Hoofdcategorieën
Topicacties

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
Pure Class A
Reg. datum: 18 december 2000

quote:
TomWinkelmolen schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:49:
ok, ik zal eens kijken of ik ergens zo'n stax kan beluisteren. Kan nooit kwaad dacht ik zo. Na het lezen van al jullie reacties ben ik er zeker van dat ik mn geld niet aan zo'n kabel uit ga geven maar voor een koptelefoonversterker ga.

Mij bron is eeuuhhhh... een dvd27 en ps3. Ps3 optisch aan gesloten op de AVR en de dvd via overpriced tulp kabeltje (had geen optische kabel meer liggen :+ )

Zit er ook zo veel verschil dan in de bron die je gebruikt (qua kwaliteit)? Of wil je er achter komen of er nog meer SACD aanhanger zijn :P?
de bron...ja het het niet voor niets de bron he :) alles wat daar al niet lekker gaat zul je in het hele traject erachter terug horen. de hk dvd27 is best een aardige speler maar op audio gebied niet echt een uitblinker. Wil je voor een niet te grote investering eens wat experimenteren kijk dan, nadat je een goede hoofdtelefoon / versterker hebt, eens naar de oudere marantz spelers. Bijvoorbeeld de cd 50 (op marktplaats rond de 50 euro wel te krijgen)
Zet daar je stax / senheiser etc achter en je komt weer in een heel nieuwe wereld van muziek beleving :) .....en als het virus dan toeslaat kom je vanzelf via de cd80 > cd16 > cd 11e :)

ps. als je zover bent en je zou eens gewoon willen luisteren. Ik heb in mijn 'reserve' collectie momenteel nog een cd50 / cd16 en cd 11 LE staan ....je zult eens zonder muziek moeten (overigens niet bedoeld voor verkoop!)

Ray wijzigde dit bericht 27-06-2008 18:33 (7%)

These are my dreams, so simple, so few ~ Dreams we hold in the palm of our hands

Reg. datum: 05 juni 2003

Ach laat ze zou ik zeggen, zijn genoeg mensen die een fles wijn kopen voor 500 euro of een broodje voor 1000 euro. Veel interresanter is het om te kijken in welke hoeken deze personen zich allemaal wurmen om hun aankoop te rechtvaardigen, hun eigen "kennis" over natuurwetten aanpassen, ook al wordt het tegendeel bewezen of tegengestelde kennis gewoon te verwerpen. Dit is wetenschappelijk gezien zeer interresant daar onderzoeken vele malen bevestigd worden door dit soort lieden en maar eens te meer bewijst hoe personen beinvloedt kunnen worden.

Ik vind het in ieder geval hoogst vermakelijk, door uitspraken hier weet je gelijk wat je aan iemand zou hebben in het "echte leven", hoe zij kennis evalueren en hun eigen zinsindruukken.

Bovendien geeft mij dat de kans om deze lieden een oor aan te naaien, wat ik ook altijd graag doe als ik zo iemand tegenkom(niet vaak genoeg helaas), vorm van leedvermaak, nou ja eigenlijk niet, zij kunnen niet beseffen dat het dat is:) ).
Pure Class A

quote:
Leviath schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 18:41:
Ach laat ze zou ik zeggen, zijn genoeg mensen die een fles wijn kopen voor 500 euro of een broodje voor 1000 euro. Veel interresanter is het om te kijken in welke hoeken deze personen zich allemaal wurmen om hun aankoop te rechtvaardigen, hun eigen "kennis" over natuurwetten aanpassen, ook al wordt het tegendeel bewezen of tegengestelde kennis gewoon te verwerpen. Dit is wetenschappelijk gezien zeer interresant daar onderzoeken vele malen bevestigd worden door dit soort lieden en maar eens te meer bewijst hoe personen beinvloedt kunnen worden.

Ik vind het in ieder geval hoogst vermakelijk, door uitspraken hier weet je gelijk wat je aan iemand zou hebben in het "echte leven", hoe zij kennis evalueren en hun eigen zinsindruukken.

Bovendien geeft mij dat de kans om deze lieden een oor aan te naaien, wat ik ook altijd graag doe als ik zo iemand tegenkom(niet vaak genoeg helaas), vorm van leedvermaak, nou ja eigenlijk niet, zij kunnen niet beseffen dat het dat is:) ).
ben je nou gewoon jaloers of probeer je jezelf heel slim op te stellen ?

Als je geld genoeg hebt en dit uitgeeft aan zaken die voor jou niet haalbaar of verklaarbaar zijn ben je dus een potentieel slachtoffer. Dit mag want deze mensen zijn zielig en het is enkel leedvermaak.

Tja ik ben bang dat je zo niet ver zal komen in het leven.

Ik ben het met je eens dat er inderdaad mensen zijn die, puur omdat ze het geld hebben, dingen kopen die ook in mijn ogen dat geld niet waard zijn. Is dat zielig voor hun ?

Ik ken inderdaad een aantal van die mensen die zonder blikken of blozen een fles champage kopen van 300 euro en er daarna nog 2 bij bestellen op een zondagmiddag na een paar biertjes (was er gelukkig zelf bij :)) en het wegdrinken als ware het water.

Of voor tonnen aan audio kopen omdat ze dan een nieuwer type hebben dan de buurman. Die op zijn beurt weer een nieuwe m3 voor de deur zet.

Ik heb daar persoonlijk geen enkel probleem mee en vindt deze mensen dan ook niet zielig. Ze hebben geld en geven dat uit.

Wat zou jij doen als je het had ?

These are my dreams, so simple, so few ~ Dreams we hold in the palm of our hands

Not yet
Reg. datum: 13 augustus 2003

idd met Ray, als je het geld hebt dan is het best lekker om een Champagne van 500 euro de fles in een hippe club in Saint Tropez te bestellen.

Als ik iets moet schrijven doe ik dat met een Mont Blanc >300 euro. Die trouwens wel erg lekker schrijft en ook na >2 jaar gebruik er nog als nieuw eruit ziet. Ik heb die pen trouwens kado gekregen, maar ik zou het zelf ook best uitgeven.

Terug naar de discussie over kabels:

Circa 20 jaar geleden ben ik in de ban geraakt van serieuze audio. Sommigen noemen het High end, dat maakt mij niet uit hoe iemand het roept.

Ik heb uren en uren en dagen en dagen gespendeert met het luisteren naar apparatuur, van goedkoop tot erg kostbaar. De duurste installatie was een Dynaudio set met een paar Consequences, met daaraan een Arbiter versterker die 70.000 gulden koste toendertijd. De luidsprekers waren 20.000 gulden per stuk...Ik kan me de bron niet meer herinneren helaas.

De ervaring was super, het beste wat ik voor mezelf ooit heb gehoord, de Eagles 'stonden' daar gewoon.

Daarvoor en daarna heb ik heel veel dingen gehoord, de laatste tijd wat minder omdat je op een gegeven moment een set hebt waar je tevreden mee bent, ondanks dat je weet dat het beter kan.

Toen ik in Rotterdam ging studeren had ik een nieuwe CD speler nodig. Op Zuidplein zat daar toen Kees Spee, aardige kerel die me een aantal CD spelers liet horen. Luxman, Harman Kardon, Nad en nog wat merken. Maar ook een Madrigal Proceed als referentie. En idd, die referentie was echt een referentie, gewoon helemaal top, in mijn beleving dan.

Uiteindelijk koos ik voor de Harman Kardon. Hij raadde me meteen andere kabels aan. Ik geloofde er niet in maar, aardig als ie was, kon ik de kabels thuis proberen. 1 set van 20 gulden en 1 set Vande Hull. Uiteindelijk mee getest, en idd, een wereld van verschil t.o.v. de standaard cinch kabel in de HK doos, maar ook een navrant verschil tussen de kabel van 20 gulden en de kabel van ik geloof 200 gulden.

Ter test samen met een vriend en een broer ook getest, en, alhoewel zij ook sceptisch tegen over de prijs stonden, bevestigden zij het verschil tussen de kabels.

Het is geen rocking science wat betreft kabels. Ieder materiaal, ieder kabel heeft zijn eigenschappen. En dat is niet alleen een gegeven als een pure ohmse weerstand maar ook hoe de weerstand verandert bij verschilende frequentie, hoe de capaciteit verandert. Eigenschappen die ook bij iedere installatie een ander effect heeft.

Toen ik die Hifi bladen allemaal nog las, Stereoplay, Hifi Test en nog een ander duits blad, naam even kwijt, 'leerde' ik een aantal dingen. Recensenten zijn snel lyrisch, en menen snel ergens een effect te horen. Zo was er ooit een actie bij een blas met plakkers die de 'straling' van je apparatuur zou verminderen. Die moest je op je CD speler plakken om de straling te verminderen. In de praktijk gebeurt er helemaal niets.

Ergens hierboven riep iemand iets over een teleurstellende demonstratie van apparatuur, omdat er teveel mensen in de zaal zten, maar natuurlijk hebben mensen, met hun kleding een dempend effect op het geluid! Vandaar ook dat men bij een serieuse test een maximum heeft aan aanwezige mensen.

Zodra je een fijne combinatie hebt, ik speel met een paar monitors van Dynaudio, welke te boek staan als moeilijk, klinken cd of LP's die gewoon k*t zijn opgenomen ook k*t... helaas. Daarentegen een kwalitatief mooie opname, voorbeeld is Bruno Gelbers piano's sonates op diverse labels, klinkt superb, alsof ie echt in jouw kamer.

Je kamer is een ander belangrijk punt. Ooit toen ik mijn eerste set speakers ging kopen, stad en land afgeweest, B&W, Draide Linn, Audio Research en weet ik allemaal gehoord. UIteindelijk een selectie van 3 types. Dynaudio Recitals, Linn rosewood en een paar Driades. In de winkel klonk het dicht tegen elkaar, echter thuis, een enorm verschil!

Mijn conclusie na dit verhaal? Luister gewoon goed, beredeneer waarom iets beter zou 'kunnen' zijn. Een netfilter zou in principe best invloed kunnen hebben, kabels hebben hun invloed. De hele keten van bron->versterker->geluidsweergevers hebben invloed, die een geoefent luisteraar kan beoordelen, maar dat kost heel veel tijd, maar de opbrengst is een installatie die 'af' is, die muziek laat spreken.

Overigens weet ik al voor mezelf wat mijn - punt is op dit moment: CD speler en versterker. Ik wil graag ooit een Chasse versterker beluisteren en gaan luisteren naar een Arcam cd speler.

Dynaudio Crafft monitors, Rotel RB 981 poweramp, RC980 preamp, Marantz DV6200 DVD en CD 57, Thorens TD150 met denon element. Kabels: vdHull & Van Medevoort

we hebben het hier wel vaak over beterklinkende kabels. Alleen ze klinken '' anders '' en het is aan jou of je. Kabel A beter dan kabel B vind.

Maar bij een dure opstelling (vind ze wel erg duur alleen da's nou emaal de prijs) ga je gewoon geen goedkope kabels leggen.

En zo duur zijn gewoon goede kabels zonder poespas niet. Ik heb nog niet het buget om echt naar die dure kabels te kijken. Zit nu nog met me goede tweedehans spul (wat lekker klinkt). Alleen als je er budget voor hebt zou ik meteen een paar kabels luisteren om het gewoon te '' horen''.

het is natuurlijk moeilijk om te oordelen als je zelf nog nooit zo'n kabel hebt gehoord..

Aan netspanning zal ik wel nooit veel uitgeven. Als je een goede versterker hebt met een goede transformator..... Zou die problemen hebben met die minuscule verschillen... Als dit wel uitmaakt kan je bijna zeggen dat je versterker zelf niet goed is (of opgebouwd)

Not yet

Daar heb je helemaal gelijk in, wat ik goed vind klinken, vind een ander buitengewoon teleurstellend!

De een geeft om veel bas, ik probeer een installatie samen te stellen die de muziek, in mijn optiek althans, zo natuurgetrouw, eerlijk, weergeeft.

Een van de beste complimenten die ik ooit kreeg was van een muzikant die me vertelde dat m'n installatie toch wel erg goed klonk.

Overigens ben ik er best voor in om eens een test met verschillende kabels, apparatuur en muziek te organiseren alleen is het voor mij wat lastig aangezien ik in Londen woon.

Saab wijzigde dit bericht 27-06-2008 22:37 (18%)

Dynaudio Crafft monitors, Rotel RB 981 poweramp, RC980 preamp, Marantz DV6200 DVD en CD 57, Thorens TD150 met denon element. Kabels: vdHull & Van Medevoort

Pure Class A

@Saab, whaa mijn held :) de consequence met de arbiters gehoord. dammz ik ben jaren helemaal into dynaudio geweest. Heb een poos met de compound 4 en daarna met de confidence 5 (oude serie) gespeeld en dat was geweldig! Wel eens in de verleiding geweest toen de consequence langs kwam op hifi.nl maar ik heb er gewoon de ruimte niet voor.

Als je nu praat over moeilijke monitors zijn dat toevallig de confidence 3 ? geweldige speaker die zo een krell ksa 200s leegtrekt! (kennis heeft die combi gehad en is naar de 300s gegaan!)

overigens ook de confidence 5 heeft nog meer dorst. Die zoog mijn ksa 300s helemaal leeg ( 5kva voeding, 2 x 600 watt klasse A @ 4 ohm) Geweldige ervaring waar ik nog vaak aan terug denk.

Maar goed men wil weer eens wat anders en de Avalon richting in gegaan.

Bottemline een goede set is volledig smaak afhankelijk maar in mijn ervaring is elk onderdeel van belang. Dus zeker ook de bekabeling

Not yet

Ik speel met Dynaudio Craft monitors Heb ze tweedehands bij MijnHifi in Nijmegen gekocht voor 2000 euro inclusief een upgrade van mijn Thorens draaitafel naar een denon Dl-160 element en Siltech kabels met de orginele stands.

Ik geloof dat de combi normaal iets van 6000 euro was, maar het resultaat is super. Muziek komt af uit de speaker.

Maar mijn Rotel bak trekt het moeilijk soms, en andere bezitters raden de Chord aan.

Maar het is geen schande to op heden..

Overigens was ik best vaak niet echt onder de indruk van de Krells, werd vaak geshowd met B&W, maar ik geloof dat ik een van de weinige ben die niet echt van B&W houd.

Die arbiters werden gebouwd door Dynaudio omdat men niet tevreden was met het aanbod aan high end versterkers.. maar het was echt magistraal..twee radiators die hun werk deden..

Saab wijzigde dit bericht 27-06-2008 23:36 (31%)

Reg. datum: 12 maart 2000

quote:
Ray schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 21:30:
Wat zou jij doen als je het had ?
Met een stel vrienden en een krat hertog Jan hier in IJmuiden op het strand zitten. Doe ik veel liever als alleen tussen andere rijken in Saint Tropez zitten. En als iemand zo'n DeWalt bouwradio meeneemt hoor ik dat liever dan 6000 of 60.000 euro aan high-end hifi. Die natuurlijk niet meekan naar het strand.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/31EXzz7DIxL._SL500_AA280_.jpg

Als je ooit zo'n radio koopt ben je echt geen hifi liefhebber en streef je niet naar het perfecte geluid (wat trouwens een een wiebelieg begrip is)

Wat is er mis met mensen die geld uitgeven omdat ze het hebben. Is alleen maar goed voor de economie omdat het werkende mensen zijn waarop de economie draait

Reg. datum: 27 oktober 2007

quote:
Saab schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 22:35:
Een van de beste complimenten die ik ooit kreeg was van een muzikant die me vertelde dat m'n installatie toch wel erg goed klonk.
Bij veel muzikanten is het gehoor in meer of minder ernstige mate beschadigd, voor luistertesten zijn de meeste muzikanten ongeschikt.

Not yet

quote:
de Zeester schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:30:
[...]

Bij veel muzikanten is het gehoor in meer of minder ernstige mate beschadigd, voor luistertesten zijn de meeste muzikanten ongeschikt.
Bij deze niet..

Er zijn ook muzikanten die alleen piano spelen bijvoorbeeld

quote:
Saab schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 01:01:
Er zijn ook muzikanten die alleen piano spelen bijvoorbeeld
Een piano levert voldoende volume om tot gehoorschade te leiden. 'Fortimissimo' is 120dBa. Genoeg om met losse noten gehoorschade aan te richten.
quote:
Roderiktweaker schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:10:
Als je ooit zo'n radio koopt ben je echt geen hifi liefhebber en streef je niet naar het perfecte geluid (wat trouwens een een wiebelieg begrip is)
Sinds wanneer gaat muziek over het nastreven van DIN 45500, en sinds wanneer zijn we vergeten dat muziek een vorm van communicatie is? Muziek gaat over het delen van een emotie, niet over -126dB THD+n. Die krat bier met een stel vrienden is waar je een half leven lang een goed gevoel over hebt. De opwinding van een nieuw model van Stax duurt totdat z'n opvolger uitkomt. Tegen die tijd ben je al lang kwijt waar de muzikant het over had.
quote:
Wat is er mis met mensen die geld uitgeven omdat ze het hebben. Is alleen maar goed voor de economie omdat het werkende mensen zijn waarop de economie draait
Als het duur is, is het goed. Als het duurder is, is het beter. Vertel eens, waarom drink je bier uit een glazen glas en niet uit een rhodium beker? Rhodium is duurder dus beter. Toch?

Is een hork.

En zoals dure materialen bij kabels schijnbaar voor een betere, mooiere, strakker gedefiniëerde muziekweergave lijd, kan bier uit een rhodium beker alleen maar frisser, sprankelender, en met een strakker gedefiniëerde smaak worden. (En misschien ook wel "Dansbaarder"? :P )

Ja, nu kun je zeggen dat ik mensen belachelijk maak, maar de dingen die ik beschrijf zijn net zo onmeetbaar en onaantoonbaar als al die hifi-voodoo.

Huis kopen in Tiel? Grote tuin, garage, oprit, etc. :)

quote:
burne schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 01:14:
[...]

Sinds wanneer gaat muziek over het nastreven van DIN 45500, en sinds wanneer zijn we vergeten dat muziek een vorm van communicatie is? Muziek gaat over het delen van een emotie, niet over -126dB THD+n. Die krat bier met een stel vrienden is waar je een half leven lang een goed gevoel over hebt. De opwinding van een nieuw model van Stax duurt totdat z'n opvolger uitkomt. Tegen die tijd ben je al lang kwijt waar de muzikant het over had.
Okee klopt natuurlijk wel. De muziek is inderdaad het belangrijkste....
over delen van emotie ben ik het helemaal eens !. Alleen zelf vind ik het toch beter gaan op wat ''mooiere'' apparatuur. En het kan zijn dat willen gaan doen door dure kabels te kopen... zonder ervaring kan ik daar verder vrijweinig overzeggen...

Alleen 230V op een normale stekkerdoos of van 1000 eurotjes MAG met een goede versterker toch niets uitmaken..... Dan is de transformator die er in zit niet ech ''stabiel''.

Not yet

quote:
burne schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 01:14:
[...]

Een piano levert voldoende volume om tot gehoorschade te leiden. 'Fortimissimo' is 120dBa. Genoeg om met losse noten gehoorschade aan te richten.
Gelukkig worden niet alle pianostukken volledig in Fortissimo uitgevoerd! Ik denk dat het met de gehoorschade van de gemiddelde pianist nog wel meevalt
quote:
[...]

Ik geloof dat deze discussie daar wel over gaat. Heeft het zin om 10.000 euro of meer uit te geven aan een installatie, aan kabels en andere accesoires. Als je het beste qua geluid, zo natuurgetrouw mogelijk nastreeft is voor mij het antwoord 'ja!'
quote:
[...]

Als het duur is, is het goed. Als het duurder is, is het beter. Vertel eens, waarom drink je bier uit een glazen glas en niet uit een rhodium beker? Rhodium is duurder dus beter. Toch?
Het leven is niet zwart/wit. Het ene moment geniet je van het relatief brakke geluid van je Mp3 tjes uit je Ipod, het volgende moment zit je thuis te luisteren naar je zorgvuldig samengestelde set.

Het ene weekend drink je gezellig bier uit blik, de volgende dag drink je rose op het strand van Bloemendaal.

Mij hoor je niet zeggen dat duur beter is..

het is maar net wat je gelooft. Alleen de zoektocht naar steeds mooier geluid (voor jouwn oren) lijkt me wel voorop staan.

Zelf geloof ik ook in de opwarmtijd van transistor apparatuur. Omdat ik gemeten heb dat hij na 5 minuutjes 5W meer verbruikt (zelfde volume en nummer). Heeft het effect op het geluid ? wie weet alleen er valt wel een verander in constateren...

Kabels verschillen in technische kenmerken wel van elkaar... Kleine verschillen maar waarom zou je die niet kunnen merken (ook al is het gehoor van de mens nogal ''brak'' )

Ook al kan ik nog wel genieten van MP3tjes (niet de computermuziek die je overal tegenwoordig op staat hoort) alleen je wilt toch altijd weer iets anders...

Not yet

quote:
Roderiktweaker schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:04:
[...]

En het kan zijn dat willen gaan doen door dure kabels te kopen... zonder ervaring kan ik daar verder vrijweinig overzeggen...

Alleen 230V op een normale stekkerdoos of van 1000 eurotjes MAG met een goede versterker toch niets uitmaken..... Dan is de transformator die er in zit niet ech ''stabiel''.
Alleen een transformator maakt het verschil niet Roderik. De voeding als geheel moet stabiel zijn en mag niet teveel inzakken zodra ie belast wordt. Die stabiliteit wordt bereikt door een fatsoenlijke brugcel met daarachter een vlakrichting met behulp van Elco's.

De reden waarom men ringkerntrafos toepast is omdat deze een kleiner strooiveld hebben en stabieler zijn, minder inzakken, bij een hogere belasting.

Wat je vaak goed kunt zien bij de versterkers als Krell, Mark Levinson en Accuphase, is dat ze tot aan 2ohm of zelfs aan 1 ohm onvoorwaardelijk stabiel zijn. Het beschikbare vermogen verdubbeld bij de deling van de impedantie.

Vrijwel alle luidsprekers hebben zeker geen strak impedantieverloop, dat varieert vanaf 3ohm tot aan 16ohm, afhankleijk van het merk en type luidspreker. Ik geloof dat Kef als 1 van de weinigen een stabiel impedantieverloop heeft door wat trucjes in hun filter.

Overiugens is piano muziek bij uitstek geschikt om de snelheid, de response van je set te beoordelen. Je zou het misschien niet verwachten maar de piano heeft de grootste dynamiek, niet zoals je zou verwachten heavy metal, die op 1 niveau blijft hangen

quote:
Saab schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:28:
Gelukkig worden niet alle pianostukken volledig in Fortissimo uitgevoerd! Ik denk dat het met de gehoorschade van de gemiddelde pianist nog wel meevalt
Ik zal nog even verder zoeken naar getallen, maar 30% van de oudere, ervaren pianostemmers heeft gehoorschade, 25% heeft last van tinitus (oorsuizen) en 18% heeft hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid). Die groepen overlappen deels, overigens. Verder heeft 35% van de pianostemmers last van nek- of rugklachten die te relateren zijn aan het stemmen van piano's. (studie van dr.ir. W. Soede van het LUMC onder 48 pianostemmers)

Die cijfers komen grofweg overeen met die van bijvoorbeeld houtblazers (die koperblazers achter zich hebben) en chellisten (die ook voor het koper zitten) in symfonie-orkesten.

quote:
Saab schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:52:
Wat je vaak goed kunt zien bij de versterkers als Krell, Mark Levinson en Accuphase, is dat ze tot aan 2ohm of zelfs aan 1 ohm onvoorwaardelijk stabiel zijn.
Alle versterkers zijn onvoorwaardelijk stabiel tot aan de limiet van het door de voeding te leveren vermogen. Krell is wat dat betreft niet anders dan een Ford Ka met een 8 cylinder 5.7 liter hemi. Die Krell gaat niet beter klinken bij normale volumes door z'n voeding, en die Ka gaat niet beter in de stad rijden door z'n motor. 250W en dragracen zijn niet de dingen die je het meest gaat doen met je versterker en auto.

Ik daag iedereen die denkt dat je minimaal 80W nodig hebt uit om eens een middagje naar 10W te luisteren zonder z'n apparatuur in beslag te laten nemen door de politie. :+

Not yet

Ik zeg niet dat er een minimaal vermogen moet zijn, alles hangt af van je luidsprekers en het impedantieverllop daarvan.

Het is geen science om te zien dat als je luidspreker een dip heeft bij 3000 hertz van 2 ohm dat je versterker dat wel moet kunnen leveren.

Ik weet ook wel dat je niet continue 10 of 100 watt aan het verstoken bent maar vergis je niet in de dynamiek die een versterker moet kunnen leveren. Ik heb daar notabene een mooi verslag voor geschreven voor mijn Natuurkunde in 4Havo :9 (cijfer een 8 geloof ik)

Heb je het uberhaupt ooit geluisterd naar de verschillende versterkers en opgemerkt welk verschil het maakt een versterker die met moeite nog 10 watt bij 2ohm eruit kan persen of 1 die daar met gemak nog 200watt uit poept?

Een auto die 150Pk heeft tov dezelfde auto met 100pk rijdt toch echt wel iets lekkerder 180 kan ik je vertellen.

Saab wijzigde dit bericht 28-06-2008 12:54 (7%)

Not yet

quote:
burne schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:54:
[...]

Ik zal nog even verder zoeken naar getallen, maar 30% van de oudere, ervaren pianostemmers heeft gehoorschade, 25% heeft last van tinitus (oorsuizen) en 18% heeft hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid). Die groepen overlappen deels, overigens. Verder heeft 35% van de pianostemmers last van nek- of rugklachten die te relateren zijn aan het stemmen van piano's. (studie van dr.ir. W. Soede van het LUMC onder 48 pianostemmers)
Echt waar? Ik denk dat 90% van de bouwvakkers na hun vijftigste in de WAO zit, zegt dit gegeven ook iets over het WAO aandeel van stenenbakkers?

Als ik de oudere muzikant, ik noem maar een McCoy Tyner als voorbeeld, hoor spelen klinkt het dat men nog prima kan musiceren ondanks een eventuele gehooraandoening..

Pure Class A

quote:
burne schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:25:
[...]

Alle versterkers zijn onvoorwaardelijk stabiel tot aan de limiet van het door de voeding te leveren vermogen. Krell is wat dat betreft niet anders dan een Ford Ka met een 8 cylinder 5.7 liter hemi. Die Krell gaat niet beter klinken bij normale volumes door z'n voeding, en die Ka gaat niet beter in de stad rijden door z'n motor. 250W en dragracen zijn niet de dingen die je het meest gaat doen met je versterker en auto.

Ik daag iedereen die denkt dat je minimaal 80W nodig hebt uit om eens een middagje naar 10W te luisteren zonder z'n apparatuur in beslag te laten nemen door de politie. :+
dat je in de meeste gevallen met 10 watt aardig uit komt ben ik met je eens. Echter de rest vd vergelijking is wat kort door de bocht.

Het gaat om het toepassingsgebied. Probeer een dynaudio confidence 5 (4 ohm, 83 db) maar eens fatsoenlijk aan het spelen te krijgen met 10 watt. Dat gaat niet gebeuren. Daarvoor pak je dan bijvoorbeeld zo'n dikke krell. (nu ligt die stad van jou vol met blubber, dan is het ook fijn dat je ford ka wat extra power heeft)
Veel dikke eindbakken zijn ook speciaal voor een bepaalde speakers gemaakt. Denk aan de apogee scintella waar krell de kma200 destijds voor gebouwd heeft.

Uit ervaring weet ik dat een dikke Krell inderdaad beter klinkt als hij moet werken (zoals ook die ka pas los komt als het gas in mag trappen) Dat is ook de reden waarom ik van versterker ben veranderd toen ik speakers kocht met een hoger rendement. De versterker stond wat idle te zijn en klonk daardoor kil. Dus ging ik van 300 watt klasse A naar 100 watt en dat gaat weer prima

Zelfs daar netwerken?
Reg. datum: 17 februari 2004

quote:
ShittyOldMan schreef op maandag 23 juni 2008 @ 02:16:
Een schilderij van een ton is mooier dan precies hetzelfde schilderij voor 79,- euro. Een hoge prijs helpt mee in het gevoel dat je iets bijzonders hebt, iets dat voor veel mensen ook gewoon meetelt, bewust of onbewust, ookal zijn de productiekosten een fractie. Het is een beetje de status, op hifi fora wordt niet voor niets altijd met bedragen gesmeten. Dit speelt niet alleen bij hifi, maar bij zoveel extreme luxe goederen. Bij een bepaalde hogere prijs zal de winst hoger uitkomen.
Een speakerontwerper had aan een hogeschool raad gevraagd om zijn speakers te doen verkopen.

Je hebt een marktverdeling van:
  • lage kosten en beperkte prestaties (bv audioketens)
  • beperkte kosten en redelijk tot goede prestaties (prijskwaliteit)
  • hoge kosten en hoge kwaliteit (bv studiomonitors)
  • hoge kosten, middelmatige kwaliteit, veel design en hoog voodoo-gehalte
Na een marktstudie werd de speakerontwerper geadviseerd om de prijs 3x duurder te maken en plotseling verkochten zijn speakers goed. Want hij had uitzonderlijk design, middelmatige kwaliteit en redelijk voodoo-gehalte. Alleen was de prijs factor 3x te laag.

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

Het is wel aan te raden om een zwaardere versterker te nemen dan je luidsprekers... Dit hoeft natuurlijk in in watt te zijn... Er zijn zo veel verschillende manieren van meten....

Veel Amperrage is wel handig voor '' lastige'' luidsprekers.. (40Ampere is wel mooi)..
Alleen pronken de meeste fabrikanten met het wattage.. Terwijl het er om gaat hoe het klinkt. Het is wel leuk dat je soms wat harder kan spelen zonder dat je het gevoel krijgt dat de versterker uit word geknepen....

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: