Hoofdcategorieën
Topicacties

Fiets-GPS'en

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Huge Ego, Sorry

Ik zie hier in dit subforum nergens iets over fietsgps'en in het specificiek, dus ik geef hier maar een lichte aantrap over ervaringen en raad/daad en tips omtrent de apparaten.

Reden voor de topicstart is het feit dat mijn vader een fervent fietser is, en eigenlijk sterk op zoek is naar een gps die zich vooral toespitst op fietsers, we zijn in een speciaalzaak omtrent gps'en voor motorrijders geweest, ze hadden ook wat voor fietsers, de kerel in kwestie was nogal bot en was niet bepaald uitnodigend voor meer info en gaf weinig demonstratie (wie weet zijn dagje niet ofzo).

Nu, kort gezegd, kennen jullie/hebben jullie ervaringen met dit soort gps-toepassingen? Zoja, wat gebruik je? Gaat dat goed? Hoe moet je je route plannen? Houdt je routeplanner op pc (waarna je de route overzet naar gps) of je planner op de gps zelf rekening als je een bestemming invoert dat je met de fiets bent en rustigere wegen/ geen autostrades neemt?
Reg. datum: 12 juni 2005

TomTom heeft ondersteuning voor fietsrouters, ik gebruik dat meestal als ik op de fiets wat ga ophalen en het adres niet weet.

Maar dat is navigatie, en jij bent meer op zoek naar GPS apparaten toch?

Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | Fujitsu Scaleo P 8600GT, P4 3Ghz, 1GB

Eigenaar van Versatile 021
Reg. datum: 13 oktober 2000

GPS op de fiets

[edit]
Maar hier wil ik je wel even op wijzen (uit een mailinglijst):
quote:
Zaterdag 17 mei organiseert Waypoint te Notter (bij Rijssen) een dag in
verband met hun uitbreiding van het pand. Maar er is nog wat nieuws voor
ons: op deze dag dopen zij hun nieuwe fietskaart van nederland. Deze kaart
is routeerbaar, (je kunt 'm een route van A naar B laten uitstippelen over
fietswegen) en dat is nieuws voor fietsers.

Deze kaart gaat voor 69 euro op de markt komen, echter: wie op 17 mei op de
fiets komt en vooraf heeft ingeschreven krijgt deze kaart voor 25 euro. (en
wie onlangs een GPS daar kocht voor 19 euro)
http://www.gps.nl/waypoint_fietskaart.html

WFvN wijzigde dit bericht 15-05-2008 21:30 (91%)

Weblog
Beter één geit in de hand dan de lucht van tien

Huge Ego, Sorry

Owh pardon, die had ik echt niet gevonden... :S

quote:
HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:30:
Owh pardon, die had ik echt niet gevonden... :S
Geeft niet maar daar kan je al heel wat info vandaan halen.

Ik weet niet wat je pa voor fietser is maar als hij van toeristisch rijden houdt, dan zou ik zeker gebruik maken van die actie!!

Let wel: het is geloof ik alleen een CD dus zal je nog wel hardware erbij moeten nemen (ik maak gebruik van PDA; niet waterdicht maar dat is m'n fiets wel ;) )

Weblog

Huge Ego, Sorry

Wel even tussendoor: ik ben belg :D

quote:
HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:35:
Wel even tussendoor: ik ben belg :D
Dat verklaart een hoop :P

Serieus: Notter is wel een eindje weg bij jullie maar dat zullen de fietsritjes van je pa dan ook wel zijn.... dus weinig nut voor de CD

maar goed,

Ik ben geen 'recreatieve fietser' maar meer een 'utilityfietser'. Toeristische routes boeien me niet zo, ik wil gewoon gemakkelijk van A naar B komen. Liever niet over onverharde wegen maar het liefst over strak asfalt met niet al teveel bochten en dorpjes.

Ik maak daarom dan ook wat meer gebruik van een 'autorouteplanner met fietsinstelling'. Niet perfect maar ik kom er een aardig eind mee.

Ik ben nog aan het experimenteren.

TomTom valt af omdat die vreemde dingen doet met mijn PDA
iGO en Garmin Mobile XT wil ik nog uitvoerig testen (iGO lijkt aardig goed te gaan).

Wil je vantevoren een track uitstippelen dan zou ik OziExplorer eens proberen, daarmee ben ik ook aan het stoeien. Wat dat betreft vind ik Mobile XT niet geschikt want de tracks zijn bijna niet te zien op de kaart.

Ik wil graag gesproken instructies. Daarvoor zijn niet alle apparaten geschikt. De Map 60 C(s)x is een beremooi apparaat, waterdicht, SirfIII, herrouteerbaar etc. maar geen steminstructies. Dan zou je een Garmin Quest kunnen nemen ofzo of een auto/motornavigatiesysteem maar die auto/motordingen zijn vaak minder energiezuinig (kunnen gewoon in de sigarettenaansteker die je natuurlijk niet op je fiets hebt)
Ik heb accu's in m'n fiets waardoor ik dus niet zo op het energieverbruik hoef te letten.

Zou ik een normale fiets hebben en niet zo'n waarde hechten aan de stem dan zou ik direct voor de Map 60 C(s)x gaan.

WFvN wijzigde dit bericht 15-05-2008 21:44 (94%)

Weblog

Huge Ego, Sorry

Maar we waren dus vooral aan het kijken naar die Garmin 60CSx, maar dus mijn vader vond het bv bijzonder bot van die kerel dat hij gewoon een route die hij naar west vl (we wonen in limburg, mijn oma is nog van west vl, hij ook, maar is verhuisd voor de liefde ;) ) eens had ingetikt en had laten zien, maar dat was 'm teveel/had wat schrik precies.

Had ie dat gedaan, was ie direct verkocht begreep ik van hem. Maar we zijn dus wel wat nieuwsgierig naar welke oplossingen er naar voor zijn gekomen...

De quest lijkt ons wel wat, omdat hij ook wel kijkt om 'm als allround te gebruiken, als ik het goed begrijp zit bij de quest ook al alles van europe...

Gaat dat vrij vlot om dan met een fiets iets te plannen? want die kan blijkbaar wel routeren zonder autostrades. Tomtom weet ik niet zo...

SPLITS
quote:
WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:35:
[...]

Dat verklaart een hoop :P
Check ;)
quote:
Serieus: Notter is wel een eindje weg bij jullie maar dat zullen de fietsritjes van je pa dan ook wel zijn.... dus weinig nut voor de CD
Vooral belgie he ;)
quote:
maar goed,

Ik ben geen 'recreatieve fietser' maar meer een 'utilityfietser'. Toeristische routes boeien me niet zo, ik wil gewoon gemakkelijk van A naar B komen. Liever niet over onverharde wegen maar het liefst over strak asfalt met niet al teveel bochten en dorpjes.
copy paste he :9
Ik had het gelezen in je ander topic, ik denk dat mijn oudje niet zo veel fietst als jij (ligfiets heeft ook een grotere actieradius, niet ?) Hij is ook het type van A naar B, of itt tot jou van A naar A.
quote:
Ik maak daarom dan ook wat meer gebruik van een 'autorouteplanner met fietsinstelling'. Niet perfect maar ik kom er een aardig eind mee.

Ik ben nog aan het experimenteren.

TomTom valt af omdat die vreemde dingen doet met mijn PDA
iGO en Garmin Mobile XT wil ik nog uitvoerig testen (iGO lijkt aardig goed te gaan).

Wil je vantevoren een track uitstippelen dan zou ik OziExplorer eens proberen, daarmee ben ik ook aan het stoeien. Wat dat betreft vind ik Mobile XT niet geschikt want de tracks zijn bijna niet te zien op de kaart.
Als ik het goed begrijp stippel je met ozi een route uit en pomp je die over op een compatibel apparaat ?
quote:
Ik wil graag gesproken instructies. Daarvoor zijn niet alle apparaten geschikt. De Map 60 C(s)x is een beremooi apparaat, waterdicht, SirfIII, herrouteerbaar etc. maar geen steminstructies. Dan zou je een Garmin Quest kunnen nemen ofzo of een auto/motornavigatiesysteem maar die auto/motordingen zijn vaak minder energiezuinig (kunnen gewoon in de sigarettenaansteker die je natuurlijk niet op je fiets hebt)
Ik heb accu's in m'n fiets waardoor ik dus niet zo op het energieverbruik hoef te letten.
Gesproken instructies is niet noodzakelijk, weten ook niet hoe fel dat doorklinkt tot hem als ie aant rijden is...
De garmin quest kijken we dus nu naar, samen met de 60CSx
quote:
Zou ik een normale fiets hebben en niet zo'n waarde hechten aan de stem dan zou ik direct voor de Map 60 C(s)x gaan.
Maar dan moet je dus nog steeds routes uitstippelen op pc en overpompen, dat is niet nodig bij de quest 1 of 2 ?

HyperBart wijzigde dit bericht 15-05-2008 21:49 (60%)

Goed, zie m'n edit voor meer info.

Maar nu naar jouw bericht. Ik kan je niet volgen. Wat was nou precies het probleem met die 60CSx?

Met de Quest heb ik al meer dan één keer gereden.
Schaamteloze link naar de 5 berichten op m'n weblog met m'n ervaringen:

http://versatile021.blogs...-met-de-garmin-quest.html
http://versatile021.blogs...zep-zwolle-hoogeveen.html
http://versatile021.blogspot.com/2006/10/gps-en-fujin.html
http://versatile021.blogs...-wezep-wijhe-rijssen.html
http://versatile021.blogs...delde-ervaringen-met.html

Die laatste is (zoals de titel al zegt) een bericht met ervaringen gebundeld.

WFvN wijzigde dit bericht 15-05-2008 22:24 (7%)

Weblog

quote:
HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:44:
Als ik het goed begrijp stippel je met ozi een route uit en pomp je die over op een compatibel apparaat ?
En gebruik OziExplorer dan ook om de route voor te kletsen en de uitgestippelde track ook op beeld te zien uiteraard.
quote:
Gesproken instructies is niet noodzakelijk, weten ook niet hoe fel dat doorklinkt tot hem als ie aant rijden is...
De garmin quest kijken we dus nu naar, samen met de 60CSx
Geluid kan je natuurlijk ook uitzetten als je bijvoorbeeld de Quest gebruikt. Met m'n Fujin heb ik met de Quest gereden zonder gesproken tekst.
quote:
Maar dan moet je dus nog steeds routes uitstippelen op pc en overpompen, dat is niet nodig bij de quest 1 of 2 ?
Zowel Map60 als Quest kan je gebruiken om routes automatisch uit te laten stippelen maar ook om zelf vantevoren een track uit te stippelen (hoewel de Map60 daar iets beter mee overweg kan naar het schijnt)

Weblog

Reg. datum: 15 december 2006

Leuk dit topic. Nu ga ik een beetje reclame maken voor een bepaalde gps-shop in nederland. maar hier zag ik gister dat er ook voor fietsroutes etc op de fiets een markt ontstaan is.. Mijn ervaring met de winkel is overigens zeer goed (vooral de service). Zelf gebruik ik trouwens de Garmin vista Hcx i.c.m. topo nederland om te fietsen, dat bevalt prima op zowel fiets als motorfiets.

http://www.gpsbiketracks.be/img/site%20foto's/030720%20Oostenrijk%20site%20foto's/dag-1-gps.jpg
Bovenstaand plaatje is van het net maar lijkt sterk op mijn situatie.

Zie verder ook deze link voor veel intressante info en veel links m.b.t. gps op de fiets:
klik

Edit: Na het schrijven van mijn post zie ik dat veel van de info intussen al gemeld is.. Wat ik nog toe kan voegen is dat er behalve Notter ook vestigingen van die winkel zijn in Moordrecht en Vessum.

elmoxx wijzigde dit bericht 15-05-2008 21:58 (11%)

Huge Ego, Sorry

quote:
WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:53:
[...]
Zowel Map60 als Quest kan je gebruiken om routes automatisch uit te laten stippelen en om zelf vantevoren een track uit te stippelen (hoewel de Map60 daar iets beter mee overweg kan naar het schijnt)
Dus even herhalen: de quest en de map60csx kunnen wel on-the-go een route plannen?

Wat is het verschil tussen route/track ?
Reg. datum: 15 december 2006

Garmin Vista's kunnen dat ook en zijn kleiner. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ze ook waterdicht en schokbestendig zijn.. praktisch bij het mountainbiken.. :D

quote:
HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:57:
[...]

Dus even herhalen: de quest en de map60csx kunnen wel on-the-go een route plannen?
ja
quote:
Wat is het verschil tussen route/track ?
Een route is dus automatisch uitgestippeld. Je geeft het startpunt en het eindpunt op, het ding doet de rest daar tussenin. Je bent dan dus afhankelijk van de "geindexeerde" wegen die in de software geprogrammeerd staan (je kan trouwens wel tussenpunten aangeven als je eerst langs een andere plek wil bijvoorbeeld)

Bij een track moet je de rit helemaal van begin tot einde uitstippelen. Dit is dus nodig als je langs plekken wil die niet geindexeerd staan. Voor de fiets kan dat betekenen dat je bijvoorbeeld een route dwars door de bossen wil maken over paden/wegen die software niet kent.

WFvN wijzigde dit bericht 15-05-2008 22:04 (4%)

Weblog

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik gebruik een Garmin GPSMap60Cx (dus zonder digitaal kompas/hoogtemeter).

Zelf fiets ik vooral langere stukken. In Google Earth kijk ik hoe ik wil fietsen (qua veilige/rustige/mooie wegen). In Mapsource (Garmin software) maak ik de route als een track aan met behulp van de topografische kaart waarop de fietspaden staan. Ik krijg dus geen instructies, maar volg gewoon ongeveer het lijntje op het scherm. Nadeel is dat je redelijk lang bezig bent (een route plannen van Amsterdam naar Gouda, 70km, was ik 20 minuten mee bezig). Voordeel is dat je dus wel alle mooie natuurgebiedjes kunt uitkiezen in plaats van door drukke stadskernen en dergelijke.

Mijn vader gebruikt hem vooral hier in Amsterdam op de fiets (ik ook soms) en dan doet hij niks aan vooruitplannen. Gewoon de normale wegenkaart op het ding laden en het apparaat zelf een route laten plannen met de fietsoptie aan zodat je niet over de autoweg wordt gestuurd. Veerpontjes snapt hij niet helemaal, dus meestal kijkt mijn vader eerst zelf welke pont hij moet hebben en gebruikt hij de GPS pas na de overtocht.

Ik ga zeker de nieuwe fietskaart proberen, die hoort ook redelijk autoluw te zijn en het scheelt mij weer plannen :)

Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Voorlopig afwezig
Reg. datum: 25 april 2002

Wij hebben een Garmin Extrex Venture CX. Klein, waterdicht en goed scherm. We gebruiken hem vaak op de ligfiets met de topokaarten. We maken dan wel geen routes, maar aan de hand van het kaartje op het scherm besluiten we een weg wel of niet in te gaan.

Het fijne van deze kleine gps-en is dat je ze makkelijk voor andere doeleinden kan gebruiken, bijvoorbeeld wandelen. Hij is goed waterdicht en over de schokbestendigheid kan ik alleen maar zeggen dat we vorige jaar de auto total-loss hebben gereden waarbij de gps de vooruit kapot heeft geslagen en ik gebruik hem nog steeds.

Een ander belangrijk argument vind ik de levensduur van de batterijen, die bij de Etrex serie behoorlijk lang is.

Huge Ego, Sorry

quote:
Gizz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:01:
Ik gebruik een Garmin GPSMap60Cx (dus zonder digitaal kompas/hoogtemeter).

Zelf fiets ik vooral langere stukken. In Google Earth kijk ik hoe ik wil fietsen (qua veilige/rustige/mooie wegen). In Mapsource (Garmin software) maak ik de route als een track aan met behulp van de topografische kaart waarop de fietspaden staan. Ik krijg dus geen instructies, maar volg gewoon ongeveer het lijntje op het scherm. Nadeel is dat je redelijk lang bezig bent (een route plannen van Amsterdam naar Gouda, 70km, was ik 20 minuten mee bezig). Voordeel is dat je dus wel alle mooie natuurgebiedjes kunt uitkiezen in plaats van door drukke stadskernen en dergelijke.
We gaan denk ik gaan voor de quest of de 60csx of 60cx, idd handig dat je de route zelf kan forceren en ook handig dat je zoals WFvN zegt ook on the go kan plannen...
quote:
Mijn vader gebruikt hem vooral hier in Amsterdam op de fiets (ik ook soms) en dan doet hij niks aan vooruitplannen. Gewoon de normale wegenkaart op het ding laden en het apparaat zelf een route laten plannen met de fietsoptie aan zodat je niet over de autoweg wordt gestuurd. Veerpontjes snapt hij niet helemaal, dus meestal kijkt mijn vader eerst zelf welke pont hij moet hebben en gebruikt hij de GPS pas na de overtocht.
Er zit dus een fiets-optie op? Dus als je die aanzet, dan gaat ie snelwegen vermijden?
quote:
Ik ga zeker de nieuwe fietskaart proberen, die hoort ook redelijk autoluw te zijn en het scheelt mij weer plannen :)
Van nederland of belgie?
en waarop laad je die dan? Op de gps of op de mapsource en daar dan de track op maken ?

quote:
HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:11:
Er zit dus een fiets-optie op? Dus als je die aanzet, dan gaat ie snelwegen vermijden?
Ja, zowel in Quest als in Map60
quote:
Van nederland of belgie?
en waarop laad je die dan? Op de gps of op de mapsource en daar dan de track op maken ?
Dat is dus die fietskaart van Nederland waar ik het over had.

Die fietskaart is dus routeerbaar dus kan je zowel op de pc als op het apparaat de route laten plannen.

WFvN wijzigde dit bericht 15-05-2008 22:16 (18%)

Weblog

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
Hij kent:
Car/Motorcycle
Truck
Bus
Emergency
Taxi
Delivery
Pedestrian
Bicycle

Nou weet ik niet precies wat alles doet, ik gebruik alleen auto/fietser/voetganger. Als fietser houdt hij je van autowegen/snelwegen weg en op de voetganger stand negeert hij alle verkeersregels zoals éénrichtingswegen (en je komt niet op de snelweg natuurlijk).
quote:
Van nederland of belgie?
Die van Nederland, die vanaf zaterdag verkrijgbaar is :) En de kaart moet sowieso in mapsource geladen worden, want via mapsource krijg je hem ook weer op het apparaat zelf. Ik zal dan op de fiets gewoon intypen waar ik heen wil en het laten berekenen en soms zal ik achter de computer op de kaart kijken om te zien hoe een bepaalde route zal lopen.

Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Huge Ego, Sorry

quote:
WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:15:
[...]
Ja, zowel in Quest als in Map60
Dat is handig, en werkt dat ook echt goed, want in jouw topic zag ik dat het soms eens faalt en hij koppig is?
quote:
[...]

Dat is dus die fietskaart van Nederland waar ik het over had.

Die fietskaart is dus routeerbaar dus kan je zowel op de pc als op het apparaat de route laten plannen.
Dus je laadt 'm ook op de GPS zelf...

Nu, stel bv, we hebben de map60CSx, mijn vader stelt een route in van Beringen (Belgie) naar Ruiselede (Belgie) en hij wilt rijden over Aarschot, hij stelt dit allemaal on the go in...

Kan je dan ook een logging functie aanzetten? Bv dat hij net zoals hans en grietje bolletjes op de weg laat "vallen" over welke route je hebt gevolgd op de gps en dat hij achteraf kan zien van: "ik heb zoveel kilometer gedaan?"
Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:21:
Kan je dan ook een logging functie aanzetten? Bv dat hij net zoals hans en grietje bolletjes op de weg laat "vallen" over welke route je hebt gevolgd op de gps en dat hij achteraf kan zien van: "ik heb zoveel kilometer gedaan?"
Doet hij standaard. Wel aan het begin van een ritje even je track resetten, anders krijg je één grote brij.

Inderdaad.

Twee mooie voorbeelden kan je zien in http://versatile021.blogs...-wezep-wijhe-rijssen.html

Bij het eerste kaartje had ik last van een wegopbreking. Daar heb ik dus niet de route gevolgd dus moest ik wat dolen om weer op de route te komen.

Bij het tweede kaartje had ik te maken met nieuwe wegen die wel in de software stonden maar in de werkelijkheid nog niet waren aangelegd.

In beide gevallen zie je dus hoe ik heb lopen kronkelen. Dat heeft de routeplanner dus niet uitgestippeld, dat is mijn gepruts geweest.

WFvN wijzigde dit bericht 15-05-2008 22:27 (14%)

Weblog

Huge Ego, Sorry

quote:
Gizz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:22:
[...]

Doet hij standaard. Wel aan het begin van een ritje even je track resetten, anders krijg je één grote brij.
"Je track" is dan de stats van je vorige afgelegde route ?
Maar dus een track uitstippelen en een andere weg inslaan dan hij aangaf, daar gaat hij dus geen rekening mee houden in die zin dat hij je niet terug gaat navigeren met een mooi lijntje, je gaat dan zelf terug op de track moeten gaan... ?

Nee, resetten is nodig omdat je anders ook de metingen van vorige ritjes erbij krijgt.

Ga je een track rijden (niet opnemen maar rijden dus) dan zal hij je inderdaad niet een andere route gaan voorstellen.

WFvN wijzigde dit bericht 15-05-2008 22:29 (41%)

Weblog

Dunder-Mifflin, Inc.

Een track is een lijn op de kaart die aan elkaar hangt van puntjes (broodkruimeltjes van Hans & Grietje). Deze broodkruimeltjes laat hij zelf op bepaalde momenten 'vallen' als hij merkt dat je een koers is gewijzigd. Deze kruimels vormen dus de route die je gefietst hebt.

Een track kun je ook zelf maken, door gewoon op de computer een lijn te trekken, alsof je met een pen op de kaart tekent. Over deze lijn kun je dan fietsen als je het wilt, je krijgt geen aanwijzingen en zult gewoon de lijn in de gaten moeten houden op het scherm.

Een route is iets anders, dit is een lijn die echt vastgeplakt zit op de wegen van de echte wegenkaart. Je GPS weet dan waar een kruising is en waar je moet afslaan. Hij merkt het dan ook als je op een andere weg terechtkomt en kan dan opnieuw een route berekenen.

Overigens heeft Garmin heel veel accessoires, waardoor er altijd wel een houder is die op je stuur past. Bij het gebruik van auto GPSen zoals TomTom is dat een stuk lastiger. Bij mij ziet het er trouwens zo uit:

http://www.gizzah.net/got/div/CRW_9918.jpg

Gizz wijzigde dit bericht 15-05-2008 22:39 (14%)

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: