Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
LauPro schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 01:06:
[...]
Los van het feit dat ze gesoept zijn natuurlijk is het eigenlijk wel treurig gesteld dat men toen met die prille techniek nu dergelijke platen kan maken. Eigenlijk zou je met elke 100 euro camera (wat omgerekend voor die tijd een fortuin geweest zou zijn) iets vergelijkbaars moeten kunnen schieten, wat gewoon praktisch onmogelijk is.
wel even incalculerend dat er naast die prille techniek nog het ontwikkelen stond van de rolletjes en de vele uren in de doka om 1 goeie foto eruit te krijgen van de vele die geschoten zijn. vroeger namen ze ook de tijd voor dit soort dingen en was 1 goeie foto uit een rolletje van 36 al heel mooi
(alhoewel dat bij mij 6 jaar geleden ook ongeveer de hitrate was toen ik zwart wit fotografeerde :$ )

ga deze zomer ook weer eens mijn oude kiev meenemen (die camera heeft geeneens batterijen nodig :+ ) naar een festival en gewoon weer zwart wit schieten en dan in de doka afdrukken. zit me er nu al op te verheugen :)

hos wijzigde dit bericht 19-07-2008 02:25 (10%)

Fuji S5 pro , 35mm 2.0 SB800 SC29 enhanced

Mooh?

quote:
begintmeta schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 01:09:
[...]

Als de CCD groter wordt zal ook de camera en de afbeeldingscirkel van het objectief groter moeten worden en dat heeft ook consequenties. Ook de fotograaf zal dan in de toekomst wat moeten worden aangepast, tenslotte is de menselijke spierkracht ook niet onbeperkt.
Misschien komen er wel kunststoffen die glas kunnen vervangen, maar die wel lichter zijn. You never know :) .
quote:
LauPro schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 01:12:
[...]
Dat is dan toch gewoon puur de opoffering die je moet in het kader van vooruitgang? Overigens denk ik dat de CCD's met hetzelfde formaat voorlopig nog veel hogere resoluties kunnen halen.
Het is maar wat je als vooruitgang ziet. Als je naar film kijkt is men toch ook niet geeindigd met dat iedereen 20'x30' camera's meesjouwt. CCDs zullen nog wel hogere resoluties kunnen halen maar het zal optisch/technisch steeds lastiger worden natuurlijk.
quote:
Koeitje schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 02:19:
[...]

Misschien komen er wel kunststoffen die glas kunnen vervangen, maar die wel lichter zijn. You never know :) .
Klopt, you never know. Er zijn op zich al wel wat interessante kunstoffen wat dat betreft. Wellicht wordt ook eens een manier gevonden om fotonen met een soort moduleerbare gewichtsloze mini-zwarte gaten af te buigen en dan direct (of wanneer het de fotograaf zint, tenslotte wordt de afbeelding in de fotograaf opgeslagen) naar het gewenste presentatiemedium te 'teleporteren' ;)

begintmeta wijzigde dit bericht 19-07-2008 02:24 (34%)

quote:
[...]

hela de holga heeft al plastic lenzen hoor
Wikipedia: Holga

:Y)
quote:
LauPro schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 00:41:
[...]
Als je dit soort plaatjes ziet (deze is van 1920) dan vraag je je eigenlijk überhaupt af waarom we nog steeds lopen te klooien met <10MP-camera's.
hela je kan ook gaan kloten met cameras die je alleen kan bedienen vanaf een statief zoals met deze is gebeurd. als je bij de info van de foto kijkt zie je ook dat het glasplaat negatieven zijn. oftewel iets van a5 of a4 formaat moet je dan aan denken wat zo'n negatief is.

hos wijzigde dit bericht 19-07-2008 13:47 (43%)

Fuji S5 pro , 35mm 2.0 SB800 SC29 enhanced

quote:
LauPro schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 01:06:
Los van het feit dat ze gesoept zijn natuurlijk is het eigenlijk wel treurig gesteld dat men toen met die prille techniek nu dergelijke platen kan maken. Eigenlijk zou je met elke 100 euro camera (wat omgerekend voor die tijd een fortuin geweest zou zijn) iets vergelijkbaars moeten kunnen schieten, wat gewoon praktisch onmogelijk is.
Natuurlijk zijn ze gesoept: een full HD scherm (1920x1080) kan met geen mogelijkheid weergeven wat een goede 4x5" technische camera met een goede zwartwit film (of in dit geval glas) kan registreren.

Maar ja, niet iedereen heeft zo'n resolutie en die nuances/DR nodig, en dan volstaat een leuke compact ook prima.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

quote:
Die zijn er al jaren. Kijk 's naar alle 'ED' lenzen: de ED elementen zijn van kunststof...

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

quote:
LauPro schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 00:41:
[...]
Je gaat er nu even vanuit dat de CDD niet groter mag worden?
ja, dat mag wel en die zijn er ook wel, maar een grotere CCD neemt ook zo zijn nadelen mee.
quote:
[...]
Dat is dan toch gewoon puur de opoffering die je moet in het kader van vooruitgang
welke vooruitgang? dat je met grote onhandelbare camera's rond moet lopen?

er is een reden dat je al decennia lang nog nauwelijks fotojournalisten met een loopbodem grootformaat camera rond zie lopen. of zelfs nog nauwelijks met een middenformaat camera. vrijwel alle fotojournalisten werken de afgelopen 40-50 jaar met kleinbeeld analoog of kleinbeeld en nog kleiner digitaal. gewoon om dat voor dat type fotografie de kwaliteit ruim voldoende is en de handzaamheid veel beter.

grotere sensoren zijn er wel - onlangs is de eerste 'fullframe' 645 sensor aangekondigd - en er zullen nog wel grotere sensoren komen (6x6, 6x7, 4x5", etc.), maar voor verreweg de meeste gebruikers is de orde van grootte van kleinbeeld (en kleiner) de ideale verhouding tussen handzaamheid en kwaliteit. en in kleinbeeld, aps-c en four-thirds zijn de maximale resoluties wel gehaald.
quote:
[...]
Overigens denk ik dat de CCD's met hetzelfde formaat voorlopig nog veel hogere resoluties kunnen halen.
dat kan je wel denken, maar helaas laat je het diffractieverhaal steeds links liggen. en om dat op te lossen, moeten er hele revolutionaire nieuwe lens technieken komen. zolang die er niet komen, is hetgeen jij denkt niet bepaald wenselijk.

wat ik nog graag zou zien gebeuren:

meetzoekertjes/compactjes
met een full-frame of middenformaat sensor, niet al teveel pixels ergens tussen de 15mpix-20mpix, maar gewoon superieure scherptediepte en kwaliteit in een onopvallend apparaatje.

met een pancake-lens aan de voorkant om het lekker klein te houden, hoewel hij al wel wat dik zal zijn, doordat de lens niet al te dicht bij de sensor kan staan.

Tegen die tijd kan de sensor ook wel met schuin invallend licht overweg mag ik hopen... Echt klein wordt een MF-meetzoeker of objectief toch niet trouwens, kijk maar naar de Mamiya 6 of Bronica RF645. Waarom je de scherptediepte trouwens superieur noemt is me wel een beetje een raadsel.

gebrek aan scherptediepte superieur, da's wat immortalsean bedoelt. altijd mooi toch? :)

Gebrek aan scherptediepte is niet altijd superieur, soms wil ik graag overlvoed aan scherptediepte.
quote:
Gutteguttegut schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:47:
Nog iets wat ik ooit wel eens in een DSLR zal zien opduiken is het niet meer hoeven draaien van je body voor de portret stand...wat dus ook extra functies op een grip overbodig zal maken.
Hoe dat in zn werk zal gaan weet ik nog niet.
Misschien een mechanische oplossing (sensor draait in de body) of misschien een electronische oplossing (sensor is nagelang hoe er geschoten wordt horizontaal of vertikaal actief -> vierkante sensor?).
Leaf lost het in de AFi 10 volgens mij mechanisch (en op spierkracht) op. Zie voor plaatjes van dit 'Verto' syteem de tweede pagina van de datasheet. Een elektronische oplossing (ofwel in-camera-croppen (inclusief eventueel op een of andere manier een viewfindercrop)) lijkt me overigens pas iets als sensoroppervlak heel goedkoop is.

begintmeta wijzigde dit bericht 02-08-2008 15:03 (6%)

400D - 10-22 - kitlens - 50 F/1.8. Schrijft voor Photofacts, nederlands grootste weblog over fotografie. Flickr!

quote:
Mwah die videofunctie vind ik niet zo intressant, het blijft fotografie, en geen filmografie waar ik me mee bezig hou. Wil ik echt serieus met film bezig (En dat wil ik opzich wel), wil ik toch een serieuze filmcamera. Leuke feature om mensen over de streep te trekken, en of mensen die eerst een D60 zouden willen aanschaffen toch te laten kiezen voor een D90. Maar verder, niet zo heel erg boeiend, imho.

Nikon: D3; D50
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8

Zoek de vaudt

quote:
ThunderNet schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 23:29:
[...]

Mwah die videofunctie vind ik niet zo intressant, het blijft fotografie, en geen filmografie waar ik me mee bezig hou. Wil ik echt serieus met film bezig (En dat wil ik opzich wel), wil ik toch een serieuze filmcamera. Leuke feature om mensen over de streep te trekken, en of mensen die eerst een D60 zouden willen aanschaffen toch te laten kiezen voor een D90. Maar verder, niet zo heel erg boeiend, imho.
De tijd, geld, chips en ruimte in de body hadden ze beter aan andere doeleinden kunnen besteden imho.
Zoals?
Betere specs dan wat de geruchten zou zijn, en hij komt in het vaarwater van de D300.

Nikon: D3; D50
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8

Ik schat dat Micro-Fourthirds de toekomst wordt.
Pro's kopen de probody's met spiegel en diens voordelen (vf, phase detect AF), en een Microfourthirds body voor erbij. Consumenten kopen micro4/3 voor de beeldkwaliteit t.o.v. een compact. En er is ook nog 7mm over voor een Leica M adapter.

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.

Nu met Sony Alpha 300
Reg. datum: 04 oktober 2000

Ik voel me hier bijna schuldig dat ik als leek net een DSLR heb gekocht :o Alsof ik mensen hier persoonlijk beledig :)

Psst klagers, jullie zijn ook laag begonnen ;)
quote:
To_Tall schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 17:07:
Mijn pa loopt ook altijd op groen,
Heb hem nu een klein boekje gegeven over hoe je camera kan instellen en vergelijk foto's van objecten er naast staan..

Hij is nu ook wat meer aan het spelen met de instellingen :) helpt dus wel af en toe ;)
Welk boekje is dat :) Ik heb voor mijn moeder een 1000D in bestelling staan voor haar verjaardag, prima om erbij te doen.

PWM wijzigde dit bericht 10-08-2008 20:19 (15%)

XBOX 360 Gamertag NES/GameBoy/SNES/Gamecube/DS Lite/Wii Xbox/Xbox 360 PS1

Zoek de vaudt

quote:
ThunderNet schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 23:54:
Zoals?
Betere specs dan wat de geruchten zou zijn, en hij komt in het vaarwater van de D300.
Zoveel. Je had het bv. weg kunnen laten, daarmee wordt ie goedkoper en lichter. Of voor dezelfde prijs zorg je dat het binnenwerk nét even wat steviger is. Of je plempt een extra printje erin waardoor de buffersnelheid groter word. Legio mogelijkheden.
Ik denk niet dat de toekomst van fotografie in techniek licht.. maar dat techniek, vooral compacte kleine camera's een platform zullen bieden voor beeld dat overal gezien en gedeeld kan worden.
Zoek de vaudt

quote:
simon schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:34:
Ik denk niet dat de toekomst van fotografie in techniek licht.. maar dat techniek, vooral compacte kleine camera's een platform zullen bieden voor beeld dat overal gezien en gedeeld kan worden.
De meetzoekmp3telefoon :9
In Your Face

quote:
Bluecold schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:05:
Ik schat dat Micro-Fourthirds de toekomst wordt.
Pro's kopen de probody's met spiegel en diens voordelen (vf, phase detect AF), en een Microfourthirds body voor erbij. Consumenten kopen micro4/3 voor de beeldkwaliteit t.o.v. een compact. En er is ook nog 7mm over voor een Leica M adapter.
Het hoofd-idee van die micro4/3 is volgens mij juist dat ze hem dan compacter kunnen maken. Maar het fijne van een DSLR vind ik juist dat hij wat groter/zwaarder is en dus wat lekkerder en stabieler in de hand ligt.
Olympus slaat hiermee de weg in van de relatief supercompacte SLR, een niche die geen een ander merk in neemt. Hiermee zullen ze zeker wel mensen bereiken, maar ik denk dat dit maar een kleine groep consumenten zal zijn.

Sigh...

Zoek de vaudt

quote:
RobbieB schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 21:47:
[...]

Het hoofd-idee van die micro4/3 is volgens mij juist dat ze hem dan compacter kunnen maken. Maar het fijne van een DSLR vind ik juist dat hij wat groter/zwaarder is en dus wat lekkerder en stabieler in de hand ligt.
Olympus slaat hiermee de weg in van de relatief supercompacte SLR, een niche die geen een ander merk in neemt. Hiermee zullen ze zeker wel mensen bereiken, maar ik denk dat dit maar een kleine groep consumenten zal zijn.
Doet me denken aan de Contax G-serie, een kleine meetzoeker met verwisselbare lenzen:

http://www.photo-union.be/images/Contax%20G1.jpg

En dan digitaal, dat zou wel cool zijn.
quote:
RobbieB schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 21:47:
[...]

Het is geen SLR. De R staat voor Reflex, en er zit geen spiegel in, dus hij reflext niet.
Ik denk dat als Olympus het goed aanpakt dat het echt geen niche wordt, maar juist de grote groep consumenten die wel de beeldkwaliteit van dslrs willen, maar niet de bulk.

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.

Canon heeft een patent aangevraagd voor een dslr-systeem waarbij de body, de flitser en het objectief elk voorzien zijn van een brandstofcel. De brandstof, waterstof, wordt centraal opgeslagen.

nieuws: Canon patenteert dslr-systeem met meerdere brandstofcellen

400D - 10-22 - kitlens - 50 F/1.8. Schrijft voor Photofacts, nederlands grootste weblog over fotografie. Flickr!

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws