idd met Ray, als je het geld hebt dan is het best lekker om een Champagne van 500 euro de fles in een hippe club in Saint Tropez te bestellen.
Als ik iets moet schrijven doe ik dat met een Mont Blanc >300 euro. Die trouwens wel erg lekker schrijft en ook na >2 jaar gebruik er nog als nieuw eruit ziet. Ik heb die pen trouwens kado gekregen, maar ik zou het zelf ook best uitgeven.
Terug naar de discussie over kabels:
Circa 20 jaar geleden ben ik in de ban geraakt van serieuze audio. Sommigen noemen het High end, dat maakt mij niet uit hoe iemand het roept.
Ik heb uren en uren en dagen en dagen gespendeert met het luisteren naar apparatuur, van goedkoop tot erg kostbaar. De duurste installatie was een Dynaudio set met een paar Consequences, met daaraan een Arbiter versterker die 70.000 gulden koste toendertijd. De luidsprekers waren 20.000 gulden per stuk...Ik kan me de bron niet meer herinneren helaas.
De ervaring was super, het beste wat ik voor mezelf ooit heb gehoord, de Eagles 'stonden' daar gewoon.
Daarvoor en daarna heb ik heel veel dingen gehoord, de laatste tijd wat minder omdat je op een gegeven moment een set hebt waar je tevreden mee bent, ondanks dat je weet dat het beter kan.
Toen ik in Rotterdam ging studeren had ik een nieuwe CD speler nodig. Op Zuidplein zat daar toen Kees Spee, aardige kerel die me een aantal CD spelers liet horen. Luxman, Harman Kardon, Nad en nog wat merken. Maar ook een Madrigal Proceed als referentie. En idd, die referentie was echt een referentie, gewoon helemaal top, in mijn beleving dan.
Uiteindelijk koos ik voor de Harman Kardon. Hij raadde me meteen andere kabels aan. Ik geloofde er niet in maar, aardig als ie was, kon ik de kabels thuis proberen. 1 set van 20 gulden en 1 set Vande Hull. Uiteindelijk mee getest, en idd, een wereld van verschil t.o.v. de standaard cinch kabel in de HK doos, maar ook een navrant verschil tussen de kabel van 20 gulden en de kabel van ik geloof 200 gulden.
Ter test samen met een vriend en een broer ook getest, en, alhoewel zij ook sceptisch tegen over de prijs stonden, bevestigden zij het verschil tussen de kabels.
Het is geen rocking science wat betreft kabels. Ieder materiaal, ieder kabel heeft zijn eigenschappen. En dat is niet alleen een gegeven als een pure ohmse weerstand maar ook hoe de weerstand verandert bij verschilende frequentie, hoe de capaciteit verandert. Eigenschappen die ook bij iedere installatie een ander effect heeft.
Toen ik die Hifi bladen allemaal nog las, Stereoplay, Hifi Test en nog een ander duits blad, naam even kwijt, 'leerde' ik een aantal dingen. Recensenten zijn snel lyrisch, en menen snel ergens een effect te horen. Zo was er ooit een actie bij een blas met plakkers die de 'straling' van je apparatuur zou verminderen. Die moest je op je CD speler plakken om de straling te verminderen. In de praktijk gebeurt er helemaal niets.
Ergens hierboven riep iemand iets over een teleurstellende demonstratie van apparatuur, omdat er teveel mensen in de zaal zten, maar natuurlijk hebben mensen, met hun kleding een dempend effect op het geluid! Vandaar ook dat men bij een serieuse test een maximum heeft aan aanwezige mensen.
Zodra je een fijne combinatie hebt, ik speel met een paar monitors van Dynaudio, welke te boek staan als moeilijk, klinken cd of LP's die gewoon k*t zijn opgenomen ook k*t... helaas. Daarentegen een kwalitatief mooie opname, voorbeeld is Bruno Gelbers piano's sonates op diverse labels, klinkt superb, alsof ie echt in jouw kamer.
Je kamer is een ander belangrijk punt. Ooit toen ik mijn eerste set speakers ging kopen, stad en land afgeweest, B&W, Draide Linn, Audio Research en weet ik allemaal gehoord. UIteindelijk een selectie van 3 types. Dynaudio Recitals, Linn rosewood en een paar Driades. In de winkel klonk het dicht tegen elkaar, echter thuis, een enorm verschil!
Mijn conclusie na dit verhaal? Luister gewoon goed, beredeneer waarom iets beter zou 'kunnen' zijn. Een netfilter zou in principe best invloed kunnen hebben, kabels hebben hun invloed. De hele keten van bron->versterker->geluidsweergevers hebben invloed, die een geoefent luisteraar kan beoordelen, maar dat kost heel veel tijd, maar de opbrengst is een installatie die 'af' is, die muziek laat spreken.
Overigens weet ik al voor mezelf wat mijn - punt is op dit moment: CD speler en versterker. Ik wil graag ooit een Chasse versterker beluisteren en gaan luisteren naar een Arcam cd speler.
Dynaudio Crafft monitors, Rotel RB 981 poweramp, RC980 preamp, Marantz DV6200 DVD en CD 57, Thorens TD150 met denon element. Kabels: vdHull & Van Medevoort