quote:
Goed voorbeeld, maar ik fotografeer statische objecten

quote:
Je bent echt enorm geheimzinnig over de toepassing van je camera

. Als je iets duidelijk bent kunnen we hier misschien meer advies geven, het zoeken naar een zo goedkoop mogelijke camera met 235652 megapixel kun je zelf ook op google.
Ik ben niet bewust geheimzinnig, alleen snap ik niet waarom het nodig is precies te vertellen wat ik wil fotograferen, ik wilde alleen maar uitleggen dat (leren) kaderen voor mij niet de oplossing is. Ik maak foto's van wanden met daarop schema's en lijsten. Deze schema's en lijsten worden door verschillende personen continue aangepast. Soms wil ik kunnen terugzien wat er op een bepaald moment op een wand hing, vandaar dat ik er foto's van maak. Daarbij wil ik zoveel mogelijk details kunnen zien.
quote:
Vergeet trouwens niet dat je met een compact van 12 megapixel vaak meer prut schiet dan een simpele dSLR + kitlens met 'slechts' 8 megapixel.
Dat is precies de reden dat ik hier de vraag post, omdat ik niet een (goedkope) 12MP (compact)camera wil kopen als blijkt dat een (dure) 8MP een beter resultaat geeft.
quote:
Een compact is dan ook denk ik uitgesloten.
Daar ben ik inmiddels - mede dankzij jullie - ook achter.
quote:
Daarnaast is een kitlens ook niet alles, als het glas voor je sensor niet scherp is dan is de uiteindelijke foto dat ook niet. Henk liet al doorschemeren dat de 18-55 IS best een puik ding is maar je moet niet teveel verwachten. Ik heb geen idee over welk bereik we praten maar dan is het wellicht nuttig om toch iets anders dan een kitlens aan te schaffen, maarja dan is je budget wel vrij mager. Nogmaals, het wordt natuurlijk allemaal een stuk makkelijker als je gewoon verteld wat de toepassing wordt.
Bedankt voor deze info, hier kan ik wel wat mee
quote:
Ik weet niet precies hoe ik de vraag "hoeveel ruimte heb je voor onscherpte"moet beantwoorden. Ik neem aan dat dit om scherptediepte gaat, dan is de wens 50-100 cm scherp te krijgen op een afstand van 3-5 meter. Omstandigheden zijn altijd binnen met kunstlicht. Vantevoren scherpstellen is wel mogelijk, maar onhandig.
quote:
Dat doe ik nu en daar wil ik juist vanaf...
quote:
(edited)
Ik denk dat dan ik liever een nieuwe 1000D zou kopen, tenzij ik iets over het hoofd zie wat de 400D wel heeft en de 1000D niet wat voor mij belangrijk kan zijn?
Die tip over de lens snap ik niet helemaal, maar dat komt omdat ik het verschil tussen 18-55 en 18-200 (nog) niet weet / begrijp, daar ga ik straks nog naar op zoek.
Ik denk dat ik inmiddels wel begrepen heb dat een recente DSLR de beste keuze voor mij is. Ik dacht eerst dat na de sensor de processor het belangrijkste was voor (het tegengaan van) ruis, maar ik begrijp dat de lens nog veel belangrijker is voor mijn toepassing.
Met behulp wat jullie me vertellen ga ik waarschijnlijk voor een Canon EOS 450D + 18-55IS Kit, dan kan ik later altijd nog een betere lens aanschaffen. Of ik koop alleen de Canon body en ga meteen op zoek naar een betere lens, maar dan moet ik eerst meer weten/snappen van lenzen.
Wat me alleen nog dwars zit is de cijfers. Een voorbeeld:
De Canon EOS 400D / 1000D hebben een sensor van 22.2 x 14.8mm met 10,8 Mpixel oftewel 3,1 MP/cm² en de 450D 'doet' 12,2 MPixel met dezelfde sensorgrootte oftwel 3,7 MP/cm². Wat heeft dat voor gevolgen voor de ruis?
Eldee wijzigde dit bericht 09-07-2008 02:18 (128%)