Hoofdcategorieën
Topicacties

Het kleine-mismoderatietopic deel VIII

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Mmmmike the TV
Reg. datum: 14 mei 2004

Het kleine-mismoderatietopic deel VIII

In dit topic worden mis-moderaties aangedragen, zodat er gedicussieerd kan worden of deze rechtgezet moeten worden. Indien je een beginnende moderator bent, wordt geadviseerd om onderstaande informatie goed door te lezen.

Introductie
In verschillende onderdelen op de Tweakers.net Frontpage is het mogelijk om te modereren. Moderatie wordt in eerste instantie gedaan om gebruikers de mogelijkheid te geven om de reacties bij nieuwsberichten (en dergelijke) in te delen naar kwaliteit. Een gebruiker kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen erg nuttige posts te lezen door het niveau omhoog te zetten. Het moderatiesysteem zorgt er verder voor dat gebruikers die een reactie plaatsen kunnen zien welke waardering hun post krijgt.

Moderatie is user-driven dus dat wil zeggen dan in principe iedereen mag modereren. Hierdoor is het ook mogelijk dat sommige posts verkeerd worden gemodereerd, omdat elk mens fouten maakt of door personen die het systeem misbruiken.

Dit topic is een verzamelplaats van zogenaamde mis-moderaties, zodat we met meerdere reguliere modders kunnen ingrijpen indien de moderatie verkeerd gemodereerd is. Eventueel kan een powermod ingrijpen als de reactie tegen de regels is of de moderatie niet meer rechtgezet kan worden (bijvoorbeeld als de reactie te oud is of als er teveel mensen verkeerd hebben gemodereerd).

Je mag natuurlijk altijd een eigen topic openen en dat is zeker verstandig als je een stevige discussie verwacht. Als er onverhoopt toch een lange discussie onstaat kan een forum-moderator de discussie afsplitsen naar een eigen topic.

Hoe te modereren
Modereren gaat grotendeels naar eigen inzicht, maar er zijn een aantal richtlijnen gemaakt waar een moderator zich grotendeels aan moet houden. Deze richtlijnen zijn te vinden in: reviews: Tweakers.net moderatie faq. Deze richtlijnen zijn bedacht, zodat elke reactie geplaatst bij een artikel een zo objectief mogelijke moderatie krijgt. Het is namelijk niet de bedoeling om een moderatie hoog of laag te modereren, omdat je het ermee eens bent of niet.

Wegingen van de verschillende modstatussen
Er zijn verschillende modstatussen die een moderator kan hebben. Deze worden hieronder beschreven.

Active
Deze status is de standaard status die elke moderator krijgt als hij begint met modereren. Deze moderators zijn meestal in de beginnende fase en hebben daarom een beperking om een reactie direct op de score +2 of -1 te zetten (een reactie zal pas effectief op -1 of +2 komen te staan als een expert deze moderatie heeft bevestigd)

Bereik: -1 tot +2
Weging: 1x

Expert
Deze status wordt automatisch gegeven aan de personen die genoeg moderaties maken en daarbij niet teveel mis-moderaties hebben. Omdat het waarschijnlijk is dat deze moderators goed modereren hebben zij een hogere weging en kunnen zij direct een reactie op de -1 en +2 score zetten.

Weging: 2x

ProMod
Een ProMod is een moderator die zich gedurende langere tijd heeft bewezen dat hij/zij goed kan modereren. De ProMods worden handmatig benoemd en het is niet mogelijk om deze status aan te vragen. Deze status heeft een sterkere weging, zodat deze mis-moderaties makkelijker kunnen herstellen. De ProMods hebben verder een ondertitel op het forum, zodat het duidelijk is dat deze veel ervaring hebben bij het modereren.

Weging: 5x

PowerMod
Als laatste de PowerMod. Deze moderators zijn onderdeel van de Tweakers.net Crew en hebben veel ervaring met modereren. Deze groep beschikt over bijzondere rechten, zoals het uitdelen van -2's wat inhoud dat een reactie niet meer zichtbaar is. Deze rechten worden ingezet in bijzondere gevallen. Deze functie is ook niet aan te vragen :+

Bereik: -2 tot +2
Weging: 5x
Opmerking: Aanvullende rechten

Afwijkingen
Om de personen die veel mis-modereren eruit te vissen is er een ModBot gemaakt. Deze zal automatisch de afwijkingen controleren, zodat deze niet buiten proportie zijn. De afwijking van moderators met een active status zal afgewogen worden met de moderaties van de experts. Bij experts worden de afwijkingen vergeleken met andere experts. De afwijking van jezelf is te vinden op:
http://tweakers.net/reacties/?Action=ModPerformance

Meer informatie over de ModBot en klachtafhandeling is te vinden in:
ModBot / Modstatus klachtenloket

Hoe we de meldingen graag zien
• Plaats waar de fout staat inclusief volledige URL
(de directe URL is te verkrijgen door op het datum-tijd gedeelte te klikken boven elke reactie).
• Suggestie voor verbetering, evt. met een korte toelichting.

De Tweakers Moddereter Forum IRC :+
Er is ook een irc waar over moderaties en/of posts gepraat kan worden. Deze is hier te vinden:

/server irc.tweakers.net:6667
/j #tmf

Links
ModFAQ:
reviews: Tweakers.net moderatie faq
ModBot+ Klachtafhandeling:
ModBot / Modstatus klachtenloket
Modperformance:
http://tweakers.net/reacties/?Action=ModPerformance
Mismoderatie-topic deel VII:
Het kleine-mismoderatietopic deel VII

Fok een postduif en werp hem richting mij wanneer je me nodig hebt of gebruik Direct Message :)

Huge Ego, Sorry

Repo uit vorig deel:
quote:
frank2go schreef op zondag 15 juni 2008 @ 19:38:
[...]

uit de post:

[...]

dit vind ik een rant of ongefundeerde kroegpraat, of hoe je het dan ook noemen wil
ja, dat was ook één van de dingen die me tegenhielden, maar op slotsom gaf ik 'm een +1, en daar blijft ie van mij op staan, al had ik 'm op ander dagje misschien naar 0 gezet...

En wat doen we hier mee, gekoppeld aan de reactie daar onder ?:
theotheo in 'nieuws: 'Sony werkt aan deelbare PS3-controller''
reactie er onder:
Cubefanatic in 'nieuws: 'Sony werkt aan deelbare PS3-controller''

heb de eerste omlaaggetrokken, had 'm liefst in het rood gezien omdat hij zo wat zit te jennen en op de man te spelen van cubefanatic, cubefanatic reageert er fel op, maar het kan goed door de beugel en zet in de post nog relatief nuttige bijdrage in de discussie omtrent A en B
Reg. datum: 19 juni 2007

Ook maar even crossposten dan:
quote:
HyperBart schreef op zondag 15 juni 2008 @ 19:39:
[...]

ja, dat was ook één van de dingen die me tegenhielden, maar op slotsom gaf ik 'm een +1, en daar blijft ie van mij op staan, al had ik 'm op ander dagje misschien naar 0 gezet...

reactie er onder:

heb de eerste omlaaggetrokken, had 'm liefst in het rood gezien omdat hij zo wat zit te jennen en op de man te spelen van cubefanatic, cubefanatic reageert er fel op, maar het kan goed door de beugel en zet in de post nog relatief nuttige bijdrage in de discussie omtrent A en B
Ze gaan er hard in, de eerste is in het begin vrij op de man maar een goed onderbouwt betoog lijkt mij gewoon een +1 waard. De 2e krijgt van mij een nulletje, weinig bijzonders.

Join #tmf op Tweakers.net IRC

Mmmmike the TV
Reg. datum: 14 mei 2004

De eerste zou ik een +1 gegeven hebben als er geen flame-bait naar Cubefanatic in had gezeten. In dit geval vind ik de rest van de reactie wel goed genoeg en de flame-bait niet te erg om het niet lager dan een 0 te maken. De reactie van Cubefanatic is te verwachten, maar ik vind hem persoonlijk ook wel meevallen om het ook op een 0 te houden.

Kixtart wijzigde dit bericht 15-06-2008 19:49 (4%)

Fok een postduif en werp hem richting mij wanneer je me nodig hebt of gebruik Direct Message :)

Die eerste bevat inderdaad minder aardige bewoordingen persoonlijk vond ik hem nog wel dusdanig meevallen dat ik er nog geen punt voor wil aftrekken. Een 0 of +1 lijkt me de juiste score, -1 te zwaar voor een milde flame met een onderbouwt betoog.

Reg. datum: 08 mei 2004

Ik gooi hem ook hier maar weer even bij :). h264 in 'nieuws: Kabelbedrijf Ziggo kampt met telefonie- en internetstoringen'. Ik blijf het een whine/kroegpraat vinden.
quote:
Hij beschrijft passend wat voor problemen een fusie met een management team van verschillende bedrijven teweegbrengt en hoe dit terugslaat op de uitvoerende laag van een bedrijf (of zelfs desnoods op het middenmanagement), hij doet het een beetje trollerig/flamerig, maar het klopt wel voor een stuk, zeker het eerste correctie: tweede alineaatje, alhoewel hij het genuanceerder mag zeggen.
Het is niet zozeer ongenuanceerd. Het zijn gewoon zeurargumenten: kleine isps == goed, groot == slecht. CEO denken alleen maar aan hun eigen portemonee. De consument wordt genaaid. Allemaal Calimero argumenten imho.

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista

Huge Ego, Sorry

quote:
Sallin schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:03:
Ik gooi hem ook hier maar weer even bij :). h264 in 'nieuws: Kabelbedrijf Ziggo kampt met telefonie- en internetstoringen'. Ik blijf het een whine/kroegpraat vinden.

[...]

Het is niet zozeer ongenuanceerd. Het zijn gewoon zeurargumenten: kleine isps == goed, groot == slecht. CEO denken alleen maar aan hun eigen portemonee. De consument wordt genaaid. Allemaal Calimero argumenten imho.
he he, jullie willen 'm echt naar 0 he... :D
Lekko!

quote:
Sallin schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:03:

Het is niet zozeer ongenuanceerd. Het zijn gewoon zeurargumenten: kleine isps == goed, groot == slecht. CEO denken alleen maar aan hun eigonsument wordt genaaid. Allemaal Calimero argumenten imho.
is ook zo van mij een 0 met de neiging naar -1

wat ter sleepvaart vaart is schorriemorrie, maar Hollands Glorie, potverdorie. Bootjes waar ik op gevaren heb

Huge Ego, Sorry

quote:
frank2go schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:06:
[...]

is ook zo van mij een 0 met de neiging naar -1
Nu ook niet overdrijven he ;)
vampire
Reg. datum: 01 april 2005

Waarom niet dan? Ik vindt het hele verhaal sowieso al een 0, vergelijkingen als:
quote:
geven de onschuldig lijkende verklaring "Ich hab es nicht gewusst" af.
neigen bij mij ook best wel richting een -1.

Nog even een nutteloze zaak er bij halen maakt het ook niet beter:
quote:
We zullen zien als Planet als naam ondergebracht wordt bij KPN....
Nee, een naamswijziging zal een groot verschil maken. Wat heeft dat in vredesnaam met het ziggo verhaal te maken?
Huge Ego, Sorry

quote:
arne schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:30:
Waarom niet dan? Ik vindt het hele verhaal sowieso al een 0, vergelijkingen als:

[...]

Nog even een nutteloze zaak er bij halen maakt het ook niet beter:

[...]

Nee, een naamswijziging zal een groot verschil maken. Wat heeft dat in vredesnaam met het ziggo verhaal te maken?
Even tussendoor, die naamswijziging daar gaat het bij de meeste over, dat het door ziggo altijd gezegd werd van "het gaat alleen maar de naam zijn", en dat je nu ziet wat er allemaal is, hij vraagt zich af of dat ook zo gaat zijn bij planet...
vampire

quote:
HyperBart schreef op zondag 15 juni 2008 @ 19:41:
Repo uit vorig deel:

[...]

reactie er onder:

Voor mij is die eerste een 0, door het nogal op de man spelende begin. Anders was hij een +1 geweest. Wanneer ik echter die eerste zichtbaar houd bij het standaard leesniveau, vind ik ook dat ik de nogal logische persoonlijke reactie van cubefanatic boven dat niveau moet laten. Dat is voor mij dan dus ook een 0.
Huge Ego, Sorry

ohja, cube mocht zeker op 0 staan, geen twijfel daarover imo, vooral die eerste vond ik zo de aanzet en daarmee..

* HyperBart is eten
vampire

quote:
HyperBart schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:31:
[...]

Even tussendoor, die naamswijziging daar gaat het bij de meeste over, dat het door ziggo altijd gezegd werd van "het gaat alleen maar de naam zijn", en dat je nu ziet wat er allemaal is, hij vraagt zich af of dat ook zo gaat zijn bij planet...
Het verschil is dat het bij ziggo wel daadwerkelijk een fusie is, daar waar planet al tijden (altijd?!) van kpn is. Maar dat is puur inhoudelijk eigenlijk.

Wat moderatie betreft vind ik een -1 beter begrijpbaar dan een +1, waardoor ik een -1 niet heel erg overdreven vindt. gewine over grote bedrijven in het algemeen icm ongepaste vergelijkingen maken het voor mij vrij duidelijk. De poging tot enige onderbouwing maakt het dan nog net een 0.
Reg. datum: 02 februari 2006

Ging weer hard de laatste paar pagina's bij het vorige deel. Ik heb het ook zo'n beetje gevolgt en vind dat er bij de volgende reactie nog wat mods naar mogen kijken.

xavierk in 'nieuws: Eerste benchmarks GTX280 opgedoken'

Aangehaald door: -The_Mask- in "Het kleine-mismoderatietopic deel VII"

Het hoort misschien niet eens op de FP, maar als je het "gewoon" brengt ok, maar xavierk post het wel erg agressief en speelt op de man:
quote:
Als ze er wel naar hebben gekeken maar dachten dat dit normaal is dan doe ik de suggestie eerst andere benchmarks te lezen voordat dit soort belachelijke troep wordt gepost. Ik heb het over jou "Robin Vreuls"
Kortom dat lijkt me toch wel een -1 waard (zoals bij het vorige deel men ook vond). Hij staat nu nog op 0.

Xavierk heeft zijn reactie nog gewijzigd, echter heb ik de orginele reactie niet gelezen.

Regeneration wijzigde dit bericht 15-06-2008 21:14 (10%)

Als de reactie echt niet op -1 wil komen is het misschien een idee om de score te fixeren? Ik heb de -1 al uitgedeelt dus ik kan verder niet helpen.

@wildhagen: vergeten te kijken :X * J.J.K. slaapt verder :Z

Jorrit wijzigde dit bericht 15-06-2008 21:14 (19%)

Reg. datum: 12 juni 1999

Fixeren is vooralsnog niet nodig denk ik, volgens mij is één ProMod nu voldoende om hem definitief op -1 te krijgen, hij staat nu op -0.5.

Acties: [view]

Door: RoD
Moderator PMD / FP ProMod
Reg. datum: 14 september 2004

* RoD meldt :w Hij staat nu op -1.

RoD wijzigde dit bericht 15-06-2008 21:15 (11%)

Species 5618
Reg. datum: 13 mei 2003

quote:
arne schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:30:
"geven de onschuldig lijkende verklaring "Ich hab es nicht gewusst" af."
Ik heb een -1 gegeven. Een link met de tweede wereld oorlog gaat mij te ver, slaat gewoon nergens op. Voor de rest is de posting ook niet echt zinvol.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Huge Ego, Sorry

Ik had 'm zowiezo al op -1 gezet, maar nu staat ie toch wel redelijk vast lijkt mij, met 67x -1, 3x 0 en 12x +1...
Lekko!

oeLangOetan in 'nieuws: Eerste benchmarks GTX280 opgedoken'
deze staat op +1(19x), is het natuurlijk niet (vreemde one-liner)

wat ter sleepvaart vaart is schorriemorrie, maar Hollands Glorie, potverdorie. Bootjes waar ik op gevaren heb

vampire

quote:
Voor zover ik weet is RoD nog geen powermod :p
quote:
Lijkt mij toch ook niet, nog 1 promod ergens?!

arne wijzigde dit bericht 16-06-2008 03:25 (3%)

Acties: [view]

Door: Cloud
Moderator TMF / FPM Coördinator
How can I be of service?
Reg. datum: 01 november 2001

quote:
arne schreef op maandag 16 juni 2008 @ 03:25:
Voor zover ik weet is RoD nog geen powermod :p
Klopt ;) En daarnaast; fixeren van scores doen we eigenlijk nooit. Ik heb dat nog maar één keer gedaan tot nu toe.
quote:
Lijkt mij toch ook niet, nog 1 promod ergens?!
Staat nu keurig op 0.

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." - Douglas Adams (1952-2001)

/16-only
Reg. datum: 18 mei 2000

Keurig op 0, alhoewel iemand die de +1 aantikt geen problemen zou hoeven mogen verwachten.

Bewijsvoering is meer dan alleen een conclusie; het bevat ook een motivatie.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: