Gathering of Tweakers

Quicksearch
Bronco.B , Bron keuze is het beste met relais dicht bij de ingangen. Volume regeling met motorbesturing of stappen/relais potmeter dicht bij de uitgang. Dit allees wordt bestuurd met draadjes/ printbanen vanaf de voorkant of AB. Dus draden hoeft niet slechter te zijn als stangen. Je moet dus het hele ontwerp bekijken in detail.

Ik zelf zou mij toch een versterker zelfbouwen met enkele kant en klare modules. Volume/input keuze met AB( 6 ingangen en geheel passieve audioweg) van DIY-GENE en twee HYPEX UCD180 modules, mooie behuizing erbij zoeken en je hebt een super versterker. voor +/- 350,-.

Reg. datum: 29 maart 2001

Op zulke details let ik nog net niet. Het gaat mij er meer om hoe presteert een een 450,- chinese versterker ten opzichte van een 1500,- kostende westerse versterker. Kijk als dat gelijk is of zelfs beter dan is het voor mij de reden om op aanschaf over te gaan. Maar kan dat nu net nergens vinden.

De classic ziet er van binnen echt beroerd uit in mijn ogen. Toch klink hij volgens een aantal in dit forum erg goed. Terwijl het interne ontwerp van de G&W er meer professioneel uitziet. Daarbij denk ik dat een een degelijke voeding meer invloed heeft op het geluid dan de interne bedrading.

et36s wijzigde dit bericht 07-06-2008 11:00 (10%)

Intel E8400 | 4GB DDRII | Gigabyte DS3R rev 2.1 | Radeon 3850 | Asus Xonar D2 | Antec | Enermax 425W MODU | WD Raptor 10000 RPM S-ATA | WD GP 500GB | NEC ND4570 DVD-RW | Logitech UltraX / MX518

quote:
bronco.b schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 00:56:
Mijn vraag is nu. Wat is in de basis een beter ontwerp????
't Is maar wat je uitgangspunt is. Een zo kort mogelijke signaalweg is in theorie beter, maar lange stangetjes zijn wel weer een stuk kwetsbaarder. En of je die 30cm extra draad in de signaalweg ooit kunt horen is maar de vraag...
quote:
ps..de voeding van de TW2008X is overigens wel een stuk beter dan de voeding van de classic. Dat moge helder zijn.
Een mooie ringkern ziet er altijd vertrouwenwekkend uit, maar een goede bloktrafo hoeft er niet voor onder te doen hoor. In mijn eindbak (Marantz MM9000, 5x170W) zit ook gewoon een bloktrafo, en die doet gewoon moeiteloos en rimpelvrij z'n werk.
Al heb ik 'm nog nooit echt goed belast, want ik wil m'n speakers, ruiten en oren graag heel houden. :)

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

als je netjes coaxiale kabel gebruikt hebben stangetjes in de praktijk weinig meerwaarde :).
Als in; ja ik doe het zelf ook, maar als je het *goed* doet zonder hoor je dat ook niet.

Trafo: bloktrafo kan naast meer ijzerverliezen ook meer spreidingsverliezen hebben dan een ringkern.
De gevolgen daarvan moet je gewoon horen :p.

Boudewijn wijzigde dit bericht 07-06-2008 21:04 (30%)

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

quote:
et36s schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:57:
Op zulke details let ik nog net niet. Het gaat mij er meer om hoe presteert een een 450,- chinese versterker ten opzichte van een 1500,- kostende westerse versterker. Kijk als dat gelijk is of zelfs beter dan is het voor mij de reden om op aanschaf over te gaan. Maar kan dat nu net nergens vinden.

De classic ziet er van binnen echt beroerd uit in mijn ogen. Toch klink hij volgens een aantal in dit forum erg goed. Terwijl het interne ontwerp van de G&W er meer professioneel uitziet. Daarbij denk ik dat een een degelijke voeding meer invloed heeft op het geluid dan de interne bedrading.
@et36s..kijk als je op zoek bent naar een amp van 1500 į 1600 euro..dan is densen ook een mogelijkheid of cyrus..

Hoe de G&W presteert ten opzichte van densen, cyrus of rega..is uiteraard de vraag...Daarvoor zal iemand de G&W amp aan moeten schaffen. Er zijn mensen die de G&W amp geweldig vinden klinken in vergelijking tot cambridge..Leuk maar cambridge is een geinig ontworpen amp maar staat niet in verhouding tot cyrus, etc..

De classic ziet in vergelijking tot de G&W, naar mijn idee, er inderdaad ruk uit. Maar als je kijk naar de densen B100..(zie foto) dan snap je ook niet waarom die wel goed klinkt... :? Maar goed ik vind de G&W er wel degelijk uitzien..

@boudewijn, etc..Da's een goeie..het lijkt alsof de G&W een coaxiale draad gebruikt voor de input. De signaalweg zo kort mogelijk houden lijkt het beste..tenslotte kan 30cm..in de amp veel 'zooi' opvangen.

stangen kwetsbaar lijkt me een onzin..mijn Musical fidelity A1 werkt er prima mee.

A bargain is something you don't need at a price you can't resist

@bronco: stangen zijn mi. wel kwetsbaar als ze niet goed geconstrueerd zijn.
Je moet zorgen dat de as echt exact uitlijnt. Doe dat niet, dan ga je spanning brengen op de koolbanen van je pot.
Gevolg is dus dat die niet helemaal 100% lekker loopt (best case) of deze lekker lijkt te lopen maar je hem vroeg of laat alsnog naar de *** draait (worst case).

Als de coax netjes is, dan maakt die 30cm mi.(!) niet zoveel uit.
Feit is dat ik daaraan wel eens twijfel bij de chinese hardware ;).

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

@boudewijn..mmhhh...dat is verklaring die plausibel lijkt. Mogelijk dat de A1 gewoon goed uitgelijnd is.

quote:
Boudewijn schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:17:
Trafo: bloktrafo kan naast meer ijzerverliezen ook meer spreidingsverliezen hebben dan een ringkern.
De gevolgen daarvan moet je gewoon horen :p.
Tja, m'n enige versterker met ringkern is een Aura VA100 Evolution. Prachtig dingetje hoor, maar m'n MM9000 is toch van een heel ander kaliber...

De Aura doet nu dienst als basis van m'n 2.1 setupje bij m'n PC en stuurt 2 Kef Q8 speakertjes aan (en een JBL sub op de tape out). M'n fronts (T+A TMR80 3-weg transmissielijn) trekt 'ie nl. niet lekker, terwijl de Marantz daar geen enkele moeite mee heeft.

Afterlife wijzigde dit bericht 09-06-2008 17:54 (26%)

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

Wat probeer je te zeggen?
Je plaatje werkt btw niet ;).

Reg. datum: 29 maart 2001

Bedankt ik zal eens wat info zoeken over die cyrus of densen.

Intel E8400 | 4GB DDRII | Gigabyte DS3R rev 2.1 | Radeon 3850 | Asus Xonar D2 | Antec | Enermax 425W MODU | WD Raptor 10000 RPM S-ATA | WD GP 500GB | NEC ND4570 DVD-RW | Logitech UltraX / MX518

et63s..met name densen..is mijn favourite..gevolgd door rega (maar niet de instapper brio) en cyrus.. Allemaal in meer of mindere mate warm klinkende amps. Tevens ligt het aan je speaker of het matched (ik zou bijv. geen B&W aan rega/cyrus hangen..).

@et63s Kijk eens naar een tweede hands densen DM-10. De Beat-100 is daar een uitgeklede versie van om de kosten te drukken en dat hoor je helaas. Niet dat de b-100 een slechte versterker is maar de DM-10 is een klasse apart. Was toen der tijd het parade paardje van Densen

Heb er een op ebay gevonden met mooie foto's er bij. Loop nog 4 dagen dus ook zo lang te bekijken. Kijk vooral naar de foto's onderaan van de binnen kant en vergelijk met foto van beat-100 dan snap je het verschil. Denk dat deze voor 800-1000 euro wel weg gaat. Heb de densen DM-10 zelf ook staan dus luisteren kan altijd een keer.

http://cgi.ebay.co.uk/Den...tegoryZ3280QQcmdZViewItem

Hee matra-v6 als je wilt kun je je infinty's eens beluisteren in Eindhoven (niet al te ver?) op mijn meixing. Je kunt dan 70 watt (ultra.l.) aansturen en eens horen hoe dat klinkt.

En nou?
Reg. datum: 21 november 2001

@ silitek,

Kun je nog iets meer vertellen over die nieuwe buizen?
Zijn ze veel groter? hoe is het geluidsbeeld veranderd? zijn ze microfonisch? meer of minder brom?

Daarnaast heb ik nog een andere vraag over je behuizing. Bij mijn 5881 steekt de input select knop namelijk een paar mm verder uit dan de volume knop. Is dat bij jou ook zo?

Ben benieuwd!!

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

the real one
Reg. datum: 13 oktober 2000

quote:
et36s schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:08:
Sindskort volg ik deze thread ook en mis eigenlijk een vergelijking in de begin post met westerse producten. Hoe presteert een Dussun DS99 / G&W TW-2006x bijv. ten opzichte van een NAD372 999,- of een Cambridge Audio 740a 999,- of elk ander merk in de prijsklasse tot 1500,-

Met andere woorden overtreffen die versterkers mijn huidige versterker?

De Dussun wordt (vaag) vergeleken met een Mark Levison Red Rose t.w.v. van 3000,- maar, presteert hij ook echt als een Mark Levison aangezien er in de start post van deel 7 wordt beweerd dat die Dussun DS99 nogal hard en schel klinkt. Vraag me dus af wat jullie als reference gebruiken. Het antwoord zal voor mij een hoop verhelderen en mogelijk ook de stap nemen om een versterker te importeren.

EDIT
Mijn huidige versterker/receiver is een Cambridge Audio 540R. En ben me o.a. aan het orienteren op een 740A/840A versterker van Cambridge en evt. dus een versterker uit China.
daar stond in mijn startpost in het voorgaande topic meer over.

De Dussun == Red Rose versterker. Hij is gewoon helemaal hetzelfde. Ook al kreeg de Red Rose dan lovende kritieken van de (geld aanpakkende) pers, ik kan m je niet aanraden. Ik heb m bij Balboa gehoord en vergeleken met 2 buizenversterkers. Ook al steekt een transistorversterker dan al snel af als hard en schel, deze Dussun was wel heel duidelijk hard, schel en plat. Ook vergeleken met de andere (Classic en G&W) die ik gehoord heb.
Ik snap trouwens niet helemaal goed waarom die CA zo goed uit testen komen, want zo bijzonder vind ik ze niet. Ik heb zelf de 540C gehoord, en de nog duurdere receiver bij H3D (was dat een 840A?) en ik vond de 540 tegenvallen. De receiver klinkt wel goed (maarja dat mag ook wel voor die prijs). Voor hifi vind ik het 'goed' maar niet 'lekker'. De G&W lijkt er erg op. Ik vind de Classic 6.10 prettiger klinken.

Ik denk dat die versterkers dat wat je nu hebt ver zullen overtreffen. Ik zou je de Classic zeker aanraden, als ik niet zou vinden dat je met een buizenversterker nog veel beter uit zou zijn. Maarja, dat is een keuze. Misschien wil je dat helemaal niet, of lijkt het je niks. Maar probeer het wel eens een keer uit. Anders weet je niet wat je mist.
quote:
et36s schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:57:

Ja, dat klinkt gelijk of beter (mijn mening).
De Classic ziet er niet echt beroerd uit hoor, alleen de G&W ziet er veel mooier uit. Echter het gaat tenslotte niet om de looks maar om het geluid.
Als ik persoonlijk iets in die prijsklasse zou moeten kopen, dan zou het een 47-labs Shigaraki worden. Dus ehmm, ja...

teacher wijzigde dit bericht 09-06-2008 21:57 (0%)

hard maar opbouwend

Tubes Only

quote:
Bazer schreef op maandag 09 juni 2008 @ 12:19:
@ silitek,

Kun je nog iets meer vertellen over die nieuwe buizen?
Zijn ze veel groter? hoe is het geluidsbeeld veranderd? zijn ze microfonisch? meer of minder brom?

Daarnaast heb ik nog een andere vraag over je behuizing. Bij mijn 5881 steekt de input select knop namelijk een paar mm verder uit dan de volume knop. Is dat bij jou ook zo?

Ben benieuwd!!
Prachtige buizen. Geluidbeeld is warmer, meer details en zijde hoog. Dit is definitief DE buis voor een 5881 in combinatie met de 6N2P-EV. Er is nog 1setje voor handen daarna zul je ze moeten zoeken. Verder geen enkele afwijking in m'n behuizing. Hoger zijn ze niet wel brede schouders 8)

Offtopic: ]eep sterkte en beterschap gewenst, jongen.

Tubes....It's what make music music!

Off topic: @jeep Ook namens mij. Sterkte..

Morgen hebben we wel weer over de TS! Maar laten we het dan over de positieve kanten hebben van de TS..(voor weer boel op slot gegooid wordt)

@digitalman..die DM10 is inderdaad mooi opgebouwd. Tja..toen moesten ze nog naam maken hé..Toen dat eenmaal gelukt was konden ze goedkoper ontwerpen maken of je moet enorm in de buidel tasten.

bronco.b wijzigde dit bericht 10-06-2008 08:34 (31%)

@Solidtube,

Bedankt voor het aanbod. Ik kanin R'dam al een Jolida beluisteren, maar misschien kom ik er nog op terug!

www.matramurena.com

quote:
Koifarm schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:41:
Bedankt voor jullie reacties, via de mail ook enkele links gekregen.Eerst genoeg te lezen en daarna luisteren.
Kan het niet laten om toch nog een suggestie te doen: Kijk eens bij: diy hifi supply op ebay heeft hele mooie onder delen om zelf een draaitafel te maken.
;)

Reg. datum: 16 september 2004

Heeft iemadn toevallig het schema van de music angel EX-SE met de EL34 buizen. Ben nu zelf het schema aan het ontleden van af de print. Maar als iemand het schema heeft, hoef ik et alleen maar na te lopen. Wat weer wat geklooi scheeld.

Heb wel dit schema gevonden. Maar los van het effect dat het amper leesbaar is komt het ook niet echt overeen.
http://home.xmsnet.nl/bjaspers/500_schem.jpg

Tiode mode klinkt trouwens vrij vervelend in het midden gebied.... Wat beetje vreemd is want daar moet triode mode juist heel sterk in zijn. En mijn speakers zijn niet echt lastig om aan te sturen (mordaunt short 902i 89dB). Maar hopelijk als ik het schema ontleden heb, dat er fouten zichtbaar komen dat ik niet meer in ultra lineair mode hoef te draaien.

kippy wijzigde dit bericht 10-06-2008 12:34 (38%)

the real one
Reg. datum: 13 oktober 2000

had niet eens iemand gevraagd of er ook buizenversterkers voor surround zijn?
En voilą!
http://i7.ebayimg.com/08/i/000/f5/e8/24bb_1.JPG
http://i7.ebayimg.com/02/i/000/eb/43/e56d_10.JPG

bid1bid2bid is dus de bekende Jenny Chan.

hard maar opbouwend

Reg. datum: 16 september 2004

quote:
]eep schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:29:
En voilą!
[afbeelding]
[afbeelding]

Heb ze wel eens gezien ja (op e-bay dan). Ze zijn niet zo heel duur, maar als je die buisjes moet vervangen......

Ok ik heb het schema getekend van de music angel XD-SE EL34 en er zitten toch wel een paar vreemde dingen in:
http://home.xmsnet.nl/bjaspers/100_0623_6002.jpg
Hier staat de grote verzie

De dingen die ik een beetje vreemd vind zijn:
  • R24/R25 3K --> In de meeste el34 push pull amps zijn die 100 Ohm
  • De 2 x 22 Ohm weerstand tussen El34 pin 8, Normaal 12 Ohm
  • R19 - R20 / R16 - R17 --> Samen goed voor 78K, Normaal 1K Of soms helemaal weg
  • Terug koppeling van de 6N1 via de weerstand deler R3/R4 met 10K serie
  • Het circuit van R11 en R10 snap ik niet.
Zullen vast nog wat ding niet helemaal netjes zijn, maar dit kan ik er uit opmaken met men zeer beperkte buize kennis.
Wat ik denk is: R19, R16, R1 verweideren. En R24, R25 vervangen voor 100Ohm. De 22 Ohm weerstanden vervangen voor 12 Ohm. Potmeter vervangen voor een alps. De 2 0,33uF condensatoren in de signaal weg vervangen voor JJ condensatoren. En dan moet het geluid al een stukje netter zijn.

Zien jullie nog andere componenten die weg kunnen? En zijn jullie het eens over mijn gedachte gang?

kippy wijzigde dit bericht 10-06-2008 17:30 (53%)

@jeep. F**king cool..echt lachen.

Trouwens wie lang zoekt zal vinden. De webpagina van G&W: http://www.gwtsinghua.com/Article/ShowClass.asp?ClassID=15

Alles uiteraard in het Chinees. Snap er dus geen r**t van..Maar goed je kunt wel een product overzicht krijgen e.d.

Kijk maar met name naar de buizen-pre-amp G&W T-6S. Geen lullig dingetje.

bronco.b wijzigde dit bericht 10-06-2008 19:09 (15%)

Wat mot je?!?

quote:
]eep schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:29:
En voilą!
[afbeelding]
[afbeelding]

Heeft ook al op marktplaats gestaan ;)
Aangeboden door ene Frans Steenvoorden...

Ramius23 wijzigde dit bericht 10-06-2008 20:40 (4%)

Reg. datum: 02 mei 2008

@Jeep: Ik heb een Arcam AVR300 staan en geen CA 840A. Is nog weer wat anders.

Overigens heeft een AV versterker meestal een opamp in het signaal zitten volgens mij en dan wordt je geluidsbeeld toch wel weer kleiner. Dat merkte ik ook toen ik mijn MC10L buizenamp ging beluisteren via de Arcam. Janne van Room 11 werd 40 cm kleiner. Is toch jammer . :'( Dat terwijl de Arcam bekend staat om z'n stereo kwaliteiten.

Nog even over de luistersessie bij Mattijs: MHZS CD88 Machmat mod. Het bleek maar weer dat een cd het in zich moet hebben om verschillen te laten horen. De eerste cd die erin ging liet namelijk geen verschil horen. Toen we vervolgen Room 11 erin gooiden, gevolgd door Janis Ian en nog een paar leuke cd-tjes bleek dat de MHZS ruimer, preciezer en helderder was. Dat terwijl de gemodificeerde Pioneer ook niet slecht is. Deze mod gaat wel wat verder dan die jullie uitgevoerd hebben. Als ik dit verschil nu hoor gaat ie geluidstechnisch ook verder. Met mijn gemodificeerde CD33 was er namelijk een verschil in het voordeel van de Pioneer, wat nu toch echt niet het geval is.

Een paar biertjes later kwam Clemens met de opmerking: 'Als je het echt goed wilt doen heb ik nog wel een DAC staan: Audiomat Retro. Komt dicht bij de speler van Pinkfaun in de buurt.' Dat had ie nou niet moeten doen. Na de dac aangesloten te hebben en geluisterd te hebben, deze dus maar meegenomen. Nu ben ik aan het overwegen of ik deze investering ga doen. Zeker is het een verschil maar of het dit geld waard is..... :?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws