quote:
Dat is iets waar ik het dus niet met jou (en waarschijnlijk met Tom) eens ben. Je kunt geld aannemen in ruil voor een product of dienst. Als je niet in staat bent, om wat voor reden dan ook, om de dienst te leveren, ben je wettelijk verplicht om het geld terug te betalen. Als je dan gerechtvaardigde claims van je (ex-)klanten negeert, bijvoorbeeld omdat je het geld al hebt uitgegeven (maar blijkbaar niet aan de diensten waar je klanten voor hebben betaalt), dan zit je wat mij betreft op het grensvlak van cimineel gedrag. Dat heeft niets met fatsoenlijk zaken doen te maken.
Zelfs als je heel veel pech hebt met je zakelijke partners waar je als 'bedrijf' je diensten weer bij inkoopt, dan is dat het risiko van het vak en daar hoor je je klanten van te vrijwaren.
Als je toegeeft dat je je dienstverlening staakt, maar het misschien op een dag wel weer eens zal hervatten, dan geeft je duidelijk aan dat je jouw gedeelte van de overeenkomst niet kunt nakomen en zou je klanten die daarom vragen gewoon hun geld terug moeten geven (overeenkomst ontbinden).
Want hoe is het in verdesnaam mogelijk dat newcacher binnen drie maanden al niet meer zijn rekeningen kan betalen? Wat kost de hele exercitie nu? Webservertje kost bijna niets, newsservice kun je voor afgesproken bedrag inkopen en website en administratie doe je zelf.
Als je dan zo snel door je geld heen bent heb je jezelf te snel rijk gerekend, je volledig verkeken op wat je realistisch aan abonnee's kunt binnenhalen (bij minder abonnees zullen de kosten per abonnee hoger uitvallen

) en heb je geen realistisch reservekapitaal in de onderneming gestoken.
Als je dan geen B.V hebt opgericht, dan moet je jezelf maar failliet laten verklaren, maar het lijkt mij dat Tom met een aantal maandjes werken bij een baas echt wel de zeg 500 klanten x gemiddeld 40 euro = 20.000 euro kan terugverdienen.
Wat volgens mij het probleem is, is dat Tom met het geld van zijn klanten gratis proef-abonnementen heeft betaald. En daar hebben we hem dat geld niet voor gegeven.