Gathering of Tweakers

Quicksearch
Felix tha Cat
Reg. datum: 12 februari 2004

In het begin heb ik regelmatig de Burn-In dvd gedraaid op mijn nieuwe PZ800. Het valt mij nu op dat ik na het draaien van deze dvd duidelijk image retentie zie van schermonderdelen die een klein poosje statisch zijn weergegeven (gamehud bijvoorbeeld). Als ik niet de dvd van tevoren draai dan heb ik niet tot nauwelijks last van image retentie. Sinds ik dit heb gemerkt gebruik ik de dvd niet meer en ga normaal om met inspelen de eerste 200 uren. Schermen met statische objecten heb ik hooguit 30 minuten achter elkaar op het scherm staan en dat geeft geen enkel probleem. Misschien is de Burn-In dvd meer bedoelt voor oudere plasma's en werkt deze averechts op nieuwere generatie plasma's?

Felix tha Cat

quote:
ZenphiR schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 14:34:
In het begin heb ik regelmatig de Burn-In dvd gedraaid op mijn nieuwe PZ800. Het valt mij nu op dat ik na het draaien van deze dvd duidelijk image retentie zie van schermonderdelen die een klein poosje statisch zijn weergegeven (gamehud bijvoorbeeld). Als ik niet de dvd van tevoren draai dan heb ik niet tot nauwelijks last van image retentie. Sinds ik dit heb gemerkt gebruik ik de dvd niet meer en ga normaal om met inspelen de eerste 200 uren. Schermen met statische objecten heb ik hooguit 30 minuten achter elkaar op het scherm staan en dat geeft geen enkel probleem. Misschien is de Burn-In dvd meer bedoelt voor oudere plasma's en werkt deze averechts op nieuwere generatie plasma's?
dat laatste lijkt me erg sterk. het werkingmechanisme van plasmas in namelijk hetzelfde.

hoe lang heb je de burn-in DVD gedraaid? je moet hem namelijk en aantal uur draaien en dan je tv weer rust gunnen en dit cyclus een aantal keer herhalen. het gaat er namelijk om dat het fosfor wordt geactiveerd en weer tijd krijgt om te 'rusten'. als je de DVD achter elkaar draait heeft het dus veel minder goed effect.

hoe staan je settings. als je settings helemaal open staan qua contrast en helderheid zul je veel eerder last krijgen van retentie. dus settings geloof ik op 50% zetten en dan de burn in DVD elke dag even een uurtje of 2 draaien en dan je tv rust gunnen.

als je uiteindelijk de eerste 200 uur voorbij bent zul je bijna geen last meer moeten hebben van retentie

Reg. datum: 31 maart 2008

Ach man hou toch eens op met dat gedoe over burn-in dvd.
Dikke onzin.Gebruik je tv gewoon met verstand.
Ik heb ook de pz800 en heb redelijk vaak tv programma's op pauze staan.
Na verder spelen geen last van retention of zogenaamde inbranders.
Burnin dvd is gewoon 2005.

Ik heb sinds dit weekend een 42PX80 staan als vervanger van mijn oude 4:3 Trinitron. Nu valt me op dat de tv icm UPC digital (geen HD) regelmatig mis zit als het gaat om de beeldverhouding. Bijvoorbeeld op Film1 is het beeld in elkaar gedrukt, en pas als ik het aspect ratio overzet naar 4:3 (ipv auto) ziet het er goed uit, maar dan heb ik grijze balken aan de zijkant. Dezelfde problemen heb ik al gezien bij BBC1 en RTL5, terwijl de uitzending volgens mij toch echt 16:9 zou moeten zijn. De UPC mediabox staat overigens wel op breedbeeld ingesteld.

Ook duurt het regelmatig >1 minuut voordat de tv de goede aspect ratio pakt. Komt dit vaker voor, en is dit een Pana probleem, een UPC probleem of een algemeen breedbeeld issue?

Ik gok dat het een mengeling van de 3 is, maar het grootste gedeelte van UPC en breedbeeld. :)
Vaak heb je zenders die hun logo of ondertitels op de meest rare plaatsen zetten, en dan kan je zo'n dingen tegenkomen.
Mijn tv staat op Juist, en doet het eigenlijk wel altijd goed dan.

De grijze balken op de zijkant is een instelling van de tv. Die kan je Uit, Laag of Hoog zetten (geen grijs, licht grijs, donker grijs) en is een beveiliging voor je tv (staat bij mij gewoon op Uit)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
Zet jezelf op de kaart met TweakerMaps

quote:
Fire69 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:04:
De grijze balken op de zijkant is een instelling van de tv. Die kan je Uit, Laag of Hoog zetten (geen grijs, licht grijs, donker grijs) en is een beveiliging voor je tv (staat bij mij gewoon op Uit)
Er wordt toch aangeraden die, zeker tijdens de zogenaamde break-in, op Hoog te zetten.

Reg. datum: 04 juni 2002

quote:
MartijnA3 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:41:
[...]

Ik heb geen waas bij Cinema (PX80), maar ik gebruik geloof ik toch wat aparte instellingen, misschien het proberen waard?

Cinema
Kontrast 65%
Helderheid 45%
Kleur 40%
Scherpte: Stand 1
Kleurtemp: Normaal
Ik vind de Cinema stand ook niet echt fijn, inderdaad een soort mistwaas. weet niet, vergeleken met Normal is het niet helder. Maar als je deze waardes gaat aanpassen zoals Contrast dan is het volgens mij weer bijna hetzelfde als de Normal stand toch??

quote:
PinkPanther1970 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:12:
[...]

Er wordt toch aangeraden die, zeker tijdens de zogenaamde break-in, op Hoog te zetten.
- Mijn decoder staat op Uitrekken, dus ik heb zo goed als nooit balken (behalve bij 2.35:1 films en zo)
- Ik zit momenteel op 320u (toevallig gisteren gechecked)

Niet echt een probleem dus :)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6

quote:
Cylon schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:21:
Ach man hou toch eens op met dat gedoe over burn-in dvd.
Dikke onzin.Gebruik je tv gewoon met verstand.
Ik heb ook de pz800 en heb redelijk vaak tv programma's op pauze staan.
Na verder spelen geen last van retention of zogenaamde inbranders.
Burnin dvd is gewoon 2005.
Ah, vandaar dat er in mijn handleiding (geen Panasonic) zo ongeveer een hele pagina aan is besteed? Retention heeft een plasma nu eenmaal gewoon last van hoor. Die van jou, die van mij, elke. De mate waarin het gaat optreden bepaalt de gebruiker zelf, door met meer of minder gezond verstand content op het paneel te toveren. Echter een plasma die geen enkele last heeft van retentie is gewoon pertinente onzin.

Nickname does not reflect reality

Een plasma die geen last heeft, of de user die er geen last van heeft? ik heb ook last van IR... als ik er 10cm af ga zitten.

Ik heb ook geen burn-in gedaan, maar ook geen gekke dingen, zoals uren hetzelfde beeld erop laten staan.
Stel dat van een type plasma er wereldwijd 1 miljoen exemplaren verkocht worden. Hoeveel ervan worden er gekocht door tweakertjes die met burn-in dvd'tjes lopen te klooien en hoeveel ervan door 'domme' consumenten? Verhouding van 5 op 95? Moest die burn-in dvd echt, echt nodig zijn (zonder dvd zou je dus gegarandeerd ingebrandde beelden krijgen), denk je dan dat plasma nog zou verkocht worden? of dat je er niks zou van horen bij Test-aankoop of zo?

Fire69 wijzigde dit bericht 03-09-2008 15:56 (4%)

Ik had op een gegeven moment een lichte waas van ondertiteling op mijn 42PZ80 (ik kijk veel films en series). De waas was op een gegeven moment van 3 meter afstand ook zichtbaar. Toen toch maar burn-in dvd gedraaid. Na een paar uur was de waas weer weg. Dus het is toch nog ergens goed voor geweest. Verder heb ik het niet nodig gehad. Zelfs na 5 uur Halo 3, is na een half uur tv kijken de ir alweer verdwenen.

Reg. datum: 31 maart 2008

quote:
Fire69 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:56:
Een plasma die geen last heeft, of de user die er geen last van heeft? ik heb ook last van IR... als ik er 10cm af ga zitten.

Ik heb ook geen burn-in gedaan, maar ook geen gekke dingen, zoals uren hetzelfde beeld erop laten staan.
Stel dat van een type plasma er wereldwijd 1 miljoen exemplaren verkocht worden. Hoeveel ervan worden er gekocht door tweakertjes die met burn-in dvd'tjes lopen te klooien en hoeveel ervan door 'domme' consumenten? Verhouding van 5 op 95? Moest die burn-in dvd echt, echt nodig zijn (zonder dvd zou je dus gegarandeerd ingebrandde beelden krijgen), denk je dan dat plasma nog zou verkocht worden? of dat je er niks zou van horen bij Test-aankoop of zo?
Jij snapt het, hulde! _/-\o_

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

quote:
ksborg schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:21:
[...]

Hehe die pot goud kan je wel vergeten denk ik, tenzij je 'm er zelf neerzet :P. Anyways, mijn Forza tellers zijn na een aantal dagen weer bijna van het scherm verdwenen, dus ik ga eens kijken wat ervan komt. Zoals iemand eerder zei met de 8E die is opgehaald, ben benieuwd naar wat ze eraan gaan doen :)
Idd geen pot goud helaas :+

Gisteren 2 uur GT5 zitten spelen, daarna ps3 uit en 10cm van het scherm gaan hangen en ja hoor IR. Maar last van, idd enkel op 10cm. Daarna tv uitgezet en gaan slapen en vanmorgen was er niks meer te zien.

Enerzijds heb ik nu zoiets van ik moet meer afwisselen , andere kant heb ik zoiets van ja hola, tv is en blijft gebruiksvoorwerp, en als je je moet inhouden met gamen vanwege de plasma etc... dan vliegt de plasma deruit. Dus ik gebruik hem maar gewoon als normale tv, kan die daar niet tegen, jammer dan :)

Zender logo's , games, redelijk zelfde allemaal, enkel grote varrieert wat meer.

Bezig met ICND1 Done, ICND2 Done, SND Done , SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

quote:
Fire69 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:56:
...(zonder dvd zou je dus gegarandeerd ingebrandde beelden krijgen)
Waar komt dit opeens vandaan? Het ging over retentie, niet burn-in (dat die dvd zo heet is onfortuinlijk gekozen). Burn-in komt zo goed als niet meer voor met huidige plasma, retentie echter wel, op elke plasma, van elk merk. Trekt vrijwel altijd ook wel weer weg, natuurlijk, maar heb ook niet anders beweerd.

Nickname does not reflect reality

Reg. datum: 06 februari 2006

Als ik kijk naar tmf als ze een videoclip af spelen en er zitten allemaal van die kleine schermpjes met webcams onder dan zit de tv de hele tijd te switchen tussen auto, wide en juist. Het beeld veranderd dus steeds van formaat wat heel erg irritant is.

Hebben meer mensen hier last van?

AMD 3800X2 - A8N-SLI - 2gb ram - 2 TB hdd - 2x 7950GT SLI - Antec 480w - Samsung 226BW - Panasonic 42PX80

quote:
Brad Pitt schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:50:
[...]

Waar komt dit opeens vandaan? Het ging over retentie, niet burn-in (dat die dvd zo heet is onfortuinlijk gekozen). Burn-in komt zo goed als niet meer voor met huidige plasma, retentie echter wel, op elke plasma, van elk merk. Trekt vrijwel altijd ook wel weer weg, natuurlijk, maar heb ook niet anders beweerd.
In mijn opwelling van frustratie heb ik het misschien wat verkeerd uitgedrukt. :)
Maar je begrijpt met de rest van mijn verhaal toch wat ik bedoel, hoop ik?
quote:
feep schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:31:
Als ik kijk naar tmf als ze een videoclip af spelen en er zitten allemaal van die kleine schermpjes met webcams onder dan zit de tv de hele tijd te switchen tussen auto, wide en juist. Het beeld veranderd dus steeds van formaat wat heel erg irritant is.

Hebben meer mensen hier last van?
Waarschijnlijk zelfde probleem als dat wat hier iets boven staat.

Ik heb hem zelf ook

Retentie is iets waar elke plasma last van heeft, al heeft het ene type het meer dan de ander. Van de PX80 hoor je bijvoorbeeld nooit mensen klagen en bij sommige goedkope samsungs weer wel. De PV7 van een vriend van me heeft er ook redelijk veel 'last' van. Ik vind het niet erg overigens :).

Zo'n break in DVD is niet nodig. Je hoeft je TV niet in te spelen ofzo voordat het 'veilig' is om er echt mee te gaan werken. Een klein beetje voorzichtigheid aanraden gedurende de 1e 200 uur in de handleiding betekent niet automatisch dat je perse zo'n DVD moet gebruiken.

En inderdaad, wat hardnekkigere retentie kan zo'n DVD weghalen. Maar dat doet een paar minuten ruisbeeld ook. Of gewoon een dagje TV kijken. Is het ook weg ;).

Zoals gezegd, ik denk dat nog niet eens 5% uberhaupt ooit van zo'n DVD gehoord heeft. Toch lees je helemaal geen klachten. Ik trek daar dezelfde conclusies uit als Fire69 :).

Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels

Ik ben van plan om een panasonic TH_42z8xx te kopen en een hd-recorder. Nu kwam ik de volgende actie tegen;
http://www.panasonic.nl/_...DMR-EH58%20compleet-3.pdf

Nu lees ik vrij weinig over de ervaringen van de "PZ8" en of de actie het dan ook waard is :)

Waarschijnlijk ben ik bij een dealer toch weer 300 euro meer uit, wat dan ook de hd-recoder eruit haalt :). Nu nog een zaak vinden die de verschillende panasonics naast elkaar heeft staan.

funky!

quote:
Broodje schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:38:
Ik ben van plan om een panasonic TH_42z8xx te kopen en een hd-recorder. Nu kwam ik de volgende actie tegen;
http://www.panasonic.nl/_...DMR-EH58%20compleet-3.pdf

Nu lees ik vrij weinig over de ervaringen van de "Z8" en of de actie het dan ook waard is :)

Waarschijnlijk ben ik bij een dealer toch weer 300 euro meer uit, wat dan ook de hd-recoder eruit haalt :). Nu nog een zaak vinden die de verschillende panasonics naast elkaar heeft staan.
hmm jammer, waarom was die actie niet eerder ;)

maar de z serie ken ik ook niet, wel de pz serie....

[This space is for rent]

*Erg* jammer dat die actie alleen geldt voor de PZ8 modellen.
Waarom niet voor PZ80 en PZ85? :(

Omdzat ze misschien teveel PZ8's over hebben?
heren heeft iemand hier de kans gehad om de panasonic 42px80 te vergelijken met de samsung ps42a450? zo ja wat zijn de verschillen? is er verschil tussen kwaliteit van beiden en gaat er een harde voorkeur voor de ene of de andere uit??

zit een overweging tussen de twee te maken maar heb na zoeken niet echt een vergelijking tussen beide kunnen vinden.

EDIT: dames mogen uiteraard ook reageren (ik zeg het even erbij omdat ik zag dat mn post met 'heren' begint

dangerpaki wijzigde dit bericht 05-09-2008 19:58 (13%)

quote:
dangerpaki schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 19:57:
heren heeft iemand hier de kans gehad om de panasonic 42px80 te vergelijken met de samsung ps42a450? zo ja wat zijn de verschillen? is er verschil tussen kwaliteit van beiden en gaat er een harde voorkeur voor de ene of de andere uit??
De Pana heeft betere zwartwaardes, de Samsung heeft een mooier design.
http://www.avforums.com/f...85&highlight=ps42a457

heeft iemand al reviews kunnen vinden van de PZ8 modellen? Ik heb gezocht maar kon niks vinden.

quote:
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:14:
[...]

De Pana heeft betere zwartwaardes, de Samsung heeft een mooier design.
http://www.avforums.com/f...85&highlight=ps42a457
aah thank you. dat ga ik even lezen...

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws