Reg. datum: 03 mei 2007
Zoals ik afgelopen zaterdag al beloofde, een stukje code dat A* implementeert voor OpenTTD. Geschreven door mijn collega Morloth.
C:
Hij heeft e.a. ook toegelicht op devs.openttd.org. Let wel, er wordt geen rekening gehouden met heuvels/hellingen.
Ik probeer deze week ook nog een geschreven samenvatting te geven van m'n verhaaltje van afgelopen zaterdag. Maar eerst moet er weer gewerkt worden.
C:
1 | /**
|
Hij heeft e.a. ook toegelicht op devs.openttd.org. Let wel, er wordt geen rekening gehouden met heuvels/hellingen.
Ik probeer deze week ook nog een geschreven samenvatting te geven van m'n verhaaltje van afgelopen zaterdag. Maar eerst moet er weer gewerkt worden.
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
Reg. datum: 08 februari 2006
ik ga ook meedoen en op het moment dat ik besloot mee te doen nog net student in Utrecht (nu afgestudeerd), telt dat ook?quote:Horeamus schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:03:
(..)
Viel me wel op dat wij de enige studenten waren van een andere uni dan Delft.
weet iemand hoe je in het noai framework iets kunt wegschrijven naar/uitlezen van een bestand? Ik kon het nergens vinden, en evenmin in squirrel zelf.
Wellicht dat je het hier kan vinden: Squirrel Library: 2. The Input/Output library.quote:wilcomoerman schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:50:
weet iemand hoe je in het noai framework iets kunt wegschrijven naar/uitlezen van een bestand?
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
had ik al naar gekeken, maar ik kwam er niet echt uit. Volgens iemand op het ottd forum heeft het NOAI framework geen file io. (zie hier)quote:Corniel schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:30:
[...]
Wellicht dat je het hier kan vinden: Squirrel Library: 2. The Input/Output library.
wat ik me afvroeg, is of 10 spel-jaren niet wat kort is? Met zo'n korte periode hoef je je bv. niet druk te maken over vervanging van voertuigen.
wilcomoerman wijzigde dit bericht 10-06-2008 14:11 (13%)
Dat was volgens mij juist een van de redenen om er voor te kiezen om een spel 10 jaar te laten duren :-)
Wat ik mij eigenlijk afvraag is of je wel naar bestanden mag schrijven/lezen volgens de regels van de challenge. Valt dat (het lezen iig) dan niet onder het gebruik maken van externe resources?
En ja, wat mij betreft telt dat ook als UU. Jeuj
Kijken of we delft kunnen verslaan
Wat ik mij eigenlijk afvraag is of je wel naar bestanden mag schrijven/lezen volgens de regels van de challenge. Valt dat (het lezen iig) dan niet onder het gebruik maken van externe resources?
En ja, wat mij betreft telt dat ook als UU. Jeuj
Horeamus wijzigde dit bericht 12-06-2008 11:35 (13%)
ja, dat bedacht ik me later ook..scheelt een hoop werk. (Nu maar hopen dat de leiding niet ineens op verkeerde gedachten gebracht is :-) )quote:Horeamus schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 11:33:
Dat was volgens mij juist een van de redenen om er voor te kiezen om een spel 10 jaar te laten duren :-)
ik heb het niet nodig tijdens de challenge, maar voor die tijd, om het ontwikkelen te vergemakkelijken. Tijdens de challenge kan ik alles wat ik nodig heb gewoon in m'n AI source code zetten. Zo kan je bv. een look-up tabel eerst genereren en dan copy-pasten naar je code, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Wat ik mij eigenlijk afvraag is of je wel naar bestanden mag schrijven/lezen volgens de regels van de challenge. Valt dat (het lezen iig) dan niet onder het gebruik maken van externe resources?
mooi, ik zie uit naar de overwinningquote:En ja, wat mij betreft telt dat ook als UU. JeujKijken of we delft kunnen verslaan
(ik laat tactisch in het midden wiens overwinning)
als jullie ook studenten zijn uit Utrecht, dan ken ik jullie wellicht. Wat studeren jullie, en waar?
wilcomoerman wijzigde dit bericht 12-06-2008 15:46 (8%)
Beiden informatica aan de UU. Ook beiden eerstejaars dus denk eerlijk gezegd dat je ons niet kent ;-)
nee, inderdaad niet. Ik ben net afgestudeerd CKI'erquote:Horeamus schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:41:
Beiden informatica aan de UU. Ook beiden eerstejaars dus denk eerlijk gezegd dat je ons niet kent ;-)
Reg. datum: 15 juni 2008
Het is niet mogelijk om in het bestaande framework van NoAI library functies aan te roepen van Squirrel. Want om dit te kunnen doen moeten deze libraries in de VM geladen worden en dat gebeurd momenteel niet. De functie waar het om gaat is 'sqstd_register_iolib', maar gezien dit een open source project is en jullie uitstekende programmeurs kunnen jullie dit natuurlijk zelf inbouwen als jullie deze functionaliteit nodig hebben tijdens de ontwikkelfase (vergeet deze echter niet eruit te slopen, het is een beetje jammer als je AI in de eerst 10 seconden zelfmoord pleegtquote:wilcomoerman schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:08:
[...]
had ik al naar gekeken, maar ik kwam er niet echt uit. Volgens iemand op het ottd forum heeft het NOAI framework geen file io. (zie hier)
Succes!
- Bram
ik ben niet zo'n C-held en zie het ook niet zo zitten om helemaal in de noai code te duiken, maar ik heb al een andere --zeer cratieve-- omweg gevonden m.b.v. Java.quote:_Morloth_ schreef op zondag 15 juni 2008 @ 11:40:
[...]
Het is niet mogelijk om in het bestaande framework van NoAI library functies aan te roepen van Squirrel. Want om dit te kunnen doen moeten deze libraries in de VM geladen worden en dat gebeurd momenteel niet. De functie waar het om gaat is 'sqstd_register_iolib', maar gezien dit een open source project is en jullie uitstekende programmeurs kunnen jullie dit natuurlijk zelf inbouwen als jullie deze functionaliteit nodig hebben tijdens de ontwikkelfase
Maar nu loop ik tegen het maffe probleem aan, dat elke willekeurige AI (bv. de standaard "wrightai") crasht als ik "reload AI" indruk. Op het openttd forum zijn ze er nog niet helemaal over uit waar het nu precies door komt, helaas (http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=65&t=37947). En het gekste is, dat juist de binaries die gemaakt waren om het probleem te onderzoeken, nu juist net niet de crash opleveren.
If I'm going out, I'm going out with stylequote:(vergeet deze echter niet eruit te slopen, het is een beetje jammer als je AI in de eerst 10 seconden zelfmoord pleegt).
een heel andere vraag: er komt steeds meer voorbeeldmateriaal beschikbaar (zoals Convoy en wrightai en de recent toegevoegde libraries). Hoe zit het met het gebruiken van die code? Gelden Convoy en WrightAI als materiaal dat je gewoon kan gebruiken in de tjip-wedstrijd?
Hmmz... klinkt interessant, hoe heb je dat opgelost dan als ik vragen mag?quote:wilcomoerman schreef op zondag 15 juni 2008 @ 12:18:
[...]
ik ben niet zo'n C-held en zie het ook niet zo zitten om helemaal in de noai code te duiken, maar ik heb al een andere --zeer cratieve-- omweg gevonden m.b.v. Java.
Geen idee wat hier gaande is, ik ben momenteel op vakantie dus ben bang dat ik volgende week pas weer up-to-date ben met de laatste gang van zaken.quote:Maar nu loop ik tegen het maffe probleem aan, dat elke willekeurige AI (bv. de standaard "wrightai") crasht als ik "reload AI" indruk. Op het openttd forum zijn ze er nog niet helemaal over uit waar het nu precies door komt, helaas (http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=65&t=37947). En het gekste is, dat juist de binaries die gemaakt waren om het probleem te onderzoeken, nu juist net niet de crash opleveren.
Waarom niet? Al deze code valt onder de GPL licentie dus wie zijn wij om dat te verbieden?quote:een heel andere vraag: er komt steeds meer voorbeeldmateriaal beschikbaar (zoals Convoy en wrightai en de recent toegevoegde libraries). Hoe zit het met het gebruiken van die code? Gelden Convoy en WrightAI als materiaal dat je gewoon kan gebruiken in de tjip-wedstrijd?
na de wedstrijd vertel ik je al de geheimen van mijn codequote:_Morloth_ schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 11:09:
[...]
Hmmz... klinkt interessant, hoe heb je dat opgelost dan als ik vragen mag?
da's mooi.quote:[...]
Waarom niet? Al deze code valt onder de GPL licentie dus wie zijn wij om dat te verbieden?
Lijkt mij leuk om mee te doen, alhoewel ik hier weinig kaas van gegeten heb. Ik ben een beetje bezig om te verkennen hoe je het beste een bedrijf op kan bouwen met alleen maar vrachtwagens/bussen.
FAQ toegevoegd.
Verder belooft een kort verslagje van mijn bevindingen tijden de kick-off. Ik vond het gezellig! het was idd leuk dat er twee OpenTTD (NoAI) developers waren.
Zelf hield ik een presentatie:
Volgende week ga ik zelf ook maar eens aan de implemantatie van NoCab werken.
Verder belooft een kort verslagje van mijn bevindingen tijden de kick-off. Ik vond het gezellig! het was idd leuk dat er twee OpenTTD (NoAI) developers waren.
Zelf hield ik een presentatie:
De liefhebbers kan ik de daadwerkelijke PP wel doen toekomen. Moraal van het verhaal: Zorg dat je een goede PathFinder gebruikt. Ga niet het wiel opnieuw zitten uitvinden, er zijn genoeg goede implementaties. De crux zit hem in het waarderen van de mogelijkheden en het kiezen welke daarvan uitgevoerd dienen te worden. Sommige combinaties leveren 'extra' op, andere juist minder.quote:
- OpenTTD, olé, olé
- Clone van Transport Tycoon Deluxe
- Grotere kaarten
- Multiplayer mode (LAN & internet)
- Betere/krachtigere pathfinding
- Betere gameplay
- Extra graphics
- Het NoAI-Framework
- Transport Tycoon for Dummies
- Een zeer beknopte introductie (..)
- Slimme jongens, die computers - Sterke & zwakke punten
- Rekenkracht (+)
- Consequent (+)
- Perfect geheugen (+)
- Onbenullig (-)
- Voorspelbaar (-)
- Leercurve (-)
- Van A naar B(eter)
- A*
- Dijkstra’s algorithme e.a.
- Penalties
- Aanleg
- Reistijd
- Big brother is watching you
- Wat is er gaande
- Resources
- Opponenten
- Subsidies
- Routes
- Voertuigen
- Cashflow
- Regeren is vooruitzien
- Wat doe je wel en wat niet
- Onderhoud voertuigen
- Tegenstanders blocken
- Nieuwe routes
- Aflossen schuld
Volgende week ga ik zelf ook maar eens aan de implemantatie van NoCab werken.
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
ik zag op het openTTD forum iemand spreken over trams. Ik wist niet dat die in openTTD zaten, en heb eigenlijk ook geen idee hoe je die tevoorschijn tovert.
Mogen trams wel of niet meedoen bij de TJIP wedstrijd?
Zit ook niet standaard in OpenTTD. Mensen kunnen eigen dingen maken op het NewGRF systeem ofzo en daar zijn trams voor gemaakt.quote:wilcomoerman schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:16:
ik zag op het openTTD forum iemand spreken over trams. Ik wist niet dat die in openTTD zaten, en heb eigenlijk ook geen idee hoe je die tevoorschijn tovert.
Vanaf 0.6 wel. Je kan trams bouwen (mits de server dat toestaat) door de wegenbouw knop ingedrukt te houden. Net als je dat doet bij rail, lectrified, monorail en maglev.quote:Zit ook niet standaard in OpenTTD. Mensen kunnen eigen dingen maken op het NewGRF systeem ofzo en daar zijn trams voor gemaakt.
Note dat trams allemaal een ro-ro (roll on, roll off) station nodig hebben, en niet kunnen werken met 'eindstations'. Dat kan bij bussen en treinen wel.
Ruudjah wijzigde dit bericht 20-06-2008 20:34 (20%)
Compile error: circular reflection detected | TweakBlog
In dat geval is het even de vraag of ze wel of niet meedoen in de wedstrijd?quote:Ruudjah schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 20:33:
[...]
Vanaf 0.6 wel. Je kan trams bouwen (mits de server dat toestaat) door de wegenbouw knop ingedrukt te houden. Net als je dat doet bij rail, lectrified, monorail en maglev.
Reg. datum: 05 februari 2006
quote:wilcomoerman schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 13:55:
[...]
In dat geval is het even de vraag of ze wel of niet meedoen in de wedstrijd?
Er mogen uitsluitend wegen gebouwd worden. Gebruik van (tram)rails en boeien is niet toegestaan.
Los van of het zou mogen, kan het niet. NoAI ondersteund geen treinen, laat staan trams.
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
NoAI ondersteund gewoon trams. Treinen worden nog niet ondersteund, maar zullen wel worden toegevoegd in de toekomst.quote:Corniel schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:40:
Los van of het zou mogen, kan het niet. NoAI ondersteund geen treinen, laat staan trams.
Reg. datum: 31 oktober 2004
Reg. datum: 31 oktober 2004
Als jullie testen gaan jullie dan ook flimpjes er van maken? Zal wel leuk zijn om te zien hoe goed het gaat. En hoeveel teams doen er aan mee?
Natuurlijk gaan treinen ondersteund worden, maar de ontwikkelaars verwachten niet dat dát op korte termijn gaat lukken. (Het is namelijk zeer complex om een trein te laten rijden ivm seinen e.d.)
En de reden dat we nu alleen oto's doen is omdat schepen en vliegtuigen te 'makkelijk' zijn, en veel meer winst genereren.
En die fimpjes, dat lag wel in de bedoeling.
En de reden dat we nu alleen oto's doen is omdat schepen en vliegtuigen te 'makkelijk' zijn, en veel meer winst genereren.
En die fimpjes, dat lag wel in de bedoeling.
Corniel wijzigde dit bericht 23-06-2008 15:25 (22%)
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
Voor hen die nog wel behoefte hebben aan IO functionaliteit in Squirrel: kijk niet verder dan op deze pagina:quote:wilcomoerman schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:05:
[...]
na de wedstrijd vertel ik je al de geheimen van mijn code![]()
[...]
da's mooi.
http://devs.openttd.org/~noai/morloth/samples/squirrel_io/
Ik heb er ook een voorbeeld bij geschreven dat 5 integers in een bestand zet en vervolgens weer uit leest.
Note: Nogmaals, wees er zeker van dat er geen IO code achterblijft in je uiteindelijke oplossing!
Succes!