het echt wel meevalt.

P182 - Asus P5Q Deluxe - C2D E8400 - 4GB Corsair - XFX 9600GT - F1 750GB - CM M520

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: